Auto.
■Rai
AUTO-RAI 7 T/M17 FEBRUARI
Onder motto: met de auto mobiel
AUlO.
■Ral
Waar ligt de toekomst:
benzine, diesel, LPG?
Autoverkopen 1983
en 1984 in cijfers
iüW
Bijzondere
presentaties
RmwonMi
Autoverkoop
vrijwel gelijk
Hoe bereikt
U de RAI?
4-Wiel-
aandrijving
Suzuki Swift: compact
met sportief tintje
Ford Escort RS Turbo:
goed voor 200 km/uur
De Renault Espace: een
EuronejeJIruimte-auto"
Peugeot 205 Lacoste:
en modieus nummer
Mercedes' nieuwe serie:
sneller en zuiniger
Honda-Shutlle: nu ook
4 wiel-aangedreven
Toyota presenteert
meerdere primeurs
■Peisonenl
Toegangsprijs
en
openingstijden
7 llm 17 februari 1985
7 llm 17 februari 1985
Dieselmotoren voor
personenauto's
Verbrandingsmethode
LPG
Per auto
Per openbaar vervoer
De landcruiser
AMSTERDAM
Deze week donderdag begint de Personenauto-RAI in Amster
dam. Op een kleine 70.000 vierkante meter zullen tot en met
zondag 17 februari 59 autofabrikanten uit 13 landen hun nieuws
tonen. Het aantal exposanten bedraagt totaal 130, afkomstig uit
een 13-tal landen. Naast autonieuws brengt de Personenauto RAI
1985 combinatiewagens, onderdelen en accessoires van auto's en
handgereedschappen. De RAI heeft enkele wereldprimeurs te
bieden, zoals de nieuwe Mercedes 200 D, de 300 E, Renault
presenteert er zijn sportieve Alpine V6 en V6-turbo en Toyota
brengt er zijn Starlet, Corolla Hatchback en GT uit.
De RA I slaat dit jaar in het teken
van het motto "Met de'auto mo
biel". Hiermee wordt de sociale
funk tie van de auto in onze samen
leving verduidelijkt. Verder specia
le aandacht voor de wijze waarop de
stroomlijn zich bij de personenauto
in de loop der jaren heeft ontwik
keld. Dit onder de titel "Een eeuw
stroomlijn". Deze expositie is in
gericht in de Amstelhal op stand
nummer 318.
AMSTERDAM
Méér dan ooit stelt deze RAI 1985
de vraag ter discussie in hoeverre
de benzineauto zich in de toe
komst zal kunnen handhaven ten
opzichte van de diesel en LPG-rij-
dende auto. Beide laatste zijn nog
volop in ontwikkeling en graag
grijpen we de gelegenheid aan op
hier wat dieper op in te gaan.
In een tijd toen de prijs van een
liter benzine nog ver onder een
gulden lag, speelde het brand
stofverbruik niet zo'n grote rol als
vandaag het geval is. Een uitzon
dering destijds vormde een cate
gorie autorijders die jaarlijks vele
kilometers aflegde en dit liefst met
een grote, comfortabele auto wil
de doen, maar tegen niet al te ho
ge kosten. Hun uitwijkmogelijk
heid: rijden met een dieselauto of
een benzineauto laten ombouwen
om 'op gas' te kunnen rijden. Zo
kon 12 jaar geleden ca. 1% van de
autorijders het genoegen smaken
om met een forse auto toch nog
redelijk goedkoop uit te zijn. Het
hogere bedrag dat zij aan motor
rijtuigenbelasting moesten beta
len, werd ruimschoots gecompen
seerd door de besparing bij het
vullen van de tank.
Dit beeld is radicaal veranderd. Er
kwamen kleinere dieselauto's op
de markt en het bleek ook dat er
met kleinere benzineauto's heel
goed op LPG was te rijden. Van
beide brandstofsoorten - gasolie
en LPG - werden aanvankelijk
vele problemen verwacht. Wat de
diesel betreft dacht men aan
startmoeilijkheden, trage accele
ratie, lage topsnelheid, rook en
onaangename geurtjes. Ook van
LPG werden startmoeilijkheden
verwacht, het inleveren van de
bagageruimte, omslachtigheid bij
het tanken, terwijl het woord 'gas'
gedachteassociaties opriep met
Met een totaal van 461391 is de
verkoop van personenauto's vorig
jaar iets hoger 0,43%) uitge
komen dan in 1983. Toen werden
er 459379 afgeleverd, zo blijkt uit
de RAI kentekenregistraties.
Aan het begin van 1984 werd in
importeurskringen nog gedacht
aan een verkoopstijging met vijf
procent in dat jaar. Aanvankelijk
leek deze prognose zelfs wat aan
de lage kant, maar na enige maan
den trad er een terugval in. De
markt herstelde zich daarna echter
weer enigszins met als resultaat
een vrijwel gelijke verkoop als in
1983.
De RAI verwacht het komende
voorjaar een lichte stijging van de
autoverkopen.
'explosies'. Maar het is allemaal
heel anders uitgepakt.
De overtuiging dat een dieselmo
tor alleen voor een personenauto
geschikt zou kunnen zijn als de
cilinderinhoud ten minste ca. 2 li
ter bedroeg, blijkt te zijn achter
haald. Ook andere meningen over
de diesel zijn aan het wankelen
gebracht. De moderne dieselmo
tor is vlot te starten - ook op win
terse dagen - en zijn geluidsniveau
is acceptabel geworden. Bij vele
dieselversies kan op kruissnelheid
nauwelijks een verschil met een
benzinemotor worden waargeno
men. Een gevolg van ontwikke
lingen aan de motor en zijn in-
spuitapparatuur, maar ook van
een meer doeltreffende geluidsi
solatie. Als drukvulling d.m.v. een
turbocompressor wordt toegepast,
zijn acceleratiecijfers mogelijk die
nog maar weinig voor een benzi
nemotor (zonder turbo) onder
doen, vooral als van interkoeling
gebruik wordt gemaakt.
Inmiddels is de serieproduktie
begonnen van een compressor
volgens een geheel ander systeem,
waarbij de energie in de uitlaat
gassen wordt benut om drukgol
ven te produceren. Deze drukgol
ven stuwen de inlaatlucht naar de
cilinders en het daaruit resulte
rend koppel en vermogen komen
nog dichter bij die van een benzi
nemotor te liggen. De dieselmotor
met drukgolf-compressor ken
merkt zich door een grote soepel
heid.
Voor zover een betere brandstö-
feconomie een gevolg is van min
der luchtweerstand van de carros
serie en het verminderen van het
wagengewicht, hebben dieselver
sies hiervan eveneens geprofi
teerd. Maar het werkingsprincipe
van een dieselmotor maakt extra
zuinigheid mogelijk als er sprake
is van deellast, dus wanneer
slechts een deel van het volle ver
mogen wordt vereist. Dit is bij ve
le bedrijfstoestanden het geval.
Denk aan filerijden, stads- en lo
caal verkeer en spitsuurbedrijf.
Ook gaat de dieselmotor vrijwel
niet gebukt onder een toegeno
men brandstofverbruik tijdens de
opwarmfase na een koude start.
Het werkelijke verbruik ligt dan
ook iets dichter in de buurt van de
bekende cijfers die worden opge
geven voor het verbruik van 90 en
120 km/h en in de stad.
Dat de personenwagendiesel een
geciviliseerd gedrag heeft, is te
danken aan het systeem van indi
recte inspuiting, in een wervelka
mer of voorkamer. Een systeem
dat gepaard gaat met warmte- en
Hoe lagen de verkoopcijfers van personen- en combinatiewagens in beide
voorgaande jaren? Altijd interessant om te bezien. En als we 1983 en
1984 naast elkaar zetten, dan blijken er wel wat verschuivingen te zijn.
De totaalverkoop van auto's lag vorig jaar iets hoger dan in 1983 en
groeide met circa 2000.
Nieuwkomer Seat verwierf zich vorig jaar direct al een plaats(je) van
betekenis op de Nederlandse markt en groeide van een te verwaarlozen
marktaandeel naar bijna 7000 verkochte wagens. Enkele markante
verschuivingen: Austin Rover liep in zijn verkoop wat terug, evenals
Repault. Duidelijk in de lift zaten vorig jaar ten opzichte van 1983 de
merken Fiat, Ford, Honda, VW en in wat mindere mate Mercedes.
Voor wie het allemaal precies wil nagaan, geven we onderstaand over
zicht van de verkoopcijfers:
JANUARI T/M DECEMBER
1984
1983
Totaal
461.391
459379
Alfa Romeo
4.446
4.467
American Motors
8
28
Austin Rover
6.530
7.978
BMW
12.903
14.841
Chrysler USA
17
42
Citroen
22.139
23.345
Daihatsu
4.147
4.831
Fiat
31.788
28.227
Ford
56.221
49.719
w.v. Ford Europa
56.153
49.683
FSO
158
108
General Motors
71.677
74.917
w.v. Opel
71.361
74.479
Honda
12.727
10.819
Hyundai
2.448
3.277
Lada
7.246
9.254
Lancia
1.893
1.849
Mazda
16.848
19.965
Mercedes
9.270
8.914
Mitsubishi
13.552
14.084
Nissan
21.908
23.397
Peugeot/Talbot
26.321
25.297
Porsche
166
213
Renault
26.070
29.213
Saab
3.073
3.679
Seat
6.831
1.143
Skoda
3.747
3.002
Subaru
2.836
3.601
Suzuki
10.847
11.360
Toyota
18.617
19.847
Volkswagen/Audi
42.286
38.076
Volvo
23.507
22.114
Zastava
1.074
1.726
wrijvingsverliezen. Dat is de re
den dat het specifiek brandstof
verbruik (het verbruik t.o.v. gele
verde prestaties) ca. 15% hoger is
dan van de truckdiesel, die vol
gens het principe van directe in
spuiting werkt. Daarbij moet dan
een hoger geluidsniveau (de be
ruchte dieselklop) en een geringe
re soepelheid als onvermijdelijk
worden aanvaard.
Niettemin zijn dieselfabrikanten
aan het experimenteren met di
recte inspuiting voor de snello
pende kleine dieselmotor. Een
gedeeltelijk succes is daarmee be
reikt. Voor de lichte bedrijfsauto
(genre bestelauto) bestaat reeds
een direct-ingespoten diesel
waarbij de nadelen van dit sys
teem heel knap zijn weggewerkt.
Of dit systeem, dat een belang
rijke brandstofbesparing oplevert,
ook voor personenwagens kan
worden ontwikkeld, is thans nog
niet te zeggen. Maar ook zonder
deze ontwikkelingsfase blijkt
thans 8% van het personenwagen-
park uit dieselauto's te bestaan.
Ook LPG-installaties maakten
een ontwikkeling door die - even
min als bij de dieselmotor - nog
geenszins is afgesloten. Nu zal de
toename van het aantal rijders op
gas voor een deel zeker zijn toe te
schrijven aan het
sterk gegroeid aantal tankplaatsen
in het Benelux-gebied en een be
tere verkrijgbaarheid in de aan
grenzende landen. Maar van niét
minder belang zijn de ingrepen
geweest die het ruimtebeslag van
de LPG-tank in de auto hebben
verminderd en de installatie be
trouwbaarder en veiliger hebben
gemaakt. Met behulp van een z.g.
platte tank (ovaalvormig) wordt
ruimte bespaard en als het sys
teem van onderbouw wordt toe
gepast, blijft de bagageruimte
zelfs onaangetast. Er zijn ook ver
scheidene systemen ontwikkeld
om de brandstofdosering meer in
overeenstemming te brengen met
de behoefte van de motor, vaak
met electronische besturing van
de verdamper/drukregelaar.
Daarmee zijn de ongunstige ver
schillen t.o.v. het gebruik van
benzine (groter verbruik, geringe
re prestaties) minder geworden.
Mede door deze voor LPG gun
stige ontwikkeling en het inmid
dels zeer groot geworden prijsver
schil tussen benzine en LPG in
ons land, is het omslagpunt lager
komen te liggen en levert een
jaarkilometrage van 18.000 of in
sommige gevallen nog lager reeds
een besparing op. Bij het tanken is
het aantal handelingen terugge
bracht en bij zelfbedieningssta
tions is het tanken van LPG nau
welijks ingewikkelder dan van
benzine. Het 'tot zijn nek toe vol
maken' met benzine levert nog
wel eens verspilling op, wat bij
LPG tanken onmogelijk is.
Momenteel rijdt 11% van de au
tomobilisten op gas, althans offi
cieel. Het percentage kan nog iets
hoger zijn, want sommige gasrij-
ders zijn dermate prijsbewust dat
ze vergeten de extra motorrijtui
genbelasting te betalen. In ieder
geval wordt door één van elke vijf
autorijders gasolie of LPG ge
tankt. Dat betekent in 12 jaar tijd
een toename van 1% naar 20%!
De RAI is gelegen aan de au
tosnelweg A-10. Vanuit deze
regio kan men kiezen uit de
aanlooproute via Den Haag
(langs Schiphol), danwel via
Utrecht. Vanaf de parkeer
plaatsen in de buurt van de
RAI rijden er gratis pendel
bussen.
Het dichtst bij de RA I gelegen
NS-station is het eindpunt van
de Schiphollijn. Vandaar wor
den regelmatig bus- en tram
diensten met de RAI onder
houden.
Op de RAI zal men kunnen zien
dat de vierwielaandrijving steeds
meer toepassing krijgt. Ook voor
gebruik op de normale weg. Hier
bij spelen geen redenen van zui
nigheid een rol. Maar er wordt wel
mee bereikt óf een betere over
dracht van hoge vermogens onder
alle omstandigheden ofwel de mo
gelijkheid ook de minder gebaande
weg op te zoeken, die als door
slaggevend argument voor het ge
bruik van de 4 x 4 in normale per
sonenauto's geldt.
Bij rallywagens, die onder alle
omstandigheden zeer grote ver
mogens op de weg moeten kunnen
brengen, lijkt 4x4 met ingang van
1985 de enige oplossing die kansen
op overwinningen biedt. Deelne
mers met achter- danwel voorwie
laandrijving zullen niet meer dan
incidenteel op het ereschavot ko
men.
Bij de 4 x 4's voor gebfuik op de
normale weg komen zowel syste
men met permanente aandrijving
op alle vier de wielen voor als sys
temen waarbij de vierwielaandrij
ving inschakelbaar is. Door ver
schillende fabrikanten wordt ge
werkt aan systemen waarbij de
aandrijving naar de normaal vrij
meelopende wielen automatisch
wordt ingeschakeld.
De Personenauto RA I is dage
lijks geopend van tien tot vijf en
van zeven tot tien 's avonds. Op
zaterdag en zondag uitsluitend
van tien tot vijf.
De toegangsprijs voor een een
malig bezoek aan de expositie
bedraagt: voor volwassenen
f 12,50 p.p., voor houders van
een PAS-65, voor kinderen be
neden 12 jaar onder geleide en
voor groepsbezoek mits tevoren
schriftelijk aangevraagd (mi
nimaal 20 personen) f 10,—
p.p. Voor degenen die de expo
sitie uitsluitend 's avonds tus
sen 19 en 22 uur bezoeken geldt
een entreeprijs van f 10,— p.p.
en een reductieprijs van f 7,50.
Als noviteit brengt de Japanse
autofabrikant voor ons land op de
RAI de Swift. Het gaat om een iets
grotere broer van de Suzuki Alto
en de Swift presenteert zich al di
rect in vier verschillende versies.
Hij kan worden gekarakteriseerd
als een compact-car met sportief
allure, waarbij kan worden geko
zen uit de standaard Swift, de GL,
1.3 GL en 1.3 GS. De goedkoop
ste kost juist géén 14 mille, de GS
komt op 17.495,- De twee
eerstgenoemde uitvoeringen heb
ben een 993 cm3 - 3 cylinder in
lijn.
Dit blok, goed voor een maximum
vermogen van 37 kW (50 pk) bij
5800 tpm en een maximum kop
pel van 74.5 Nm (7.6 mkg) bij
3600 tpm, drijft de voorwielen
aan. Qua prestaties behoort ie tot
de rapste in z'n klasse. In 15.9 sec.
van 0-100 km/u en een topsnel
heid van 145 km/u mag er gerust
zijn.
De andere twee motoren dicht
Suzuki toe aan de sportieve
rijd(st)er, namelijk de Swift 1.3
GL en de Swift 1.3 GS. De laatste
is goed voor de volgende presta
ties: In 11.4 sec. van 0-100 km/u
en een top van 168 km/u. De 1.3
GL ligt daar met respectievelijk
11.7 sec. en 163 km/u iets onder.
Iedere Swift heeft een 5-
versnellingsbak. De 1-litermotor
neemt genoegen met normale
benzine, de snellere versies heb
ben super nodig. Ze springen zui
nig om met de brandstof, zo blijkt.
Volgens ECE norm verstookt de
Swift 1.3 GL bijvoorbeeld bij 90
km/u constant 4.0 1 100 km 1 op
25) bij 120 km/u constant 5.9
(1.100 km (1 op 16.9) en bij stads-
verbruik 6.5 1/100 km (1 op 15.4).
Op de foto: De Swift 13 Gl.
Van de bekende Escort heeft Ford
heel wat uitvoeringen voorhan
den. In de Europahal van de RAI
zal dat te zien zijn. Er is een Escort
voor invaliden en zelfs voor rol
stoelvervoer. Daarnaast is er op
basis van de Escort een uitermate
sportieve uitvoering op de markt
verschenen. Het gaat om de Escort
RS-Turbo die vanaf heden op de
Nederlandse markt verkrijgbaar
is. Met een motorvermogen van
97 kW (132 pk), is hij de krach
tigste Escort-uitvoering met een
topsnelheid van 200 km per uur en
een acceleratievermogen van 0 tot
100 km/h in 8.7 seconden. De Es
cort RS Turbo is één van de eerste
voorwielaangedreven auto's ter
wereld, die standaard een diffe
rentieel heeft met automatische
slipbegrenzing. Er zullen slechts
5000 exemplaren gebouwd wor
den, voldoende om een homolo
gatie in groep A van de autosport
te verkrijgen.
Voor de autosport is er een zgn.
RS Turbo Competition beschik
baar, maar er is ook een comple
tere Turbo leverbaar met o.a. een
radio, schuifdak, elektrisch be-
dienbare ramen vóór, centrale
deurvergrendeling en Recaro
sportstoelen standaard.
De RS Turbo is ontwikkeld op
basis van de Escort XR3i maar
aangepast op diverse punten zoals
wielophanging, zuigers met dik
kere zuigerpennen, uitlaatklep
pen, in- en uitlaatpoorten enz.
De turbocompressor is een Gar
rett T3 met interkoeler en een ge
combineerde elektronische rege
ling van de turbodruk en de ont
steking.
Renault komt op de RAI met
verscheidene voor Nederland
nieuwe modellen en zelfs met als
wereldprimeur de Alpine V 6 GT
en Alpine V6 Turbo. We noemen
verder de Renault 25 V6 Turbo en
de 25 V6 Limousine, een verleng
de Renault 25. Verder de nieuwe
Renault Espace, een zeer futuris
tische 'ruimte-auto', die in 4 uit
voeringen geleverd kan worden,
en in de sportwagencategorie de
nieuwe Renault Alpine V6.
Tevens krijgt de onlangs met veel
succes in Nederland geïntrodu
ceerde Renault Super 5 er twee
uitvoeringen bij: de Renault 5
Automatic met een door een
microprocessor gestuurde auto
matische transmissie, en een
uiterst sportieve Renault 5 GT
Turbo, die als een der snelsten in
zijn klasse mag worden gerekend.
Eveneens nieuw op de Personen
auto RAI is een speciale uitvoe
ring van de Renault 9, die onder
de naam Louisiane in een be
perkte serie op de markt wordt
gebracht.
Blikvanger bij Renault is onget
wijfeld de "Espace", die in Ne
derland in vier uitvoeringen
voorhanden zal zijn. Het gaat om
een luxueuze "ruimte-auto" met
goede vervoersmogelijkheden en
tevens hoge prestaties en comfor
tabel voor wie er de weg mee op
gaat. Hij kan zonodig plaatsbie-
den aan 7 personen, maar is
eveneens als Van en normale per
sonenauto te gebruiken.
De slechts 4,25 meter lange en
1,77 meter brede "Espace" heeft
een polyester carrosserie met een
speciaal verzinkt stalen chassis en
biedt, al naar gelang de opstelling
van de stoelen, plaats aan 5 tot 7
(optie) personen. Deze stoelen
zijn overigens op verschillende
manieren te verstellen en te ge
bruiken. Opvallend is, dat de
voorstoelen geheel kunnen wor
den gedraaid, zodat het interieur
een groot aantal toepassingsmo
gelijkheden krijgt. Met een raam-
oppervlakte van maar liefst 4 m2
in totaal biedt de Espace de inzit
tenden een bijzonder royaal uit
zicht. Deze space-wagon is van
alle snufjes voorzien, die men ook
op de duurdere Renault 25-
modellen kan zien, zoals centrale
deurvergrendeling met infrarood
afstandsbediening, electrische zij-
ruitbediening, electrisch verstel
bare buitenspiegels, vijfbak, licht
metalen velgen en als optie Radio
Renault, die vanaf het stuur is te
bedienen.
Onder de motorkap ligt naar keu
ze een 2-liter licht metalen benzi
nemotor (goed voor een top van
175 km/h) of een 2,1 liter Turbo
diesel motor, die met gemak een
top van 160 km/h haalt. Volgens
de ECE-normen ligt het brand
stofverbruik van de Espace 2-liter
benzineversie op 1 op 14,7 bij 90
km/u, 1 op 10 bij 120 km/u en 1
op 9,2 in de stad.
Peugeot-Talbot grijpt de komen
de RAI aan om dealers en bezoe
kers te wijzen op de speciale bou
tiques die men bij de garagebe
drijven wil gaan inrichten. Die
gaan een compleet assortiment
accessoires en kleding bieden.
Naast de gebruikelijke serie, laat
Peugeot als Nederlandse primeur
de Peugeot 205 Turbo 16 zien. In
personenuitvoering dan wel te
verstaan en daarnaast de Peugeot
205 Lacoste, alsmede een kleur
rijke uitvoering van de Samba
duidelijk afgesteld op de jeugd.
Lacoste, synoniem voor sportivi
teit en exclusiviteit "kleedde" de
205 aan en maakte er op die ma
nier niet alleen een sterk, maar
vooral ook modieus nummer van.
Er komen er in ons land 200 tot
300 op de markt en vanaf eind
maart wordt hij leverbaar. Prijs:
21.990,— Hij heeft een top van
155, een 5-versnellingsbak en een
1360 cm3 motor. De uitrusting:
van binnenuit verstelbare buiten
spiegel. kaartleeslamp, uitklapba
re achterzijruiten, getint glas ron
dom, electrisch bediende ramen,
central lock en ruitewisser met
sproeier achter. Nu wat zijn mo
dieuze karakter betreft:
De 205 Lacoste is een drie-deurs
auto die uiterlijk opvalt door zijn
geheel wit gespoten - Blance Mei-
je carrosserie, wielplaten en
schildbumpers inbegrepen; de le
gendarische groene krokodil op
de voorspatschermen en de
achterklep; de groene bies op de
bumpers, de buitenspiegels en de
flanken en tenslotte door zijn,
door Peugeot ontworpen, glazen
schuifdak.
In het interieur vindt men de
"Lacoste-look" terug: de krokodil
naast de leeuw van Peugeot op het
lederen sportstuur; de groene
kleur in de moquette, gemengd
met"de anthraciet bekleding en de
groer.e cijfers op de knop van de
versneliingshandle.
Bij de foto: De nieuwe Mercedes-Benz, van 200 D tot 300 E, wordt
gekenmerkt door mooie verhoudingen en veel aerodynamiek.
Mercedes Benz zal op de komen
de RAI waarschijnlijk niet over
gebrek aan belangstelling hebben
te klagen. Enkele jaren na de
veelbesproken introduktie van de
gestroomlijnde 190, wordt deze
"versnelde" lijnvoering voortge
zet op andere modellen en op de
RAI zijn ze te zien. Het gaat om de
nieuwe Mercedes in zowel 200 (D)
als 300 E-reeks. En allemaal zijn
ze sneller en zuiniger dan hun
oudere broers in de uiteenlopende
Mercedesuitvoeringen van verge
lijkbaar kaliber. De nieuwe Mer
cedes heeft een uitermate uitge
kiende aerodynamiek en wijkt op
dat punt markant af van de gang
bare 200 en 300-reeks. Je zou het
niet zeggen; maar de ruimte bin
nen is eerder toegenomen dan
verkleind. De beenruimte achter
is zelfs wat vergroot. De nieuwe
serie omvat zeven verschillende
motoren, waarvan er vier nieuw
zijn. Naast de nog gangbare 2-liter
viercylinder benzine- en diesel
motor, alsmede 230 E, zijn de 2,6
en 3.0 liter als 6-cylinder opgedo
ken. Ze zijn aanzienlijk lichter in
gewicht dan de vroegere 250 en
280. Het scheelt 42 kg. en boven
dien is de nieuwe motor kleiner en
daardoor kon veel ruimte onder
de kop en in het concept in zijn
totaliteit worden gewonnen.
"Nieuw zijn verder de 5 cylinder-
diesel van 2,5 liter en een zescy-
linder van 3 liter. Geluid van de
motor is in alle gevallen flink te
ruggedrongen en vergelijken we
de oude met de nieuwe motorse
rie, dan kunnen we vaststellen dat
zelfs de nieuwe 200 D het zowel in
top als in acceleratie wint van de
vroegere 300 D, terwijl het
brandstofverbruik 'n stuk gunsti
ger is. Wat rijgedrag betreft, be
perken we ons graag tot twee op
vallende kenmerken van de nieu
we Mercedes-Benz: de wegligging
is uitstekend en de goede stuur
bekrachtiging maakt rijden meer
dan ooit tot een genoegen.
Eén van Honda's topnummers is
al vele jaren de Civic. Van die Ci
vic werd onder andere een space-
wagon afgeleid. Het gaat om een
futuristisch getinte combi, die de
naam Shuttle meekreeg. Van die
Shuttle zijn er inmiddels al heel
wat verkocht en de opmars van
deze wagen was voor Honda vol
doende reden om hem in 4-wiel
aangedreven uitvoering te gaan
uitbrengen. Op de Amsterdamse
RAI is de Civic Shuttle 4 WD te
zien en deze ruime auto komt
daarmee ongetwijfeld tegemoet
aan de wensen van diegenen die
extra veiligheid wensen op gladde
wegen of onverhard terrein. De
bestuurder kan tijdens het rijden
eenvoudig overschakelen van
twee- naar vierwielaandrijving.
Het gebeurt door indrukl^en van
een knop op 't dashboard. Wan
neer de auto alleen op de voor
wielen wordt aangedreven, werkt
de normale 5-versnellingsbak. Bij
aandrijving door vier wielen kan
extra gebruik worden gemaakt
van een lage versnelling. Hierdoor
komt dat 40 procent extra trek
kracht beschikbaar.
Toyota heeft op de komende RAI
erg veel autonieuws te bieden. Het
Japanse merk brengt er de nieuw
Toyota Starlet, de Corolla Hatch
back en de Corolla. GT. Verder
heeft Toyota een geheel nieuwe
Landcruiser-serie te bieden, als
mede in de grotere personenwa
genklasse de Cressida. Laten we
ons hier beperken tot de Starlet en
de Landcruiser.
Bij de Toyota Starlet bestaat het
nieuws vooral uit de toepassing
van de nieuwe Multi Valve-moto-
ren. Er is keus tussen een 1.0 en
een 1.3 liter 12-kleppen motor-,
dwars geplaatst en de voorwielen
aandrijvend. Kenmerken van het
Starlet-ruimte-konsept zijn de
korte, laag aflopende motorkap,
een ver doorgetrokken daklijn en
een recht afgewerkte achterkant.
Binnen de totale lengte van 3.70
meter is veel ruimte voor bestuur
der en passagiers. De 1.3 versie is
zowel met een handgeschakelde,
als met een automatische versnel
lingsbak leverbaar.
De goedkoopste Starlet kost
13.995.- de DX komt op
16.495,-.
Op de foto:
de nieuwe Starlet
Toyota had al vele jaren voor de
terreinwagen in de privésfeer ter
rein begon te winnen, een reputa
tie met zijn Landcruiser-pro-
gramma. Daarvan zijn er inmid
dels in ruim 30 jaren bijna 1.5
miljoen geproduceerd. De in die
periode opgedane ervaring ligt
aan de basis van de nieuwe Land
cruiser-serie, waarbii hoofddoel
was om het komfort te verbeteren.
Toyota bracht daarom een serie
Landcruisers op de markt voor
zwaar gebruik, en een serie voor
minder zware omstandigheden.
Kenmerkend voor de light duty-
serie is de toepassing van schroef-
veren rondom. Behalve deze in
deling naar licht en heavy duty, is
het programma van de light duty
verdeeld in modellen met een
korte-, midden- en lange wielba
sis. Op het moment dat Toyota
ons de landcruiser-serie presen
teerde, waren de exacte prijzen
nog niet bekend.