Austin Maestro: de nieuwe
markante middenklasser
VAN DAMME
68,-
76,-
79,-
Shell helpt
SHELL ZELF TANK STATIONS
NIET GOED?
BoSn AUTO TERUG!
AUTO GOES ZUID
ALFA ROMEO
de Faam - de Vlissinger
BOBO
Van onze autoredactie
Star-pakket gratis
Seat Ronda 1.2 GL
DIJKWEL bv
L. BLAAS
NISSAN
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoiand
ad-
ver-
teren
voor, achter en opzij
veilig glas: dag en nacht
autoruitenservice
open daken moet je zien als ze dicht zijn,
dat kan ook in uw dak!
Woensdag 16 november 1983
DE FAAM - DE VLISSINGER
BLADEREN OP DE
WEG! SLIPGEVAAR!
GEBRUIKTE WAGENS
Autobedrijf
M. de DREU en Co BV
Zusterstraat 34 Middelburg
tel. 01180-12972
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke 01107-1477
OCCASIONS BOVEN 5.000 -
(Speciale Najaars Aanbieding)
145SR 13 TL voor o.a.
Fiat Peugeot
en Renault
155SR 13 TL voor o.a.
Datsun,
Volkswagen,
Opel en Honda
165SR 13 TL voor o.a. Ford,
Opel, BMW en
Toyota
"t Zand', Koudekerkseweg 14, Middelburg.
'Statenlan', Statenlaan 244, Middelburg
'Koudekerke', Middelburgsestraat 53, Koudekerke.
de kortste
weg naar de
consument
DE^LISSINGER
autoccasioni
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
Fiat 127 L 3-drs8.500,-
Fiat 127 Super 3-drs11.750,—
Fiat 127 Special 3-drs10.900,—
Fiat 127 1050 CL 3-drs7.250,-
Fiat 65 L 3-drs7.250,-
Fiat 65 CL 3-drs. v.a9.750,-
Fiat 75 CL autm9.750,—
Fiat 131 1600 Special4.250,-
Fiat 131 1600 CL 4-drs6.750,-
Fiat 131 1600 TC 4-drs4.500,-
Fiat 128 1300 CL4.500,-
Fiat 132 1600 4-drs6.750,-
Volkswagen Golf S5.500,—
Citroën Dyane 61.250,—
Motorfiets Honda VT750C
9.250,-
Aanbieding
demonstratieauto
Fiat ARGENTA 100 metallic
blauw, nieuwprijs f 26.390,— nu
voor 24.390,-
Specialisten met aandacht voor u.
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
EEN
AUTO
KOPEN
BEGINT
HIER
NISSAN
De Austin Maestro, de
nieuwe vijfdeurs midden
klasse auto van de Austin
Rover Groep, is thans ook
in Nederland op de markt.
De Maestro, met dwarsge-
plaatste viercilinder motor
in combinatie met voorwie
laandrijving. is in zes versies
leverbaar, met een keuze uit
twee motortypen en drie
versnellingsbakken.
Het topmodel van de serie
kreeg de naam MG Maes
tro en deze versie levert dan
ook extra prestaties en bezit
een bijzondere uitrusting.
De volgende zes typen zijn
in ons land leverbaar: de
Maestro Special, het goed
koopste type, met 1275 cm3
motor en vierversnellings-
bak (prijs 16.995,— de
Maestro 1,3, het standaard
type. eveneens met 1275
cm3 motor en vierversnel-
lingsbak 17.995,— de
Maestro 1,3 LE, het zuinig
ste type, met 1275 cm3 mo
tor en 3 E(conomie)
versnellingsbak
18.995,— de Maestro
1,6 L. met de grotere 1598
cm3 R-serie motor en vier-
versnellingsbak
19.695,— de Maestro
1,6 HLS, eveneens met de
1598 cm3 motor, met maar
vijfversnellingsbak
(ƒ21.995,-) en de MG
Maestro 1600, de snelste en
sportiefste, met 1598 cm3
motor en een vijfversnel
lingsbak waarvan de over
brengingsverhoudingen
dichter bij elkaar liggen
(ƒ25.995-).'
Bij het ontwerpen van de
Maestro heeft de Austin
Rover Groep voor het eerst
volledig gebruik gemaakt
van computertechniek.
Kenmerken
De Austin Maestro bezit
verschillende opvallende
kenmerken, waarvan in het
kort bestek de belangrijkste
Benzineverbruik
Maestro Special/1,3
Maestro 1,3 LE
Maestro 1,6 L
Maestro 1,6 HLS
MG Maestro 1600
zijn: de markante vormge
ving, de toepassing van
electronika in de motor, de
ruimte in het interieur, het
grote glasoppervlak, de zui
nigheid ten aanzien van
brandstofverbruik en on
derhoud, het comfort en de
afwerking.
Bij de MG-uitvoering val
len bovendien nog op de
combinatie van elektro
nisch dashboard, boord
computer en het sprekende
waarschuwingssysteem.
Vormgeving
De Maestro is een "stoere"
auto om te zien. Niettemin
scoort hij in de windtunnel
een lage luchtweerstands-
factor (0,36 bij de LE en
MG versies). Hieraan dra
gen bij de vloeiende lijnen
van de motorkap en de zgn.
"homofocal" koplampen.
Bij deze speciale smalle
koplampen is de reflector in
een aantal vakken verdeeld.
Verder zijn in dit verband
van belang de direct met de
carrosserie verlij mde voor-
en achterruit, de aërodyna
mische gevormde buiten
spiegel, de afwezigheid van
een regengoot op het dak,
de op het dak geplaatste in
schuifbare antenne en van
het LE-type af de in de car-
90 km/h
1:17,9
26£E11 :,B5,2
1:16,9
1:18,9
1:16.7
rosserie geïntegreerde po
lyester bumpers, een novi
teit in de autowereld. Alle
Maestro-modellen zijn
voorzien van een gelaagde
voorruit en halogeen kop
lampen.
De A-Plus motor in de 13
liter typen is voor de Maes
tro gewijzigd. Onder meer
werd de versnellingsbak in
het verlengde van de motor
geplaatst in plaats van er
onder, zoals bij de Metro.
De belangrijkste functies
van de 1275 en 1598 cm3
motoren worden elektro
nisch geregeld (Austin Ro
ver gebruikt daarvoor de
term "electronic engine
management").
Ruimte
Onmiddellijk bij het in
stappen valt de grote ruimte
in het interieur op. De Aus
tin Maestro is 169 cm breed
en biedt 138 cm ruimte op
schouderhoogte voor, en
137 cm achter. Ook de
hoofdruimte voor en achter
is groot. De lengte van de
Maestro is 405 cm. Hier
door én door het feit dat het
hier gaat om een voorwie
laandrijver met dwars ge
plaatste motor, is ook de
beenruimte royaal (voor
103 cm en achter 90 cm).
Van het LE-type af bezit de
Maestro een asy metrisch
gedeelte achterbank (kan
geheel, in 'A deel of deel
worden weggeklapt). In
normale opstelling, dus als
vijfpersoons auto, bezit de
bagageruimte de forse nut
tige inhoud van 280 liter.
Met geheel weggeklapte
achterbank wordt dat 1415
liter.
Ten aanzien van het inte
rieur kan nog het zeer in
formatieve dashboard met 9
waarschuwingslampjes wor
den genoemd, alsmede het
feit dat ook is voorzien in
verwarming/ ventilatie voor
achterinzittende passagiers.
Ook de grootte van het gla
soppervlak is een opvallend
kenmerk van de Maestro.
De bestuurder heeft daar
door een panoramisch uit
zicht rondom.
Het glasoppervlak bedraagt
3,27 vierkante meter, dat is
8 procent groter dan dat van
de Rover!
Vele factoren, zoals de aër
odynamische vormgeving
en de ruime toepassing van
elektronica bij het functio
neren van de motor zorgen
voor een uiterst zuinig
brandstofverbruik voor de
ze middenklasse auto.
120 km/h
1:12,8
1:14.7
1:12,5
1:13,2
1:11.9
stadsverkeer
1:13.2
1:1 1.4
1:11,4
1:10,3
Slechts éénmaal per jaar, of eens per 20.000 km heeft de Maestro onderhoud nodig.
Hiervoor gelden vaste prijzen.
Deze bedragen, exclusief materiaal en BTW:
20.000 km/eens per jaar 1,3 modellen 110.—
20.000 km/eens per jaar 1,6 modellen 94,50
40.000 km/eens per 2 jaar 1,3 modellen 145,—
40.000 km/eens per 2 jaar 1,6 modellen 155,—
Elke koper krijgt een jaar
fabrieksgarantie en kan zich
door middel van het Super
cover Plus Systeen voor
desgewenst één of twee
aanvullende jaren verzeke
ren tegen de financiële ge
volgen van vrijwel alle me
chanische defecten. De
kosten hiervoor zijn
ƒ310,— voor het eerste
aanvullende jaar en
510,— voor het eerste en
tweede aanvullende jaar
samen.
Ook de Maestro heeft zes
jaar carosseriegarantie op
doorroesten van binnenuit.
Vanaf 3 november wordt een
beperkte serie Seat Ronda
1.2 GL modellen verkocht in
de opvallende Star uitvoe
ring. Deze Seat Ronda 1,2
GL Star wordt geleverd in
de metallic-kleuren blauw,
goud of zilver met accessoi
res, die het uiterlijk van deze
auto stijlvoller moeten ma
ken, zoals achterspoiler,
zwarte vinyl zijraamomlij
sting stootsierlijsten met
logo, speciale opvallende
wieldoppen, rode achterre-
flektor met naamvermel
ding, een Star transfer en
spatbordverbreders. De
consumentenwaarde van het
Star-pakket bedraagt
1.225,- incl. BTW, en dit
pakket wordt kosteloos op
de genoemde GL modellen
geleverd.
De Seat Ronda wordt deze
herfst in aanzienlijk meer
varianten op de markt ge
bracht dan bij de lancering
in april van dit jaar. Er
werden eenvoudige LE en L
uitvoeringen gebracht van
de Seat Ronda 1.2 benzine
en 1.7 dieselmodellen. De
Seat-importeur Nibhart
Car B.V. te Heemstede be
schikte daardoor over zeer
concurrend geprijsde en
toch nog royaal uitgevoerde
vijfdeurs auto's, waaronder
de goedkoopste vijfdeurs
viercilinder diesel met een
prijs van ƒ18.995,— De
Seat Ronda ,1.2 LE is de
prijsleider van het pro
gramma met een prijs van
13.995,-.
In dit jaargetijde worden de wegdekken overspoeld met
vallende bladeren, ook daar waar relatief weinig bomen
staan. En vallende bladeren hebben de gewoonte zich
te verzamelen tengevolge van de wind. Als zij opwaaien
belemmeren zij het zicht van de automobilist. Dit euvel
kan plotseling afremmen tot gevolg hebben. Oplet
tendheid is dus geboden.
Maar een nog veel ernstiger probleqpt kan een fikse
regenbui veroorzaken. De bladeren worden dan nat
en gaan enigszins kleven aan het wegdek. Op plaatsen
waar veel bladeren zich hebben opgehoopt kan dan
een levensgevaarlijke situatie ontstaan. De blader
massa tussen autoband en wegdek zorgt ervoor dat het
uiterst belangrijke bandcontact met het wegdek wordt
verminderd.
In het bijzonder in bochten maar ook bij een plotse
ling noodzakelijke rem-manoevre kan dit verminder
de contact band/wegdek ernstige gevolgen hebben.
Het slipgevaar is practisch onontkoombaar. De Vere
nigingvoor de Bandenbranche in Nederland (VACO)
tekent hierbij aan dat autobanden met voldoende
profiel (in zulke omstandigheden is dat TENMINSTE
4 MM!) nog een redelijke mate van zekerheid kunnen
bieden.
Maar het blijft opletten!
De Engelsman Richard No
ble heeft met de Thrust 2
een poging ondernomen om
het wereldsnelheidsrecord
op de mijl (1,6 km.) te ver
beteren. Het record van
1002 km. per uur, dat al
sinds 1970 op naam stond
van de Amerikaan Gary Ga-
belich, is al vele malen aan
gevallen, maar steeds zon
der sukses.
Richard Noble is er nu in
geslaagd het 13 jaar oude
record te verbreken. Op 4
oktober om 3 uur 's mid
dags in de Black Rock
woestijn van Nevada in
Amerika legde hij de mijl af
met een snelheid van 1019
km. per uur. Deze sukses-
volle poging werd uitge
voerd op een droge en
vlakke rivierbedding waar
een 19 km. lange baan was
uitgezet. Deze lengte was
noodzakelijk om de
THRUST 2 voldoende ge
legenheid te geven de top
snelheid te bereiken op de
mijl waar de officiële snel
heidsmeting plaatsvond.
Het nieuwe snelheidsrecord
is,vastgesteld aan de hand
van de gemiddelde snelheid
Van twee pogingen die bin
nen één uur in tegengestel
de richtingen moeten zijn
uitgevoerd. Deze procedure
is ingesteld door de FISA,
de internationale federatie
voor de automobielsport,
die het record van Richard
Noble dan ook officieel
heeft erkend.
Richard Noble sloot een
periode af welke driejaar in
beslag heeft genomen en
waarin hij en zijn team zich
volledig hebben gewijd aan
het project. Een gebeurtenis
die mede dankzij de steun
van Rolls Royce en Castrol
een groot sukses is gewor
den.
AUTO-AKTUEEL
1977
1 980
1979
1980
K
1.400.-
8.950.-
6.500.-
9.850.-
RENAULT R4 TL 67.000 km
TOYOTA STARLET kombi
SUBARU 1600 DL
DATSUN BLUEBIRD 1800
5bak silver metallic.
Taunus 1600 L 72.000 km
met plaatschade koopje1750.—
Taunus 1600 L 1973 650.-
SIMCA 1100 LE 1 976 1,200.-
Citroen GSA spec. 43.000 km
b.j. 1981 bijzonder mooi
kleur wit, NU VOOR 10.750,-
6 mnd. Bovag-garantie
3 mnd garantie
Opel Kadett 4-drs., de luxe1981
Opel Kadett C1 978
Opel Kadett City1 978
Opel Kadett Caut1977
Opel Kadett Stat.car 5-drs. 1 300 LPG 1 981 1 982
Opel Ascona 1 900 1 980
Opel Ascona 1 600 S 4-drs. LPG 1982
Opel Manta 20S Combi Coupé 1979
Opel Rekord 20S de luxe 4-drs 1980
Ford Fiësta 1 1 00 L1981
Ford Taunus 1 600 L 4-drs1978
Ford Taunus 1 600 L 4-drs 1981
Ford Taunus 1 600 L Stat car 1979
VW Golf Diesel GL 1979
Peugeot 104 GL6 1 978
Peugeot 504 GL 1977
Saab GLE aut.m. schuifd. 5.000 kmmei 1 983
Honda motor CB 900 F2 1982
Simca 1 308 GLS 1 977
Datsun Cherry 1 200 GL LPG 19 79
VW Golf 5-deurs 1981
Volvo (Daf) aut dec 1 97 7
Peugeot 305 SR 1979
BMW 320-6 Schuifkanteld 1978
BMW 320 6 LPG1 980
Renault 4 TL1978 4.500,-
Renault 4 GTL L.P.G1981 10.950,-
Renault 4 G I L1981 9.500.-
Renault 4 GTL'80-1981 v.a. 8.950,-
Renault 4 16 Kombi1981 9.250,-
Renault 5 TL1980 9.500.-
Renault 5 TL 5-deurs1981 12.900.
Renault 5 TS 1979 10.500.
Renault 5 GTL1976 4.500.
Renault 5 GTL1980 10.900,-
Renault 14 TL. LS, TS '77-'78-'79-'80 v.a. 4.250,-
Renault 16 TL1976 1.750,-
Renault 16 TX1977 4.900,-
Renault 18 TL1981 11.500.-
Renault 20 TL, LS, TS '78-'79-'80-'81 v.a. 5.900,-
Renault 30 TX1980 18.500,-
Renault FuegoTL1981 15.900,-
Citroën GSA Club Break1981 12.900,-
Citroën GS en Break'78-'79-'80 v.a. 5.500.-
Fiat 1271980 6.900,-
Ford Fiësta 1.1 Bravo1981 12.900.-
Mitsubishi Colt GL1981 12.900,-
Mitsubishi Colt GL1981 12.500,-
Mitsubishi Galant1977 4.500,-
Mini Metro1981 11.900,-
Peugeot 305'GR1979 8.500,-
Peugeot 305 GR L.P.G1980 9.250,-
Peugeot 504 Autom1978 7.500,-
Peugeot 504 Autom1978 8.500,-
Peugeot 504 D Autom1978 10.500,-
Peugeot 505 GR1980 17.500.-
Simca 1307 1308 v.a. 1976 v.a. 1500.-
Simca 1308...,,;...'77-'78-'80 v.a. 3.500,-
Talbot Horizon11-1978 7.900.-
Triumph Spitfire1980 11.500,-
Volvo 343 GL1979 10.500.-
Diverse leuke goedkope auto's, o.a.:
Renault 5. Renault' 12, Renault 16, Citroën GS.
Daf, Peugeot 204, Datsun 160B, Audi 80
6 MND. GARANTIE GECLEAND EN GE
POETST VOL BENZINE INRUIL GEEN PRO
BLEEM FINANCIERING DIREKT.
Gildeweg 16 - Vlissingen
tel. 01184-17130
na 19.00 uur: 01184-64240
Vrijdagavond koopavond.
Banden buitenkans
bij ons
Zolang de voorraad strekt.
Gratis montage.
Gratis balanceren.
Staalbanden met kwaliteitsgarantie.
u klopt zeer waarschijnlijk nooit tevergeefs
bij ons aan als het om een autoruit gaat'
van de ree bv, middelburg, 01180-13564
Een Loodsje-faampje
heeft altijd resultaat.
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
(mJÊÊÊUOmOkm^O^Ê volgens voorwaarden omruil-garantie
Herculesweg 12
4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918
Garantie zonder eigen risico
Datsun Laurel Diesel 1982prijs n.o.t.k.
Datsun Cherry GL Coupé 30.000 km, dec. 1979prijs n.o.t.k.
Datsun Cherry GL blauwmet. 1980prijs n.o.t.k.
Datsun Cherry 3-drs. GL 1979 9.500.—
Datsun Cherry Van 19773.750.—
Datsun Sunny 4-drs. groen 19809.950.—
Datsun 200 L (6-cyl.) 19762.250.-
Buick Regal aut., zeer luxe uitvoering, 19.000 km
1981, nw.pr. ruim f 50.000.— nu17.500.—
Talbot 1308 S 1977....1f 1.750.-
Alfa Romeo Sud super 1.3 4-drs. met LPG 1980prijs n.o.t.k.
Alfa Romeo Sprint 1.3 1978prijs n.o.t.k.
Alfa Romeo Alfetta 2.000 met airco. 19774950.—
A.M.C. Pacer unieke auto 1978prijs n.o.t.k.
Bestelwagen URVAN 1981 52.000 kmprijs n.o.t.k.
BMW 528 wit elect, schuifdak 1976prijs n.o.t.k.
Citroën GSA X3 5-d. en schuifdak 1980 prijs n.o.t.k.
Dotsun Sunny 1400 rood 1979f 7750.—
Ford Copri 1974prijs n.o.t.k.
Ford Escort 1.3 l 4-drs. zilvergrijs, 1979j 8.250.—
Ford Escort 1300 L 4-d. blauw 1979 prijs n.o.t.k.
Ford Escort 1300 4 drs. met l.p.g. 19784750.-
Ford Taunus 2.0 S, 38.000 km 1978j 8.750.-
Mitsubishi Galant met LPG 1978f 7.750.—
Opel Rekord 2.0 S 1980 met LPGf 8.500 -
Toyoto Starlet GL 1978j 6.500 -
Zostavo 1100 5-drs. 1981 30.000 km5.750.-
Bovenstaande auto's zijn in perfekte staat en worden geheel
onder BOVAG-GARANTIE verkocht,
Financiering mogelijk volgens Nissan Profijt Plan.
Leasing mogelijk volgens Nissan Dealer Lease.
Nissan-dealer
Fruitlaan 12-14-16 Goes, tel. 01100-16235
Officieel Nissan-dealer
voor Noord- en Zuid-Beveland
Nog steeds
onderdelen en service bij
dè ALFA ROMEO specialist
de echte Alfa rijders weten het!
een sunroof plus glazen kantelschuifdak met uitsluitend pluspunten 0 gemaakt van 5 mm dik brons getint
veiligheidsglas 0 afmeting 42x81 cm 0 door spoilereffekt geen windinslag en
IA windgeruis 0 één knop voor openen en kantelen 0 beslist waterdicht 0 1 jaar garantie 0 snelle
|0 montage 0 verrassend scherpe pnjs voor praktisch alle auto's 0
van de ree b.v., kleverkerkseweg 3-5, middelburg, 011 80-13564