Verkeer
Goes
ETI-brochure
Welzijns-
overleg
Expositie
EEN WINKELVOL
5 DECEMBER
IDEETJES
SPORTHUIS JAN JONGEPIER
schroef-boor
machine
- 35,-
SKANDIA
louwerse
de priester bv.
nostalgie viert hoogtij
de goedkoopste bouwmarkt van zeeland
openhaard-grill handzaag
fontein
apleuning
touwset
instrumenten
makerset
ankschroef
y
r
Informatie schoolverlaters
LANGEVIELE 33-35 MIDDELBURG
plavuizen in het
pak-huis voor nog
geen 30 gulden
per m2
DE VLISSINGEK
Woensdag 30 november 1983
Volgens een kortgeleden openbaar gemaakte studie zijn er
tot nu toe geen problemen geweest met het vervoer over de
weg en per spoor van gevaarlijke stoffen vanuit Vlissingen-
Oost. Voor de toekomst worden niet meer risico's verwacht.
LPG
Ammoniak
Fosforzuur
Vervoer per trein
Vervoer per auto
Provinciale gebouwen
dicht
Conclusie
in deze massief
houten fauteuil
die in vele
interieurs past.
de armleuningen
zijn dichtgemaakt
met pitriet.
gestoffeerd met een fluweelzachte,
originele intaliaanse velours.
voorradig: lage fauteuil 860,—
hoge oorfauteuil 1,065,-
2-zitsbank 11.250,—
3-zitsbank 1.798,—
groot in klassiek tel. 01155-2010
VERGUNNING HOECHST
O.A.
TAFELTENNISTAFELS
BILJARTS
SJOELBAKKEN
WINTERSPORTARTIKELEN
KRACHTSPORTARTIKELEN
EN NOG VEEL MEER
gewoon de goedkoopste
ABDIJ
Uit tellingen van de provinciale
waterstaat is gebleken dat het
doorgaande verkeer in Goes
met ongeveer 30 procent is af
genomen na de openstelling
van de nieuwe vierbaans weg
tussen rijksweg 58 en de route
naar de Zeelandbrug.
In de tekeningen hiernaast is dui
delijk gemaakt hoe de cijfers la
gen in de toeristenmaand juli
1 982 (zonder de nieuwe weg) en
juli' 1983 (met de nieuwe weg).
De cijfers hebben betrekking op
het aantal motorvoertuigen per
etmaal.
De provinciale waterstaat ver
wacht dat de weg Goes-'s-Heer
Arendskerke nog rustiger zal wor
den door aanpassingen die de
weg zijn doorgaande functie zul
len ontnemen. Steeds meer auto-
voor de doortrekking (juli 1962)
Zeelandbrug
14947
11584
na de doortrekking '(juli 1963)
Zeelandbrug
mobilisten zullen dan kiezen voor
de vlottere verbinding via de
nieuwe weg.
"ETI voor Zeeland" is de naam
van de brochure die het Econo
misch technologisch instituut
voor Zeeland onlangs heeft uit
gebracht. De uitgave is bedoeld
Om de taken en de positie van
het instituut meer bekendheid
te geven.
In 1948 is het ETI als stichting
door het provinciaal bestuur en de
kamers van koophandel opge
richt. In die tijd werd de basis ge
legd voor de ontwikkeling van
zeehavens en industriën in de
provincie. Sindsdien zijn de om
standigheden in Zeeland veran
derd: 'tdoel van 'tinstituutisechter
hetzelfde gebleven: door middel
van onderzoek, voorlichting en
dienstverlenend werk de econo
mische welvaart in de provincie te
bevorderen. In het bestuur van
het ETI zitten vertegenwoordigers
van de provincie, gemeenten, ka
mers van koophandel, vakbonden
en bedrijfsleven. Het werk heeft
vooral betrekking op sociaal-eco
nomische ontwikkelingen en ont
wikkelingsproblemen van bedrij
ven. Daarvoor worden onderzoe
ken verricht en voorlichting en
adviezen gegeven. Niet voor alle
werkzaamheden wordt een ver
goeding gevraagd. Als bijvoor
beeld de gevraagde informatie
snel te leveren is of wanneer het
om werkzaamheden gaat die van
provinciaal belang zijn is de infor
matie gratis.
Adviezen worden aan iedereen
die er om vraagt verstrekt. Ook
de overheid vraagt vaak advies
zoals bij de behandeling van
aanvragen voor het provinciaal
werkgelegenheidfonds en bij
het aangaan van financiële re
laties met bedrijven.
De brochure is verkrijgbaar bij
het ETI, Nieuwstraat 27, 4331
JK Middelburg, tel.:
(01180)14155 M
I E UWS
Binnenkort voert de provincie
halfjaarlijks overleg met de ge
meentebesturen over een aantal
welzijnszaken.
Besproken worden bezuinigingen
en prioriteitenstelling op het wel
zijnsterrein, sociaal-cultureel
werk, kunst- en cultuurbehoud,
maatschappelijke dienstverlening
en het emancipatiebeleid. Ook
wordt informatie gegeven over
het bejaardenbeleid, het biblio
theeknetwerk, het volksgezond
heidsbeleid en de regiovorming.
Het overleg wordt —namens gs—
gevoerd door gedeputeerde E.
Maris-Koster. De bijeenkomsten
zijn openbaar,
In de volgende plaatsen wordt
overleg gevoerd:
Goes (Prins van Oranje) 8 de
cember a s. om 10.15 uur voor
de gemeenten op de Bevelanden
en Tholen.
Zierikzee stadhuis) 8 december
a s. om 14.30 uur voor de ge
meenten op Schouwen-Duiveland
en Sint-Philipsland
Middelburg (provinciehuis) 9 de
cember a s. voor de gemeenten
op Walcheren.
Terneuzen (stadhuis) 15 decem
ber a s. om 10.00 uur voor de
Oost-Zeeuwsch-Vlaamse ge
meenten
Oostburg (stadhuis) 15 decem
ber a.s. om 14.00 uur voor de
West-Zeeuwsch-Vlaamse ge
meenten.
Tot eind december is er in de
technische bibliotheek Edison-
wég 4 in Vlissingen een exposi
tie over het pas verschenen
boek "De Westerschelde bij
storm en mist".
Schrijver C. Heijkoop geeft in het
boek een overzicht van de ge
schiedenis van het Scheldegebied
over de periode van 1860 tot
1982. Hij beschrijft onder meer
de zeilvaart op de Schelde, de
konvooivaart van en naar Ant
werpen in de Tweede Wereldoor
log, de sleepvaart en het loods
wezen.
De openingstijden van de exposi
tie zijn: werkdagen van 8.00 uur
tot 17.00 uur en bovendien op
vrijdag van 1 9.00 uur tot 21.00
uur.
Vervoer gevaar
lijke stoffen
De studie is gemaakt door een
speciale werkgroep, bestaande
uit vertegenwoordigers van de
overheid en het bedrijfsleven.
De groep heeft gegevens verza
meld over vervoer en opslag van
gevaarlijke stoffen in 1981.
Vervolgens zijn ze gerangschikt
per bedrijf, gevarenklasse en
vervoerswijze.
Nader bekeken zijn alleen de
stoffen die uit een oogpunt van
gevaar en hoeveelheden be
langrijk zijn, nl. energiegassen
(o.a. LPG), butadieen, ammo
niak, fosforzuur, fosforgeel en
zwaveldioxyde.
Eurogas voert LPG aan per zee
schip, in 1981 350.000 ton. Het
wordt voor 60% per lichter, 25%
per spoor en 1 5% per auto afge
voerd. Voor de toekomst hoopt
men op een afvoer per spoor van
500.000 tot 800.000 ton, per
auto 150.000 tot 300.000 ton
en per lichter maximaal 500.000
ton.
Het is echter de vraag of deze ge
tallen zullen worden bereikt.
Bijna al het gas heeft een
bestemming buiten Zeeland.
Total voerde kleinere hoeveelhe
den gas af, die het bedrijf zelf
produceert. Het toekomstige hy-
drocrackerproject zal het vervoer
van butaan en propaan doen toe
nemen.
Via zgn. boord-boordoverslag
werd in 1 981 ongeveer 400.000
ton doorgezet.
De aanvoer van butadieen naar
Eurogas was 120.000 ton per
spoor en8.400ton per lichter. Het
gas wordt per zeeschip afgevoerd.
Hoechst verwacht met ingang van
1 984 te beginnen met de afvoer
van ammoniak naar Duitsland:
200.000 ton per spoor en
40.000 per lichter. Deaanvoer ge
beurt met zeeschepen.
Hoechst produceert en verwerkt
fosforzuur. Daarbij is er in 1981
ruim 100.000 ton natzuur als
grondstof per zeeschip aange
voerd. Het wordt in de "natuur-
reinigingsfabriek" gezuiverd tot
fosforzuur. Er is per spoor
100.000 ton naar Duitsland af
gevoerd.
Verder heeft Hoechst 37.000 ton
fosforgeel naar Duitsland afge
voerd, met de trein.
De aanvoer van zwaveldioxyde
(grotendeels per trein) was onge
veer 7.000 ton.
De routes waarlangs het ver
voer zich afspeelt zijn niet inge
wikkeld. Onderzocht zijn het
spoorvervoer en het wegver
voer van Vlissingen-Oost naar
de provinciegrenzen.
In de nabije toekomst zullen per
trein grote hoeveelheden LPG
en ammoniak worden afge
voerd. Hoewel de NS niet pre
cies weet om welke hoeveelhe
den het gaat, worden geen pro
blemen verwacht. De stoffen
worden per zgn. bloktrein via
Goes naar Bergen op Zoom ver
voerd. Dit betekent dat de af
zender de te vervoeren hoe
veelheden in een complete trein
aan de NS overdraagt. De NS
zorgt voor een veilig vervoer
Elk jaar opnieuw staan duizenden jongeren voor de keus welke
richting ze moeten inslaan. De een na het verlaten van het lager
beroepsonderwijs, de ander na de mavo, havo enz.
Vroeg of laat moet ook iedereen kiezen: doorgaan met leren, of probe
ren werk te vinden. Veel vragen zijn er ook over de gedeeltelijke leer
plicht, die een belangrijke rol speelt als iemand op 1 6-jarige leeftijd van
school gaat.
Speciaal voor deze groep schoolverlaters is ook dit jaar weer een uit
voerige folder samengesteld, getiteld "Van School wat nu". De infor
matie is gericht op het schooljaar 1 984.
Informatie wordt gegeven over de verschillende manieren waarop aan
de gedeeltelijke leerplicht (2 dagen per week naar school) kan worden
voldaan.
Er wordt aandacht geschonken aan: de vormingsinstituten voor wer
kende jongeren, beroepsopleidingen en leerlingstelsels een soort
combinatie van vorming en beroepsopleiding, nl. de samenwerkings
projecten en tenslotte de zgn. dag/avondopleidingen.
Daarbij wordt ook informatie gegeven over andere nuttige zaken,
zoals reiskostenvergoedingen, kinderbijslag, arbeidskaart, ar
beidsovereenkomst, inschrijving op het arbeidsbureau, beroepen-
voorlichting etc.
De folder kan worden aangevraagd bij het Regionaal orgaan voor
het leerlingwezen, Vlasmarkt 8. postbus 2034, 4460 MA Goes,
telefoon 01100-27671
naar de bestemming. Met de
treinen wordt onderweg niet
gerangeerd, ook niet bij Goes.
Soms wordt daar wel van loko-
motief gewisseld.
Er wordt wel gerangeerd met wa
gens waarin ook gevaarlijke
stoffen kunnep zitten— bij het
zgn. gespreid vervoer. Hieronder
wordt verstaan wagenladingen
van diverse afzenders aan diverse
geadresseerden De "Zeeuwse
wagens" worden gerangeerd op
het terrein Kijfhoek tussen Dor
drecht en Rotterdam.
Het inkomende goederenvervoer
is reeds gesorteerd op de ver
schillende bestemmingen, waar
onder Vlissingen-Oost. De activi
teiten in Goes zijn beperkt tot het
splitsen en combineren van groe
pen en het eventueel wisselen van
lokomotief.
Het belangrijkste produkt dat per
auto wo,rdt vervoerd is LPG. In
Nederland werd in 1981
720.000 ton autogas verbruikt.
Alle distributiepunten worden
door tankauto's van verschillende
maatschappijen bevoorraad. Het
grootste deel van het vervoer
vanuit Vlissingen-Oost gaat via de
4-baans rijksweg en via Bergen
op Zoom. Weinig transport vond
plaats via de Deltaroute en de
Westerscheldeveren.
Een mogelijk knelpunt ligt bij de
afslag Kapelle, omdat transport
van gevaarlijke stoffen niet door
de Vlaketunnel mag. De vracht
wagens moeten dan gedeeltelijk
via 2-baans-wegen en langs het
Op maandag 5 december gaat
een aantal provinciale gebou
wen eerder dicht, nl. om 15.30
uur.
Het gaat om: provinciale griffie,
waterstaat, planologische
dienst, archiefinspectie,
Zeeuwse bibliotheek (Provin
ciale bibliotheek en openbare
bibliotheek Middelburg) en het
kantoor van de stoombootdien
sten.
dorp Kruiningen hun route ver
volgen.
Een van de conclusies van de
werkgroep is dat er niets is ge
bleken van problemen met het
vervoer over de weg en per
spoor van gevaarlijke stoffen
vanuit Vlissingen-Oost. Echte
problemen zijn er niet. De NS
kan een groter vervoersaanbod
goed verwerken.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting,
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180-31391
of 31392
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 31 van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend.
AANVRAAG
Hoechst Holland N.V. te Vlissingen heeft bij hen op 23 augustus 1983 een aan
vraag om vergunning ingevolge de Wet geluidhinder ingediend voor het uitbrei
den en wijzigen van een chemische fabriek op een perceel aan de Europaweg te
Vlissingen-Oost. kadastraal bekend gemeente Vlissingen. sectie M, nos. 526, 559.
576 en 609.
Het betreft het plaatsen van een turbine-compressor-eenheid en enkele warmte
wisselaars, alsmede het aanpassen van de bijbehorende leidingen in de DMT-fa-
briek (Stoomplan DMT-fabriek).
TER INZAGE
Na het volgen van de vereiste procedure hebben Gedeputeerde Staten besloten
de gevraagde vergunning te verlenen onder voorschriften ter voorkoming of be
perking van geluidhinder.
De aanvraag, de vergunning en overige stukken liggen voor een ieder ter^nzage
van 1 december 1983 tot en met 2 januari 1984 op de volgende plaatsen en tij
den:
in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 uur en
van 13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.45-20.45 uur;
op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie. Sint Pieterstraat 42
te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
BEROEP
Vanaf 1 december 1983 tot en met 2 januari 1984 kan tegen voornoemde vergun
ning beroep worden ingesteld bij de Kroon door de aanvrager, de betrokken ad
viseurs, degenen die overeenkomstig artikel 20, 21, 22, 2e lid of 28, le lid onder c
van bovengenoemde wet bezwaren hebben ingebracht of door enige andere be
langhebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeen
komstig de hierboven genoemde artikelen bezwaren in te brengen.
De vergunning wordt op 3 januari 1984 van kracht, tenzij overeenkomstig artikel
60a van de Wet op de Raad van State een verzoek tot schorsing dan wel tot het
treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.
Eventuele beroepschriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de Konin
gin en moeten worden gezonden aan de Raad van State, Afdeling voor de ge
schillen van bestuur. Kneuterdijk 22, 2514 EN 's-Gravenhage.
Een eventueel verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden
gericht aan de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de
Raad van State.
Middelburg, 30 november 1983.
pot in axel heeft ruim 200
verschillende 2-zitsbankjes,
modern, klassiek, rustiek en
in rotan.
zondags gesloten.
pakhuis
AKKU- SCHROEFBOOR
MACHINE
Normaalülr^
TIJDELIJKE
AKTIEPRIJSl
driekronen
diturvit
u kunt hiermee gezellig
barbecuen bij de
open haard
pak-prijs
met metalen zaagblad en houten greep,
lengte 50 cm ƒ9,50, lengte 45 cm
pak-prijs
origineel set met
5 koperen knologen.
breed H
ƒ39,50
40 cm exclusief kraan, in kleur
2
2
cs
-c
es
21 delig precisiegereedschap voor de
fijne werkjes in kunststof doos van 29,90
voor pak-prijs
Het professionele gereedschapopberg- 4
systeem voor doe-het-zelver èn vakman.
2 pak
- inhoud 2 wandplaten,
24 haken en klemmen,
schroeven en pluggen
pak-prijs
van skandia of york '-5
"cd
pak-prijs vanaf 34,50 w
Ol
c
"■5
cd
waldammeweg 2 - industrieterrein Arnestein
middelburg, telefoon 01180-25055
geopend van maandag 13.00-17.30 uur, dinsdag
vrijdag 8.30-12.00 uur - 13.00-17.30 uur,
/aterdag 9.00-16.00 uur