HET NIEUWE GEZICHT VAN JAC HERMANS DE PRIJSSLAG BEDRIJFSLEIDER KEES BERGMANS: Supermarkt met lage prijzen hoeft niet onpersoonlijk te zijn DRS. P.W. VROLIJK, DIRECTEUR JAC HERMANS: DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 2 noyember 1983 (Advertentie) Verandering Voordeeltje VRUE PRODUCTEN: Prijsbrekers zonder poespas Vrije producten Sfeer Jeugdige club Het beste Ondergewaardeerd kaaaB^ataaaa^|aBa_aaaaaAaaMaaaalIipnMaaaaBBIIlallllllalala!_!M_aalll)lllalI)n!K!j|j^^ METAMORFOSE PRIJSSLAG Vlissings bedrijf één van vijftien Het veranderde bedrijf aan de Hermesweg. Jac Hermans Prijsslag aan de Hermesweg in Vlissingen is één van de vijftien zaken in deze groep (totaal ongeveer honderd) die gaat meedraaien in de aangepaste formule. Behalve nieuwe huiskleuren (fris geel en blauw) is ook het assortiment flink uitgebreid. Hoewel de opening van de zaak in Vlissingen vandaag (woensdag 2 november) met veel tam-tam ge paard gaat, is deze zo succesvolle groot-kruidenier niet de perken te buiten gegaan. De Prijsslag kent geen overdadige luxe. Efïïëncv staat voorop. Vandaar dat de overzichtelijkheid in de winkel voorwaarde bleef. Per artikel is een flinke voorraad op de planken blijven staan zodat klanten nooit 'misgrijpen'. Per artikelgroep is een duidelijke aanwijzing ge plaatst. Het zijn niet uitsluitend de nieuwe. frisse kleuren die de klant tege moet stralen, ook het ongeveer uit duizend artikelen bestaande as sortiment is uitgebreid. Het zijn artikelen waar de klanten regel matig om vroegen die de Prijsslag nu ook gaat verkopen. Niet uit het oog verloren zijn daarbij de snel lopende artikelen. Het is ijnmers de kracht van een bedrijf als dit om de waar goedkoop aan te bie den. Blijft een artikel namelijk te lang staan, dan wordt het te duur. Over het algemeen bestaan de nieuwe producten bij de Prijsslag uit merkartikelen. We noemen een paar: specerijen, huishoudar- tikelen, een assortiment textiel en populaire tijdschriften. Ook de versgroep is uitgebreid. In de nieuwe Vlissingse vestiging wordt onder meer veel groente, vlees, fruit verkocht. En elke af deling heeft op haar beurt een specialiteit. Het bedienend perso neel, heeft een opleiding gevolgd om naast de vakbekwame mensen de klandizie kundig te kunnen helpen. 'Er is bij Prijs Slag heel wat veranderd' Kees Bergmans, bedrijfsleider van de Prijsslag in Vlissingen is een gelukkig man. "Zijn" zaak is aangewezen om met nog zo'n vijftien andere Prijsslag-filialen in Nederland proef te gaan draaien met een nieuwe formule. Dat houdt in dat de Vlissingse Prijsslag niet alleen een uitgebreid pakket merkartikelen erbij krijgt, maar ook uiterlijk een verandering ondergaat. Dezer dagen wordt de laatste hand gelegd aan de metamorfose. Een andere gevel, nieuwe kleurstellingen voor de verschillende afdelingen en veranderde indelingen bij de presentatie van de produkten vormen de belangrijkste factoren van de nieuwe Prijsslag-trend. De 29-jarige bedrijfsleider, die van onder af aan als 18-jarige be diende bij het Prijsslag-concern is begonnen, ziet het helemaal zit ten. "Het is eigenlijk een stukje extra service voor de klanten. Voorheen kwamen de mensen naar de Prijsslag maar moesten voor de merkartikelen toch nog naar een andere winkel. Dat is nu niet meer nodig. We hebben nu een groot aantal merkartikelen in ons verkoopprogramma opgeno men", zegt hij niet zonder trots. "De nieuwe formule is eerst uit geprobeerd tn enkele Prijsslag- vestigingen, onder andere in Vught en Tiel. De positieve reac ties van de consumenten recht vaardigen de voortzetting van het nieuwe gegeven ook in andere za ken en omdat het Vlissingse be drijf tot één van de grootste zaken van Jac. Hermans gerekend kan worden kan de consument ook hiervan profiteren", aldus Kees Bergmans, een geboren Braban der, die 'voor geen goud' meer te rug wil naar zijn geboorteprovin cie. "Maar ja, ik ben ook met een Zeeuwse getrouwd",. Het echt paar Bergmans woont in Souburg en heeft twee kinderen. Sinds vier jaar leidt hij de Prijsslag aan de Vlissingse Hermesweg. In die tijd is er al heel wat veran derd. "Vooral het 'vers'gebeuren heeft de laatste tijd een grote vlucht gemomen. Brood, kaas, no ten, zuivelprodukten, de ambach telijke slagerij maar vooral de groenteafdeling met het zelfbedie ningsysteem slaat erg aan bij de consument. Dat brengt ook mee dat de mensen vaker komen. Niet meer voor een hele week bood schappen meenemen, maar om de paar dagen als er verse groente of vlees gehaald wordt ook nog wat boodschappen meenemen", stelt de enthousiaste bedrijfsleider ver heugd vast. Deze manier van winkelen brengt ook voor het personeel verande ringen mee. "Door dat de mensen gespreid over de hele week ko men, konden we de kassagroep terugbrengen van tien tot acht, maar die zijn dan ook altijd open. Voorheen werd de totale bezetting pas een feit als het erg druk was en dan waren er soms nog lange wachttijden. Alles loopt nu veel vlotter", vindt de bedrijfsleider. Het personeelsbestand is niet ve randerd door de nieuwe formule en heeft een sterkte van ongeveer zestig personen, dat is dan inclu sief de vulploeg en de part-timers. Het verkoopprogramma heeft nu zo'n vijftienhonderd tot tweedui zend artikelen, afhankelijk van het seizoen. De artikelen zijn niet geprijsd, zodat de caissières alle prijzen uit het hoofd kennen. De dames worden dan ook regelma tig getraind. Het niet-prijzen van de artikelen levert de consument een voordeeltje op van gemiddeld vijf cent per artikel. Al de veranderingen zijn een kolfje naar de hand van bedrijfs leider Bergmans. "Hierdoor kun nen we onze concurrentiepositie handhaven en dat is vooral in Vlissingen, waar de concurrentie groot is, erg belangrijk", en hij stelt vervolgens vast dat de consu ment de laatste tijd ook veel prijs bewuster is geworden. "We proberen daar ook met allerlei aantrekkelijke aanbiedin gen op in te spelen. We zeggen niet zoals anderen dat wel eens doen dat we alles weggeven, maar het imago dat de Prijsslag goed koop is moet blijven. En tot nu toe liggen wij heel goed in de markt". Kees Bergmans De verbouwingswerkzaamheden en de vernieuwing van het inte rieur hebben zo'n vijf weken in beslag genomen. Een moeilijke tijd, zowel voor de medewerkers als voor de klanten: "Maar de be zoekers hebben het heel sportief opgevat". Vanaf vandaag (woens dag) draait de Prijsslag nieuwe stijl in Vlissingen optimaal. En dan zullen Kees Bergmans en zijn medewerkers weer alles op alles zetten om het de klanten zo aan genaam mogelijk te maken. Vers uitgebreid... Jac Hermans Prijsslag dankt zijn populariteit vooral aan de lage prijzen. Want hoe is het anders te verklaren dat deze supermarktgigant in nauwelijks tien jaar tijd Nederland veroverde. Vóór 1968 was Jac Hermans immers nog uitbater van een gezellig winkeltje in een Amsterdamse volksbuurt. In dat magische jaar opende de kruidenier uit Amsterdam zijn eerste filiaal in Zuid-Nederland onder de formule 'een beperkt assortiment van goede kwaliteit voor lage prijzen'. Kennelijk sloeg die filosofie aan, want honderd duizenden huisvrouwen in geheel Nederland kopen graag in een van de honderd supers. Als opmerkelijk wapenfeit uit de geschiedenis van de Prijs slag supermarkten geldt nog steeds de introductie van de zogenaamde Vrije Produkten. Artikelen in een merkloze witte verpakking, slechts ge sierd met enkele oranje-kleu rige blokjes. Die Vrije Pro ducten, een assortiment dat inmiddels tot circa 60 artike len is uitgegroeid, treft de consument onder meer Jac Hermans Prijsslag winkels aan. Het gaat hier om produkten die zich wat kwaliteit betreft zonder enig probleem kunnen meten met de beste merkarti kelen. Dat Vrije Produkten aanzien lijk goedkoper zijn dan verge lijkbare merkartikelen, vindt zijn oorzaak in het feit dat de "Witte Produkten" simpel doch doeltreffend verpakt worden. Dat er geen cadeau- gesehenkpunten bij verstrekt worden. Dat er geen dure re clamecampagnes voor ge voerd worden. Vrije Produkten vindt men bij Jac Hermans Prijsslag op vrij wel alle stellingen en afdelin gen: koffie, koek en koekjes, thee, broodbeleg, margarine, maar ook advocaat, beschuit en toast... Niettemin blijft het bedrijf niet star vasthouden aan wat leuk lijkt. Stilstand is immers achteruitgang. Altijd als blijkt dat de klanten wensen hebben wordt onderzocht of het product of een pakket is te passen binnen de formule van goedkoop. Directeur P.W. Vrolijk van Jac. Hermans Prijs-Slag licht een tip van de sluier. "Vijftien jaar geleden begon Jac Hermans zijn zaken met de om schreven filosofie. Het sloeg aan. Nu moet men.dat 'beperkt assor timent' ook weer niet te eng zien. We hebben alles in huis voor een kwalitatief goed en gevarieerd huishoudpakket. Alleen hebben we niet van elk product ik weet niet hoeveel merken. De artikelen die we voeren zijn dagelijkse ge bruiksgoederen van een naar onze mening hoge kwaliteit. Veel be kende merken, maar ook goede vervangende, die voor de bekende niet hoeven onder te doen. Een zestigtal producten voeren we on der eigen naam. Deze zijn verpakt in witte pakken met' oranje blok jes". Volgens directeur Vrolijk komt een bedrijf op een heel eenvoudi ge manier aan die 'eigen produc ten'. Vrolijk: "We maken de arti kelen na. Neem nu een potje jam van een goed merk, hoge kwaliteit en gewild bij de klanten. Zo'n pot laten we testen bij TNO of bij een ander laboratorium. Als we weten wat er in zit laten we het namaken bij een jamfabrikant. Uiteraard speelt hierin ook een rol of we het artikel dan inderdaad nog goed koper met dezelfde kwaliteit op de markt kunnen brengen. Het heeft uiteraard geen enkele zin dat pro duct duurder te verkopen. Maar de producten dienen wél absolute A-kwaliteit te hebben, daaraan doen we geen concessies. En het prijsverschil moet tussen de tien en dertig procent in ons voordeel liggen". De Jac Hermans Prijs Slag vesti gingen gaan er prat op erg veel aan de sfeer in een zaak te doen. "We hebben er alle baat bij", al dus de heer Vrolijk, "dat de klant plezierig winkelt. We stellen hoge eisen aan het uiterlijk in onze za ken. Helder, vriendelijk, de arti kelen overzichtelijk en een flinke voorraad op de planken zijn voor ons belangrijke zaken. Het aller belangrijkste is echter dat wij hoge eisen stellen aan het personeel. Service, vriendelijkheid en een adequate en kundige behandeling zijn voor ons net zo belangrijk als lage prijzen. We hebben binnen de organisatie alle mogelijkheid voor personeel dat hoger op wil om zich te scholen. Veel van onze bedrijfsleiders, zoals de heer Bergmans in Vlissingen, is van onderop begonnen. Ze kennen onze formule van haver tot gort". Volgens Vrolijk bestaat de orga nisatie uit een jeugdige club: "Het zijn stuk voor stuk enthousiaste mensen die gemotiveerd de schouders er onder zetten. En zoiets is uiteraard ook te merken op de winkelvloer als de klant in contact komt met het personeel". Maar de Prijs Slag stelt dan ook hoge eisen aan het personeel. Di recteur Vrolijk: "Inderdaad wil len we het beste van het beste. Maar daartegenover zijn we nu ook weer niet zo streng als vaca ture-advertenties wel eens sugge reren. We verlangen echter wel mensen met kwaliteit. Een super markt is uiteraard al lang geen zaak meer waar je alleen maar een paar blikjes appelmoes op elkaar moet stapelen". Volgens de heer Vrolijk wordt het beroep van cassière wel eens zwaar ondergewaardeerd. "Be denk wel dat de meisjes die prij zen in hun hoofd moeten hebben. Ze mogen absoluut niets missen. Interne testmiddagen hebben uit gewezen dat de cassières dat vlek keloos beheersen. Ik vind dat knap. Wat mij betreft krijgen ze dan ook alle waardering". Aandacht is besteed om alles zo overzichtelijk mogelijk in de rekken neer te zetten. "De klant mag niet misgrijpen", aldus de Prijsslag.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 9