'Rederland nTariliem' Wie denkt er nu aan school als de vakantie nog niet eens goed en wel begonnen is? Torro. En dat is maar goed ook Want je kunt je zaken al prima voor elkaar hebben, vóórdat je met vakantie gaat. „Uitverkocht" en „Nee, sorry" kan je dan niet overkomen. Torro heeft alles voor school. En vanzelfsprekend voor de laagst mogelijke prijzen. KAMPIOEN GOEDKOOP HUISHOUDEN adverteren doet verkopen ZOVEEL MENSEN,ZOVEELWENSEN; WIJ BIEDEN U EEN SIEMENS K0ELKAST0P MAAT. wie niet adverteert wordt vergeten TENTOONSTELLING: HET VERLEDEN VAN DE VLISSINGSE BOULEVARD Woensdag 27 juni 1984 I)E VLISSINGER AMSTERDAM - S WERELDS GROOTSTE CACAOHAVEN 4 FANTASIE SCHRIFTEN *$8 ELEKTRO lAOTSEN-lOBSE tlESm KOELKASTEN VANAF 298.— SIEMENS. DOORDACHT EN DUURZAAM. TIIDELIIK KANS OP GRATIS KOELKAST! Cacao en de Amsterdamse haven horen bij elkaar, al heel lang. Nergens ter wereld voeren schepen meer cacao aan dan in Amster dam en nergens ligt perma nent ook een grotere voor raad opgeslagen dan bij be drijven in het Amsterdamse havengebied. Cacao vormt één van de bijzondere la dingsoorten waarin de ha ven is gespecialiseerd. Amsterdam cacaohaven nummer één Met een aanvoer uit meren deels Westafrikaanse en Zuidamerikaanse landen, die tamelijk constant is (tussen de 300.000 en 350.000 ton per jaar), is Amsterdam de eerste ca caohaven van de wereld. Dat komt neer op zo'n twintig procent van de jaar lijkse wereldproduktie! De Amsterdamse haven is daarom bereid te investeren in één van zijn sterke pijlers. Geïnvesteerd wordt in nieuwe los- en opslagfacili teiten. Cornelder's Contro le- en Veembedrijf heeft in het westelijk havengebied een moderne loods laten zetten die bijna 30.000 ton kan bergen. Een ander be drijf in dezelfde omgeving dat geld heeft gestopt in 'cacaovemen' is bv. de In ternationale Controle Maatschappij (in een loods van 7.500 m2, met ruimte voor 12.000 ton). De verwachting is dat de komende jaren steeds meer cacao in containers zal wor den aangevoerd. Diverse lijndiensten - ook Nedlloyd - hebben onlangs enkele geslaagde proefverschepin- gen uitgevoerd met 'opge- zakte' cacao die in speciale geventileerde containers was geladen. Zeer geslaagd is ook de verscheping van 'opgezakt' cacao op zg. bol sters (container-laadvloe ren). Voldoende opslagruimte en moderne verschepingsvor- men: ze zijn van belang voor de cacaofabrieken (in Nederland en Duitsland), die het hele jaar door moe ten kunnen werken. Het grootste deel van de cacao- aanvoer vindt plaats tussen oktober en maart; de hoofdoogst wordt immers geplukt, wanneer het bij ons winter is. Amsterdam is de grootste cacaohaven - dat staat vast - aan die positie wordt niet getornd. Am sterdam. dichtbij de Zaan streek waar 's werelds grootste concentratie aan cacaoverwerkende indus trieën staat. Het één heeft met het ander te maken, dat is duidelijk. Nederland neemt ongeveer tien pro cent van de totale 'wereld- vermaling' van cacaobonen voor zijn rekening. Andere belangrijke landen in deze sector zijn Brazilië, de Ver enigde Staten en West- Duitsland. Het grootste deel van de Nederlandse produktfe van cacaoboter, cacaopoeder en chocoladeprodukten gaat de grens weer over. Van de twee eerste produkten (half fabrikaten) is ons land zelfs de grootste exporteur van de wereld. In 1982 bijvoorbeeld met resp. 59.000 en 61.000 ton - voor een waarde van ruim ƒ960.000.000.— Voor 1983 was dit zelfs meer dan ƒ1 miljard, waarvan 6 be stond uit cacaoboter en 2 uit cacaopoeder. De uitvoer van chocolade produkten (voornamelijk naar EEG-landen) was 100.200 ton ter waarde van 600.000.000.- Een twee-eenheid! Amsterdam is dè aanvoer- haven van cacao en in de Zaanstreek en het Gooi staat de verwerkende indus trie. Om maar eens enkele grote namen te noemen: Cacaofabriek De Zaan als grootste, verder Bensdorp, Berisford, Gerkens en Wes- sanen. Het heeft direct te maken met de uitstekende positie die Nederland inneemt tus sen de producerende en consumerende landen. Bovendien heeft ons land vanouds veel technologi sche en markt-technische cacao-kennis in huis. Want de Amsterdamse haven was er héél vroeg bij. Niet zo vroeg als de Spanjaarden - die aan het eind van de 15e eeuw reeds cacaobonen meebrachten uit Mexico - maar al wel tijdens de Tachtigjarige Oorlog, toen buitgemaakte Spaanse schepen soms met kleine hoeveelheden cacaobonen waren beladen. De eerste échte commerciële versche ping van 400 pond cacao bonen naar Amsterdam da teert van 1773. In het jaar 1815 werd voor de eerste maal in Amsterdam door Casparus van Houten cacao gemalen; dertien jaar daar na kwam zijn zoon Coen- raad met de eerste cacaop oeder op de markt. Het gaat dus om een traditie van eeuwen, die in stand kan worden gehouden door Amsterdam's vakmanschap en handelsgeest. s$Si VILTSTIFTEN 36 kleuren DE NIEUWE SPORTAGENDA boordevol sportieve informatie en foto's 80 bladzijden ■CM RINGBAND INTERIEUR, 17 RINGS 100 vel 10 mm ruit n 5 SCHRIFTEN in verschillende kleuren. 80 bladzijden gelinieerd 275 WEGWERP- REPLAY STICK fouten in een wip hersteld. Blauw of zwart -4 Q£? schrijvend.f STRIP AGENDA 575 RINGBAND INTERIEUR 23 RINGS 300 vel gelinieerd 4.50 RINGBAND INTERIEUR 23 RINGS 100 vel gelinieerd 1.95 SCHRIJFBLOK 50 vel gelinieerd EFFEN KAFTPAPI ER 5 meter lang, 4 yfO 0,50 meter breedI iW ZELFKLEVENDE BOEKFOLIE 3,5 meter lang, O 'T'iZ 0,32 meter breedOa# w 6.50 LETTERTANG met tape RINGBAND INTERIEUR, 17 rings 400 vel gelinieerd MARKEERSTIFTEN 2 stuks. Geel en groen 1195 Priiswijzigingen tg v. Overheidsmaatregelen en/ot van fabrikantenzijde voorbehouden. VULPEN met 4 patronen 275 C00SJE BUSKENSTRAAT 135 VLISSINGEN Vanwege de herinrichting van de Vlissingse boulevard wordt tot en met 22 september in het Stedelijk Museum Vlissingen aandacht bes teed aan het verleden van de Vlis singse boulevard. De presentatie zal deels chronolo gisch en deels thematisch geor dend worden. De Boulevard als Waterkering Tussen de 13e en 15e eeuw werd de kust van Walcheren geteisterd door verschillende hoogwater standen. Mede hierdoor veran derde de loop van de rivier de Schelde. Een der belangrijke ri viergeulen ontwikkelde zich vlak langs het eiland Walcheren. Sa men met stormen kalfden steeds grotere delen van het eiland, ook in de omgeving van Vlissinfen sterk af. In 1293 werd van Dishoek naar Vlissingen een dijk gelegd. Deze lag waar nu de Westersch'el- de stroomt, ongeveer enkele tien tallen tot honderden meters bui ten de huidige kust van Vlissin gen. Achter deze dijk lag een sla perdijk, ongeveer op de plaats van de huidige Boulevards. Door dijkdoorbraken tussen 1326 en 1439 verdween de de oorspronke lijke dijk en werd dè slaperdijk de zeekering. De boulevard als vestingmuur In 1489 kreeg Vlissingen toestem ming, zich te voorzien van ver sterkte muren en vesten, om zich te kunnen verdedigen legen aan vallen van buitenaf. - Het deel van de Boulevard, dat nu naar M.A. de Ruyter is genoemd (het deel van het Keizersbolwerk tot aan de Coosje Buskenstraat) werd voorzien v.an een stenen muur. om ook te kunnen dienen als vestingmuur. Het werd bek leed met arduinsteen. U moet zich voorstellen dat deze muur met witte stenen een heel aparte in druk heeft gegeven. In de loop van de eeuwen is er veel gesleuteld aan deze muur; allerlei fortificaties werden er aangelegd en tijdens de Napoleontische be zetting werd Vlissingen omge bouwd tot een vesting. Tijdens de tweede wereldoorlog kreeg Vlis singen wederom het twijfelachtige genoegen, om tot "vesting" te worden verheven. De gevolgen van deze oorlogshandelingen rond de "Vesting Vlissingen" zijn dan ook tot op de dag van van daag zeer duidelijk waarneem baar. De Boulevard als recreatief element. Ongeveer vanaf 1880 begon Vlis singen zich te ontwikkelen als "badplaats". De boulevards, met name Boulevard Bunkert, waar van af men een goed zicht heet op het /.eegebeuren namen hierin een voorname plaats in. Vooral op delen van de Boulevard Bunkert verschenen diverse voorzieningen voor de "touristen"; een hotel, badcabines en zelfs een echte "pier". Tijdens de tweede wereldoorlog werd veel hiervan verwoest, maar thans tracht men weer iets van de oude glorie van de "badplaats" terug te brengen. De expositie is dagelijks geopend. Op werkdagen van 10 tot 17 uur en in het weekend van 13 tot 17 uur. Koellvnescombmatie KG 3060. Koellvnescombmatie KG 3360 (wit of beige) Ivrcscombinatie KG 3560. Dubbeldeur* koelkast KS 3140. Zelfs een haantje krijgt er kippevel m' Koning Winter benjdt z'n vriesvemogen t Ike dog een r'm de maand' Beneden is't koud. maar boven vnest hel stevig' Vriest vier sterren van de hemel: Dne-zone Dubbeldeurs koelkast KS 2640(wit of beige). KV 3540 't Wfe< Verschrikkelijke Scheldestraat 17 - Vlissingen Tel. 01184 - 12965 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND Als u tussen 10 mei en 5 juli a.s. een Siemens koelkast koopt, heeft u Alle kans dat Siemens het aankoopbedrag aan u terugbetaalt, of wellicht komt u in aanmerking voor één van de troostprijzen. Er ligt een wedstrijdformulier bij ons voor u klaar. Doe méé!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 8