Het dashboard van de auto
verkeersschool
NU OOK
SLEUFL0ZE
DRAINAGE
A. PROVOOST bv
Ti
VAN DAMME
automerken
ABC
g CITROËN 01180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
i
H.H. LANDBOUWERS
draineren is vakwerk!
BIEDT TE m
KOOP
VROEGER EN NU
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredactie
DE FAAM-DE VLISSINGER UW WEEKBLAD
W0NDERGEM MELSE
Louisse Auto b-v. Sfl
CHAUFFEURSOPLEIDING
CCV-B IN GOES
drainerings- en ontwateringswerken
tegen scherp concurrerende prijzen!
Automobielbedr. 'Delta'
h ES
Adverteren
bij de Faam - de Vlissinger
zit U goed
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 3 augustus 1983
BAN DENSPECIA
LISTEN
BEREKENEN
LAGERE PRIJZEN
Saab 99 1982
Saab 900 4-drs1981
Saab 900 3-drs. Turbo1981
Saab 99 2-drs1979
Saab 99 4-drs. LPG1979
Saab 900 3-drs. GLI1981
Volkswagen Jetta LPG1980
Volkswagen Derby1979
VW Buggy
Honda Civic1978
Datsun Cherry1980
Opel Kadett 3-drs1980
Opel Kadett 4-drs1981
Opel Ascona 1.9 2-drs1980
Hyundai Pony1980
Citroen 2 CV 61979
Citroen 2 CV 61982
Citroen GS1978
Renault 5 TL1979
Rover 35001978
Austin Allegro 15001981
Mini 1100 Spec1979
Fiat Ritmo diesel1980
Fiat 1311980
Lancia HPE1979
Ford 1.6 station1978
Saab en Lancia dealer
cursusgeld 595.—
examengarantie
cursus bij u in de buurt
tevens verzorgen we het praktisch gedeelte
aanvullende opleiding personen vervoer
cursus vervoer gevaarlijke goederen
Inschrijving en informatie: 01103-1 804
01 106-2896
de Zeeuwsche chauffeursschool
Met onze moderne machines zijn wij in staat
uit te voeren
Met grote nauwkeurigheid worden de met glasvlies,
cocosvezel of polyprop omhulde P.V.C.-buizen d.m.v. een
laserstraal op de juiste plaats gelegd. Daardoor is een zeer
grote nauwkeurigheid gewaarborgd.
Door de aanschaf van de nieuwste V-ploeg apparatuur
kunnen wij u nu ook laten profiteren van
de volgende voordelen:
GEEN NAZAKKING GEEN STRUCTUURBEDERF
GEEN GRONDVERMENGING GEEN TOPLAAG BESCHADIGING
NOG BETERE DRAINAGE LAGERE KOSTEN PER METER
Voor meer informatie en vrijblijvende prijsopgave:
met k Al
BOVAG
garantie
V.W. Polo's1977
Opel Kadett 131980
Mazda 323 3-drs1978
Ford Escort 1300 L automatic
bordeaux uitvoering 23.000 km1980
Ford Escort 1300 L1978
Opel Kadett 1.2N1980
Honda Civic de Luxe1980
Ford Fiësta 1.1 L1978
Peugeot 505 SR1980
Peugeot 304 Break1977
Volvo 142 DL zeer mooi1971
GEBRUIKTE WAGENS
Autobedrijf
M. de DREU en Co BV
Zusterstraat 34 Middelburg
tel.01180-12972
AUTOBEDRIJF
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTOBEDRIJF RIJK BV
S>k DIJKWEL BV
PAAUWEIMBURG B.V.
Dodge Gerbrandystraat 4, Vlissingen
BLAAS
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERB0
FA. DE DREU CO
LAPA
GARAGE RENT0N
TRAMPER VLISSINGEN C.V.
OPEL
SS 0. Louisse Auto b.v.
J5S"
M DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
RENAULT
WONDERGEM MELSE
S AUTOBEDRIJF CEVAAL
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot.
Als de autorijdende mens
van tegenwoordig op de rui-
tewisser- of wiswasschake-
laar drukt, de ruitewissers
op interval zet of met de
zelfde hendel ook nog de
koplampreiniging in wer
king stelt' zou hij kunnen
denken, dat dit altijd al zo is
geweest.
Dat dit niet zo is, toont de
vergelijking van een dash
boardpaneel van nu met dat
wat de bestuurder van één
van de eerste Kevers van de
na-oorlogse jaren voor zich
had.
De schakelaars en instru
menten werden destijds
uiterst eenvoudig gecon
strueerd en veel van de
tegenwoordig zo normale
bedienings- en informatie
mogelijkheden ontbraken
ten enen male. Zo was de
mensheid toen nog ver ver
wijderd van de uitvinding
van de ruitesproeier, om
maar te zwijgen van de
koplampsproeier. En naar
de beschikbare brandstof
voorraad kon de bestuurder
van die oeroude Kever in
ieder geval alleen maar gis
sen, of hij moest het koffer
deksel openen en het met
een peilstok opmeten. Nu
worden niet alleen de tan-
kinhoud maar bijvoorbeeld
in sommige gevallen ook
het braüdstofverbruik op
een bepaald moment aan
geven.
Het stuurwiel, zo wilde men
het toen nu eenmaal, bezat
drie spaken, die in het mid
den in een ronde claxon-
knop bij elkaar kwamen.
Deze knop had een belang
rijke nevenfunctie: de bes
tuurder kon zijn ergernis
door krachtige vuistlagen
op het midden van het stuur
luchten. Tegenwoordig, in
een periode van meer ver
fijnde zeden, is zo'n stevige
psychische uitlaatklep niet
meer nodig: men kan met
een lichte vingerdruk, zon
der het stuur los te laten, dat
behoedzame waarschu
wingsteken geven.
Om zoals de wet dat voor
schrijft een richtingsveran
dering aan te geven, hoeft
men slechts de dicht bij het
stuur geplaatste clignoteur-
hendel te verstellen, die na
de bocht vanzelf weer in uit
gangspositie terugkeert.
Wel iets anders dan in de
goede oude Kever: hier
moest de bestuurder zich
voorover buigen en de onder
de voorruit aangebrachte
schakelaar bedienen, waar
na met een hoorbare klik de
richtingsaanwijzer uit de
middelste dakzuil omhoog
klapte. De afschaffing van
deze richtingaanwijzer, een
zinvolle combinatie van
elektromagneet, klapme-
chanisme en rood lampje,
werd toentertijd zeer be
treurd. Men ervoer het
knipperen tegenover het
richting aangeven met een
lampje als een zielloze be
zigheid.
Van de beide instrumen
tenpanelen in het dash
board bevatte de linker
opening de snelheidsmeter
plus kilometerteller, vier
indicatielampjes voor
grootlicht, richtaanwijzer,
oliedruk en ontsteking als
mede de schakelaar voor
het licht en de ruitewisser.
De rechteropening was on
der normale omstandighe
den geblindeerd, maar kon
toen de luxe in de vorm van
een exportmodel zijn intre
de in het Kever-programma
deed met een prachtig
klokje dat in de woonkamer
niet zou misstaan of zelfs
met een radio worden ge
vuld. Voor de bediening
van de verwarming was er
bij de Kever een bedie
ningshendel op de midden
tunnel.
Vandaag de dag verwach
ten wij uiteraard al het be
langrijke dicht bij het stuur
en goed zicht- en grijpbaar
voor ogen te hebben.
Zo ontstond het moderne
dashboard, waarvan de be
langrijkste instrumenten
door de bovenste helft van
het stuur goed afleesbaar
zijn. Verder zijn in de on
middellijke' nabijheid nog
aangebracht de radio en
bedieningshendels voor
verwarming en frisse lucht.
De schakelaars zijn dusda
nig geplaatst, dat het niet
Het Centrum voor Tech
nisch - Economische Mar
keting (Tecmar) heeft een
vergelijkend onderzoek uit
gevoerd naar de consumen
tenprijzen van autobanden,
schokdempers, uitlaten en
accu's. Het doel van het on
derzoek was na te gaan naar
wie consumenten bij aan
koop van deze producten nu
beter kunnen gaan: Naar
een garagebedrijf of naar
een bandenspecialist.
Het uitvoerige onderzoek
werd verricht in twee fasen,
te weten in het voorjaar en
in het najaar van 1982. Bij
de garages ging het om
dealerbedrijven en om on-
derhoudsgarages. Bij de
specialisten ging het uitslui
tend om door de VACO
(Vereniging voor de Ban
denbranche) erkende ges
pecialiseerde bandenbe
drijven.
Uit het onderzoek komt
duidelijk naar voren dat de
erkende bandenspecialisten
lagere prijzen berekenen
dan garages. Gemiddeld
genomen is de consument
bij de bandenspecialist al
gauw zo'n 15 procent' voor
deliger uit in vergelijking
tot het garagebedrijf. Bij de
garages zijn de onder-
houdsgarages over het al
gemeen wat goedkoper dan
de dealerbedrijven. Daar
door is het verschil in prijs
stelling tussen bandenspe
cialisten en dealerbedrijven
groter dan bij onderhouds-
ga rages.
nodig is door het stuur of er
om heen te grijpen. Uitge
kiende systemen combine
ren tal van functies van de
hendels aan het stuur.
Gedrukte schakelingen,
luchtdioden met minimaal
stroomverbruik en tal van
elektronische snufjes ma
ken alle indicaties die het
tegenwoordige instrumen
tarium eigen zijn mogelijk.
Dat de bestuurder zelfs kan
worden verteld wanneer in
het belang van een laag
verbruik het doorschakelen
naar de eerstvolgende ho
gere versnelling raadzaam
is, zou in de tijd van die
oudste Kever zeker op ver
bazing of misschien zelfs op
onbegrip zijn gestuit. Het
dashboard heeft zich pas
sedert enkele jaren tot een
echt informatiecentrum
ontwikkeld.
Anderzijds zijn met moder
ne middelen ook tal van
vroeger gebruikelijke voor
zieningen overbodig ge
maakt. Zo ook die robuuste
voetschakelaars, die als
start- en dimknop dienden.
Alleen in nostalgische he
rinneringen leeft oök nog de
hendel die onderin tegen
het midden van de voet
ruimte de oeroude Kever
sierde: de reservekraan. Als
de brandstof opraakte, wat
op niet mis te verstane wijze
door het stotteren van de
motor herkenbaar was, zet
te men hem eenvoudig om
en constateerde dan met
opluchting dat het trouwe
voertuig zijn werk weer
normaal deed, gedurende
zo'n 70 kilometer en dat was
meestal voldoende, tot de
eerstvolgende bezinepomp.
AUTO-AKTUEEL
Tussen deze beide stuurwielen ligt een periode van 35 jaar.
De voortgaande ontwikkeling, niet alleen van het stuur
maar ook van het dashboard en van de bedieningsorganen,
geschiedde niet zozeer onder modieuze invloeden, maar
meer met het doel de bediening ook volgens ergonomische
principes makkelijker te maken. Alleen al om bij de oudste
Kevers de richtingaanwijzer - op de bovenste foto in het
midden onder de voorruit - te bedienen, moest' men met
gestrekte arm behoorlijk voorover buigen. Tegenwoordig is
een achteloze vingertip - links onder het stuur - voldoende.
Om te claxoneren moest men vroeger het midden van de
knop op het stuur bedienen. Nu toetert men zonder het
stuur los te laten losjes met de duim.
Autobedrijf
Vlissingen - tel. 01184-15220
Opel Kadett City J rood1979
Opel Kadett Special 13 Nrood 1981
Opel Kadett 3-drs. 12 N LPGblauw 1981
Opel Kadett 5-drs. automaatblauw 1981
Opel Kadett Berlina5-drs. 1981
Opel Ascona 16 Ngroen 1977
Opel Ascona 19 N LPGblauw 1980
Opel Kadett 12 N Specbruin 1979
Opel Kadett 12 N Spec. 5-drsrood 1980
Opel Ascona Berlina4-drs. 1981
Opel Manta 16 Nrood 1978
Opel Kadett Berlina 2-deurs
donkerbruin33.000 km 1981
Ford Taunus 1.6 Bravo 2-deurs
wit22.000 km 1981
Ford Taunus 2000 GL 4-deurs
zilvergrijs48.000 km 1978
Renault 4 TL 4-deurs
blauw13.000 km 1982
Renault 5 TL 5-deurs
blauw35.000 km 1981
Talbot Horizon 1.5 GLS 5-deurs
bruin LPG75.000 km 1979
Honda Accord3-drs. 1978
VW Golf MX 3-drs. oranje64.000 km 1978
Kalverstraat 1, 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851
In de week van 22 augustus beginnen we weer met de
Bij voldoende belangstelling ook opleidingen te:
Middelburg, Zierikzee en Terneuzen.
4
Contact rijscholen:
Slekt rijscholen p/a
P. Goud
C. Lemsom
H Donders
01155-
01 110-
1034
2259
01180-36926
Noordstraat 26 - 4521 BX Biervliet Tel. 011 52-1 379 b.g.g 1411
INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK.
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg
SUBARU 1600 DL
4-deurs
HYUNDAI PONY 1400 GLS
4-deurs 22.000 km.
HYUNDAI PONY 1400 TLS
3-deurs 24.000 km.
DATSUN BLEUBIRD 1800 GL
4-deurs - bijzonder mooi
CITROEN 2400 CX
Familial 8 personen
FORD FIESTA 1100 L
TOYOTA 1600 Luxe
4-deurs
FORD FIESTA 1100 L
FORD TAUNUS 1600 L
kombi
FORD TAUNUS 1600 L
met Bovag garantie
1979 - 6950.-
198 2 - 10.900.-
1981 - 9.250.-
19 80 - 10.500.—
1978 - 8.750.-
1979 - 8.900.-
1976 - 3.000.-
1978 - 6.950.-
1 973 - - 750.-
19 7 5 - 600.-
Citroen 2CV6 Spec'81 7.950.
Mazda 323 SDXjuni '81 13.450.-
Talbot 1510, 1.5 GL, op gas*81 9.950.
Renault 4 TLj
Renault 4 GTL
Renault 14 TL, op gas
Citroen 2CV6 Spec
Datsun Cherry 1000dec.
Ford Fiësta
Ford Escort 1300
Renault 5 L
Fiat 127dec.
Fiat 128(1300)
Toyota Corolla op gas
Honda Civic'77 3.950.
Renault 20 L'77 4.950.-
Opel Ascona 1200'74/ 2.650.-
81
80/
80
'79
'79
'79
'79/
'78
'78
'77
'78/
8.450.-
8.450.-
9.950.
5.250.
7.950.-
9.250.
8.950.
4.950.
4.950.
4.450.
5.950.
Van Dijke B.V.
Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes
tel. 01100-11440/14560
Wissenkerke 01107-1477
Opel Manta 2 Itr N
Opel Kadett 4-drs de luxe
Opel Ascona 1 900 de Luxe L.P.G
Ford Capri 1 600 S
Opel Kadett C
Opel Kadett City
Opel Kadett C aut
Opel Kadett
Opel Kadett stationcar 5 drs. met LPG
Opel Rekord 20S de Luxe 4drs
Ford Taunus 1 600 L 4-drs
Ford Escort 1 300 L 5-drs
Ford Fiësta 1300 S
Honda Prelude
Volvo 66L aut. 32.000 km
Citroen GS Club
Fiat 127 900 L
Renault 5 TL
Simca 1 308 GLSt
VW Polo
VW Golf
Peugeot 505 GR diesel
1981
1981
.1980
.1977
1978
.1978
.1977
.1976
1982
1980
.1978
.1982
.1979
1979
1080
.1977
1978
1980
1977
.1977
1981
1980
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel 01 184-14400, b.g.g.
01 100-28545
dealer voor Walcheren
Veerseweg 104
A Middelburg
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01 184-13434
I
AUTOBEDRIJF
01184-65496
Dealer voor Midden-Zeeland
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
01180-12918
I
Off. dealer van Pers - en
Bedrijfsauto's
JN IJIIVILJ Industrieweg 1 9 Vlissingen
Ik UUlmJÊJÊ 01 184-17736 H
official Gildeweg 20, telefoon 01 184-1 9420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60, Telefoon 01 182-1443
Nieuw- en St. Joosland
Off dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel. 011 84-1 3995
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01 180-12972
Tevens dealer Subaru
Noordmonsterwey4
Middelburg
Tel 01 180-36815
Mercuriusweg 29,
Vlissingen
01 184-19051
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV
Fres Rooseveltlaan 772
Vlissingen Tel. 01 1 84-1 7100
Kalverstraat 1
|5fl Middelburg - 01 180-25851
O K inruilwagens - leasing
Pres Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01 1 84-1 981 0
Gildeweg 1 6
Vlissingen 01 184-1 71 30
I
I
Seisplein 5 Middelburg
01180-33003
Autobedrijf
Industrieweg 31 Vlissingen
Tel. 01 184-1 5220
Klein Vlaanderen 97
TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865
Gildeweg 1 3
Vlissingen 01 1 84-1 2916
Vlissingen
Gildeweg 22
Tel. 01184-19610
volvo mi
Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen