Lada 2105 autobedrijf Banden buitenkans bij ons 68,- 76,- 79,- Shell helpt AUTO abc Rijexamen nieuwe stijl ook in Goes ingevoerd VAN DAMME GOEDHART SHELL ZELF TANK STATIONS M. DE DREU EIM CO. B.V BflVAG AAN Theoretisch examen aan de hand van dia's adverteren is "bekend Mij ven Autobedrijf Wondergem en Melse DE NIEUWE O Louisse Auto t>.v. SS NBR AUTOSCHADE CASTEL DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 18 januari 1984 Tijdelijk t/m 15 februari a.s. voor de super de luxe speciale prijs van: Inplaats van 12.940.— Prijs incl. B.T.W. Geheel wegklaar, getectyleerd, radio' en metalliclak. (Alleen geldig voor Jumbo's, bij ons uit voor raad). Inruil - financiering en particuliere leasing mogelijk. Vraag vrijblijvend een proefrit aan bij: AUTOBEDRIJF AUTOBEDRIJF BIEDT TE iSfV KOOP Kleverskerkseweg 9a, Middelburg Tel. 01180-36248, b.g.g. 27029 Saab - Seat-dealer voor Walcheren tel. 01184-15220 Fiat Ritmo 65 CL 1982 12500 - Fiat Ritmo 65 L 1982 1 1500 - Fikat Ritmo 75 CL 1980 9500 - Fiat Ritmo diesel 1980 9000 - Fiat 127 1981 8750 - Fiat 127 1979 6500 - Opel Ascona 1.9 1980 1 1500 - Opel Kadett 1 978 7250 - Opel Kadett Coupe 1979 9000 - Saab 99 1981 Saab 900 4 drs 1 981 Saab 900 3 drs Turbo 1981 Saab 900 GLE 4 drs. aut 1983 Saab 900 5 drs. Turbo 1980 - ücju r SEAi &mii°£i] v.a. 14.495.- Renault 4 GTL 1980 7750 - Renault 4 GTL 1978 3250 - Lada 1 500 Station 1978 3250 - Datsun cherry 1981 10750 - Rover 3500 1979 1 1500.- Citroen 2CV6 spec 1981 6950 - Mini 850 1979 5750.- Mini 850 1979 5500 - Mini Clubman Estate 1978 5500 - Hyundai Pony 1980 7250 - Ford Taunus Ghia 1980 9900 - Austin Allegro 1 500 1977 1750 - Renault 30 TS LPG 1977 2500 - Opeens rijdt hij overal. GEBRUIKTE WAGENS Wegens omstandigheden te koop SUBARU 1600 GLF 4 drs. Als ervaren oud FORD-DEALER leveren wij nog steeds originele FORD ONDERDELEN en geven wij u ook de unieke FORD-SERVICE aan uw auto. M. de DREU en Co BV (Speciale Najaars Aanbieding) 145SR 13 TL voor o.a. Fiat, Peugeot en Renault 155SR 13 TL voor o.a. Datsun, Volkswagen, Opel en Honda 165SR 13 TL voor o.a. Ford, Opel, BMW en Toyota "t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg. "Statenlaan", Statenlaan 244, Middelburg 'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke. SBOVAG GARAGE ALEXANDER It-A- voor alle autoschade AUTOSCHADE CASTEL SV AUTOSCHADE CASTEL Motorcraft I [ihep] TISSINK BANDEN BV T GOUDEN KOETS TE WATER'' NAAR MUSEUM rSUBARLh AUTOBEDRIJF Zusterstraat 34 tel. 01180-1 2927 Middelburg (centrum) SUBARU DEALER Wissenkerke 01107-1477 Opel Ascona 1600 S 4-drs. LPG1982 Opel Ascona 1 900 aut1 979 Opel Kadett C1 978 Opel Kadett City1 978 Opel Kadett Stat.car 3-drs. 1300 LPG1981 2x Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1300....'81 19821 Opel Manta 20S Combi Coupé1979 Opel Rekord 20S 4-drs. LPG1 978 Opel Rekord 20S Stat.car 5-drs. Luxe1981 Ford Escort 1300 GL1 977 - 1 9801 Ford Taunus 1 600 L 4-drs1978 Ford Taunus 1600 L Stat.car1979 VW Golf Diesel1 982 VW Golf1 9801 Peugeot 504 GL 1977 Renault 5 TL 1978 Renault 4 GTL 1978 Honda motor CB 900 F2 1982 Simca 1 308 GLS 1977 Toyota Starlet de Luxe 1 9801 Datsun Cherry 1 200 GL LPG 19 79 Opel Ascona 2 Itr D 1979 Peugeot 305 SR 1979 BMW 31 6 1981 BMW 320-6 LPG 1980 Toyota Carina 4-drs. LPG1981 VVV Golf LS1980 Datsun Bluebird 1.8 GL 4-drs. LPG1980 Opel Kadett C1979 Opel Rekord 1.9 2-drs1979 Toyota Corolla Sportswagon1980 Fiat 128 1300 CL 2-drs1978 Audi 100 LS Avant1978 Mazda 3231978 Ford Escort 1.3 automaat1978 Renault 5 TS Monte Carlo1978 Toyota Carina 4-drs. LPG1978 Datsun Sunny Coupé1979 Datsun Cherry 100A1976 De Lada 2105. Geen wonder voor zo n hartveroverende auto met zoveel pluspunten voor zo'n lage prijs. Heel wat mensen die uit duurdere merken overstapten op Lada 2105 zijn erachter gekomen dat ze er niet op achteruit gingen. Lada al v.a. 10.325 inkl. BTW. Af Groningen Middelburg, Noordmonsterweg 4, 01180-36815 Vlissingen, Gildeweg 33, 01184-18851 LADA/ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN k i bouwjaar april 1983 kleur: goldmetallic met radio/cassette, matten enz. 5000 km. CITROEN GSA 43.000 km 1981 i HYUNDAI PONY 1400 GLS 25.000 km 1982 SUBARU 1600 DL 50.000 km 1979 i VW GOLF MX met gasinstall. 65.000 km 1979 FORD ESCORT 1300 GL 54.00 km 1979 PEUGEOT 304 GLO DIESEL 72.000 km 1979 SIMCA 1100 LX koopje 1976 HONDA CIVIC 1200 43.000 km 1979 PEUGEOT 104 GL 1978 3 mnd. garantie. HYunoni eenvoudig uniek Autobedrijf Zusterstraat 34 Middelburg tel. 01180-12972 Zolang de voorraad strekt. Gratis montage. Gratis balanceren. Staalbanden met kwaliteitsgarantie. Opel Kadett Berlina 13 S Opel Kadett Berlina 2-deurs donkerbruin :..r... Opel Ascona I6S 4-drs. Luxus Opel Ascona I6S 5-drs Opel Ascona I6S 2-drs. (nw.model) Opel Ascona I6N Opel Ascona I9N LPG Opel Manta Opel Rekord 20S LPG Opel Rekord 2.3 Diesel Opel Kadett 12 N rood Opel Kadett 13 S Spec, blauw Opel Ascona 16 S beige Citroën GSA Club Renault 5 TL Ford Fiësta 1100 L zilvergrijs Ford Taunus 1600 L 2-deurs rood metallic Talbot Horizon 1.5 GLS 5-deurs bruin LPG VW Golf Extra VW Derby GLS groen Volvo 245 GLI Kombi .5-drs. 1981 33.000 km 34.800 km 28.500 km rood 99 000 km blauw 82 000 km 99 500 km 3-drs. 3-drs. 4-drs. blauw rood 47 000 km 1981 1982 1982 1981 1977 1980 1977 1981 .1979 1982 1981 1982 1980 1982 1979 54.000 km 1978 75.000 km 35.000 km 1979 1980 1980 1980 Kalverstraat 1, 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851 Alexander Goaelweq 18, Vlissingen Gogelweg 18, Vlissingen Tel. 01184-65262 Voor rep. onderhoud aan alle merken auto 's plaat en overzet plaatwerk Oude Veerseweg 22 - Middelburg Voor roestherstel en geheel spuiten Kenmerk voor vakwerk ■fTTTKSpecialist in vracht-, bedrijfswagens en caravan- Tel. 01 180-27261 schade Cyw Voor al uw I Ford onderdelen Autobedrijf Joosse MIDDELBURG Kinderdijk 64-66 Tel. 01180-27502 VLISSINGEN Gildeweg 7 (bij Miro) Tel. 01184-15141 De Koninklijke Marine is een traditie van meer dan anderhalve eeuw kwijt: Het oudste vaartuig, de konink lijke 'chaloupe" - oftewel de Koningssloep - is definitief op het droge. Na een gron dige restauratie heeft de in 1818 gebouwde sloep, die de bijnaam had "de gouden koets te water", vanwege het vele bjadgoud, een plaatsje gekregen in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daar zal het kostbare scheepje in een speciale zaal door het pu bliek te bewonderen zijn. Napoleon De direkte aanleiding om de koningssloep te bouwen was een bezoek van Napo leon aan ons land. Op het programma stond een vaar tocht en in allerijl werd toen in Amsterdam èn in Rotter dam een sloep gebouwd, mooi genoeg om de keizer te vervoeren. De Rotter damse sloep vertoonde al spoedig gebreken; dat kwam door de overhaaste bouw en het gebruik van nat en ongeschikt iepen hout. Nog hetzelfde jaar begon men aan een nieuwe en die was in 1818 klaar. Dertig jaar later, toen de Rotter damse marinewerf werd opgeheven (1851) werd de Koningssloep naar de hoofdstad overgebracht. De Amsterdamse sloep ging naar de Lijnbaan en bleef in gebruik voor het vervoer van touwwerk. De huidige sloep is dus de Rotterdam se. Ingewikkeld ceremonieel Er hebben heel wat vorsten van de sloep gebruik ge maakt. waaronde rkoning Willem II en koning Willem III. Koningin Wilhelmina voer er voor het eerst in bij een vloot revue op het Hol lands Diep (1898) later hebben tal van bezoekende staatshoofden ermee geva ren. Koningin Juliana had echter niet zoveel plezier in het zeventien-en-een-halve meter lange pronkstuk. Het varen met de sloep volgens de traditie van de Marine gaf een enorme rompslomp. Ze moest worden geroeid door 18 adelborsten, die tussen élke riemslag drie tellen moesten rusten; ver der waren er allerlei inge wikkelde voorschriften voor het brengen van eerbewij zen bij het in- en uitstappen van leden van de konink lijke familie en hoogwaar digheidsbekleders. En dan had men nog zijn eigen eisen. Koning Willem 111 wilde bijvoorbeeld uitslui tend geroeid worden door personeel van de werf met een baard! De laatste keer dat de sloep gebruikt werd was bij het zilveren huwe lijksfeest van Koningin Ju liana en Prins Bernhard in 1962. Maar het staatsie vaartuig past niet meer in deze tijd. en toen Koningin Beatrix van het gebruik er van afzag, ging het scheepje uit de vaart en is de marine een traditie armer. Maar nu zullen in het Scheepvaartmuseum iri Amsterdam, waar de sloep vanaf eind december 1983 te bewonderen is, heel wat mensen kunnen genieten van de aanwezigheid van deze fraaie sloep. Wat naast het bladgoud vooral opvalt, is het galjoen (de achter- spiegel) dat wordt ingeno men door een beeldengroep waarin als centrale figuur Neptunus zit. in een schelp die wordt voortgetrokken door zeepaarden en is ge flankeerd door Tritons. Ook in Goes is begin deze maand het nieuwe theoretische examen voor het rijbewijs ingevoerd. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid heeft het oude systeem vervangen door een computer. Examenkandida ten krijgen voortaan een serie van 70 dia's te zien met verkeerssituaties. Door een simpele druk op de knop ja of nee - moeten ze aangeven wat goed of fout is. 'n Kwartier erna is de uitslag van de test hekend en weet de kandidaat of de weg openstaat naar het praktijkexamen. Want nien legt in 't vervolg eerst zijn theoretische gedeelte af en wie er voor slaagt mag voor zijn praktijk op. De invoering van de computer bij het rijexamen heef nogal wat ve randeringen gebracht. Voorheen werd het theoretische rijexamen veelal afgedaan in een achter zaaltje van 'n.café of andere loka liteit. Het CBR heeft thans de be schikking gekregen over een aan tal moderne en speciaal ingerichte lokalen. De kandidaten die in Goes theorie afleggen moeten te recht bij het nieuwe NS-station. Daar heeft het CBR een flinke moderne ruimte gehuurd, waar de apparatuur staat opgesteld, (zie foto). Het examen-nieuwe-stijl moet worden afgelegd door iedereen die zich na 31 december j.l. voor het examen heeft opgegeven. In Goes zijn inmiddels de eerste kandidaten geslaagd. Het nieuwe theorie-examen is veel meer praktijkgericht dan voorheen. De 70 te beoordelen dia's geven da gelijkse verkeerssituaties weer en de kandidaat krijgt te beoordelen wat hem in die situatie te doen staat. Ja of nee: zo luidt de keuze en via een druk op de knop op het (afgeschermde) paneel kan men het antwoord geven. Wie 60 of meer goede antwoorden geeft is geslaagd. Althans voor dit ge deelte van het rij-examen. Want daarna pas kan men zijn prakti sche rijproef gaan afleggen. Zowel in de kring van rijschoolhouders als binnen het CBR staat men po sitief tegenover dit examen nieu we stijl. Ook het theoretische ge deelte is thans veel meer praktijk- gericht en de kandidaat dient si tuaties te beoordelen. Wie voor heen een goed geheugen had, doch in 't verkeer geen raad wist, zal 't er overigens ongetwijfeld moeilijker mee krijgen. Vroeger gebeurde 't vaak dat een kandi daat met glans z'n theorie haalde omdat ie verkeersborden e.d. snel wist thuis te brengen. Wanneer 't echter op afrijden aankwam bracht zo'n kandidaat er ineens nauwelijks meer iets van terecht. Het nieuwe theorie-examen voor komt dat, aldus mensen van het CBR. Overigens heeft het CBR een zeer groot aantal verschillen de dia's in omloop die tijdens het examen gebruikt kunnen worden: zo'n 1400. De kans dat kandidaten al die dia's tevoren al eens te zien hebben gekregen en op die ma nier hun stof uit 't hoofd leren is niet erg groot. Voordeel van de nieuwe opzet is voorts, dat men veel sneller dan voorheen herexa men theorie kan doen. Op maan dag en dinsdag worden bijvoor beeld in Goes de theorie-examens afgenomen en men kan er zo bin nenlopen met een tevoren ge kochte kaart om er (her)examen te doen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1984 | | pagina 17