Landverhuizers De Zelkes Schoolfoto uit de oude doos r\ BUIT - ER \f UIT..! Over straten ZEE LAM) IN DE PEN Dienstweigeraar voor Scouting IN BE HOE I' Kak Woensdag 12 juni 1985 DE FAAM-DE VLISSINGER Deze week brengen de leden van de statencommissie voor verkeer en waterstaat een bezoek aan scheepswerf De Mer- wede in Hardinxveld-Giessendam. Doel van het bezoek is de voortgang van de bouw van de derde dubbeldeksveerboot voor de Westerschelde te bekijken. Prinses Juliana Kenmerken Capaciteit Doop Aanleginrichtingen COM MISSIES Volwassenenedu catie V erkeerstellingen Nonstop surfrace Opbouwcommissie Nolleboswandeling Nollebosexpositie Euthanasie Praatshow Meccano V.V.D. - Walcheren ■6 ABDIJ In de negentiende eeuw verliet een groot aantal Zeeuwen het moeder land richting "nieuwe wereld". De emigranten waren doorgaans land arbeider, een beroep dat in die tijd steeds minder bestaansmogelijk heden bood. De losse arbeiders behoorden tot de allerarmsten in de agrarische samenleving, aangezien ze alleen tijdens de oogsttijd verze kerd waren van werk en dus van inkomsten. Gedreven door economi sche noodzaak vertrokken tussen 1858 en 1862 enkele honderden protestantse West-Zeeuws-Vlamingen naar Brazilië. De cultureel-antropoloog Frans Buysse heeft onderzocht hoe het deze landverhuizers temidden van emigranten uit het Duitse Pom- meren en Braziliaanse kleurlingen verging. Het resultaat van deze studie is gepubliceerd onder de titel "De Zeeuwse gemeenschap van Holanda, Brazilië (1858- 1982)" in het tijdschrift "Bijdra gen tot de geschiedenis van West-Zeeuwsch-Vlaanderen" van de Heemkundige Kring. In de Braziliaanse deelstaat Espi- rito Santo wonen nu nog mensen die Laurett heten of de achter naam Heuls dragen. Toen in 1 978 onder de Zeeuwse bevolking bekend werd, dat de migranten van Zeeuwse herkomst een hard en armoedig bestaan leidden, reageerde men geschokt. Geconfronteerd met het trieste lot vair deze verre verwanten ont stond de behoefte geld in te za melen om de levensomstandig heden van de "Zeeuwen" in Bra zilië te verbeteren. Frans Buysse komt in zijn docto raalscriptie, na langdurig onder zoek ter plaatse, tot de conslusie dat de Zeeuwen in Brazilië niet IEUWS bestaan. Anno 1 984 is er slechts sprake van Brazilianen met vene Zeeuwse voorouders. In de periode 1 860-1 903 behiel den de Zeeuws-Vlamingen hun eigen identiteit temidden van an dere bevolkingsgroepen in Holan da. Die identiteit, het gevoel Ne derlander te zijn, manifesteerde zich in het huwen binnen eigen kring, het spreken van dialect, het handhaven van de eigen gods dienst en typische Zeeuwse ge woonten, zoals het ringsteken. Van 1903 tot 1976 werd het Portugees langzamerhand als voertaal geaccepteerd, er kwamen steeds meer gemengde huwelij ken met andere blanken en de godsdienst veranderde van calvi nistisch naar Luthers. De sociaal-economische positie van de "Zeeuwen" verslechterde: zij werden in toenemende mate afhankelijk van de Pommeranen. Hadden de Hollanders in 1900 nog vijf keer zoveel grond in de kolonie Holanda in bezit als de niet-Hollanders, in 1976 was de verhouding precies omgekeerd. Het gevoel Nederlander te zijn, brokkelde gedurende het integra tieproces af. Door de belangstelling vanuit Ne derland werd het historische be wustzijn van de nakomelingen van de migranten sterker. De se lectieve hulp van organisaties als Zeebra (Zeeland-Brazilië) die niet op de hele gemeenschap maar op de Zeeuwen was gericht, maakte dat de Hollandse identiteit een middel werd om vooruit te ko men. De actie "Auto open? Buit er uit. ter voorkoming van diefstal vanuit auto's wordt in 1 985 voortgezet. De actie werd voor het eerst in 1 982 gehouden en werd sindsdien ieder jaar herhaald. De actievoerders - het bureau voorkoming misdrijven in samenwerking met de plaatselijke politiekorpsen en de koninklijke marechaussee - hebben zich ten doel gesteld diefstal vanuit of vanaf auto's zoveel mogelijk te beperken. Zij willen dat bereiken door het plaatsen van borden bij parkeerterreinen, waarschuwingsacties door kaartjes te leg gen in auto's die niet zijn afgesloten en het vertonen van een dia in de bioscopen. Aan het eind van het (toeristen)seizoen wordt bekeken of de doelstelling is bereikt. Sinds 1 982 werden bij de politie 847 diefstallen vanuit auto's gemeld: 289 in 1 982, 247 in 1 983 en 31 1 in 1 984. Uit enquêteformulieren, verstrekt aan mensen die hun auto niet afge sloten hadden geparkeerd, blijkt dat het begrip "waardevolle voor werpen" verschillend wordt uitgelegd. Kleding en boodschappentas sen vallen er niet voor iedereen onder. Sommige mensen lieten weten hun auto bewust niet af-te sluiten om bij diefstal schade aan de auto zelf te voorkomen. Anderen maakten er melding van dat zij beter zouden opletten en in het vervolg alle deuren en de kofferbak zouden contro leren. Ook was er de suggestie het politiekaartje met daarop de waarschuwing de auto voortaan af te sluiten, niet zo zichtbaar neer te leggen, daar op die manier het inbrekers iets te gemakkelijk wordt gemaakt. Bouw derde dubbeldekker De nieuwe dubbeldekker, die gaat varen op het veer Breskens-Vlis- singen, maar ook inzetbaar is op het veer Kruiningen-Perkpolder, krijgt de naam Prinses Juliana. Voor de boot is een krediet van 58,5 miljoen beschikbaar, in clusief 1 miljoen voor het ont werp. Eind vorig jaar heeft gede puteerde J.D. de Voogd, die de bootdiensten in zijn portefeuille heeft, de kiel voor de veerboot gelegd. Sindsdien wordt er met voortvarendheid aan gewerkt. De Prinses Juliana wordt een die sel-elektrische dubbeldeksveer boot met koplading. Voor en achter komen een voorstuwings- schroef, een dwarsschroef en een roer. Verder krijgt het schip twee generatorkamers en twee voort- stuwingsmotorkamers. De lengte komt op 113,60 meter en de breedt&op 19,15 meter. Het be- nedenrijdek krijgt een hoogte van 7,50 meter, het bovenrijdek 12,67 en de hoogte tot het brug dek wordt 18,37 meter. De diep gang van het schip is 4,5 meter. Er komen zes dieselgeneratoren van elk 1.100 kW, vier voortstu wingsmotoren van elk 2.000 kW en twee stuurschroefmotoren van elk 1.100 kW. Verder komen er twee v cortstuweingspropellers van elk drie meter. De dieselmo toren zijn gemaakt door Stork Werkspoor en de elektromotoren en generatoren door Holec in Slikkerveer. Na proefdraaiingen zijn zij op de boot gemonteerd. De stuurhuizen en de salons zijn in sectiebouw gemaakt en zij wach ten op montage. Aanlegsteiger Vlissingen Op het benedendek is ruimte voor 30 vrachtauto's, wat overeen komt met een file van 345 me ter. Verder zijn er op het bene dendek twee rijwielgalerijen. De opstelruimte op het bovendek is goed voor zo n 1 1 6 personen auto's. Als die auto's op een rij zouden staan, kom je aan 510 meter. De dubbeldekker kan per overtocht maximaal duizend pas sagiers meenemen. Op het dek en in de salons zijn rond de 700 zit plaatsen. De ontwerpsnelheid van de Prinses Juliana is 16,5 knopen of 30 kilometer per uur, de dienstsnelheid is 14 knopen. Donderdag 5 september wordt het schip gedoopt en daaropvolgend is de tewateriating. Als alles vol gens schema verioopt, wordt de Scouting Zeeland heeft bij de provincie een subsidie van 18.000,— gevraagd. Met dit geld wil Scouting een dienstweigeraar aantrekken, die gedurende anderhalf jaar zijn ver vangende dienstplicht vervult op het bureau van de organisatie. Het gaat om een ondersteunende kracht voor de functionaris die Scouting vast in dienst heeft. De organisatie wijst de staten erop, dat er juist op het ogenblik veel werk is door de viering van het 75-jarig jubileum. Een ander punt is, dat Scouting in Zeeland gestaag groeit. In tien jaar tijd steeg het aantal leden van 2057 naar 2976. Scouting heeft in middels 661 kaderleden en het bureau heeft het hierdoor steeds drukker gekregen. In voorgaande jaren werd gebruik gemaakt van arbeidskrachten volgens werkverruimende maat regelen. Scouting wil trouwens activiteiten richten op plaatsen waar nog geen groepen zijn om ze zodoende daar op te richten. Ook dat brengt veel werk. Provinciale staten wordt voorge steld de subsidie eenmalig te ver lenen uit het fonds sociaal-cultu reel wedt. Zij beslissen op 5 juli. dubbeldekker begin januari 1 986 opgeleverd. Na een "invaarperio- de" kan de veerboot dan in bedrijf worden genomen. De gebruikers van de veerdienst Vlissingen-Breskens hebben al het nodige ervaren van de gevol gen die de nieuwe boot mee brengt: de aanpassing van de aanleginrichtingen in de veerha vens. Het ergste leed is inmiddels geleden, nu vrachtverkeer ook weer van de dienst Vlissingen- Breskens gebruik kan maken en niet meer is aangewezen op de lijn Kruiningen-Perkpolder of op om rijden via Antwerpen. Er is enige vertraging ontstaan door de twee vorstperioden, af gelopen winter, en door de sta kingen die onlangs de bouw heb ben getroffen. Het oponthoud trof de veerhuizen (wachtlokaal en kaartverkoop) en de verkeerstorens op beide terrei nen. Desondanks hoopt rijkswa terstaat dat het totale werk eind september kan worden opgele verd. De aanpassing van de aanlegstei gers en de opstelterreinen is be groot op 53 miljoen. De afdeling volwasseneneducatie van de Provinciale Onderwijsraad vergadert maandag 17 juni, 14.15 uur in het Provinciehuis. Er wordt o.a. gesproken over de leergang en de adviesstructuur van de volwasseneneducatie en het voorontwerp deelplannen on derwijs, educatief en sociaal-cul tureel werk, kunst en cultuurbe houd 1986-1989. De vergade ring is openbaar. De tweede kamer uit Gedeputeer de Staten houdt dinsdag 18 juni, 10.00 uur tweemaal zitting om beroepsschriften tegen gemeen telijke beslissingen over bij standszaken te behandelen Be slissingen van de colleges van B en W. van Vlissingen, Terneuzen en Axel worden aangevochten. De zittingen beginnen om 10.00, 11.00 en 11.20 uur. Om 1 1.00 uur die dag (1 8 juni) behandelt de eerste kamer uit GS een beroep van de heer J.J.P Spitters uit Oudelande. De heer Spitters heeft schorsing en ver nietiging gevraagd van het besluit van het dagelijks bestuur van het waterschap Noord- en Zuid-Beve land over het verwijderen van be planting in de berm van de Kam perpolderdijk in de gemeente Borsele. Alle zittingen zijn openbaar en worden gehouden in het Provin ciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Middelburg. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting. Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31392 of 31402 «I Ie »Hdrn BH. •1180-27651 Pinlhus 5017 4.YWK* MMriburz Een achteloos bezoeker van de Vlissingse binnenstad zou het niet meer herkennen. De beide Zelkes, de Lange en de Korte, behoren tot het oudste deel van de stad Vlissingen. Ze moeten ontstaan zijn vóór het begin van de 14e eeuw, vóór de aanleg van de nieuwe havens aldaar. Voor een verklaring van het ont staan is het nodig ons te verplaat sen in de tijd. Er bestond een dorpje Oud-Vlissingen, in de buurt waar nu de watertoren staat. Dit dorpje had een haven en een deel van de bewoners leefde van de visserij. Voor de verwerking van deze vis was zout een nood zakelijk produkt. Voor dit zout zorgde men zélf. Zeinering Dit gebeurde door middel van de zeinering. De bewoners hadden ontdekt dat het veen onder de zeeklei een uitstekende brandstof was. Dit veen, turf of darink (der rie zoals men het in Zeeland noemde) werd de oorzaak van een "industrie": het darinckdelven of de moernering. Daartoe werd de bovenlaag van de grond afge schept en de moer of derrie werd met een spade in langwerpige stukken gestoken en gedroogd. Daarna kon het als brandstof die nen. Deze gedroogde derrie kon ook voor een ander doel gebruikt worden. Na vermenging met zee water kon men er zout uit winnen. Dat werd zeinering genoemd. Zei betekent zout. Het ging als volgt in het werk. De gedroogde derrie ging naar de zoutketen, een deel diende tot brandstof voor de ze iovens, een ander deel werd tot as verbrand. Dat as werd in de pan nen die op de ovens stonden ge daan, waarna het spul in de pan overvloedig met water werd over goten tot een verzadiging bereikt was. De ovens werden aangesto ken en na verdamping van het water bleven de zoutkristallen over. De as werd verzameld. De huurder van het vuilnis haalde het op en gooide het op een grote hoop: De Zeikheuvel. (Zeik as). Deze hele nering moest in ver band met het brandgevaar (denk aan houten huizen, bedekt met rieten daken) buiten het dorp of stad plaatsvinden. In dit geval dus buiten het dorpje Oud-Vlissingen. Om het vervoer van de turf naar de zoutpannen en het zout met de as daar vandaan te vergemakke lijken ontstonden er weggetjes. Eén zo'n weggetje naar de asheu- vel toe was de Korte Zelke. Een weg langs de zuidkant van de heuvel was de Lange Zelke. Beide straten kwamen in rechte lijn westwaarts uit in wat nu de Slijk straat is. (Destijds was daar de haven van Oud-Vlissingen). Later zou deze omgeving bij Nieuw-Vlissingen getrokken wor den. Toen was hier de zeinering al over het hoogtepunt heen. In de loop van de 15e eeuw gingen de vissers namelijk al om zout naar Frankrijk en Spanje omdat deze van betere kwaliteit was en nog minder kostte. Nóg weer later, maar dan zitten we al in de 17e en 18e eeuw, ging men van Vlissin gen naar het Caraïbisch gebied om zout te halen. Verbod moernering In 1515 was trouwens de hele moernering door Karei V al ver boden i.v.m. het gevaar dat deze vorm van nijverheid opleverde. Buitendijks voor de dijken (dijk- vallen kwamen voor omdat men 'Archiefsprokkels' is een ru briek die in principe weke lijks op deze pagina ver schijnt. Voor de inhoud te kenen per keer de gemeen tearchivarissen Christ Peters (Vlissingen) of Peter Sijnke (Middelburg). Eindredactie Ad Hanneman. te ver tot aan de dijk dóór ging) én binnendijks omdat het de vrucht baarheid van de grond vermin derde. Overigens was de overheid al sinds de 13de eeuw bezig ge weest om via allerlei maatregelen paal en perk te stellen aan het da rinckdelven. Dit alles met wisse lend resultaat. Nadat de zeinering teniet was ge gaan kon er op de zelkheuvel ge bouwd worden. Eerst had hier een molen opges taan. In 1643 werden er 23 huisjes op gebouwd. Dit complex staat er nu nog: het huidige Zeemanserve. Sloop De bebouwing van de Lange Zel ke heeft het loodje moeten leggen in de moderniseringsdrift van de jaren zestig. Vandaar dat de arge loze bezoeker van dit gebied ver baasd kan zijn dat men daar toch in het oudste deel van de stad Vlissingen loopt. Burgemeester en wethouders van Westkapelle willen verkeerstel lingen laten uitvoeren in de Zuid straat. Dat is nodig in verband met de wet geluidhinder. Belangstel lenden voor het uitvoeren van de tellingen, waar een financiële ver goeding tegenover staat, kunnen zich aanmelden op de gemeente secretarie van Westkapelle. Dat kan alleen donderdag 13 en vrij dag 14 juni. De jaarlijkse vier uur durende nonstop-surfrace van de Middel burgse windsurfvereniging Zuid- West-Zeven staat dit jaar op zon dag 18 juni op het programma. De deelnemers die om 11.30 uur bij surfcentrum De Schotsman bij Kamperland van start gaan, ko men pas om 15.30 uur weer aan de kant. In de tussenliggende vier uur ronden zij drie boeien, waarvan er één zeer dicht bij de oever ligt. Inschrijven is mogelijk van 10 tot 11 uur. Omstreeks 16.30 uur wor den de prijzen uitgereikt. De Opbouwcommissie Oost-Sou burg vergadert vanavond (woens dag 12 juni) om 19.30 uur in wijkcentrum Middenhof aan de Kanaalstraat in Oost-Souburg. Verschillende werkgroepen en huurderscomité's brengen verslag uit. Informatie: 01184-61042. Een ervaren gids van het Instituut voor Natuurbeschermingseduca tie (IVN) begeleidt donderdag 13 juni een wandeling door het Nol- lebos in Vlissingen. De wandeling begint om 19.30 uur op het par keerterrein aan de President Rooseveltlaan. De Dienst Openbare Werken, de Openbare Bibliotheek en de Werkgroep Natuur- en Milieue ducatie hebben een tentoonstel ling over het Nollebos ingericht, die vanaf donderdag 13 tot en met 29 augustus te zien is in de etalage van de Openbare Bibliotheek aan de Spuistraat in Vlissingen. Als voorbereiding op het lande lijke JOVD-congres heeft de af deling Zeeland van de JOVD een discussie-avond over euthanasie georganiseerd. Vrijdag 14 juni houden het VVD-kamerlid A. Lucassen-Stauttener en het SGP- statenlid R. van Ommeren een inleiding over deze kwestie. Dat gebeurt vanaf 20.30 uur in café Baarends aan de Voorstad in Goes. Informatie: 01184-65799. In het filmtheater Meccano te Middelburg is op woensdag 19 juni de laatste praatshow met filmregisseur Leon de Winter, Ate de Jong, Hans Scheepmaker. George Schouten en Nouschka van Brakel. Tot half tien worden enkele trailers vertoond, in Mec cano voor het eerst op een 35 mm projector. Tijdens deze laatste praatshow van het seizoen treedt de band 'The Directors* op, be staande uit filmregisseurs. De ondervoorzitter van de V.V.D. mevrouw E. van Raalte-Tuijn- man, verzorgt op maandag 17 juni een spreekbeurt voor de Wal- cherse ondercentrale. Naast en kele actuele politieke vraagstuk ken zal Van Raalte in het bijzon der spreken over vorming en scholing binnen een politieke partij. Spreekster coördineert, sa men met anderen de werkzaam heden van de Haya van Some- renstichting, een organisatie waarin de vormings- en scho lingswerkzaamheden van de libe ralen worden voorbereid. De bij eenkomst wordt gehouden in ho tel-café-restaurant "Walcheren" te Koudekerke. De bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk en be gint om 20.30 uur. Foto's: De 'Zelke', vroeger en nu. AAP, NOOT, MIES Mevrouw J. Maas-Meijers. die woont aan de Vrouwenpolderse- weg 65 in Serooskerke (W) zond ons deze foto uit 1937. Het betreft de leerlingen van de derde en vierde klas van de gereformeerde school in Serooskerke. De foto werd genomen - zo meldt de in zendster ons - aan de laan van de boerderij 'Luiksberg', toen be woond door Cornelis Christiaan- se. Mevrouw Maas noemt ons ook de namen van de kinderen anno 1937. Achterste rij: juffrouw Vroon on derwijzeres 1ste klas. Gerard Job- se onderwijzer 4de klas. Johannis de Wolf hoofd der school. Bart Goedbloed en Krijn Melis onder wijzers 2de en 3de klas. Cornelis Jobse onderwijzer 6de klas. Juf frouw de Jager handwerkjuf frouw. Tweede rij kinderen staande van af links: Neeltje Geldof. Jo den Hollander, Janna Wondergem. Jannetje Wondergem, Jo Ge- schiere. Jan Sturm, Lisa Louwer- se. Johannis Minderhoud. Lina Flipse, Suus Broerse. Tweede rij zittend vanaf links: Mina Meijers (inzendster). Pietje Tavenier, Leintje Boone. Pau- lientjc Meijers, Nellie Boone, Li- neke Lamain, Dina Louwerse, Janneke Lamain. Tina Ton, Ma- rietje Meijers. Laura de Pagter. Sien Jobse. Onderste rij: Gerard Jobse, Ko van Keulen, Chris Louws, Piet Louws, Piet Boone. Ko de La.ter, Jan de Later. Jos Geldof, onbe kende, Henk Tavenier.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 17