A
MITSUBISHI
I 1
RAMPER-VLISSINGEI
Austin Rover komt met
fonkelnieuwe motor
A
BANDENAANBIEDING!
MARSHAL
ZELFTANKSTATIONS
NISSAN SUNNY
ALLES VAN SUZUKI STAAT NU IN VLISSINGEN!
DE KOMPLETE SUZUKI-LIJN!
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. VLISSINGEN TEL. 01184-65496
A
Eurocasion
Wat is een halogeenlamp?
DUS 100% GARANTIE!!
JA! VAN DONDERDAG 14 T/M WOENSDAG 20 NOVEMBER
SHOWEN WIJ
L i
MERCURIUSWEG 29
Tel. 01184-19051 b.g.g. 01103-2587 J
GRATIS MONTEREN EN BALANCEREN
MICHELIN 35% KORTING
MIDDELBURG
K0UDEKERKE
Vandaag voor je werk. Morgen voor je gezin.
Maar altijd voor je plezier.
NISSAN
Auto Walcheren Dijkwel B.V.
adverteren
het
medium
uitstek
Seat Malaga
WONDERGEM MELSE
jcni dealer
^7;
5® -fat
Mitsubishi Galant 2.0 GLS1984
Mitsubishi Galant 1.8 GLD1984
Mitsubishi Sapporo 2.0 GSR7.1983
Mitsubishi Galant Station1983
Mitsubishi Colt 1200 GL 3 drs1 979
Mitsubishi Colt 1200 GL 3 drs1 982
Fiat Uno 55 S1 983
Hyundai Pony 1200 TL1982
Renault 5 Parisiënne1982
Citroën Visa1980
Peugeot 305 GR1 979
Van onze autoredacti
gebruikte wagens met eurocasion
garantie
CITROËN
NISSAN
ANDERE MERKEN
DIJKWEL B.v.
Garage
de Jager
Wat ik altijd al wilde weten:
EENOK-INRUILWAGEN
IS OKÉ VOOR U!
DE STAALGORDEL- RAD!AALBAND.
135 SF 13 voor o.a. Renault - Fiat
adv.pr. 152.30Bij ons: I.UU
145 Sr 13 voor o.a. Renault Fiat - Opel en Peugeot
adv.pr. 188.00Bij ons: 74.00
155 Sr 13 voor o.a. Golf - Kadett en vele Japanse auto's
adv.pr. 215.40Bij ons: 82.50
165 SF 13 voor o.a. Opel - Ford BMW - Toyota
adv.pr. 227.90 Bij ons: 87.50
Autobedrijf
van Damme
NISSAN
Autobedrijf
SAAB 900 GLS
Autobedrijf Wondergem en Melse
III
-
MET BOVAG
GARANTIEBEWIJS
INANCIERING
LEASING
Austin Rover heeft een volkomen
nieuwe tweeliter motor aange
kondigd die enkele typen van de
XX zal aandrijven, de "executi-
ve"wagen die volgend jaar in En
geland op de markt zal verschij
nen.
van bou,..
'ot bumper
wetenswaardigheden uit autoiand
De nieuwe 16-kïeppen viercilin-
der motor, genaamd M 16. is een
arm-mengsel motor (lean burn)
die het resultaat is van een uitge
breid ontwerp- en ontwikkelings
programma. Het ontwerp van de
nieuwe motor werd uitgevoerd in
Austin Royer's CAD (Computer
Aided Design) ontwikkelingscen
trum te Canley.
Het ontwerp gaat uit van vier
kleppen per cilinder; benzine-in-
jectie vormt het enige brandstof
systeem.
Austin Rover introduceert ook
een nieuw en buitengewoon effi
ciënt enkelvoudig inspuit-punt
systeem op deze motor, in aan
sluiting op het nu algemeen ge
bruikte systeem waarbij meer
voudige injectie-punten worden
toegepast.
Het nieuwe enkelvoudige inspuit-
punt systeem en de arm mengsel
verbrandingstechnologie hebben
een lager brandstofgebruik tot
gevolg door een optimale ontwik
keling van de ontbranding en de
hoge thermische efficiency van
het ontwerp van de verbrandings
kamer.
De nieuwe wagen, gezamenlijk
ontwikkeld door Austin Rover en
Honda, zal in Engeland in vijf ty
pen op de markt komen, waarbij
drie verschillende motor-specifi
caties zullen worden toegepast.
In een eerder stadium werd reeds
bekendgemaakt dat de nieuwe 2,5
liter V6 Honda-motor zowel in de
Honda-versies als in de Austin
Rover modellen zal worden ge
monteerd.
Samenwerking
Het XX project vormt een be-
In 1987 zal Austin Rover de XX
introduceren in de Verenigde
Staten, 's werelds grootste auto
markt. De wagens van Noord-
Amerika zullen in Cowley (Enge
land) worden geproduceerd.
Introductie-strategie
Honda heeft haar versie op de in
ternationale autotentoonstelling
in Tokio geïntroduceerd. Deze
tentoonstelling is enkele dagen
geleden geopend. De reden voor
de verschillen in introductieda
tum ligt in de verschillende wijze
waarin Japanse en Europese fa
brikanten hun auto's voor het
eerst presenteren. In Japan is het
de gewoonte een auto te introdu
ceren nog voordat de dealers hun
voorraden hebben ontvangen,
zelfs voordat de pers hem heeft
gezien en dikwijls voordat de
produktie is begonnen. In Europa
worden doorgaans eerst bijeen
komsten gehouden met dealers en
met de pers, waarbij journalisten
de gelegenheid krijgen met de
auto's te rijden, en daarnaast
worden de dealers voorzien van
auto's vóórdat de dag van aan
kondiging plaatsvindt.
langrijke stap in de samenwerking
tussen Austin Rover en Honda.
Het contract tot gezamenlijk ont
werp en ontwikkeling werd in
april 1983 getekend en werd in
1984 gevolgd door ondertekening
van het fabricage-contract.
De beide XX-versies gaan uit van
eenzelfde grondplaat en funda
mentele delen van het chassis cn
loopwerk. Ze werden zo ontwor
pen, dat beide versies met ge
bruikmaking van dezelfde pro-
duktiemachines kunnen worden
gebouwd.
De Austin Rover versie zal in
Cowley (bij Oxford) worden ge
produceerd en de Honda-versie
zal daar eveneens worden ge
bouwd voor verkoop in Engeland
en op het Europese continent. In
Japan zal Honda de Austin Rover
versie eveneens bouwen, naast de
eigen Honda-XX.
Dit verschaft Austin Rover een
belangrijke produktie-basis in Ja
pan, waar wagens zullen worden
gebouwd voor verkoop op de Ja
panse markt, in andere landen
van het Verre Oosten en in Aus
tralië.
2 CV 6 Charleston rood/zwart 1 982
2 CV 6 Club wit 1983
Visa blauw 1982
Visa Super E beige 1981
Visa Chrono wit 1984
GSX 3 rood 1979
Dyane oranje 1981
GSAX1 rood 1984
GS Spec. rood 1980
BX 16 TRS blauw 1984
BX 14 RE LPG grijs met. 1984
BX19TRD wit 1984
C 25 D bestelwagen wit 1984
Cherry 1300 wit 1982
Bluebird 1.8 blauw 1980
Cherry 1.3 GL rood met. 1983
FiatRitmo85S rood 1982
Fiat 127 rood 1979
Opel Ascona 1.6 N bruin 1982
Opel Rekord 2.3 Diesel blauw 1978
Renault 9 GTL Avenue rood 1984
Renault 5 TL groen met. 1981
Renault 1 8 TS aut. Br. beige 1982
Talbot 1 510 GL rood 1980
Talbot Solara rood 1984
Volvo 340 DL wit 1983
Veerseweg 104,4332 BJ Middelburg
Tel. (01180) 29955
Ringbaan West 24, Goes Tel. 01100-31110
Volvo 245 DL stationcar LPG
Opel Rekord 2.3 D stationcar
BMW 520 I 4-drs
VW Golf Diesel 3-drs
Renault 18 GTS LPG
Saab 900 5-drs Combi Coupé
LPG
Saab 900 4-drs LPG
Saab 900 4-drs
Saab 900 Turbo 4-drs
Saab 99 GL 5-speed 2-drs
Saab 99 Gl 2-drs LPG
wit
groen
groen
metallic
rood
blauw
leisteen
blauw
zilver
groen
metallic
zilver
blauw
metallic
1981
1981
1982
1980
1981
1984
1981
1983
1981
1983
1981
1982
Bedford Diesel gesloten bestel
Goedkope aanbiedingen zonder gararttie:
Saab 99 GL 2-drs bruin 1977 4.250,—
Saab 99 GL 4-drs (opknapper)
ro°d 1976 1.750,-
Toyota Corolla 1975 750,-
Vertegenwoordiger: R. Ketelaar, tel. 01100-20873
Moderne auto's worden uit
gerust met halogeenlampen.
Dat gebeurt nog niet zo heel
lang. Vroeger vond de gloei
lamp ook in de autoindustrie
algemeen toepassing. In fei
te is de halogeenlamp een
vrij jonge uitvinding.
In een lamp is de gloeidraad
een uiterst kwetsbare con
structie: bij een autogloei
lamp is de gloeidraad
hooguit l a 2 mm dik. Dit
kan niet anders omdat de
draad bij het passeren van
stroom moet gaan gloeien.
Hoe dunner de draad is. des
te feller de gloed, dus des te
meer licht. Maar naarmate
de draad in de gloeilamp
dunner is. wordt hij kwets
baarder.
Bij het maken van lampen
wordt gekozen voor een
metaal met een zo hoog
mogelijk smeltpunt. Van
alle in aanmerking komen
de metalen blijkt wolfram
door zijn hoge smeltpunt
het meest geschikt. Pas bij
3380 graden Celsius begint
wolfram te smelten. Daar
om wordt voor dit materiaal
gekozen bij het maken van
gloeilampen. In de lamp
mag geen zuurstof aanwe
zig zijn, omdat de wolfram
draad dan onmiddellijk zou
verbranden. Economisch
gesproken werkt de gloei
lamp onrendabel: 95% van
de electriciteit wordt ge
bruikt om de lamp op tem
peratuur te brengen; slechts
5% wordt in licht omgezet.
Een gloeilamp functioneert
dus eerder als verwar-
mings-, dan als verlich
tingselement.
Gloeilampen hebben een
beperkte levensduur. De
gloeidraad stoot, zoals alles
wat gloeit, minuscuul kleine
deeltjes af. Die deeltjes ver
dampen. De verdamping
veroorzaakt een neerslag op
de binnenkant van het
lampglas en daarmee neemt
de lichtopbrengst geleide
lijk af. De draad wordt
dunner en dunner en ten
slotte breekt ze. Wij noe
men dat: de lamp is door
gebrand.
De techniek heeft inmiddels
methoden uitgevonden om
het verdampen van de
draad tegen te gaan. Vroe
ger werden lampen luchtle
dig gepompt. Tijdens het
gloeien wérden de wol
framdeeltjes als het ware uit
de gloeispiraal weggezogen.
Tegenwoordig worden lam
pen met een onbrandbaar
gas, stikstof, argon of kryp
ton gevuld. Door lampen
met een zekere overdruk te
vullen wordt het zuigende
effect tegengegaan.
Nog niet zo lang geleden
kwam iemand op het idee
om aan het gas in de lamp
jodium, of broom toe te
voegen. Deze scheikundige
stoffen behoren tot de groep
der halogenen. Daarmee
was de halogeenlamp uit
gevonden. Jodium. of
broom hebben, toegevoegd
aan hel gas in een lamp, de
eigenschap de door de
gloeidraad afgestoten wol
framdeeltjes te binden, nog
voordat ze een neerslag aan
de binnenkant van de
gloeilamp hebben kunnen
veroorzaken. De halo
geen/wolframverbinding
wordt teruggevoerd naar de
gloeidraad en valt daar
door de grote hitte uiteen in
wolfram en halogeen. Het
wolfram zet zich weer af op
de gloeidraad. De halogeen
is weer beschikbaar voor
het opnemen van nieuwe,
wegspringende wolfram
deeltjes. Er ontstaat een
wisselwerking waarbij bijna
geen materie verloren gaat.
De gloeidraad in de halo
geenlamp blijft veel langer
zonder zwakke plekken en
de binnenwand van de
lamp blijft, zonder aanslag
schoon en helder.
Ter ondersteuning van het
halogeeneffect wordt de
Corso 1.2 S swing 3 drs.
36.100 km.
aug. 1984
Kadett 1.2 N spec. 3 drs.
38.300 km.
1982
Kadett 1.2 S Flash 3 drs.
42.200 km.
1983
Kadett 1.3 S Spet. 3 drs.
67.700 km.
1982
Kadett 1.2 S Luxus 3 drs.
27.500 km.
1983
Kadett 1.6 S Spec. 5 drs. beige
okt. 1981
Kadett 1.2 S automaat
82.400 km.
1976
Kadett 1.3 S Spec. 5 drs.
18.100 km.
1983
Kadett 1.3 S Spec. 5 drs.
49.000 km.
1982
Kadett 1.6 Diesel Spec. 3 drs.
45.100 km.
1983
Kadett 1.6 D luxus 3 drs.
67.900 km.
1983
Kadett 1.25 Spec. 3 drs.
55.900 km.
1983
Ascona 1.65 4 drs.
42.600 km.
okt. 1981
Ascona 1.6 S 4 drs.
54.200 km.
1983
Ascona 1.6 S 5 drs.
2 stuks
1982
Ascona 1.6 S 2 drs.
52.900 km.
1983
Ascona 1.8 E injectie 5 drs.
43.000 km.
1983
Ascona 1.9 N 2 drs.
99,200 km.
okt. 1980
Ascona 2.0 S Berlina 2 drs. LPG
okt. 1981
Rekord 2.0 S 4 drs.
LPG
1981
Rekord 2.0 S 4 drs.
nov. 1983
Rekord 2.0 S 4 drs.
45.800 km.
nov. 1982
Chevrolet Impala Stationwagen V8
1979
Volkswagen Golf C diesel 3 drs.
59.700 km.
1982
Ford Escort 1.3 L Laser
17.900 km.
1984
Fiat Ritmo 60
23.600 km.
1984
Citroën Visa II 11 RE
35.700 km.
1984
Renault 4 GTL
19.700 km.
1983
Peugeot 504 GL
okt. 1979
10.000 km garantie, met een maximum von 3 moonden 1.5C0 km
testen, met een maximum van 2 weken. Gratis inspektiebeurt.
BIJ DE OPEL-DEALER STAAN U ALTIJD VOOR U KLAAR.
Autobedrijf Kalverstraat
1, Middelburg,
tel. 01180-25851
Donderdag koopavond.
Door Shell— Shop— Center zelf geïmporteerd.
Enkele voorbeelden:
Prijzen incl. B.T.W.
,,Statenlaan"
A. Wagenaar
Statenlaan 244
Tel. 01 180-25663
,,'t Zand"
J. Dekker
Koudekerkseweg 14
Tel. 01 180-1471 1
J.C. Suvaal
Middelburgsestr. 53
Tel. 01 185-1408
gloeilamp gevuld met een
druk van 4 bar. Als de lamp
brandt loopt deze druk zelfs
op tot 15 bar. Daardoor
worden minder wolfram-
deeltjes afgestoten. Een bij
komend voordeel is dat de
gloeidraadteniperatuur en
daarmee de lichtopbrengst
erdoor wordt verhoogd,
zonder de levensduur te ver
korten. Halogeenlampen
hebben in vergelijking tot
normale lampen bijna een
dubbele lichtopbrengst. En
dat is duidelijk te merken in
het wegverkeer.
Het proces waarbij de weg
springende wolframdeeltjes
door halogeen worden ge
vangen en worden terugge
voerd op de gloeidraad,
werkt alleen wanneer de
wand van de gloeilamp
minstens 300 graden Cel-
cius is. Om die reden, maar
ook omdat de inwendige
Wissenkerke,
Telefoon 01107-1477
BMW 320i..1983
BMW 320 6-cyl1982
Ford Escort 1300 L Bravo1982
Ford Fiësta 1100 L1982
Ford Siërra 1600 L 5 drs., 25.000 km1984
Opel Rekord 2000 S de luxe
5-drs stationcar 1983
'Opel Rekord 20S 4 drs. LPG1983
■Opel Kadett 1300 S Special1983
Opel Ascona 4 drs. 1600 S Automaat1984
Opel Ascona 1900 4 drs. de Luxe1979
'Mazda 323 5 drs. 14.000 km....1983
Peugeot 505 familiale1982
1 x Peugeot 504 Tl1978
3 x VW Golf Diesel1977-1979-1983
VW bestelbus1977
Ford Taunus 1600 L1975
Ook voor de verplichte APK II keuring.
BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER:
Veerseweg 104, Middelburg, tel. 01 180-38880
druk erg hoog is, wordt de
halogeenlamp niet uit ge
woon glas gemaakt, maar
uit gehard glas, of zelfs uit
kwarts. De halogeenlamp is
kleiner dan de conventio
nele gloeilamp. De halo
geenlamp omsluit de
gloeidraad heel nauw om
dat alleen daardoor de ge
wenste hoge temperatuur
kan worden bereikt.
In het laboratorium van de
Volkswagenfabrieken
vastgesteld dat de binnen
kant van het lampglas bij
halogeenlampen niet aan
slaat en ze een helderder
licht geven. Bovendien
heeft dit laboratorium vast
gesteld dat halogeenlampen
gemiddeld een 33% langere
levensduur hebben dan de
conventionele gloeilamp.
Deze voordelen van de ha
logeenlamp wegen zeer ze
ker op tegen de hogere prijs.
XX
Bij ons in de showroom
Nu bij aankoop:
3 jaar GRATIS onderhoud
met een max. van 80.000 km
of met gratis LPG-installatie.
Vlissingen - Tel. 01184-15220
Saab 99 GL 2 drs. LPG
1979
10.250,—
Saab 900 EMS i.z.g.st
1980
13.950,—
Ford Escort 1 1 Bravo
1982
14.750,-
VW Golf Diesel
1979
7.950,-
Opel Ascona 1.9 N
1979
7.450,-
Opel Kadett 1 2 S 3 drs
1983
14.750,—
Opel Kadett 1 2 S 5 drs
1983
14.750,-
Opel Rekord 20 S
1981
9.450,—
30.000 km. 1984 groen metallic,
schuifkanteldak
Alfa Romeo Sud 1.5 LPG
1981
6.950,-
Austin Princess 2000 HL
1980
2.500,—
Renault 5 TL
1982
10.250,—
Fiat Ritmo 65 L 5 drs
1982
9.500,-
Talbot Samba 1 1 GL dec.
1983
9.950,-
Citroën Visa Super E
1981
8.450,-
Citroën Visa Chrono,
18.000 km
1984
16.950,-
Seal dealer voor W alchcri-n
lndu\trk'»i't> Tl Vïiwinui-n
l ol. 01184-15220
SM
DEALER VOOR MIDDEN ZEELJ