Hulpverleners in de leer bij nabestaanden FOTO VERSCHOORE Schrijver: 'Idee ontstond op een terras' HET WEEKBLAD EMM ZESTIG JAAR: VAN ATLETIEK NAAR HANDBAL Johannes Passion zo orgineel als mogelijk in Concertzaal 'Wildschut' of de rijpheid van de Nederlandse thriller Wedgwood Praatshow met komiek Liberg UW MOOISTE DIA NU OOK UWMOOISliFOTO llBACK Beledigd Begrip Bijeenkomsten DE ZAAK VOOR SERVIEZEN i\W ur>^ Woensdag 13 maart 1985 oplage 22 70Ö wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren m combinatie met de faam totale oplage 44.400 uitgave provin ciale zeeuwse courant b v administratie: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg, 01180-27651 advertentie: waistraat 56-60. postbus 18,4380 aa viissingen, 01184-15T44, privé: w: mèlse, 01184-62320. redaktie: ad hanneman 01180-27651 toestel 54 De 151 jaar oude Koninklijke Oratoriumvereniging Tot oefe ning en uitspanning' presenteert op zaterdag 16 maart de Johannes Passion in de Concert en Gehoor zaal te Middelburg. Het is een reeds jarenlange traditie van de Middelburgse vereniging om de Johannes Passion zo orgineel als mogelijk op het podium te brengen met zes vocale solisten en begelei- Jos van der Lans verzorgt de aria's van de tenorpartij. ding door instrumenten zoals Jo- han Sebastiaan Bach dat voor schreef. Het concert begint om acht uur zaterdagavond. Als solisten treden op: Nelly van der Sijde sopraan. Heieen Resoort - alt. Peter Hall - tenor (evange list), Jos van der Lans - tenor (aria's), Math Dirks - bas (Chris tus-partij) en Ruud van der Meer - bas (aria's). Tijn van Eijk bespeelt het orgel en Nelly Duin viola da gamba. Het Dordts Kamerorkest verzorgt de begeleiding. Jo Ivens is als vanouds de dirigent. DEZE WEEK IN Jan Jakobsen, woningin richter, pakt uil in Uit het Zakenhart De eerste mensen op Walcheren. Archivaris Pe ter Sijnke doet uit de doe ken hoe die leefden. Onze rubriek Korte In formatie geeft met weinig woorden ontzettend veel in formatie. Op de cultuurpagina's is weer alles te lezen wat er in de bioscopen, filmtheaters en zalen op het podiu ordt getoond. Scherpe prijzen. Uitgebreide voorlichting. Tel 01 184-14081 Viissingen MAART: VOORDEELMAAND TUDELUKE AKT1E van '1 I'm 30 maart 'Samen lachen dat kan nog. Maar samen huilen... ho maar. Er is geen tijd meer voor sentimenten' Groepsfoto van EMMers in 1925, het eerste jaar. Toen atletiek, later uitsluitend handbal. Ard Hesselink presenteert de praatshow. Gasten zijn distribu teurs van commerciële en alter natieve films. Ook beleidsmede werkers van gemeente, provincie en ministerie zijn uitgenodigd om te komen discussiëren. Hans Liberg wordt gezien als de 'coming man' in de Nederlandse kleinkunst. Hij weet op geraffi neerde wijze het publiek tot scha teren te brengen. Hij produceert een vloed van woorden en speelt parmantig op de piano, hetgeen wordt omschreven als 'intelligente gedachtensprongen en muziek- gein'. Bobby Eerhart, Felex ThijssenJack Monkau en Henk Bos van links naar rechts op de voorgrond en A d Weststrate staand in Alhambra ie Viissingen. voor kort uitsluitend korte films. Met Wildschut kwam hij meteen op zijn stokpaardje terecht. Tij dens de persconferentie romanti seerde hij de toenemende crimi naliteit in grote steden, waarbij hij ook Amsterdam noemde. Dat v bruist, leeft en is hartstochtelijk, kon men uit zijn woorden proe ven. "Ik ben blij dat de Neder landse film er nu rijp voor is om dit ook te tonen", stelde hij vol daan vast. Wildschut is inderdaad een film geworden waar de bioscoopbe zoeker met gekromde tenen naar gaat zitten kijken. Hoewel die ty pische Nederlandse koelheid - zoals in elke vaderlandse film valt te constateren en waar de Hol landse cinema mogelijkerwijs nog eens beroemd om wordt - over duidelijk in de film meespeelt, zit er veel vaart en actie in. Het ver haal komt dan voor sommigen misschien niet snel genoeg op gang, maar die aanloop is nodig om de toeschouwer de kans te ge ven de figuren te leren kennen. Producent Henk Bos en regisseur Eerhart laten niet na om te on derstrepen dat er bewust is geko zen voor acteurs wiens naam nog niet als vanzelfsprekend op de af titeling verschijnen. Ze krijgen dan ook hun gelijk achteraf. Hid- de Maas vertolkt voortreffelijk de rat van de beide gangsters, terwijl Jack Monkau de evenwichtige, bijna sympatieke, aangeschoten bandiet knap vertolkt. De overige rollen worden ge speeld door Annick Christians, Josse de Pauw, Chris Lom me, Marc van Eeghem, Bert Onraedt (de baby) en Werther van der Sarren. Een rustpunt in Wildschut is de sherrif-achtige Belgische veldwachter die telkens opduikt. "Een grapje", omschrijft Eerhart die rol. "Aan gewone politie agenten ergert men zich teveel". Nu van uw dia extra voordelig een foto op het formaat 10 x 15 cm FOTO-FILM VIDEO Viissingen Na een sterfgeval is de begrafenis of crematie over het algemeen snel geregeld. Vaak later komt het verdriet en de leegte over iemands dood bij de nabestaanden echt naar boven. Dan blijf je meestal alleen met je verdriet, is de ervaring van heel wat mensen die een partner verliezen. Daarom richtte een aantal weduwen en weduwnaars in september 1981 een groep op onder de naam 'Nabestaanen dan?'. Omdat met het oprichten van die groep het taboe dat op 'de dood' rust niet wordt doorbroken, is er sinds kort, opynitiatief van de weduwen/ weduwnaars zelf, een werkgroep 'Nabestaan' in het leven geroepen. Daarin is een aantal hulpverleningsinstanties vertegenwoordigd om in de eerste plaats de hulpverleners zelf te confronteren met de problemen waar mensen voor staan wanneer een partner overlijdt. "Eigenlijk zijn we als hulpverle ners op het matje geroepen door deze groep wiens partner is over leden". vertelt Josephine Kruit, wijkzuster van de Kruisvereniging Walcheren Oost. Ze voegt er aan toe: "In de praktijk blijkt datje als hulpverlener net zo onhandig reageert wanneer iemand in hui len uitbarst als ieder ander. Je leert wel uit boekjes hoe je dan moet reageren maar zo werkt het niet. Je moet als hulpverlener ook iets van jezelf laten zien. Zitting hebben in deze werkgroep lijkt eigenlijk wel een beetje op het volgen van een cursus. Je steekt er veel van op wanneer je zo van dichtbij met de problematiek ge confronteerd wordt". Een ander lid van de werkgroep. Martine Buitink. maatschappelijk werkster bij het FIOM-Zeeland (de stichting tot hulpverlening bij zwangerschap en alleenstaand ouderschap) denkt dat de mensen die te maken hebben gehad met overlijden van de partner bijna in alle gevallen op de hulpverleners zijn aangewezen. "Mensen dicht in de buurt zijn meestal heel bang om met iemand om te gaan die in de rouw is. De mensen weten niet hoe ze met emoties om moeten gaan. Samen lachen dat kan nog. Maar samen huilenhó maar. Er is geen tijd meer voor sentimen ten". Wie aan den lijve heeft ondervon den hoe het is om alleen achter te blijven zonder dat er echt hulp van buitenaf kwam, is Ellie Dekkers uit Middelburg. Haar man over leed in 1981 na een ongeval. "Na een maand kon ik niet meer eten en slapen en heb ik gevraagd of ik opgenomen kon worden. Ik kon het niet meer aan. Toen kreeg ik de raad om maar eens lekker op vakantie te gaan of een lange strandwandeling te maken. Na veel aandringen hebben ze me dan toch in het Gasthuis opgenomen waar ik zeven weken onder de pil len zat zonder dat er echt op mijn problemen werd ingegaan". Toen mevrouw Dekkers thuis kwam kreeg ze te maken met de hulpverlening. "Ik was nog maar net uit het ziekenhuis of er stond een maatschappelijk werker op de stoep die meteen vroeg of ik soms vooral de sex en de geborgenheid mistte. Bovendien moest ik maar meteen met hem meegaan naar de plaats waar mijn man overleden was. Ik voelde me op dat moment zwaar beledigd". De enige personen aan wie Ellie Dekkers steun had tijdens haar periode van rouw waren haar huisarts en de gezinsverzorgster die een jaar voor haar en haar kinderen zorgde. "Met die men sen kon ik nog praten, die toonden begrip. Maar mensen uit je om geving lopen met een boogje om je heen. Je wordt nergens meer uitgenodigd en er komt ook bijna niemand meer langs. Mijn ver trouwen in de mensen was in die tijd wel met de muziek mee". Datzelfde ervaarde Jo Holtkamp. Haar man overleed in 1982 na een ziekbed. "Je merkt dan meteen dat de buitenwereld zich er niet mee wil bemoeien. Je voelt je bij na een bedelaar langs de kant van de weg wanneer je alleen achter blijft en aanspraak doet op ande ren. Vooral de eenzaamheid heeft me ertoe gebracht naar deze groep te stappen". In de Nederlandse filmproducties valt een zekere hang naar thrillers te bespeuren. Na recent werk als De Lift en De Prooi - en in zekere mate ook Gebroken Spiegels kan de toeschouwer vanaf morgen (donderdag 14 maart) Wildschut gaan bekijken. Alhambra in Viis singen is één van de 35 bioscopen waar dit Nederlandse product gaat draaien. Vorige week vrijdag zorg de Alhambra-uitbater Ad West strate voor een persvertoning. Aanwezig waren regiseur Bobby Eerhart, producent Henk Bos, schrijver Felix Thijssen en één van de hoofdrolspelers. Jack Monkau. 'Wildschut' is de naam van een afgelegen boswachtershuis in Bel gië. Op een ochtend verstoren twee tot de tanden toe gewapende misdadigers - ze beroofden een casino in Breda - de huiselijkhe den van alledag. Ze gijzelen de bewoners. Vooral het tweejarige zoontje Ruben heeft waarde voor de twee bandieten. Met dat kind in handen terroriseert het tweetal de familie méér en méér. Ze strij- zware misdaad. Een Nederlands sprekende auteur met een pistool zou destijds op de lachspieren hebben gewerkt". In 1980 - zo vervolgt Thijssen zijn verhaal werd het dertig pagina'? tellende manuscript weer tevoor schijn gehaald en verwerkt tot een roman. In feite dus een omge keerde volgorde, want meestal dient een boek als basis voor een film, terwijl nu een ruw scenario voor een film als basis voor een boek diende. Thijssen heeft al meer dan 45 boeken geschreven. Vooral zijn thrillers genieten veel waardering. Voor uitgesproken fijnproevers in dat genre kan zijn driedelige ro man over de keiharde gangster Charlie Mann worden genoemd. Zijn boek Ratteval (1983) werd met drie sterren bekroond in Vrij Nederland's detective- en thriller- gids, de hoogste waardering voor een Nederlands auteur dat jaar. Regisseur Bobby Eerhart toont in De Wildschut klaar te zijn voor het 'grotere werk'..Hij maakte tot Zestig jaar EMM is beslist de moeite waard om bij stil te staan. Komende zaterdag (16 maart) houdt de handbalclub, die in 1925 begon als militaire (COAK), ver eniging en zich uitsluitend toeleg de op atletiek, een receptie in de Concert en Gehoorzaal te Mid delburg, vanaf 17 uur. Daaraan vooraf wordt er een handbaltoer- nooi gespeeld in de sporthal aan de Nassaulaan te Middelburg met ploegen uit de jaren zestig. Vanaf tien uur zullen - sommigen al met de eerste aanzet tot een hangbuik - spelers tegen elkaar strijden die in de roemruchte jaren zestig fier de kleuren droegen van Operatie 55 (Den Haag), Aalsmeer en EMM. Bij de dames komen uitsluitend Zeeuwse ploegen anno jaren zes tig op het veld. Het zijn: EMM. Walcheren en Olympus. Het toernooi is omstreeks 15 uur afge lopen. De jubileumcommissie heeft voor de komende tijd nog een aantal evenementen in petto, waaronder een groots toernooi met landelijke .toppers, waar schijnlijk wordt dat gehouden voor het begin van de volgende competitie. Waarin een kleine prille Zeeuwse club groot kan zijn, daarover be richten Piet Hese en Jaap de Looff sr, beiden lid van de jubileum commissie. Vooral De Looff ra kelt veel op uit het verleden als hij praat over de atletiekperiode van EMM. In de jaren dertig was hij namelijk de trotse bezitter van het Zeeuws record polsstokhoog springen. De recordhoogte - met bamboestok - bedroeg 3,20 meter. Hij verhaalt over het EMM-lid Jack Boot. die Nederlands kam pioen verspringen werd met zeven meter en Nel Karelse, die in 1948 deelnam aan de Olympische Spe len in Londen en daar met een sprong van 5,74 meter als vierde eindigde. "Nel had de bijnaam 'Nel Sjeze' omdat ze zo hard liep", lacht De Looff. En die prestaties konden worden bereikt ondanks training op wal spottend werd ge noemd - 'het modderoord!, de plaats waar nu de Stedelijke Scholengemeenschap staat. In de jaren dertig tekende zich voorzichtig de eerste liefde voor handbal af. In 1942 werd op 'modderoord' het eerste officiële competitieduel gespeeld. Korte tijd later kreeg EMM ook een da mesteam. Langzaam maar zeker kreeg deze balsport meer waarde ring binnen de club dan atletiek. Misschien wel logisch als men be denkt dat EMM in de allerhoogste regionen van de vaderlandse competitie handbalde en zelfs spelers (Henk Seybel en Jan Jon- gepier) tot internationals kon re kenen. Logisch was het ook dat de atletiek beoefenaars hun onvrede omzetten in daden. De afschei ding werd in 1957 een feit met de oprichting van Dynamo. EMM ging niet onverdienstelijk met handballen door. Momenteel spelen de eerste teams (dames en heren) in de op één na hoogste afdeling. EMM is steeds gekenmerkt door een sterke verenigingsband, zo constateren Hese en De Looff. Een voorbeeld is dat Betsy Lu- dikhuize uit Curasao en Kitty Lubsen uit Genève overkomen om het zestigjarige bestaan van EMM mee te vieren aanstaande zaterdag. Voor de tweede keer houdt het Filmhuis Meccano in Middelburg een praatshow. Dat gebeurt op dinsdag 19 maart in het filmthea ter aan de Pauwpoort, vanaf 20.30 uur. Als publiekstrekker heeft Meccano de komiek Hans Liberg gecontracteerd. De groep 'Na-bestaanen dan' komt één keer per week op dins dagavond bij elkaar in het gebouw van de Fiom, Varkensmarkt 1 in Middelburg. Deze groep houdt zich tijdens die bijeenkomsten vooral bezig met leuke dingen hoewel er natuurlijk ook ervarin gen worden uitgewisseld. Er zijn thema-avonden, er wordt uit eten gegaan, gedanst of de groep gaat een dagje uit. In de werkgroep 'Nabestaan' die ongeveer een maal per maand bij elkaar komt, hebben verder zit ting iemand van het algemeen maatschappelijk werk. het Riagg (regionaal instituut voor ambu lante geestelijke gezondheids zorg), het welzijnswerk voor ou deren en een pastor. Martine Buitink: "We willen in het najaar als werkgroep ook ge- spreksavonden gaan houden en dergelijke. Want als je zoiets overkomt, kom je echt van de rouw in de kou". De aangeschoten gangster Charly (Jack Monkau) met peuter Ruben (Bert Onraedt) naast zijn maat Jim (Hidde Maas) en Sybil Chris Lomme). 'Verfijnde tafelsfeer" De serviezen-specialist: ken neer in dit rustige Belgische oord omdat één van beiden ge wond is geraakt bij de overval. De gijzeling escaleert in een bloedige confrontatie waarbij leger en po litie worden ingezet. Maar ook de familie weet van wanten als de gangsters in de val zijn gelopen.... De film is gebaseerd op de gelijk namige roman van Felix Thijssen, die ook het scenario schreef. De basis voor het boek - zo vertelde Thijssen in een onderonsje vooraf* aan de persvertoning - ontstond op een terrasje ten tijde van een gijzeling in het begin van de jaren zeventig. "Maar de Nederlandse film was toen nog niet rijp voor de SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT !>0 MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 1