GEDEPUTEERDE VENTEVOGEL NA REIS DOOR USA FOTO VERSCHOORE Applaus voor wie de carterkraker omzeilt En:'met een dikke tiet geld naar elders' HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN VELE KOOPJES OPRUIMING OE\fl-ISSINGER DANSSCHOOL R ic en Louise win Broekhoven J.P.A. ROSSËL Lachspektakelshow Bassie Adriaan in Britannia Wêdeze week in STICHTING EUROPA KINDERHULP HEEFT TEKORT AAN GASTGEZINNEN IN ZEELAND Geen ordinair pretpark DEZE WEEK "Speerpunt Vlissingen' Stimuleren Musea uitbreiden KUNSTGEBITTEN en REPARATIES Stijldansen voor scholieren en echtparen Rock Roll Tapdansen in Hotel BRITANNIA inlichtingen /inschrijven tel. 01100-23265 van dinsdag tjm zaterdag Geen bekeuring Applaus Een kans oplage 22.700. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de faam. totale oplage 44.400. uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg, 01180-27651. advertentie: walstraat 56-60. postbus 18. 4380 aa vlissingen, 01184-15144, privé: w. melse, 01184-62320 redaktie: ad hanneman, 01180-27651, toestel 54. Bassie Adriaan komen naar Vlissingen. Op zaterdag 12 januari is het komische duo met zijn 'lachspektakelshow' in het mari tieme hotel Britannia met twee voorstellingen voor de jeugd om 13*30 én 16 uur. Voor de pauze is er een aantrek kelijke show met het vrolijke gek wetter van Bassie. die bij de tal rijke scenes het nodige roei in hei eten gooit: dit ongetwijfeld tot vermaak van hel publiek. Na de pauze stijgt de spanning ten top als Bassie Adriaan laten zien hoe een hoorspel wordt gemaakt. Bassie moet de geluiden maken bij een spannend verhaal, dat Adriaan vertelt. Bassie Adriaan zijn twee broers, die samen al meer dan dertig jaar in de showbizz werken. In 1966 traden ze op onder de naam 'The C'rocksons in The Follies Berge- res' en genoten toen al internatio nale bekendheid. ls een 'kleine' ondernemer nu meer of minder betrok ken bij zijn werk. Cees Laurense, bedrijfsleider van V&D te Middelburg filoso feert daarover en geeft voorbeelden in 'Uit het za- kenhart Nieuws van het aulofront in 'van Bougie tol Bumper'. Sport van toen, de oude Walcherse sporlfoto 'De Vlaamse kustvlakte' is een (nieuw) boek dat ant woord geeft op de vraag: Waarom is een land zoi 'Neeltje Jans naar voorbeeld van Epcot en Vlissingen naar South Street Seapoort' "Als ik aan de invulling denk van het gebied Neeltje Jans komt on herroepelijk de herinnering bij me op aan het futuristische park "Ep cot" in de staat Florida in de Ve renigde Staten. Daar kan men met behulp van uiterst moderne tech nieken, audio-visuele middelen en geavanceerde electronica in diver se paviljoens kennis maken met de meest uiteenlopende interessante onderwerpen. Uiteraard moet je iets dergelijks, afgezien van de grootschalige opzet wat in Zee land financieel gewoon niet haal baar is, niet copiëren. Maar qua idee lijkt me een soortgelijke in vulling de meest ideale en tevens rendabele". Aan het woord J.B. Ventevogel, sinds 1982 lid gedeputeerde staten van de provincie Zeeland. Vente- vogel (CDA) keerde onlangs terug van een drie weken durende trip door de Verenigde Staten die op initiatief van de ANWB was georganiseerd. Een trip. waarvan de gedeputeer de slechts twee weken meemaak te, aangezien hij op tijd werd te rugverwacht voor de statenverga dering begin november. Tijdens deze rondreis werd ondermeer de staat Florida bezocht en de steden Ook tijdens de komende zomer maanden willen heel wat Neder landse, Franse, Engelse en Duitse kinderen een paar weekjes vakan tie genieten in Zeeuwse gastge zinnen. In de afgelopen jaren be tekende die drie weekjes Zeeland voor de jongeren méér dan uitslui tend genieten van de zon, zee en strand. Kinderen die opgroeien in een milieu waarin financiële zor gen aan de orde van de dag zijn, worden geremd in hun ontwikke- lino De organisatie van deze jaarlijkse uitstapjes is in handen van de Stichting Europa Kinderhulp. Volgens Marianne Krieckaard uit Krabbendijke van deze stichting is een verblijf in een harmonieus gezin voor deze kinderen een ware verademing. Veelal worden deze kinderen thuis geplaagd door al cohol- en andere problemen. De jonge gasten variëren in de leeftijd tussen de zes en veertien jaar. Bij de keuze van de kinderen wordt niet gelet op geloof, huids kleur of levensovertuiging. Socia le werkers in het land van her komst zoeken hen uit. Zij kennen de gezinsomstandigheden het beste, aldus Marianiïa Kriec kaard. En wie zich in Zeeland bij haar aanmeldt als gastgezin, krijgt iemand van de stichting op be zoek. Men krijgt dan informatie over de werkwijze van de organi satie en er wordt iets verteld over verzekeringen. Ook wordt terdege nagegaan of het wel verantwoord is om als gastgezin op te treden. De stichting Europa Kinderhulp heeft een Zeeland nog een tekort aan gastgezinnen. "En dat tekort zou een enorme teleurstelling zijn voor de kinderen die er naar uit kijken om op vakantie te kunnen", zegt Krieckaard. Voor iedere nationaliteit is een aparte periode uitgetrokken. Zo komen Nederlandse kinderen tussen 5 en 24 augustus aan bod, uit f rankrijk komt de jeugd tus sen 29 juni en 24 juli of van 24 juli tot dn met 17 augustus, Duitse kinderen komen tussen 29 juli en 22 augustus en de Engelse kinde ren kunnen te gast zijn tussen 22 juli en 12 augustus. Voor aanmelding of informatie kan contact worden opgenomen met Marianne Krieckaard, Baan- straat 2, Krabbendijke, telefoon 01134-2695. Ook het ambulance-personeel weel geen raad met de nieuwe verkeers- voorschriften. Dan maar stuntend over de carterkraker' oordeelden ze afgelopen maandag. New York. Washington en New Orleans. In tegenstelling tot wat velen over dergelijke uitstapjes vermoeden is deze oriëntatiereis door de Vere nigde Staten geen "snoepreisje" geworden. Of zoals Venlevogel het uitdrukt: "Uiteraard was dit een unieke kans om de Verenigde Staten te bekijken. Ik was boven dien geïnteresseerd in wat er op toeristisch en recreatief gebied gebeurt in Amerika. Het pro gramma van de ANWB zag er aanvankelijk erg aantrekkelijk uit en achteraf kan ik stellen dat ik zeker niet teleurgesteld ben. Ik heb er veel ideeën opgedaan". Eén van die ideeën is de invulling van Neeltje Jans deel uit van het zogenaamde "speerpuntenbe leid" van de provincie Zeeland binnen de recreatieve sector. Volgens Ventevogel is de uitwer king van "zijn plan" voor Neeltje Jans naar voorbeeld van "Epcot" een unieke kans om nationaal en internationaal te mikken op een publiekstrekker met een multi functioneel karakter. "Wat voor op dient te slaan, is dat Neeltje Jans geen "ordinair pretpark" wordt. Ik denk meer in de richting van een educatieve trekpleister, waar niet uitsluitend behoeft te worden ingegaan op de visserij of de Nederlandse kennis op het ge bied van de waterbouwkunde. In het futoristische park in Florida bijvoorbeeld wordt op een zeer speelse, maar gericht educatieve wijze, ingegaan op items als com municatie. en "de wereld van de energie". Op Neeltje Jans zou je onderwerpen die betrekking heb ben op de ontwikkeling van Zee land kunnen onder brengen". Epcot maakt deel uit van Walt Disney Pro. LTD. Een wereldbe kende onderneming die borg staat voor technische hoogstandjes. Door haar bekende benadering maakt ze de attracties zo specta culair. Uit diverse gesprekken tij dens zijn trip is het Ventevogel duidelijk geworden, dat al deze technologie op de Nederlandse markt te koop is. Afgezien van de technologische staaltjes oogstte ook de algehele opzet van de di verse toeristische attracties in de Verenigde Staten de bewondering van de Vlissinger. Zo bracht het Nederlandse reis gezelschap. onder wie onder an dere drs. F. Burger, hoofd afde ling Economische Zaken en Ruimtelijke Ordening een bezoek aan de South Street Seaport in de metropool New York. Deze bezienswaardigheid bestaat uit tot de originele staat terugge brachte woningen, winkeltjes en galeries, daterend uit de negen tiende eeuw. Dit "openluchtmu seum" vormt een sterk contrast kwaliteits m onze SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180 13221 met het nabij gelegen Wall-street Centre. Ventevogel hierover: "Al tijdens dit bezoek trok ik de lijn door naar de Vlissingse vissershaven en het Vlissingse arsenaal, die volgens mij uitstekend geschikt zijn om als een dergelijk project uit te kunnen voeren. Met name omdat Vlissin gen de slogan "Vlissingen, Mari tiem" hanteert. Met de restauratie en invulling naar voorbeeld van de South Street Seaport, kan een toeristische attractie, ontstaan, die in voor- en naseizoen publiek kan trekken". Volgens de gedeputeerde ligt het in de bedoeling om na de behan deling van het speerpuntenbeleid van de provincie op 1 februari 1985 een "projectgroep speerpunt Vlis singen" in het leven te roepen. "De provincie kan zodoende haar tech nische inbreng hebben bij uitwer king van bepaalde projecten. De ervaringen die ik heb opgedaan in de Verenigde Staten zullen bierbij zeker van pas komen". Een ander aspect dat Ventevogel tijdens zijn bezoek aan Amerika speciaal trof was de wijze waarop de diverse toeristische attracties werden "gepromoted". Een ver schijnsel. zo is de laatste tijd ge bleken. dat voor de Zeeuwse bes tuurders de nodige problemen schijnt op te leveren. Ventevogel: "De toeristische or ganisatie in de Verenigde Staten in 't algemeen en in New York in het bijzonder is puur verkoop technisch ingesteld. Het draait al lemaal om de promotie van het toeristische gebeuren en de over heid speelt hier een belangrijke rol in. Over het algemeen worden de toeristische organisaties voor ruim vijftig procent Financieel gesteund maar blijft het bestuur van dergelijke organisaties vrij in haar rapportage". Reden van deze steun is gelegen in het feit dat het Ministerie van Economische Za ken. zo bleek tijdens een bezoek van Ventevogel aan dit ministerie, erkent dat het toerisme een sterk groeiende bedrijfstak is. "Een zienswijze. 3ie ook wij in het begin van de tachtiger jaren heb ben leren onderkennen, "aldus Ventevogel. die benadrukt dat het thema werkgelegenheid als on derdeel van de ontwikkeling van het toerisme niet is weg te denken. Ventevogel: "In het verleden heeft de provincie meer een af remmend beleid gevoerd op het gebied van toerisme en recreatie. Men bleef min of meer stil staan bij de reeds bestaande voorzie ningen. In het begin van de jaren tachtig echter ontstond het besef dat alle mogelijkheden moesten worden benut. Zo werd een beleid ontwikkeld waar enerzijds de be leidswijzigingen dienden te wor den doorgevoerd en anderzijds de werkgelegenheid diende te wor den gestimuleerd". Zeeland biedt in de ogen van Ventevogel unieke kansen om een dergelijk stimule rend beleid te kunnen voeren, ook al beseft hij dat de kritiek op het al dan niet functioneren van bij voorbeeld de Provinciale VVV of J.B. Ventevogel (foto Ruben Oreel) Jiel promotioneel beleid van de provincie debet is aan het gedeel telijk niet erkennen van deze nieuwe zienswijze. Wat dient er nu te gebeuren? Ventevogel lijkt zeker van zijn zaak. "We moeten werken aan het opheffen van de zogenoemde een zijdigheid. Dat wil zeggen dat Zeeland door zijn ligging, aard en natuur vooral is aangewezen op het zomerseizoen. Een seizoen van zes tot tien weken. Wat wij voor ogen hebben is het stimuleren van seizoenverlengende activiteiten, het uitbreiden van "elk-weer-ac- commodaties" (de term "slecht- weer-aceommodaties" is "uit" volgens Ventevogel) en het uit breiden van hotelaccommodaties en pensions". Hij benadrukt dat er in Zeeland al veel cultuur-historische beziens waardigheden zijn en die moet men naar zijn zeggen dan ook optimaal benutten. "Desondanks moeten we de mo gelijkheden van de musea uit breiden en gebruik maken van de nieuwe technologische middelen om de aantrekkelijkheid va.', deze en reeds bestaande musea e ver beteren. Verder dienen we in te haken op de trend van de laatste jaren om actief te recreëren. We zullen maatregelen moeten ne men om het mogelijk te maken dat mensen in de provincie Zee land gebruik kunnen maken van recreatieve fiets- en wandelroutes en zich kunnen ontplooien op het gebied van de sport. "Elk-weer- voorzieningen" in de sportieve Scherpe prijzen. Uitgebreide voorlichtinq. Tel. 01 1 84-14081 Vlissingen TANDPROTHETICUS Spoedig klaar Tel. ofspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen sfeer zullen ongetwijfeld seizoen- verlengend werken. Sportief en gezond bezig zijn, dat imago heeft Zeeland al. dat moeten we stimu leren", vervolgt Ventevogel. Verder is het noodzakelijk dat de bestuurders Zeeland zien zoals de toeristen Zeeland zien, namelijk als één toeristische markt waarbij juist de kleinschaligheid een goe de zaak is. "We moeten maken waar het publiek naar vraagt. Daar is ook het onlangs gelan ceerde speerpuntenbeleid op ge baseerd. Naast de vier centra bin nen dit beleid (Vlissingen, West Zeeuws-Vlaanderen, Neeltje Jans en de Brouwersdam) zal de toe ristische aantrekkelijkheid c.q. groei van het achterland van Zee land worden bevorderd. Onder andere door het instellen van een projectgroep. Daarnaast de al eerder genoemde publiekstrek kers als Neeltje Jans naar voor beeld van Epcot en eventueel Vlissingen naar voorbeeld van de South Street Seaport. Nogmaals, zonder te vervallen in ordinaire pretparken. Het draait allemaal om de aanpak". De Middelburgse Centrale van Ondernemers (MCO) overweegt om alles in het werk stellen om verkeer over Plein 1940 weer mo gelijk te maken. Op 17 januari is er een bestuursvergadering en de ontstane verkeerssituatie op Plein 1940 vormt tijdens die bijeenkomst een belangrijk agendapunt. De MCO vreest dat met name in de zomer de toerist zijn auto niet kwijt kan en daardoor (citaat bes tuurslid Bart de Graauw) "niet een dikke tiet geld naar elders verd wijnt". De Graauw baseert zijn oordeel op ervaringen op 'derde' kerstdag, toen talrijke toeristen op de Langeviele Middelburg bin nenkwamen en weer verdwenen via de Vlasmarkt. De gasten hadden geen andere keuze. De winkeliers rond Plein 1940 klagen steen en been. Zij kampen met een enorme omzetdaling sinds borden en de carterkraker er doorgaand verkeer (behalve bus sen en fietsen) onmogelijk moeten maken. Volgens het MCO-bes- tuurslid De Graauw is echter de kassa ook bij winkeliers aan de Langeviele en het Geeregebied minder gevuld dan voorheen. "Het is een intens onlogische en bezopen toestand", kwalificeert hij de situatie op het plein waar hij een winkel uitbaat. Ook het publiek is niet onderste boven van het Middelburgse stre ven om zijn stad op deze manier 'auto-arm' te maken. "Waar moet ik in vredesnaam dan met de auto rijden", protesteert een automo bilist die eerst de Ventweg naast h-' narkeerterrein stiekem nam en vervolgens voorzichtig over de vernietigende carterkraker reed. De motoragent die hem aanhield is soepel. Hij geeft geen bekeuring omdat men van hogerhand de opdracht heeft gekregen de over tredingen op 'het plein' vootlopig door de vingers te zien. "We zijn inderdaad nogal ruig te keer gegaan met het aantal ver keersmaatregelen", legt de ge meentelijke verkeerskundige J. Ganzeman uit. Hij geeft toe dat als de situatie op den duur niet meer houdbaar is. er naar andere oplossingen moet worden ge zocht. "We hoopten dat de men sen sneller gewend zouden zijn aan de veranderingen. We gaan op zeer korte termijn beginnen met informatie aan het publiek. Ook zullen we borden zetten bij onder meer het besin van de Langeviele". Hij voegt er aan toe dat wat er ook zal moeten veran deren dit een politieke keuze zal worden. "Het gemeentebestuur zal zich misschien moeten afvra gen of het niet te ver is gegaan". Een doorn in het oog van velen is de zogenaamde 'carterkraker' die moet voorkomen dat automobi listen ondanks de verbodsborden toch de busroute op Plein 1940 nemen. Garagehouders meldden al enkele tientallen beschadigin gen. die variëren van kapotte uit laten tot defect geraakte stuur wielen. Sommige automerken lig gen zelfs zo laag dat zowel de car- danas als het carter scheurde na de aanraking met de 'kraker'. "Voor sommigen is het een sport om er overheen te komen", con stateerde De Graauw. En: "Op donderdagavond verzamelt zich rond de kraker een flink aantal toeschouwers, dat applaudiseert als de auto het haalt". Naar zijn zeggen zijn er echter vooral 's nachts talrijke automobilisten wiens auto de aanraking met het hardbejonnen obstakel niet aan kan. En een garagehouder legt uit dat reparaties na zo'n 'aanvaring' soms tot een hoogte van enkele duizenden guldens kunnen oplo pen. "En toch wel hoge prijs voor een verkeersovertreding", oorde len zowel de automobilisten als de winkeliers. Voor sommige auto's daartegeno ver is het obstakel van geen enkele betekenis. Ze liggen hoog op de weg of manoeuvreren hun wagen mei een wiel over de stoeprand en voorkomen daardoor beschadi ging. Om die waaghalzen te wererl plaatste de gemeente voor de Kerst een rubberen paaltje, dat voor de bussen zo op het eerste oog geen enkele belemmering was. Na een paar dagen kwam de problemen. De bedrading onder de bussen ging kapot, waardoor de electrische versnellingsbak en de zender, die stoplichten op af stand bedient, niet meer functio neerden. Volgens regiochef A. Ekkebus van de ZWN bedroeg de schade ongeveer duizend gulden. "We hebben met de ZWN overleg gevoerd over dat paaltje", ver weert verkeerskundige Ganze man zich. "zodat de gemeente voor de schade niet aansprakelijk kan worden gesteld.". Ganzeman verwacht enerzijds dat de politiek bakzeil zal halen als het publiek met modder blijft gooien over de keuze om (met carterkrakers) het verkeer te we ren. Anderzijds vindt hij dat het verkeersplan in zijn totaliteit een kans moet hebben. Hij meent: "Vooral als na 11 januari de par keerautomaat is geïnstalleerd wordt de zaak mogelijkerwijs overzichtelijker. Bovendien ko men er duidelijke wegwijzers en verwijzingen".

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 1