De roest in de kraag gevat Beschermde holle ruimten AUSTIN ROVER BLIJFT IN GOUDA NIEUWE RANGE ROVERS IN NEDERLAND TRAMPER A verkeersschool <0 automerken ABC O s VAN DAMME anno kanna GOES VLISSINGEN SCHRIJF NU IN CHAUFFEURSOPLEIDING CCV-B De Mazda 323 Skyline Mazda 626 Limited. Zo worden de holle ruimten geconserveerd Wegens enorm succes, geprolongeerd: DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 8 augustus 1984 Vernieuwingen Leveringsprogramma GOES B.V. DIV. MITSUBISHI'S ANDERE MERKEN VLISSINGEN DIV. MITSUBISHI'S MITSUBISHI SPACEWAG0N 1800 GL SPECIALE PRNS BOVAG-GARANTIEBEWIJS FINANCIERINGEN-LEASING ANDERE MERKEN de Zeeuwsche chauffeursschool en de Enkele stuks hebben wij nog kunnen bemachtigen. Beide auto's kompleet uitgerust voor een bescheiden prijs Mazda 323 Skyline leverbaar in Mazda 626 Limited leverbaar in EN OP IS OP, DUS HAAST U AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. AUTOBEDRIJF KLIP AUTOBEDRIJF RIJK BV DIJKWEL BV CITROËN 01 180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP BLAAS AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF BERB0 FA. DEDREU&C0 LA DA GARAGE RENT0N TRAMPER VLISSINGEN C V. 0 Louisse Auto b.v. :41 DIJKWEL BV DIJKWEL BV RENAULT RENAULT AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST fc W0NDERGEM MELSE AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. AUTOBEDRIJF CEVAAL TOYOTA Middelburg 01180-12865 Auto-Poppe Walcheren B.V. Autobedrijf Van Fraassen b.v. AUTOBEDRIJF Wissenkerke Tel. 01107-1477 AUTO-AKTUEEL Sedert de automobiel zijn kinderziekten te boven is, rolt hij in een plaatstalen jasje over de weg. Sindsdien wordt de levensduur niet alleen bedreigd door mechanische slijtage, maar ook door een tweede, in het begin nauwelijks opgemerkte tegenstander: de corrosie. Verbeterde lakprocedé's en hoog waardige bodembescherming vormden hierop de eerste ant woorden, maar de moderne "zelf dragende" carrosserieën hielden nog meer corrosief ongemak in petto, omdat bij deze bouwwijze door de holle stalen dragende profielen in de carrosseriebodem, door de buisvormige of vierkante bolle stalen profielen op de dra gende plaatsen van de opbouw en door de dubbelwandige verstevi gingen in de deuren, de motorkap en de achterdeur talrijke meer of minder grote holle ruimten ont stonden. Vanwege hun gesloten heid, hoekige vorm en slechte ontluchting leiden zij een klam tot vochtig inwendig bestaan en zijn zodoende ideale roestnesten. Deze corrosieve tijdbommen konden noch door moderne lak- technieken, noch door een kost bare bodembescherming onscha delijk worden gemaakt. Volko men onzichtbaar, heimelijk, stil en geleidelijk roestten zij rustig voort om tenslotte niet meer goed te maken schade te presenteren. Aan het begin van de jaren ze ventig was hun boosaardig spel genoegzaam onderkend en zo be rucht, dat bestrijdingsmaatregelen over een breed front op gang kwamen. "Holleruimtebescher- ming" of "ML-behandeling" luidde de strijdkreet. Garages, tankstations en doe-het-zelf bes trijders gingen de verborgen roesthaarden via geboorde gaten met speciale anti-roestmiddelen te lijf en probeerden het vernie lingsproces zo te voorkomen. "Voorkomen is beter dan gene zen" - luidt een goed oud gezegde, dat zeker op het punt van de cor rosie van toepassing is. Want men, weet, dat een eenmaal begonnen wegvretingsproces door roest al leen kan worden vertraagd maar niet gestopt. Het was dus logisch al tijdens de produktie een holle- ruimteconservering uit te gaan voeren. Hierbij kan men de holle ruimten het best bereiken en wordt tussen het lakken en de montage met vloeibare was en een spuitpistool -dus met de hand- een beschermende injectie toegediend in de holle ruimten. Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt, want el ke holle ruimte vergt een indivi duele behandeling. Zo kunnen bijvoorbeeld hij hoekige holle ruimten zogenaamde "spuitscha- duwen" een voldoende coating verhinderen. En om de spraywas mooi vloeibaar te houden is een voortdurend bijmengen met op losmiddelen vereist. Bij deze me thode staan moeite en succes dus nog niet in de juiste verhouding. Daarom besloot één van de grootste automobielfabrikanten -namelijk Volkswagen- om in dit opzicht spijkers met koppen te slaan en de holleruimteconserve- ring als een volautomatisch ar beidsproces zo in de produktie in te bouwen, dat aan het werk in herente toevalligheden en defec ten hierbij worden uitgeschakeld. Men ontwikkelde een speciaal vloeiwasprocédé, dal vanwege zijn unieke karakter gepatenteerd werd en dat alle carrosserieën van ieder personenautomodel onmid dellijk na het lakproces doorlo pen. De grondgedachte van de nieuwe methode bestaat uit het volgieten van alle bolle ruimten met een 120 graden C hete was, zodat washoe- veelheid en wastemperatuur een homogene coating van alle wan den garanderen. Natuurlijk is daarbij ieder gebruik van oplos middelen overbodig. Om de zui vere was letterlijk warm te ont vangen, passeert iedere de vloei- wasinstallatie tegemoet zwevende carrosserie eerst een voorverwar- mingszone, waarin de carrosserie een behaaglijke temperatuur van circa 60 graden C wordt meege geven. Dan laat de hangende transportband zijn last voorzichtig in de spuitzone zakken tot de daar aangebrachte spuitmonden exact de vloeigaten in de plaatstalen carrosserie afdekken. In de instal latie in Wolfsburg zijn er 32 van deze spuitvoorzieningen, waarvan er bijvoorbeeld bij het aanzweven van een vijfdeurscarrosserie voor de Golf per lichtspleetmelding 25 stuks (inclusief de zwenkarmen voor de deuren) in werking wor den gesteld. En hierbij wordt -dat kan men rustig zeggen- niet beknibbeld maar echt geklotst. Tot 320 kg hete was doorstroomt de plaatsta len ingewanden, waarbij geen en kel hoekje - hoe afgelegen ook- deze stroom ontloopt. Na het wegstromen van de was grijpt de zwevende transportband weer toe. In de afdruipzone loopt het laatste nog vloeibare overschot weg. In iedere carrosserie blijft tongeveer 2,6 kg was achter -de holleruim- teconservering voor een heel autoleven. Het hele proces duurt niet langer dan de voorafgaande beschrijving. De specialisten van Volkswagen noemden ons een cyclustijd van 60 seconden. Dus iedere minuut daalt een carrosserie in de vloeizone, krijgt zijn wasinjectie, komt om hoog en zweeft weer weg. In de Volkswagen- en Audifabrieken prepareert men op deze wijze per dag rond 5.000 carrosserieën. Wie er daar één van krijgt, hoeft ajch geen zorgen meer te maken ever de holle ruimten van zijn auto. Voorverwarmingszone 60° Het auto importbedrijf Austin Rover Ne derland b.v. zal na de verkoop van haar bedrijfspand niet verhuizen, maar in het tegenwoordige gebouw in Gouda gehuisvest blijven. De verkoop van het onderkomen vond plaats omdat de ruimte veel te groot was geworden voor Aus tin Rover door een rationalisatie van de onderdelenvoorziening, waarbij het centrale onderdelen- magazijn naar West-Duitsland werd verplaatst. Het is echter mogelijk gebleken een passend gedeelte van het ver kochte pand van de nieuwe eige naar terug te huren, waardoor economisch gewerkt kan worden. De gehele bovenverdieping van het aan de voorzijde gelegen kan toorgebouw zal bij Austin Rover in gebruik blijven, dat geldt ook voor de gehele achterzijde van het pand, waar de personenauto werkplaats en de technische trai- ningsschool zijn gehuisvest, als mede het afleveringscentrum waar auto's een inspectiebeurt ondergaan voordat ze aan dealers in een aantal landen worden af geleverd. Behalve de genoemde kantoor werkplaatsruimten blijven ook voldoende parkeerplaatsen be schikbaar, zodat de werkzaamhe den van Austin Rover Nederland in Gouda op dezelfde voet kun nen worden voortgezet. De nieuwe eigenaar van het pand, Engelvaart Tricotagefabrieken, zal de benedenverdieping van het kantoorgebouw in gebruik nemen en het omvangrijke tussengedeel- te van het gebouw, waar vroeger het centrale onderdelenmagazijn was gevestigd. Op het gebouw zal de naam "Austin Rover Nederland" staan. De directie van het auto-import- bedrijf is zeer verheugd over deze ontwikkeling, omdat er duidelijke continuïteit door wordt gescha pen. In ons land is thans de Range Rover leverbaar in de nieuwste uitvoering, die aanzienlijk verschilt van de dusver geleverde modellen. Enerzijds is er de "commerciaP'-uitvoering (zonder achterbank) die wordt geleverd op grijs kenteken, beginnend met de tweedeurs-versie voor 48.100,— inclusief BTW. En anderzijds de vierdeurs "Vogue", de meest luxueuze personenwagen-versie voor ƒ90.900,- incl. BTW. Voortdurende wijzigingen aan de Range Rover hebben van dit vierwielaangedreven voertuig een technisch hoogwaardig produkt gemaakt, met kwaliteit en vooral comfort voor de autobezitter die de hoogste eisen aan zijn voertuig stelt. En daarbij bezit de Range Rover dan ook nog de mogelijkheid elk terrein aan te kunnen en gewich ten te trekken tot 3500 kg door gebruikmaking van een kogel koppeling van 50 mm. Het is royaal vijfpersoons en kan 1,02 m2 bagage meevoeren; met weggeklapte achterbank zelfs 2 m2. Het dashboard is in de nieuwe uitvoering rijkelijk voorzien van instrumenten, waaronder een toe- renteller. Alle Range Rovers heb ben nu elektronische ontsteking gekregen. Verwarming en venti latie zijn aanzienlijk verbeterd; er. kwamen nieuwe buitenspiegels en een fraaie bruin/bronzen bekle ding. Voor de vierdeurs versie is de meest luxueuze uitvoering geko zen waarin de Range Rover le verbaar is: de Vogue. Deze bezit standaard elektrisch verstelbare deurspiegels, koplampsproeiers, hoofdsteunen ook voor de passa giers achterin, elektrisch bedien- bare ramen, ook in hoogte ver stelbare voorzittingen, verstelbare rugleuningen en een beklede af- dekplaat voor de bagageruimte. De veiligheidsgordels zijn ver nieuwd en in hoogte verstelbaar. Andere vorozieningen van de Vo gue zijn: zilvergrijze binnenbek- leding, armleuningen voor en achter, notehouten afwerking van de binnenkant van de deuren, centrale deurvergrendeling en voor-zijruiten uit één stuk. Uiter lijk is de Range Rover "Vogue'" herkenbaar aan een speciale, ge distingeerde zij-striping. Het leveringsprogramma van de Range Rover is thans alsvolgt: prijs incl. BTW Commercial (grijs kenteken) tweedeurs, handgeschakeld tweedeurs, automaat vierdeurs, automaat extra: airconditioning Personenauto (geel kenteken) tweedeurs, handgeschakeld tweedeurs, automaat rierdeurs Vogue, handgeschakeld vierdeurs Vogue, automaat :xtra: airconditioning ƒ48.100- ƒ53.100- 59.200,- 64.200- ƒ4.250,- ƒ67.200,- 74.500- ƒ83.400- ƒ90.900.- ƒ5.600,-. De Range Rover bezit permanen te vierwielaandrijving en is zowel voorzien van hoge/lage gearing als van een differentieelsper-in- richting. Hij wordt aangedreven door een lichtmetalen 3500 cm3 achtcilinder motor. De aandrijving van de handge- schakelde versie geschiedt door middel van een vijfversnellings bak. Metallic lak is uitsluitend -en zonder meerprijs- leverbaar op de vierdeurs Vogue, in de kleuren blauw, zilver en goud. Galant 1600 GL1979 Galant 1600 GL1978 Galant Sigma 2-ltr1977 Galant Stationcar 16001979 Galant Sigma 2.0 L1979 Fiat Argenta1982 Fiat 1271978 Mercedes 280 Automaat1979 Honda Civic1982 Citroën GS1978 Toyota Corona 200 aug. 1976 Peugeot 504 Coupé Automaat1973 Galant 2300 GIX Turbo Diesel1981 Celeste1980 Celeste1979 Colt 1200 GL 3-drs 1981 Colt 1200 GL 3-drs1982 Galant 16001979 Lancer 12001978 Colt 1200 GL S-drs. 1981 Speciale aanbieding: Demonstratie-auto 7500 km. mrt. '84 Volvo 343 1981 Volvo 2461976 Opel Rekord Diesel Station1979 Opel Rekord1975 Datsun Stanza 1600 3-drs1982 Citroën Dyane 6 1979 VW Polo1977 BMW 5181975 Renault R4 TL 1978 Verrijn Stuartweg 6 Tel. 01 100-30768 Datsun 120 A1978 Dotsun Cherry 1980 Toyoto Corolla Liftbock 1980 Renoult 5 TL 1981 Fiat 132 met LPG 1980 Princess 2000 Hl 1980 Citroën Dyane 6 1979 Ford Tounus 2.0 GL..1978 Ford Taunus 1600 1975 Vouxholl Chevette 1977 VW Golf MX 1979 VW Passat l Diesel 1979 VW Passat l Voriant Diesel1982 Opel Ascono 1600 S 5-drs. 24.000 km. juni 1983 Peugeot 504 L1977 Mercuriusweg 29 (t o. Prijsslag) Tel 01 184-19051 Vertegenwoordiger: Sj de Feyter. tel. 01 100-14467 Eind augustus beginnen we weer met de wij bieden u de mogelijkheid om tijdens onze rijoplei ding CE/ DE tevens de chauffeurscursus te volgen cursusgeld 595.— examengarantie cursus bij u in de buurt tevens verzorgen we het praktisch gedeelte aanvullende opleiding personenvervoer cursus vervoer gevaarlijke goederen cursus bederfelijke goederen CCV-B-opleidingen in Goes, Terneuzen, Middelburg en Zierikzee. Inschrijving en informatie: 01100-23140 01103- 1804 01103- 2428 Méér auto, minder zorgen. 3-drs of 4-drs. uitvoering vanaf f 18.995.— 4-drs. of 5-drs. uitvoering vanaf f 23-895.— PRES ROOSEVELTLAAN 768 - VLISSINGEN - TEL 01 184-1 6679 Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 BMW Industrieweg 2 7-29 Vlissingen Tel. 01 184-14400, b.g g. 01 100-28545 dealer voor Walcheren Veerseweg 1 04 Middelburg Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg 01180-12918 Industrieterrein Arnestein I Bedt Off dealer van Pers - en Bedrijfsauto's Industrieweg 1 9 Vlissingen 01 184-1 7736 Gildeweg 20 telefoon 01 184 19420 Vlissingen Oude Rijksweg 60 Telefoon 01 182 1443 Nieuw en Si Joosland Off dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel 01 1 84 -1 3995 Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 180 12972 Tevens dealer Subaru HYIJTDOI Noordmonsterweg4 Middelburg Tel 01 180-36815 zastava Mercuriusweg 29. Vlissingen 01 184-19051 orci Kalverstraat 1 Middelburg 01180 25851 O K inruilwagens - leasing Pres Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 184-1 9810 Gildeweg 1 6 Vlissingen 01184-17130 Seisplein 5 Middelburg 01180-33003 .eiJ Autobedrijf Industrieweg 31 Vlissingen Tel 01 184-15220 °>s s suzuw Gerbrandystraat 4 Vlissingen - 01 184-65496 Dealer voor Walcheren Klein Vlaanderen 97 Industrieweg 23 Vlissingen 01184-12916 Vlivsingcn (iüdowcg Tel. 01184-1% 10 VOLVO Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen 2x Opel Ascona 1 600 2- en 4-drs. LPG 1982 Opel Ascona 2-ltr. diesel 1979 Opel Ascona 2.0 N sept. '79 ^)pel Kadett 1300 1982 Opel Kadett Stationcar 1980 Opel Manta 2 OS Combi Coupé 1979 Ford Taunus 1 600 L Stat car 1979 Ford Sierra 1 600 L 1983 Golf D (4x) 1979 1980 Honda Accord 1978 BMW 323i Alpina 1978 Renault 4 GTL 1982 Mercedes 1 90. 600 km april 1984 Simca 1308 GLS 1977 Toyota Starlet de Luxe 1980 Datsun Stanza 1600 de Luxe LPG 1982 Peugeot 305 SR 1979 BMW 320-6 LPG 1980 Daf 46 aut 1977

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 11