informatiepagina van de gemeente vlissingen \i O II Vakantie? Kom op tijd voor uw paspoort! I I Beroep tegen besluiten van de overheid? Geen goed vakken pakket voor vervolg opleiding? I Wat ligt ter inzage? Commissies vergaderen Huisvuil aanbieden: doe het zoals 't hoort DE VLISSINGER Woensdag 8 mei 1985 Binnenkort breekt de vakantieperiode weer aan. Het bureau burgerzaken in het stadhuis dat uw benodigde reisdocumenten voor het buitenland ver zorgt heeft het dan extra druk. Gevolg: langere wachttijden voor het krijgen van een paspoort of toeristenkaart. Zorg daarom de drukte vóór te zijn door nu uw reispapieren in orde te maken. Paspoort Jeugdpaspoort Toeristenkaart Toeristenkaart minderjarigen Waar geldig? Visum Aanvullingen en wijzigingen voor de informatiegids Twee, hooguit drie stappen.... Bestemmingsplannen Scheldestraat West-Souburg Nieuwe uitgave over de basisschool Vreemdelingen- en vluchtelingenpaspoort Openingstijden Aanmelden Welke examenstof? De mogelijkheden van de wet AROB Bij wie? Procedure Even bijpraten met wethouder Hoefkens Veel ritten noodzakelijk Nieuwe normen: minder ritten Oplossing? Goed materieel en goede mensen Verder beroep Derden Brochure IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337. Een nieuw paspoort kost 64,50. Verlengen is even duur maar wordt zelden meer ge daan. Een paspoort is 5 jaar geldig voor alle landen van de wereld. Om een nieuw pas poort te krijgen moet u aan de balie van het bureau Burgerza ken het "oude" reisdocument en twee zwartwit pasfoto's in leveren en vooruit betalen. Jongeren tot 16 jaar kunnen een jeugdpaspoort krijgen dat ook 5 jaar geldig is. Het kost 42,—. Beide ouders moeten hiervoor toestemming verle nen. Jongeren tot 16 jaar kun nen ook bijgeschreven worden op het paspoort van één van de ouders. Dat kost 7,25. Wie een van de bekende va kantielanden bezoekt kan ook volstaan met een toeristen kaart. Dat is goedkoper. De kaart is 2 jaar geldig en kost 25,40. U hebt er ook twee zwart-wit pasfoto's voor nodig en moet net als bij het paspoort -vooruit betalen. Er is ook een toeristenkaart voor jongeren tot 16 jaar ver krijgbaar. Die kost 15,40. Ook hiervoor is toestemming van beide ouders nodig. Alle ver melde prijzen gelden vanaf vol gende week. Zoals gezegd is het paspoort geldig voor alle landen van de wereld. Wanneer het echter niet langer dan 5 jaar verlopen is, Het bureau Burgerzaken in het stadhuis. Hier moet u zijn voor het aanvragen van onder meer uw paspoort, (foto Johan Murre). kunt u er als toerist nog mee naar de volgende landen: An dorra, België, West-Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Mo naco, Oostenrijk, San Marino, Spanje, Turkije en Zwitserland. Gaat u alleen naar deze landen, dan kunt u dus 10 jaar met uw paspoort "doen". De toeristen kaart is 2 jaar geldig in de hier voor genoemde landen, plus: Denemarken, Groot Brittanië, Ierland, Malta, Noorwegen en Zweden. Naast een geldig paspoort hebt u voor een bezoek aan sommi ge landen een visum nodig. Dat is het geval voor o.a. Oost- Duitsland, Hongarije, Polen, Roemenië, Tsjecho-Slowakije, de Sowjet-Unie en Indonesië. Voor een visumaanvrage kunt u zich wenden tot de ambassa des of consulaten van deze landen in Nederland. De ANWB Op deze pagina van 17 april werden een aantal wijzigingen en aanvullingen op de ge meentelijke informatiegids 'Kijk op Vlissingen 1985' door gegeven. Hieronder volgen er nog enkele. Mogelijk kunt u ook deze in uw exemplaar van de gids noteren. Wie verder nog vragen of opmerkingen heeft over de informatiegids kan die kwijt bij: het Stafbureau voorlichting en inspraak. Dat bureau is gevestigd in het stadhuis en telefonisch bereik baar onder nummer 87335. De volgende wijzigingen/aan vullingen kunnen in 'Kijk op Vlissingen' worden genoteerd: -op pagina 51, onder het kopje 'Diversen': Rozekruisers Orde AMORC (afd. Pronaos de Brug), Mevr. T. van den Andel- Jonker, Romp 1, 4336 JL Mid delburg, tel. (01180) 15722. -op pagina 59, achter het wijk- comité Schildersbuurt-Noord de naam van een nieuwe se cretaresse: Ella de Jonge, Meindert Hobbemalaan 94, 4383 TJ Vlissingen, tel: 72272. -op pagina 109, achter de MS Stichting een nieuw contact adres: mevr. C. Bostelaar, Van Kleffenslaan 199, 4334 HG Middelburg, tel: tel: (01180) 28908; -op pagina 113, onder het hoofdstuk 'Vrijetijdsbesteding': de boemerangvereniging de 'Boomers' contactpersoon Ben van Rijswijk, Schuitvaartgracht 187, 4382 GM Vlissingen, tel: 12677. Honden. De een is er dol op, de ander 'kan ze wei wat'. De hou ding van de laatste categorie zal met name zijn ingegeven door de poep op de stoep. Hoewel, om nu alles op de honden te schuiven is ook niet eerlijk. Er zou heel wat minder gemopperd worden als, wan neer de hond 'aanstalten' zou maken, de baas of bazin hem resoluut naar de straatgoot zou verwijzen. Het is vaak niet meer dan twee of drie stappen. Toch lijkt dat vaak al teveel. Vanaf morgen, donderdag 9 mei, ligt in het stadhuis gedurende één maand ter inzage het bestemmingsplan Scheldestraat. Dit, zoals het in de raadsverga dering van 26 april werd vast gesteld. Zij die zich tijdig met bezwaren tegen dit bestem mingsplan tot de gemeenteraad hebben gewend, kunnen tij dens bovengenoemde termijn schriftelijke bezwaren indienen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland. Dat geldt ook voor de personen, die bezwaren heb ben tegen de wijzigingen die bij de vaststelling van het bestem mingsplan in het ontwerp zijn aangebracht. Kaart, toelichting en voorschriften van het be stemmingsplan kunnen worden ingezien bij de dienst Volks huisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieu (VROM), kamer 010 in het stadhuis (begane grond). Dat is ook het 'adres' waar men terecht kan voor inzage in de derde planherziening van het bestemmingsplan West-Sou burg. Deze herziening werd eveneens door de gemeente raad in zijn april-vergadering vastgesteld. De termijn waarop het plan ter inzage ligt begint morgen (9 mei) en duurt één maand. De personen, die tijdig bezwaren tegen deze planherziening hebben ingediend bij de ge meenteraad, kunnen in deze periode andermaal bezwaren indienen. Dit keer moeten zij die sturen aan Gedeputeerde Sta ten van Zeeland. Onder anderen voor bazen van honden in de Scheldebuurt. Ook uit deze buurt komen bij de gemeente klachten over hon denpoep. Een van de oplossin gen is een strenger politietoe zicht. Door gebrek aan man kracht is dat helaas lang niet altijd mogelijk. Toch, bazen van Vlissingse honden, is zo'n dwangmiddel nu echt nodig om de hond 'het' heel simpel in de goot te laten doen? U hebt thuis een toilet; voor de hond is dat de goot. Maar alleen als u het hem leert. Het kost misschien wat moeite; het kan u en ande ren echter een hoop ergernis besparen! Aan de reeks van publikaties over de basisschool is een nieuw boekje toegevoegd. De titel ervan is: 'De basisschool van mijn kind'; de ondertitel: 'Wat ik erover wil weten'. Aller lei begrippen worden in dit werkje aan de ouder(s) van (toekomstige) leerlingen van het basisonderwijs uitgelegd. Bijvoorbeeld dat het kind op z'n vijfde verplicht is naar de basis school te gaan. Maar ook dat u mag meepraten- en denken over de onderwijsvorm èn hoe er meer aandacht kan worden gegeven aan kinderen met pro blemen. De basisschool van mijn kind Wat Ik «rover wil weten INFO Degenen, die dit jaar mavo, havo of vwo-examen doen, hebben al een poos geleden hun vakkenpakket moeten kiezen. Wie toen nog niet precies wist welke vervolgopleiding hij of zij wilde gaan vol gen, heeft (achteraf gezien) misschien het verkeerde pakket ge kozen. Althans, niet dat pakket dat vereist is voor de vervolgop leiding. Dat wil echter niet zeggen dat die opleiding voor hun 'afgegrendeld' is. Wie het boekje wil lezen, kan er gratis eentje halen in een van de gemeentelijke informatie- hoeken. (Zie het bericht 'Com missies vergaderen'.). kan u hierover eveneens in lichtingen verstrekken. Voor vreemdelingen bestaat een apart paspoort. De aanvra gen hiervan en van andere reisdocumenten voor vluchte lingen lopen van de gemeente via de ministeries van Buiten landse zaken en Justitie. Hier gaat veel tijd in zitten. De ge meente raadt u aan in deze ge vallen zeker 3 a 4 maanden voordat u op reis wilt uw aan vrage in te dienen. Alle reisdocumenten worden verzorgd door het bureau Bur gerzaken op de begane grond in het stadhuis. Het bureau is op werkdagen geopend van 8.30-12.30 uur en van 13.30 - 15.00 uur. Maar: kom tijdig, dus voor de grote vakantiedrukte. Men helpt u er graag "op weg"! Het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen biedt namelijk de gelegenheid om in het na jaar aanvullende deelstaatsex amens te doen. Daaraan kan men echter alleen meedoen als het niveau van het examen even hoog of lager ligt dan het eerder ■verkregen diploma. Ook mag het maar om hoogstens twee vakken gaan die niet eerder geëxamineerd zijn. Het deel staatsexamen voor mavo kan naar keuze op C of D niveau worden afgelegd. De aanmelding moet gebeuren vóór 1 september as. bij het Mi nisterie van Onderwijs en We tenschappen. Om precies te zijn: bij de afdeling Organisatie Examens, sectie staatsexa mens, Postbus 967, 9700 AZ Groningen. Daarbij moet men het volgende doen: opgeven op welk niveau men examen wil afleggen; een fotokopie van het eerder dit jaar behaalde diploma en van het bijbehorende cijfer lijstje overleggen; een uittreksel uit het per- soons- of bevolkingsregister bijvoegen. Na aanmelding krijgt men dan nadere instructies. Het schrif telijk deel van deze staatsexa mens wordt gehouden in de periode van 18 november tot en met 27 november; het monde linge deel in oktober of novem ber. Aan examengeld is men voor 1 vak 60,— en voor 2 vakken 80,— verschuldigd. Voor de examenkandidaten-in- spé is het plezierig te weten waarop ze moeten gaan blok ken. Ze kunnen dat lezen in de uitgave die als titel heeft: pu- blikatie nr. 127, 3de bijgewerk te druk van juli 1983 in de serie 'Wetten en Bestuursmaatrege len Onderwijs en Wetenschap pen'. Deze publikatie kan wor den besteld bij de Staatsuitge verij in Den Haag (tel. (070)78.99.11, afdeling Ver koop). Politienota in commissie Openbare Orde Volgende week gaan er verschillende commissies vergaderen. De eerste op maandag 13 mei in het stadhuis. Dat is de commissie die voluit heet: commissie van advies aan de burgemeester voor de openbare orde. De leden daarvan gaan maandag de nota 'De politie in de Vlissingse samenleving' bespreken. Ze beginnen daarmee om 19.30 uur. Verder komen volgende week bijeen: de commissie van advies en bijstand voor de ruimtelijke ordening, dinsdag 14 -mei, aanvang 19.30, stadhuis; commissie van advies en bijstand voor het verkeer, woensdag 15 mei, aanvang 19.30 uur, politiebureau (Molenstraat); beheerscommissie dienst welzijnsvoorzieningen, dins dag 14 mei, aanvang 17.00 uur, stadhuis; Dagelijks komen er bij de gemeente aanvragen binnen. Voor, om maar wat te noemen, de (ver)bouw van woningen. Of voor een vergunning om muziek te maken, een collecte te houden of speelautomaten te plaatsen. Vroeg of laat nemen burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad over iedere aanvraag een beslissing. Hoe die beslissing (ook wel 'beschik king' genoemd) uitvalt, de mogelijkheid bestaat dat de aanvrager of andere belanghebbenden het er niet mee eens zijn. Wat dan? In sommige gevallen zijn beroepsmogelijkheden in de wetgeving 'ingebouwd', bijvoorbeeld bij Hinderwet- of Woningwetprocedu res. aan de raad, dan wordt men 'gehoord' door de commissie van advies voor de openbare orde. In deze commissie zijn alle politieke partijen uit de ge meenteraad, in de persoon van de fractievoorzitter, vertegen woordigd. Is het bezwaar geadresseerd aan b. en w., dan gebeurt het horen door een lid van dat col lege of een (of meerdere) amb tenaren. Die moeten daarvoor wel door het college worden gevraagd. Van de zitting wordt een verslag (procesverbaal) gemaakt. Uiteindelijk wordt de beslissing - weer in de vorm van de wet AROB. een bezwaar schrift indienen. Met name als zij zich in hun belangen ge schaad voelen (alleen niet als het gaat om schade in financië le zin). Een voorbeeld is de ver lening van een vergunning voor de bouw van een garage of berging. Zo'n bouwwerk kan een ander (de buurman bij voorbeeld) schadelijk vinden omdat het licht en/of uitzicht wegneemt. Bij de vele beschik kingen die door het gemeente bestuur worden genomen is het praktisch onmogelijk - en ook niet voorgeschreven! - om na te gaan wie de 'derden-belang- Er zijn echter gevallen waar een beslissing gebaseerd is op een verordening, wet of op an dere 'regelgeving' die geen beroepsmogelijkheden ken nen. Mogelijkheden althans, die met voldoende rechtswaar borgen zijn omkleed. In dat ge val komt de Wet AROB om de hoek kijken. AROB is de afkorting van Ad ministratieve Rechtspraak Overheidsbeslissingen. Deze wet geldt trouwens niet alleen voor beschikkingen van de ge meentelijke overheid. Ook de provinciale overheid (provin ciale- en gedeputeerde staten, de commissaris van de konin gin) valt eronder, net als de centrale overheid. Dat kan on der andere een minister of staatssecretaris zijn, maar ook een inspecteur of een andere rijksambtenaar die beschikkin gen geeft. Bij de provinciale en centrale overheid geldt even eens: er mag alleen een beroep op de Wet AROB worden ge daan als er geen andere be hoorlijke rechtsgang is. Boven dien kent deze wet, zoals vrijwel alle andere, uitzonderingen. Besluiten over benoemingen, examenuitslagen en beslissin gen in belastingzaken kunnen bijvoorbeeld niet via de Wet AROB worden aangevochten. De aard van de instanties bij wie men beroep kan aanteke nen loopt zeer uiteen. Om bovenaan te beginnen: gaat het over beslissingen van de cen trale overheid, dan moet men zijn bij de Raad van State in Den Haag. Bij de 'lagere' over heden (dus provincie, gemeen te en waterschap) moet men zijn bij degenen die de beslis sing hebben genomen waar men het niet mee eens is. Dat lijkt misschien een beetje raar. Deze bepaling staat echter in de wet, om betreffend bestuur sorgaan de gelegenheid te ge ven de genomen beslissing nog eens te overwegen. Omdat zij, bijvoorbeeld, in eerste in stantie niet op de hoogte waren van bepaalde zaken. Hoe die bezwaarschriften bij de ge meente moeten worden behan deld staat in een verordening, die door de gemeenteraad is vastgesteld. In die procedure is onder meer opgenomen dat de beschik king en het bezwaarschrift ter inzage liggen. Bovendien wordt de mogelijkheid geboden de bezwaren mondeling toe te lichten of zich te 'doen horen'. Is het bezwaarschrift gericht Culturele Raad, donderdag 9 mei (morgen), aanvang 20.00 uur, welzijnscentrum Bachten Komme (Badhuis- Voorts kan men voor informatie terecht bij de secretariaten van de commissies. Hun namen en adressen staan in de gemeen telijke informatiegids 'Kijk op Vlissingen'. Alleen het sécre- tariaat van de commissie voor verkeer is inmiddels gewijzigd. Dat wordt nu beheerd door de heer P. Altena, tel. 87318. Deze week wil ik graag uw aan dacht vragen voor een even be langrijke als onmisbare zaak: het ambulancevervoer. De gemeente heeft hier een belangrijke inbreng door deelneming in de Stichting Ambulancevervoer Walcheren. Bovendien zal er nog dit jaar een zogenaamd 'spreidingsplan voor het ambulancevervoer in Zeeland door Gedeputeerde Sta ten van Zeeland moeten worden vastgesteld. Daarin zal onder an dere komen te staan waar en hoeveel ambulances/ in Zeeland komen en welke delen van de provincie deze zullen moeten be dienen. Als lid van de werkgroep die dit plan moet voorbereiden wil ik zorgen voor een optimale "ver voersdienst". Ik vind namelijk dat op welke plaats dan ook en óp welk tijdstip van de dag of nacht dan ook gegarandeerd moet zijn dat binnen 15 minuten na aan vraag een ambulance ter plekke is. De ziekenauto's rukken heel wat keren uit. Alleen al op Walcheren zo 'n 4.000 keer per jaar. Hiervoor zijn 5 wagens beschikbaar en zijn 1 7 personeelsleden nodig (het is een dag- en nachtbedrijf). 4 Wa gens met 15 personeelsleden opereren vanuit de brandweerka zerne in Vlissingen, 1 wagen met 2 personeelsleden vanuit de brandweerkazerne in Middelburg. De "ongelijke" verdeling heeft te maken met het aantal ritten vanuit de standplaats en het verschil tussen "spoed vervoer" (onge lukken, acute opnames in een ziekenhuisem "besteld vervoer" (bijvoorbeeld van ziekenhuis naar huis of naar een ander ziekenhuis buiten de provincie). De rijksoverheid verplicht ons echter op het ambulancevervoer te bezuinigen. Zouden wij in Zee land aan de normen voldoen dig daarbij gesteld worden, dan zou het aantal ambulances aanzienlijk beperkt moeten worden. Ik ben daar tegen omdat dat eenvoudig niet kan. Zeeland kan niet worden vergeleken met andere provincies vanwege de geringe bevolkings dichtheid, de verspreide ligging van de eilanden, de drukte met toeristen in de zomer en de eisen die worden gesteld aan de veilig heid van de scheepvaart op de Westerschelde. Een ambulance dienst in Zeeland kan daarom geen "confectie" zijn maar moet "maatwerk" zijn. Dat hierover nog niet het laatste woord is ge zegd zult u begrijpen, dat wij ons er sterk voor zullen maken verze ker ik UI Maar: het "spreidingsplan" voor Zeeland zal moeten worden ge maakt en de Stcihting Ambulan cevervoer Walcheren moet daar aan meewerken. Misschien dat er uiteindelijk toch voorstellen op tafel moeten komen die de par tijen "rijk" en "provincie" wat nader tot elkaar brengen. Ik denk daarbij aan een uitgekiende sprei ding van het "spoed" ambulan cevervoer door een efficiënte plaats van de "spoed' wagens en het op elkaar afstemmen van het "bestelde" vervoer voor heel de provincie. Daarbij zullen echter, zonder enig voorbehoud, de be langen van de patiënten voorop moeten staan. Door dit alles zouden we bijna het belangrijkste vergeten; de be schikbaarheid van goede ambu lances met moderne uitrusting en een vakbekwame bezetting. De Stichting Ambulancevervoer Wal cheren stelt hiervoor hoge eisen aan het personeel. En wat de wa gens betreft: in april is een nieuwe wagen in gebruik genomen en nog deze maand zal daaraan een nieu we wagen met speciale uitrusting worden toegevoegd. Een goed ambulancevervoer is een funda ment voor de toekomst. Daar werk je met plezier aan! Basisonderwijs Velen doen het vrijwel wekelijks: de vuilniszakken buiten zetten, 't Is een routinekwestie. Maar juist dan, wie kent dat niet, wil het wel eens fout gaan. Er is niet veel fantasie voor nodig om zich voor te kunnen stellen wat de gevolgen dan zijn. Troep in de tuin en op de straat, ongedierte dat er op af komtEn dat, terwijl het voorko men vaak veel minder moeite meebrengt dan het opruimen. Voorkomen, hoe? Door, het vuil kilo mag er echt niet in. Plaats niet te vroeg buiten te zetten. De avond ervoor is dus hele maal 'uit de boze'. Da's één. Twee: gebruik alstu blieft geen plastic draagtasjes, papieren zakken, wasmidde lendozen en kartonnen dozen voor het verpakken van vuil. Stel u voor dat het gaat rege nen, het karton en papier door weekt raakt, scheurtPlastic zakken met KOMO-keur heb ben daar geen last van. Zakken zonder dat keurmerk mag ook, maar dan moeten ze net zo sterk zijn. (Bij twijfel kunt u de reinigingsdienst bellen: 62291). De zakken moeten goed afge sloten zijn. Dat betekent niet tot het randje vol. De zakken kun nen dan nauwelijks worden dichtgebonden en schieten dan soms bij het optillen open, van- het huisvuil daar waar het hoort: op de rand van de stoep of op de daarvoor aangewezen plaatsen met de letters HV (huisvuil). Nu is er het nodige huisvuil dat niet in zakken kan. Vloerbedekking bijvoorbeeld, of van die lastige takken die overblijven na een uurtje dras tisch snoeiwerk. Dergelijk'spul' moet goed wor den gebundeld,en zeker niet zoals op de foto, maar, let wel, niet groter dan 60x60x120 cen timeter. Het maximum gewicht is 25 kilo. Groter materiaal wordt door de reinigingsdienst gratis opgehaald. U moét dan wel eerst daarvoor bellen met deze dienst. Op deze wijze huisvuil De informatiehoek bij het Stafbureau Voorlichting en Inspraak in het stadhuis, waar de "AROB-beschikkingen" ter inzage liggen, (foto Cor Schuilwerve). een beschikking- zo snel mo gelijk aan de indiener van het bezwaarschrift meegedeeld. Best kans dat men het niet met de uitslag van de beschikking op het bezwaarschrift eens is. In dat geval is het mogelijk binnen dertig dagen na dagte kening beroep in te stellen bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State in Den Haag. Een beschikking, die voor de aanvrager gunstig is, kan voor andere belanghebbenden on gunstig uitvallen. Ook zij mogen in dat geval, met een beroep op hebbenden' (kunnen) zijn. Het is echter voor een ieder wel mogelijk kennis te nemen van de beschikkingen die door het gemeentebestuur zijn genomen èn waartegen met de wet AROB beroep kan worden aangete kend. Deze beschikkingen lig gen namelijk ter inzage bij het Stafbureau Voorlichting en In spraak in het stadhuis (begane grond, grenzend aan de hal). Bij reau Voorlichting ligt ook voor u de brochure 'Beroep tegen overheidsbeschikkin gen' voor u gereed. Wat in bovenstaand verhaal in grote lijnen staat weergegeven, wordt daarin verder uitgediept.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 5