GEDEPUTEERDE VENTEVOGEL NA REIS DOOR USA
FOTO
VERSCHOORE
Applaus voor wie de carterkraker omzeilt
En:'met een dikke tiet geld naar elders'
HET WEEKBLAD VOOR WALCHEREN
VELE
KOOPJES
OPRUIMING
OE\fl-ISSINGER
DANSSCHOOL
R ic en Louise win Broekhoven
J.P.A. ROSSËL
Lachspektakelshow
Bassie Adriaan
in Britannia
Wêdeze week in
STICHTING EUROPA KINDERHULP HEEFT
TEKORT AAN GASTGEZINNEN IN ZEELAND
Geen ordinair pretpark
DEZE WEEK
"Speerpunt Vlissingen'
Stimuleren
Musea uitbreiden
KUNSTGEBITTEN
en
REPARATIES
Stijldansen voor scholieren en echtparen
Rock Roll
Tapdansen
in Hotel BRITANNIA
inlichtingen /inschrijven tel. 01100-23265
van dinsdag tjm zaterdag
Geen bekeuring
Applaus
Een kans
oplage 22.700. wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren in combinatie met de faam. totale oplage 44.400. uitgave provin
ciale zeeuwse courant b.v. administratie: markt 51. postbus 5017. 4330 ka middelburg, 01180-27651. advertentie: walstraat 56-60.
postbus 18. 4380 aa vlissingen, 01184-15144, privé: w. melse, 01184-62320 redaktie: ad hanneman, 01180-27651, toestel 54.
Bassie Adriaan komen naar
Vlissingen. Op zaterdag 12 januari
is het komische duo met zijn
'lachspektakelshow' in het mari
tieme hotel Britannia met twee
voorstellingen voor de jeugd om
13*30 én 16 uur.
Voor de pauze is er een aantrek
kelijke show met het vrolijke gek
wetter van Bassie. die bij de tal
rijke scenes het nodige roei in hei
eten gooit: dit ongetwijfeld tot
vermaak van hel publiek. Na de
pauze stijgt de spanning ten top
als Bassie Adriaan laten zien
hoe een hoorspel wordt gemaakt.
Bassie moet de geluiden maken
bij een spannend verhaal, dat
Adriaan vertelt.
Bassie Adriaan zijn twee broers,
die samen al meer dan dertig jaar
in de showbizz werken. In 1966
traden ze op onder de naam 'The
C'rocksons in The Follies Berge-
res' en genoten toen al internatio
nale bekendheid.
ls een 'kleine' ondernemer
nu meer of minder betrok
ken bij zijn werk. Cees
Laurense, bedrijfsleider van
V&D te Middelburg filoso
feert daarover en geeft
voorbeelden in 'Uit het za-
kenhart
Nieuws van het aulofront in
'van Bougie tol Bumper'.
Sport van toen, de oude
Walcherse sporlfoto
'De Vlaamse kustvlakte' is
een (nieuw) boek dat ant
woord geeft op de vraag:
Waarom is een land zoi
'Neeltje Jans naar voorbeeld van Epcot
en Vlissingen naar South Street Seapoort'
"Als ik aan de invulling denk van
het gebied Neeltje Jans komt on
herroepelijk de herinnering bij me
op aan het futuristische park "Ep
cot" in de staat Florida in de Ve
renigde Staten. Daar kan men met
behulp van uiterst moderne tech
nieken, audio-visuele middelen en
geavanceerde electronica in diver
se paviljoens kennis maken met de
meest uiteenlopende interessante
onderwerpen. Uiteraard moet je
iets dergelijks, afgezien van de
grootschalige opzet wat in Zee
land financieel gewoon niet haal
baar is, niet copiëren. Maar qua
idee lijkt me een soortgelijke in
vulling de meest ideale en tevens
rendabele".
Aan het woord J.B. Ventevogel,
sinds 1982 lid gedeputeerde staten
van de provincie Zeeland. Vente-
vogel (CDA) keerde onlangs terug
van een drie weken durende trip
door de Verenigde Staten die op
initiatief van de ANWB was
georganiseerd.
Een trip. waarvan de gedeputeer
de slechts twee weken meemaak
te, aangezien hij op tijd werd te
rugverwacht voor de statenverga
dering begin november. Tijdens
deze rondreis werd ondermeer de
staat Florida bezocht en de steden
Ook tijdens de komende zomer
maanden willen heel wat Neder
landse, Franse, Engelse en Duitse
kinderen een paar weekjes vakan
tie genieten in Zeeuwse gastge
zinnen. In de afgelopen jaren be
tekende die drie weekjes Zeeland
voor de jongeren méér dan uitslui
tend genieten van de zon, zee en
strand. Kinderen die opgroeien in
een milieu waarin financiële zor
gen aan de orde van de dag zijn,
worden geremd in hun ontwikke-
lino
De organisatie van deze jaarlijkse
uitstapjes is in handen van de
Stichting Europa Kinderhulp.
Volgens Marianne Krieckaard uit
Krabbendijke van deze stichting
is een verblijf in een harmonieus
gezin voor deze kinderen een ware
verademing. Veelal worden deze
kinderen thuis geplaagd door al
cohol- en andere problemen. De
jonge gasten variëren in de leeftijd
tussen de zes en veertien jaar.
Bij de keuze van de kinderen
wordt niet gelet op geloof, huids
kleur of levensovertuiging. Socia
le werkers in het land van her
komst zoeken hen uit. Zij kennen
de gezinsomstandigheden het
beste, aldus Marianiïa Kriec
kaard. En wie zich in Zeeland bij
haar aanmeldt als gastgezin, krijgt
iemand van de stichting op be
zoek. Men krijgt dan informatie
over de werkwijze van de organi
satie en er wordt iets verteld over
verzekeringen. Ook wordt terdege
nagegaan of het wel verantwoord
is om als gastgezin op te treden.
De stichting Europa Kinderhulp
heeft een Zeeland nog een tekort
aan gastgezinnen. "En dat tekort
zou een enorme teleurstelling zijn
voor de kinderen die er naar uit
kijken om op vakantie te kunnen",
zegt Krieckaard.
Voor iedere nationaliteit is een
aparte periode uitgetrokken.
Zo komen Nederlandse kinderen
tussen 5 en 24 augustus aan bod,
uit f rankrijk komt de jeugd tus
sen 29 juni en 24 juli of van 24 juli
tot dn met 17 augustus, Duitse
kinderen komen tussen 29 juli en
22 augustus en de Engelse kinde
ren kunnen te gast zijn tussen 22
juli en 12 augustus.
Voor aanmelding of informatie
kan contact worden opgenomen
met Marianne Krieckaard, Baan-
straat 2, Krabbendijke, telefoon
01134-2695.
Ook het ambulance-personeel weel geen raad met de nieuwe verkeers-
voorschriften. Dan maar stuntend over de carterkraker' oordeelden ze
afgelopen maandag.
New York. Washington en New
Orleans.
In tegenstelling tot wat velen over
dergelijke uitstapjes vermoeden is
deze oriëntatiereis door de Vere
nigde Staten geen "snoepreisje"
geworden. Of zoals Venlevogel
het uitdrukt: "Uiteraard was dit
een unieke kans om de Verenigde
Staten te bekijken. Ik was boven
dien geïnteresseerd in wat er op
toeristisch en recreatief gebied
gebeurt in Amerika. Het pro
gramma van de ANWB zag er
aanvankelijk erg aantrekkelijk uit
en achteraf kan ik stellen dat ik
zeker niet teleurgesteld ben. Ik
heb er veel ideeën opgedaan".
Eén van die ideeën is de invulling
van Neeltje Jans deel uit van het
zogenaamde "speerpuntenbe
leid" van de provincie Zeeland
binnen de recreatieve sector.
Volgens Ventevogel is de uitwer
king van "zijn plan" voor Neeltje
Jans naar voorbeeld van "Epcot"
een unieke kans om nationaal en
internationaal te mikken op een
publiekstrekker met een multi
functioneel karakter. "Wat voor
op dient te slaan, is dat Neeltje
Jans geen "ordinair pretpark"
wordt. Ik denk meer in de richting
van een educatieve trekpleister,
waar niet uitsluitend behoeft te
worden ingegaan op de visserij of
de Nederlandse kennis op het ge
bied van de waterbouwkunde. In
het futoristische park in Florida
bijvoorbeeld wordt op een zeer
speelse, maar gericht educatieve
wijze, ingegaan op items als com
municatie. en "de wereld van de
energie". Op Neeltje Jans zou je
onderwerpen die betrekking heb
ben op de ontwikkeling van Zee
land kunnen onder brengen".
Epcot maakt deel uit van Walt
Disney Pro. LTD. Een wereldbe
kende onderneming die borg staat
voor technische hoogstandjes.
Door haar bekende benadering
maakt ze de attracties zo specta
culair. Uit diverse gesprekken tij
dens zijn trip is het Ventevogel
duidelijk geworden, dat al deze
technologie op de Nederlandse
markt te koop is. Afgezien van de
technologische staaltjes oogstte
ook de algehele opzet van de di
verse toeristische attracties in de
Verenigde Staten de bewondering
van de Vlissinger.
Zo bracht het Nederlandse reis
gezelschap. onder wie onder an
dere drs. F. Burger, hoofd afde
ling Economische Zaken en
Ruimtelijke Ordening een bezoek
aan de South Street Seaport in de
metropool New York.
Deze bezienswaardigheid bestaat
uit tot de originele staat terugge
brachte woningen, winkeltjes en
galeries, daterend uit de negen
tiende eeuw. Dit "openluchtmu
seum" vormt een sterk contrast
kwaliteits
m onze
SERVICE KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
01180 13221
met het nabij gelegen Wall-street
Centre.
Ventevogel hierover: "Al tijdens
dit bezoek trok ik de lijn door naar
de Vlissingse vissershaven en het
Vlissingse arsenaal, die volgens
mij uitstekend geschikt zijn om als
een dergelijk project uit te kunnen
voeren. Met name omdat Vlissin
gen de slogan "Vlissingen, Mari
tiem" hanteert. Met de restauratie
en invulling naar voorbeeld van
de South Street Seaport, kan een
toeristische attractie, ontstaan, die
in voor- en naseizoen publiek kan
trekken".
Volgens de gedeputeerde ligt het
in de bedoeling om na de behan
deling van het speerpuntenbeleid
van de provincie op 1 februari 1985
een "projectgroep speerpunt Vlis
singen" in het leven te roepen. "De
provincie kan zodoende haar tech
nische inbreng hebben bij uitwer
king van bepaalde projecten. De
ervaringen die ik heb opgedaan in
de Verenigde Staten zullen bierbij
zeker van pas komen".
Een ander aspect dat Ventevogel
tijdens zijn bezoek aan Amerika
speciaal trof was de wijze waarop
de diverse toeristische attracties
werden "gepromoted". Een ver
schijnsel. zo is de laatste tijd ge
bleken. dat voor de Zeeuwse bes
tuurders de nodige problemen
schijnt op te leveren.
Ventevogel: "De toeristische or
ganisatie in de Verenigde Staten
in 't algemeen en in New York in
het bijzonder is puur verkoop
technisch ingesteld. Het draait al
lemaal om de promotie van het
toeristische gebeuren en de over
heid speelt hier een belangrijke
rol in. Over het algemeen worden
de toeristische organisaties voor
ruim vijftig procent Financieel
gesteund maar blijft het bestuur
van dergelijke organisaties vrij in
haar rapportage". Reden van deze
steun is gelegen in het feit dat het
Ministerie van Economische Za
ken. zo bleek tijdens een bezoek
van Ventevogel aan dit ministerie,
erkent dat het toerisme een sterk
groeiende bedrijfstak is.
"Een zienswijze. 3ie ook wij in het
begin van de tachtiger jaren heb
ben leren onderkennen, "aldus
Ventevogel. die benadrukt dat het
thema werkgelegenheid als on
derdeel van de ontwikkeling van
het toerisme niet is weg te denken.
Ventevogel: "In het verleden
heeft de provincie meer een af
remmend beleid gevoerd op het
gebied van toerisme en recreatie.
Men bleef min of meer stil staan
bij de reeds bestaande voorzie
ningen. In het begin van de jaren
tachtig echter ontstond het besef
dat alle mogelijkheden moesten
worden benut. Zo werd een beleid
ontwikkeld waar enerzijds de be
leidswijzigingen dienden te wor
den doorgevoerd en anderzijds de
werkgelegenheid diende te wor
den gestimuleerd". Zeeland biedt
in de ogen van Ventevogel unieke
kansen om een dergelijk stimule
rend beleid te kunnen voeren, ook
al beseft hij dat de kritiek op het al
dan niet functioneren van bij
voorbeeld de Provinciale VVV of
J.B. Ventevogel (foto Ruben Oreel)
Jiel promotioneel beleid van de
provincie debet is aan het gedeel
telijk niet erkennen van deze
nieuwe zienswijze.
Wat dient er nu te gebeuren?
Ventevogel lijkt zeker van zijn
zaak. "We moeten werken aan het
opheffen van de zogenoemde een
zijdigheid. Dat wil zeggen dat
Zeeland door zijn ligging, aard en
natuur vooral is aangewezen op
het zomerseizoen. Een seizoen van
zes tot tien weken. Wat wij voor
ogen hebben is het stimuleren van
seizoenverlengende activiteiten,
het uitbreiden van "elk-weer-ac-
commodaties" (de term "slecht-
weer-aceommodaties" is "uit"
volgens Ventevogel) en het uit
breiden van hotelaccommodaties
en pensions".
Hij benadrukt dat er in Zeeland al
veel cultuur-historische beziens
waardigheden zijn en die moet
men naar zijn zeggen dan ook
optimaal benutten.
"Desondanks moeten we de mo
gelijkheden van de musea uit
breiden en gebruik maken van de
nieuwe technologische middelen
om de aantrekkelijkheid va.', deze
en reeds bestaande musea e ver
beteren. Verder dienen we in te
haken op de trend van de laatste
jaren om actief te recreëren. We
zullen maatregelen moeten ne
men om het mogelijk te maken
dat mensen in de provincie Zee
land gebruik kunnen maken van
recreatieve fiets- en wandelroutes
en zich kunnen ontplooien op het
gebied van de sport. "Elk-weer-
voorzieningen" in de sportieve
Scherpe
prijzen.
Uitgebreide
voorlichtinq.
Tel. 01 1 84-14081 Vlissingen
TANDPROTHETICUS
Spoedig klaar
Tel. ofspraken 01184-14533
Hobeinstraat 52, Vlissingen
sfeer zullen ongetwijfeld seizoen-
verlengend werken. Sportief en
gezond bezig zijn, dat imago heeft
Zeeland al. dat moeten we stimu
leren", vervolgt Ventevogel.
Verder is het noodzakelijk dat de
bestuurders Zeeland zien zoals de
toeristen Zeeland zien, namelijk
als één toeristische markt waarbij
juist de kleinschaligheid een goe
de zaak is. "We moeten maken
waar het publiek naar vraagt.
Daar is ook het onlangs gelan
ceerde speerpuntenbeleid op ge
baseerd. Naast de vier centra bin
nen dit beleid (Vlissingen, West
Zeeuws-Vlaanderen, Neeltje Jans
en de Brouwersdam) zal de toe
ristische aantrekkelijkheid c.q.
groei van het achterland van Zee
land worden bevorderd. Onder
andere door het instellen van een
projectgroep. Daarnaast de al
eerder genoemde publiekstrek
kers als Neeltje Jans naar voor
beeld van Epcot en eventueel
Vlissingen naar voorbeeld van de
South Street Seaport. Nogmaals,
zonder te vervallen in ordinaire
pretparken. Het draait allemaal
om de aanpak".
De Middelburgse Centrale van
Ondernemers (MCO) overweegt
om alles in het werk stellen om
verkeer over Plein 1940 weer mo
gelijk te maken. Op 17 januari is er
een bestuursvergadering en de
ontstane verkeerssituatie op Plein
1940 vormt tijdens die bijeenkomst
een belangrijk agendapunt. De
MCO vreest dat met name in de
zomer de toerist zijn auto niet
kwijt kan en daardoor (citaat bes
tuurslid Bart de Graauw) "niet een
dikke tiet geld naar elders verd
wijnt". De Graauw baseert zijn
oordeel op ervaringen op 'derde'
kerstdag, toen talrijke toeristen op
de Langeviele Middelburg bin
nenkwamen en weer verdwenen via
de Vlasmarkt. De gasten hadden
geen andere keuze.
De winkeliers rond Plein 1940
klagen steen en been. Zij kampen
met een enorme omzetdaling
sinds borden en de carterkraker er
doorgaand verkeer (behalve bus
sen en fietsen) onmogelijk moeten
maken. Volgens het MCO-bes-
tuurslid De Graauw is echter de
kassa ook bij winkeliers aan de
Langeviele en het Geeregebied
minder gevuld dan voorheen.
"Het is een intens onlogische en
bezopen toestand", kwalificeert
hij de situatie op het plein waar hij
een winkel uitbaat.
Ook het publiek is niet onderste
boven van het Middelburgse stre
ven om zijn stad op deze manier
'auto-arm' te maken. "Waar moet
ik in vredesnaam dan met de auto
rijden", protesteert een automo
bilist die eerst de Ventweg naast
h-' narkeerterrein stiekem nam en
vervolgens voorzichtig over de
vernietigende carterkraker reed.
De motoragent die hem aanhield
is soepel. Hij geeft geen bekeuring
omdat men van hogerhand de
opdracht heeft gekregen de over
tredingen op 'het plein' vootlopig
door de vingers te zien.
"We zijn inderdaad nogal ruig te
keer gegaan met het aantal ver
keersmaatregelen", legt de ge
meentelijke verkeerskundige J.
Ganzeman uit. Hij geeft toe dat
als de situatie op den duur niet
meer houdbaar is. er naar andere
oplossingen moet worden ge
zocht. "We hoopten dat de men
sen sneller gewend zouden zijn
aan de veranderingen. We gaan
op zeer korte termijn beginnen
met informatie aan het publiek.
Ook zullen we borden zetten bij
onder meer het besin van de
Langeviele". Hij voegt er aan toe
dat wat er ook zal moeten veran
deren dit een politieke keuze zal
worden. "Het gemeentebestuur
zal zich misschien moeten afvra
gen of het niet te ver is gegaan".
Een doorn in het oog van velen is
de zogenaamde 'carterkraker' die
moet voorkomen dat automobi
listen ondanks de verbodsborden
toch de busroute op Plein 1940
nemen. Garagehouders meldden
al enkele tientallen beschadigin
gen. die variëren van kapotte uit
laten tot defect geraakte stuur
wielen. Sommige automerken lig
gen zelfs zo laag dat zowel de car-
danas als het carter scheurde na
de aanraking met de 'kraker'.
"Voor sommigen is het een sport
om er overheen te komen", con
stateerde De Graauw. En: "Op
donderdagavond verzamelt zich
rond de kraker een flink aantal
toeschouwers, dat applaudiseert
als de auto het haalt". Naar zijn
zeggen zijn er echter vooral 's
nachts talrijke automobilisten
wiens auto de aanraking met het
hardbejonnen obstakel niet aan
kan. En een garagehouder legt uit
dat reparaties na zo'n 'aanvaring'
soms tot een hoogte van enkele
duizenden guldens kunnen oplo
pen. "En toch wel hoge prijs voor
een verkeersovertreding", oorde
len zowel de automobilisten als de
winkeliers.
Voor sommige auto's daartegeno
ver is het obstakel van geen enkele
betekenis. Ze liggen hoog op de
weg of manoeuvreren hun wagen
mei een wiel over de stoeprand en
voorkomen daardoor beschadi
ging. Om die waaghalzen te wererl
plaatste de gemeente voor de
Kerst een rubberen paaltje, dat
voor de bussen zo op het eerste
oog geen enkele belemmering
was. Na een paar dagen kwam de
problemen. De bedrading onder
de bussen ging kapot, waardoor
de electrische versnellingsbak en
de zender, die stoplichten op af
stand bedient, niet meer functio
neerden. Volgens regiochef A.
Ekkebus van de ZWN bedroeg de
schade ongeveer duizend gulden.
"We hebben met de ZWN overleg
gevoerd over dat paaltje", ver
weert verkeerskundige Ganze
man zich. "zodat de gemeente
voor de schade niet aansprakelijk
kan worden gesteld.".
Ganzeman verwacht enerzijds dat
de politiek bakzeil zal halen als
het publiek met modder blijft
gooien over de keuze om (met
carterkrakers) het verkeer te we
ren. Anderzijds vindt hij dat het
verkeersplan in zijn totaliteit een
kans moet hebben. Hij meent:
"Vooral als na 11 januari de par
keerautomaat is geïnstalleerd
wordt de zaak mogelijkerwijs
overzichtelijker. Bovendien ko
men er duidelijke wegwijzers en
verwijzingen".