Austin Maestro: de nieuwe markante middenklasser VAN DAMME 68,- 76,- 79,- Shell helpt SHELL ZELF TANK STATIONS NIET GOED? BoSn AUTO TERUG! AUTO GOES ZUID ALFA ROMEO de Faam - de Vlissinger BOBO Van onze autoredactie Star-pakket gratis Seat Ronda 1.2 GL DIJKWEL bv L. BLAAS NISSAN van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoiand ad- ver- teren voor, achter en opzij veilig glas: dag en nacht autoruitenservice open daken moet je zien als ze dicht zijn, dat kan ook in uw dak! Woensdag 16 november 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER BLADEREN OP DE WEG! SLIPGEVAAR! GEBRUIKTE WAGENS Autobedrijf M. de DREU en Co BV Zusterstraat 34 Middelburg tel. 01180-12972 AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 OCCASIONS BOVEN 5.000 - (Speciale Najaars Aanbieding) 145SR 13 TL voor o.a. Fiat Peugeot en Renault 155SR 13 TL voor o.a. Datsun, Volkswagen, Opel en Honda 165SR 13 TL voor o.a. Ford, Opel, BMW en Toyota "t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg. 'Statenlan', Statenlaan 244, Middelburg 'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke. de kortste weg naar de consument DE^LISSINGER autoccasioni 2. Fiat dealer-garantie. 3. 6 maanden omruil-garantie. Fiat 127 L 3-drs8.500,- Fiat 127 Super 3-drs11.750,— Fiat 127 Special 3-drs10.900,— Fiat 127 1050 CL 3-drs7.250,- Fiat 65 L 3-drs7.250,- Fiat 65 CL 3-drs. v.a9.750,- Fiat 75 CL autm9.750,— Fiat 131 1600 Special4.250,- Fiat 131 1600 CL 4-drs6.750,- Fiat 131 1600 TC 4-drs4.500,- Fiat 128 1300 CL4.500,- Fiat 132 1600 4-drs6.750,- Volkswagen Golf S5.500,— Citroën Dyane 61.250,— Motorfiets Honda VT750C 9.250,- Aanbieding demonstratieauto Fiat ARGENTA 100 metallic blauw, nieuwprijs f 26.390,— nu voor 24.390,- Specialisten met aandacht voor u. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE EEN AUTO KOPEN BEGINT HIER NISSAN De Austin Maestro, de nieuwe vijfdeurs midden klasse auto van de Austin Rover Groep, is thans ook in Nederland op de markt. De Maestro, met dwarsge- plaatste viercilinder motor in combinatie met voorwie laandrijving. is in zes versies leverbaar, met een keuze uit twee motortypen en drie versnellingsbakken. Het topmodel van de serie kreeg de naam MG Maes tro en deze versie levert dan ook extra prestaties en bezit een bijzondere uitrusting. De volgende zes typen zijn in ons land leverbaar: de Maestro Special, het goed koopste type, met 1275 cm3 motor en vierversnellings- bak (prijs 16.995,— de Maestro 1,3, het standaard type. eveneens met 1275 cm3 motor en vierversnel- lingsbak 17.995,— de Maestro 1,3 LE, het zuinig ste type, met 1275 cm3 mo tor en 3 E(conomie) versnellingsbak 18.995,— de Maestro 1,6 L. met de grotere 1598 cm3 R-serie motor en vier- versnellingsbak 19.695,— de Maestro 1,6 HLS, eveneens met de 1598 cm3 motor, met maar vijfversnellingsbak (ƒ21.995,-) en de MG Maestro 1600, de snelste en sportiefste, met 1598 cm3 motor en een vijfversnel lingsbak waarvan de over brengingsverhoudingen dichter bij elkaar liggen (ƒ25.995-).' Bij het ontwerpen van de Maestro heeft de Austin Rover Groep voor het eerst volledig gebruik gemaakt van computertechniek. Kenmerken De Austin Maestro bezit verschillende opvallende kenmerken, waarvan in het kort bestek de belangrijkste Benzineverbruik Maestro Special/1,3 Maestro 1,3 LE Maestro 1,6 L Maestro 1,6 HLS MG Maestro 1600 zijn: de markante vormge ving, de toepassing van electronika in de motor, de ruimte in het interieur, het grote glasoppervlak, de zui nigheid ten aanzien van brandstofverbruik en on derhoud, het comfort en de afwerking. Bij de MG-uitvoering val len bovendien nog op de combinatie van elektro nisch dashboard, boord computer en het sprekende waarschuwingssysteem. Vormgeving De Maestro is een "stoere" auto om te zien. Niettemin scoort hij in de windtunnel een lage luchtweerstands- factor (0,36 bij de LE en MG versies). Hieraan dra gen bij de vloeiende lijnen van de motorkap en de zgn. "homofocal" koplampen. Bij deze speciale smalle koplampen is de reflector in een aantal vakken verdeeld. Verder zijn in dit verband van belang de direct met de carrosserie verlij mde voor- en achterruit, de aërodyna mische gevormde buiten spiegel, de afwezigheid van een regengoot op het dak, de op het dak geplaatste in schuifbare antenne en van het LE-type af de in de car- 90 km/h 1:17,9 26£E11 :,B5,2 1:16,9 1:18,9 1:16.7 rosserie geïntegreerde po lyester bumpers, een novi teit in de autowereld. Alle Maestro-modellen zijn voorzien van een gelaagde voorruit en halogeen kop lampen. De A-Plus motor in de 13 liter typen is voor de Maes tro gewijzigd. Onder meer werd de versnellingsbak in het verlengde van de motor geplaatst in plaats van er onder, zoals bij de Metro. De belangrijkste functies van de 1275 en 1598 cm3 motoren worden elektro nisch geregeld (Austin Ro ver gebruikt daarvoor de term "electronic engine management"). Ruimte Onmiddellijk bij het in stappen valt de grote ruimte in het interieur op. De Aus tin Maestro is 169 cm breed en biedt 138 cm ruimte op schouderhoogte voor, en 137 cm achter. Ook de hoofdruimte voor en achter is groot. De lengte van de Maestro is 405 cm. Hier door én door het feit dat het hier gaat om een voorwie laandrijver met dwars ge plaatste motor, is ook de beenruimte royaal (voor 103 cm en achter 90 cm). Van het LE-type af bezit de Maestro een asy metrisch gedeelte achterbank (kan geheel, in 'A deel of deel worden weggeklapt). In normale opstelling, dus als vijfpersoons auto, bezit de bagageruimte de forse nut tige inhoud van 280 liter. Met geheel weggeklapte achterbank wordt dat 1415 liter. Ten aanzien van het inte rieur kan nog het zeer in formatieve dashboard met 9 waarschuwingslampjes wor den genoemd, alsmede het feit dat ook is voorzien in verwarming/ ventilatie voor achterinzittende passagiers. Ook de grootte van het gla soppervlak is een opvallend kenmerk van de Maestro. De bestuurder heeft daar door een panoramisch uit zicht rondom. Het glasoppervlak bedraagt 3,27 vierkante meter, dat is 8 procent groter dan dat van de Rover! Vele factoren, zoals de aër odynamische vormgeving en de ruime toepassing van elektronica bij het functio neren van de motor zorgen voor een uiterst zuinig brandstofverbruik voor de ze middenklasse auto. 120 km/h 1:12,8 1:14.7 1:12,5 1:13,2 1:11.9 stadsverkeer 1:13.2 1:1 1.4 1:11,4 1:10,3 Slechts éénmaal per jaar, of eens per 20.000 km heeft de Maestro onderhoud nodig. Hiervoor gelden vaste prijzen. Deze bedragen, exclusief materiaal en BTW: 20.000 km/eens per jaar 1,3 modellen 110.— 20.000 km/eens per jaar 1,6 modellen 94,50 40.000 km/eens per 2 jaar 1,3 modellen 145,— 40.000 km/eens per 2 jaar 1,6 modellen 155,— Elke koper krijgt een jaar fabrieksgarantie en kan zich door middel van het Super cover Plus Systeen voor desgewenst één of twee aanvullende jaren verzeke ren tegen de financiële ge volgen van vrijwel alle me chanische defecten. De kosten hiervoor zijn ƒ310,— voor het eerste aanvullende jaar en 510,— voor het eerste en tweede aanvullende jaar samen. Ook de Maestro heeft zes jaar carosseriegarantie op doorroesten van binnenuit. Vanaf 3 november wordt een beperkte serie Seat Ronda 1.2 GL modellen verkocht in de opvallende Star uitvoe ring. Deze Seat Ronda 1,2 GL Star wordt geleverd in de metallic-kleuren blauw, goud of zilver met accessoi res, die het uiterlijk van deze auto stijlvoller moeten ma ken, zoals achterspoiler, zwarte vinyl zijraamomlij sting stootsierlijsten met logo, speciale opvallende wieldoppen, rode achterre- flektor met naamvermel ding, een Star transfer en spatbordverbreders. De consumentenwaarde van het Star-pakket bedraagt 1.225,- incl. BTW, en dit pakket wordt kosteloos op de genoemde GL modellen geleverd. De Seat Ronda wordt deze herfst in aanzienlijk meer varianten op de markt ge bracht dan bij de lancering in april van dit jaar. Er werden eenvoudige LE en L uitvoeringen gebracht van de Seat Ronda 1.2 benzine en 1.7 dieselmodellen. De Seat-importeur Nibhart Car B.V. te Heemstede be schikte daardoor over zeer concurrend geprijsde en toch nog royaal uitgevoerde vijfdeurs auto's, waaronder de goedkoopste vijfdeurs viercilinder diesel met een prijs van ƒ18.995,— De Seat Ronda ,1.2 LE is de prijsleider van het pro gramma met een prijs van 13.995,-. In dit jaargetijde worden de wegdekken overspoeld met vallende bladeren, ook daar waar relatief weinig bomen staan. En vallende bladeren hebben de gewoonte zich te verzamelen tengevolge van de wind. Als zij opwaaien belemmeren zij het zicht van de automobilist. Dit euvel kan plotseling afremmen tot gevolg hebben. Oplet tendheid is dus geboden. Maar een nog veel ernstiger probleqpt kan een fikse regenbui veroorzaken. De bladeren worden dan nat en gaan enigszins kleven aan het wegdek. Op plaatsen waar veel bladeren zich hebben opgehoopt kan dan een levensgevaarlijke situatie ontstaan. De blader massa tussen autoband en wegdek zorgt ervoor dat het uiterst belangrijke bandcontact met het wegdek wordt verminderd. In het bijzonder in bochten maar ook bij een plotse ling noodzakelijke rem-manoevre kan dit verminder de contact band/wegdek ernstige gevolgen hebben. Het slipgevaar is practisch onontkoombaar. De Vere nigingvoor de Bandenbranche in Nederland (VACO) tekent hierbij aan dat autobanden met voldoende profiel (in zulke omstandigheden is dat TENMINSTE 4 MM!) nog een redelijke mate van zekerheid kunnen bieden. Maar het blijft opletten! De Engelsman Richard No ble heeft met de Thrust 2 een poging ondernomen om het wereldsnelheidsrecord op de mijl (1,6 km.) te ver beteren. Het record van 1002 km. per uur, dat al sinds 1970 op naam stond van de Amerikaan Gary Ga- belich, is al vele malen aan gevallen, maar steeds zon der sukses. Richard Noble is er nu in geslaagd het 13 jaar oude record te verbreken. Op 4 oktober om 3 uur 's mid dags in de Black Rock woestijn van Nevada in Amerika legde hij de mijl af met een snelheid van 1019 km. per uur. Deze sukses- volle poging werd uitge voerd op een droge en vlakke rivierbedding waar een 19 km. lange baan was uitgezet. Deze lengte was noodzakelijk om de THRUST 2 voldoende ge legenheid te geven de top snelheid te bereiken op de mijl waar de officiële snel heidsmeting plaatsvond. Het nieuwe snelheidsrecord is,vastgesteld aan de hand van de gemiddelde snelheid Van twee pogingen die bin nen één uur in tegengestel de richtingen moeten zijn uitgevoerd. Deze procedure is ingesteld door de FISA, de internationale federatie voor de automobielsport, die het record van Richard Noble dan ook officieel heeft erkend. Richard Noble sloot een periode af welke driejaar in beslag heeft genomen en waarin hij en zijn team zich volledig hebben gewijd aan het project. Een gebeurtenis die mede dankzij de steun van Rolls Royce en Castrol een groot sukses is gewor den. AUTO-AKTUEEL 1977 1 980 1979 1980 K 1.400.- 8.950.- 6.500.- 9.850.- RENAULT R4 TL 67.000 km TOYOTA STARLET kombi SUBARU 1600 DL DATSUN BLUEBIRD 1800 5bak silver metallic. Taunus 1600 L 72.000 km met plaatschade koopje1750.— Taunus 1600 L 1973 650.- SIMCA 1100 LE 1 976 1,200.- Citroen GSA spec. 43.000 km b.j. 1981 bijzonder mooi kleur wit, NU VOOR 10.750,- 6 mnd. Bovag-garantie 3 mnd garantie Opel Kadett 4-drs., de luxe1981 Opel Kadett C1 978 Opel Kadett City1 978 Opel Kadett Caut1977 Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1 300 LPG 1 981 1 982 Opel Ascona 1 900 1 980 Opel Ascona 1 600 S 4-drs. LPG 1982 Opel Manta 20S Combi Coupé 1979 Opel Rekord 20S de luxe 4-drs 1980 Ford Fiësta 1 1 00 L1981 Ford Taunus 1 600 L 4-drs1978 Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1981 Ford Taunus 1 600 L Stat car 1979 VW Golf Diesel GL 1979 Peugeot 104 GL6 1 978 Peugeot 504 GL 1977 Saab GLE aut.m. schuifd. 5.000 kmmei 1 983 Honda motor CB 900 F2 1982 Simca 1 308 GLS 1 977 Datsun Cherry 1 200 GL LPG 19 79 VW Golf 5-deurs 1981 Volvo (Daf) aut dec 1 97 7 Peugeot 305 SR 1979 BMW 320-6 Schuifkanteld 1978 BMW 320 6 LPG1 980 Renault 4 TL1978 4.500,- Renault 4 GTL L.P.G1981 10.950,- Renault 4 G I L1981 9.500.- Renault 4 GTL'80-1981 v.a. 8.950,- Renault 4 16 Kombi1981 9.250,- Renault 5 TL1980 9.500.- Renault 5 TL 5-deurs1981 12.900. Renault 5 TS 1979 10.500. Renault 5 GTL1976 4.500. Renault 5 GTL1980 10.900,- Renault 14 TL. LS, TS '77-'78-'79-'80 v.a. 4.250,- Renault 16 TL1976 1.750,- Renault 16 TX1977 4.900,- Renault 18 TL1981 11.500.- Renault 20 TL, LS, TS '78-'79-'80-'81 v.a. 5.900,- Renault 30 TX1980 18.500,- Renault FuegoTL1981 15.900,- Citroën GSA Club Break1981 12.900,- Citroën GS en Break'78-'79-'80 v.a. 5.500.- Fiat 1271980 6.900,- Ford Fiësta 1.1 Bravo1981 12.900.- Mitsubishi Colt GL1981 12.900,- Mitsubishi Colt GL1981 12.500,- Mitsubishi Galant1977 4.500,- Mini Metro1981 11.900,- Peugeot 305'GR1979 8.500,- Peugeot 305 GR L.P.G1980 9.250,- Peugeot 504 Autom1978 7.500,- Peugeot 504 Autom1978 8.500,- Peugeot 504 D Autom1978 10.500,- Peugeot 505 GR1980 17.500.- Simca 1307 1308 v.a. 1976 v.a. 1500.- Simca 1308...,,;...'77-'78-'80 v.a. 3.500,- Talbot Horizon11-1978 7.900.- Triumph Spitfire1980 11.500,- Volvo 343 GL1979 10.500.- Diverse leuke goedkope auto's, o.a.: Renault 5. Renault' 12, Renault 16, Citroën GS. Daf, Peugeot 204, Datsun 160B, Audi 80 6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO BLEEM FINANCIERING DIREKT. Gildeweg 16 - Vlissingen tel. 01184-17130 na 19.00 uur: 01184-64240 Vrijdagavond koopavond. Banden buitenkans bij ons Zolang de voorraad strekt. Gratis montage. Gratis balanceren. Staalbanden met kwaliteitsgarantie. u klopt zeer waarschijnlijk nooit tevergeefs bij ons aan als het om een autoruit gaat' van de ree bv, middelburg, 01180-13564 Een Loodsje-faampje heeft altijd resultaat. met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. (mJÊÊÊUOmOkm^O^Ê volgens voorwaarden omruil-garantie Herculesweg 12 4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918 Garantie zonder eigen risico Datsun Laurel Diesel 1982prijs n.o.t.k. Datsun Cherry GL Coupé 30.000 km, dec. 1979prijs n.o.t.k. Datsun Cherry GL blauwmet. 1980prijs n.o.t.k. Datsun Cherry 3-drs. GL 1979 9.500.— Datsun Cherry Van 19773.750.— Datsun Sunny 4-drs. groen 19809.950.— Datsun 200 L (6-cyl.) 19762.250.- Buick Regal aut., zeer luxe uitvoering, 19.000 km 1981, nw.pr. ruim f 50.000.— nu17.500.— Talbot 1308 S 1977....1f 1.750.- Alfa Romeo Sud super 1.3 4-drs. met LPG 1980prijs n.o.t.k. Alfa Romeo Sprint 1.3 1978prijs n.o.t.k. Alfa Romeo Alfetta 2.000 met airco. 19774950.— A.M.C. Pacer unieke auto 1978prijs n.o.t.k. Bestelwagen URVAN 1981 52.000 kmprijs n.o.t.k. BMW 528 wit elect, schuifdak 1976prijs n.o.t.k. Citroën GSA X3 5-d. en schuifdak 1980 prijs n.o.t.k. Dotsun Sunny 1400 rood 1979f 7750.— Ford Copri 1974prijs n.o.t.k. Ford Escort 1.3 l 4-drs. zilvergrijs, 1979j 8.250.— Ford Escort 1300 L 4-d. blauw 1979 prijs n.o.t.k. Ford Escort 1300 4 drs. met l.p.g. 19784750.- Ford Taunus 2.0 S, 38.000 km 1978j 8.750.- Mitsubishi Galant met LPG 1978f 7.750.— Opel Rekord 2.0 S 1980 met LPGf 8.500 - Toyoto Starlet GL 1978j 6.500 - Zostavo 1100 5-drs. 1981 30.000 km5.750.- Bovenstaande auto's zijn in perfekte staat en worden geheel onder BOVAG-GARANTIE verkocht, Financiering mogelijk volgens Nissan Profijt Plan. Leasing mogelijk volgens Nissan Dealer Lease. Nissan-dealer Fruitlaan 12-14-16 Goes, tel. 01100-16235 Officieel Nissan-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland Nog steeds onderdelen en service bij dè ALFA ROMEO specialist de echte Alfa rijders weten het! een sunroof plus glazen kantelschuifdak met uitsluitend pluspunten 0 gemaakt van 5 mm dik brons getint veiligheidsglas 0 afmeting 42x81 cm 0 door spoilereffekt geen windinslag en IA windgeruis 0 één knop voor openen en kantelen 0 beslist waterdicht 0 1 jaar garantie 0 snelle |0 montage 0 verrassend scherpe pnjs voor praktisch alle auto's 0 van de ree b.v., kleverkerkseweg 3-5, middelburg, 011 80-13564

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 22