Hoe de auto 's leerden lopen Het plezier van open rijden l AUTO abc Maak van de vakantiereis geen krachttoer Lichaam van automobilist heeft pauzes nodig VAN DAMME OBOVAG DAIHATSU SAAB SAAB - DAIHATSU GARAGE DE JAGER AUTOMOBIELBEDRIJF GOEDBLOED Autobedrijf Wondergem en Melse wie niet adverteert wordt vergeten Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse Motorcraft DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 6 juni 1984 PLOTSELING IRRITEERT AUTORADIO AUTOBEDRIJF Wissenkerke Tel. 01107-1477 Soms kan uw bestaande veersysteem best een beetje hulp gebruiken. 4 Ford Transit Personenbus1980 Ford Taunus 16 L1977-1978 Ford Fiësta 1100 Bravo1982 Ford Escort 1600 Bravo 5-drs1983 Ford Capri 2300 S1983 Ford Capri 2000 S1979 Ford Escort 1.3 automaat1980 Ford Escort 1100 L1981 Ford Escort 1100 Bravo1982 Ford Escort 1600 S1980 Ford Fiësta 1100 Bravo1981 BMW 3201981 Citroen GSA1982 Citroen GS Combi1980 Datsun Sunny coupé1980 Datsun 120 A1978 Fiat Ritmo 60 L1982 Fiat Ritmo 60 L1982 Fiat Ritmo 65 L1980 Honda Civic1980 Opel Ascona 1.9 N1978 Opel Kadett 12 N1980 Opel Kadett 12 N1982 Peugeot 304 Break1978 Peugeot 504 GLD1979 Renault 51979 Renault 5 GTL 5-drs1982 Volvo 343 2 liter1981 VW Polo1979 VW GolfGLS1978 VW Golf Diesel1982 VW Scirocco1980 Saab-Seat-dealer voor Walcheren Industrieweg 31 Vlissingen Tel. 01184-15220 Fiat Panda 45 1 0.000 km 1 983 9.950.- EEN SLEE VAN 'N AUTO VOOR 10.495,— SAAB 99 GL 2-drs. L.P.G. onderbouw1983 SAAB 99 GL 4-drs1982 SAAB 99 Turbo 2-drs1980 SAAB 900 GLI 3-drs1982 SAAB 900 EMS 3-drs. schuifdak1 981 SAAB 900 GLI SEDAN 1981 SAAB 900 GLS SEDAN LPG 1981 SAAB 900 GLS 5-drs1979 SAAB 900 GLS 5-drsdec. 1 978 FIAT RITMO 13.000 km1 983 RENAULT 4 GTL1983 RENAULT 5 automaat1980 BMW 316 L.P.G1979 Zonder garantie OPEL MANTA1974 2.750.— DAF 661975 2.000.- RENAULT 5 TL1976 1.500 - CITR0ËN GS 1977 ƒ1.000.— MAZDA 9291974 1.000.- RINGBAAN WEST 24 - GOES Tel. 01100-31110 b.g.g. 01104-319 Vert.: R. Ketelaar 01100-20873 ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER BOVAG GARAGE ALEXANDER AUTOSCHADE CASTEL fc voor alle autoschade AUTOSCHADE CASTEL WSm AUTOSCHADE CASTEL fc TISSINK BANDEN BV 9 ^EHHElTel. 01180-275021 Tel. 01184-15141 GEBRUIKTE AUTO'S WAAR U VAM OP AAN KUNT. v/hJANSSENS Vlissingen b.v. Het is een volkomen 'ver keerde gewoonte om met de auto grote afstanden aan één stuk te willen afleggen en dat zo mogelijk ook nog met grote snelheid. Wie aan één stuk door van Amster dam naar Spanje rijdt, mag zich dan een held voelen, in feite is hij erg onverstandig. Dat ons lichaam zich aan dergelijke afstanden zou aanpassen, is een gevaarlijk misverstand. Aanpassing betekent in dit verband namelijk ook altijd afstomping. Om in het hui dige intensieve verkeer vol doende in staat te zijn het eigen rijden steeds onder controle te hebben en ge lijktijdig ook nog te antici peren op de eventuele fou ten van andere verkeers deelnemers, wordt een gro te prestatie van onze zintui gen vereist, die door de hersenen worden gecoördi neerd. Prikkelingen Tijdens een autorit registre ren onze hersenen voortdu rend de waarnemingen (ook aangeduid als prikkelingen) van de zintuigen voorna melijk van de ogen. Dit pa troon van prikkelingen moet tot een totaalbeeld worden verwerkt, van waaruit het actieve autorij den geschiedt. Alle licha melijke prestaties hebben een natuurlijke grens. Dr. Becker chefarts bij het Volkswagenconcern, geeft toe, dat het niet altijd ge makkelijk is deze grenzen tijdig te onderkennen, maar dat juist dit onderkennen ons eigenlijke verantwoor- delijkheidsbewustzijn vormt. Overladen Tijdens het autorijden overladen we onze hersenen voortdurend met nieuwe prikkelingen. Weliswaar passen deze in een bepaald patroon, maar zij zijn toch altijd weer nieuw voor de actieve handelingen die van deze prikkelingen het resul taat zijn. Als we lichame lijke arbeid verrichten merken we snel, wanneer de paRkel^^ abnormale stroom van prikkelingen leidt: we las sen een pauze in. Er zijn veel mensen, die diezelfde gebeurtenis, zodra deze zich in hun hersenen afspeelt niet als waarschu wing herkennen. Zij voelen zich ogenschijnlijk hele maal niet moe en rijden maar door. Velen beweren zelfs, dat ze na de eerste paar uur aan autorijden ge wend zijn en dat het ze dan opeens veel beter gaat. Een dergelijk "gewenningspro ces" is uiterst gevaarlijk. Als gevolg van de voortdu rende stroom van prikke lingen vermindert de op merkzaamheid van onze hersenen. Ze kunnen het grote aantal prikkelingen niet meer ten volle opne men en verwerken. Om zichzelf te helpen, wanneer de mens dat zelf niet doet door middel van een pauze, gewennen ze zich aan deze vloedgolf van prikkelingen, ze stompen af. Het over brengen van de prikkelin gen verloopt langzamer en onze reactie wordt trager. We weten allemaal, dat on ze hersenen bepaalde rust perioden nodig hebben om zich weer "op te laden". Slaap is één van de belang rijkste herstelprocessen. Maar ook overdag moeten de hersenen zich van tijd tot tijd van hun concentratie activiteiten herstellen, ten einde fit te zijn als het nodig is. Dat wij daarbij boven dien moeten eten en drin ken, omdat de hersenen voor hun werk bijzonder veel energie nodig hebben, behoeft geen verder betoog. Nervositeit Maar hoe bemerken we, dat onze concentratie ver flauwt? Het wel meest on miskenbare teken daarvan is een toenemende nervosi teit. Deze uit zich bijvoor beeld daarin, dat we plotse ling de autoradio afzetten, die we zoéven nog als ple zierig ervaren hebben. De extra prikkeling door mu ziek kan door de hersenen niet meer worden verwerkt, het maakt ons nerveus. Een plotseling onmerkbaar ver minderen van de rijsnelheid is ook een duidelijke aan wijzing voor niet meer vol doende coördinatie-vermo gen van de hersenen bij een nog langer voortdurende belasting met prikkelingen. Heel duidelijk wordt bij ve len ook het groeiende on geduld tegenover de mede inzittenden of onverdraag zaamheid tegenover andere verkeersdeelnemers merk baar. Vakantie Zeer berucht is, na een ge wone werkdag en door 's nachts te rijden, het haasti ge vertrek naar het vakan tieadres met de bedoeling op deze wijze een extra va kantiedag te winnen. Men moet gewoon weten, dat het lichaam zijn recht op rust en ;fclaap opeist en beide zijn niet verenigbaar met veilig autorijden. Is het dan niet verstandiger de vakantie met een normale reisdag te beginnen in plaats van met gevaarlijk, inspannend en nachtelijk gejakker, dat niet zelden tot een voortijdig einde van de vakantie leidt? En zelfs wanneer men der gelijke nachtritten over leeft, worden de eerste va kantiedagen voortdurend door deze krachttoer over schaduwd, omdat het li chaam uit zijn ritme is ge bracht en lange tijd nodig heeft om zijn evenwicht te hervinden. Van uitrusten kan dan in ieder geval geen sprake zijn. Ieder begin van de vakantie wordt thuis voorafgegaan door grote opgewonden heid. Paspoorten, vreemd geld, wegenkaarten, kleding en schoenen klaarleggen, inkopen doen, verzorging regelen voor hond, kat en parkiet, reisbagage pakken, huis en tuin verzorgen, af scheid nemen van oma, sleutel bij de buren afgeven en het vakantieadres achterlaten. Met een diepe zucht vallen de reizigers tenslotte in de autostoelen om er vandoor te gaan. Uit de opsomming wordt het al duidelijk: pas 's morgens, na een weldadige nachtrust mag men aan het hoofdthe ma: rijden beginnen. Maar zelfs dan nog zijn marat- honritten - ook in de meest comfortabele gezinsauto - een onnodige belasting. Als er kleine kinderen aan boord zijn, zou men het daggemiddelde tot 250 km moeten beperken; school kinderen houden het zon der al teveel schade onge veer 500 km uit, vooropge steld, dat men om de twee uur een pauze inlast om te drinken, naar het toilet te gaan of de benen te strek ken. Dit is ook heilzaam voor volwassenen. Opel Ascona 1 600 4-drs. LPG1 982 Opel Ascona 2 Itr. diesel1979 Opel Manta 20 S Combi Coupé1979 Opel Rekord 2300 D 4-drs Berlinetta1 979 Opel Kadett 1 200 S Stationcar 5-drs1 982 Ford Fiësta 1100 L Bravo 1981 Ford Escort 1300 aut 1980 Ford Escort 1 300 GL aut1 980 Ford Taunus 1 600 L 2- en 4-drs1976 Ford Taunus 1600 L Stat Car1979 Ford Sierra 1 600 L 1983 Alfa Romeo Alfetta 16 1977 Golf D (3x) 1979-1980 VW Golf SC1981 Volvo 66 aut1 979 BMW 323i Alpma 1978 NIEUW Mercedes 190 600 km. april1984 Toyota Starlet de Luxe1 980 Datsun Cherry 1200 GL LPG1979 Peugeot 305 SR 1979 Renault 18 TL1979 BMW 320-6 LPG 1980 Daf 46 aut 1977 Oorspronkelijk was de au tomobiel afgeleid van het rijtuig, een open vervoer middel. Later werd de wagen gesloten, om de inzittenden tegen de soms barre weer somstandigheden te be schermen. Toch heeft de cabriolet, zoals hij later werd ge noemd, zich door de jaren heen gehandhaafd, hoewel de limousine intussen al lang het basismodel van de auto was geworden. Hoewel een cabriolet, voor al in open toestand, langza mer bereden wordt dan een vergelijkbare limousine, voelt men daarin beter het gevoel van mobiliteit. De Fiat uit 1903 was nog een halve koets, waarbij de met hoepels gespannen en met koorden vastgesjorde kap de inzittenden nauwe lijks bescherming bood. Veel praktischer was in on ze tijd de volkswagen-ca briolet, die in 1949 werd geïntroduceerd en in 1978 ten gunste van de Golf-ca briolet uit de produktie werd genomen. Bat nu voor aan altpraak: 01180-36720 Auto's heMan hal son* best zwaar Denk aar de caravan. Aan de Ingebouwd» gastank. Aan de volle koflartak an da volgepakte imperial. Terwijl ar voor het laafvwmogw van elke auto duidelijke greruan gekten Extra belasting betekent gewoon minder stabiliteit. Lichtbundels die ontoog schijnen Scbokbrekers die onnodig veel te lijden hebben. Dissel en trekjiaak die bij oneffen wegdek de grond kunnen raken Kortom: een gevaar voor de veiligheid van bestuurder en die van anderen. MAD.-hulpveren zijn daarom een uitkomst. Uiterst funktloneel, omdat ze pas in werking treden bij echte overbelasting, zonder afbreuk te doen aan de oorspronkelijke veerkarakterlstlek. MAD.-hulpveren gaven precies de hulp, die nodig is bij overbelasting. Extra veerkracht voor blijvende stabiliteit. Bovendien biedt M AD. 5 jaar garantie op de onderdelen van dit Nederlandse prodJrt Da veren zijn vrijwel voor elk autotype verkrijgbaar vanaf f 129.80 per kompiete set. inckislet BTW M.A.D.-hulpv*r«n; uitkomst bij extra belasting. Bij aanschaf van deze complete set GRATIS MONTAGE! OOSTPERKWEG 35-37 - MIDDELBURG AUTO-AKTUEEL official ford-dealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420' t 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland Saab 900 Turbo 5-drs1 982 Saab 900 Turbo 3-drs1 981 Saab 900 GLS 4-drs1981 Saab 900 GLS 4-drs1982 Saab 900 GLS 5-drs1980 Saab 96 1975 Saab 99 GL 4-drs....1981 Mini Jumbo SDL 10.000 km 1982 ƒ10.000.- Fiat Ritmo 65 CL 1980 8.250.- Fiat 1 26 1980 4.500.- Renault 6 i g st 1978 3.950.- Renault 4 met LPG 1980 5.950.- Volvo 244 DL 1977 2.950.- Renault 14 TL 1982 - ƒ12.250.- Mim 850 1979 4.950.- Ford Escort 45 000 km 1980 7.250.- Ford Taunus Ghia 2-drs 1980 9.900.- Ford Taunus 4-drs 1980 8.950.- Opel Ascona 2-drs i st v n 1980 ƒ10.750.— Toyota Carina 60 000 km 1978 5.950.- Simca 1308 GLS 1979 2.750.- Simca 1000 i.g.st 1977 2.250.- Alexander Gogelweg 18, Vlissingen Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto's M plaat en overzet plaatwerk Oude Veerseweg 22 - Middelburg, J cwn Voor roestherstel en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk I Specialist in vracht-, bedrijf s wagens en cara van - r-i'-irVl schade Tel 01 1 80-27261 i .ij MIDDELBURG I VLISSINGEN Kinderdijk 64-66 Gildeweg 7 (bij Miro) J Tel. 01 180-27261 Voor al uw Ford onderdelen Autobedrijf Joosse Gildeweg 20 - Vlissingen Kadett Berlina 2-drs...33.000 km 1981 Kadett 1,2 Special 2-drs51.500 km 1979 Kadett City J63.000 km 1978 Kadett 1.3 N Luxus 5-drsLPG 1980 Kadett Caravan Diesel 5-drsSpecial 1983 Kadett Caravan 1,3 S 5 drsSpecial 1979 Ascona 1,9 N 2 drs.........schuifdak 1978 Ascona 1,6 S Luxus 4 drs66.000 km. 1978 'Ascona 16S 2drs., nieuw model,rood 1981 Ascona 16S beige4.drs. 1982 Ascona 16S Luxus 4-drsblauwmet. 1982 Rekord 2.3 Diesel4-drs. 1979 Rekord 20S 5-drs.......Caravan 1981 Rekord 20S 5-drsV........Caravan 1982 Senator 2.8S 5-bakwit 1980 Citroën GSA X3LPG 1980 Citroën 2 CV6 Specialwit 1983 Fiat 127 900 GL Super 3-drs..........33.800 km 1981 Ford Taunus 1600 L57.000 km 1978 Honda Civic Luxe3-drs. 1982 Peugeot 104 GL5-drs51.000 km 1980 Peugeot 505 STIschuifdak 1980 Renault 5 TL 3-drs....50.000 km 1982 Renault 5 Aerobic 3-drsdecember 1983 Renault 18 TL Break1980 Talbot Horizon LS53.000 km. 1980 GOEDKOPE AUTO'S WAARONDER: Austin Princess Ford Escort Citroën GS Talbot 1510 GLS JLilLÏi Autobedrijf Kalverstraatl Middelburg tel: 01180-25851 Opel Senator 2-8 S autom11.000.— Opel Rekord 2300 D Caravan Luxe22.000.- Opel Rekord 2.0 met gasinstall .14,900 - Opel Rekord 2.9 met gasinstall14 600 Opel Rekord 47.000 km 9 250 - Opel Ascona 16 S 31 000 km19 900.- Opel Ascona 16 S 38.000 km 4-drs19 900 - Opel Ascona 19 N 21.000 km12.900 Opel Ascona Diesel 140 000 km ..8.900 Opel Ascona 16 N met gas 99 000 km. .4.500- Opel Kadett 5-d. 12 S 10.000 km 18 400 - Opel Kadett 3d 12 S 35.000 km14 000 - Opel Kadett 5-d. 16 Diesel Carvan15.000 Opel Kadett C 2-drs. 45.000 km8 500 - Opel Kadett CV 2-d. Carvan 8.750. Opel Kadett City7.500. Opel Kadett C17.850.- Opel Kadett C3.500.- Opel Corsa 12 S 3-drs. Luxe 2.100 km16.250. Datsun 18 GL Bue Bird 54.000 km12.500. VW Golf 1300 MX 72.000 km10.500.- VW Golf Diesel7.000.- Mitsubishi Galant4.950.— Ford Taunus Combi 16 L 5-drs9.750.— Toyota Corolla 5-d. Combi 130013.800.— Toyota Celica 2000 ST7.250.- Talbot Horizon 1.1 GL 4-drs8.750.-, Talbot Horizon 1.3 GL 4-drs6.450.- Peugeot 1044.750.- Mazda 3234.250.- Honda Civic 2-d. 12001.900.- Volvo Automaat 343 DL8.500.— Subaru 16 RS 3-d12.900.- Rover 3 liter 1964p.n.o.t.k. Audi 100 GL Diesel 197911.500.- Pres. Rooseveltlaan 72, tel. 01184-17100 Verkopers: A. Dekker 01184-17100 B.Smits 01192- 1897 Eigen.: P. Schouwenaar 01102- 1631 OK-INRUILWAGEMS, BETROUWBARE GEBRUIKTE AUTO'S VAM DE OPEL-DEALER. met ccn maximum van 3 maanden 1.500 krti umum van 2 weken «gratis inspektir beun 10.000 km tcMen, met

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 17