Verkeer Goes ETI-brochure Welzijns- overleg Expositie EEN WINKELVOL 5 DECEMBER IDEETJES SPORTHUIS JAN JONGEPIER schroef-boor machine - 35,- SKANDIA louwerse de priester bv. nostalgie viert hoogtij de goedkoopste bouwmarkt van zeeland openhaard-grill handzaag fontein apleuning touwset instrumenten makerset ankschroef y r Informatie schoolverlaters LANGEVIELE 33-35 MIDDELBURG plavuizen in het pak-huis voor nog geen 30 gulden per m2 DE VLISSINGEK Woensdag 30 november 1983 Volgens een kortgeleden openbaar gemaakte studie zijn er tot nu toe geen problemen geweest met het vervoer over de weg en per spoor van gevaarlijke stoffen vanuit Vlissingen- Oost. Voor de toekomst worden niet meer risico's verwacht. LPG Ammoniak Fosforzuur Vervoer per trein Vervoer per auto Provinciale gebouwen dicht Conclusie in deze massief houten fauteuil die in vele interieurs past. de armleuningen zijn dichtgemaakt met pitriet. gestoffeerd met een fluweelzachte, originele intaliaanse velours. voorradig: lage fauteuil 860,— hoge oorfauteuil 1,065,- 2-zitsbank 11.250,— 3-zitsbank 1.798,— groot in klassiek tel. 01155-2010 VERGUNNING HOECHST O.A. TAFELTENNISTAFELS BILJARTS SJOELBAKKEN WINTERSPORTARTIKELEN KRACHTSPORTARTIKELEN EN NOG VEEL MEER gewoon de goedkoopste ABDIJ Uit tellingen van de provinciale waterstaat is gebleken dat het doorgaande verkeer in Goes met ongeveer 30 procent is af genomen na de openstelling van de nieuwe vierbaans weg tussen rijksweg 58 en de route naar de Zeelandbrug. In de tekeningen hiernaast is dui delijk gemaakt hoe de cijfers la gen in de toeristenmaand juli 1 982 (zonder de nieuwe weg) en juli' 1983 (met de nieuwe weg). De cijfers hebben betrekking op het aantal motorvoertuigen per etmaal. De provinciale waterstaat ver wacht dat de weg Goes-'s-Heer Arendskerke nog rustiger zal wor den door aanpassingen die de weg zijn doorgaande functie zul len ontnemen. Steeds meer auto- voor de doortrekking (juli 1962) Zeelandbrug 14947 11584 na de doortrekking '(juli 1963) Zeelandbrug mobilisten zullen dan kiezen voor de vlottere verbinding via de nieuwe weg. "ETI voor Zeeland" is de naam van de brochure die het Econo misch technologisch instituut voor Zeeland onlangs heeft uit gebracht. De uitgave is bedoeld Om de taken en de positie van het instituut meer bekendheid te geven. In 1948 is het ETI als stichting door het provinciaal bestuur en de kamers van koophandel opge richt. In die tijd werd de basis ge legd voor de ontwikkeling van zeehavens en industriën in de provincie. Sindsdien zijn de om standigheden in Zeeland veran derd: 'tdoel van 'tinstituutisechter hetzelfde gebleven: door middel van onderzoek, voorlichting en dienstverlenend werk de econo mische welvaart in de provincie te bevorderen. In het bestuur van het ETI zitten vertegenwoordigers van de provincie, gemeenten, ka mers van koophandel, vakbonden en bedrijfsleven. Het werk heeft vooral betrekking op sociaal-eco nomische ontwikkelingen en ont wikkelingsproblemen van bedrij ven. Daarvoor worden onderzoe ken verricht en voorlichting en adviezen gegeven. Niet voor alle werkzaamheden wordt een ver goeding gevraagd. Als bijvoor beeld de gevraagde informatie snel te leveren is of wanneer het om werkzaamheden gaat die van provinciaal belang zijn is de infor matie gratis. Adviezen worden aan iedereen die er om vraagt verstrekt. Ook de overheid vraagt vaak advies zoals bij de behandeling van aanvragen voor het provinciaal werkgelegenheidfonds en bij het aangaan van financiële re laties met bedrijven. De brochure is verkrijgbaar bij het ETI, Nieuwstraat 27, 4331 JK Middelburg, tel.: (01180)14155 M I E UWS Binnenkort voert de provincie halfjaarlijks overleg met de ge meentebesturen over een aantal welzijnszaken. Besproken worden bezuinigingen en prioriteitenstelling op het wel zijnsterrein, sociaal-cultureel werk, kunst- en cultuurbehoud, maatschappelijke dienstverlening en het emancipatiebeleid. Ook wordt informatie gegeven over het bejaardenbeleid, het biblio theeknetwerk, het volksgezond heidsbeleid en de regiovorming. Het overleg wordt —namens gs— gevoerd door gedeputeerde E. Maris-Koster. De bijeenkomsten zijn openbaar, In de volgende plaatsen wordt overleg gevoerd: Goes (Prins van Oranje) 8 de cember a s. om 10.15 uur voor de gemeenten op de Bevelanden en Tholen. Zierikzee stadhuis) 8 december a s. om 14.30 uur voor de ge meenten op Schouwen-Duiveland en Sint-Philipsland Middelburg (provinciehuis) 9 de cember a s. voor de gemeenten op Walcheren. Terneuzen (stadhuis) 15 decem ber a s. om 10.00 uur voor de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse ge meenten Oostburg (stadhuis) 15 decem ber a.s. om 14.00 uur voor de West-Zeeuwsch-Vlaamse ge meenten. Tot eind december is er in de technische bibliotheek Edison- wég 4 in Vlissingen een exposi tie over het pas verschenen boek "De Westerschelde bij storm en mist". Schrijver C. Heijkoop geeft in het boek een overzicht van de ge schiedenis van het Scheldegebied over de periode van 1860 tot 1982. Hij beschrijft onder meer de zeilvaart op de Schelde, de konvooivaart van en naar Ant werpen in de Tweede Wereldoor log, de sleepvaart en het loods wezen. De openingstijden van de exposi tie zijn: werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur en bovendien op vrijdag van 1 9.00 uur tot 21.00 uur. Vervoer gevaar lijke stoffen De studie is gemaakt door een speciale werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de overheid en het bedrijfsleven. De groep heeft gegevens verza meld over vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen in 1981. Vervolgens zijn ze gerangschikt per bedrijf, gevarenklasse en vervoerswijze. Nader bekeken zijn alleen de stoffen die uit een oogpunt van gevaar en hoeveelheden be langrijk zijn, nl. energiegassen (o.a. LPG), butadieen, ammo niak, fosforzuur, fosforgeel en zwaveldioxyde. Eurogas voert LPG aan per zee schip, in 1981 350.000 ton. Het wordt voor 60% per lichter, 25% per spoor en 1 5% per auto afge voerd. Voor de toekomst hoopt men op een afvoer per spoor van 500.000 tot 800.000 ton, per auto 150.000 tot 300.000 ton en per lichter maximaal 500.000 ton. Het is echter de vraag of deze ge tallen zullen worden bereikt. Bijna al het gas heeft een bestemming buiten Zeeland. Total voerde kleinere hoeveelhe den gas af, die het bedrijf zelf produceert. Het toekomstige hy- drocrackerproject zal het vervoer van butaan en propaan doen toe nemen. Via zgn. boord-boordoverslag werd in 1 981 ongeveer 400.000 ton doorgezet. De aanvoer van butadieen naar Eurogas was 120.000 ton per spoor en8.400ton per lichter. Het gas wordt per zeeschip afgevoerd. Hoechst verwacht met ingang van 1 984 te beginnen met de afvoer van ammoniak naar Duitsland: 200.000 ton per spoor en 40.000 per lichter. Deaanvoer ge beurt met zeeschepen. Hoechst produceert en verwerkt fosforzuur. Daarbij is er in 1981 ruim 100.000 ton natzuur als grondstof per zeeschip aange voerd. Het wordt in de "natuur- reinigingsfabriek" gezuiverd tot fosforzuur. Er is per spoor 100.000 ton naar Duitsland af gevoerd. Verder heeft Hoechst 37.000 ton fosforgeel naar Duitsland afge voerd, met de trein. De aanvoer van zwaveldioxyde (grotendeels per trein) was onge veer 7.000 ton. De routes waarlangs het ver voer zich afspeelt zijn niet inge wikkeld. Onderzocht zijn het spoorvervoer en het wegver voer van Vlissingen-Oost naar de provinciegrenzen. In de nabije toekomst zullen per trein grote hoeveelheden LPG en ammoniak worden afge voerd. Hoewel de NS niet pre cies weet om welke hoeveelhe den het gaat, worden geen pro blemen verwacht. De stoffen worden per zgn. bloktrein via Goes naar Bergen op Zoom ver voerd. Dit betekent dat de af zender de te vervoeren hoe veelheden in een complete trein aan de NS overdraagt. De NS zorgt voor een veilig vervoer Elk jaar opnieuw staan duizenden jongeren voor de keus welke richting ze moeten inslaan. De een na het verlaten van het lager beroepsonderwijs, de ander na de mavo, havo enz. Vroeg of laat moet ook iedereen kiezen: doorgaan met leren, of probe ren werk te vinden. Veel vragen zijn er ook over de gedeeltelijke leer plicht, die een belangrijke rol speelt als iemand op 1 6-jarige leeftijd van school gaat. Speciaal voor deze groep schoolverlaters is ook dit jaar weer een uit voerige folder samengesteld, getiteld "Van School wat nu". De infor matie is gericht op het schooljaar 1 984. Informatie wordt gegeven over de verschillende manieren waarop aan de gedeeltelijke leerplicht (2 dagen per week naar school) kan worden voldaan. Er wordt aandacht geschonken aan: de vormingsinstituten voor wer kende jongeren, beroepsopleidingen en leerlingstelsels een soort combinatie van vorming en beroepsopleiding, nl. de samenwerkings projecten en tenslotte de zgn. dag/avondopleidingen. Daarbij wordt ook informatie gegeven over andere nuttige zaken, zoals reiskostenvergoedingen, kinderbijslag, arbeidskaart, ar beidsovereenkomst, inschrijving op het arbeidsbureau, beroepen- voorlichting etc. De folder kan worden aangevraagd bij het Regionaal orgaan voor het leerlingwezen, Vlasmarkt 8. postbus 2034, 4460 MA Goes, telefoon 01100-27671 naar de bestemming. Met de treinen wordt onderweg niet gerangeerd, ook niet bij Goes. Soms wordt daar wel van loko- motief gewisseld. Er wordt wel gerangeerd met wa gens waarin ook gevaarlijke stoffen kunnep zitten— bij het zgn. gespreid vervoer. Hieronder wordt verstaan wagenladingen van diverse afzenders aan diverse geadresseerden De "Zeeuwse wagens" worden gerangeerd op het terrein Kijfhoek tussen Dor drecht en Rotterdam. Het inkomende goederenvervoer is reeds gesorteerd op de ver schillende bestemmingen, waar onder Vlissingen-Oost. De activi teiten in Goes zijn beperkt tot het splitsen en combineren van groe pen en het eventueel wisselen van lokomotief. Het belangrijkste produkt dat per auto wo,rdt vervoerd is LPG. In Nederland werd in 1981 720.000 ton autogas verbruikt. Alle distributiepunten worden door tankauto's van verschillende maatschappijen bevoorraad. Het grootste deel van het vervoer vanuit Vlissingen-Oost gaat via de 4-baans rijksweg en via Bergen op Zoom. Weinig transport vond plaats via de Deltaroute en de Westerscheldeveren. Een mogelijk knelpunt ligt bij de afslag Kapelle, omdat transport van gevaarlijke stoffen niet door de Vlaketunnel mag. De vracht wagens moeten dan gedeeltelijk via 2-baans-wegen en langs het Op maandag 5 december gaat een aantal provinciale gebou wen eerder dicht, nl. om 15.30 uur. Het gaat om: provinciale griffie, waterstaat, planologische dienst, archiefinspectie, Zeeuwse bibliotheek (Provin ciale bibliotheek en openbare bibliotheek Middelburg) en het kantoor van de stoombootdien sten. dorp Kruiningen hun route ver volgen. Een van de conclusies van de werkgroep is dat er niets is ge bleken van problemen met het vervoer over de weg en per spoor van gevaarlijke stoffen vanuit Vlissingen-Oost. Echte problemen zijn er niet. De NS kan een groter vervoersaanbod goed verwerken. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-31391 of 31392 Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 31 van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. AANVRAAG Hoechst Holland N.V. te Vlissingen heeft bij hen op 23 augustus 1983 een aan vraag om vergunning ingevolge de Wet geluidhinder ingediend voor het uitbrei den en wijzigen van een chemische fabriek op een perceel aan de Europaweg te Vlissingen-Oost. kadastraal bekend gemeente Vlissingen. sectie M, nos. 526, 559. 576 en 609. Het betreft het plaatsen van een turbine-compressor-eenheid en enkele warmte wisselaars, alsmede het aanpassen van de bijbehorende leidingen in de DMT-fa- briek (Stoomplan DMT-fabriek). TER INZAGE Na het volgen van de vereiste procedure hebben Gedeputeerde Staten besloten de gevraagde vergunning te verlenen onder voorschriften ter voorkoming of be perking van geluidhinder. De aanvraag, de vergunning en overige stukken liggen voor een ieder ter^nzage van 1 december 1983 tot en met 2 januari 1984 op de volgende plaatsen en tij den: in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 uur en van 13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.45-20.45 uur; op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie. Sint Pieterstraat 42 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. BEROEP Vanaf 1 december 1983 tot en met 2 januari 1984 kan tegen voornoemde vergun ning beroep worden ingesteld bij de Kroon door de aanvrager, de betrokken ad viseurs, degenen die overeenkomstig artikel 20, 21, 22, 2e lid of 28, le lid onder c van bovengenoemde wet bezwaren hebben ingebracht of door enige andere be langhebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeen komstig de hierboven genoemde artikelen bezwaren in te brengen. De vergunning wordt op 3 januari 1984 van kracht, tenzij overeenkomstig artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek tot schorsing dan wel tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan. Eventuele beroepschriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de Konin gin en moeten worden gezonden aan de Raad van State, Afdeling voor de ge schillen van bestuur. Kneuterdijk 22, 2514 EN 's-Gravenhage. Een eventueel verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. Middelburg, 30 november 1983. pot in axel heeft ruim 200 verschillende 2-zitsbankjes, modern, klassiek, rustiek en in rotan. zondags gesloten. pakhuis AKKU- SCHROEFBOOR MACHINE Normaalülr^ TIJDELIJKE AKTIEPRIJSl driekronen diturvit u kunt hiermee gezellig barbecuen bij de open haard pak-prijs met metalen zaagblad en houten greep, lengte 50 cm ƒ9,50, lengte 45 cm pak-prijs origineel set met 5 koperen knologen. breed H ƒ39,50 40 cm exclusief kraan, in kleur 2 2 cs -c es 21 delig precisiegereedschap voor de fijne werkjes in kunststof doos van 29,90 voor pak-prijs Het professionele gereedschapopberg- 4 systeem voor doe-het-zelver èn vakman. 2 pak - inhoud 2 wandplaten, 24 haken en klemmen, schroeven en pluggen pak-prijs van skandia of york '-5 "cd pak-prijs vanaf 34,50 w Ol c "■5 cd waldammeweg 2 - industrieterrein Arnestein middelburg, telefoon 01180-25055 geopend van maandag 13.00-17.30 uur, dinsdag vrijdag 8.30-12.00 uur - 13.00-17.30 uur, /aterdag 9.00-16.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 13