Nikon
Fotograferen zónder fouten!
Géén gedoe, géén misserslukt altijd!
FOTO VERS
HOI
IRE
498,-
Walcheren heeft
twee
Huis-aan-Huisbladen
die echt
gelezen worden:
De Faam en De Vlissinger.
GROENEVEW HEEFT OOK VOOR
JOUDE JUISTE CONTACTLENZEN
houdt Groeneveld voor ogen!
DUIKWERKSCHEPEN
TECHNISCHE
HOOGSTANDJES!
NU PLANTEN VOOR EEN
ZOMERSE BLOEMENWEELDE
CHRYSANTENSTEK 25 cent
DE FAAM-DE VLISSINGER
Woensdag 29 mei 1985
GROENTE-
KRUIDENPLANTEN!
ZADEN- EN BLOEMBOLLEN
WATERPLANTEN
kunnen NU
geplant worden
GROTE
SORTERING
VASTE PLANTEN
GRIJZE
BETONTEGELS
OP OP O./D
TUIN HOUT EN
BESTRATINGS
MATERIAAL
HYDRO PLANTEN
en BENODIGDHEDEN
Badhuisstraat 60 01184-14081
St. Jacobstraat 15 Vlissingen
Af/Aon L 35 BE
Nikon zet z'n naam
niet zomaar op 'n toestel.
Zachte
'Moonpool'
met veel aparte
soorten
50x50 7 7*
rrcuZitI tn
,o9
10 stuks
voor 16.—
OUSS-1
2 Jaar Inca-Nederland-Garantie
Je staat ervan te kijken hoe
makkelijkje met zo'n compacte
camera zulke goede foto's maakt!
't Zit 'm in de vele, volautomatische
functies, waardoor alléén het af
drukken nog "mensenwerk" blijft....
Automatische filminleg,
filmtransport, belichting, scherp-
stelling, sluitervergrendeling, te
rugwikkeling, terugwikkelstop en
bij te weinig licht komt de flitser
automatisch in werking voor
perfect belichte flitsfoto's!
De lens is natuurlijk 'n hoog
waardig Nikon 35 mm obj ectief met
een ruim blikveld en andere voor
delen die het u makkelij k maken.
Iedereen zal het fotograferen
met deze automatische compactca-
mera onmiddellijk waarderen, want
gemak dient de mens! Vraag ernaar
bij uw fotospeciaalzaak.
V)
Ui
O
O
O
zi
ZIERIKZEE«ETTEN-LEUR «VLISSINGEN
Jazeker, zonder overdrijving mag
gesteld worden dat de Faam en
De Vlissinger uitzonderlijk goed
- gelezen worden.
Niet zo vreemd natuurlijk, want
De Faam en De Vlissinger zijn
bladen die bewust zeer veel informa
tie geven. Elke week bijvoorbeeld
een pagina met gemeente-nieuws.
Plus talloze andere wetenswaardig
heden geven in en over de regio.
Of de rubriek "Auto-aktueel",
boordevol interessant autonieuws.
En daarnaast is er natuurlijk ruim
aandacht voor allerlei zakelijk
nieuws. Met zo'n 20% redaktioneel
nieuws heeft De Faam/Vlissinger
een hoge leesintensiteit waar uw
commerciële boodschap wel bij
vaart.
CEBuCO
Als u dan ook nog weet dat
beide bladen met offsetdruk werken
en dat er talloze mogelijkheden zijn
voor instekers of bijsluiters, dan is
De Faam/Vlissinger op z'n minst
een medium dat u moet proberen.
Tien tegen één dat het daarna vaste
prik wordt.
Onze deskundige contactlensspecialisten adviseren
graag welke lenzen je het beste kunt dragen. Dit
kunnen zachte- halfharde- of harde contactlenzen
zijn want wij kunnen alle soorten lenzen snel en
tegen scherpe prijzen leveren. Zo is er al een paar
zachte contactlenzen van Bausch en Lomb voor
f295.-. Er is op het gebied van contactlenzen vaak
iets nieuws te vertellen. Wij doen dit graag als je bij
ons langs komt. Bovendien hebben wij een leuk
informatief boekje voor je klaar liggen.
1
-
raa8 m de winkel
^oonmaalc vloeistoffig,'beWaar-
Goes, Lange Vorststraat 106,
Middelburg, Lange Delft 24, j-ook maandagmiddag geopend.
Vlissingen, St. Jacobsstraat 14J
We weten méér van de intieme vaarlijk. Zomer en winter gaat het
plekken van de maan dan van door op diepten waar wij mensen
I de zeebodem'heeft ooit een on- niet voor zijn gebouwd. Toch
derzoeker vertwijfeld uitgeroe- moeten er afsluiters worden be
handeld, poten van booreilanden
worden geïnspecteerd en de meest
uiteenlopende onderhoudswerk
zaamheden worden verricht.
Ontegenzeggelijk heeft de heden
daagse offshore-industrie ironisch
genoeg veel te danken aan de
beide wereldoorlogen. Sonar - een
soort radar voor onderwater - is
wéten dat de zeespiegel rijst! We £.en vindinJ? uit die
weten inmiddels óók dat het onder Tegenwoordig in onder meer uit
voeringen als de side scanning
Pen-
j Inderdaad is het een frustrerende
j gedachte dat het grootste deel van
j het aardoppervlak onder water
staat. Wij lopen rond op dat een
derde deel van de aardbodem waar
men het hoofd nog boven het
oceaanwater kan houden, maar we
de zeebodem bol staat van de mi
neralen. Wat er eveneens in de
zeebodem zit - en daar lopen wij
westerlingen het meest warm voor
- zijn gas en olie. Sinds we dat we
ten hebben we ons serieus op de
mysterieuze onderwater-wereld
van rog en octopus gestort. Dui
kerklokken, research-onderzeebo-
ten, op afstand bestuurbare mini-
onderzeebootjes en aan grote druk
gewend zijnde duikers, bevolken in
ongeëvenaarde aantallen die on
derwater-wereld, waar een recht
geaarde zeeman liever bovenop
wenst te blijven.
Het onderwater-werk ten behoeve
van de offshore-industrie is ge-
sonar die een driedimensionaal
beeld kan geven van voorwerpen
op de zeebodem, hetgeen in het
troebele Noordzeewater met een
camera niet goed mogelijk is. De
kleine - op afstand bestuurde -
onderzeebootjes zijn ontwikkeld
in de mijnenbestrijding. Met tele
visiecamera's kunnen deze onbe
mande onderzeeërs inspectiewerk
onder water verrichten.
Al die activiteiten onder water,
met op afstand bediende robots
en échte duikers van vlees en
bloed, stellen aparte eisen aan de
schepen, die voor deze operaties
worden ingezet. Bijvoorbeeld het
laten zakken van een duikerklok
over de zijkant van een schip, kan
bij zeegang tot de grootste moei
lijkheden leiden. Door het slinge
ren stampen van het schip kunnen
kwetsbare voorwerpen tegen de
wand van het schip slaan en
daardoor ernstig beschadigen.
Bovendien is het moeilijk om
voorwerpen die overboord han
gen nauwkeurig te behandelen.
Tenslotte is van groot belang dat
een hulpschip tijdens duikopera-
ties precies op dezelfde plaats kan
blijven liggen, ook als de diepte
waarop moet worden gewerkt, het
uitzetten van één of meer ankers
niet of zeer moeilijk uitvoerbaar
maakt.
Om het behandelen van duik-toe-
stellen te vergemakkelijken, heb
ben scheepsbouwers de 'moon
pool' uitgevonden. Het voordeel
van zo'n bodemloze schacht in de
midscheeps is dat men - beschermd
tegen buiswater en overige bijpro
ducten van weer en wind - de toe
stellen kan behandelen, er omheen
kan lopen en rondom op het dek
voldoende steun vindt voor aller
hande hijs-werktuigen.
Het exact handhaven van de po
sitie van het schip is tegenwoordig
mogelijk, dankzij zeer nauwkeu
rige navigatie-systemen, werkend
met radiobakens of met satellie
ten, en het toepassen van fcfoeg-
schroeven en zijwaartse schroeven
in het achterschip, die - samen
met twee 'normale' schroeven
voor de voortstuwing - in staat zijn
een schip precies op de plaats te
houden.
In de jaren 1981/1985 heeft de
Scheepswerf 'De Hoop' te Lobith
vijf duikwerkschepen gebouwd,
die zijn ontworpen ten behoeve
van duikoperaties tot op een
diepte van 450 meter.
Computer gestuurde dynamische
positioneersystemen - gekoppeld
aan drie zijwaarts werkende
schroeven vóór plus twee stuur-
schroeven achter, alle met ver
stelbare bladen - zorgen er voor
dat de diesel-electrisch aangedre
ven schepen in staat zijn om, zelfs
in stormachtig weer bij wind
kracht 8, in dezelfde positie te
blijven. Om tot het juiste ontwerp
en vermogen te komen, zijn uit
gebreide tank-tests uitgevoerd
door het Maritiem Research In
stituut Nederland (MARIN) te
Wageningen.
Deze schepen zijn bestemd om
langdurig zelfstandig op zee ex
ploraties te ondersteunen in afge
legen gebieden zoals in de Beau
fort Zee, in het hoge noorden van
Canada. De schepen zijn voorzien
van een helicopter-dek en van
uitgebreide brandblus- en red
dingsmiddelen, zoals een speciale
reddingboot met overdrukcapsule
voor twaalf duikers en vier zelf-
richtende, vuurbestendige red
dingboten.
De Nederlandse exportkampioen
op scheepsbouwgebied, de Werf
Damen in Gorinchem, heeft een
oceanografisch onderzoekvaar-
tuig gebouwd voor de Rijkswa
terstaat, Directie Noordzee. Het
bergt alle eigenschappen in zich
van een handzaam duik-hulp-
schip, maar is - omdat het niet
weken lang in de eenzaamheid
van de oceaan hoeft te opereren -
wat eenvoudiger uitgerust.
Om nauwkeurig op één plaats te
kunnen blijven, is dit schip, de
'Mitra', uitgerust met vier
scheepsschroeven die ook verstel
bare bladen hebben.
Het positie houden van dit soort
schepen wordt niet meer overge
laten aan mensen - die werken te
onnauwkeurig. Computerge
stuurde, zogenaamde 'dynamic
position'-systemen controleren de
navigatiegegevens en bepalen aan
de hand daarvan welke schroef of
welk roer moet worden bijgesteld.
Zelfs kan een tevoren ingesteld
traject nauwkeurig worden afge
legd, waarbij de computer ook re
kening houdt met de zeestromen,
wanneer de gegevens daarover in
de computer zijn ingevoerd.
Met aan de top van de markt de
door de Werf'De Hoop' gebouw
de super-duik-werk-schepen
'Shearwater Sapphire', 'Shearwa
ter Topaz', 'Deepwater' (1 en 2),
en 'Energy Supporter' - alle vijf in
beheer bij Werkships BV te Rot
terdam -, en de door de Werf Da-
men geconstrueerde 'Mitra' in het
economische midden, blaast Ne
derland een flinke partij mee in de
ouverture tot het ontsluiten van de
zeebodem.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting