EN DIT IS HET FORMAAT VAN UW GRATIS KLEURVERGROTING FotoVerschuren frestofrint Vier zeerbelangrijke redenen om tijdens de komende Amerikaanse weke: bij DeVroedt/Hooft langs te gaan A Orthopaedische Specialisatie sinds 1946 VAN LIER@P SPAANSE MATTEN HALVE PRIJS! KORTING KORTING KORTING KORTING Een ding is duidelijk denken wij: Wie het eerst komt heeft de grootste keus! oofiman Antiekhuis "De Berm" DE VERTROUWDE COMBINATIE in de week van 2 januari t/m B januari □p de gehele kollektie. in de week van 9 januari t/m 15 januari op de (dan niet meer komplete) kollektie in de week van 1B t/m 22 januari op datgene wat er nog van de winterkollektie over is! in de week van 23 januari t/m 29 januari op de restanten. DE FAAM - DE VLISSINGER Donderdag 3 januari 1985 vindt, hoeft u niet te betalen. Al met al twee prima redenen om uw volle rolletje nu eens naar Foto Verschuren te brengen. U bent van harte welkom. Laat nu uw foto-rolletje bij Foto Verschuren afwerken. U krijgt dan helemaal gratis een kleur- vergroting van maar liefst 13x18 cm. En dat is mooi meegenomen. U bepaalt overigens zelf welke foto u graag vergroot wilt hebben. Naast deze speciale aanbieding, die geldt tot 31 januari, profiteert u ook van de unieke Foto garantie van Foto Verschuren. Foto's die te licht, te donker, onscherp of die u gewoon niet mooi VERLENGEN VAN SCHEPEN VIER EEUWEN NEDERLANDSE SPECIALITEIT Het vertrouwde adres voor gaaf en mooi antiek Overwegend Hollands. Kanaalstraat 31 - Oost-Souburg ORTHOPAEDIE Tevens wensen wij al onze relaties een gezond en voorspoedig 1985. Tot ziens op de antiekbeurs. Wm w W l\> F0RTEX Plein 1940, Middelburg, tel.: 01180-12560 Alle filialen zijn op maandagmiddag geopend. Bergen op Zoom St. Josephstraat 4 tel. 01640-53344. Breda Ridderstraat 8 tel. 076-144045. Middelburg Lange Delft 47 tel. 01180-12603. Oosterheide Zuiderhout 72 tel. 01620-26606. Oosterhout Arendstraat 23 tel. 01620-54252. Roosendaal Oude Markt 43 tel. 01650-69088. Rijen Stationsstraat 36A tel. 01612-3220. Steenbergen Kaaistraat 41 tel. 01670-63768. De wereldscheepsbouw heeft al eeuwen te maken met de mense lijke expansiezucht. Of het nu ging om een boomstam-kano, 'Titanic' of super-tanker, steeds bleek er behoefte te zijn aan nóg grotere schepen, die per reis nog meer konden vervoeren. De Nederlan ders zorgden voor een 'pasklare' oplossing: waarom een nieuw schip bouwen als je ook kunt ver lengen? Tn de loop van de Gouden Eeuw, toen Nederland zich als handels natie ontplooide, werden de aan gepaste vissersschepen, zoals 'Ha ringbuizen' en 'Snoekers', die als vrachtvaarders dienden, te klein. De 'Buis' was, dankzij haar gerin ge diepgang en eenvoudige tuiga ge, wel zeer geschikt voor de kustvaart: goedkoop te bouwen en oerzeewaardig. Deze eigen schappen èn de groeiende vraag naar scheepsruimte inspireerden de vaderlandse scheepsbouwers tot het 'oprekken' van dit type: zo ontstond de 'Fluit'. Later, toen schepen niet meer 'op het oog' werden gebouwd, maar volgens ontwerp, werd het ook mogelijk bestaande schepen doormidden te zagen en er een stuk tussen te timmeren. Bij een zeilschip gaf dat als extra voordeel een snellere romp ('lengte loopt') die minder afdreef en natuurlijk meer laad vermogen had! Verlengen kon niet eindeloos: een tè lang schip zou te slap worden en gaan door zakken en 100 meter was wel het maximum voor houten schepen. Hoogwaardig Tegenwoordig hebben de Neder landse reparatiewerven de kunst van het verlengen tot een hoog waardig technische operatie ver heven, dankzij de kennis, opge daan in de sectiebouw. Net als vroeger vindt de verlen ging plaats door in de midscheeps een stuk in te voegen. Verlenging aan voor of achterschip, zou veel te ingewikkeld en dus te duur worden! Zodra een werf opdracht krijgt tot verlenging, begint men te bouwen aan het toe te voegen middendeel, aan de hand van het oorspronkelijke scheepsontwerp, met de eventuele eisen voor bij komende opbouw etc. Het te verlengen vaartuig is dan nog gewoon in de vaart! Tegen woordig worden secties vaak ge heel compleet gemonteerd inclu sief alle buizen, leidingen en elektriciteit. Zodra de tussen te voegen sectie gereed is, komt het schip naar de werf. Daar wordt het schip doormidden gebrand en vervolgens verlengd door de nieuwe sectie er tussen te schui ven. De bouw- en meetmethodes zijn zo geperfectioneerd dat het tegenwoordig eigenlijk niet eens meer spannend is of de zaak wel zal passen. Om een indruk te ge ven: een gecompliceerd karwei als de verlenging van een passagiers schip kost drie maanden werk. Dat is althans de tijd die de Am- sterdamsche Droogdok Maat schappij nodig had voor het tus senvoegen van een 32 meter lang stuk in de Ierse veerboot 'St. Kil- lian II'. Veel vraag Soms doen zich hele golven van verlengingen voor, zoals kortgele- gen het geval was toen'voor sche pen die tot de Kleine Handels vaart worden gerekend nieuwe en grotere maten werden toegestaan. Toen de grens van 75 m lengte was vervangen door de zogenaamde 4000 GT grens, waarbij niet de lengte van het schip maar de in houd van het schip bepalend werd, konden de romp van KHV- schepen worden verlengd van 75 tot 1Ó0 m. Vooral voor de koelvaart-rede- rijen was dit dè mogelijkheid tot ingrijpende verbouwingen van vaak splinternieuwe schepen. Zelfs gaf reder M. Smits vorig jaar aan de IJssel-Vliet-Combinatie opdracht drie nog in aanbouw zijnde schepen met bijna dertig meter te verlengen. Holwerda liet een nog twee jaar oud schip met ruim 10 m verlen gen en onlangs werden bij Scheepswerf 'Welgelegen' in Harlingen twee gloednieuwe vee schepen voor het vervoer van le vend vee van de Rederij Vroon uit Breskens met 15 m verlengd. Eén van de twee, de 'Zebu Express' kwam zelfs regelrecht van de (Engelse) bouwwerf. Het zuster schip 'Buffalo Express' was nog geen jaar in de vaart! Voor de leek is het waarschijnlijk een onbegrijpelijke zaak: hoe kan het nog lonend zijn om schepen groter te maken terwijl de rede rijen steen en been klagen over de slechte vrachtenmarkt? Nu de vrachtenmarkt, dankzij de iets aantrekkende wereldecono mie, ook weer ietsje overeind krabbelt, is dat gelukkig wel het geval. Hoe meer vracht een schip kan vervoeren met gelijkblijvende ex ploitatiekosten (brandstofver bruik en bemanning blijven ge lijk), des te voordeliger kan het schip varen en des te beter kan het op tegen de concurrentie. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting U kunt bij ons terecht voor 'n mooi Hollands meubel, alsmede 'n verscheidenheid in kleinmeubeltjes, zoals bureautje, bijzettafeltje, stoelen. In kleingoed 'n ruime verfijnde sortering, theeserviesjes, plateel, overbloempotten, lampjes, kristal, enz. Geopend: Iedere middag van 13.30-17.30 u. Zaterdags van 10.00-17.00 u. 's Maandags gesloten. Tel. 01184-63264, b.g.g. 63056 Prothesen, Orthesen, Steunzolen, Medische Bandages, Elastische kousen, Loophulpen Revalidatie- en Verplegingsartikelen, Rolstoelen Middelburg, Lange Noordstraat 31 Telefoon 01180-1 35 63 In het hartje van de stad Tijdens de antiekbeurs in Hotel Britannia verkopen wij. Realen van achten, voor de halve prijs, maar hoogstens een kleine 100 stuks. Dankzij een telefoontje uit Engeland. Hij zei: "Wish all the "mensen in Zeeland" a happy new year". Dus tot op vrijdagavond, zaterdag en zondag op de beurs. Kloeg Antiek-munten Bellamypark 37 Vlissingen. Kloeg Antiek-Curiosa Bellamypark 34 Vlissingen. Kloeg Antiek-Curiosa Walstraat 26 Vlissingen. Kloeg Antiek Laufenstrasse 58 Monschau Duitsland. -A i V V A.tnyv* de Foi't-V

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1985 | | pagina 11