Het dashboard van de auto verkeersschool NU OOK SLEUFL0ZE DRAINAGE A. PROVOOST bv Ti VAN DAMME automerken ABC g CITROËN 01180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP i H.H. LANDBOUWERS draineren is vakwerk! BIEDT TE m KOOP VROEGER EN NU van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoland Van onze autoredactie DE FAAM-DE VLISSINGER UW WEEKBLAD W0NDERGEM MELSE Louisse Auto b-v. Sfl CHAUFFEURSOPLEIDING CCV-B IN GOES drainerings- en ontwateringswerken tegen scherp concurrerende prijzen! Automobielbedr. 'Delta' h ES Adverteren bij de Faam - de Vlissinger zit U goed DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 3 augustus 1983 BAN DENSPECIA LISTEN BEREKENEN LAGERE PRIJZEN Saab 99 1982 Saab 900 4-drs1981 Saab 900 3-drs. Turbo1981 Saab 99 2-drs1979 Saab 99 4-drs. LPG1979 Saab 900 3-drs. GLI1981 Volkswagen Jetta LPG1980 Volkswagen Derby1979 VW Buggy Honda Civic1978 Datsun Cherry1980 Opel Kadett 3-drs1980 Opel Kadett 4-drs1981 Opel Ascona 1.9 2-drs1980 Hyundai Pony1980 Citroen 2 CV 61979 Citroen 2 CV 61982 Citroen GS1978 Renault 5 TL1979 Rover 35001978 Austin Allegro 15001981 Mini 1100 Spec1979 Fiat Ritmo diesel1980 Fiat 1311980 Lancia HPE1979 Ford 1.6 station1978 Saab en Lancia dealer cursusgeld 595.— examengarantie cursus bij u in de buurt tevens verzorgen we het praktisch gedeelte aanvullende opleiding personen vervoer cursus vervoer gevaarlijke goederen Inschrijving en informatie: 01103-1 804 01 106-2896 de Zeeuwsche chauffeursschool Met onze moderne machines zijn wij in staat uit te voeren Met grote nauwkeurigheid worden de met glasvlies, cocosvezel of polyprop omhulde P.V.C.-buizen d.m.v. een laserstraal op de juiste plaats gelegd. Daardoor is een zeer grote nauwkeurigheid gewaarborgd. Door de aanschaf van de nieuwste V-ploeg apparatuur kunnen wij u nu ook laten profiteren van de volgende voordelen: GEEN NAZAKKING GEEN STRUCTUURBEDERF GEEN GRONDVERMENGING GEEN TOPLAAG BESCHADIGING NOG BETERE DRAINAGE LAGERE KOSTEN PER METER Voor meer informatie en vrijblijvende prijsopgave: met k Al BOVAG garantie V.W. Polo's1977 Opel Kadett 131980 Mazda 323 3-drs1978 Ford Escort 1300 L automatic bordeaux uitvoering 23.000 km1980 Ford Escort 1300 L1978 Opel Kadett 1.2N1980 Honda Civic de Luxe1980 Ford Fiësta 1.1 L1978 Peugeot 505 SR1980 Peugeot 304 Break1977 Volvo 142 DL zeer mooi1971 GEBRUIKTE WAGENS Autobedrijf M. de DREU en Co BV Zusterstraat 34 Middelburg tel.01180-12972 AUTOBEDRIJF AUTOBEDRIJF KLIP AUTOBEDRIJF RIJK BV S>k DIJKWEL BV PAAUWEIMBURG B.V. Dodge Gerbrandystraat 4, Vlissingen BLAAS AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF BERB0 FA. DE DREU CO LAPA GARAGE RENT0N TRAMPER VLISSINGEN C.V. OPEL SS 0. Louisse Auto b.v. J5S" M DIJKWEL BV DIJKWEL BV RENAULT AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST RENAULT WONDERGEM MELSE S AUTOBEDRIJF CEVAAL Auto-Poppe Walcheren B.V. Autobedrijf Van Fraassen b.v. Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot. Als de autorijdende mens van tegenwoordig op de rui- tewisser- of wiswasschake- laar drukt, de ruitewissers op interval zet of met de zelfde hendel ook nog de koplampreiniging in wer king stelt' zou hij kunnen denken, dat dit altijd al zo is geweest. Dat dit niet zo is, toont de vergelijking van een dash boardpaneel van nu met dat wat de bestuurder van één van de eerste Kevers van de na-oorlogse jaren voor zich had. De schakelaars en instru menten werden destijds uiterst eenvoudig gecon strueerd en veel van de tegenwoordig zo normale bedienings- en informatie mogelijkheden ontbraken ten enen male. Zo was de mensheid toen nog ver ver wijderd van de uitvinding van de ruitesproeier, om maar te zwijgen van de koplampsproeier. En naar de beschikbare brandstof voorraad kon de bestuurder van die oeroude Kever in ieder geval alleen maar gis sen, of hij moest het koffer deksel openen en het met een peilstok opmeten. Nu worden niet alleen de tan- kinhoud maar bijvoorbeeld in sommige gevallen ook het braüdstofverbruik op een bepaald moment aan geven. Het stuurwiel, zo wilde men het toen nu eenmaal, bezat drie spaken, die in het mid den in een ronde claxon- knop bij elkaar kwamen. Deze knop had een belang rijke nevenfunctie: de bes tuurder kon zijn ergernis door krachtige vuistlagen op het midden van het stuur luchten. Tegenwoordig, in een periode van meer ver fijnde zeden, is zo'n stevige psychische uitlaatklep niet meer nodig: men kan met een lichte vingerdruk, zon der het stuur los te laten, dat behoedzame waarschu wingsteken geven. Om zoals de wet dat voor schrijft een richtingsveran dering aan te geven, hoeft men slechts de dicht bij het stuur geplaatste clignoteur- hendel te verstellen, die na de bocht vanzelf weer in uit gangspositie terugkeert. Wel iets anders dan in de goede oude Kever: hier moest de bestuurder zich voorover buigen en de onder de voorruit aangebrachte schakelaar bedienen, waar na met een hoorbare klik de richtingsaanwijzer uit de middelste dakzuil omhoog klapte. De afschaffing van deze richtingaanwijzer, een zinvolle combinatie van elektromagneet, klapme- chanisme en rood lampje, werd toentertijd zeer be treurd. Men ervoer het knipperen tegenover het richting aangeven met een lampje als een zielloze be zigheid. Van de beide instrumen tenpanelen in het dash board bevatte de linker opening de snelheidsmeter plus kilometerteller, vier indicatielampjes voor grootlicht, richtaanwijzer, oliedruk en ontsteking als mede de schakelaar voor het licht en de ruitewisser. De rechteropening was on der normale omstandighe den geblindeerd, maar kon toen de luxe in de vorm van een exportmodel zijn intre de in het Kever-programma deed met een prachtig klokje dat in de woonkamer niet zou misstaan of zelfs met een radio worden ge vuld. Voor de bediening van de verwarming was er bij de Kever een bedie ningshendel op de midden tunnel. Vandaag de dag verwach ten wij uiteraard al het be langrijke dicht bij het stuur en goed zicht- en grijpbaar voor ogen te hebben. Zo ontstond het moderne dashboard, waarvan de be langrijkste instrumenten door de bovenste helft van het stuur goed afleesbaar zijn. Verder zijn in de on middellijke' nabijheid nog aangebracht de radio en bedieningshendels voor verwarming en frisse lucht. De schakelaars zijn dusda nig geplaatst, dat het niet Het Centrum voor Tech nisch - Economische Mar keting (Tecmar) heeft een vergelijkend onderzoek uit gevoerd naar de consumen tenprijzen van autobanden, schokdempers, uitlaten en accu's. Het doel van het on derzoek was na te gaan naar wie consumenten bij aan koop van deze producten nu beter kunnen gaan: Naar een garagebedrijf of naar een bandenspecialist. Het uitvoerige onderzoek werd verricht in twee fasen, te weten in het voorjaar en in het najaar van 1982. Bij de garages ging het om dealerbedrijven en om on- derhoudsgarages. Bij de specialisten ging het uitslui tend om door de VACO (Vereniging voor de Ban denbranche) erkende ges pecialiseerde bandenbe drijven. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de erkende bandenspecialisten lagere prijzen berekenen dan garages. Gemiddeld genomen is de consument bij de bandenspecialist al gauw zo'n 15 procent' voor deliger uit in vergelijking tot het garagebedrijf. Bij de garages zijn de onder- houdsgarages over het al gemeen wat goedkoper dan de dealerbedrijven. Daar door is het verschil in prijs stelling tussen bandenspe cialisten en dealerbedrijven groter dan bij onderhouds- ga rages. nodig is door het stuur of er om heen te grijpen. Uitge kiende systemen combine ren tal van functies van de hendels aan het stuur. Gedrukte schakelingen, luchtdioden met minimaal stroomverbruik en tal van elektronische snufjes ma ken alle indicaties die het tegenwoordige instrumen tarium eigen zijn mogelijk. Dat de bestuurder zelfs kan worden verteld wanneer in het belang van een laag verbruik het doorschakelen naar de eerstvolgende ho gere versnelling raadzaam is, zou in de tijd van die oudste Kever zeker op ver bazing of misschien zelfs op onbegrip zijn gestuit. Het dashboard heeft zich pas sedert enkele jaren tot een echt informatiecentrum ontwikkeld. Anderzijds zijn met moder ne middelen ook tal van vroeger gebruikelijke voor zieningen overbodig ge maakt. Zo ook die robuuste voetschakelaars, die als start- en dimknop dienden. Alleen in nostalgische he rinneringen leeft oök nog de hendel die onderin tegen het midden van de voet ruimte de oeroude Kever sierde: de reservekraan. Als de brandstof opraakte, wat op niet mis te verstane wijze door het stotteren van de motor herkenbaar was, zet te men hem eenvoudig om en constateerde dan met opluchting dat het trouwe voertuig zijn werk weer normaal deed, gedurende zo'n 70 kilometer en dat was meestal voldoende, tot de eerstvolgende bezinepomp. AUTO-AKTUEEL Tussen deze beide stuurwielen ligt een periode van 35 jaar. De voortgaande ontwikkeling, niet alleen van het stuur maar ook van het dashboard en van de bedieningsorganen, geschiedde niet zozeer onder modieuze invloeden, maar meer met het doel de bediening ook volgens ergonomische principes makkelijker te maken. Alleen al om bij de oudste Kevers de richtingaanwijzer - op de bovenste foto in het midden onder de voorruit - te bedienen, moest' men met gestrekte arm behoorlijk voorover buigen. Tegenwoordig is een achteloze vingertip - links onder het stuur - voldoende. Om te claxoneren moest men vroeger het midden van de knop op het stuur bedienen. Nu toetert men zonder het stuur los te laten losjes met de duim. Autobedrijf Vlissingen - tel. 01184-15220 Opel Kadett City J rood1979 Opel Kadett Special 13 Nrood 1981 Opel Kadett 3-drs. 12 N LPGblauw 1981 Opel Kadett 5-drs. automaatblauw 1981 Opel Kadett Berlina5-drs. 1981 Opel Ascona 16 Ngroen 1977 Opel Ascona 19 N LPGblauw 1980 Opel Kadett 12 N Specbruin 1979 Opel Kadett 12 N Spec. 5-drsrood 1980 Opel Ascona Berlina4-drs. 1981 Opel Manta 16 Nrood 1978 Opel Kadett Berlina 2-deurs donkerbruin33.000 km 1981 Ford Taunus 1.6 Bravo 2-deurs wit22.000 km 1981 Ford Taunus 2000 GL 4-deurs zilvergrijs48.000 km 1978 Renault 4 TL 4-deurs blauw13.000 km 1982 Renault 5 TL 5-deurs blauw35.000 km 1981 Talbot Horizon 1.5 GLS 5-deurs bruin LPG75.000 km 1979 Honda Accord3-drs. 1978 VW Golf MX 3-drs. oranje64.000 km 1978 Kalverstraat 1, 4331 LZ Middelburg, Telefoon (01180) 25851 In de week van 22 augustus beginnen we weer met de Bij voldoende belangstelling ook opleidingen te: Middelburg, Zierikzee en Terneuzen. 4 Contact rijscholen: Slekt rijscholen p/a P. Goud C. Lemsom H Donders 01155- 01 110- 1034 2259 01180-36926 Noordstraat 26 - 4521 BX Biervliet Tel. 011 52-1 379 b.g.g 1411 INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK. Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg SUBARU 1600 DL 4-deurs HYUNDAI PONY 1400 GLS 4-deurs 22.000 km. HYUNDAI PONY 1400 TLS 3-deurs 24.000 km. DATSUN BLEUBIRD 1800 GL 4-deurs - bijzonder mooi CITROEN 2400 CX Familial 8 personen FORD FIESTA 1100 L TOYOTA 1600 Luxe 4-deurs FORD FIESTA 1100 L FORD TAUNUS 1600 L kombi FORD TAUNUS 1600 L met Bovag garantie 1979 - 6950.- 198 2 - 10.900.- 1981 - 9.250.- 19 80 - 10.500.— 1978 - 8.750.- 1979 - 8.900.- 1976 - 3.000.- 1978 - 6.950.- 1 973 - - 750.- 19 7 5 - 600.- Citroen 2CV6 Spec'81 7.950. Mazda 323 SDXjuni '81 13.450.- Talbot 1510, 1.5 GL, op gas*81 9.950. Renault 4 TLj Renault 4 GTL Renault 14 TL, op gas Citroen 2CV6 Spec Datsun Cherry 1000dec. Ford Fiësta Ford Escort 1300 Renault 5 L Fiat 127dec. Fiat 128(1300) Toyota Corolla op gas Honda Civic'77 3.950. Renault 20 L'77 4.950.- Opel Ascona 1200'74/ 2.650.- 81 80/ 80 '79 '79 '79 '79/ '78 '78 '77 '78/ 8.450.- 8.450.- 9.950. 5.250. 7.950.- 9.250. 8.950. 4.950. 4.950. 4.450. 5.950. Van Dijke B.V. Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes tel. 01100-11440/14560 Wissenkerke 01107-1477 Opel Manta 2 Itr N Opel Kadett 4-drs de luxe Opel Ascona 1 900 de Luxe L.P.G Ford Capri 1 600 S Opel Kadett C Opel Kadett City Opel Kadett C aut Opel Kadett Opel Kadett stationcar 5 drs. met LPG Opel Rekord 20S de Luxe 4drs Ford Taunus 1 600 L 4-drs Ford Escort 1 300 L 5-drs Ford Fiësta 1300 S Honda Prelude Volvo 66L aut. 32.000 km Citroen GS Club Fiat 127 900 L Renault 5 TL Simca 1 308 GLSt VW Polo VW Golf Peugeot 505 GR diesel 1981 1981 .1980 .1977 1978 .1978 .1977 .1976 1982 1980 .1978 .1982 .1979 1979 1080 .1977 1978 1980 1977 .1977 1981 1980 Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 Industrieweg 27-29 Vlissingen Tel 01 184-14400, b.g.g. 01 100-28545 dealer voor Walcheren Veerseweg 104 A Middelburg Industrieweg 1 7 Vlissingen 01 184-13434 I AUTOBEDRIJF 01184-65496 Dealer voor Midden-Zeeland EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg 01180-12918 I Off. dealer van Pers - en Bedrijfsauto's JN IJIIVILJ Industrieweg 1 9 Vlissingen Ik UUlmJÊJÊ 01 184-17736 H official Gildeweg 20, telefoon 01 184-1 9420 Vlissingen ford-dealer Oude Rijksweg 60, Telefoon 01 182-1443 Nieuw- en St. Joosland Off dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel. 011 84-1 3995 Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01 180-12972 Tevens dealer Subaru Noordmonsterwey4 Middelburg Tel 01 180-36815 Mercuriusweg 29, Vlissingen 01 184-19051 AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV Fres Rooseveltlaan 772 Vlissingen Tel. 01 1 84-1 7100 Kalverstraat 1 |5fl Middelburg - 01 180-25851 O K inruilwagens - leasing Pres Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01 1 84-1 981 0 Gildeweg 1 6 Vlissingen 01 184-1 71 30 I I Seisplein 5 Middelburg 01180-33003 Autobedrijf Industrieweg 31 Vlissingen Tel. 01 184-1 5220 Klein Vlaanderen 97 TOYOTA Middelburg 01 1 80-1 2865 Gildeweg 1 3 Vlissingen 01 1 84-1 2916 Vlissingen Gildeweg 22 Tel. 01184-19610 volvo mi Pr Rooseveltlaan 768 Vlissingen

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 9