'Slome van Boomen' nieuw stuk van DoDD Volgende week per dubbeldekker van Vlissingen naar Breskens Don presenteerde Zeeland voor HISWA '86: 'Eigenlijk houden we het liever zo...' '...we willen de kwaliteit bewaken' HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN DEVLlSSINGER Wedgwood 14 t/m 23 maart /pV-X_|<o^ Showavonden van Groep Papillon Voor kinderen van 6 tot 12 jaar Pesterijen Miljoenenklus AMSTERDAM serviezen glasserviezen en cassettes Primeurs DE ZAAK VOOR SERVIEZEN Blikvanger Zeven dekken opiage zz.öuu W8keli|ks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de faam. totale oplage 44.950 uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie: markt 51postbus 5017, 4330 ka middelburg. 01180-27651 advertentie: walstraat 56-60, postbus 18, 4380 aa vlissingen, 01184-15144. privé, w melse. 01184-62320. redaktie: ad hanneman. 01180-27651, toestel 54 Omdat het Middelburgse operette en musicalgezelschap Groep Papil- Ion vijftien jaar bestaat, worden er op vrijdag 7 en zaterdag 8 maart showavonden opgevoerd. De op zet is gelijk aan de alombekende Weense Avonden. ■i De uitvoeringen beginnen telkens om acht uur in de Concert en Gehoorzaal. Papilion opent de avonden met een Weens deel. daarna komen de mu sicalliefhebbers aan hun (rekken en het derde deel brengt de toeschou wers naar het Berlijn van de jaren dertig. De groep besluit de avon den met een serie liedjes. Op het programma staan onder meer: Blumenstrauss, Tritsch- Tratsch Polka, Oklahoma, melo dieën uit de operette I.a I.una en liedjes van Walter Kollo. Ken spe ciaal voor deze gelegenheid samen gesteld salonorkest begeleidt het zangensemhle dat onder leiding staat van Jaap Kdel. Bij een aan tal werken verleent een groep dan sers van de Dansschool Janvier haar medewerking. Na afloop van de uitvoering op vrijdag is er nog een gezellig sa menzijn met het Juliana Blaasor- kest en zaterdagavond is er na de voorstelling van Groep Papillon een bal. Kaarten zijn verkrijgbaar bij De Vier Windekes, De Oesterschelp en Service Super Mix, allemaal zaken in Middelburg. DEZE WEEK IN Meindert van Duin, be drijfsleider van Trefcenter Middelburg, verlaat Zee land. Daarom uitgebreid in Uit het Zakenhart. Veel zakennieuws is weer verzameld in Zaek'n bin Zaek'n. Rubrieken: Rur, podium, film, expositie, korte informatie, voorlich ting door gemeente en pro vincie Scene uit 'Slome van Boomen' met op de voorgrond Bram Kwekkeboom. 'Slome van Boomen' heet de nieuwste productie voor kinderen van het Zeeuwse theater DoDD, die zaterdag I maart in premiere gaat in het Minitheater in Middel burg. Kr is deze keer niet alleen sprake van een theatraal, maar ook van een muzikaal spektakel. Voor het eerst wordt de voorstelling on dersteund door speciaal voor dit stuk gecomponeerde melodieen. Daar zijn ook drie liedjes bij, waarvoor Iris Janse de tekst schreef. De componist is Dies Ie Due, de leider van de eigenzinnige Kanfare Sint Juttemis, die heel sug gestieve en beeldende muziek be dacht. Voor de vormgeving maakte DoDD dankbaar gebruik van de diensten van Lex Maes, il lustrator en grafisch en ruimtelijk vormgever, die het decor ontwierp. Carla van Hoek, lerares tekenen aan de RSG Scheldemond en do cente textiele werkvormen bij het ZIKV, zorgde voor de kostuums. Het idee voor 'Slome van Boomen' is afkomstig van provinciaal tonee ladviseur Willem Huybreghs, die ook de regie deed. Het was voor het eerst dat hij zich in deze func tie bezig hield met toneel voor kin deren (in dit geval van 6 tot 12 jaar). Hij stelde daarbij als norm, dat er in de eerste plaats humor in voor moet komen en dat je kinde ren niet moet opzadelen met de problemen van grote mensen. "Je moet bij het maken van zo'n to neelstuk denken aan en vanuit de kinderen", is de stelling van Wil lem, die zijn idee voor 'Slome van Boomen' in eerste instantie voor legde .aan de spelers van DoDD. Vervolgens gingen Rens Schot, Bram en Willy Kwekkeboom en Margot Schotel aan het improvise ren. Aan de hand van de resulta ten schreef Willem Huybreghs uiteindelijk het definitieve stuk. Het verhaal gaat over een man, Ben van Boomen (gespeeld door Rens Schot), die blauw haar heeft en dit kleurige kapsel als een zwa re last met zich meedraagt. Door de pesterijen durft hij zich bijna niet meer in het openbaar te ver tonen. Maar wanneer zijn hond Tobias ontsnapt, wordt de speur tocht naar het dier een fantasie waarin Ben van Boomen eindelijk vindt wat hem in het dagelijks le ven ontbreekt: hij promoveert zichzelf tot de held met de blauwe haren. De spelers van DoDD heb ben er een wervelende show van ge maakt en zijn van mening dat het hun mooiste voorstelling is tot nu toe. DoDD kreeg voor 'Slome van Boomen' een subsidie van 40.000 gulden, van de provincie Zeeland, waardoor het onder meer mogelijk werd ook in die scholen en buur thuizen op te treden waar weinig geld beschikbaar is voor jeugdthea ter. Zodoende kunnen de spelers nog meer tegemoet komen aan hun grote wens om zoveel mogelijk kin deren in contact te brengen met to neel, in de hoop dat zij belangstelling zullen krijgen voor deze vorm van kunst. De premiere van 'Slome van Boo men' in het Minitheater aan de Middelburgse Verwerijstraat (het stuk krijgt donderdag 13 maart ook nog een landelijke premiere tijdens het Jeugdtheaterfestival in Den Bosch) kan bijgewoond wor den door honderd kinderen. Wie daar zin in heeft moet dan wel even een kaartje sturen aan Bram Kwek keboom, Arnelaan 37 in Middel burg. Niet getreurd als alle plaatsen bezet zijn, want 'Slome van Boomen' wordt ook zondag 2 maart en woensdag 5 maart in het Minitheater gespeeld. Wie nog wat wil nagenieten kan na afloop een cassette kopen waarop de muziek en de liedjes staan. Alle voorstel lingen beginnen om 14.30 uur. Vrijdag 28 februari is de grote dag: dan wordt de nieuwe dubbel dekker 'Prinses Juliana' en de nieuwe walaccommodatie's in Vlis singen en Breskens officieel in gebruik genomen. Het programma begint om 10.30 uur in Vlissingen met de inscheping van de geno digden. Na het verrichten van de openingshandeling vertrekt het ge zelschap richting Breskens. Daar aangekomen volgt hetzelfde ritueel (inschepen der genodigden met aansluitend de openingshandeling). Vervolgens maakt de nieuwe veerpont met de genodigden een vaar tocht op de VVesterschelde. Na aankomst in Vlissingen en Breskens bestaat de mogelijkheid om de nieuwe walaccommodatie te be zichtigen. (door Peter Verdunnen) Met de bouw van de 'Prinses Juli ana' - een dubbeldeks auto- en pas sagierveerschip - was in totaal 18 maanden gemoeid. De nieuwe 'dubbeldekker' werd gebouwd op de scheepswerf 'de Merwede' in Hardinxveld- Giessendam. De vervoerscapaciteit van de veer boot is gebaseerd op een studie, uitgevoerd door de provincie Zee land. Met de vertragingen, die in het recente verleden ontstonden bij groot verkeersaanbod - nog vers in het geheugen - besloot men de auto- en passagierscapaciteit drastisch te vergroten. De keuze voor een 'dubbeldekker' lag dan ook voor de hand. Op de oversteek Kruiningen-Perkpolder is reeds ruime ervaring opgedaan met dit type schip. Hoewel het ontwerp van de 'Prin ses Juliana' zeer veel overeen komsten vertoont met de dubbeldekkers die de verbinding tussen Kruiningen en Perkpolder iljMMi T'j g lüBi m t ■MMiffljj al.... - -WmÊÊÊ :.V De nieuwe dubbeldekker legt aan in de haven van Vlissingen onderhouden, zijn er toch duide lijke verschillen. Daar zijn redenen voor. Allereerst wijkt het vervoer saanbod op de route Vlissingen- Breskens sterk af van Kruiningen- Perkpolder. Jaarlijks maken maar liefst 4,5 miljoen fietsers en voetgangers ge bruik van het veer Vlissingen/Bres- kens. Kruiningen/Perkpolder daarentegen vervoert bijna uitslui tend auto's en vrachtwagens. An dere belangrijke verschillen: de veerdienst Vlissingen/Breskens kruist twee hoofdvaarwegen en een ankerplaats voor de scheepvaart, terwijl de haven van Vlissingen niet uitsluitend door veerschepen wordt gebruikt, maar ook door andere schepen. Qua manoeuvreerbaarheid moest de nieuwe dubbeldekker daarom aan hogere eisen voldoen, vandaar ook de dwarsschroeven. De ontwerpstudie werd toever trouwd aan het Bureau voor Scheepsbouw Ir. P.H. de Groot uit Bloemendaal. De bouw van het complexe schip, een miljoenenklus, werd gegund aan scheepswerf en machinefa briek 'de Merwede' in Har- dinxveld. Deze werf heeft een grote ervaring in de bouw van gecompliceerde scheepstypen en ingewikkelde machine-installaties. Terwille van de flexibiliteit eiste de provincie dat het nieuwe veerschip uitwisselbaar moest zijn met de veerschepen op de Kruinin- gen/Perkpolderroute. Na meting van de fuiken bleek dat het nieu we schip iets breder kon worden gemaakt dan de bestaande 'dub beldekkers'. Dit heeft verschillen de voordelen: het werd het mogelijk om voor de vele fietspa- sagiers een speciale fietsgang te Een kijkje in de machinekamer De centrale bedieningskamer voor beide machinekamers Uitgebreide kollektie op de 1e etage GESCHENKEN NIEUWE BURG 8 MIDDELBURG - TEL. 01180-13266 Zeeland zal zich groots presenteren tijdens de HISWA '86, die van 14 tot en met 23 maart in het Rai- complex in Amsterdam wordt ge houden. De provincie heeft 1200 m2 vloeroppervlakte gekregen om haar bijzondere functie als gast- provincie waar te maken. Tijdens een persconferentie vorige week woensdag in het splinternieuwe nog te openen Maritiem Museum Prins Hendrik nabij de Coolsingel in Rotterdam, liet Zeeland niets aan het toeval over. Invaller com missaris Wim Don (Boertien en eerste reserve Boersma waren ziek thuis) gaf een wervend schot voor de boeg. Kn tijdens een officieus gedeelte op het ramschip De Buf fel, naast het museum, verlieten in vele variaties bereidde Zeeuwse mosselen de kombuis naar gretig toehappende aanwezigen. Don maakte er iets moois van. Hij wees er op dat Zeeland de water toerist - want daarop richt de HIS WA zich - veel heeft te bieden. "Eenderde van de provincie bestaat uit water. Dankzij het fa meuze Deltaplan ontstonden er meren die het watersportklimaat in Zeeland internationaal bekend maakten. Geen wonder dus dat jaarlijks honderdduizenden men sen naar Zeeland trekken om er de vakantie of één of meer vrije da gen door te brengen. Het aantal toeristische overnachtingen wordt geraamd op vijftien miljoen per jaar", meldde hij trots. Elk soort watersport En dan over de uitgestrekte meren die zijn ontstaan dankzij de Del tawerken: "In tegenstelling tot an dere delen van Nederland zijn de Zeeuwse wateren niet overbevaren. Eigenlijk houden we dat liever zo; er kan wel wat bij, maar we willen in Zeeland ook graag de kwaliteit bewaken". Vervolgens vermaakte hij de aanwezigen met de opmer king dat Zeeland wel voor elk soort watersport wat in huis heeft; de ruige zeevaart en de wat rustige De oude mosselkotter krijgt een plaats voor het RAl-gebouw. binnenwateren of wie dat wil kan dat combineren; en natuurlijk de plankzeilers. Het toerisme is van groot belang voor Zeeland, merkte Don op. "Ik vertrouw er op dat de HISWA- bezoeker de vorm waarin Zeeland zich presenteert zal weten te waar deren: een vestingstadje met vele herkenbare elementen en met als blikvanger een originele Thoolse Hoogaars uit 1912". En in dat vestigingstadje in het RA I-complex - zo maakte de socialistische gede puteerde aanwezigen duidelijk - zal men op culinair gebied kunnen ge nieten van de vele lekkernijen die Zeeldnd heeft te bieden. "Ik geloof niet dat er één provincie is waar zo veel sterren aan restaurants zijn uitgedeeld". Behalve de provincie en gemeenten nemen ook talrijke Zeeuwse be drijven deel aan deze 31e HISWA. De lijst met noviteiten op de HIS WA '86 vermeldt ook Kesteloo Watersport uit Brouwershaven, de 'al vele jaren bekende Zuidneder landse aluminiumbouwer van de serie Polka jachten'. Kesteloo staat op de lijst met primeurs als enige Zeeuwse onderneming. Ze presen teert er de Polka 35, een schip dat "sfeervol tafelen" De serviezen-specialist: SPECIAALZAAK SERVICt KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT SO MIDDELBURG 01 180 13221 Deze originele Hoogaars uit 1912 is in het vestigingstadje 'Zeeland' op de HISWA te bezichtigen. zich 'uitstekend leent voor de vaart op groot water' en is gebouwd van aluminium. De romp is dubbelzij dig gelast aluminiumplaat van vijf bij zes millimeter. De indeling is klassiek en geheel in mahonie uit gevoerd. Waar water is, zijn meestal ook boten. Gewone, maar ook bijzon dere. In het RAI-vestigingstadje dat model moet staan voor Zee land, wordt een originele Hoogaars uit 1912 getoond en voor het ge bouw exposeert Zeeland een oude mosselkotter uit Yerseke. Bijzon dere schepen dus. Beide worden blikvangers genoemd. Verder kun nen de bezoekers in het 'stadje' kij ken naar hoe boterbabbelaars worden gemaakt, en worden bolus sen, schapekaas, fruit, garnalen en oesters het publiek aangeboden. creeren, die hen volledig scheidt van het autoverkeer. Het schip heeft ook faciliteiten voor rolstoel gebruikers. De laad- en lostijd bedraagt 10 mi nuten en 2 x 2,5 minuut is nodig om aan te leggen en de deuren te openen en te sluiten. De oversteek van Vlissingen naar Breskens en andersom neemt 15 minuten in beslag. De vaarsnelheid bedraagt dan 26,8 km per uur. Om verloren tijd in te halen kan snel ler worden gevaren: de maximums nelheid van de nieuwe dubbeldekker is 30,5 km per uur. Iedere oversteek kan 2 minuten worden ingehaald. Met dit krappe schema moet de laad- en loscapaciteit zeer groot zijn. Het beneden-autodek (vier banen) en boven-autodek (zes ba nen) wordt geladen via twee boven elkaar gebouwde tweebaans- opritten. De totale vervoerscapa citeit van de 'Prinses Juliana': 146 vrachtwagens en auto's. Hoewel de bouwprijs van een dub beldekker hoger is - ongeveer 10 procent - is het ontwerp veel aan trekkelijker dan een enkeldekker, omdat met bijna de dubbele de- kruimte het aantal bemanningsle den hetzelfde blijft en het brandstofverbruik nauwelijks ho ger is. De 'Prinses Juliana' heeft zeven dekken: de tanktop (voortstu wingsruimten, dwarsschroef ruim ten, machinekamers en midscheeps brandstof- en droge tanks) tussen dek, benedenautodek, galerijdek, boventussendek, wandeldek en brugdek. Het tussendek bevat accommoda tie voor 14 bemanningsleden: een eetzaal, kleedruimte, toiletten, ber gruimten, werkplaats, kantoor, drinkwater-, afvalwater en dag tanks voor brandstof. Twee verticaal hydraulisch bedien de deuren verlenen toegang tot het benedenautodek. Aan beide zijden zijn de twee fietsengangen geschei den van het autodek door een 'sandwich'-constructie die uit twee schotten bestaat. Op het wandel- dek bevindt zich een grote salon met 394 stoelen, bar en kombuis, toiletten en technische ruimte. Bui ten zijn er 176 plaatsen op banken. Het verkeer op de twee autodek- ken wordt geregeld vanuit de cen trale regelkamer met behulp van een gesloten tv-circuit. De salon is verdeeld in een roken en niet-roken afdeling. Het brugdek is uitslui tend toegankelijk voor PSD- personeel. Hier bevinden zich de twee stuurhuizen, schoorstenen en het reddingsmateriaal. ZIE VERDER AUTOPAGINA

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1986 | | pagina 1