Nikon Fotograferen zónder fouten! Géén gedoe, géén misserslukt altijd! FOTO VERS HOI IRE 498,- Walcheren heeft twee Huis-aan-Huisbladen die echt gelezen worden: De Faam en De Vlissinger. GROENEVEW HEEFT OOK VOOR JOUDE JUISTE CONTACTLENZEN houdt Groeneveld voor ogen! DUIKWERKSCHEPEN TECHNISCHE HOOGSTANDJES! NU PLANTEN VOOR EEN ZOMERSE BLOEMENWEELDE CHRYSANTENSTEK 25 cent DE FAAM-DE VLISSINGER Woensdag 29 mei 1985 GROENTE- KRUIDENPLANTEN! ZADEN- EN BLOEMBOLLEN WATERPLANTEN kunnen NU geplant worden GROTE SORTERING VASTE PLANTEN GRIJZE BETONTEGELS OP OP O./D TUIN HOUT EN BESTRATINGS MATERIAAL HYDRO PLANTEN en BENODIGDHEDEN Badhuisstraat 60 01184-14081 St. Jacobstraat 15 Vlissingen Af/Aon L 35 BE Nikon zet z'n naam niet zomaar op 'n toestel. Zachte 'Moonpool' met veel aparte soorten 50x50 7 7* rrcuZitI tn ,o9 10 stuks voor 16.— OUSS-1 2 Jaar Inca-Nederland-Garantie Je staat ervan te kijken hoe makkelijkje met zo'n compacte camera zulke goede foto's maakt! 't Zit 'm in de vele, volautomatische functies, waardoor alléén het af drukken nog "mensenwerk" blijft.... Automatische filminleg, filmtransport, belichting, scherp- stelling, sluitervergrendeling, te rugwikkeling, terugwikkelstop en bij te weinig licht komt de flitser automatisch in werking voor perfect belichte flitsfoto's! De lens is natuurlijk 'n hoog waardig Nikon 35 mm obj ectief met een ruim blikveld en andere voor delen die het u makkelij k maken. Iedereen zal het fotograferen met deze automatische compactca- mera onmiddellijk waarderen, want gemak dient de mens! Vraag ernaar bij uw fotospeciaalzaak. V) Ui O O O zi ZIERIKZEE«ETTEN-LEUR «VLISSINGEN Jazeker, zonder overdrijving mag gesteld worden dat de Faam en De Vlissinger uitzonderlijk goed - gelezen worden. Niet zo vreemd natuurlijk, want De Faam en De Vlissinger zijn bladen die bewust zeer veel informa tie geven. Elke week bijvoorbeeld een pagina met gemeente-nieuws. Plus talloze andere wetenswaardig heden geven in en over de regio. Of de rubriek "Auto-aktueel", boordevol interessant autonieuws. En daarnaast is er natuurlijk ruim aandacht voor allerlei zakelijk nieuws. Met zo'n 20% redaktioneel nieuws heeft De Faam/Vlissinger een hoge leesintensiteit waar uw commerciële boodschap wel bij vaart. CEBuCO Als u dan ook nog weet dat beide bladen met offsetdruk werken en dat er talloze mogelijkheden zijn voor instekers of bijsluiters, dan is De Faam/Vlissinger op z'n minst een medium dat u moet proberen. Tien tegen één dat het daarna vaste prik wordt. Onze deskundige contactlensspecialisten adviseren graag welke lenzen je het beste kunt dragen. Dit kunnen zachte- halfharde- of harde contactlenzen zijn want wij kunnen alle soorten lenzen snel en tegen scherpe prijzen leveren. Zo is er al een paar zachte contactlenzen van Bausch en Lomb voor f295.-. Er is op het gebied van contactlenzen vaak iets nieuws te vertellen. Wij doen dit graag als je bij ons langs komt. Bovendien hebben wij een leuk informatief boekje voor je klaar liggen. 1 - raa8 m de winkel ^oonmaalc vloeistoffig,'beWaar- Goes, Lange Vorststraat 106, Middelburg, Lange Delft 24, j-ook maandagmiddag geopend. Vlissingen, St. Jacobsstraat 14J We weten méér van de intieme vaarlijk. Zomer en winter gaat het plekken van de maan dan van door op diepten waar wij mensen I de zeebodem'heeft ooit een on- niet voor zijn gebouwd. Toch derzoeker vertwijfeld uitgeroe- moeten er afsluiters worden be handeld, poten van booreilanden worden geïnspecteerd en de meest uiteenlopende onderhoudswerk zaamheden worden verricht. Ontegenzeggelijk heeft de heden daagse offshore-industrie ironisch genoeg veel te danken aan de beide wereldoorlogen. Sonar - een soort radar voor onderwater - is wéten dat de zeespiegel rijst! We £.en vindinJ? uit die weten inmiddels óók dat het onder Tegenwoordig in onder meer uit voeringen als de side scanning Pen- j Inderdaad is het een frustrerende j gedachte dat het grootste deel van j het aardoppervlak onder water staat. Wij lopen rond op dat een derde deel van de aardbodem waar men het hoofd nog boven het oceaanwater kan houden, maar we de zeebodem bol staat van de mi neralen. Wat er eveneens in de zeebodem zit - en daar lopen wij westerlingen het meest warm voor - zijn gas en olie. Sinds we dat we ten hebben we ons serieus op de mysterieuze onderwater-wereld van rog en octopus gestort. Dui kerklokken, research-onderzeebo- ten, op afstand bestuurbare mini- onderzeebootjes en aan grote druk gewend zijnde duikers, bevolken in ongeëvenaarde aantallen die on derwater-wereld, waar een recht geaarde zeeman liever bovenop wenst te blijven. Het onderwater-werk ten behoeve van de offshore-industrie is ge- sonar die een driedimensionaal beeld kan geven van voorwerpen op de zeebodem, hetgeen in het troebele Noordzeewater met een camera niet goed mogelijk is. De kleine - op afstand bestuurde - onderzeebootjes zijn ontwikkeld in de mijnenbestrijding. Met tele visiecamera's kunnen deze onbe mande onderzeeërs inspectiewerk onder water verrichten. Al die activiteiten onder water, met op afstand bediende robots en échte duikers van vlees en bloed, stellen aparte eisen aan de schepen, die voor deze operaties worden ingezet. Bijvoorbeeld het laten zakken van een duikerklok over de zijkant van een schip, kan bij zeegang tot de grootste moei lijkheden leiden. Door het slinge ren stampen van het schip kunnen kwetsbare voorwerpen tegen de wand van het schip slaan en daardoor ernstig beschadigen. Bovendien is het moeilijk om voorwerpen die overboord han gen nauwkeurig te behandelen. Tenslotte is van groot belang dat een hulpschip tijdens duikopera- ties precies op dezelfde plaats kan blijven liggen, ook als de diepte waarop moet worden gewerkt, het uitzetten van één of meer ankers niet of zeer moeilijk uitvoerbaar maakt. Om het behandelen van duik-toe- stellen te vergemakkelijken, heb ben scheepsbouwers de 'moon pool' uitgevonden. Het voordeel van zo'n bodemloze schacht in de midscheeps is dat men - beschermd tegen buiswater en overige bijpro ducten van weer en wind - de toe stellen kan behandelen, er omheen kan lopen en rondom op het dek voldoende steun vindt voor aller hande hijs-werktuigen. Het exact handhaven van de po sitie van het schip is tegenwoordig mogelijk, dankzij zeer nauwkeu rige navigatie-systemen, werkend met radiobakens of met satellie ten, en het toepassen van fcfoeg- schroeven en zijwaartse schroeven in het achterschip, die - samen met twee 'normale' schroeven voor de voortstuwing - in staat zijn een schip precies op de plaats te houden. In de jaren 1981/1985 heeft de Scheepswerf 'De Hoop' te Lobith vijf duikwerkschepen gebouwd, die zijn ontworpen ten behoeve van duikoperaties tot op een diepte van 450 meter. Computer gestuurde dynamische positioneersystemen - gekoppeld aan drie zijwaarts werkende schroeven vóór plus twee stuur- schroeven achter, alle met ver stelbare bladen - zorgen er voor dat de diesel-electrisch aangedre ven schepen in staat zijn om, zelfs in stormachtig weer bij wind kracht 8, in dezelfde positie te blijven. Om tot het juiste ontwerp en vermogen te komen, zijn uit gebreide tank-tests uitgevoerd door het Maritiem Research In stituut Nederland (MARIN) te Wageningen. Deze schepen zijn bestemd om langdurig zelfstandig op zee ex ploraties te ondersteunen in afge legen gebieden zoals in de Beau fort Zee, in het hoge noorden van Canada. De schepen zijn voorzien van een helicopter-dek en van uitgebreide brandblus- en red dingsmiddelen, zoals een speciale reddingboot met overdrukcapsule voor twaalf duikers en vier zelf- richtende, vuurbestendige red dingboten. De Nederlandse exportkampioen op scheepsbouwgebied, de Werf Damen in Gorinchem, heeft een oceanografisch onderzoekvaar- tuig gebouwd voor de Rijkswa terstaat, Directie Noordzee. Het bergt alle eigenschappen in zich van een handzaam duik-hulp- schip, maar is - omdat het niet weken lang in de eenzaamheid van de oceaan hoeft te opereren - wat eenvoudiger uitgerust. Om nauwkeurig op één plaats te kunnen blijven, is dit schip, de 'Mitra', uitgerust met vier scheepsschroeven die ook verstel bare bladen hebben. Het positie houden van dit soort schepen wordt niet meer overge laten aan mensen - die werken te onnauwkeurig. Computerge stuurde, zogenaamde 'dynamic position'-systemen controleren de navigatiegegevens en bepalen aan de hand daarvan welke schroef of welk roer moet worden bijgesteld. Zelfs kan een tevoren ingesteld traject nauwkeurig worden afge legd, waarbij de computer ook re kening houdt met de zeestromen, wanneer de gegevens daarover in de computer zijn ingevoerd. Met aan de top van de markt de door de Werf'De Hoop' gebouw de super-duik-werk-schepen 'Shearwater Sapphire', 'Shearwa ter Topaz', 'Deepwater' (1 en 2), en 'Energy Supporter' - alle vijf in beheer bij Werkships BV te Rot terdam -, en de door de Werf Da- men geconstrueerde 'Mitra' in het economische midden, blaast Ne derland een flinke partij mee in de ouverture tot het ontsluiten van de zeebodem. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 6