GOES VLISSINGEN OCCASIONS verkeersschool 40 NAZES MILJOEN EXEMPLAREN TOCH EEN VERNIEUWDE GOLF BMW-DIESEL:EEN NIEUWE FASE IN DEGESCHIEDENIS VAN BMW PeugeoIrTallooIr Dl j kwel W VAN DAMME I GOES B.V. VLISSINGEN C.V. SPECIALE AANBIEDING IN DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051 CHAUFFEURSOPLEIDING CCV-B IN GOES Peugeolr Talbolr Dijkw<?l Vlissingen bv IMISSAIM INTRODUCEERT DE NISSAN CHERRY DIESEL ROLLUIKEN EN ZONWERINGEN Sunshine Zonweringen Woensdag 10 augustus 1983 DE FAAM - DE VLISSINGEK DIV. MITSUBISHI'S: ANDERE MERKEN: DIV. MITSUBISHI'S: Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren Vertegenwoordiger: Sji de Feyter, tel. 01 100-14467 AUTOBEDRIJF JOOSSE Uitbreiding video- spel met duizend poot 'Centipede' cursusgeld 595 examengarantie cursus bij u in de buurt tevens verzorgen we het praktisch gedeelte aanvullende opleiding personen vervoer cursus vervoer gevaarlijke goederen 01 106-2896 de Zeeuwsche chauffeursschool Peugeot 504 GL 1979 9.500.- 305 GL 1979 9.950.- 305 GLD 1881 1 2.900.— 305 SR break 1 981 1 7.500 - 504 GLD 1979 12.500 - 505 SRD 1981 21.900.- 505 GR 1979 15.900.- 604 SL LPG 1979 5.900 - Talbot 1308 GLS 1978 5.900.- Horizon's in diverse uitvoeringep 13.900.- Citroën Visa 1979 9.250.— CX Reflex 1979 14.500.— GS Club 1979 8.950 - Ford Granada 2.0 L 4-drs. met L.P.G. 1979 9.900 - Escort 1.3 GL 1978 7.900 - Escort 1.3 L 1978 6.500 - Fiat Mirafiori 1 600 CL 1978 6.500 - Ritmo 65 GL 1979 8.500.- Honda Accord 1980 1 1.250.- Opel Ascona 2.0 D 1979 12.900 - Renault 20 TS 1980 1 7.500 - 30 TX 1979 15.500.- 5 GTL 1 981 12.750 - 5 GTL 5-drs. 1981 12.750 - Verder in voorraad diverse goedkope auto's b.v. Renaul 1 6 TL - Talbot 11 00, 1 307, 1 308, Citroën GS. Pres. Rooseveltlaan 745 4383 NG Vlissingen tel. no. 01 1 84-1 2008 AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 Vertikale jaloezieën. Aluminium jaloezieën. Rolluiken Rolgordijnen. f De mode verandert snel - iets functioneels leeft lan ger. Volkswagen heeft min stens twee overtuigende be wijzen voor deze stelling. De Kever, inmiddels als model ongeveer een halve eeuw oud. komt in het huidige verkeersbeeld nog verba zend actueel over. Het is nu negen jaar geleden, dat zijn technische tegenhanger, de Golf, op de markt verscheen en heel snel populair werd bij de autokopers, ook bij hen die daarvoor in andere merken reden. Tot op heden zijn ruim zes miljoen Golf s geprodu ceerd. die in nagenoeg de hele wereld aan het verkeer deelnemen. Dat Volkswagen thans des ondanks met een nieuwe Golf voor de dag komt, heeft dan ook minder te maken met de kwaliteiten van zijn voorganger, maar met veranderde marktver houdingen en een grotere concurrentiedruk, waaraan de Kever nooit blootgesteld is geweest. Het idee een succesmodel door een op volger te vervangen, heeft de ingenieurs en ontwerpers voor een bijzonder zware taak gesteld. En tevens voor de moeilijke keuze: de ge- renomeerde Golf sterk ver nieuwen of een geheel nieuwe auto ontwerpen? In Wolfsburg is tenslotte besloten: de nieuwe Golf moet een Golf blijven. Zijn vorm is d»n ook duidelijk herkenbaar, evenals zijn technisch concept. Thans wegen niet meer de buiten maten het zwaarst, maar het ruimteaanbod, het ruige- drag, het comfort, de rij- prestaties en de zuinigheid. Bij de constructie van een nieuwe auto voor grote se- rieproduktie, moet op grond van de ervaringen worden gerekend op een rijpingstijd van minsten vijf jaar. De overwegingen over hoe de opvolger er uit zou kunnen zien, beginnen meestal al spoedig na de aanloop van de seriepro- duktie van een zo juist geintroduceerd model. Het serieuze werk aan de op volgervan de Golf begon in maar 1977. GEGROEID EN GE RIJPT Op het eerste gezicht lijken de verschillen tussen de Golfs van het oude en van het nieuwe type gering. Zijn "persoonlijkheid" bleef ge- handhaalf, maar bij nadere beschouwing zijn er toch belangrijke veranderingen te herkennen. De wielbasis is 75 mm groter geworden en de spoorbreedte is voor en achter het respectievelijke 23 mm en 50 mm toegeno men. De totale lengte is 170 mm groter geworden en de breedte 55 mm. Hiervan profiteren niet alleen de in zittenden, die meer zit- en hoofdruimte hebben gekre gen. Ook de bagageruimte is dertig procent groter ge worden. Met zijn 845 kg is de nieuwe golf wat zwaarder geworden. Een deel van dit meergewicht komt voor re kening van de 40 tot 55 liter vergrote brandstoftank, waarvan de inhoud uiteraard wordt meegewogen. Ofschoon de nieuwe Golf qua uiterlijk veel overeen komst vertoont met zijn voorganger en zelfs wat groter is, heeft hij tijdens het rijden toch heel wat minder last van luchtweer- stand. De Wolfsburger ae- rodynamici hebben uit eindelijk datgene bereikt, wat aanvankelijk alleen door een afwijkende voriri- geving mogelijk had ge schenen: een luchtweer- standswaarde van cW - 0,34. Dit betekent in verge lijking met zijn voorganger een verbetering van negen tien procent. Door de uitbreiding van het motorenprogramma met de 1,8 liter carburatiemorot, waarvan de injectie-uitvoe ring al sinds de herfst van 1982 in de sportieve Golf GT1 wordt gebouwd, is er een aantrekkelijke nieuwe krachtbron bij gekomen. Ook de motorisering van het goedkoopste model is in gunstige zin veranderd. In plaats van de 1,1 liter motor komt een serie met 1,3 liter inhoud, die qua constructie overeenkomt met de krachtbron van de Polo Coupé GT. Het vermogen bedraag 40 kW (55 pk). De pluspunten zijn een krachtig koppel in combi natie met een grote zuinig heid. Met deze motor komt de Golf op een topsnelheid van 151 km/h. Het verbruik van 6,9 liter/100 km. (bere kend op grond van de drie DIN— verbruikswaarden), wijst op een gemiddeld ver bruik van normale benzine van minder dan 7 liter/100 km onder normale rijom- standigheden. Het onderstel van de nieu we Golf komt in principe weliswaar overeen met het concept van zijn voorganger met veerpoten voor en een zelfstabiliserende achteras met koerscorrigerende op hanging. De nieuwe Golf is een ver anderde, een geperfectio neerde Golf geworden. Wat van zijn voorganger behou den bleef, is de functionele vorm en het progressieve technische concept. De nieuwe Golf levert nog be tere prestaties dan zijn suc cesvolle voorganger, is con- fortabeler, ruimer en duide lijk zuiniger qua brandstof verbruik. Daarbij komen dan nog een langere lever- sduur en minder onder- houdseisen. In 1973 was 4% van alle personenauto's in West- Duitsland met een diesel motor uitgerust. In 1982 was dit aandeel gestegen tot meer dan 15%. Soort gelijke ontwikkelingen zijn ook te zien in geheel Europa en de Verenigde Staten, waar in dezelfde periode een vertienvoudi ging van het aantal gere gistreerde diesels heeft plaatsgevonden. Het succes van de diesel ligt voornamelijk in de spreek woordelijke zuinigheid. Die zuinigheid ging echter steeds gepaard met duide lijk mindere prestaties ten opzichte van vergelijkbare automobielen met een ben zinemotor. BMW komt nu met de BMW 524 td op de diesel- markt en introduceert daarmee, na het I- programma (inspuiting) en het e-programma (eta-con- cept). een derde program ma. de diesel. Doorslagge vend voor de beslissing om een diesel te bouwen waren de vooruit zichten van de automobiel- markt. BMW, van oudsher een gerenommeerd moto renfabrikant, nam de uit daging aan en ontwikkelde een dieselmotor die de voordelen van het diesel principe combineert met de traditionele sterke punten van BMW, zoals voortref felijke draai-eigenschappen en superieure rijprestaties. Bij uitstek voor de BMW- diesel geldt, dat rijplezier en sportiviteit niet mogen lij den onder zuinigheids- en milieu-eisen. Bovendien combineert de BMW 524 td de voordelen van duurzaamheid, be trouwbaarheid en waarde- i '68 08 'V HO 's m H 002835 mtttm 3 nS 0 ï88**: V a* m w o De nieuwe BM W 524 turbo diesel vastheid met de dynamiek en exclusiviteit van BMW. Op basis van de beproefde zes-cilindermotor, de M 20, die op dit ogenblik met een cylinderinhoud van 2,0 t/m 2,7 liter in de 3- en 5-serie wordt ingebouwd, werd de BM W-turbodieselmotor ontwikkeld. Dank zij de turbocompressie en de gro te diameter van de in- en uitlaatkleppen kon het voor BMW kenmerkende grot vermogen worden gereali seerd. Het verder ontwik kelde wervelkamerprincipe bood tegelijkertijd optimale condities voor een gunstig brandstofverbruik en een laag geluidsniveau. De BMW-dieselmotor met een cylinderinhoud van 2,4 liter, een vermogen van 85 kW (115 pk) en een maxi maal koppel van 210 km bij 2400 t/min. heeft een uit zonderlijk gunstig specifiek motorgewicht van 2,35 kg per kW en een hoog speci fiek vermogen van 34.8 kW per liter. Met ingang van 18 augustus introduceert Nissan de Cherrv Diesel. De Nissan Cherry is inmiddels een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Sinds z'n eerste introductie (in 1971 op de Personenauto .RAI) werden meer dan 100.000 auto's van dit model in ons land verkocht. Nadat in no vember 1982 de Cherry voor de derde keer sinds 1971 totaal vernieuwd werd, is dan nu het moment daar dat de modellenlijn wordt uitgebreid met een Diesel versie. De Nissan Cherry diesel gaat 18.795,- kosten en is daarmee de goedkoopste Diesel personenwagen in Ne derland. De Diesel motor van de Nissan Cherry is dezelfde motor, die ook wordt gebruikt in de Nissan Sunny Diesel. Een automatische "koudstart" inrichting; een "snel- voorgioei" inrichting; en een "nagloei" inrichtingterwijl ook hierdoor 't eventuele 'roken' wordt voorkomen. De importeur geeft een brandstofgebruik op van 1: 21,3 bij 90 km/u constant, 1:15, 4 bij 120 km/u constant en 1:15,4 tijdens een stadsrit. De diesel is dwars voorin geplaatst en drijft de voorwielen aan. AUTO-AKTUEEL Lancer 1 200 GL 81 Galant 2Q00 GL '79 Galant 1 600 GL v a '77 t/m'79 Colt 1 2Q0 GL 5-drs 80 Sapporo 1600 '78 Sapporo 2000 GSR, zwart '82 Colt 1200 GL 3-drs '81 Galant 1 600 Stationcar 78 Galant 2000 GLX autom. dec. '78 Renault 1 4 TS mrt'79 Renault R5 GTL80 Ford Granada 2.3, 4-drs'77 Toyota Corona 2000 aug'76 Toyota Starlet 1300 5-drs'81 Opel Ascona 2.0 2-drs'81 Ford Taunus 1 600'74 Daf 66'74 Vauxhall Viva mrt'72 Mercedes 200 D'72 Simca 1 100 Special'77 VW Golf Diesel'78 Galant 2300 GLX Turbo Diesel'81 Lancer 1 200 GL Gassept. '81 Lancer 1 600 GSR aug. '80 Galant 1600 GL'77 ANDERE MERKEN: Citroën Dyane 6mrt. '81 Opel Ascona 2.0 Mnov. '79 Renault 1 8 GTDmei '82 Ford Taunus 2000 GLokt. '78 Fiat 132 - 2000 okt. '80 Fiat 127 - 1 050 CL 3-drs. ...juni '80 Fiat 127 - 3-drsfebr. '78 Toyota Corolla 30 Lfebr. '79 Audi 80 LSmei '80 Bovaggararttiebewijs, leasing en financiering Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t o. Prijsslag) Ford Fiësta 1100 L, 45.000 km, rood 10.500, Ford Fiësta 1100 L, 35.000 km, 1981, groen 11.900- Ford Escort 1300 L, 24.000 km, blauw metallic -15.900.- Ford Taunus 1600 Bravo, 1981, open dak getint glas 14.500. Ford Taunus 1600 Bravo. 1982, 2-deurs 16 500 - Ford Taunus 1600 L, 63.000 km, 1979: nieuw model 9.500- Ford Capri 1600 L, 1978, zwart vinyl dak 9.000. Ford Transit 1976 1 500 Ford Fiësta 1100 L 1979, met open dak 8.900,- Ford Escort 1300 L 1981 blauw metallic 14.250,- Ford Taunus 1600 GL 63.000 km. brons metallic 6.900,- Ford Taunus 1600 L 4-deurs, 45.000 km 6.750,- Ford Taunus 1600 L 4-deurs, 1977 3.750,- Honda Civic automaat. 23.000 km. 1981 13.750,- Honda Accord 30.000 km, 1980 11.750- Opel Kadett 1978 7.500,- Peugeot 305 GL 1979 8.250 - Peugeot 305 SR 1978 7.000- Toyota Corolla Special, 1979 7.500- Toyota Carina 1978 3.850,- Toyota Corolla 1978 5.500,- Toyota Corolla 1979 7.500,- Toyota Tercel 1979 7.800 - V.W. Scirocco GL. 44.000 km, 1980 17.500, AUTO'S boven 5.000,— 3 mnd. volledige garantie Vrijdagavond KOOPAVOND Official Ford-dealer voor Walcheren, Official Ford-truck-dealer voor Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland, Gildeweg 20. Vlissingen, tel 01 1 84 1 9420 Oude Rijksweg 60, Nw en St. Joosland, tel. 01 182 1443 Centipede is het Engelse woord voor duizendpoot. Centipede is ook één van de nieuwste videospellen en opvolger van Pac-Man in de Nationale Videospel Kam pioenschappen. Deze wor den momenteel voor de der de maal door Atari georga niseerd. De Nationale Videospel Kampioenschappen vinden in Nederland jaarlijks in de zomer plaats ter voorberei ding op de wereldkam pioenschappen, waar verte genwoordigers van vele landen op de spelcomputer strijd met elkaar leveren om het felbegeerde predikaat 'wereldkampioen videospe- len'. Wie het videospel Centipe de speelt, krijgt te mak-en met een duizendpoot die land wil veroveren. De spe ler beschikt over een tover staf en moet de duizend poot op een afstand hou den, waarmee punten ver diend worden. Iets wat niet gemakkelijk is, want de duizendpoot heeft nog vriendjes in de vorm van spinnen, vlooien en schor pioenen. De wedstrijden worden ge speeld in twee leeftijdscate gorieën. Eén categorie t/m 18 jaar en één categorie van 19 jaar en ouder. Iedere speler mag éénmaal spelen en krijgt maximaal 15 mi nuten de tijd om zoveel mogelijk punten te verza melen. In de week van 22 augustus beginnen we weer met de Bij voldoende belangstelling ook opleidingen te: Middelburg, Zierikzee en Terneuzen. Inschrijving en informatie: 01103-1 804 Contact rijscholen: Selekt rijscholen p/a P. Goud 01 155- 1034 C. Lemsom 01110- 2259 P. de Vliegere, Hulst 01 1 40-1 3937 P. Kielman, Sluiskil 01 1 57-1218 H. Donders 01180-36926 een Een Loodsje-faampje heeft altijd resultaat. Opel Manta 2 Itr. N Opel Kadett 4-drs. de luxe Opel Ascona 1 900 de Luxe L P G Ford Capri 1 600 S Opel Kadett C Opel Kadett City Opel Kadett C aut Opel Kadett stationcar 5 drs. met LPG Opel Rekord 20S de Luxe 4drs Ford Taunus 1 600 L 4-drs Ford Escort 1 300 L 5-drs Honda Prelude Volvo 66L aut 32 000 km Citroen GS Club Renault 14 TL 1 1 000 km Renault 5 TL Simca 1 308 GLS VW Polo VW Golf Peugeot 505 GR diesel 1981 .1981 .1980 .1 977 1978 .1978 .1977 .1982 1980 .1978 .1982 1979 .1880 .1977 1981 1980 .1977 1977 1981 .1980 Enige prijzen incl. b.t.w. Breed Hoog Prijs 150 260 355 - 300 180 584 - 380 260 850 - Enige prijzen incl. b.t.w. Breedte Uitval Prijs 1100 .180 92- 200 180 147 - 300 180 203 Breed Hoog Prijs 100 160 276, 200 160 400, 250 160 462, Enige prijzen incl. b.l.w. Breedte Hoogte Prijs 100 160 66,- 200 160 126.- 280 160 202.- Gratis opmeten en thuisbezorgen en goede service. 2 Jr. garantie - snelle levering. Elke maat leverbaar. Bel. of vraag gratis documentatie aan bij: A. Butijnweg 7, Rilland Bath. tel. 01135-1263 Achterhaven 20, Goes. Tel. 01100-28214 Ook 's"*q^onds en zaterdag's b.g.g. 02990-20609.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 10