De roest in de kraag gevat
Beschermde holle ruimten
AUSTIN ROVER
BLIJFT IN GOUDA
NIEUWE RANGE ROVERS
IN NEDERLAND
TRAMPER
A
verkeersschool <0
automerken
ABC
O
s
VAN DAMME
anno
kanna
GOES
VLISSINGEN
SCHRIJF NU IN
CHAUFFEURSOPLEIDING
CCV-B
De Mazda 323 Skyline
Mazda 626 Limited.
Zo worden de holle ruimten geconserveerd
Wegens enorm succes,
geprolongeerd:
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 8 augustus 1984
Vernieuwingen
Leveringsprogramma
GOES B.V.
DIV. MITSUBISHI'S
ANDERE MERKEN
VLISSINGEN
DIV. MITSUBISHI'S
MITSUBISHI
SPACEWAG0N 1800 GL
SPECIALE PRNS
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
FINANCIERINGEN-LEASING
ANDERE MERKEN
de Zeeuwsche chauffeursschool
en de
Enkele stuks hebben wij nog kunnen
bemachtigen. Beide auto's kompleet
uitgerust voor een bescheiden prijs
Mazda 323 Skyline leverbaar in
Mazda 626 Limited leverbaar in
EN OP IS OP, DUS HAAST U
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V.
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTOBEDRIJF RIJK BV
DIJKWEL BV
CITROËN 01 180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
BLAAS
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERB0
FA. DEDREU&C0
LA DA
GARAGE RENT0N
TRAMPER VLISSINGEN C V.
0 Louisse Auto b.v.
:41 DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
fc W0NDERGEM MELSE
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
AUTOBEDRIJF CEVAAL
TOYOTA Middelburg 01180-12865
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke Tel. 01107-1477
AUTO-AKTUEEL
Sedert de automobiel zijn kinderziekten te boven is, rolt hij in een
plaatstalen jasje over de weg. Sindsdien wordt de levensduur niet
alleen bedreigd door mechanische slijtage, maar ook door een
tweede, in het begin nauwelijks opgemerkte tegenstander: de
corrosie.
Verbeterde lakprocedé's en hoog
waardige bodembescherming
vormden hierop de eerste ant
woorden, maar de moderne "zelf
dragende" carrosserieën hielden
nog meer corrosief ongemak in
petto, omdat bij deze bouwwijze
door de holle stalen dragende
profielen in de carrosseriebodem,
door de buisvormige of vierkante
bolle stalen profielen op de dra
gende plaatsen van de opbouw en
door de dubbelwandige verstevi
gingen in de deuren, de motorkap
en de achterdeur talrijke meer of
minder grote holle ruimten ont
stonden. Vanwege hun gesloten
heid, hoekige vorm en slechte
ontluchting leiden zij een klam tot
vochtig inwendig bestaan en zijn
zodoende ideale roestnesten.
Deze corrosieve tijdbommen
konden noch door moderne lak-
technieken, noch door een kost
bare bodembescherming onscha
delijk worden gemaakt. Volko
men onzichtbaar, heimelijk, stil
en geleidelijk roestten zij rustig
voort om tenslotte niet meer goed
te maken schade te presenteren.
Aan het begin van de jaren ze
ventig was hun boosaardig spel
genoegzaam onderkend en zo be
rucht, dat bestrijdingsmaatregelen
over een breed front op gang
kwamen. "Holleruimtebescher-
ming" of "ML-behandeling"
luidde de strijdkreet. Garages,
tankstations en doe-het-zelf bes
trijders gingen de verborgen
roesthaarden via geboorde gaten
met speciale anti-roestmiddelen te
lijf en probeerden het vernie
lingsproces zo te voorkomen.
"Voorkomen is beter dan gene
zen" - luidt een goed oud gezegde,
dat zeker op het punt van de cor
rosie van toepassing is. Want men,
weet, dat een eenmaal begonnen
wegvretingsproces door roest al
leen kan worden vertraagd maar
niet gestopt. Het was dus logisch
al tijdens de produktie een holle-
ruimteconservering uit te gaan
voeren. Hierbij kan men de holle
ruimten het best bereiken en
wordt tussen het lakken en de
montage met vloeibare was en een
spuitpistool -dus met de hand- een
beschermende injectie toegediend
in de holle ruimten. Dat is niet zo
eenvoudig als het klinkt, want el
ke holle ruimte vergt een indivi
duele behandeling. Zo kunnen
bijvoorbeeld hij hoekige holle
ruimten zogenaamde "spuitscha-
duwen" een voldoende coating
verhinderen. En om de spraywas
mooi vloeibaar te houden is een
voortdurend bijmengen met op
losmiddelen vereist. Bij deze me
thode staan moeite en succes dus
nog niet in de juiste verhouding.
Daarom besloot één van de
grootste automobielfabrikanten
-namelijk Volkswagen- om in dit
opzicht spijkers met koppen te
slaan en de holleruimteconserve-
ring als een volautomatisch ar
beidsproces zo in de produktie in
te bouwen, dat aan het werk in
herente toevalligheden en defec
ten hierbij worden uitgeschakeld.
Men ontwikkelde een speciaal
vloeiwasprocédé, dal vanwege
zijn unieke karakter gepatenteerd
werd en dat alle carrosserieën van
ieder personenautomodel onmid
dellijk na het lakproces doorlo
pen.
De grondgedachte van de nieuwe
methode bestaat uit het volgieten
van alle bolle ruimten met een 120
graden C hete was, zodat washoe-
veelheid en wastemperatuur een
homogene coating van alle wan
den garanderen. Natuurlijk is
daarbij ieder gebruik van oplos
middelen overbodig. Om de zui
vere was letterlijk warm te ont
vangen, passeert iedere de vloei-
wasinstallatie tegemoet zwevende
carrosserie eerst een voorverwar-
mingszone, waarin de carrosserie
een behaaglijke temperatuur van
circa 60 graden C wordt meege
geven. Dan laat de hangende
transportband zijn last voorzichtig
in de spuitzone zakken tot de daar
aangebrachte spuitmonden exact
de vloeigaten in de plaatstalen
carrosserie afdekken. In de instal
latie in Wolfsburg zijn er 32 van
deze spuitvoorzieningen, waarvan
er bijvoorbeeld bij het aanzweven
van een vijfdeurscarrosserie voor
de Golf per lichtspleetmelding 25
stuks (inclusief de zwenkarmen
voor de deuren) in werking wor
den gesteld.
En hierbij wordt -dat kan men
rustig zeggen- niet beknibbeld
maar echt geklotst. Tot 320 kg
hete was doorstroomt de plaatsta
len ingewanden, waarbij geen en
kel hoekje - hoe afgelegen ook-
deze stroom ontloopt. Na het
wegstromen van de was grijpt de
zwevende transportband weer toe.
In de afdruipzone loopt het laatste
nog vloeibare overschot weg. In
iedere carrosserie blijft tongeveer
2,6 kg was achter -de holleruim-
teconservering voor een heel
autoleven.
Het hele proces duurt niet langer
dan de voorafgaande beschrijving.
De specialisten van Volkswagen
noemden ons een cyclustijd van 60
seconden. Dus iedere minuut daalt
een carrosserie in de vloeizone,
krijgt zijn wasinjectie, komt om
hoog en zweeft weer weg. In de
Volkswagen- en Audifabrieken
prepareert men op deze wijze per
dag rond 5.000 carrosserieën. Wie
er daar één van krijgt, hoeft ajch
geen zorgen meer te maken ever de
holle ruimten van zijn auto.
Voorverwarmingszone
60°
Het auto
importbedrijf Austin Rover Ne
derland b.v. zal na de verkoop van
haar bedrijfspand niet verhuizen,
maar in het tegenwoordige gebouw
in Gouda gehuisvest blijven.
De verkoop van het onderkomen
vond plaats omdat de ruimte veel
te groot was geworden voor Aus
tin Rover door een rationalisatie
van de onderdelenvoorziening,
waarbij het centrale onderdelen-
magazijn naar West-Duitsland
werd verplaatst.
Het is echter mogelijk gebleken
een passend gedeelte van het ver
kochte pand van de nieuwe eige
naar terug te huren, waardoor
economisch gewerkt kan worden.
De gehele bovenverdieping van
het aan de voorzijde gelegen kan
toorgebouw zal bij Austin Rover
in gebruik blijven, dat geldt ook
voor de gehele achterzijde van het
pand, waar de personenauto
werkplaats en de technische trai-
ningsschool zijn gehuisvest, als
mede het afleveringscentrum
waar auto's een inspectiebeurt
ondergaan voordat ze aan dealers
in een aantal landen worden af
geleverd.
Behalve de genoemde kantoor
werkplaatsruimten blijven ook
voldoende parkeerplaatsen be
schikbaar, zodat de werkzaamhe
den van Austin Rover Nederland
in Gouda op dezelfde voet kun
nen worden voortgezet.
De nieuwe eigenaar van het pand,
Engelvaart Tricotagefabrieken,
zal de benedenverdieping van het
kantoorgebouw in gebruik nemen
en het omvangrijke tussengedeel-
te van het gebouw, waar vroeger
het centrale onderdelenmagazijn
was gevestigd.
Op het gebouw zal de naam
"Austin Rover Nederland" staan.
De directie van het auto-import-
bedrijf is zeer verheugd over deze
ontwikkeling, omdat er duidelijke
continuïteit door wordt gescha
pen.
In ons land is thans de Range Rover leverbaar in de nieuwste uitvoering, die aanzienlijk verschilt van
de dusver geleverde modellen. Enerzijds is er de "commerciaP'-uitvoering (zonder achterbank) die
wordt geleverd op grijs kenteken, beginnend met de tweedeurs-versie voor 48.100,— inclusief
BTW. En anderzijds de vierdeurs "Vogue", de meest luxueuze personenwagen-versie voor
ƒ90.900,- incl. BTW.
Voortdurende wijzigingen aan de
Range Rover hebben van dit
vierwielaangedreven voertuig een
technisch hoogwaardig produkt
gemaakt, met kwaliteit en vooral
comfort voor de autobezitter die
de hoogste eisen aan zijn voertuig
stelt.
En daarbij bezit de Range Rover
dan ook nog de mogelijkheid elk
terrein aan te kunnen en gewich
ten te trekken tot 3500 kg door
gebruikmaking van een kogel
koppeling van 50 mm.
Het is royaal vijfpersoons en kan
1,02 m2 bagage meevoeren; met
weggeklapte achterbank zelfs 2
m2.
Het dashboard is in de nieuwe
uitvoering rijkelijk voorzien van
instrumenten, waaronder een toe-
renteller. Alle Range Rovers heb
ben nu elektronische ontsteking
gekregen. Verwarming en venti
latie zijn aanzienlijk verbeterd; er.
kwamen nieuwe buitenspiegels en
een fraaie bruin/bronzen bekle
ding.
Voor de vierdeurs versie is de
meest luxueuze uitvoering geko
zen waarin de Range Rover le
verbaar is: de Vogue. Deze bezit
standaard elektrisch verstelbare
deurspiegels, koplampsproeiers,
hoofdsteunen ook voor de passa
giers achterin, elektrisch bedien-
bare ramen, ook in hoogte ver
stelbare voorzittingen, verstelbare
rugleuningen en een beklede af-
dekplaat voor de bagageruimte.
De veiligheidsgordels zijn ver
nieuwd en in hoogte verstelbaar.
Andere vorozieningen van de Vo
gue zijn: zilvergrijze binnenbek-
leding, armleuningen voor en
achter, notehouten afwerking van
de binnenkant van de deuren,
centrale deurvergrendeling en
voor-zijruiten uit één stuk.
Uiter
lijk is de Range Rover "Vogue'"
herkenbaar aan een speciale, ge
distingeerde zij-striping.
Het leveringsprogramma van de Range Rover is thans alsvolgt:
prijs incl. BTW
Commercial (grijs kenteken)
tweedeurs, handgeschakeld
tweedeurs, automaat
vierdeurs, automaat
extra: airconditioning
Personenauto (geel kenteken)
tweedeurs, handgeschakeld
tweedeurs, automaat
rierdeurs Vogue, handgeschakeld
vierdeurs Vogue, automaat
:xtra: airconditioning
ƒ48.100-
ƒ53.100-
59.200,-
64.200-
ƒ4.250,-
ƒ67.200,-
74.500-
ƒ83.400-
ƒ90.900.-
ƒ5.600,-.
De Range Rover bezit permanen
te vierwielaandrijving en is zowel
voorzien van hoge/lage gearing
als van een differentieelsper-in-
richting. Hij wordt aangedreven
door een lichtmetalen 3500 cm3
achtcilinder motor.
De aandrijving van de handge-
schakelde versie geschiedt door
middel van een vijfversnellings
bak.
Metallic lak is uitsluitend -en
zonder meerprijs- leverbaar op de
vierdeurs Vogue, in de kleuren
blauw, zilver en goud.
Galant 1600 GL1979
Galant 1600 GL1978
Galant Sigma 2-ltr1977
Galant Stationcar 16001979
Galant Sigma 2.0 L1979
Fiat Argenta1982
Fiat 1271978
Mercedes 280 Automaat1979
Honda Civic1982
Citroën GS1978
Toyota Corona 200 aug. 1976
Peugeot 504 Coupé Automaat1973
Galant 2300 GIX Turbo Diesel1981
Celeste1980
Celeste1979
Colt 1200 GL 3-drs 1981
Colt 1200 GL 3-drs1982
Galant 16001979
Lancer 12001978
Colt 1200 GL S-drs. 1981
Speciale aanbieding:
Demonstratie-auto 7500 km. mrt. '84
Volvo 343 1981
Volvo 2461976
Opel Rekord Diesel Station1979
Opel Rekord1975
Datsun Stanza 1600 3-drs1982
Citroën Dyane 6 1979
VW Polo1977
BMW 5181975
Renault R4 TL 1978
Verrijn Stuartweg 6
Tel. 01 100-30768
Datsun 120 A1978
Dotsun Cherry 1980
Toyoto Corolla Liftbock 1980
Renoult 5 TL 1981
Fiat 132 met LPG 1980
Princess 2000 Hl 1980
Citroën Dyane 6 1979
Ford Tounus 2.0 GL..1978
Ford Taunus 1600 1975
Vouxholl Chevette 1977
VW Golf MX 1979
VW Passat l Diesel 1979
VW Passat l Voriant Diesel1982
Opel Ascono 1600 S 5-drs.
24.000 km. juni 1983
Peugeot 504 L1977
Mercuriusweg 29
(t o. Prijsslag)
Tel 01 184-19051
Vertegenwoordiger: Sj de Feyter. tel. 01 100-14467
Eind augustus beginnen we weer met de
wij bieden u de mogelijkheid om tijdens onze rijoplei
ding CE/ DE tevens de chauffeurscursus te volgen
cursusgeld 595.—
examengarantie
cursus bij u in de buurt
tevens verzorgen we het praktisch gedeelte
aanvullende opleiding personenvervoer
cursus vervoer gevaarlijke goederen
cursus bederfelijke goederen
CCV-B-opleidingen in Goes, Terneuzen, Middelburg en
Zierikzee.
Inschrijving en informatie: 01100-23140
01103- 1804
01103- 2428
Méér auto, minder zorgen.
3-drs of 4-drs. uitvoering
vanaf f 18.995.—
4-drs. of 5-drs. uitvoering
vanaf f 23-895.—
PRES ROOSEVELTLAAN 768 - VLISSINGEN - TEL 01 184-1 6679
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
BMW
Industrieweg 2 7-29 Vlissingen
Tel. 01 184-14400, b.g g.
01 100-28545
dealer voor Walcheren
Veerseweg 1 04
Middelburg
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
01180-12918
Industrieterrein Arnestein
I Bedt
Off dealer van Pers - en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-1 7736
Gildeweg 20 telefoon 01 184 19420 Vlissingen
Oude Rijksweg 60 Telefoon 01 182 1443
Nieuw en Si Joosland
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel 01 1 84 -1 3995
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180 12972
Tevens dealer Subaru
HYIJTDOI
Noordmonsterweg4
Middelburg
Tel 01 180-36815
zastava
Mercuriusweg 29.
Vlissingen
01 184-19051
orci Kalverstraat 1
Middelburg 01180 25851
O K inruilwagens - leasing
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 184-1 9810
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01184-17130
Seisplein 5 Middelburg
01180-33003
.eiJ
Autobedrijf
Industrieweg 31 Vlissingen
Tel 01 184-15220
°>s s
suzuw
Gerbrandystraat 4
Vlissingen - 01 184-65496
Dealer voor Walcheren
Klein Vlaanderen 97
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-12916
Vlivsingcn
(iüdowcg
Tel. 01184-1% 10
VOLVO
Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen
2x Opel Ascona 1 600 2- en 4-drs. LPG
1982
Opel Ascona 2-ltr. diesel
1979
Opel Ascona 2.0 N
sept. '79
^)pel Kadett 1300
1982
Opel Kadett Stationcar
1980
Opel Manta 2 OS Combi Coupé
1979
Ford Taunus 1 600 L Stat car
1979
Ford Sierra 1 600 L
1983
Golf D (4x)
1979 1980
Honda Accord
1978
BMW 323i Alpina
1978
Renault 4 GTL
1982
Mercedes 1 90. 600 km
april 1984
Simca 1308 GLS
1977
Toyota Starlet de Luxe
1980
Datsun Stanza 1600 de Luxe LPG
1982
Peugeot 305 SR
1979
BMW 320-6 LPG
1980
Daf 46 aut
1977