■ii o<* op 1299-" spetter SSSms- n 4E 600.- inruil 100% EEbVICE TooIt-souburg F0T0- STRIP- VER- HAAL Grote inruilaktie kleurentelevisie bij alle Terako zaken - fJ-599 *iïpsuiTS: Woensdag 5 juni 1985 DE F AAM-DE VLISSINGER Het opvallende succes van het 'knotje wol' WOLMERK BESTAAT 20 JAAR V* I EN JERVK* FISHER-^. J VHS P-420 1479,- over wat lenzen kunnen doen In 1964 was de Italiaan Francesco Saroglia één van de dertien ontwerpers uit de hele wereld die gekozen waren om een idee voor een Wolmerk in te dienen. Het Internationaal Wol Secre tariaat, dat in de belang rijkste westerse landen het gebruik van, de bekendheid met en de waardering voor zuiver scheerwol stimuleert, had behoefte aan een sym bool, aan een internationaal herkenningsteken dat de consument zekerheid zou geven over samenstelling en kwaliteit van de stof. Sa roglia maakte maar liefst 86 ontwerpen voordat uit eindelijk zijn beroemde "knotje" op tafel lag. Zegetocht Zijn inspanningen waren niet voor niets. Twee jaar nadat het Wolmerk wereld wijd was geïntroduceerd, werd het in de Benelux al door 1 van elke 2 gevraagde consumenten herkend. Veertig procent kon ook vertellen wat het betekende. En anno 1984 zijn die per centages opgelopen tot res pectievelijk ruim 90 en ruim 80! Dat wil zeggen dat op een enkele uitzondering na elke consument het Wol merk kent en dat vier van elke vijf mensen weet dat het een kwaliteitssbool is. Met de zekerheid omdat het honderd procent gloed nieuwe scheerwol gaat. Met de prettige eigenschappen die daarbij horen: een na tuurlijk, ademend materiaal dat lang mooi blijft en kleurecht is. Liever Naakt dan... Hoe gaat dat in zijn werk, een symbool bekendheid geven? Reclecampagnes spelen daarbij een belang rijke rol. In de jaren zestig waren allerlei vezels sterk in opkomst. Wol liet in die stroom haar gezicht zien met grootscheepse campag nes en opvallende slogans. Die trokken zo sterk de aandacht dat veel mensen ze nu nóg kennen:"Liever Naakt dan Namaak" was in Nederland de bekendste, niet in het minst vanwege de voor die tijd gewaagde fotografie. "Vecht voor Echt", was er één die wol aanprees als een puur na tuurlijke vezel. Geschapen, en niet gemaakt in een rea geerbuisje. Alleen maar veel geschreeuw geeft wei nig wol. Het Wolmerk ver schijnt bij elke advertentie, maar zit als innaai-etiket tevens in elk kledingstuk van zuiver scheerwol. Als zekerheid voor de consu ment dat het om 100 pro cent wol van eerste kwaliteit gaat. Die zekerheid kan worden gegeven omdat fa brikanten die toestemming krijgen om het Wolmerkt te gebruiken, moeten voldoen aan strenge voorwaarden die voortdurend worden gecontroleerd. Op zijn beurt geeft het Internatio naal Wol Secretariaat dan ondersteuning, onder meer via de reclamecampagnes. Het is een uniek systeem in de wereld dat goed blijkt te werken. 1 van elke 2 pakken Nazomer 1984, 20 jaar na de introduktie van het Wolmerk, is één van elke twee verkochte kostuums en kolberts, gemaakt van zui ver scheerwol. Bij wollige damesmantels bijvoor beeld, is dat 1 op 3. Van alle miljoenen meters vloerbe dekking die worden ver kocht, is precies de helft luid en duidelijk voorzien van een Wolmerk-stempel. "In een lekker pak zit een Wolmerk" zei de campagne van 1979 dan ook en daarna heette het: "Zie je 't Wol merk, ben je zeker". De boodschap van het Wol merk is dat consumenten - nu meer dan ooit - graag zekerheid willen over wat ze kopen en dat ze dan graag bereid zijn iets meer te be talen voor kwaliteit. Zeker in een geval als wol dat voor zoveel momenten en bezig heden van de dag geschikt is. Of het nu om werken winkelen, wandelen of wal sen gaat, wol wordt door mensen als mooi én com fortabel tegelijk ervaren Daarvan is het Wolmerk al die jaren al het symbool. Gevonden voorwerpen in Middelburg In de periode van 1 t/m 15 mei zijn bij de gemeente politie te Middelburg de volgende voorwerpen als gevonden aangegeven: dameshorloge, zwart band je, Romeinse cijfers; rood regenjack met blauw/witte bies in rood étui; overhemd, wit/gele strepen; zwart portemonneetje, inh. geld; donkerbruine leren porte monnee, geen inhoud; cre- dit-card; herenbril, bruin/groen montuur in bruin étui; kinderbril, me talen montuur in bruin étui; plastic zak, inhoud o.a. ij zerzaag, staalborstel; plastic tas HEMA, inhoud 2 één persoons badstof hoesla kens; plastic tas, inhoud pullover en agenda; alumi nium mast; koperen kruis beeldje op marmeren voet rood Zwitsers zakmes; werphengels; rekenma chientje in bruin étui; mes zwart heft; bankbiljetten sleutels; kentekenplaat Zeeuws boeren knopje gouden slavenarmband met inscriptie; zilveren schake larmband; zilveren bede larmbandje; zilveren ket ting met hartje met inscrip tie; rechter kinderschoentje maat 4; sportschoen, maat 44, kleur blauw; rode rub beren laars. Dieren: kleine bruine hond m; kruising Mechelse her der, reu; hond, zwart/beige, reu met groene halsband. 100* Op elke goed spelende kleurentelevisie (ongeacht beeldformaat en bouwjaar) Deze aktie is tijdelijk van kracht bij aankoop van een kleurentelevisie van Luxor. Een tv in vol elektronische uitvoering 7/3/- met afstandsbediening èn teletekst Beeldbuis 56 cm. I '3K0 DHi Deze Luxor met haar 99 kanalen is voorbereid voor stereo. 'JS f ^3 9 ^2 399'eSPn'S Waa' Tefak0 normaal al onder Zl' bedraagt L °ude *9 Dankzij de Terako korting én de inruil kost I A-, de Luxor 56 cm nu tijdelijk 1.599,—-q ^V/S/Q Bovendien krijgt u gewoon de Ojz I rA gebruikelijke drie jaar garantie f600 Panasonic met Teletext 42 cm, met afstandbedie ning nu net afstandbedie- Philips scheerapparaat type HP 1615 [Lp Mitsubishi VHS video met 4 programma mogelijkhe den over 14 dgn nu MITSUBISHI ELECTRIC Fisher VHS video met veel mogelijkheden van Aristona K. T. V. liefst 51 cm, 12 voorkeurzenders voor Philips-Aristona stereo radiorecorder 4 luidspre- Tl O O O 00 OP Akai VHS video met af standsbediening nu aristona rack met tuner, versterker, cassettedeck en platen nu van nu I óoxen 1 meerprijs dubbel deurskoelkast, 225 liter, volautomaatisch nu tijdelijk I AEG turnamat 1 Terako-Superprijs A.E.G. turnamat h-£. zr, ^'e/e knfst f°^On°'a*e (ko«ing 1 f stofzuigeraktie m Terako en Terako Sport, Terako. Markt 15. Middelburg, TERAKO. Badhuisstraat 15, Kolvemershof 24. Goes. 01180-28896 Vlissingen 01184-13746 01100-30452 Terako, Kanaalstraat 44, Oost-Souburg. 01184-67621 /^\In Delft wordt de tentoonstelling gehouden over het leven van de man die ons door de geschiedenis en nu ook weer door de televisie erg vertrouwd is geworden; Willem van Oranje. Vierhonderd jaar gele den werd hij door Balthazar Gerards op enkele passen van de kerk die u op deze foto's ziet om het leven gebracht. Over die tentoonstelling wil len we het niet hebben. Wel over het wandelen door zo'n stadje als Delft met z'n oude gebouwen en intieme grachten en die grappige boogbruggen. Staande op zo'n bruggetje zie je de Oude Kerk die bewijst datje voor het zien van een scheve toren niet naar Pisa hoeft. De toren, bijgenaamd de "Oude Jan", helt twee meter naar het westen; hij is ook al meer dan vijfhonderd jaar oud. En eigenlijk gaat het ook niet om het wandelen in een oude stad, hoe aantrekkelijk dat voor de liefhebbers ook kan zijn. Het gaat om wat lenzen van camera's kunnen doen. Want deze drie opnamen zijn gemaakt met verschillende lenzen. Wie beschikt over een spie gelreflexcamera kan op deze camera verschillende lenzen monteren. De drie foto's zijn gemaakt met zo'n camera met achtereenvolgens een normale stan daardlens van 50 mm, een groothoeklens van 28 mm, en een telelens van 200 mm. De eerste foto geeft de werkelijkheid weer in de ver houding zoals ook ons oog deze ziet. Op de tweede fo to heeft de groothoeklens de verhoudingen wat scheef getrokken: de voorgrond krijgt een sterker ac cent en de brug en kerk lijken verder weg. Er staat ook méér op de foto. Toch is de opname op dezelfde plaats gemaakt als de eerste. De derde foto is gemaakt met de telelens. Omdat de verte door zo'n lens dichterbij wordt gehaald staat de kerk nu beeldvullend op de plaat.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 11