Best Shop: wapen tegen grootwinkelbedrijf? 'Winkelpersoonlijkheid etaleren' TV-rubriek geschreven in De Vlissinger Presentator Lenferink: jullie blad uiterst geschikt voor Rur-pagina n MET DEBUS NAAR HET STRAND MBIM! HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN iifi. f rr Uit in Zeeland presenteert de volgende week theaterprogramma DE 'UIT-KALENDER' EEN MUSEUMSTUK? van Fraassen INSCHRIJVEN DANSLES JANVIER J.P.A. ROSSËL Abonnementen: die eerst komt, eerst maait Theaterdag Neutraal Géén offers Ook de tweede HOÜAND INTERNATIONAL Ideaal Net zo goedkoop? KUNSTGEBITTEN en REPARATIES RAZENDSNELLE FOTOSERVICE VANDAAG UW ROLLETJE GEBRACHT, MORGEN UW FOTO S KLAAR! Woensdag 21 augustus 1985 HSSNGER oplage 22 700 wekelijks gratis huis aan huis op geheel walcheren in combinatie met de faam totale oplage 44 400 uitgave: provin ciale zeeuwse courant b v administratie: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg. 01180-27651 advertentie: walstraat 56-60 postbus 18. 4380 aa vlissingen. 01184 15144 pnve w melse 01184-62320 redaktie: ad hanneman. 01180-27651. toestel 54 Het ziet er naar uit dat de handige kalender die Uit in Zeeland tijdens het theaterseizoen uitgeeft gaat verdwijnen. Er voor in de plaats zou 'een krant of blad' komen waarin uitgebreider dan in de Zeeuwse bladen wordt ingegaan op wat er zo al op de podiumplan ken wordt neergezet. Hoe een en ander in het vat wordt gegoten is nog niet bekend. Tot er knopen zijn doorgehakt blijft de Uit-ka- lender gehandhaafd. Wel staat vast dat 'de krant of blad' geld gaat kosten. Dit meldde Jan de la Mar, direc teur van Uit in Zeeland, vorige week. Hij zei ontevreden te zijn over de manier waarop de agen da's in sommige kranten worden samengesteld. Uitverkochte voor stellingen zoals van Paul van Vliet - aldus De la Mar - krijgen ruim schoots aandacht, terwijl voor stellingen die minder populair zijn. ondermaats worden aange kondigd. De Uit-directeur voegde er aan toe zich dat wel te kunnen voorstellen omdat een krant hoog scoort met iemand als Paul van Vliet bij het lezerspubliek. Verwacht wordt overigens dat 'de krant of blad' gaat werken met abonnees en nummers in losse verkoop. Er wordt niet uitsluitend aandacht besteed aan podium kunsten. Andere kunstuitingen zoals de beeldende zouden even eens breedvoerig onder de loep worden genomen. Dit alles in de positieve zin en in de 'aankondi gende sfeer'. DEZE WEEK IN De ondernemersborrel in Vlissingen is niet bedoeld om winkeliers lallend vage afspra ken te laten maken, maar om dichter bij elkaar te komen. Van Gent en Sauer in 'zaken zijn zaken'. De Rabobank in Middelburg treedt een nieuw tijdperk tege moet: een gigantische uitbrei ding richting Geeregebied is weldra klaar. Directeur Rie- mersma in 'uit het zakenhart *We openen de rubriek 'ar chief sprokkels' weer met een verhaal van Peter Sijnke over de val van Antwerpen. mnHHoawm Jozef van den Berg, ook dit seizoen present met zijn poppen voor zowel de jeugd als volwassenen. Volgende week woensdag (28 au gustus) publiceert Uit in Zeeland het winterprogramma. Zoals ge bruikelijk wordt deze uitgave bij de PZC als bijlage geleverd. Het cul tuurbureau heeft weer een aan trekkelijk aantal gezelschappen gecontracteerd, in totaal 85 op Walcheren, waarvan zeven in Vlissingen. Voor die voorstellin gen kunnen theaterbezoekers een abonnement nemen. "Over die abonnementenserie bestaat nogal wat verwarring'',' ervaart Uit in Zeeland-directeur Jan de la Mar dagelijks. Hij doet voor de onwetenden uit de doeken dat het woord abonnement eigen lijk niet op z'n plaats is. "Want men moet geen abonnementsgeld betalen. De enige voorwaarde is dat de mensen minstens drie voorstellingen reserveren. De korting per voorstellirfg bedraagt 3,50. En dat is dan mooi een gulden meer dan vorig jaar". In tegenstelling tot vorig jaar - toen werd er geloot - hanteert het bureau in Middelburg dit jaar weer de regel 'die eerst komt. eerst maalt'. Dat betekent stomweg dat wie te laat is met het bestellen van kaarten het gevaar loopt een reeds uitverkochte voorstelling te moe ten missen of er een ander voor in de plaats moet nemen. "Maar", voegt De La Mar er aan toe: "we beschikken nu over een eigen computer. Als iemand belt om te reserveren, kunnen we onmiddel lijk zien of er voor de bestelde voorstelling nog plaats is". Behalve de 85 voorstellingen op Walcheren heeft Uit in Zeeland nóg 29 in Goes eri 21 in Zierikzee óp het programma staan. Wie een abonnement wil nemen kan ook uit programma's in die plaatsen mee kiezen. Toneel vormt de hoofdmoot. In totaal zullen er op Walcheren 26 uitvoeringen plaatsvinden met een diversiteit die betiteld zou kunnen worden als voor iedereen wel wat op maat. Zowel het mo derne, klassieke als grensverleg gende theater komt aan bod. Ver der zijn er nog tien cabaretvoor stellingen, 17 muziekvoorstellin- gen en tien keer kunnen de lief hebbers naar een dansuitvoering gaan kijken. Voor kinderen is er 'slechts' vier keer wat te beleven in de Schouwburg te Middelburg, waar het grootste deel van po diumkunsten wordt gepresen teerd. Als opmaat voor het nieuwe thea terseizoen wordt zaterdag 14 sep tember een theaterdag gehouden in de Schouwburg. De proloog voor deze theaterdag is de vrijdag er voor en de zondagochtend is gereserveerd als mogelijke uitlo per. Hoewel Jan de La Mar nog niks wil loslaten over het pro gramma van die theaterdag, staat wel al vast dat de vernieuwde Globe zich zal presenteren. Voor het volledige programma verwijzen we naar de bijlage van de PZC, die volgende week woensdag 28 augustus in de bus glijdt, of die is te bestellen bij het Uit-bureau aan de Nieuwe Haven in Middelburg, telefoon 01180-15256. Kretologie of bittere ernst? Die vraag stellen velen bij het nieuwste fenomeen in ondernemersland: de Best Shop in Town. Afgelopen maandag (19 augustus) kwamen iets meer dan vijfhonderd winke liers met aanhang bij elkaar in het Koninklijk Jaarbeursgebouw te Utrecht. Allen waren eigenaars van het oprukkende blauw bordje met de titel 'Best Shop in Town'. Het doel: schouderklopjes in ont vangst nemen en meewerken aan de Sterspot voor zichzelf. Onder hen zo'n dertig Zeeuwen, die naar hartelust meezongen op de door regisseur Marco Klein verzonnen tekst, begeleid door het Metropole Orkest. Rudie Falkenhage hield de aanwezigen in bedwang, want de lampen maakten de Beatrixzaal tot een broeierig nest, evenwel vol goede voornemens en enthousias me. Een droom ging voor vele kleine zelfstandigen in vervulling. De detailhandel trekt ten strijde tegen het grootwinkelbedrijf. De initiatiefnemers van het recla mebureau Bugamor uit Almere maakten er een dolle show van. Bugamor-directeur drs. Wim La- verman sprak zelfs van een 'his torisch moment'. "Hier zitten de beste winkeliers van Nederland, althans een groot deel. Er zijn 150.000 detailhandelaren in Ne derland. Op dit moment zijn er daarvan 1500 aangesloten bij de organisatie Best Shop in Town. Dat is precies één procent. En u bent echt de beste" Tijdens de koffiepauze - 'we houden het eenvoudig', aldus Laverman - be nadrukte hij dat een winkelier niet zomaar lid van de nieuwe organi satie kan worden. "Een onafhan kelijk bureau zoekt dat voor ons uit. En wie de uitslag niet gelooft, kan het rapport opvragen. Neen, we spelen eerlijk spel. Trouwens, het onderzoek onder de plaatse lijke bevolking wordt jaarlijks herhaald. En als een lid niet meer als beste tevoorschijn komt, om Vanaf eind september wordt de re dactionele inhoud in dit blad we kelijks uitgebreid met een zoge naamde 'Rur-pagina'. De directies van De Faam. De Vlissinger (beide op Walcheren), De Bevelander en het Zeeuws-Vlaams Advertentie blad (samen de Zeeland Combina tie) gingen in op een uitnodiging van Jan Lenferink en Ruud Kalu- sche om voor een periode van 36 weken een redactionele pagina mee te nemen, die alles heeft te maken met het populaire Veroni- ca-programma dat elke zaterdag avond op de tv wordt uitgezonden. Juist deze bladen werden gevraagd omdat ze in het Zeeuwse bijzonder populair zijn en goed worden gele zen, verklapt Lenferink, de pre sentator van het tv-programma met dezelfde naam als de nieuwe rubriek in dit blad. Zowel op de redactie als bij de acquisitie is men bijzonder ge charmeerd door het aanbod van adviseur Kalusche en Lenferink. De redactie meent dat de atten- tiewaarde en leesbaarheid wordt verhoogd en volgens de mensen die adverteerders werven wordt het voor ondernemers steeds inte ressanter om in één of meerdere van genoemde bladen te adverte ren. Overigens bestaat er de mo gelijkheid om op de pagina naast het Rur-nieuws een reclame boodschap te plaatsen tegen een aangepast tarief. Dat geldt ook voor de pagina na Rur. Volgens Lenferink is het huis- aan-huis-blad om een paar rede nen geschikt om zijn tv-rubriek geschreven te verspreiden. "Het blad komt bijna overal en het is over het algemeen neutraal van politieke kleur. Bovendien heb ben de lezers veel overeenkom sten met de kijkers van het tv- programma". Aanvankelijk had het tweetal initiatiefnemers het plan om een eigen blad te begin nen. Dat had echter weinig kans van slagen en er werd besloten om het te proberen bij de adverten tiebladen, die een groeiend lezer spubliek bereiken. De toegelever de pagina verschijnt landelijk in een oplage van vier miljoen. In elk verspreidingsgebied wordt het le zenswaardige en positieve nieuws slechts in één blad afgedrukt, zo dat niemand twee keer Rur krijgt voorgeschoteld. Volgens de redacteuren van de Zeeland Combinatie zullen er in geen geval offers worden ge bracht. De formule dat het plaat selijke nieuws het belangrijkste is, blijft gehandhaafd. Wel zullen er mogelijkerwijs concessies moeten worden gedaan aan de kwantiteit van de verhalen. "Maar", zo stelt één van de vaste redactieleden vast, "kortere stukjes worden meestal beter gelezen dan verha len met veel uitleg. Daartegenover verwachten we dat er meer ad verteerders in onze bladen zullen komen, hetgeen uitmondt in meer redactieruimte. Als regel wordt twintig a vijfentwintig procent ge reserveerd voor redactionele stukjes". De redactie van de Rur-pagina bestaat voor een groot deel uit tv- medewerkers. Lenferink is hoofd redacteur. Ook zal regelmatig een beroep worden gedaan op plaat selijke correspondenten van de Jan Lenferink bladen waarin Lenferink en de zijnen publiceren. Ze gaan aan dacht besteden aan dezelfde on derwerpen als op de tv. namelijk cultuur, wetenschap, kunst en sex. "En beslist geen roddelrubrie ken", verzekert de tv-presentator. En hij verwacht dat zijn program ma, dat overigens het komende seizoen op de zaterdagavond wordt uitgezonden, in populariteit zal stijgen, na de publicaties in de huis-aan-huisbladen. wat voor reden dan ook, wordt hij geschrapt en komt er een ander voor in de plaats". Laverman geeft wel toe dat het niet persé de als 'beste geëindigde' moet zijn die het bord op z'n pui mag vastspijkeren. "Als de on dernemer die als beste uit de en- quete tevoorschijn komt niet wil, kan iemand op de tweede plaats de titel krijgen. Maar dan moet het verschil tussen nummer één en twee uiterst miniem zijn". De Bugamor-directeur gaf de aanwezigen nog een internatio naal toekomstperspectief. "De ti tel 'Best Shop in Town' wordt binnenkort even grootschalig in België en Engeland geïntrodu ceerd. Ook andere Europese lan den zullen we bewerken. Het voordeel is, dat als een bezoeker aan Nederland uit één van die landen het blauwe bord ziet, hij weet dat het daar verantwoord kopen is". Na Waverman mocht het laatste succes variant van Nijenrode aantreden. 'Een briljante mana ger', zo werd deze 24-jarige Jos Houben aangekondigd. En hij stal dan ook meteen de harten van de aanwezigen. "Om weerstand aan het grootwinkelbedrijf (Houben kortte het af tot GWB. red.) te bieden, dienen de allerbeste win- «T~ 13* Zeeuwen onder elkaar tijdens de bijeenkomst in Utrecht. *Drs. Wim Laverman, directeur Bugamor. keiiers samen te opereren. We zullen onze 'winkelpersoonlijk heid' meer moeten etaleren. We zullen de consument duidelijk moeten maken wat we méér heb ben dan anderen en zeker meer dan het GWB. Bediening, sfeer, service en kwaliteit, dat kenmerkt de Best Shop in Town-onderne- ming. We zullen dat in een recla meboodschap moeten gieten die duidelijk aanspreekt. Het groot winkelbedrijf heeft talrijke spe cialisten op dat gebied. Kleine zelfstandigen met een uiterst goed product, maken soms knullige advertenties. Gezamenlijk kun nen we geld bij elkaar brengen om goede advertenties te laten druk ken in enkele landelijke bladen, maar vooral in plaatselijke huis- aan-huisbladen. Daarnaast kun nen we de consument interesseren via een kiene Sterspot, die regel matig de huiskamers binnen- AAN WELKE COSTA LIGT U SUPER VOORDELIG IN SEPTEMBER? 10 of 1 7 daagse busreizen NU 50,— P.P. EXTRA KORTING. Bij vertrek op 5, 12, 19 of 26 september naar Blanes, Lloret de Mar, Calella, Estarit, Malgrat of Tossa de Mar 50,- korting p.p. op al onze 10- of 17 daagse "super-voordeelreizen". Voorbeeld: LLORET DE MAR 10 d. vol-pension, 2 pers. kamer met douche en toilet in Hotel Bonanza, nu v a319,- p.p. 1 0 d app. Las Antillas, in een 2 kamerapp., bezet met 4 pers., nu v.a260,- p.p. OOK NAAR DE COSTA DORADA, COSTA BLANCA. BENIDORM. OF ZET U DE BLOEMETJES BUITEN AAN DE ITALIAANSE RIVIERA. Eveneens bij vertrekken in september 50,- korting op super- voordeelrei en naar Pietra Ligure en Diano Marina. INFORMEER BIJ UW REISADVISEUR. Reisburo VLISSINGEN, Paul Krugerstraat 21Tel. 01184-1 7710 MIDDELBURG. Londensekaai 19. Tel. 01 180-27758 GOES, Voorstad 1 8. Tel 01 100-20220 BERGEN OP ZOOM, Antwerpsestraat 5. Tel. 01 640-37943 TERNEUZEN, Westkolkstraat 36. Tel. 01 1 50-1 2251 J°^9?soe\ \n büV^e3e!l!êeo Bel nu voor inlichtingen voor de nieuwe danslessen in GOES, MIDDELBURG ZIERIKZEE en M1DDELHARNIS. Groepen beginners tot gevorderden Jonge clubs en volwassenen. Bel tussen 14.00 en 17.00 u. of tussen 18.30 en 20.30 u. een van onderstaande nummers 01100-20176 01100-30428 01100-14882 01180-38370 komt". De nog jeugdige manager liet de zaal schrikken met cijfers uit het buitenland. "Weet u dat in Engeland 63 procent van de le vensmiddelenbranche in handen is van het grootwinkelbedrijf?". Onomwonden stelde Jos Houben tijdens de pauze desgevraagd vast, dat het aantal blauwe bordjes op de gevel van de winkelpanden in Nederland moet stijgen naar plus minus 3500. "Ideaal zou zijn als er ongeveer 5000 zouden komen, maar dat getal halen we hoogst waarschijnlijk niet. De winkeliers die lid worden, betalen 3.500 gul den per jaar. En daarvoor ver schijnt onder meer acht keer een advertentie in jullie blad". Het beloofde dolle pret te worden tijdens de middagzitting. Met gulle lach regisseerde Marco Klein vanuit een makkelijke zit op een der logeplaatsen van het Bea- trixgebouw de volle zaal. Grap pend liet Rudie Falkenhage de gelegenheidsacteurs de scène (die kwam er op neer: wij zijn de bes ten van allemaal) overdoen. En hup gingen de bordjes, spandoe ken en ander door Bugamor aan geleverd spul weer in de hoogte. Uit volle borst galmde de zaal, die door de speciale lampen warmer en warmer werd. Gedwee liet het publiek zich leiden. Het was im mers reclame voor eigen winkel. En zo'n kans kreeg je waarschijn lijk nooit meer... Is de Best Shop in Town nu in derdaad de beste winkel in de stad en worden de producten dan ook net zo goedkoop als in het GWB? Een vraag die nog niet rijp is voor een antwoord, meenden de Buga- mor-directeuren. Wat de prijspo litiek betreft is de toekomst er wel op gericht om in elk geval con currerend te gaan werken, met daarbij gerekend de speciale aan dacht die de detailhandelaar aan zijn klanten besteedt. En of de Best Shop inderdaad de beste is? Daarop antwoordde een Zeeuwse ondernemer met zaken in Mid delburg, Vlissingen. Goes en Ter- neuzen heel nuchter: "lk denk dat de ondervraagde mensen tijdens de enquête spreken over de be kendste zaak. En dat hoeft inder daad niet altijd de beste te zijn, hoewel je nooit bekend wordt als je geen goed product levert...". DANS-INFORMATIEKRANT VERSCHIJNT 28 AUGUSTUS! *Jos Houben, succesvariant van Nijenrode TANDPROTHETICUS Spoedig klaar Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen FOTO-FILM-VIOEO Sr Jacobsstraat 27 Vlissingen 01184 123 Korre Geere 17 Middelburg 01180 Lange Kerkstraat 31 Goes 01100-27324

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 1