A MITSUBISHI I 1 RAMPER-VLISSINGEI Austin Rover komt met fonkelnieuwe motor A BANDENAANBIEDING! MARSHAL ZELFTANKSTATIONS NISSAN SUNNY ALLES VAN SUZUKI STAAT NU IN VLISSINGEN! DE KOMPLETE SUZUKI-LIJN! AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. VLISSINGEN TEL. 01184-65496 A Eurocasion Wat is een halogeenlamp? DUS 100% GARANTIE!! JA! VAN DONDERDAG 14 T/M WOENSDAG 20 NOVEMBER SHOWEN WIJ L i MERCURIUSWEG 29 Tel. 01184-19051 b.g.g. 01103-2587 J GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN MICHELIN 35% KORTING MIDDELBURG K0UDEKERKE Vandaag voor je werk. Morgen voor je gezin. Maar altijd voor je plezier. NISSAN Auto Walcheren Dijkwel B.V. adverteren het medium uitstek Seat Malaga WONDERGEM MELSE jcni dealer ^7; 5® -fat Mitsubishi Galant 2.0 GLS1984 Mitsubishi Galant 1.8 GLD1984 Mitsubishi Sapporo 2.0 GSR7.1983 Mitsubishi Galant Station1983 Mitsubishi Colt 1200 GL 3 drs1 979 Mitsubishi Colt 1200 GL 3 drs1 982 Fiat Uno 55 S1 983 Hyundai Pony 1200 TL1982 Renault 5 Parisiënne1982 Citroën Visa1980 Peugeot 305 GR1 979 Van onze autoredacti gebruikte wagens met eurocasion garantie CITROËN NISSAN ANDERE MERKEN DIJKWEL B.v. Garage de Jager Wat ik altijd al wilde weten: EENOK-INRUILWAGEN IS OKÉ VOOR U! DE STAALGORDEL- RAD!AALBAND. 135 SF 13 voor o.a. Renault - Fiat adv.pr. 152.30Bij ons: I.UU 145 Sr 13 voor o.a. Renault Fiat - Opel en Peugeot adv.pr. 188.00Bij ons: 74.00 155 Sr 13 voor o.a. Golf - Kadett en vele Japanse auto's adv.pr. 215.40Bij ons: 82.50 165 SF 13 voor o.a. Opel - Ford BMW - Toyota adv.pr. 227.90 Bij ons: 87.50 Autobedrijf van Damme NISSAN Autobedrijf SAAB 900 GLS Autobedrijf Wondergem en Melse III - MET BOVAG GARANTIEBEWIJS INANCIERING LEASING Austin Rover heeft een volkomen nieuwe tweeliter motor aange kondigd die enkele typen van de XX zal aandrijven, de "executi- ve"wagen die volgend jaar in En geland op de markt zal verschij nen. van bou,.. 'ot bumper wetenswaardigheden uit autoiand De nieuwe 16-kïeppen viercilin- der motor, genaamd M 16. is een arm-mengsel motor (lean burn) die het resultaat is van een uitge breid ontwerp- en ontwikkelings programma. Het ontwerp van de nieuwe motor werd uitgevoerd in Austin Royer's CAD (Computer Aided Design) ontwikkelingscen trum te Canley. Het ontwerp gaat uit van vier kleppen per cilinder; benzine-in- jectie vormt het enige brandstof systeem. Austin Rover introduceert ook een nieuw en buitengewoon effi ciënt enkelvoudig inspuit-punt systeem op deze motor, in aan sluiting op het nu algemeen ge bruikte systeem waarbij meer voudige injectie-punten worden toegepast. Het nieuwe enkelvoudige inspuit- punt systeem en de arm mengsel verbrandingstechnologie hebben een lager brandstofgebruik tot gevolg door een optimale ontwik keling van de ontbranding en de hoge thermische efficiency van het ontwerp van de verbrandings kamer. De nieuwe wagen, gezamenlijk ontwikkeld door Austin Rover en Honda, zal in Engeland in vijf ty pen op de markt komen, waarbij drie verschillende motor-specifi caties zullen worden toegepast. In een eerder stadium werd reeds bekendgemaakt dat de nieuwe 2,5 liter V6 Honda-motor zowel in de Honda-versies als in de Austin Rover modellen zal worden ge monteerd. Samenwerking Het XX project vormt een be- In 1987 zal Austin Rover de XX introduceren in de Verenigde Staten, 's werelds grootste auto markt. De wagens van Noord- Amerika zullen in Cowley (Enge land) worden geproduceerd. Introductie-strategie Honda heeft haar versie op de in ternationale autotentoonstelling in Tokio geïntroduceerd. Deze tentoonstelling is enkele dagen geleden geopend. De reden voor de verschillen in introductieda tum ligt in de verschillende wijze waarin Japanse en Europese fa brikanten hun auto's voor het eerst presenteren. In Japan is het de gewoonte een auto te introdu ceren nog voordat de dealers hun voorraden hebben ontvangen, zelfs voordat de pers hem heeft gezien en dikwijls voordat de produktie is begonnen. In Europa worden doorgaans eerst bijeen komsten gehouden met dealers en met de pers, waarbij journalisten de gelegenheid krijgen met de auto's te rijden, en daarnaast worden de dealers voorzien van auto's vóórdat de dag van aan kondiging plaatsvindt. langrijke stap in de samenwerking tussen Austin Rover en Honda. Het contract tot gezamenlijk ont werp en ontwikkeling werd in april 1983 getekend en werd in 1984 gevolgd door ondertekening van het fabricage-contract. De beide XX-versies gaan uit van eenzelfde grondplaat en funda mentele delen van het chassis cn loopwerk. Ze werden zo ontwor pen, dat beide versies met ge bruikmaking van dezelfde pro- duktiemachines kunnen worden gebouwd. De Austin Rover versie zal in Cowley (bij Oxford) worden ge produceerd en de Honda-versie zal daar eveneens worden ge bouwd voor verkoop in Engeland en op het Europese continent. In Japan zal Honda de Austin Rover versie eveneens bouwen, naast de eigen Honda-XX. Dit verschaft Austin Rover een belangrijke produktie-basis in Ja pan, waar wagens zullen worden gebouwd voor verkoop op de Ja panse markt, in andere landen van het Verre Oosten en in Aus tralië. 2 CV 6 Charleston rood/zwart 1 982 2 CV 6 Club wit 1983 Visa blauw 1982 Visa Super E beige 1981 Visa Chrono wit 1984 GSX 3 rood 1979 Dyane oranje 1981 GSAX1 rood 1984 GS Spec. rood 1980 BX 16 TRS blauw 1984 BX 14 RE LPG grijs met. 1984 BX19TRD wit 1984 C 25 D bestelwagen wit 1984 Cherry 1300 wit 1982 Bluebird 1.8 blauw 1980 Cherry 1.3 GL rood met. 1983 FiatRitmo85S rood 1982 Fiat 127 rood 1979 Opel Ascona 1.6 N bruin 1982 Opel Rekord 2.3 Diesel blauw 1978 Renault 9 GTL Avenue rood 1984 Renault 5 TL groen met. 1981 Renault 1 8 TS aut. Br. beige 1982 Talbot 1 510 GL rood 1980 Talbot Solara rood 1984 Volvo 340 DL wit 1983 Veerseweg 104,4332 BJ Middelburg Tel. (01180) 29955 Ringbaan West 24, Goes Tel. 01100-31110 Volvo 245 DL stationcar LPG Opel Rekord 2.3 D stationcar BMW 520 I 4-drs VW Golf Diesel 3-drs Renault 18 GTS LPG Saab 900 5-drs Combi Coupé LPG Saab 900 4-drs LPG Saab 900 4-drs Saab 900 Turbo 4-drs Saab 99 GL 5-speed 2-drs Saab 99 Gl 2-drs LPG wit groen groen metallic rood blauw leisteen blauw zilver groen metallic zilver blauw metallic 1981 1981 1982 1980 1981 1984 1981 1983 1981 1983 1981 1982 Bedford Diesel gesloten bestel Goedkope aanbiedingen zonder gararttie: Saab 99 GL 2-drs bruin 1977 4.250,— Saab 99 GL 4-drs (opknapper) ro°d 1976 1.750,- Toyota Corolla 1975 750,- Vertegenwoordiger: R. Ketelaar, tel. 01100-20873 Moderne auto's worden uit gerust met halogeenlampen. Dat gebeurt nog niet zo heel lang. Vroeger vond de gloei lamp ook in de autoindustrie algemeen toepassing. In fei te is de halogeenlamp een vrij jonge uitvinding. In een lamp is de gloeidraad een uiterst kwetsbare con structie: bij een autogloei lamp is de gloeidraad hooguit l a 2 mm dik. Dit kan niet anders omdat de draad bij het passeren van stroom moet gaan gloeien. Hoe dunner de draad is. des te feller de gloed, dus des te meer licht. Maar naarmate de draad in de gloeilamp dunner is. wordt hij kwets baarder. Bij het maken van lampen wordt gekozen voor een metaal met een zo hoog mogelijk smeltpunt. Van alle in aanmerking komen de metalen blijkt wolfram door zijn hoge smeltpunt het meest geschikt. Pas bij 3380 graden Celsius begint wolfram te smelten. Daar om wordt voor dit materiaal gekozen bij het maken van gloeilampen. In de lamp mag geen zuurstof aanwe zig zijn, omdat de wolfram draad dan onmiddellijk zou verbranden. Economisch gesproken werkt de gloei lamp onrendabel: 95% van de electriciteit wordt ge bruikt om de lamp op tem peratuur te brengen; slechts 5% wordt in licht omgezet. Een gloeilamp functioneert dus eerder als verwar- mings-, dan als verlich tingselement. Gloeilampen hebben een beperkte levensduur. De gloeidraad stoot, zoals alles wat gloeit, minuscuul kleine deeltjes af. Die deeltjes ver dampen. De verdamping veroorzaakt een neerslag op de binnenkant van het lampglas en daarmee neemt de lichtopbrengst geleide lijk af. De draad wordt dunner en dunner en ten slotte breekt ze. Wij noe men dat: de lamp is door gebrand. De techniek heeft inmiddels methoden uitgevonden om het verdampen van de draad tegen te gaan. Vroe ger werden lampen luchtle dig gepompt. Tijdens het gloeien wérden de wol framdeeltjes als het ware uit de gloeispiraal weggezogen. Tegenwoordig worden lam pen met een onbrandbaar gas, stikstof, argon of kryp ton gevuld. Door lampen met een zekere overdruk te vullen wordt het zuigende effect tegengegaan. Nog niet zo lang geleden kwam iemand op het idee om aan het gas in de lamp jodium, of broom toe te voegen. Deze scheikundige stoffen behoren tot de groep der halogenen. Daarmee was de halogeenlamp uit gevonden. Jodium. of broom hebben, toegevoegd aan hel gas in een lamp, de eigenschap de door de gloeidraad afgestoten wol framdeeltjes te binden, nog voordat ze een neerslag aan de binnenkant van de gloeilamp hebben kunnen veroorzaken. De halo geen/wolframverbinding wordt teruggevoerd naar de gloeidraad en valt daar door de grote hitte uiteen in wolfram en halogeen. Het wolfram zet zich weer af op de gloeidraad. De halogeen is weer beschikbaar voor het opnemen van nieuwe, wegspringende wolfram deeltjes. Er ontstaat een wisselwerking waarbij bijna geen materie verloren gaat. De gloeidraad in de halo geenlamp blijft veel langer zonder zwakke plekken en de binnenwand van de lamp blijft, zonder aanslag schoon en helder. Ter ondersteuning van het halogeeneffect wordt de Corso 1.2 S swing 3 drs. 36.100 km. aug. 1984 Kadett 1.2 N spec. 3 drs. 38.300 km. 1982 Kadett 1.2 S Flash 3 drs. 42.200 km. 1983 Kadett 1.3 S Spet. 3 drs. 67.700 km. 1982 Kadett 1.2 S Luxus 3 drs. 27.500 km. 1983 Kadett 1.6 S Spec. 5 drs. beige okt. 1981 Kadett 1.2 S automaat 82.400 km. 1976 Kadett 1.3 S Spec. 5 drs. 18.100 km. 1983 Kadett 1.3 S Spec. 5 drs. 49.000 km. 1982 Kadett 1.6 Diesel Spec. 3 drs. 45.100 km. 1983 Kadett 1.6 D luxus 3 drs. 67.900 km. 1983 Kadett 1.25 Spec. 3 drs. 55.900 km. 1983 Ascona 1.65 4 drs. 42.600 km. okt. 1981 Ascona 1.6 S 4 drs. 54.200 km. 1983 Ascona 1.6 S 5 drs. 2 stuks 1982 Ascona 1.6 S 2 drs. 52.900 km. 1983 Ascona 1.8 E injectie 5 drs. 43.000 km. 1983 Ascona 1.9 N 2 drs. 99,200 km. okt. 1980 Ascona 2.0 S Berlina 2 drs. LPG okt. 1981 Rekord 2.0 S 4 drs. LPG 1981 Rekord 2.0 S 4 drs. nov. 1983 Rekord 2.0 S 4 drs. 45.800 km. nov. 1982 Chevrolet Impala Stationwagen V8 1979 Volkswagen Golf C diesel 3 drs. 59.700 km. 1982 Ford Escort 1.3 L Laser 17.900 km. 1984 Fiat Ritmo 60 23.600 km. 1984 Citroën Visa II 11 RE 35.700 km. 1984 Renault 4 GTL 19.700 km. 1983 Peugeot 504 GL okt. 1979 10.000 km garantie, met een maximum von 3 moonden 1.5C0 km testen, met een maximum van 2 weken. Gratis inspektiebeurt. BIJ DE OPEL-DEALER STAAN U ALTIJD VOOR U KLAAR. Autobedrijf Kalverstraat 1, Middelburg, tel. 01180-25851 Donderdag koopavond. Door Shell— Shop— Center zelf geïmporteerd. Enkele voorbeelden: Prijzen incl. B.T.W. ,,Statenlaan" A. Wagenaar Statenlaan 244 Tel. 01 180-25663 ,,'t Zand" J. Dekker Koudekerkseweg 14 Tel. 01 180-1471 1 J.C. Suvaal Middelburgsestr. 53 Tel. 01 185-1408 gloeilamp gevuld met een druk van 4 bar. Als de lamp brandt loopt deze druk zelfs op tot 15 bar. Daardoor worden minder wolfram- deeltjes afgestoten. Een bij komend voordeel is dat de gloeidraadteniperatuur en daarmee de lichtopbrengst erdoor wordt verhoogd, zonder de levensduur te ver korten. Halogeenlampen hebben in vergelijking tot normale lampen bijna een dubbele lichtopbrengst. En dat is duidelijk te merken in het wegverkeer. Het proces waarbij de weg springende wolframdeeltjes door halogeen worden ge vangen en worden terugge voerd op de gloeidraad, werkt alleen wanneer de wand van de gloeilamp minstens 300 graden Cel- cius is. Om die reden, maar ook omdat de inwendige Wissenkerke, Telefoon 01107-1477 BMW 320i..1983 BMW 320 6-cyl1982 Ford Escort 1300 L Bravo1982 Ford Fiësta 1100 L1982 Ford Siërra 1600 L 5 drs., 25.000 km1984 Opel Rekord 2000 S de luxe 5-drs stationcar 1983 'Opel Rekord 20S 4 drs. LPG1983 ■Opel Kadett 1300 S Special1983 Opel Ascona 4 drs. 1600 S Automaat1984 Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe1979 'Mazda 323 5 drs. 14.000 km....1983 Peugeot 505 familiale1982 1 x Peugeot 504 Tl1978 3 x VW Golf Diesel1977-1979-1983 VW bestelbus1977 Ford Taunus 1600 L1975 Ook voor de verplichte APK II keuring. BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER: Veerseweg 104, Middelburg, tel. 01 180-38880 druk erg hoog is, wordt de halogeenlamp niet uit ge woon glas gemaakt, maar uit gehard glas, of zelfs uit kwarts. De halogeenlamp is kleiner dan de conventio nele gloeilamp. De halo geenlamp omsluit de gloeidraad heel nauw om dat alleen daardoor de ge wenste hoge temperatuur kan worden bereikt. In het laboratorium van de Volkswagenfabrieken vastgesteld dat de binnen kant van het lampglas bij halogeenlampen niet aan slaat en ze een helderder licht geven. Bovendien heeft dit laboratorium vast gesteld dat halogeenlampen gemiddeld een 33% langere levensduur hebben dan de conventionele gloeilamp. Deze voordelen van de ha logeenlamp wegen zeer ze ker op tegen de hogere prijs. XX Bij ons in de showroom Nu bij aankoop: 3 jaar GRATIS onderhoud met een max. van 80.000 km of met gratis LPG-installatie. Vlissingen - Tel. 01184-15220 Saab 99 GL 2 drs. LPG 1979 10.250,— Saab 900 EMS i.z.g.st 1980 13.950,— Ford Escort 1 1 Bravo 1982 14.750,- VW Golf Diesel 1979 7.950,- Opel Ascona 1.9 N 1979 7.450,- Opel Kadett 1 2 S 3 drs 1983 14.750,— Opel Kadett 1 2 S 5 drs 1983 14.750,- Opel Rekord 20 S 1981 9.450,— 30.000 km. 1984 groen metallic, schuifkanteldak Alfa Romeo Sud 1.5 LPG 1981 6.950,- Austin Princess 2000 HL 1980 2.500,— Renault 5 TL 1982 10.250,— Fiat Ritmo 65 L 5 drs 1982 9.500,- Talbot Samba 1 1 GL dec. 1983 9.950,- Citroën Visa Super E 1981 8.450,- Citroën Visa Chrono, 18.000 km 1984 16.950,- Seal dealer voor W alchcri-n lndu\trk'»i't> Tl Vïiwinui-n l ol. 01184-15220 SM DEALER VOOR MIDDEN ZEELJ

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 20