'Rederland
nTariliem'
Wie denkt er nu aan
school als de vakantie nog niet
eens goed en wel begonnen is?
Torro. En dat is maar goed ook
Want je kunt je zaken al prima
voor elkaar hebben, vóórdat je
met vakantie gaat.
„Uitverkocht" en „Nee, sorry"
kan je dan niet overkomen.
Torro heeft alles voor school.
En vanzelfsprekend voor
de laagst mogelijke prijzen.
KAMPIOEN
GOEDKOOP HUISHOUDEN
adverteren
doet
verkopen
ZOVEEL MENSEN,ZOVEELWENSEN; WIJ BIEDEN U EEN SIEMENS K0ELKAST0P MAAT.
wie niet adverteert
wordt vergeten
TENTOONSTELLING: HET VERLEDEN
VAN DE VLISSINGSE BOULEVARD
Woensdag 27 juni 1984
I)E VLISSINGER
AMSTERDAM -
S WERELDS GROOTSTE
CACAOHAVEN
4 FANTASIE SCHRIFTEN
*$8
ELEKTRO
lAOTSEN-lOBSE tlESm
KOELKASTEN VANAF 298.—
SIEMENS. DOORDACHT EN DUURZAAM.
TIIDELIIK KANS OP GRATIS KOELKAST!
Cacao en de Amsterdamse
haven horen bij elkaar, al
heel lang. Nergens ter
wereld voeren schepen meer
cacao aan dan in Amster
dam en nergens ligt perma
nent ook een grotere voor
raad opgeslagen dan bij be
drijven in het Amsterdamse
havengebied. Cacao vormt
één van de bijzondere la
dingsoorten waarin de ha
ven is gespecialiseerd.
Amsterdam cacaohaven
nummer één
Met een aanvoer uit meren
deels Westafrikaanse en
Zuidamerikaanse landen,
die tamelijk constant is
(tussen de 300.000 en
350.000 ton per jaar), is
Amsterdam de eerste ca
caohaven van de wereld.
Dat komt neer op zo'n
twintig procent van de jaar
lijkse wereldproduktie! De
Amsterdamse haven is
daarom bereid te investeren
in één van zijn sterke pijlers.
Geïnvesteerd wordt in
nieuwe los- en opslagfacili
teiten. Cornelder's Contro
le- en Veembedrijf heeft in
het westelijk havengebied
een moderne loods laten
zetten die bijna 30.000 ton
kan bergen. Een ander be
drijf in dezelfde omgeving
dat geld heeft gestopt in
'cacaovemen' is bv. de In
ternationale Controle
Maatschappij (in een loods
van 7.500 m2, met ruimte
voor 12.000 ton).
De verwachting is dat de
komende jaren steeds meer
cacao in containers zal wor
den aangevoerd. Diverse
lijndiensten - ook Nedlloyd
- hebben onlangs enkele
geslaagde proefverschepin-
gen uitgevoerd met 'opge-
zakte' cacao die in speciale
geventileerde containers
was geladen. Zeer geslaagd
is ook de verscheping van
'opgezakt' cacao op zg. bol
sters (container-laadvloe
ren).
Voldoende opslagruimte en
moderne verschepingsvor-
men: ze zijn van belang
voor de cacaofabrieken (in
Nederland en Duitsland),
die het hele jaar door moe
ten kunnen werken. Het
grootste deel van de cacao-
aanvoer vindt plaats tussen
oktober en maart; de
hoofdoogst wordt immers
geplukt, wanneer het bij ons
winter is. Amsterdam is de
grootste cacaohaven - dat
staat vast - aan die positie
wordt niet getornd. Am
sterdam. dichtbij de Zaan
streek waar 's werelds
grootste concentratie aan
cacaoverwerkende indus
trieën staat. Het één heeft
met het ander te maken, dat
is duidelijk. Nederland
neemt ongeveer tien pro
cent van de totale 'wereld-
vermaling' van cacaobonen
voor zijn rekening. Andere
belangrijke landen in deze
sector zijn Brazilië, de Ver
enigde Staten en West-
Duitsland.
Het grootste deel van de
Nederlandse produktfe van
cacaoboter, cacaopoeder en
chocoladeprodukten gaat de
grens weer over. Van de
twee eerste produkten (half
fabrikaten) is ons land zelfs
de grootste exporteur van de
wereld. In 1982 bijvoorbeeld
met resp. 59.000 en 61.000
ton - voor een waarde van
ruim ƒ960.000.000.— Voor
1983 was dit zelfs meer dan
ƒ1 miljard, waarvan 6 be
stond uit cacaoboter en 2 uit
cacaopoeder.
De uitvoer van chocolade
produkten (voornamelijk
naar EEG-landen) was
100.200 ton ter waarde van
600.000.000.-
Een twee-eenheid!
Amsterdam is dè aanvoer-
haven van cacao en in de
Zaanstreek en het Gooi
staat de verwerkende indus
trie. Om maar eens enkele
grote namen te noemen:
Cacaofabriek De Zaan als
grootste, verder Bensdorp,
Berisford, Gerkens en Wes-
sanen.
Het heeft direct te maken
met de uitstekende positie
die Nederland inneemt tus
sen de producerende en
consumerende landen.
Bovendien heeft ons land
vanouds veel technologi
sche en markt-technische
cacao-kennis in huis. Want
de Amsterdamse haven was
er héél vroeg bij. Niet zo
vroeg als de Spanjaarden -
die aan het eind van de 15e
eeuw reeds cacaobonen
meebrachten uit Mexico -
maar al wel tijdens de
Tachtigjarige Oorlog, toen
buitgemaakte Spaanse
schepen soms met kleine
hoeveelheden cacaobonen
waren beladen. De eerste
échte commerciële versche
ping van 400 pond cacao
bonen naar Amsterdam da
teert van 1773. In het jaar
1815 werd voor de eerste
maal in Amsterdam door
Casparus van Houten cacao
gemalen; dertien jaar daar
na kwam zijn zoon Coen-
raad met de eerste cacaop
oeder op de markt.
Het gaat dus om een traditie
van eeuwen, die in stand
kan worden gehouden door
Amsterdam's vakmanschap
en handelsgeest.
s$Si
VILTSTIFTEN
36 kleuren
DE NIEUWE SPORTAGENDA
boordevol sportieve
informatie en foto's
80 bladzijden
■CM
RINGBAND INTERIEUR,
17 RINGS
100 vel 10 mm ruit
n
5 SCHRIFTEN
in verschillende kleuren.
80 bladzijden gelinieerd
275
WEGWERP-
REPLAY STICK
fouten in een wip
hersteld. Blauw of
zwart -4 Q£?
schrijvend.f
STRIP AGENDA
575
RINGBAND INTERIEUR
23 RINGS
300 vel gelinieerd
4.50
RINGBAND INTERIEUR
23 RINGS
100 vel gelinieerd
1.95
SCHRIJFBLOK
50 vel gelinieerd
EFFEN KAFTPAPI ER
5 meter lang, 4 yfO
0,50 meter breedI iW
ZELFKLEVENDE BOEKFOLIE
3,5 meter lang, O 'T'iZ
0,32 meter breedOa# w
6.50
LETTERTANG
met tape
RINGBAND INTERIEUR,
17 rings
400 vel gelinieerd
MARKEERSTIFTEN
2 stuks. Geel en groen
1195
Priiswijzigingen tg v.
Overheidsmaatregelen
en/ot van fabrikantenzijde
voorbehouden.
VULPEN
met
4 patronen
275
C00SJE BUSKENSTRAAT 135 VLISSINGEN
Vanwege de herinrichting van de
Vlissingse boulevard wordt tot en
met 22 september in het Stedelijk
Museum Vlissingen aandacht bes
teed aan het verleden van de Vlis
singse boulevard.
De presentatie zal deels chronolo
gisch en deels thematisch geor
dend worden.
De Boulevard als Waterkering
Tussen de 13e en 15e eeuw werd
de kust van Walcheren geteisterd
door verschillende hoogwater
standen. Mede hierdoor veran
derde de loop van de rivier de
Schelde. Een der belangrijke ri
viergeulen ontwikkelde zich vlak
langs het eiland Walcheren. Sa
men met stormen kalfden steeds
grotere delen van het eiland, ook
in de omgeving van Vlissinfen
sterk af. In 1293 werd van Dishoek
naar Vlissingen een dijk gelegd.
Deze lag waar nu de Westersch'el-
de stroomt, ongeveer enkele tien
tallen tot honderden meters bui
ten de huidige kust van Vlissin
gen. Achter deze dijk lag een sla
perdijk, ongeveer op de plaats van
de huidige Boulevards. Door
dijkdoorbraken tussen 1326 en
1439 verdween de de oorspronke
lijke dijk en werd dè slaperdijk de
zeekering.
De boulevard als vestingmuur
In 1489 kreeg Vlissingen toestem
ming, zich te voorzien van ver
sterkte muren en vesten, om zich
te kunnen verdedigen legen aan
vallen van buitenaf. -
Het deel van de Boulevard, dat nu
naar M.A. de Ruyter is genoemd
(het deel van het Keizersbolwerk
tot aan de Coosje Buskenstraat)
werd voorzien v.an een stenen
muur. om ook te kunnen dienen
als vestingmuur. Het werd bek
leed met arduinsteen. U moet zich
voorstellen dat deze muur met
witte stenen een heel aparte in
druk heeft gegeven.
In de loop van de eeuwen is er veel
gesleuteld aan deze muur; allerlei
fortificaties werden er aangelegd
en tijdens de Napoleontische be
zetting werd Vlissingen omge
bouwd tot een vesting. Tijdens de
tweede wereldoorlog kreeg Vlis
singen wederom het twijfelachtige
genoegen, om tot "vesting" te
worden verheven. De gevolgen
van deze oorlogshandelingen
rond de "Vesting Vlissingen" zijn
dan ook tot op de dag van van
daag zeer duidelijk waarneem
baar.
De Boulevard als recreatief
element.
Ongeveer vanaf 1880 begon Vlis
singen zich te ontwikkelen als
"badplaats". De boulevards, met
name Boulevard Bunkert, waar
van af men een goed zicht heet op
het /.eegebeuren namen hierin een
voorname plaats in. Vooral op
delen van de Boulevard Bunkert
verschenen diverse voorzieningen
voor de "touristen"; een hotel,
badcabines en zelfs een echte
"pier".
Tijdens de tweede wereldoorlog
werd veel hiervan verwoest, maar
thans tracht men weer iets van de
oude glorie van de "badplaats"
terug te brengen.
De expositie is dagelijks geopend.
Op werkdagen van 10 tot 17 uur en
in het weekend van 13 tot 17 uur.
Koellvnescombmatie KG 3060.
Koellvnescombmatie KG 3360 (wit of beige)
Ivrcscombinatie KG 3560. Dubbeldeur* koelkast KS 3140.
Zelfs een haantje krijgt er kippevel m' Koning Winter benjdt z'n vriesvemogen t Ike dog een r'm de maand' Beneden is't koud. maar boven vnest hel stevig' Vriest vier sterren van de hemel:
Dne-zone
Dubbeldeurs koelkast KS 2640(wit of beige). KV 3540 't Wfe<
Verschrikkelijke
Scheldestraat 17 - Vlissingen Tel. 01184 - 12965
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
Als u tussen 10 mei en 5 juli a.s. een Siemens koelkast
koopt, heeft u Alle kans dat Siemens het aankoopbedrag
aan u terugbetaalt, of wellicht komt u in aanmerking voor
één van de troostprijzen. Er ligt een wedstrijdformulier bij
ons voor u klaar. Doe méé!