WAT IK ALTIJD AL WILDE WETEN: DE JAGER MAZDA Zelf verhuizen-extra voordelig automerken ABC S is»**» BUIT ER UIT..! JANSSENS VLISSINGEN AUTO RENAULT onna Hoe functioneert de viertakt motor? Autobedr. H.J. Rijk Uw Opel-dealer Janssens Vlissingen B.V. biedt te koop aan: DIJKWEL BV Autoverhuur - -> Autoverhuur v/h SOOLSMA LEO VAN LIERE 5^5^ MARITIEM 5 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 augustus 1985 Vergassing V lertaktprincipe De moderne viertaktmotor waarborgt een laag verbruik en, gezien de intensiviteit van het verbrandingsproces, een Saab 99 GL 2 drs. 5 speed 38.000 km1984 Saab 99 GL 4 drs. LPG onderbouw1981 Saab 99 GL 2 drs. LPG onderbouw1981 Saab 99 GL 2 drsmodel 1980 Saab 900 Turbo Sedanmodel 1981 Saab 900 GLS 4 drs. LPG schuifdak1981 Saab 900 GLS 4 drs. LPG1981 Daihatsu Rocky 4x4 handtop diesel 1300 km1985 Bedford CF gesloten bestel diesel1982 ZONDER GARANTIE: Saab 99 GL 2 drs. modelmodel 1977 4250,— Vauxhall Viva 2 drs1978 3500,— Ford Escort 1.3 L1978 2500,- Mini 850 44.000 km1978 2250,- Vauxhall Viva 2 drs1976 950,— Vauxhall Viva 2 drs1970 750,— ERKEND KEURINGSSTATION VOOR APK I EN APK II Voor inruil gevraagd alle types Mazda-dealer Speciale aanbieding 1 Opel Stationcar, 9 maanden oud. 1 Opel Kadett Pres. Rooseveltlaan 72 tel. 01184-17100 Verkopers: A. Dekker 01184-62693 B.Smits 01192- 1897 I fff Autobedrijf JDD55E GILDE 111 EG ED lL155lflGEfl TELOIIBH-MED RENAULT 11 GTX 1984 FIAT FI0RIN0 10.500,- Ook voor het huren van nieuwe personenauto's: V.W. Golf - Opel Kadett - V.W. Jetta - Audi 80 - V.W. Bus (9 pers.) j CITROEN JBLAAS Autobedrijf Joosse LADA Autobedrijf Van Fraassen b.v. TRAMPER VLISSINGEN C V. RENAULT k| RENAULT PAAUWENBURG B.V. PAAUWENBURG B.V. Dodae Gerbrandystraat 4, Vlissingen 01184-65496 Dealer voor Midden-Zeeland Auto-Poppe Walcheren B.V. VOLVO U hoeft NIET BANG VOOR DE KEURING te zijn. i\ GOEDBLOED Hoe werkt de viertaktmotor? Als we even afzien van de nog zeer weinige electrisch aangedreven exemplaren, dan worden vandaag de dag alle motorvoertuigen door verbrandingsmotoren aangedre ven. Dat, wat hierin verbrandt en daarbij energie afgeeft, is otto- brandstof (eenvoudig benzine ge noemd) of dieselolie (wat hetzelfde is als lichte stookolie). Dergelijke brandstoffen hebben per liter of kilogram een bepaalde hoeveelheid energie. Deze energie kan worden vrijgemaakt door de brandstof te doen ontbranden: de zich ontwikkelende warmte is voelbare en in de vlammen zelfs zichtbare energie. Om te kunnen branden is uiter aard lucht of nauwkeuriger ge zegd zuurstof nodig. Want zonder zuurstof alleen brandt niets. Het resultaat van de verbranding bes taat uit verschillende gasvormige produkten: voornamelijk kool- dioxyde en waterdamp en in heel kleine hoeveelheden koolmonox- yde, koolwaterstoffen en stiksto- foxyde. In vloeibare vorm ontstoken brandstof geeft zijn enrgie op verre en lucratieve wijze af. Een emmer benzine bijvoorbeeld brandt wel lang. maar op tamelijk "matte" wijze. Van kracht in de eigenlijke zin van het woord is hier nauwelijks iets van te mer ken. Het brandt, maar meer ei genlijk niet. De oorzaak is, dat al leen aan de oppervlakte contact tussen brandstof en lucht bestaat en alleen op die plaats kan de verbrandingsreaktie plaatsvinden en energie vrijmaken. Zo kwam men op het idee van de "vergassing". Door een sproei- proces in een van een sproeier voorziene carburateur of zoals de laatste tijd door middel van een inspuitsysteem. worden brandstof en lucht zeer intensief met elkaar in contact gebracht. Er ontstaat een soort nevel. (Het vaak ge bruikte woord "gas" is geen juiste aanduiding). Als men een derge lijke nevel aansteekt, kunnen bij na op hetzelfde ogenblik de zuur stof- en brandstofdeeltjes met el kaar reageren, vooropgesteld dat het mengsel geschikt is om ont stoken te' worden -d.w.z. 1 ge- wichtsdeel lucht en rond 1/15 ge- wichtsdeel brandstof. De energie komt binnen een zeer korte tijd vrij en dit betekent een veel doeltreffender krachtonts- plooiing. Overigens is de druk die door de verbranding in een geslo ten reservoir wordt opgebouwd, niet erg hoog. Veel effectiever kan de warm te-energie in een mecha nisch actieve druk worden omge zet, wanneer de brandstof-lucht- nevel voor het ontsteken wordt gecomprimeerd. moeten, als de explosieachtige verbranding voorbij is, de ver brandingsresten -dus de uitlaat gassen en de waterdamp - uit de cilinder worden verwijderd, alvo rens deze weer kan worden gevuld en zo ontstaat -wederom bijna automatisch - het viertaktprinci- pe: le takt: de zuiger gaat omlaag, de cilinderruimte wordt via een in- laatopening met een brandstof- luchtnevel gevuld (die nevel kan geleverd worden door een carbu rateur of door een injectiesys teem). Aan het einde van deze takt sluit een klep de inlaatope- ning af. 2e Takt: de zuiger gaat omhoog. Daarbij wordt de nevel in de ci linder nehoorlijk gecomprimeerd. Als voorbeeld hiervan hier een getal: bij de nieuwe Volkswagen Golf met benzinemotor van 75 pk is de nevel aan het einde van de tweede takt tot 1/9 deel van zijn oorspronkelijke volume samenge perst en daardoor verhit tot ca. 450 graden C. Bovenste dode punt: door ontste king van buitenaf door middel van een bougie wordt het mengsel ontstoken. 3e takt: de zich ontwikkelende, machtig naar uitbreiding drin gende verbrandingsgassen, drij ven de zuiger met grote kracht naar beneden. 4e takt: ongeveer aan het einde van de derde takt opent de uit- laatopening zich en de weer om hoog vliegende zuiger jaagt de nu nutteloos geworden verbran dingsgassen de cilinder uit. Aan het eind van deze takt sluit de uitlaatopening zich en dc inlaato- pening gaat weer. open voor een nieuw vier taktspel. Dieselmotor De dieselmotor werkt in principe op precies dezelfde wijze: de ver schillen met de benzinemotor zijn in de tabel samengevat. We zien dus: van de vier takten levert er maar één -namelijk de derde takt - nuttige arbeid. De andere drie takten leveren niet al leen niets op, maar ze absorberen zelfs energie. Ze teren op dat, wat de arbeidstakt heeft opgeleverd. Want zowel voor het aanzuigen als voor het comprimeren en daarna voor het wegdrukken van de uitlaatgassen is energie nodig. Maar anders gaat het niet. Ook niet bij de tweetaktmotor, die bij motorfietsen, brommers, etc. veel wordt gebruikt. Ook in de twee- takter moet worden aangezogen, samengeperst en na de energie ontketening worden uitgestoten; alleen vinden de vier handelingen hier niet alleen boven maar ook onder de zuiger plaats, zodat tel kens twee takten elkaar kunnen overlappen. En ook nog dit: bij de rotatiemotor gaat het met de vier takten ook niet anders, alleen gaat het hier per takt niet op en neer, maar wordt dit bereikt door een draaiende beweging. Eén aandrijvende arbeidstakt, duf remmende hulptakten -dat betekent een stotende werking. De motor schudt heen en weer! Om hier gelijkmatigheid te krij gen bevat de automotor meerdere cilinders met een verspringende takt-volgordc. Steeds is één zuiger juist aan het werk, dus aan het af geven van vermogen, terwijl de andere aanzuigen, comprimeren of uitstoten. Bovendien zorgt een vliegwiel, dat uit practische over wegingen met de koppeling is ge combineerd voor eeh afvlakking van de zuigerstoten. Hoe snel dit alles in zijn werk gaat blijkt uit de volgende cijfers. Als een Audi 100 in de vierde vers nelling 200 km per uur rijdt, draait de krukas van de motor, die im mers de op- en neergaande bewe gingen van de zuigers in een per manent draaiende beweging om zet, ongeveer 6000 x per minuut. Zodoende is er voor de vier takten van elke cilinder tweehonderdste seconde beschikbaar. En slechts gedurende een kwart van deze tijd- dus binnen ééntweehon- derdste seconde - vindt die krachtsontplooiing plaats, die de wagen voortstuwt. Natuurlijk moet de cilinder eerst geringe uitstoot van schadelijke sloffen. De nokkenas, in vroeger tijden opzij onderaan aangebracht, bevindt zich wel worden gevuld. En bovendien bij moderne motoren boven in de cilinderkop. De aandrijving door de krukas geschiedt via een landriem. Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel.: 01100-31110 Aid. verkoop: R. Ketelaar Tel. privé: 01100-20873 EEI\ BEGir EEN AUTO KOPEN BEGINT OP DEZE PAGINA D. Dronkersweg 1 9 Goes. Tel.: 01 100-31848 Hoofdstraat 95 Ovezande. Tel.: 01 195-236 Huidige Nu nieuwprijs voor Opel Rekord 5-drs Combi nov. 1984 37.000,- 28.000- Opel Rekord 4-drs 2.0 S 1982 32.500,- 15.900,- Opel Manta GT Coupé 1983 27.000,- 18.900,- Opel Ascona 1.6 S 1983 25.000 - 17.500,- Opel Kadett 1.3 Speciaal 1982 21.500 - 13.900,- Opel Kadett 1.3 Speciaal 5-drs 1982 22.500 - 14.900,— Opel Kadett 1.3 Speciaal 1980 21.000- 9.000,- Opel Kadett 1.3 Speciaal 1980 21.000 - 10.900,- Opel Kadett 1.2 N Speciaal 1981 20.000,- 11.750,- Opel Kadett 1.2 N Speciaal 1979 20.000,- 9.500,- Opel Kadett 1.3 N Speciaal 4-drs 1980 20.500,- 10.250,- 9.000,- beneden de nieuwprijs. 3-drs Speciaal 8.200 km zilver 16.750.- Ford Fiësta 1100 Festival 1980 8.450,- Ford Taunus 1600 2-drs Sport 1979 4.950,- Peugeot 504 GTI nog maar 56.000 km gereden 4.250,- Fiat Ritmo diesel 1981 8.750,- Ford Taunus Combi 1980 1.500,- Ford Taunus 19 77 1.000,- VW Polo 3-drs 1982 11.750,- VW Golf AUTOMAAT 55.000 km 9.750,- Honda Civic 3-drs Luxe 1983 17.000 km 13.500,- Honda Accord 4-drs. ruilmotor 7.750,- Honda Accord 3-drs 58.000 km 4.950 - OK-INRUILWAGENS, BETROUWBARE GEBRUIKTE AUTO'S VAM DE OPEL -DEALER. lu.000 km garantie, met ecu maximum van maande u I 5(H) k testen, met een maximum van 2 weken •gratis in%|x*ktu'lvinr WIWMMWtHM •••••••••••••••••••••am U:: Ford Escort 1 300 Bravo1 983 1 6.750.- Ford Escort 1 1 00 Bravo1 983 1 5.800.- Ford Escort 1 600 L Bravo1 982 1 6.750, Ford Escort 1 1 00 Bravo1 983 1 4.750,- Ford Escort 1 1 00 Laser1 984 1 6.750,- Ford Taunus 1 600 GL 4 drs. automaat1980 9.750,- Ford Siërra 2000 GL1983 21.500.- Ford Sierra 1.6 Ghia1 983 27.500, Mitsubishi Galant1979 4.500, Mitsubishi Tredia GLX1983 14.850, Opel Kadett 1 300 S1 983 1 5.850,- Toyota Carina1980 7.500. Opel Ascona 1 6S1 984 1 9.500.- Opel Corsa 1 200 S TR1 983 1 5.500.- Mini 850 42.000 km1 978 2.750, Renault 5 Aerobic1983 12.000, Inruil en financiering mogelijk 1981 6.900.- 1984 12.500,- Renault 5 TL AER 1983 11.900.- 1982 10.500.- 1983 14.250,- 1983 14.900.- 1983 10.900.- Speciale aanbieding Bordeaux 49.000 km Renault 18 GTS1984 18.500. Renault 18 GTL1983 15.900. Renault 18 Automatic1982 15.250. Renault 20 TX1981 10.250. Talbot Horizon1982 9.250, Seat Ronda 12 L1983 11.900. Ford Fiësta1978 6.250. Fiat Panda 45 prima1983 11.900. Speciale aanbieding 1984 K00PJES Peugeot 1041976 2.250,- Renault 16 TL1976 2.250,- Renault 14 TL1977 3.250.- Renault 14 TS1979 4.900,- Fiat 1271978 2.500,- Citroen1978 2.500,- KOM SNEL EENS LANGS!! ZEKER ZULT U SLAGEN! Occasions boven 5.000.- 3 mnd. garantie gecleand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem financiering direkt Gildeweg 16. Vlissingen Tel. 01 184-17130, na 19.00 uur 01 184-64240 Verkoop: Jaap Wolfert, 01 1 84-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND VWI-T Af*»***» »•<"»-«« l»B*H W*.2ltil« W I BniriMMo ».|d tLiBiH Mti2ISilS7 V» Tra mmmr-mk LiftkH 271II9*«I)I3 VLISSINGEN, MIDDELBURG, Kanwilweg 10-12 I Tel. 01180-27680/28264 Gerbrandvstr. 42 IK Tel. 01184-18638 personenwagens - bestelwagens - personenbusjes JK*. AUTOBEDRIJF KLIP I Industrieweg 1 7 iWJ Vlissingen -L^/'.01 184-1 3434 Gildeweg 33 - 4383 NJ Vlissingen Telefoon: 01184 - 18851 BMW AUTOBEDRIJF RIJK BV Industrieweg 27-29 Vlissingen Tel. 01 184-14400, b.g.g. 01 100-28545 dealer voor Walcheren DIJKWEL BV Veerseweg 10 04 Middelburg 01 180-29955 S- i J AUSTIN - ROVER AUTOMÖBIELBEDRIJF 1 I k ana a AUTOBEDRIJF KLIP Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 'EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg Industrieterrein Arnestein AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. k Off dealer van Pers - en Bedrijfsauto's Industrieweg 1 9 Vlissingen 01 184-1 7736 official Gildeweg 20 telefoon 01 1 84 1 9420 Vlissingen ford-dealer Oude Rijksweg 60 Telefoon 01 1 82-1 443 Nieuw- en St Joosland AUTOBEDRIJF BERB0 Off dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel 01 184-13995 FA. DE DREU CO Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 1 80-1 2(572 Tevens dealer Subaru GARAGE RENTON Noordmonsterweg4 Middelburg Tel 01 180-3681 5 zastava J Mercuriusweg 29, j Mitsubishi Vlissingen 01 184-19051 BhI O K inruilwagens - leasing Kalverstraat 1 Middelburg 01 180-25851 DIJKWEL BV Pres Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 184-1 9810 DIJKWEL BV Gildeweg 1 6 Vlissingen 01 1 84-1 71 30 AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST Seisplem 5 Middelburg 01 180-33003 Autobedrijf 1 WONDERGEM MELSE ^Industrieweg 31 Vlissingen *6 Tel 01 184-1 5220' AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4, Vlissingen 01 184-65496 Dealer voor Walcheren AUTOBEDRIJF S AUTOBEDRIJF CEVAAL Klein Vlaanderen 97 TOVOTA 1 Middelburg 01180-1 2865 industrieweg 23 Vlissingen 01184-1 291 6 Yliv»ingcn (iildewcs: 22 I'd. 01IS4-19610 l_ Wij zijn door het ministerie van Verkeer en Waterstaat ■r* erkend als officiële keuringsinstantie voor de verplichte autokeuring (APK f Als uw auto moet worden gekeurd, weet U nu waar U terecht kunt. AUTOBEDRIJF Oosiporkwog 35 37 Middelburg Tel 01180-36 720

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 10