WAT IK ALTIJD AL WILDE WETEN:
DE JAGER
MAZDA
Zelf verhuizen-extra voordelig
automerken
ABC
S is»**»
BUIT
ER
UIT..!
JANSSENS VLISSINGEN
AUTO RENAULT
onna
Hoe functioneert de viertakt motor?
Autobedr. H.J. Rijk
Uw Opel-dealer Janssens
Vlissingen B.V. biedt te koop aan:
DIJKWEL BV
Autoverhuur - -> Autoverhuur
v/h SOOLSMA LEO VAN LIERE
5^5^ MARITIEM
5
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 21 augustus 1985
Vergassing
V lertaktprincipe De moderne viertaktmotor waarborgt een laag verbruik en, gezien de intensiviteit van het verbrandingsproces, een
Saab 99 GL 2 drs. 5 speed 38.000 km1984
Saab 99 GL 4 drs. LPG onderbouw1981
Saab 99 GL 2 drs. LPG onderbouw1981
Saab 99 GL 2 drsmodel 1980
Saab 900 Turbo Sedanmodel 1981
Saab 900 GLS 4 drs. LPG schuifdak1981
Saab 900 GLS 4 drs. LPG1981
Daihatsu Rocky 4x4 handtop diesel 1300 km1985
Bedford CF gesloten bestel diesel1982
ZONDER GARANTIE:
Saab 99 GL 2 drs. modelmodel 1977 4250,—
Vauxhall Viva 2 drs1978 3500,—
Ford Escort 1.3 L1978 2500,-
Mini 850 44.000 km1978 2250,-
Vauxhall Viva 2 drs1976 950,—
Vauxhall Viva 2 drs1970 750,—
ERKEND KEURINGSSTATION VOOR APK I EN APK II
Voor inruil gevraagd
alle types
Mazda-dealer
Speciale aanbieding
1 Opel Stationcar, 9 maanden oud.
1 Opel Kadett
Pres. Rooseveltlaan 72
tel. 01184-17100
Verkopers:
A. Dekker 01184-62693
B.Smits 01192- 1897
I fff Autobedrijf JDD55E
GILDE 111 EG ED lL155lflGEfl
TELOIIBH-MED
RENAULT 11 GTX
1984
FIAT FI0RIN0
10.500,-
Ook voor het huren van nieuwe personenauto's: V.W. Golf -
Opel Kadett - V.W. Jetta - Audi 80 - V.W. Bus (9 pers.) j
CITROEN
JBLAAS
Autobedrijf Joosse
LADA
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
TRAMPER VLISSINGEN C V.
RENAULT
k| RENAULT
PAAUWENBURG B.V.
PAAUWENBURG B.V.
Dodae Gerbrandystraat 4, Vlissingen
01184-65496
Dealer voor Midden-Zeeland
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
U hoeft
NIET BANG VOOR DE KEURING
te zijn.
i\ GOEDBLOED
Hoe werkt de
viertaktmotor?
Als we even afzien van de nog zeer
weinige electrisch aangedreven
exemplaren, dan worden vandaag
de dag alle motorvoertuigen door
verbrandingsmotoren aangedre
ven. Dat, wat hierin verbrandt en
daarbij energie afgeeft, is otto-
brandstof (eenvoudig benzine ge
noemd) of dieselolie (wat hetzelfde
is als lichte stookolie).
Dergelijke brandstoffen hebben
per liter of kilogram een bepaalde
hoeveelheid energie. Deze energie
kan worden vrijgemaakt door de
brandstof te doen ontbranden: de
zich ontwikkelende warmte is
voelbare en in de vlammen zelfs
zichtbare energie.
Om te kunnen branden is uiter
aard lucht of nauwkeuriger ge
zegd zuurstof nodig. Want zonder
zuurstof alleen brandt niets. Het
resultaat van de verbranding bes
taat uit verschillende gasvormige
produkten: voornamelijk kool-
dioxyde en waterdamp en in heel
kleine hoeveelheden koolmonox-
yde, koolwaterstoffen en stiksto-
foxyde.
In vloeibare vorm ontstoken
brandstof geeft zijn enrgie op
verre en lucratieve wijze af. Een
emmer benzine bijvoorbeeld
brandt wel lang. maar op tamelijk
"matte" wijze. Van kracht in de
eigenlijke zin van het woord is
hier nauwelijks iets van te mer
ken. Het brandt, maar meer ei
genlijk niet. De oorzaak is, dat al
leen aan de oppervlakte contact
tussen brandstof en lucht bestaat
en alleen op die plaats kan de
verbrandingsreaktie plaatsvinden
en energie vrijmaken.
Zo kwam men op het idee van de
"vergassing". Door een sproei-
proces in een van een sproeier
voorziene carburateur of zoals de
laatste tijd door middel van een
inspuitsysteem. worden brandstof
en lucht zeer intensief met elkaar
in contact gebracht. Er ontstaat
een soort nevel. (Het vaak ge
bruikte woord "gas" is geen juiste
aanduiding). Als men een derge
lijke nevel aansteekt, kunnen bij
na op hetzelfde ogenblik de zuur
stof- en brandstofdeeltjes met el
kaar reageren, vooropgesteld dat
het mengsel geschikt is om ont
stoken te' worden -d.w.z. 1 ge-
wichtsdeel lucht en rond 1/15 ge-
wichtsdeel brandstof.
De energie komt binnen een zeer
korte tijd vrij en dit betekent een
veel doeltreffender krachtonts-
plooiing. Overigens is de druk die
door de verbranding in een geslo
ten reservoir wordt opgebouwd,
niet erg hoog. Veel effectiever kan
de warm te-energie in een mecha
nisch actieve druk worden omge
zet, wanneer de brandstof-lucht-
nevel voor het ontsteken wordt
gecomprimeerd.
moeten, als de explosieachtige
verbranding voorbij is, de ver
brandingsresten -dus de uitlaat
gassen en de waterdamp - uit de
cilinder worden verwijderd, alvo
rens deze weer kan worden gevuld
en zo ontstaat -wederom bijna
automatisch - het viertaktprinci-
pe:
le takt: de zuiger gaat omlaag, de
cilinderruimte wordt via een in-
laatopening met een brandstof-
luchtnevel gevuld (die nevel kan
geleverd worden door een carbu
rateur of door een injectiesys
teem). Aan het einde van deze
takt sluit een klep de inlaatope-
ning af.
2e Takt: de zuiger gaat omhoog.
Daarbij wordt de nevel in de ci
linder nehoorlijk gecomprimeerd.
Als voorbeeld hiervan hier een
getal: bij de nieuwe Volkswagen
Golf met benzinemotor van 75 pk
is de nevel aan het einde van de
tweede takt tot 1/9 deel van zijn
oorspronkelijke volume samenge
perst en daardoor verhit tot ca.
450 graden C.
Bovenste dode punt: door ontste
king van buitenaf door middel
van een bougie wordt het mengsel
ontstoken.
3e takt: de zich ontwikkelende,
machtig naar uitbreiding drin
gende verbrandingsgassen, drij
ven de zuiger met grote kracht
naar beneden.
4e takt: ongeveer aan het einde
van de derde takt opent de uit-
laatopening zich en de weer om
hoog vliegende zuiger jaagt de nu
nutteloos geworden verbran
dingsgassen de cilinder uit. Aan
het eind van deze takt sluit de
uitlaatopening zich en dc inlaato-
pening gaat weer. open voor een
nieuw vier taktspel.
Dieselmotor
De dieselmotor werkt in principe
op precies dezelfde wijze: de ver
schillen met de benzinemotor zijn
in de tabel samengevat.
We zien dus: van de vier takten
levert er maar één -namelijk de
derde takt - nuttige arbeid. De
andere drie takten leveren niet al
leen niets op, maar ze absorberen
zelfs energie. Ze teren op dat, wat
de arbeidstakt heeft opgeleverd.
Want zowel voor het aanzuigen
als voor het comprimeren en
daarna voor het wegdrukken van
de uitlaatgassen is energie nodig.
Maar anders gaat het niet. Ook
niet bij de tweetaktmotor, die bij
motorfietsen, brommers, etc. veel
wordt gebruikt. Ook in de twee-
takter moet worden aangezogen,
samengeperst en na de energie
ontketening worden uitgestoten;
alleen vinden de vier handelingen
hier niet alleen boven maar ook
onder de zuiger plaats, zodat tel
kens twee takten elkaar kunnen
overlappen. En ook nog dit: bij de
rotatiemotor gaat het met de vier
takten ook niet anders, alleen gaat
het hier per takt niet op en neer,
maar wordt dit bereikt door een
draaiende beweging.
Eén aandrijvende arbeidstakt,
duf remmende hulptakten -dat
betekent een stotende werking.
De motor schudt heen en weer!
Om hier gelijkmatigheid te krij
gen bevat de automotor meerdere
cilinders met een verspringende
takt-volgordc. Steeds is één zuiger
juist aan het werk, dus aan het af
geven van vermogen, terwijl de
andere aanzuigen, comprimeren
of uitstoten. Bovendien zorgt een
vliegwiel, dat uit practische over
wegingen met de koppeling is ge
combineerd voor eeh afvlakking
van de zuigerstoten.
Hoe snel dit alles in zijn werk gaat
blijkt uit de volgende cijfers. Als
een Audi 100 in de vierde vers
nelling 200 km per uur rijdt, draait
de krukas van de motor, die im
mers de op- en neergaande bewe
gingen van de zuigers in een per
manent draaiende beweging om
zet, ongeveer 6000 x per minuut.
Zodoende is er voor de vier takten
van elke cilinder tweehonderdste
seconde beschikbaar. En slechts
gedurende een kwart van deze
tijd- dus binnen ééntweehon-
derdste seconde - vindt die
krachtsontplooiing plaats, die de
wagen voortstuwt.
Natuurlijk moet de cilinder eerst geringe uitstoot van schadelijke sloffen. De nokkenas, in vroeger tijden opzij onderaan aangebracht, bevindt zich
wel worden gevuld. En bovendien bij moderne motoren boven in de cilinderkop. De aandrijving door de krukas geschiedt via een landriem.
Ringbaan West 24
4461 BN Goes
Tel.: 01100-31110
Aid. verkoop:
R. Ketelaar
Tel. privé: 01100-20873
EEI\
BEGir
EEN AUTO KOPEN
BEGINT OP DEZE PAGINA
D. Dronkersweg 1 9 Goes.
Tel.: 01 100-31848
Hoofdstraat 95 Ovezande.
Tel.: 01 195-236
Huidige
Nu
nieuwprijs
voor
Opel Rekord 5-drs Combi nov.
1984
37.000,-
28.000-
Opel Rekord 4-drs 2.0 S
1982
32.500,-
15.900,-
Opel Manta GT Coupé
1983
27.000,-
18.900,-
Opel Ascona 1.6 S
1983
25.000 -
17.500,-
Opel Kadett 1.3 Speciaal
1982
21.500 -
13.900,-
Opel Kadett 1.3 Speciaal 5-drs
1982
22.500 -
14.900,—
Opel Kadett 1.3 Speciaal
1980
21.000-
9.000,-
Opel Kadett 1.3 Speciaal
1980
21.000 -
10.900,-
Opel Kadett 1.2 N Speciaal
1981
20.000,-
11.750,-
Opel Kadett 1.2 N Speciaal
1979
20.000,-
9.500,-
Opel Kadett 1.3 N Speciaal 4-drs
1980
20.500,-
10.250,-
9.000,- beneden de nieuwprijs.
3-drs Speciaal 8.200 km zilver 16.750.-
Ford Fiësta 1100 Festival
1980
8.450,-
Ford Taunus 1600 2-drs Sport
1979
4.950,-
Peugeot 504 GTI nog maar 56.000 km gereden
4.250,-
Fiat Ritmo diesel
1981
8.750,-
Ford Taunus Combi
1980
1.500,-
Ford Taunus
19 77
1.000,-
VW Polo 3-drs
1982
11.750,-
VW Golf AUTOMAAT 55.000 km
9.750,-
Honda Civic 3-drs Luxe
1983
17.000 km
13.500,-
Honda Accord 4-drs. ruilmotor
7.750,-
Honda Accord 3-drs
58.000 km
4.950 -
OK-INRUILWAGENS, BETROUWBARE GEBRUIKTE
AUTO'S VAM DE OPEL -DEALER.
lu.000 km garantie, met ecu maximum van maande u I 5(H) k
testen, met een maximum van 2 weken •gratis in%|x*ktu'lvinr
WIWMMWtHM
•••••••••••••••••••••am
U::
Ford Escort 1 300 Bravo1 983 1 6.750.-
Ford Escort 1 1 00 Bravo1 983 1 5.800.-
Ford Escort 1 600 L Bravo1 982 1 6.750,
Ford Escort 1 1 00 Bravo1 983 1 4.750,-
Ford Escort 1 1 00 Laser1 984 1 6.750,-
Ford Taunus 1 600 GL 4 drs.
automaat1980 9.750,-
Ford Siërra 2000 GL1983 21.500.-
Ford Sierra 1.6 Ghia1 983 27.500,
Mitsubishi Galant1979 4.500,
Mitsubishi Tredia GLX1983 14.850,
Opel Kadett 1 300 S1 983 1 5.850,-
Toyota Carina1980 7.500.
Opel Ascona 1 6S1 984 1 9.500.-
Opel Corsa 1 200 S TR1 983 1 5.500.-
Mini 850 42.000 km1 978 2.750,
Renault 5 Aerobic1983 12.000,
Inruil en financiering mogelijk
1981
6.900.-
1984
12.500,-
Renault 5 TL AER
1983
11.900.-
1982
10.500.-
1983
14.250,-
1983
14.900.-
1983
10.900.-
Speciale aanbieding
Bordeaux 49.000 km
Renault 18 GTS1984 18.500.
Renault 18 GTL1983 15.900.
Renault 18 Automatic1982 15.250.
Renault 20 TX1981 10.250.
Talbot Horizon1982 9.250,
Seat Ronda 12 L1983 11.900.
Ford Fiësta1978 6.250.
Fiat Panda 45 prima1983 11.900.
Speciale aanbieding
1984
K00PJES
Peugeot 1041976 2.250,-
Renault 16 TL1976 2.250,-
Renault 14 TL1977 3.250.-
Renault 14 TS1979 4.900,-
Fiat 1271978 2.500,-
Citroen1978 2.500,-
KOM SNEL EENS
LANGS!!
ZEKER ZULT U SLAGEN!
Occasions boven 5.000.-
3 mnd. garantie gecleand en
gepoetst vol benzine inruil geen
probleem financiering direkt
Gildeweg 16. Vlissingen
Tel. 01 184-17130,
na 19.00 uur 01 184-64240
Verkoop: Jaap Wolfert, 01 1 84-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
VWI-T
Af*»***» »•<"»-«« l»B*H W*.2ltil«
W I BniriMMo
».|d
tLiBiH Mti2ISilS7
V» Tra
mmmr-mk
LiftkH 271II9*«I)I3
VLISSINGEN, MIDDELBURG, Kanwilweg 10-12
I Tel. 01180-27680/28264
Gerbrandvstr. 42 IK
Tel. 01184-18638 personenwagens - bestelwagens - personenbusjes
JK*. AUTOBEDRIJF KLIP
I Industrieweg 1 7
iWJ Vlissingen
-L^/'.01 184-1 3434
Gildeweg 33 - 4383 NJ Vlissingen Telefoon: 01184 - 18851
BMW
AUTOBEDRIJF RIJK BV
Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel. 01 184-14400, b.g.g.
01 100-28545
dealer voor Walcheren
DIJKWEL BV
Veerseweg 10
04
Middelburg
01 180-29955
S- i J
AUSTIN - ROVER AUTOMÖBIELBEDRIJF 1
I
k ana a
AUTOBEDRIJF KLIP
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
'EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
Industrieterrein Arnestein
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. k
Off dealer van Pers - en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-1 7736
official Gildeweg 20 telefoon 01 1 84 1 9420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60 Telefoon 01 1 82-1 443
Nieuw- en St Joosland
AUTOBEDRIJF BERB0
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01 184-13995
FA. DE DREU CO
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 1 80-1 2(572
Tevens dealer Subaru
GARAGE RENTON
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180-3681 5
zastava
J
Mercuriusweg 29,
j Mitsubishi Vlissingen
01 184-19051
BhI O K inruilwagens - leasing
Kalverstraat 1
Middelburg
01 180-25851
DIJKWEL BV
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 184-1 9810
DIJKWEL BV
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 1 84-1 71 30
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
Seisplem 5 Middelburg
01 180-33003
Autobedrijf
1 WONDERGEM MELSE
^Industrieweg 31 Vlissingen
*6 Tel 01 184-1 5220'
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
01 184-65496
Dealer voor Walcheren
AUTOBEDRIJF
S AUTOBEDRIJF CEVAAL
Klein Vlaanderen 97
TOVOTA 1 Middelburg 01180-1 2865
industrieweg 23
Vlissingen 01184-1 291 6
Yliv»ingcn
(iildewcs: 22
I'd. 01IS4-19610
l_
Wij zijn door het ministerie van Verkeer en Waterstaat
■r* erkend als officiële keuringsinstantie
voor de verplichte autokeuring (APK
f
Als uw auto moet worden gekeurd,
weet U nu waar U terecht kunt.
AUTOBEDRIJF
Oosiporkwog 35 37 Middelburg Tel 01180-36 720