onze
presentatie
in het OCCASION-CENTRUM "MIDDEN-ZEELA ND
AUTOMOBIELBEDRIJF
Veerseweg 104, tel. 01180-29955
MIDDELBURG bv
BEVOORRADINGSVAART:
VAN CEMENT TOT PROVIAND
BIG BROTHER
IS WATCHING YOU
I Toerclub Theo Middelkamp'
viert derde lustrum
Bezoek a.s. VRIJDAG van 10-21.00 uur
of ZATERDAG van 10-17.00 uur
7 september
8 september
Wat hebben wij u te bieden:
1 Alle wagens worden of zijn ANWB gekeurd
2 Korting 900,- bij aanschaf occasion v.a. 6.500,-
3 Korting 1.000,- bij aanschaf occasion v.a. 11.750,-
4 Korting 800,- bij aanschaf occasion v.a. 5.500,
'Rederland
maritiem'
"Redcrlünd
ntariliem'
ww
In onze hal staan 60 duidelijk
geprijsde wagens!
Kopen op één dezer dagen geeft nog
een EXTRA verrassing!
Waken over veiligheid en milieu
l
Woensdag 5 september 1984
DE FAAM - DE VLISSINGER
TIJDENS DE SHOW
PRESENTATIE DOOR:
Harry Lammers
VAN MINIATUUR AUTO'S
Gespecialiseerd in miniatuur
auto's (ook in bouwdozen)
(zonder inruil)
(zonder inruil)
(met inruil)
de)/lissingep
-AUTO-AKTUEELAUTO-AKT
GEBRUIKTE WAGEN
DIJKWEL
De Nederlandse vloot van bevoor
radingsschepen die tot de beste ter
wereld behoort - is voorbereid op
actie, nu langzaam de produktie
van gas en aardolie weer toeneemt,
vooral op de Noordzee. De Neder
landse deelneming aan de bevoor
radingsvaart is reeds groot. Smit-
Lloyd B.V. in Rotterdam bevoor
raadt op dit mopient zo'n 50 pro
cent van de 25 produktie-platforms
en 13 hefbooreilanden ('jack-ups')
die er op het Nederlandse deel van
het continentale Noordzee-plat
staan. De Nederlandse Aardolie
Maatschappij (NAM) heeft plan
nen om er de komende jaren nog
eens 13 platforms bij te zetten. En
verder wordt ook een flink aantal
objecten op o.m. het Engelse con
tinentale plat verzorgd.
Zware concurrentie
Behoorlijk wat werk dus. Het
wordt momenteel echter gedaan
tegen tarieven waaraan de be
voorradingsvaart weinig of niets
overhoudt; integendeel - er moet
vaak geld op worden toegelegd!
Men gaat er vanuit dat de bodem
van het prijsniveau inmiddels is
bereikt en signaleert dat de 'spot-
markt' voor de Europese wateren
weer wat verbetert. De lage tarie
ven zijn een direct gevolg van de
gigantische overcapaciteit aan be
voorradingsschepen: tien tot
twintig procent. Tijdens de 'haus
se' liet iedereen schepen bouwen!
Overigens verwacht men dat het
nog jaren zal duren voordat die
overcapaciteit weggewerkt zal
zijn.
Bevoorradingsvaart in Nederland
is een zaak van Smit-Lloyd B.V.
en voor een klein deel van de re
derij Vroon in Breskens.
Smit-Lloyd B.V. bestaal twintig
jaar. Destijds was de oprichting
van deze rederij een intialief van
L. Smit Co's Internationale
Sleepdienst en van de Kon. Rot-
terdamsche Lloyd. Men begon
met 7 schepfcn van elk 3.000 pk.
De rederij is nu een volledig on
derdeel van Smit Internationale
N.V. in Rotterdam.
Smit-Lloyd heeft een vlootbe-
stand van circa 60 schepen, met
motorvermogens tussen 3.000 en
10.000 pk. In de loop van de jaren
heeft het bedrijf z'n activiteiten
wereldwijd uitgebreid. Momen
teel zijn er Smit-Lloyd-schepen te
vinden in o.a. Maleisië, Singapo
re. Brazilië, Filippijnen. Tunesië.
West-Afrika, Engeland en Neder
land. In de Noorse-, Italiaanse- en
Spaanse wateren en in de Ver
enigde Staten is de entree vanwe
ge protectionistische maatregelen
uiterst moeilijk; hel kan daar al
leen via joint-ventures, dus in sa
menwerking met rederijen in die
landen.
Vlak bij huis
De Noordzee is en blijft voor
Smit-Lloyd één van de belang
rijkste werkterreinen. Tot voor
een paar jaar werkte de rederij
vanuit de thuishaven Rotterdam,
maar nadat de NAM uit Rotter
dam vertrok, heeft Smit-Lloyd
ook in de Nederlandse 'bevoorra
dingshavens' IJmuiden en Den
Helder nieuwe 'stations' voor haar
schepen ingericht.
Van cement tot proviand
Er valt veel te bevoorraden als 't
om proefbooreilanden en pro-
duktieplatforms gaat, want het
onderzoek zowel als de produktie
vergen nogal wat. Cement bij
voorbeeld om de buizen - die
soms tot 3.200 meter diepte de
zeebodem ingaan 'vast te zetten'.
Per boring zijn er honderden ton
nen cement nodig dat allemaal
vanuit tanks aan boord van de
bevoorradingsschepen naar de
booreilanden moet worden ge
pompt.
Datzelfde geldt voor de dieselolie,
die nodig is om de motoren (ten
behoeve van de generatoren voor
de electriciteit) gaande te houden.
Bariet: ook dat wordt aangeleverd
en vervolgens overgepompt, als
grondstof die gebruikt wordt voor
het maken van de 'mud' (modder)
die door de boorpijp gaat. om de
boorput open te kunnen houden.
En bevoorrading betekent óók
aanvoer van boorpijpen, van con
tainers met proviand, van zoet
VA N CEMENT TOT PROV1A ND
Een Nederlands bevoorradingsschip voorziet een produ%ieplalform van proviand en een uitgebreide
hoeveelheid technisch materieel.
water, van gereedschap en van
materieel dat met een kraan van
de schepen wordt getild. Mensen
worden meestal per helikopter
vervoerd.
Veel werk, waar teveel schepen op
af komen. De concurrentie is
groot en de tarieven lijden daar
dus onder. Bedrijven die aan be
voorrading doen, werken óf op
contractbasis - vroeger soms tot
vijfjaar, vandaag de dag meestal
drie maanden of een jaar - óf op
de 'spotmarkt'. tegen dagprijzen.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting
De toerafdeling van de Zeeuwse
ren- en toerclub Theo Middel
kamp' viert feest. De toerclub bes
taat vijftien jaar. En hoe kan een
dergelijk jubileum beter gevierd
worden dan met een toertocht.
Zondag 9 september worden daar
om jubileumritten verreden. Vanaf
het Sint-Willibrordeollege aan de
Eruitlaan in Goes kunnen de lief
hebbers van een stevige Fietstocht
vertrekken. Er kan uit vijf afstan
den worden gekozen.
De langste rit telt 150 kilometers,
dan zijn er nog tochten van 100,
60. 40 en 25 km en een sterril voor
het hele gezin. De voorinschrij
ving voor de toertochten is reeds
gesloten. Overigens kan bij het
startbureau aan de Fruitlaan op
de jubileumdag zelf ook nog wor
den ingetekend voor dit feestelijke
loergebeuren. Er moet gebruik
worden gemaakt van een route
beschrijving.
Bij Middelkamp is het dit jaar
dubbel feest. De renclub viert het
30-jarig bestaan. Over het wel en
wee van de tourafdeling in de af
gelopen vijftien jaar gaf toer-se-
cretaris Ko Zembsch een uitge
breid overzicht in het clubblad
van de vereniging.
Vanaf de oprichting van de
Zeeuwse ren- en tourclub 'Theo
Middelkamp' - dertig jaar geleden
dus - kwam het woord 'toerclub'
wel in de naam voor, maar in feite
was er geen toerafdeling. Vijftien
jaar geleden volgde pas de op
richtingsvergadering. En vanaf
die lijd heeft het toerfietsen bij
Middelkamp een grote vlucht ge
nomen. Naast de wekelijkse trai-
ningsrilten werd er ook in club
verband deelgenomen aan toer
tochten elders in het land. In de
beginperiode waren die tochten
ongeveer 40 km. lang en werd er
met een gemiddelde snelheid van
zo', twintig kilometer per uur ge
reden.
Nu rijden de toerleden van Mid
delburg nog regelmatig in toer
tochten mee. maar de afstand -
soms 200 km of meer - is aanmer
kelijk groter geworden en de
snelheid hoger. Uiteraard is ook
hel materiaal van de leden sterk
verbeterd. In zijn verslag in het
clubblad heeft Zembsch een aan
tal toertochten, waaraan door
Middelkampers werd deelgeno
men. op een rijtje gezet. De be
langrijkste hiervan zijn: De Ar-
dennentocht, de Inter-Citytocht
en de Mergellandroute.
De Middelkamptoerrijders na
men ook deel aan meerdaagse
tochten zoals de Pijl van het Zui
den (450 km). Hecrlen-L-'Alpe
d'Huez (1000 km) en de Ronde
van Nederland (900 km). In de
loop van vijftien jaar is de toer
clubvan Middelkamp uitgegroeid
van een groepje van 18 leden tot
maar liefst 130 goedgeoefende
toerfietsers.
In de jubileumtochten van aan
staande zondag komt het meren
deel van de clubleden aan het
vertrek.
De starttijden zijn: 25, 40 en 60
km: tussen negen uur 's morgens
en twee uur 's middags, de 100 km
tussen negen en één uur en de 150
km vertrekt tussen negen en elf
uur. Om zes uur moet iedereen
weer terug zijn.
De steeds grotere en sneller va
rende koopvaardijschepen maak
ten het in de jaren '60 noodzakelijk
op zee zogenaamde verkeerssehei-
dingsstelsels in te voeren. Dat zijn
eigenlijk lange stukken eenrich
tingsverkeer, in drukbevaren zee
gebieden. In zo'n straat mogen de
schepen maar één. op de zeekaart
aangegeven, koers varen.- 'Over
steken' mag alleen onder een hoek
van
90 graden maar de schepen die in
de 'straat' varen hebben voorrang!
Olievervuilirig werd in die jaren
eveneens een steeds groter pro
bleem. Behalve scheepsrampen
met olietankers, waren ook be
wuste lozingen van afgewerkte
olie dwingende aanleiding voor
dwingende voorschriften. Het
schoonmaken van tanks op zee
werd verboden.
Het maken van regels op de wal is
niet zo moeilijk, maar hoe de nale
ving ervan te controleren ver buiten
het zichtbereik van de politie?
Walradarstations werden inge
richt op strategische punten, van
waaruit scheepvaartbewegingen
in de gaten konden worden ge
houden. Het Nauw van Calais,
waarschijnlijk de drukstbevaren
"flessehals" van de wereld, wordt
vanuit Dover en Cap Gris Nez
gecontroleerd. Ook de Neder
landse kustwachtstations zijn in
de afgelopen jaren van radarpos
ten voorzien. Voorts wordt er re
gelmatig met maritieme patrouil
le-vliegtuigen gespeurd naar olie
vlekken en andere onregelmatig
heden.
Identificatie moeilijk
Zodra op de radar een schip wordt
waargenomen dat zondigt tegen
het verkeersscheidingstelsel waar
in het geacht wordt te varen, wor
den koers en snelheid doorgegeven
aan een vliegtuig, dat vervolgens
voor identificatie moet zorgen. Bij
nacht of laaghangende bewolking
is dat echter erg moeilijk.
Olievlekken kunnen doorschepen
worden gerapporteerd of door
patrouillevliegtuigen worden op
gemerkt. Soms worden ze ook pas
opgemerkt als een strand vol met
olie ligt. Meestal is de dader heel
moeilijk op te sporen. Wordt de
vlek kort na de misdaad aange
troffen, dan kan soms, aan de
hand van plotgegevens van ra
darstations de boosdoener wor
den achterhaald.
Waterdicht systeem van
bovenaf.
Zou men in staat zijn voortdurend
in de lucht hangend de zeeën te
overzien, dan zou opsporing een
stuk gemakkelijker worden. Sa
tellieten zijn daarvoor zeer ge
schikt. In Engeland wordt onder
zoek verricht naar het voor deze
taak meest geschikte type satelliet,
namelijk een van beeldradar
voorzien apparaat. Deze zou in
een baan om de aarde moeten
worden gebracht op ongeveer 800
km hoogte. Die afstand is niet te
groot om nog nauwkeurige beel
den te kunnen opvangen, en net
groot genoeg om te zorgen dat de
satelliet niet binnen 50 jaar weer
in de dampkring zakt. Met dit
systeem denkt men met 30 satel
lieten een redelijk sluitend,
wereldwijd net te kunnen opbou
wen. om olielozers en overtre
ders- van verkeersscheidingsstel-
sels op heterdaad te betrappen.
Voor de opsporting van vervuiling
maar ook om visscholen te kun
nen opsporen, zou de satelliet te
vens van een oceaan-kleur, waar-
nemings-capaciteit en infrarood
sensoren kunnen worden voor
zien.
Trucfolo's
De beelden die de radarsatelliet
kan doorzenden zijn buitengewoon
nauwkeurig en zien eruit als
luchtfoto's. De beoordeling van de
foto's vraagt echter aparte kennis.
Hoogfrequente radarstraling die
terugkaatst naar de bron. gedraagt
zich nu eenmaal anders dan het
zichtbare licht waarmee een foto
het moet doen. Het grotere voor
deel van de radar is dat duisternis
of bewolking hem niet hindert. En
een satelliet 'ziet' angstwekkend
precies. Zelfs van kleine vaartui
gen kunnen koers en snelheid tot
op respectievelijk 10% en 5%
nauwkeurig worden berekend
door hel 'beeld' van het kielzog.
Tevens kunnen voldoende gege
vens over het schip worden ver
gaard om te weten wie er even
tueel moet worden bekeurd.
100.000.000 gegevens per se
conde.
Bij elke 'puls' bestrijkt de satellie
tradar een oppervlakte van 100 tot
200 km middellijn en dat maakt
het mogelijk om binnen drie mi
nuten 100.000 km2 oceaan af te
euren.
e door de satelliet verzamelde
informatie moet worden doorges
eind aan grondstations, waar de
'plaatjes' worden opgemaakt. Dat
doorseinen gebeurt met een on
gelooflijke stroom van tweetallige
cijfers, in een tempo van
100.000.000 gegevens per secon
de! Vooral de verwerking van de
ze enorme hoeveelheid informatie
vormt voorlopig een belangrijke
technische barrière op weg naar
verwezenlijking van dit project.
Gecombineerde radar/zeewater-
kleur-registrerende satellieten
zouden betaalbaar kunnen zijn als
de landen die nu het 1NMAR-
SAT-satelliet communicatie-pro
ject steunen, financieel zouden
deelnemen. De kosten zouden
dan vermoedelijk neerkomen op
zo'n 15 miljoen per land.
Met dertig zwevende "Big Brot
hers" blijft er van het principe van
de vrije zee. dat onze Hugo de
Groot zo mooi verwoordde en
waar ons land in de 17e eeuw-drie
oorlogen voor voerde tegen de
Engelsen, niet veel meer over.
Maar het zal wel veiliger en scho
ner worden!
SPITSUUR IN NA UW VAN CA LA IS
In de eenrichtingsverkeer "straten" tussen Dover en Calais
(de grote, witte vlekken) bevinden zich een groot aantal
schepen (kleine witte vlekken).