GOES
VLISSINGEN
OCCASIONS
verkeersschool 40
NAZES MILJOEN EXEMPLAREN
TOCH EEN VERNIEUWDE GOLF
BMW-DIESEL:EEN NIEUWE FASE
IN DEGESCHIEDENIS VAN BMW
PeugeoIrTallooIr Dl j kwel W
VAN DAMME
I
GOES B.V.
VLISSINGEN C.V.
SPECIALE AANBIEDING IN
DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S
Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051
CHAUFFEURSOPLEIDING
CCV-B IN GOES
Peugeolr Talbolr Dijkw<?l Vlissingen bv
IMISSAIM INTRODUCEERT
DE NISSAN CHERRY DIESEL
ROLLUIKEN EN
ZONWERINGEN
Sunshine Zonweringen
Woensdag 10 augustus 1983
DE FAAM - DE VLISSINGEK
DIV. MITSUBISHI'S:
ANDERE MERKEN:
DIV. MITSUBISHI'S:
Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en
Zuid-Beveland en Walcheren
Vertegenwoordiger: Sji de Feyter, tel. 01 100-14467
AUTOBEDRIJF JOOSSE
Uitbreiding video-
spel met duizend
poot 'Centipede'
cursusgeld 595
examengarantie
cursus bij u in de buurt
tevens verzorgen we het praktisch gedeelte
aanvullende opleiding personen vervoer
cursus vervoer gevaarlijke goederen
01 106-2896
de Zeeuwsche chauffeursschool
Peugeot
504 GL
1979
9.500.-
305 GL
1979
9.950.-
305 GLD
1881
1 2.900.—
305 SR break
1 981
1 7.500 -
504 GLD
1979
12.500 -
505 SRD
1981
21.900.-
505 GR
1979
15.900.-
604 SL LPG
1979
5.900 -
Talbot
1308 GLS
1978
5.900.-
Horizon's in diverse
uitvoeringep
13.900.-
Citroën
Visa
1979
9.250.—
CX Reflex
1979
14.500.—
GS Club
1979
8.950 -
Ford
Granada 2.0 L
4-drs.
met L.P.G.
1979
9.900 -
Escort 1.3 GL
1978
7.900 -
Escort 1.3 L
1978
6.500 -
Fiat
Mirafiori 1 600 CL
1978
6.500 -
Ritmo 65 GL
1979
8.500.-
Honda
Accord
1980
1 1.250.-
Opel
Ascona 2.0 D
1979
12.900 -
Renault
20 TS
1980
1 7.500 -
30 TX
1979
15.500.-
5 GTL
1 981
12.750 -
5 GTL 5-drs.
1981
12.750 -
Verder in voorraad diverse goedkope auto's
b.v. Renaul 1 6 TL - Talbot 11 00,
1 307, 1 308, Citroën GS.
Pres. Rooseveltlaan 745
4383 NG Vlissingen tel. no. 01 1 84-1 2008
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke 01107-1477
Vertikale
jaloezieën.
Aluminium
jaloezieën.
Rolluiken
Rolgordijnen.
f
De mode verandert snel -
iets functioneels leeft lan
ger. Volkswagen heeft min
stens twee overtuigende be
wijzen voor deze stelling. De
Kever, inmiddels als model
ongeveer een halve eeuw
oud. komt in het huidige
verkeersbeeld nog verba
zend actueel over. Het is nu
negen jaar geleden, dat zijn
technische tegenhanger, de
Golf, op de markt verscheen
en heel snel populair werd
bij de autokopers, ook bij
hen die daarvoor in andere
merken reden.
Tot op heden zijn ruim zes
miljoen Golf s geprodu
ceerd. die in nagenoeg de
hele wereld aan het verkeer
deelnemen.
Dat Volkswagen thans des
ondanks met een nieuwe
Golf voor de dag komt,
heeft dan ook minder te
maken met de kwaliteiten
van zijn voorganger, maar
met veranderde marktver
houdingen en een grotere
concurrentiedruk, waaraan
de Kever nooit blootgesteld
is geweest. Het idee een
succesmodel door een op
volger te vervangen, heeft
de ingenieurs en ontwerpers
voor een bijzonder zware
taak gesteld. En tevens voor
de moeilijke keuze: de ge-
renomeerde Golf sterk ver
nieuwen of een geheel
nieuwe auto ontwerpen?
In Wolfsburg is tenslotte
besloten: de nieuwe Golf
moet een Golf blijven. Zijn
vorm is d»n ook duidelijk
herkenbaar, evenals zijn
technisch concept. Thans
wegen niet meer de buiten
maten het zwaarst, maar het
ruimteaanbod, het ruige-
drag, het comfort, de rij-
prestaties en de zuinigheid.
Bij de constructie van een
nieuwe auto voor grote se-
rieproduktie, moet op
grond van de ervaringen
worden gerekend op een
rijpingstijd van minsten vijf
jaar. De overwegingen over
hoe de opvolger er uit zou
kunnen zien, beginnen
meestal al spoedig na de
aanloop van de seriepro-
duktie van een zo juist
geintroduceerd model. Het
serieuze werk aan de op
volgervan de Golf begon in
maar 1977.
GEGROEID EN GE
RIJPT
Op het eerste gezicht lijken
de verschillen tussen de
Golfs van het oude en van
het nieuwe type gering. Zijn
"persoonlijkheid" bleef ge-
handhaalf, maar bij nadere
beschouwing zijn er toch
belangrijke veranderingen
te herkennen. De wielbasis
is 75 mm groter geworden en
de spoorbreedte is voor en
achter het respectievelijke
23 mm en 50 mm toegeno
men. De totale lengte is 170
mm groter geworden en de
breedte 55 mm. Hiervan
profiteren niet alleen de in
zittenden, die meer zit- en
hoofdruimte hebben gekre
gen. Ook de bagageruimte is
dertig procent groter ge
worden. Met zijn 845 kg is
de nieuwe golf wat zwaarder
geworden. Een deel van dit
meergewicht komt voor re
kening van de 40 tot 55 liter
vergrote brandstoftank,
waarvan de inhoud uiteraard
wordt meegewogen.
Ofschoon de nieuwe Golf
qua uiterlijk veel overeen
komst vertoont met zijn
voorganger en zelfs wat
groter is, heeft hij tijdens
het rijden toch heel wat
minder last van luchtweer-
stand. De Wolfsburger ae-
rodynamici hebben uit
eindelijk datgene bereikt,
wat aanvankelijk alleen
door een afwijkende voriri-
geving mogelijk had ge
schenen: een luchtweer-
standswaarde van cW -
0,34. Dit betekent in verge
lijking met zijn voorganger
een verbetering van negen
tien procent.
Door de uitbreiding van het
motorenprogramma met de
1,8 liter carburatiemorot,
waarvan de injectie-uitvoe
ring al sinds de herfst van
1982 in de sportieve Golf
GT1 wordt gebouwd, is er
een aantrekkelijke nieuwe
krachtbron bij gekomen.
Ook de motorisering van
het goedkoopste model is in
gunstige zin veranderd. In
plaats van de 1,1 liter motor
komt een serie met 1,3 liter
inhoud, die qua constructie
overeenkomt met de
krachtbron van de Polo
Coupé GT. Het vermogen
bedraag 40 kW (55 pk). De
pluspunten zijn een
krachtig koppel in combi
natie met een grote zuinig
heid. Met deze motor komt
de Golf op een topsnelheid
van 151 km/h. Het verbruik
van 6,9 liter/100 km. (bere
kend op grond van de drie
DIN— verbruikswaarden),
wijst op een gemiddeld ver
bruik van normale benzine
van minder dan 7 liter/100
km onder normale rijom-
standigheden.
Het onderstel van de nieu
we Golf komt in principe
weliswaar overeen met het
concept van zijn voorganger
met veerpoten voor en een
zelfstabiliserende achteras
met koerscorrigerende op
hanging.
De nieuwe Golf is een ver
anderde, een geperfectio
neerde Golf geworden. Wat
van zijn voorganger behou
den bleef, is de functionele
vorm en het progressieve
technische concept. De
nieuwe Golf levert nog be
tere prestaties dan zijn suc
cesvolle voorganger, is con-
fortabeler, ruimer en duide
lijk zuiniger qua brandstof
verbruik. Daarbij komen
dan nog een langere lever-
sduur en minder onder-
houdseisen.
In 1973 was 4% van alle
personenauto's in West-
Duitsland met een diesel
motor uitgerust. In 1982
was dit aandeel gestegen
tot meer dan 15%. Soort
gelijke ontwikkelingen
zijn ook te zien in geheel
Europa en de Verenigde
Staten, waar in dezelfde
periode een vertienvoudi
ging van het aantal gere
gistreerde diesels heeft
plaatsgevonden.
Het succes van de diesel ligt
voornamelijk in de spreek
woordelijke zuinigheid. Die
zuinigheid ging echter
steeds gepaard met duide
lijk mindere prestaties ten
opzichte van vergelijkbare
automobielen met een ben
zinemotor.
BMW komt nu met de
BMW 524 td op de diesel-
markt en introduceert
daarmee, na het I-
programma (inspuiting) en
het e-programma (eta-con-
cept). een derde program
ma. de diesel. Doorslagge
vend voor de
beslissing om een diesel te
bouwen waren de vooruit
zichten van de automobiel-
markt. BMW, van oudsher
een gerenommeerd moto
renfabrikant, nam de uit
daging aan en ontwikkelde
een dieselmotor die de
voordelen van het diesel
principe combineert met de
traditionele sterke punten
van BMW, zoals voortref
felijke draai-eigenschappen
en superieure rijprestaties.
Bij uitstek voor de BMW-
diesel geldt, dat rijplezier en
sportiviteit niet mogen lij
den onder zuinigheids- en
milieu-eisen.
Bovendien combineert de
BMW 524 td de voordelen
van duurzaamheid, be
trouwbaarheid en waarde-
i '68 08 'V
HO 's
m H
002835
mtttm
3
nS 0 ï88**:
V
a* m w o
De nieuwe BM W 524 turbo diesel
vastheid met de dynamiek
en exclusiviteit van BMW.
Op basis van de beproefde
zes-cilindermotor, de M 20,
die op dit ogenblik met een
cylinderinhoud van 2,0 t/m
2,7 liter in de 3- en 5-serie
wordt ingebouwd, werd de
BM W-turbodieselmotor
ontwikkeld. Dank zij de
turbocompressie en de gro
te diameter van de in- en
uitlaatkleppen kon het voor
BMW kenmerkende grot
vermogen worden gereali
seerd. Het verder ontwik
kelde wervelkamerprincipe
bood tegelijkertijd optimale
condities voor een gunstig
brandstofverbruik en een
laag geluidsniveau.
De BMW-dieselmotor met
een cylinderinhoud van 2,4
liter, een vermogen van 85
kW (115 pk) en een maxi
maal koppel van 210 km bij
2400 t/min. heeft een uit
zonderlijk gunstig specifiek
motorgewicht van 2,35 kg
per kW en een hoog speci
fiek vermogen van 34.8 kW
per liter.
Met ingang van 18 augustus introduceert Nissan de
Cherrv Diesel.
De Nissan Cherry is inmiddels een bekende verschijning
op de Nederlandse wegen. Sinds z'n eerste introductie (in
1971 op de Personenauto .RAI) werden meer dan 100.000
auto's van dit model in ons land verkocht. Nadat in no
vember 1982 de Cherry voor de derde keer sinds 1971
totaal vernieuwd werd, is dan nu het moment daar dat de
modellenlijn wordt uitgebreid met een Diesel versie.
De Nissan Cherry diesel gaat 18.795,- kosten en is
daarmee de goedkoopste Diesel personenwagen in Ne
derland.
De Diesel motor van de Nissan Cherry is dezelfde motor,
die ook wordt gebruikt in de Nissan Sunny Diesel.
Een automatische "koudstart" inrichting; een "snel-
voorgioei" inrichting; en een "nagloei" inrichtingterwijl
ook hierdoor 't eventuele 'roken' wordt voorkomen. De
importeur geeft een brandstofgebruik op van 1: 21,3 bij 90
km/u constant, 1:15, 4 bij 120 km/u constant en 1:15,4
tijdens een stadsrit. De diesel is dwars voorin geplaatst en
drijft de voorwielen aan.
AUTO-AKTUEEL
Lancer 1 200 GL
81
Galant 2Q00 GL
'79
Galant 1 600 GL v a '77 t/m'79
Colt 1 2Q0 GL 5-drs
80
Sapporo 1600
'78
Sapporo 2000 GSR, zwart
'82
Colt 1200 GL 3-drs
'81
Galant 1 600 Stationcar
78
Galant 2000 GLX autom.
dec. '78
Renault 1 4 TS mrt'79
Renault R5 GTL80
Ford Granada 2.3, 4-drs'77
Toyota Corona 2000 aug'76
Toyota Starlet 1300 5-drs'81
Opel Ascona 2.0 2-drs'81
Ford Taunus 1 600'74
Daf 66'74
Vauxhall Viva mrt'72
Mercedes 200 D'72
Simca 1 100 Special'77
VW Golf Diesel'78
Galant 2300 GLX
Turbo Diesel'81
Lancer 1 200 GL Gassept. '81
Lancer 1 600 GSR aug. '80
Galant 1600 GL'77
ANDERE MERKEN:
Citroën Dyane 6mrt. '81
Opel Ascona 2.0 Mnov. '79
Renault 1 8 GTDmei '82
Ford Taunus 2000 GLokt. '78
Fiat 132 - 2000 okt. '80
Fiat 127 - 1 050 CL 3-drs. ...juni '80
Fiat 127 - 3-drsfebr. '78
Toyota Corolla 30 Lfebr. '79
Audi 80 LSmei '80
Bovaggararttiebewijs, leasing en financiering
Verrijn Stuartweg 6
Mercuriusweg 29 (t o. Prijsslag)
Ford Fiësta 1100 L,
45.000 km, rood
10.500,
Ford Fiësta 1100 L,
35.000 km, 1981, groen
11.900-
Ford Escort 1300 L,
24.000 km, blauw metallic
-15.900.-
Ford Taunus 1600 Bravo,
1981, open dak getint glas
14.500.
Ford Taunus 1600 Bravo.
1982, 2-deurs
16 500 -
Ford Taunus 1600 L,
63.000 km, 1979: nieuw model
9.500-
Ford Capri 1600 L,
1978, zwart vinyl dak
9.000.
Ford Transit
1976
1 500
Ford Fiësta 1100 L
1979, met open dak
8.900,-
Ford Escort 1300 L
1981 blauw metallic
14.250,-
Ford Taunus 1600 GL
63.000 km. brons metallic
6.900,-
Ford Taunus 1600 L
4-deurs, 45.000 km
6.750,-
Ford Taunus 1600 L
4-deurs, 1977
3.750,-
Honda Civic automaat.
23.000 km. 1981
13.750,-
Honda Accord
30.000 km, 1980
11.750-
Opel Kadett 1978
7.500,-
Peugeot 305 GL 1979
8.250 -
Peugeot 305 SR 1978
7.000-
Toyota Corolla Special, 1979
7.500-
Toyota Carina 1978
3.850,-
Toyota Corolla 1978
5.500,-
Toyota Corolla 1979
7.500,-
Toyota Tercel 1979
7.800 -
V.W. Scirocco GL.
44.000 km, 1980
17.500,
AUTO'S
boven 5.000,—
3 mnd.
volledige garantie
Vrijdagavond
KOOPAVOND
Official Ford-dealer voor Walcheren,
Official Ford-truck-dealer voor Walcheren,
Noord- en Zuid-Beveland,
Gildeweg 20. Vlissingen, tel 01 1 84 1 9420
Oude Rijksweg 60, Nw en St. Joosland, tel. 01 182 1443
Centipede is het Engelse
woord voor duizendpoot.
Centipede is ook één van de
nieuwste videospellen en
opvolger van Pac-Man in de
Nationale Videospel Kam
pioenschappen. Deze wor
den momenteel voor de der
de maal door Atari georga
niseerd.
De Nationale Videospel
Kampioenschappen vinden
in Nederland jaarlijks in de
zomer plaats ter voorberei
ding op de wereldkam
pioenschappen, waar verte
genwoordigers van vele
landen op de spelcomputer
strijd met elkaar leveren om
het felbegeerde predikaat
'wereldkampioen videospe-
len'.
Wie het videospel Centipe
de speelt, krijgt te mak-en
met een duizendpoot die
land wil veroveren. De spe
ler beschikt over een tover
staf en moet de duizend
poot op een afstand hou
den, waarmee punten ver
diend worden. Iets wat niet
gemakkelijk is, want de
duizendpoot heeft nog
vriendjes in de vorm van
spinnen, vlooien en schor
pioenen.
De wedstrijden worden ge
speeld in twee leeftijdscate
gorieën. Eén categorie t/m
18 jaar en één categorie van
19 jaar en ouder. Iedere
speler mag éénmaal spelen
en krijgt maximaal 15 mi
nuten de tijd om zoveel
mogelijk punten te verza
melen.
In de week van 22 augustus beginnen we weer met de
Bij voldoende belangstelling ook opleidingen te:
Middelburg, Zierikzee en Terneuzen.
Inschrijving en informatie: 01103-1 804
Contact rijscholen:
Selekt rijscholen p/a
P. Goud 01 155- 1034
C. Lemsom 01110- 2259
P. de Vliegere, Hulst 01 1 40-1 3937
P. Kielman, Sluiskil 01 1 57-1218
H. Donders 01180-36926
een
Een Loodsje-faampje
heeft altijd resultaat.
Opel Manta 2 Itr. N
Opel Kadett 4-drs. de luxe
Opel Ascona 1 900 de Luxe L P G
Ford Capri 1 600 S
Opel Kadett C
Opel Kadett City
Opel Kadett C aut
Opel Kadett stationcar 5 drs. met LPG
Opel Rekord 20S de Luxe 4drs
Ford Taunus 1 600 L 4-drs
Ford Escort 1 300 L 5-drs
Honda Prelude
Volvo 66L aut 32 000 km
Citroen GS Club
Renault 14 TL 1 1 000 km
Renault 5 TL
Simca 1 308 GLS
VW Polo
VW Golf
Peugeot 505 GR diesel
1981
.1981
.1980
.1 977
1978
.1978
.1977
.1982
1980
.1978
.1982
1979
.1880
.1977
1981
1980
.1977
1977
1981
.1980
Enige prijzen
incl. b.t.w.
Breed Hoog Prijs
150 260 355 -
300 180 584 -
380 260 850 -
Enige prijzen incl. b.t.w.
Breedte Uitval Prijs
1100 .180 92-
200 180 147 -
300 180 203
Breed Hoog Prijs
100 160 276,
200 160 400,
250 160 462,
Enige prijzen incl. b.l.w.
Breedte Hoogte Prijs
100 160 66,-
200 160 126.-
280 160 202.-
Gratis opmeten en thuisbezorgen en goede service.
2 Jr. garantie - snelle levering. Elke maat leverbaar.
Bel. of vraag gratis documentatie aan bij:
A. Butijnweg 7, Rilland Bath. tel. 01135-1263
Achterhaven 20, Goes. Tel. 01100-28214
Ook 's"*q^onds en zaterdag's b.g.g. 02990-20609.