Rapport Rijkswaterstaat:
aantal ongevallen kan
met de helft worden verminderd
Surfers krijgen uitgekiend centrum
Bouw kan beginnen' -ÊÊÊÊÊÊ
DE'WLlSSINGER
Overzicht Nederlandse
videokunst in Vleeshal
ATTENTIE!
FIGURANTEN
wusibtmotk
Wedgwood
Zomerse
prijsstunt
Kringloopmarkt wil eind maken
aan verspilling en vervuiling
FOTOGRAFEN
EXPOSEREN IN
KUNSTENAARSCENTRUM
Guido Eckhardt toont verhaal in
acht talen in stadhuis Vlissingen
-Het aantal scheepsongevallen op de Westerschelde
kan met een integraal verkeersbegeleidingssysteem en
andere maatregelen, te denken valt'aan een verdere
verscherping van het Westerschelde-regelement,
maar ook het op diepte houden van de vaargeul, sterk
worden beperkt.
Dit is de voornaamste
conclusie uit een zeer re
cent, in opdracht van het
Directoraat Generaal
voor Verkeer opgesteld
rapport, waarin wordt na
gegaan wat het effect is
van risicobeperkende
maatregelen. De opstel
lers van het rapport ko
men tot de conclusie dat
het aantal ongevallen met
de helft kan worden ver
minderd.
GEDEGEN
Nieuwe Nederlandse
speelfilm
"DE BIGAMIST"
met in de hoofdrol
o.a.:
Theo de Farmer
Gevraagd
voor opnamen:
Aanvang opnamen en
tevens aanmelding:
vrijdag, 29 juli om
10.30 uur ten Stad-
huize te Veere. Pers
conferentie: Hotel
Campveerse Toren,
Kaai 2 te Veere op
vrijdag 29 juli, va.
1 7.00 uur.
ANALYSE
DRUK
Miniem
Uitbreiding surfschool
m
Onder het motto 'Afval be
staat niet, afval is grond
stof, is er op zaterdag 17
september in Oost-Souburg
een Kringloopmarkt. Er zal
tijdens die markt informa
tie gegeven worden over
hoe we de enorme berg
huishoudelijk afval kunnen
verkleinen.
Voor de organisatie tekent de
werkgroep Natuur- en Mi
lieu-educatie van de KNMV
afdeling Walcheren. De
Kringloopmarkt vindt plaats
in het wijkgebouw De Schuur
aan de Middelburgsestraat
samen met een rommelmarkt
en kledingbeürs, die de buur-
vereniging Van Duyvenvoor-
de houdt.
Deze rommelmarkt en kle
dingbeürs past precies in de
opzet van hergebruik van
materiaal, zo stelt de organi
satie. Minder gebeurt dat met
ander huishoudelijk afval, dat
veelal milieuverontreinigend
en energieverslindend is. De
ze nare neveneffecten zijn
volgens de organiserende
werkgroep tegen te gaan door
bepaald afval centraal te ver
zamelen. Met glas gebeurt dat
weliswaar reeds op grotere
schaal, maar met papier en
kleding nog onvoldoende.
Ook batterijen, medicijnen en
afgewerkte olie komen op
plaatsen terecht waar ze niet
horen. Keuken en tuinafval
kan volgens de werkgroep
Natuur- en Milieu-educatie
worden verwerkt tot compost
en van oud papier kan kring
looppapier worden gemaakt.
Op de markt zelf kunnen
spullen wordeö ingeleverd die
voor hergebruik in aanmer
king komen. Tijdschriften
distribueert de werkgroep
weer naar bijvoorbeeld zie
kenhuizen. Voor medicijnen,
batterijen en afgewerkte olie
zijn aparte containers aanwe
zig tijdens de markt. Wie meer
informatie wil kan contact
opnemen met de KNMV af
deling Walcheren, 01184-
,61148 of 61054.
DEZE WEEK IN
De Karolingenbaan in O.
Souburg wordt in het na
jaar aangelegd. (Lees de
voorlichtingspag. v.d. gem.
Vlissingen).
Middelburger bakt Neer-
lands beste pannekoek. Hij
werd onderscheiden. In de
rubriek "Uit het zaken-
hart".
WESTERSCHELDE BLIJFT VERRADERLIJK
Tot en met 31 augustus expo
seren de fotografen Ed Ree-
bergen en Frans van Hattum
in het Zeeuws Kunstenaars
centrum in Middelburg. Beide
fotografen zijn lid van het fo
tografencollectief Frame, bes
taande uit dertien academie
cursisten, die na het beëindi
gen van hun opleiding als
groep bijeen bleven ter onder
linge ondersteuning. Van
Huttum en Reebergen expo
seerden reeds tientallen keren.
De expositie iif Middelburg
wordt zaterdag 30 juli geo
pend.
Ed Reebergen woont in Wis-
senkerke en is vakfotograaf.
Hij toont kleurenfoto's onder
de titel 'landschapsabstractie'.
Vrijwel al zijn foto's werden in
Zeeland gemaakt. Het land
schap fascineert hem omdat
het steeds weer aan verande
ringen onderhevig is. "Mijn
beelden ontstaan door vlak
ken en lijnen te isoleren uit
hun omgeving", legt hij uit.
Frans van Hattum woont in
Doorn. Hij volgde net als
Reebergen een opleiding aan
de Nieuwe Academie in Am
sterdam. Hij legt zich geheel
toe op de 'vrije fotografie'.
Zijn foto's dragen dë titel
Foto: 'City' van Van Hattum
uit 1978
'denkbeelden' en bestaan -
naast een aantal Polaroid-se
ries in kleur - geheel uit
zwart-wit beelden. "Het is de
betrekkelijkheid van de reali
teit die me bezighoudt", ver
telt Van Hattum over de
achtergrond.
De tentoonstelling is geopend
op dinsdag en donderdag van
10 tot 17.30 uur, woensdag en
vrijdag van 13.30 tot 17.30 uur
en van 19 tot 21 uur en op za
terdag van 10 tot 13 uur.
De hal van het stadhuis in Vlissin
gen wordt tot en met 9 augustus
verlucht met twintig etsen in kleur
van de Vlissinger Guido Eckhard.
De etsen vertellen in woord en
beeld een verhaal. Het is een ge
heel eigen verhaal van de beelden
de kunstenaar in acht talen: Ne
derlands, Frans, Duits, Engels,
Grieks, Russisch. Arabisch en
Chinees.
Eigenlijk zou er naast de kleure
netsen nog extra ruimte nodig zijn
om het geheel te completeren. In
totaal zou de expositie ruim zestig
strekkende meter in beslag ne
men. Deze ruimte is in Vlissingen
echter niet aanwezig. De oplos
sing werd gevonden in een grote
kijkdoos van 1.80 m. bij 1.80 m,
die 120 kilogram weegt.
De culturele raad van Vlissingen
subsidieert deze tentoonstelling.
Openingstijden: werkdagen van 9
tot 12 en 13.30 tot 17 uur.
Videokunst is het thema van de
expositie die tot en met 28 augus
tus wordt gehouden in De Vleeshal
te Middelburg. Te zien zijn video
banden en -tapes van uitsluitend
Nederlandse kunstenaars. Het ac
cent tijdens de exposities ligt op de
recente ontwikkeling in de video
kunst, die vooral in Nederland wat
weinig aandacht krijgt. De organi
satie is in handen van het bureau
culturele zaken van de gemeente
Middelburg.
Het is voor de eerste keer dat een
dergelijke expositie op zo grote
schaal plaatsvindt. Niet minder
dan zes kunstenaars exposeren
hun werk. Deze zijn: Madeion
Hooykaas, Elsa Stansfield, Bert
Schutter, Pink. Roel Faassen en
Moniek Toebosch. In De Vleeshal
worden de diverse tapes en instal
laties in een samenhangend ver
band geexposeerd. Zodoende
krijgt de toeschouwer een brede
kijk op wat er op video gebied zoal
wordt gemaakt in de kunstwereld.
De Vleeshal is behalve maandag
elke dag geopend.
Van dinsdag tot en met zaterdag
van 11 tot 17 uur en op zondag van
14 tot 17 uur. De vertoning van vi
deotapes is dagelijks van 15.30 tot
17 uur. Meer informatie in onze
rubriek 'exposities'.
De invoering van een integraal
verkeersbegeleidingssysteem, van
uit één centraal punt (het Schel-
decoördinatiecentrum) wordt dan
het scheepvaartverkeer op de
Westerschelde geregeld, is in dat
verband letterlijk van levensbe
lang. De studie van Rijkswater
staat richtte zich speciaal op het
vervoer van LPG. Uit cijfers blijkt
het vervoer van gevaarlijke stoffen
flink te zijn toegenomen.
Het zal overigens nog wel enkele
jaren duren voordat kan worden
gesproken van een optimale be
veiliging.
Dat het zo lang moet duren lijkt
vooral een centenkwestie. De
technische mogelijkheden zijn er,
zo verzekert de heer J.Abeleman,
projektleider van de afdeling
Nautische Verkeerstechniek van
Rijkswaterstaat. Voor het goed
functioneren van een integraal
verkeersbegeleidingssysteem
dient men te beschikken over een
keten van walradars.
Die keten moet in het geval van de
Westerschelde nagenoeg geheel
worden bekostigd door België, dat
op het moment op zwart zaad zit.
Tot 1990 en mogelijk zelfs nog
langer blijft het behelpen, in de
wetenschap dat bepaalde scheep
songevallen wellicht te voorko
men waren geweest....
Het bochtige karakter, ondiepten
in de vaargeul en niet te vergeten
de sterke stroming maken de
Westerschelde tot een moeilijk te
bevaren rivier. Voor binnenvaart
schippers en anderen die de
Schelde bevaren is een gedegen
kennis van de rivier dan ook een
'must'. Dat het hier vooral bij bui
tenlandse schippers nog wel eens
aan ontbreekt, is iets dat zeker is.
Dat is ook de reden dat voorzitter
J. Bannink van de Vereniging
Milieuhyiëne Zeeland (VMZ)
pleit voor de invoering van een
zogenaamd Schelde-patent, een
bewijs waaruit blijkt dat de schip
per bekend is met de Schelde. Dat
navigatiefouten rampzalige ge-
volgên kunnen hebben, mag als
bekend worden verondersteld.
Toen in december '76 het West-
duitse motortankschip 'Altertrans'
vastliep bij de kerncentrale van
tegen hoge verdienste
Borssele, hield ieder de adem in.
De tanker verloor een deel van
haar lading, vlakbij de koelwate-
rinlaat van de kerncentrale.
"Een fatale ramp heeft niet
plaatsgevonden, maar het had ge
makkelijk anders kunnen zijn",
oordeelde de commissie binnen-
vaartrampenwet. Men verweet de
betreffende schipper roekeloos
heid. luchthartigheid en onkunde.
De inspecteur voor de scheepvaart
toonde zich bij de behandeling
van de zaak bijzonder verontrust.
"Het is uitermate verontrustend
dat er blijkbaar regelmatig sche
pen rondvaren met allerlei ge
vaarlijke ladingen, met schippers
die een 'navigatie' voeren die
nauwelijks die naam verdient en
die ongeschikt moet worden
geacht om met schepen met der
gelijke gevaarlijke lading te va
ren".
De zaak 'Altertrans' staat (helaas)
niet op_ zichzelf. Het door Rijks
waterstaat opgesteld rapport,
waarin de scheepsongevallen op de
Westerschelde in de periode 1966-
1978 worden geanalyseerd, spreekt
wat dat betreft boekdelen.
In de onderzoeksperiode zijn
jaarlijks 'gemiddeld 148 scheep
songevallen geregistreerd.
Gemiddeld 13%, oftewel een klei
ne 20 ongevallen, moet tot de ca
tegorie 'zware' ongevallen worden
gerekend.
Het betekent dat het schip is ge-
zonken, gebroken of gekapseisd.
Indien sprake is van een deuk met
een diepte van meer dan 40 cm,
een gat met een oppervlakte van'
een vierkante decimeter of groter,
zware brand-, explosie- of la-
dingsschade wordt eveneens ge
sproken van een 'zwaar' ongeval.
De rapport-opstellers hebben de
Westerschelde vergeleken met
andere vaarwegen in Nederland.
Relatief de meeste ongevallen ge
beuren op de Westerschelde. Per
miljoen vaartuigkilometers vinden
er op de Schelde gemiddeld 20 on
gevallen plaats, in het Rotterdam
se Waterweggebied 'slechts' 7. In
de categorie 'zware ongevallen'
scoort de Westerschelde iets ho
ger. Desondanks wordt in het rap
port geconcludeerd dat de Wes
terschelde geen bovenmatig on
veilige rivier is.
Rijkswaterstaat heeft in haar rap
port niet alleen gekeken naar het
aantal ongevallen, maar ook naar
de soort.
Er lopen nogal wat schepen aan
de grond (40% van het totaal aan
tal ongevallen), daarna volgen
aanvaringen met andere schepen
(25%) en aanvaringen met boeien
of andere drijvende voorwerpen
(18%). De ongevallen zijn in de
meeste gevallen niet te wijten aan
één, maar aan een combinatie van
oorzakeiv
Vaartechnische factoren (ver
keerd uitgevoerde manoeuvres)
zijn in 52% van het aantal onge
vallen mede-oorzaak, menselijke
factoren (beoordelingsfouten,
onoplettendheid, onjuist gebruik
van navigatiemiddelen) in 67%, te
kortkomingen aan schip en lading
in 18% en uitwendige omstandig
heden (zicht, wind, stroming, golf
slag) in 19%. Vooral het feit dat
menselijke fouten vaak een rol
spelen, 67% is bepaald hoog te
noemen, moét te denken geven.
In dat opzicht is de verplichtstel
ling voor Nederlandse binnen
vaartschippers van het Groot
Een ongeluk in Hansweert (foto: jaarboek 'Zeelandin 1982', Ruben Oreel)
Vaarbewijs per 1 oktober een stap
in de goede richting (het Groot
Vaarbewijs zou je kunnen verge
lijken met een rijbewijs). Men
hoede zich echter voor overspan
nen verwachtingen. J. Abelman,
projektleider van de afdeling
Nautische Verkeerstechniek ver
klaart desgevraagd: "Iedere bin
nenvaartschipper die kan aanto
nen dat hij al een paar jaar vaart
hoeft geen examen meer te doen.
maar krijgt het papiertje zo. Bui
tenlandse schippers daarentegen
hoeven ook na 1 oktober geen
Groot Vaarbewijs te kunnen to
nen".
De indruk zou kunnen ontstaan
dat de binnenvaart dé grote boos
doener is op de Westerschelde.
Het is echter de zeevaart die rela
tief de meeste ongevallen veroor
zaakt. Daar zijn verschillende re
denen voor. Zeeschepen zijn min
der goed manoeuvreerbaar dan
binnenvaartschepen. Daar komt
bij dat ook de opleiding van de
bemanning, en uitrusting van
zeeschepen vaak te wensen over
laat,
De Westerschelde is een der
drukstbevaren zeearmen van Eu
ropa. Het Directoraat Generaal
voor Scheepvaart en Maritieme
Zaken (DGSM) te Vlissingen ver
richt al vele jaren tellingen. Daar
uit blijkt dat het scheepvaartver
keer in intensiteit de laatste jaren
nauwelijks is toegenomen. Laten
we de jaarcijfers eens bekijken.
Het aantal zeeschepen schommelt
rond de 25.000, die de Schelde
moeten delen met naar schatting
60.000 binnenvaartschepen. Het
drukst bevaren gedeelte van de
Westerschelde is ongetwijfeld het
traject Terneuzen/Hansweert. De
PSD voert jaarlijks 40.000 vaarten
uit, terwijl de zeevisvaart nog al
tijd goed is voor zo'n 8000 vaarten,
aantallen die tellen. De druk
wordt verder vergroot door de
pleziervaart (exacte cijfers zijn
daar niet over bekend).
Tien procent der binnenschepen,
zo schat DGSM. vervoert gevaar
lijke stoffen. Hoe die cijfers voor
de zeevaart liggen is onduidelijk.
De heer A. Hartog, hoofd ver
keersdienst: "Wij weten niet wat
er allemaal in die containers zit".
Wat wel vaststaat en ook met cij
fers aantoonbaar is, is dat het ver
voer van LPG, met name de laat
ste jaren, sterk gestegen is. In 1980
registreerde DGSM 900 gastank
schepen, het jaar daarop circa
1500. De verwachting is dat die
"Verfijnde tafelsfeer"
porselein
servies: CAVENDISH
de serviezen-specialist:
SERVICE - KWALITEIT GARANTIE
LANGE DELFT 50 MIDDELBURG
V 01180-13221 J
ontwikkeling zich de komende ja
ren in versterkte mate zal voort
zetten. Overigens zal niet alleen
het vervoer van LPG toenemen:
de Firma Hoechst in Vlissingen
Oost heeft plannen voor een 'am
moniak' lijn. De Vereniging Mi
lieuhygiëne Zeeland volgt een en
ander met argusogen.
Een studie naar de effecten van
een exploderende LPG-wolk, uit
gevoerd door studenten uit Tilburg
ön Delft, toont aan dat de gevol
gen catastrofaal kunnen zijn (men
komt tot de conclusie dat zee
schepen, geladen met LPG, mini
maal 7 kilometer van de bewoonde
wereld moeten worden gehouden).
Vervolg op binnenpagina
Voor surfers is er goed nieuws.
Deze nog steeds stijgende
groep watersporters kan naar
verwachting volgend jaar ge
bruik maken van een surfcen
trum op De Schotsman in
Kamperland. Eind vorige week
pakte Ruud Mulder, directeur
van De Schotsman, de al wat
vergeelde rollen tekeningen
onder zijn arm en diende een
bouwvergunning in. Het staat
als een paal boven water dat
het gemeentebestuur van Wis-
senkerke de aanvraag spoedig
zal honoreren. Er is - zo valt af
te leiden uit woorden van bur
gemeester P. Wisse - al te veel
vertraging geweest. Het surf
centrum had er eigenlijk al
moeten zijn.
Die vertraging werd vooral ver
oorzaakt omdat de verschillende
overheden het niet eens konden
worden over de vraag wie de
nieuw aan te leggen weg naar het
centrum moest betalen. Ook de
verhoging van de boorden voor
het centrum zelf eisen flink onder
handen te worden genomen, om
de surfers in elk geval met droge
voeten de waterkant te laten be
reiken. De kosten voor die werk
zaamheden bedragen ongeveer
ƒ750.000,— Nu heeft de rijks
overheid zich bereid verklaard het
grootste deel van dat bedrag op
tafel te leggen. Het recreatieschap
Veerse Meer voldoet de rest. Naar
verluidt verhoudt de regeling zich
als zes voor het rijk en één deel
voor het recreatieschap.
De betekenis van zo'n surfcen
trum is njet alleen in het belang
van Zeeland. Ook voor landelijke
begrippen is het te bouwen on
derkomen voor surfers uniek en
kan zelfs met het oog op wedstrij
den van internationale betekenis
zijn. Een ander voordeel is dat er
nu mogelijkerwijs een concentra
tie ontstaat van surfers, waardoor
geen extra maatregelen hoeven te
worden genomen op en rond het
Veerse Meer om de surfsport aan
banden te leggen. Ruud Mulder
spreekt in dit verband overigens
liever van 'zöneren'. "Vooral be
ginnende surfers van wie bekend
is dat ze in een straal van ongeveer
zeshonderd meter varen, concen
treren zich nu rond één punt.
Geoefende plankzeilers gaan
uiteraard verder, maar daar be
hoeft ook minder vrees voor te
bestaan. Ik heb de overtuiging dat
als er drie goede centra rond het
Veerse Meer worden gebouwd, de
surfsport naar hartelust kan wor
den uitgeoefend".
Het surfencentrum gaat ongeveer
anderhalf miljoen gulden kosten.
Maar er zit dan ook alles op en
aan. Zo zal de surfschool van de
meervoudig wereldkampioene
Beb Thijs er een vaste plaats krij
gen, er komt een wedstrijdtoren.
een kantine en douche en kleed
gelegenheid. Rond het centrum
worden in de nu nog beboste
ruimte plaatsen gehakt, waar
dagjesmensen en weekeindbezoe-
kers hun tent of caravan kunnen
stallen.
"Jongelui die met de fiets komen
uit, zeg maar. Middelburg", stelt
directeur Mulder, "hoeven niet
meer te vrezen dat er aan hun fiets
wordt geknoeid als ze surfen. Ook
komt er een opslagplaats voor
planken en de surfvereniging
krijgt er een plaats, iets dat ze tot
op heden niet hadden".
Frits van der Pluym, voorzitter van
de surfvereniging Zuid-West-Ze-
ven is bijzonder in zijn sas met de
ze voor zijn leden zo positieve
ontwikkeling. Hij zwaait dan ook
niets dan lof toe aan de initiatief
nemer en denkt dat er in de toe
komst op sportief gebied heel wat
te beleven valt rond De Schots
man.
Ook Beb Thijs verheugt zich op de
komst van dat centrum. Zij heeft
grootse plannen. "Tot op heden
gaven we voornamelijk les aan
beginners. We kunnen dat nu uit
breiden. Ik denk daarbij aan surf-
kampen en weekeindtrainingen
voor wedstrijdsurfers. De accom
modatie om zoiets deugdelijk aan
te pakken ontbrak ons. We heb
ben verenigingen nu aangeschre
ven en hen van ons voornemen op
de hoogte gesteld. Ik denk dat het
een geslaagd initiatief wordt,
waarbij Zeeland ook weer gaat
meetellen als het gaat om grote
Beb Thijs (foto Ruben Oreel)
wedstrijden te organiseren. Ook
daarvoor ontbrak het aan een
deugdelijk accommodatie".
Directeur Mulder en burgemees
ter Wisse verwachten dat de werk
zaamheden spoedig zullen begin
nen na de eerste vakantiedrukte.
"Mocht het echter niet op tijd
klaar zijn, dan bouwen we in elk
geval voor het volgend jaar een
noodgebouw", voorzegt Ruud
Mulder.
m4
Let op: Waals komt met
een zomerse prijsstunt,
die véél meer is dan een
gewone seizoenopruiming.
Als afsluiting van deze pe
riode gaan wij onze hele zomer
voorraad 3 dagen
lang voor té gekke J\]
prijzen uitverkopen. U betaalt
slechts de helft van de originele
prijs PLUS btu Voordeliger
kan het niet. Alléén donder
dag. vrijdag en zaterdag a.s.
Kom profiteren.
Lange Delft 14 16 Middelburg
Telefoon 01180 1203b