Meubelfabriek BIMECO r 2 dressoirs geheel massief europees eiken 5 bankstellen met lage rugkussens in 3-2-1 5 eettafels model kruispoot geheel massief 5 eettafels model 4 poot geheel massief 1 1 Qfl 4 bankstellen zwaar model in verschillende 4 ledikanten paneelmodel geheel massief 5 fauteuils zwaar model, per stuk slechts 1 secretaire met klep en lade geheel enige salontafels geheel massief europees 7flf) 1 kaaskast 200 cm breed 210 cm hoog 2 TV kasten geheel rnassief europees eiken 'Rederland Maritiem' Woninginrichting Rotterdam op weg naar milieuvriendelijke haven Na heel lang wachten en diverse noodkreten is het dan eindelijk zover: de Rotterdamse haven krijgt een complete ontvangst- en verwerkingsinstallatie voor olieresten en chemisch afval. NEDERLAND^ MARITIEM ONDERZOEK BOEKT SUCCES ?rodücf Wegens enorm succes nog slechts enige toonzaalmodellen te koop voor absolute bodemprijzen Woensdag 20 februari 1985 DE FAAM - DE VLISSINGER De normale prijs ligt globaal 2 x zo hoog als de hieronder genoemde prijzen. per stuk slechts uitvoering, per bankstel slechtsv europees eiken, verschillende bladmaten, p. st. slechts europees eiken, verschillende bladmaten, p. st. slechtsI I vvi uitvoeringen, per bankstel, slechts europees eiken, 140 cm en 160 cm breed, per stuk slechts. massief europees eiken, slechts eiken bladdikte 7 cm, verschillende uitvoeringen, p.st. v.a.... f WWa 42 cm diep, geheel massief europees eiken, slechts p. stuk slechts en nog enige andere geheel massief europees eiken meubelen We hebben de ruimte hard nodig voor onze nieuwe kollektie dus let wel op op Maalweg 2a Lewedorp (direct a/d oude Prov. weg van Middelburg naar Goes), tel. 01196-13445 'de gehele week geopend ook 's zaterdags GLADIOOL informatie VLISSINGEN BELLAMYPARK 46-48 TEL. 01184-12988 I l Al in het 1973 werd het interna tionale Marpol- Verdrag gesloten. Marpol is de afkorting van de Engelse woorden 'maritime' en 'pollution' dus: zeevervuiling. Ons land trad in juni 1983 tot dit verdrag toe en verplichtte zich daarmee om voorzieningen te treffen voor de opvang en ver werking van afvalstoffen, afkom stig van schepen. Nog dit jaar moet er een haven ontvangstinstallatie voor olieres ten komen en in 1986 moet ook het chemisch afval verAerkt kun nen worden. Na jarenlange onzekerheid en lange onderhandelingen is kort geleden overeenstemming bereikt tussen het Rijk, de Gemeente Rotterdam, en drie bedrijven, waarvan één uit Amsterdam: Amsterdam Tanker Cleaning. De andere twee zijn: Verolme Tanker Cleaning en Broere Tank Termi nal Rotterdam. Al in 1978 wezen de redersvereni gingen van de grote- en de kleine handelsvaart er op dat er dringend behoefte was aan installaties om vuil water met olieresten erin (slops) op te vangen. Deze zomer schreven de reders hun zoveelste brief aan de Minis tervan Verkeer en Waterstaat, om nog eens duidelijk te maken hoe hoog de nood gestegen is. Dat blijkt onder meer uit enkele voorbeelden: Vuil ballastwater Het m.s. 'Irish Gate' heeft in fe bruari van dit jaar, vóór aankomst in Rotterdam, gemeld dat het 900 ton vuil ballastwater had af te ge ven. Ondanks intensieve pogin gen van de agent van het schip (waarbij veelvuldig contact met terzake bevoegde Nederlandse autoriteiten) bleek geen enkel be drijf bereid het ballastwater in ontvangst te nemen. Uiteindelijk werd het schip geadviseerd het vervuilde ballastwater in strijd met de voorsschriften van het Marpol-verdrag zo ver moge lijk van de kust in zee te lozen! Ten aanzien van vloeibare afval stoffen van chemicaliëntankers was de situatie nog ernstiger. Dure grap Onlangs had de onder Noorse vlag varende tanker 'Bow Cedar' grote problemen met de afgifte van 2000 ton chemicaliënslops. Tijdig was aan het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rotterdam ge meld dat het schip, na lossing, ge heel moest worden schoonge maakt omdat het daarna bij een werf in Rotterdam zou moeten worden verbouwd. Afgifte van de 2000 ton 'slops' bleek in Neder land niet mogelijk door het ont breken van de mogelijkheid tot opvang en verwerking. De agent contracteerde daarop kleine sche pen (lichters) van een Belgische firma, voor afvoer naar een ver werkingsinstallatie in Antwerpen, maar dat plan werd door de mi lieu-organisatie Greenpeace ver hinderd. Tenslotte moest het afval op kosten van de reder worden opgeslagen in gehuurde waltanks. Onlangs ontving een rederij be richt dat zijn 2000 m3 opgeslagen chemicaliënslops konden worden verwerkt voor een bedrag van 40.000 gulden, waarna door de verhoging tengevolge van aan- en afvoer en opslag de kosten in to taal 175.000 gulden bedroegen. Het zijn slechts twee voorbeelden. Maar ze laten zién welke proble men en enorm hoge kosten het gevolg zijn van het ontbreken van deugdelijke ontvangstmogelijk heden. Die situatie kon niet langer duren en zou zeker nadelige ge volgen hebben voor de bereidheid van de internationale zeescheep vaart om de Nederlandse havens te blijven gebruiken. Het is te hopen dat met de inge bruikneming van de nieuwe ver werkingsinstallaties Rotterdam spoedig een milieu-vriendelijke haven wordt. Bron: Stichting Algemeen Maritieme Voorlichting. Al meer dan een halve eeuw is Ne derland één van de koersaange- vende landen als het gaat om ma ritiem onderzoek Nóg altijd staat het Maritiem Research Instituut Nederland (Marin) - dat tegen woordig in Nederland de instantie is op dit gebied - internationaal hóóg genoteerd. Wereldwijd heeft ons land zijn maritieme kennis en studieresultaten verspreid. De laatste score van Marin was 'Marsin '84', het onlangs in Rot terdam georganiseerde symposium over he* gebruik en de ontwikke ling van scheepssimulatoren. Ma rin legde door veel onderzoek de basis voor het succes er van. Zeilrace Vorig jaar behaalde Marin een van zijn meest opzienbarende re sultaten: de toepassing van een bijzondere kiel voor het zeiljacht 'Australia II'. Mede dankzij die kiel versloeg Australië tijdens de bij Newport (USA) gevaren zeil race om de 'America Cup' de Amerikanen, die 132 jaar lang overwinnaar in die befaamde zeilwedstrijd waren geweest. In 1981 ontving Marin vanuit Australië de opdracht een 12- meter jacht uit te testen, dat in de strijd om de 'America Cup' niet te kloppen zou zijn. Twintig experts van Marin pleegden vier maan den lang onderzoek met scheeps modellen, wat tenslotte een om gekeerde kielvorm opleverde voor een schip dat volgens de bereke ningen de snelste moést zijn. En de praktijk leverde het bewijs: de 'Australia II' versloeg de 'Liberty' van de Amerikanen. Het was dè sensatie van de laatste jaren in de wereld van het wedstrijdzeilen. Een gebeurtenis die de aandacht trok en die Marin in het wereld nieuws bracht. Normaal gebeurt dat uiterst zel den. De 420 medewerkers van het instituut - van wie éénvijfde aca demisch gevormd is - werken doorgaans 'in stilte', voor op drachtgevers uit tal van landen. In zijn huidige opzet bestaat Marin pas een paar jaar. De organisatie is voortgekomen uit het samen gaan van het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP) in Wageningen/F.de (op gericht in 1929) en van het Ne derlands Maritiem Instituut in Rotterdam (opgericht in 1973). Het Nederlands Scheepsbouw kundig Proefstation was destijds een initiatief van de Nederlandse regering en van vier grote rede rijen. Het NSP was opgezet om de best mogelijke vormen van scheepsrompen en ook van voort stuwingssystemen te bepalen, door middel van modelproeven in een diepwater-bassin. Daar heeft het NSP een grote naam mee ge maakt en op die basis groeide het onderzoeksinstituut: er kwamen speciale laboratoria, een hoges- nelheids-sleeptank. een golfbassin en scheeps-manoeuvreersimula- toren, enz. In later jaren is het NSP ook betrokken geraakt bij onderzoekingen ten behoeve van de offshore en bij het onderzoek van het vaar- of manoeuvreerge drag van schepen. Het uiteindelijk samengaan van het NSP met het NMI was een logisch vervolg, omdat daarmee het onderzoeks-draagvlak kon worden uitgebreid tot het gebied van de navigaliekunde en van de economische en sociale research ten behoeve van de maritieme sector. Opdrachten Momenteel heeft Marin per jaar een omzet van ca. veertig miljoen gulden aan researchwerk. Daar van komt ruwweg 60% uit het buitenland.! Het meeste onder zoek, 45%. betreft de scheepsvorm en scheepsvoortstuwing; 30% be treft het beproeven van offshore constructies en 15% is navigatie research (het varen van de sche pen) en de rest heeft betrekking op economische research en de ontwikkeling van management en organisatie voor werven en rede rijen. Alles met het doel de voortdurend opduikende problemen voor de offshore en de hedendaagse zee scheepvaart in de ruimste zin zo veel mogelijk te helpen oplossen, zowel op het vlak van de hydro dynamica en de navigatie als ook op dat van de sociale begeleiding van de zeevarenden en de econo mie van het zeevaartbedrijf. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting Wat een heerlijke, oerhol- landse bloem, de Gladiool, die je op dit moment het liefst in grote aantallen in huis zou willen halen. Ze zijn er gelukkig volop in di verse kleuren en het is moeilijk een keus te maken uit het grote, gavarieerde aanbod. De populariteit van de Gladiool is nog steeds stij gend en dat is geen wonder, want het is een sterke snij bloem. waarvan we veel plezier hebben. De keuze in vormen en tin ten is groot. Ze zijn er groot- en kleinbloemig van diep donkerrood dat bijna zwart is tot aan het zuiverste wit en daartussen is er een scala van kleurschakeringen rood. roze. oranje, geel, paars en blauw. Lr zijn ook mooie tweek leurige Gladiolen in vaak /eer bijzondere tinten. Als de uitgebloeide bloe men steeds worden verwij derd heeft men lang plezier van zijn aankoop. Gebruik altijd een schone vaas en dit geldt natuurlijk niet alleen voor de Gla diool, maar voor elke snij bloem. Snij met een scherp mes een schuin stukje van de stengel af. Voeg snijbloemvoedsel aan het water toe. Op deze manier heeft men lang plezier van deze stoere, vrolijke snijbloem. ■sss. Schuv RENAISSANCE

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 10