informatiepagina van de gemeente vlissingen \l Q Ir Bebouwingopenstuk komt in zicht Tentoonstelling Fort Rammekens in Museum u WAT LIGT TER INZAGE? Najaarscursussen Sportopleidingen I Even bijpraten 1 met wethouder 1 G.J.A.M. Adan DE VLISSINGER Woensdag 8 augustus 1984 redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337. 3e planherziening Boulevard De boulevards van Vlissingen zijn er de laatste jaren op vooruitgegaan, daar zal iedereen het over eens zijn. Maar er is nog steeds een deel dat aanzienlijk aan waarde zou kunnen winnen. Dat is het "open stuk" tussen het Maritiem Instituut De Ruyter (Zeevaartschool) en het Strandhotel. Het bebouwen daarvan zal het visitekaartje van Vlissingen nog meer glans geven. Die bebouwing komt in zicht: de plannen ervoor zijn bijna klaar. Het komend najaar zal de gemeenteraad zich daarover moeten uitspreken. Dan komen ook enkele overeenkomsten aan de orde: met de Ontwikkelings- en Exploitatie Maatschappij Vlissingen over de bouw en met het Waterschap Walcheren over de erfpacht van de grond. Maar er is ook een bestem mingsplan nodig, dat de bouw mogelijk maakt. Bestemmingsplan weg uitgewerkt en verfijnd. Na Ontwikkeling bouwplan Uitgangspunten Vormgevingsaspecten Hoe verder? Programma van eisen Verkeer G IV I I-a r Informatiehoeken Hinderwet Vergunningaanvrage Ontwerp-beschikking Bestemmingsplan Bouwaanvrage Vragen op administratief gebied over uitkering? iRapport bodemonderzoek gasfabriek Paardenstraat Iter inzage Brieven aan de gemeenteraad tijdig verzenden! Subsidie voor emancipatie -activiteiten Commissie vergadering ML, 4. Veilige route Vernielingen detailhandel begroting 1985 IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL Een bestemmingsplan regelt vele besprekingen en onder- regelt voor een bepaald gebied de bestemming van de grond. Of, met andere woorden: wat er op en met die grond mag gebeu ren. Bijvoorbeeld de soort (wo ningen, winkels, kantoren) en omvang (hoogte, diepte, op pervlakte) bebouwing; de aan- ieg van groenstroken en par keerplaatsen, enz. In 1978 heeft de gemeenteraad een bestem mingsplan Boulevard vastges teld. Daarin is voor het "open stuk" aan het college van b. en w. een uitwerkingsbevoegdheid gegeven. Binnen de in de plan voorschriften opgenomen ma ten en normen kunnen b. en w. een bouwplan ontwikkelen en (laten) uitvoeren. Toch komt het college nu met een wijziging van het bestemmingsplan. Waarom? Voor de geschiedenis van de boulevardbebouwing tot nu toe verwijzen we u naar het kader tje bij dit artikel. We sluiten daar nu verder op aan. Het door de gemeenteraad in 1980 aan vaarde bebouwingsvoorstel is door de overleggroep gaande- s De geschiedenis van de toekomstige boulevardbe bouwing ziet er in kort bes tek als volgt uit: 30 juni 1978: gemeenteraad stelt bestemmingsplan Boulevard vast, waarin be bouwing op het open stuk mogelijk wordt gemaakt; 30 juni 1978: gemeenteraad stelt procedure vast om tot keuze van een gegadigde voor de uitvoering te komen (voor 1 april 1979 kon men voor eigen rekening en risi co een plan indienen); 30 mei-20 juni 1979: ten toonstelling ingediende plannen in stadhuis; 29 februari 1980: gemeen teraad kiest voor plan Inter- bouw-Zeeland BV; april 1980: b. en w. beslui ten tot instelling van een Overleggroep om het be bouwingsvoorstel nader uit te werken. In de overleg groep hebben zitting verte genwoordigers van de ge meente en Interbouw Zee land BV; 27 maart 1981: de gemeen teraad wordt nader geïnfor meerd over de stand van zaken en stemt er mee in, dat de Ontwikkelings- en Exploitatiemaatschappij Vlissingen (EMV) in de plaats treedt van Interbouw Zeeland BV. (de dan voel baar wordende economi sche recessie met haar in vloed op de woningmarkt heeft een duidelijk vertra gende invloed op de verde re planontwikkeling); 15 maart 1984: de commis sie van advies en bijstand voor de openbare werken en de volkshuisvesting wordt door het college nader geïnformeerd. Daar bij blijkt dat het streven er op gericht is met de bouw omstreeks 1 april 1985 te beginnen; juli 1984: start proefverkoop appartementen door EMV; 8 augustus 1984: verschij ning voorontwerp-bestem mingsplan 3e planwijziging Boulevard handelingen is nu een ont- werp-bouwplan ontstaan, waarvan de financiële haal baarheid - en daarmee de kans op uitvoering - groot wordt geacht. Voor het realiseren van dit plan kunnen b. en w. echter niet van hun uitwerkingsbe voegdheid gebruik maken, om dat het op een aantal onderde len (o.a. het aantal woningen, de winkeloppervlakte en het aantal parkeerplaatsen) wat af wijkt van het geldende bestem mingsplan. Er is dan ook een herziening daarvan door de ge meenteraad nodig. Hierna gaan we globaal in op de inhoud van die herziening. De toelichting op de wijziging van het bestemmingsplan for muleert eigenlijk de eisen waaraan het bouwplan zal moeten voldoen. Een algehele voorwaarde voor de gehele in vulling van het open stuk is dat blok IV* ("scharnier punt f 1 a t gramma van eisen opgesteld waaraan de bebouwing van het open stuk zal moeten voldoen. Het concentratiepunt van toe- ristisch-recreatieve voorzienin gen moet aansluiten op de ge plande uitbreiding van het Ma ritiem Instituut de Ruyter (blok I op het kaartje). Men gaat daar bij uit van een hotel met ten minste 100 bedden (l-a) en een restaurant (l-b). Boven het ho- teldeel zijn gestapelde wonin gen denkbaar. Blok II is een pleinvormig deel: de "plaza" van tenminste 1700 m2. Het aan dit plein grenzende blok III zal op de begane grond voorzie ningen in de toeristisch-recrea- tieve sfeer moeten bieden, zoals (dag)winkeltjes, een ca fetaria, koffieshop, reisbureau of dergelijke. Het college wil tenminste vier van dergelijke vestigingen over tenminste 60% van de lengte en vijf meter diepte van dit blok). Op de "plaza" zelf zijn ook nog twee afzonderlijke voorzieningen in de genoemde sfeer mogelijk plaatsen op het parkeerterrein aan de Kenau Hasselaarstraat voldoende zijn om het bezoek voor de bewoners en van de recreanten te kunnen opvan gen. Voor de (permanente) wo ningen gaat men uit van een parkeernorm van 0,8 auto's per woning. Deze zullen op eigen terrein (parkeerkelders) moe ten worden aangelegd. Ook voor de vormgeving van de bebouwing formuleert de toe lichting op het wijzigingsont- werp van het bestemmingsplan een paar uitgangspunten. De essentie daarvan is, dat deze aan moet sluiten op de karak teristiek en de schaal van de bestaande boulevardbebou wing. Het ontwerp van deze derde herziening van het bestem mingsplan Boulevard zal op dinsdag 11 september a.s. om 19.30 uur ter kennis worden gebracht van de commissie ruimtelijke ordening. Daarna zal het in vooroverleg worden gezonden aan de gebruikelijke instanties. Vervolgens- en dat zal toch wel ver in het najaar zijn - volgt de periode van één maand tervisielegging en de mogelijkheid tot het indienen van bezwaar bij de gemeente raad. Dit zal op de gebruikelijke wijze via een advertentie in de PZC en in de rubriek "Wat ligt ter inzage" op deze pagina worden aangekondigd. Wie nu al eens een blik op het ontwerp wil werpen kan dat doen bij de afdeling Ruimtelijke Ordening in het stadhuis, (eerste verdie ping, kamer 147). N.B.: om de relatie van het ont werp bestemmingsplan en het bijna gereed zijnde bouwplan duidelijk te maken drukken we bij dit artikel ook een impressie af hoe dat laatste er bij realise ring uit zal zien. Verwacht wordt dat de bouw omstreeks april 1985 zal kunnen beginnen. In het Stedelijk Museum is tot en met 27 oktober a.s. een ten toonstelling te bezichtigen, getiteld "Fort Rammekens, 1547- heden". In die tentoonstelling worden verschillende aspecten van dit historisch en cultuur-historisch monument belicht. blok I (hotel restaurant SE hb dB Sfi Wist u, dat het een.van de be langrijkste monumenten van de Italiaanse renaissance in de Nederlandse bouwkunst was? En dat er nergens in West- en Midden-Europa een ouder bas- tionvormig fort in zo goede toe stand bewaard is gebleven? Van 1547 dateert deze schep ping van de Italiaanse vesting bouwer Donato de Boni Pelle- zuoli. Hij bouwde het in op dracht van Maria van Hongarije, die in die tijd in onze streken optrad als landvoogdes voor haar broer Karei V. Vanaf de plaats waar het staat kon het scheepvaartverkeer naar Mid delburg en over de Schelde worden beheerst. Een strate gisch punt dus. Maar behalve een militaire functie heeft het fort ook nog andere vormen van gebruik ge kend. Zo was er ooit een hospi taal in gevestigd voor zieke zeelieden en -in de Franse tijd voor het in quarantaine houden van besmettelijke zieken. Van 1952 tot 1972 was er een champignonkwekerij in de ka zematten gevestigd. Vanaf laatstgenoemd jaar is het fort in beheer van Staatsbosbeheer. In 1982 en 1983 heeft de afde ling Zeeland van de Archeolo gische Werkgemeenschap Ne derland opgravingen verricht op de binnenplaats van het fort. Daarbij is een aantal interes sante onderwerpen "naar boven" gekomen. Ook die zijn in het museum te bekijken. In het museum kunt u ook een pas verschenen boekwerkje over het fort kopen. Voor f 4,95 schaft u zich een schat aan in formatie aan. Het is een uitgave van de Stichting Natuur- en Rekreatieinformatie. Tot 28 ok tober hebt u dus nog de tijd. Het Stedelijk Museum is geves tigd aan het Bellamypark 19. Van maandag tot en met vrijdag kunt u er terecht van 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdag en zondag van 13.00 tot 1 7.00 uur. In het mu seum zijn op het ogenblik overi gens ook de tentoonstellingen "Schatten van 't Vliegent Hart" en "Het verleden van de Vlis- singse Boulevards" te zien. U bent welkom! Een getekende impressie van de eerste fase boulevardbebouwing. Rechts op de hoek het hotel met restaurant (blok I); daaraan grenzend blok III met ervoor de "plaza" (blok IIj en twee toeristisch-recreatieve voorzieningen (lla en lib) Links tenslotte blok IV: de "scharnierpuntflat" als afronding van de eerste fase. die de toeristisch-recreatieve (ll-a en ll-b). De bruto winke- de toeristisch-recreatieve functie van Vlissingen moet versterken. Boulevard de Ruy ter is een rustig gedeelte met vooral een wandelfunctie. Met name Boulevard Evertsen, met zijn badstrand en accommoda tie, concentreren zich enkele toeristisch-recreatieve voorzie ningen. De functie van Boule vard Bankert, die de beide an dere boulevards verbindt, moet daar wat tussenin liggen. Het college vindt dat men op de boulevards vier uitgangspunten moet nastreven: - Een zorgvuldige spreiding van toeristische-recreatieve voorzieningen over de ge hele boulevard; - het versterken van de wan delfunctie voor de gehele boulevard; - het creëren van een aantal elementen in die wandel functie, die mede als scha kels dienen in de boulevar droute naar het stadscen trum; - het leggen van een zwaarte punt van toeristisch-recrea tieve voorzieningen in het nog te bebouwen gebied tussen de Zeevaartschool en het Strandhotel. Aan de hand van de genoemde uitgangspunten is een pro- loppervlakte mag totaal niet meer dan 500 m2 bedragen. De rest van de bebouwing van blok III is voor wonen bestemd. Blok IV tenslotte is de zogenaamde "scharnierpuntflat", die geheel voor woondoeleinden is bes temd. Dit alles vormt de eerste fase van het bouwplan dat thans wordt uitgewerkt. Fase twee wordt gevormd door de blokken V en VI, waarvoor in de planvoorschriften aan b. en w. een uitwerkingsbevoegdheid wordt gegeven. De mogelijk heid om een tweede touris- tisch-recreatief zwaartepunt te creëren rond het plein bij de Leeuwentrap wordt daarbij opengelaten. De bruto-winke- loppervlakte zal daar niet meer dan 100 m2 mogen bedragen. Deze blokken zullen primair voor woningbouw worden bes temd. Een uitgangspunt is ook nog, dat zowel in de eerste als in de tweede fase maximaal 30% van het aantal te bouwen woningen als tweede woning zal mogen worden gebruikt. De nieuwe bebouwing zal een ontsluiting krijgen op de Kenau Hasselaarstraat. Bij het opstel len van de wijziging van het bestemmingsplan is men er van uitgegaan, dat de 243 parkeer- 'arkeerterrein *f\ r r £h Ws 42 Ws R0HW (hl ROHIz) 1 HR 10 1 t iROHIhl if |55ïïï3ll l-b i Boulevard Bankert »i Het gedeelte van de boulevards tussen het Strandhotel (arcering links) en Zeevaartschool (arcering rechtsDe betekenis van de letters is de volgende: U - uit te werken gebieden (tweede fase); W - woondoeleinden; R - Recreatie; D - Detailhandel; H - Horeca; (n) - zie voorschriften; (s) - stapelwoningen; (h) - geen hotelvestiging toegestaan; (z) - geen gebouwen toegestaan. De cijfers geven de maximaal toelaatbare hoogte in meters aan. De agenda's en stukken van openbare commissie- en raadsvergaderingen liggen, evenals bijvoorbeeld de begro ting en andere gemeentelijke stukken of nota's ter inzage in de vijf gemeentelijke informa tiehoeken. "Ter inzage" bete kent dat u de stukken ter plaat se mag lezen, dus niet meene men. U mag wel folders of bro chures meenemen die in de af zonderlijke folderrekjes te vinden zijn. Mist u iets of hebt u ergens vragen over: neem dan contact op met het Stafbureau voorlichting en inspraak in het stadhuis (bega ne grond, kamer 034, telefoon 87335). U kunt de informatiehoeken vinden in: - het stadhuis, op werkdagen geopend van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 uur (infor- matiehoek "onder de trap" in de hal); - openbare bibliotheek, Spui straat 22-24, geopend 's maan dags van 13.30 tot 21.00 uur en op overige werkdagen van 10.00 tot 21.00 uur en zater dags van 10.00 tot 12.30 uur; - wijkcentrum "Middenhof", Kanaalstraat 64, Oost-Sou burg, geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 11.00 uur; tot en met donder dag bovendien van 19.30 tot 21.00 uur. Tijdens de schoolva kanties gesloten; - wijkcentrum "Open Hof", Al exander Gogelweg 59, geo pend maandag tot en met vrij dag van 8.00 tot 12.00 uur en van 19.00 tot 23.00 uur. Tijdens de zomervakantie gesloten; - wijkcentrum "Aldegonde", geopend op maandag van 11.00 tot 13.00 uur, dinsdag van 13.30 tot 17.30 uur en voorts tijdens activiteiten in het wijk centrum. De informatiehoeken zijn er voor u, gebruik ze dus! Bij de afdeling Algemene zaken in het stadhuis kunt u de stuk ken inzien die betrekking heb ben op onderstaande hinder- wetaanvragen. Deze verkeren in verschillende fasen van be handeling. Op genoemde afde ling kunt u terecht van maan dag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur. Tot de genoemde data kunt u bovendien de stuk ken inzien op woensdagen in de informatiehoek "onder de trap" in het stadhuis tussen 17.15 en 20.15 uur. Mevr. T.A. Groen-van Welsum heeft bij burgemeester en wet houders een hinderwetvergun ning aangevraagd voor een verkooppunt van frites en der gelijke op een perceel aan de Ringweg in Westerzicht, ter hoogte van pand nr. 62. De aanvrage en bijbehorende stukken liggen ter inzage tot en met 13 augustus. Tot en met die datum kan men bij b. en w. eventuele bezwaren schriftelijk indienen. Het college wil een hinderwet vergunning verlenen aan de heer G.J. Niemandsverdriet voor een frituurwagen op het pleingedeelte van Walenburg. De vanwege eerder ingediende bezwaren aangepaste ont werp-beschikking ligt ter inza ge tot en met 15 augustus Tot en met die datum kan men bij b. en w. eventuele bezwaren schriftelijk indienen. Tot en met 10 september ligt bij de afdeling Ruimtelijke Orde ning in het stadhuis (kamer 147) ter inzage het ontwerp van de 5e planverandering van het bestemmingsplan Schoonen- burg. De verandering betreft een vergroting van de bestem ming "openbare en bijzondere doeleinden" van het perceel waarop inmiddels aan de Roer straat een school is gebouwd en het wijzigen van de bestem ming "openbare en bijzondere doeleinden" in "groenvoorzie ningen" van een terrein aan de Gouwestraat. Tegen de wijzi ging kan men gedurende ge noemde termijn schriftelijk be zwaren indienen bij de ge meenteraad. Het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten heeft het college van b. en w. verzocht om een bouwvergunning voor de bouw van zes woningen aan de Lek straat/Dintelstraat. Het college overweegt die vergunning te verlenen. Voordat dat gebeurt liggen de bouw- en situatiete keningen tot en met 22 augus tus a.s. ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke ordening in het stadhuis (kamer 147). Gedu rende deze termijn kunnen be langhebbenden eventuele be zwaren schriftelijk bij b. en w. indienen. Het Provinciaal centrum voor sportopleidingen organiseert in het najaar weer een aantal cursussen "algemene sport opleidingen". In Vlissingen worden de cursussen Algeme ne Basis Opleiding en Bes- tuurskader gegeven. De eerste omvat 12 avonden van 2Vi uur en kost f45,— plus f 13,— voor het cursusboek De minimumleeftijd voor deelname is 16 jaar. De curus Bestuurskader omvat 8 avonden van 2 uur en kost f 30, exclusief boeken, die in overleg met de docent moeten worden aangeschaft De mini mumleeftijd voor deelname is hier gesteldop 18 jaar Er zal ook een cursus Recreaties portleider-A worden gegeven in Goes, Temeuzen of Oostburg Deze cursus zal ca 25 avonden omvatten (70 uur) en een ver plichte stage van minimaal 25 uur. Kosten: f 195,— plus f25,— boekengeld. Men moet 1 7 jaar zijn om te kunnen deelne men en in het bezit zijn van het ABO-bewijs. In Vlissingen kan men zich opge ven (of nadere informatie vragen) bij de Commissie Sportbelangen, Irislaan 2 10, 4388 VZ Vlissingen. De heren A. Vael en R. Meijer staan er voor u paraat. Telefoon: 60267 Cliënten van de gemeentelijke sociale dienst, die vragen heb ben op administratief gebied, koeven daar voortaan niet meer het algemene telefoonnummer van het stadhuis en deze dienst te draaien. Sinds kort kunnen ze rechtstreeks bij de sociale dienst terecht. Die heeft daar voor nu een apart nummer be schikbaar: 87882. Via dit nummer wordt echter al leen informatie verstrekt op werkdagen van 09.00- tot 12.00 uur 's Middags kan er dus niet gebeld wordenIDit 'informatie nummer' is met name bestemd voor hen, die vragen hebben op administratief gebied. Bijvoor beeld over een inhouding, de datum van uitbetaling en de melding van vakanties. Maar, nogmaals, alleen 's morgens van negen tot twaalf! Vragen, die dat administratieve karakter niet direct hebben, kan men tussen 09.00 en 10.00 uur kwijt bij zijn of haar (bijstands) maat schappelijk werk(st)er (tel. 87000). De conclusie van het onder zoek van de grond, waarop vroeger aan de Paardenstraat een gasfabriek heeft gestaan, luidt dat er aanleiding is een saneringsonderzoek in te stel len. Het college van b. en w. onderschrijft dat. Het onder zoek zal plaatsvinden zodra Gedeputeerde Staten van Zee land en de minister van Volks huisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieu daarmee instem men. De resultaten van dat onderzoek zullen tezijner tijd in deze rubriek worden bekend gemaakt. Het rapport van het voorlopig onderzoek ligt ter in zage bij de afdeling algemene zaken in het stadhuis (eerste verdieping, kamer 118). Er komen in de loop van een maand heel wat brieven voorde gemeenteraad binnen. Nu ver gadert de gemeenteraad ge woonlijk de laatste vrijdag van de maand. De meeste fracties komen de maandag of dinsdag daarvoor bijeen. Sommige brieven komen echter zo laat binnen dat b. en w. die niet meer op de agenda kunnen zetten, die de week daarvoor op vrijdag wordt samengesteld. Dat is ook de agenda zoals die door de fracties wordt bespro ken. Dat betekent dat brieven die daarna binnenkomen pas woensdag voor de raad op de aanvullingsagenda worden ge plaatst. De fracties kunnen die brieven dan niet meer goed bespreken. Daarom: stuur uw brieven tijdig (zo'n twee weken voor de raadsvergadering) op. De behandeling van uw brieven komt het alleen maar ten goe de. Wie dus, bijvoorbeeld, in de raadsvergadering van augustus een brief behandeld wil zien doet er goed aan die volgende week te posten. Wie de tweede helft van dit jaar emancipatie activiteiten wil or ganiseren, kan daarvoor subsi die van de gemeente krijgen. Het gebeurt namelijk dat reeds aangevraagde subsidie niet of slechts gedeeltelijk door de aanvragers wordt benut. B. en w. willen nu het resteren de bedrag in augustus opnieuw verdelen. Aanvragen kan men tot 13 augustus bij het college indienen. Of het verzoek wordt gehonoreerd hangt echter af van de inhoudelijkheid van de aanvraag én de nog resterende financiële middelen na de eer ste subsidieronde. Deze maand komt de gemeen teraad weer bijeen en zoals ge bruikelijk vergaderen de vaste commissies van advies en bij stand in de daaraan vooraf gaande weken. Volgende week is dat de commissie voor de ruimtelijke ordening, die op dinsdag 14 augustus om 19.30 uur in het stadhuis bijeenkomt. Volgende week beginnen de scholen weer. Een goede gele genheid om van de inwoners met schoolgaande kinderen de aan dacht voor een aantal zaken te vragen. De tijd dat men als ouder alleen tijdens een ouderavond met de school in aanraking kwam ligt ver achter ons. De inbreng van ouders op de scholen is vandaag de dag een vanzelfsprekende zaak. En ook een goede zaak, want de leer- en vormingsperiode van uw kind is natuurlijk erg be langrijk. Inbreng kunt u hebben op school via de ingestelde mede zeggenschapsraden 't Wordt een wat historisch jaar: de periode 1984-1985 is 't laat ste jaar dat de kleuter- en lagere scholen als afzonderlijke eenhe den functioneren Het samenwer kingsverband in de vorm van de huidige scholenkoppels wordt per 1 augustus 1985 omgezet in de nieuwe basisscholen. Ook dat zal het nodige werk meebrengen. Ik denk met name aan het school werkplan dat moet worden vast gesteld, waarin op papier duidelijk wordt vastgesteld wat er op school allemaal moet gebeuren en hoe. Ook de leiding van de nieuwe basisscholen zal moeten worden geregeld Want het is geen auto matisme dat hoofden van de lagsre scholen straks de leiding over de basisscholen krijgen. De ouders hebben bij dit alles een in procedures vastgelegde inbreng Een onderwerp voor ouders met kinderen die voor 't eerst naar school gaan: de veiligste weg is niet altijd de kortste. U zult uw kinderen de eerste tijd wellicht zelf brengen en weer afhalen. Maar er komt een tijd dat U ze zelf laat gaan (of dat ze zelf willen') Ze zullen dan waarschijnlijk dezelfde route lopen of rijden als u met hen deed Vraagt u zich dan ook van tevoren serieus af wat die veilig ste weg naar school is Prent die uw kinderen goed in en wijs ze op de moeilijke punten. Vertel hen wat ze moeten doen! Ik kan er niet omheen aan het be gin van dit schooljaar ook uw aandacht te vragen voor het onderwerp "vernielingen aan scholen Die lopen soms werke lijk de spuigaten uit! Het afgelo pen schooljaar werd er alleen aan scholen voor een kleine honder dduizend gulden vernield! Ik ge loof dat ik u, als goede opvoeder, mag vragen ook daar eens met uw kinderen over te praten. Ze er op te wijzen dat de school ook van hen is en -vooral- dat de schade door ons allemaal moet worden be taald. En dat er voor die kleine ton een hoop andere (leuke) dingen gedaan zouden kunnen worden! Even over nu naar het winkelge- beuren, een ander onderdeel uit mijn wethoudersportefeuille Ik stel vast dat een groot deel van de winkelleegstand in de binnenstad uit het begin van dit jaar is verd wenen. Niet alles, maar dat kan ook niet. Er is altijd een zekere leegstand als gevolg van "natuur lijke" wisselingen in de bezetting De ondernemers hebben duidelijk vertrouwen in een verdere pos/4 tieve ontwikkeling van de binnen stad. Die wordt wellicht nog ver sterkt door de restauratie van de Vissershaven, die nu daadwerke- lijk is gestart. Voeg daarbij nog de herinrichting van de Nieuwendijk en omgeving (die volgende week begint), de Paspoortstraat (in de loop van deze maand) en eveneens binnen afzienbare tijd de Schel- destraat en het is duidelijk dat het winkelen in Vlissingen steeds aantrekkelijker zal worden. Ik ben er van overtuigd, dat dat nóg gro tere stromen bezoekers zal trek ken dan deze zomer al het geval is. En onder steeds meer kijkers be vinden zich ongetwijfeld ook steeds meer kopers. We staan ook in deze tijd weer aan het begin van de begrotingsronde 1985. Wat die zal brengen wordt binnenkort duidelijk. Ik hoop dat het ons financieel mogelijk zal blijven op de ingeslagen weg voort te gaan. Want dat die leidt tot positieve ontwikkelingen is een ieder thans we! duidelijk!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 5