lySta op ROHA
gabriëlse
wit
y
23,-
I
de bouwmarkt voor goedkoop klussen
58;
louwerse
de priester bv.
de provincie
Zuiverings
installatie
Waarde
r
ROLLUIKEN EN
ZONWERINGEN
Sunshine Zonweringen
steenstrips
50
tuintegels
50
wandtegels wi
wandtegels beigegewolkt
wandtegels
vloertegels
vloersysteem
plavuizen
plavuizen
90
mozaïekmatjes wit
metselset
DE VLISSINGER
Woensdag 29 juni 1983
Tentoonstelling ramp 1 953
Vanaf woensdag 29 juni is er een rechtstreekse verbinding Qg boten V3n
vanaf de Zeelandbrug tot rijksweg 58. Op die dag namelijk
heeft de minister van verkeer en waterstaat het weggedeelte
tussen Goes en de rijksweg officieel geopend.
Files
Voordelen
Kosten
Landschapsplan
Opening
Bodemsanering
UW VOORDEEL 435,-
HERSTOFFERING
IN
EIGEN
STOFFEERDERIJ
OOK IN
LEDER
Vertikale
jaloezieën.
Aluminium
jaloezieën.
Rolluiken
Rolgordijnen.
Bouw prijsbewust
95
gewoon de goedkoopste
ABDIJ
I E UWS
Niets dan water is de titel van de tentoonstelling van het Documenta
tiecentrum Zeeuws Deltagebied met als ondertitel "menselijke aspec
ten van de ramp 1953". De tentoonstelling is van 28 juni tot en met 30
juli te zien in de voorzaal van het statencomplex. Abdij 11Middelburg.
De openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur; 's zondags is de
expositie gesloten. De toegang is gratis en er is een handleiding - ook
gratis - beschikbaar.
Er wordt wel gezegd dat de wa
tersnoodramp van 1953 voor
Zeeland grotere gevolgen heeft
gehad dan de tweede wereldoor
log. Daarmee wordt vooral be
doeld dat sinds 1 953 het aanzien
van de provincie nogal is veran
derd.; op diverse eilanden werden
grondige herkavelingen uitge
voerd; de uitvoering van het Del
taplan werd in gang gezet, de
mechanisatie in de landbouw
werd op grote schaal ter hand ge
nomen en de polderconcentraties
werden voorbereid. Aan het eind
van de jaren vijftig kwam het in
dustriebeleid in het vizier.
De tentoonstellingscatalogus ver
meldt dat over de hele wereld in
1953 ruim 12.000 mensen zijn
omgekomen als gevolg van na
tuurrampen. Zo eiste een hittegolf
in Pakistan meer dan drieduizend
levens en kwamen in Japan bijna
tweeduizend mensen om door een
overstroming. De stormvloed van
1 februari 1953 eiste in zuidwest
Nederland 1835 slachtoffers;
minder bekend is misschien dat
door dezelfde vloed in Oost-Enge
land ongeveer 300 mensen om
kwamen.
De februarimaand stond volledig
in het teken van de ramp, niet al
leen nationaal maar ook over de
landsgrenzen, Een verslaggever
van de "Wereldkroniek" ver
zuchtte daarom "Ik ben rampen
moe, wij zijn rampenmoeDe
bevolking, die door de ramp was
getroffen, zal hier weinig steun
aan hebben gehad in de tijd die
volgde op de traumatische erva
ringen van de rampnacht.
De tentoonstelling laat naast de
gebeurtenissen uit die nacht de
tijd zien die daarop volgde: de
evacuatie, de verwoestingen na
het water, de grote schoonmaak
en het herstel. Zo wordt aandacht
besteed aan de problemen rond de
evacuatie in Zierikzee, de hulpac
ties in den lande en de verdeling
van ingezamelde goederen die niet
overal even soepel verliep.
De tentoonstellingsbrochure be
sluit met "Herinnering' - de neer
slag van de herinneringen van
Jannie Zuydwegt, die ten tijde
van de ramp negen jaar was en
woonde aan de Tweede Weg in
Rilland-Bath. Mevrouw Weststra-
te-Zuydwegt stelde haar herinne
ringen in 1982 te boek. Over
maandag 2 februari schrijft zij:
"Rond de middag zagen we een
sloep. Wat nu gedaan? De
raampjes waren zo klein en om te
roepen was het veel te ver. Maar
gelukkig had buurman de vlagge-
stok nog. Daar werd in vliegende
vaart een laken aangeknoopt, zo
maar een goed beddelaken van
moeder! En toen maar zwaaien uit
Gedeputeerde staten hebben het
waterschap Noord- en Zuid-Beve
land een vergunning gegeven voor
bemaling van de bouwput voor
een rioolwaterzuiveringsinstalla
tie in Waaide.
Sinds maandag (27 juni) ligt die
vergunning ter inzage bij provin
ciale waterstaat, Het Groene
Woud 1 Middelburg, kamer 101
(de heer Vogd). De tervisielegging
duurt 30 dagen. Gedurende die
tijd kan het waterschap bezwaar
maken tegen de vergunning, bij
voorbeeld tegen voorwaarden die
daarin zijn opgenomen. Ook an
dere belanghebbenden kunnen
beroep aantekenen; zij moeten
dan aan kunnen tonen, dat zij be
langhebbenden zijn en dat zij niet
eerder in de gelegenheid waren
tot het indienen van bezwaren. Dit
laatste hoeft geen probleem te
zijn, want eerder werd geen be
roepsmogelijkheid tegen de bron
bemaling geboden. De beroep
schriften moeten worden gericht
aan Hare Majesteit de koningin,
maar worden gezonden aan de
afdeling geschillen, van bestuur
van de raad van State, Kneuter
dijk 22, 2514 EN Den Haag. Het
beroepschrift moet in tweevoud
worden ingediend.
het raampje, en ja hoor, er werd
teruggezwaaid. Ze hadden ons
gezien! Op de hoeve haalde men
ook opgelucht adem. Ze hadden
het ook gezien. Na enige tijd
hoorden we geplons en geroep en
ja hoor, een reddingssloep met
soldaten. Wat waren we blij, hoe
wel wij kinderen er toch niet zo
veel van snapten. Wij moesten
ons zo warm mogelijk aankleden.
Een deken rond voor de kou en zo
haalden de soldaten: ons in de
boot, door dat kleine raampje De
buurvrouw weer in paniek. Ze zag
het niet zitten en was heel bang.
Een soldaat klom toen naar bin
nen en ging haar troosten, ik ver
geet dat nooit meer. Hij sloeg een
arm om haar heen en zei: "Kom,
kom, moedertje, zonder jou gaan
we niet weg hoor, ik help je toch
zeker. Anders maken we toch een
gat in het dak!" En jawel hoor, ze
kwam door het raampje in de
sloep, de soldaat ging bij haar zit
ten en sloeg ze een grote roze de
ken om. Ze huilde zachtjes".
Deltaweg nu
helemaal gereed
Het weggedeelte is onderdeel van
de 57, de verbinding tussen rijks
weg 1 8 bij Zierikzee en rijksweg
A58 bij Goes ook wel bekend als
Deltaweg. De 57 is een van de
belangrijkste hoofdontsluitings-
routes van Zeeland. De Zeeland-
brug vormt in die route de mar
kantste schakel
Met de ingebruikneming van het
wegdeel Goes-rijksweg 58 komt
een eind aan de problemen die
zich vooral in het toeristenseizoen
voordoen. Verkeer dat van de
rijksweg naar de recreatiegebie
den aan het Veerse Meer of naar
de Kop van Schouwen moest, liep
als het ware vast ter hoogte van
Goes, hetzij komend via de S11
(de weg langs 's Heer-Arendsker-
ke), hetzij komend via de be
bouwde kom van Goes. Op drukke
dagen vormde zich dan een file
tussen Goes en de Zeelandbrug;
de lengte van die file overschreed
dan nogal eens de tien kilometer.
Niet alleen het doorgaande ver
keer ondervond hiervan hinder;
ook het verkeer in Goes liep vaak
vast. Gevolg was dat veel onge
lukken gebeurden.
Door de nieuwe verbinding zullen
de problemen tot het verleden
gaan behoren. Voor het door
gaande verkeer ligt de route nu
helemaal buiten de bebouwde
kom. Voor de traverse Goes en de
S1 1 zal dat een hele verlichting
zijn; de verkeersveiligheid zal
hierdoor toenemen en de ver-
keershinder wordt tot aanvaard
bare proporties teruggebracht.
Bijkomend voordeel is dat Goes-
Zuid een rechtstreekse aanslui
ting krijgt op het net van door
gaande wegen. Tot nu toe lag de
stadswijk nogal geïsoleerd door
de spoorlijn.
Het nieuwe wegdeel heeft een
lengte van 2,5 kilometer; de prijs
liegt er echter niet om; ruim 30
miljoen. Die hoge kosten zijn voor
een deel veroorzaakt door de lan
ge tijd die met de aanleg was ge
moeid. Voor een provincie als
Zeeland is 30 miljoen een zware
belasting van het totale budget.
Uiteindelijk werd de provincie bij
gestaan in de financiën door
rijkswaterstaat, de gemeente
Goes en het ministerie van eco
nomische zaken. Uit de pot voor
het voorwaardenscheppend be
leid van dit ministerie werd een
bijdrage ontvangen, terwijl de
provincie zelf nog haar fietspa
denfonds aansprak.
Een ander vertragend effect op de
wegaanleg werd gevormd door de
ondergrond. De grondslag was
erg slecht, waardoor ten eerste de
uitvoering werd vertraagd en ten
tweede lange wachttijden moes
ten worden ingelast om tot een
goed eindresultaat te kunnen ko
men. Zonder die wachttijden zou
binnen korte tijd een hobbelig
wegdek ontstaan en de onder
houdskosten zouden dan aan
merkelijk hoger uitkomen dan nu
het geval is.
De terreinen binnen de aanslui-
De boten van de provincie is de
naam van een boekje waarin de
vloot van de provinciale stoom
bootdiensten wordt geportret
teerd. Alle boten van de dienst
staan er in afgebeeld met daar
naast een aantal technische ge
gevens, zoals het bouwjaar, de
manier van voortstuwing, het
vermogen en het aantal passa
giers dat per vaart kan worden
overgezet. Er zijn ook enkele fo
to's opgenomen van de ruimten
op de boten die voor het publiek
niet toegankelijk zijn, zoals de
brug en de machinekamer.
Het boekje is verkrijgbaar bij bu
reau voorlichting van de provin
cie, Sint Pieterstraat 42, Middel
burg, tel. 01180-31395 en bij
het kantoor van de provinciale
stoombootdiensten, Prins Hen-
drikweg 10, Vlissingen, tel.
01184-60900
tingslussen van de weg - de zo
genoemde overhoeken - zien er
anders uit dan gebruikelijk is. Bij
de opstelling van het landschaps
plan is gezocht naar een manier
van landschapsbouw die past in
de poelgebieden. Zo'n landschap
heeft als kenmerken grote open
heid en een vrij uitgesproken
micro-reliëf; glooiend of wel hol
le-bollig.
Rijkswaterstaat had op korte ter
mijn behoefte aan klei voor werk
zaamheden bij Hansweert en die
klei is uit de overboeken bij rijks
weg 58 gehaald. Daarbij is de
methode gebruikt die in de veen-
moerassen gebruikelijk is. Het is
nu aan de natuur om het land
schap ter plekke in te vullen.
Zoals gezegd is de officiële ope
ningshandeling woensdag ver
richt door minister Smit-Kroes
van verkeer en waterstaat.
De bewindsvrouwe en de andere
genodigden hebben ter ere van de
opening een rit gemaakt met de
stoomtram van Goes naar Hoede-
kenskerke. Na de officiële hande
ling nam mevrouw Smit samen
met de commissaris der koningin
een défilé af van voertuigen van
transportondernemingen uit Goes
en omgeving. Het programma is
besloten met enkele toespraken
en een ontvangst, die het provin
ciaal bestuur heeft aangeboden.
Vorige week presenteerde Abdij-
nieuws het provinciale bodemsa
neringsprogramma voor de jaren
1984-1987.
In het programma worden de lo
caties genoemd, waar de bodem
mogelijk is verontreinigd, maar
ook de plaatsen waar al verontrei
niging is vastgesteld, maar waar
nog nader onderzoek moet wor
den gedaan of waar de verontrei
nigde grond moet worden verwij
derd - gesaneerd.
Van het bodemsaneringsprogram
ma is een uittreksel gemaakt dat
is opgenomen in een informatie
blad. In het blad worden de diver
se vervuilde locaties omschreven
en ook wordt verklaard hoe nu
verder moet worden gehandeld. Er
wordt uit de doeken gedaan hoe
de onderzoeken en de sanering
moeten worden gefinancierd,
welke vormen van verontreiniging
moeten worden aangepakt en
welke nog wel even kunnen rus
ten. Wie belangstelling heeft voor
het informatieblad, kan het aan
vragen bij bureau voorlichting van
de provincie. Sint Pieterstraat 42,
Middelburg, tel. 011 80-31 395.
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie;
bureau vooriichting.
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 01180 31391
of 31392
ONTWERP-VERGUNNING
GEMEENTE VLISSINGEN
PROVINCIE ZEELAND
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet
algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend.
AANVRAAG
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen hebben bij hen op 25
maart 1981 een aanvraag om vergunning ingevolge de Hinderwet ingediend
voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een rioolge
maal aan de Van Raaltestraat te Vlissingen, kadastraal bekend gemeente Vlis
singen, sectie L, no. 586 (gedeeltelijk).
TER INZAGE
De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunning (waarin opgenomen voor
schriften tot het voorkomen of beperken van gevaar of hinder buiten de inrich
ting) en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 30 juni 1983 tot
en met 13 juli 1983 op de volgende plaatsen en tijden;
- in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 en van
13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.45-20.45 uur;
- op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie, Sint Pieterstraat
42, Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Na 13 juli 1983, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen de beschikking, liggen de stukken ter inzage op bovenvermelde
plaatsen en wel op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
BEZWAREN
De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanlei
ding van de aanvraag en een ieder die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in
staat te zijn geweest, kunnen tot 14 juli 1983 bij Gedeputeerde Staten van Zee
land, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, gemotiveerde schriftelijke be
zwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerp-vergunning.
Tevens kan worden verzocht zijn of haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te
maken.
Middelburg, 29 juni 1983.
Kompleet surfpakket:
Surfplank kompleet, schoenen
pak en imperial.
Normaal 1830,- Nu: f 1395.-
Surftrapezes vanaf 29,50
Tevens groot assortiment surfpakken vanat 295,—
Officieel dealer van: Wayler, Windglider, Windsurfer
Mistral, Ten Cate, Klepper, Fun Function,
Windsurfer '83
(tweede keus)
T C. Spacer
(tweede keus)
T C. Beacher
(tweede keus)
Mistral Naish van 3585,- voor 1990,-
Mistral Comp. Epoxy van 2995,- voor 1990,-
Ten Cate Hunter 82 van 1795,— voor 1190,-
Mistral Comp Club van 2690,— voor 1990,-
Brewi Jump-board van 2490,voor 1245,-
Klepper S-4 van 2495,— voor 1990,-
Brewi Regatta van 2800,voor 1690,-
Favorite van 1295 voor 1195,-
Concrete Wave
One Board van 1850,voor 990,-
van 1790 voor 1290 Ten Cate (met kindertuig)
Gebruikte boards:
Klepper S-6 1295,-
Windsurfer Rocket 88
-board, z.g.a.n 975,-
Mistral Naish board 1390,-
Mistral M1 board 2990,-
Klepper S-3 1360-
Windglider Olympic 1350,-
Mistral Comp.
polyethileen 1250,-
690 -
van 1895 voor 1685
van 1495 voor 1290
Condor Arrow (2mnd
Big Show board
oud)
TT Tm Havenweg 2 (Jachthaven Schotsman)
KUi-if-t Windsurfcentrum Kamperland Tel 01107-1540
790 -
790 -
1
WONINGINRICHTING
LANGEVIELE 23-27
TEL 01180-12893 MIDDELBURG
if:
Kleur - stofadvies met prijsopgave
verzorgen wij gratis voor U.
A.H. te M. had piano (in goede staat) te koop.
Woensdag in de Faam-Vlissinger, donderdag
verkocht.
Enige prijzen
incl. b.t.w.
Breed Hoog Prijs
150 260 355 -
300 180 584 -
380 260 850 -
Enige priizen incl. b.t.w.
Breedte Uitval Prijs
1100 .180 92-
j 200 180 147.
300 180 203
Breed Hoog Prijs
100 160 276.-
200 160 400 -
250 160 462,-
Enige priizen incl. b.t.w.
Breedte Hoogte Prijs
100 160 66.-
200 160 126.-
280 160 202.-
Gratis opmeten en thuisbezorgen en goede service.
2 Jr. garantie - snelle levering. Elke maat leverbaar.
Bel. of vraag gratis documentatie aan bij:
A. Butijnweg 7. Rilland Bath. tel. 01135-1263
Achterhaven 20, Goes. Tel. 01 100-28214
Ook 's avonds en zaterdag s b.g.g. 02990-20609.
pakhuis
om-—
plavuizen
patioblokken zorgen voor een
dekoratief effekt
afm. 30 x 30 x 10 cm
pak-prijs per stuk
afm. 20 x 20 cm
pak-prijs pm2
eenvoudig aan te brengen leverbaar
in oud hollands, appelbloesem en
hollands bont
pak-prijs per doos
0/z m2)
7
voor een fraai tuinpad.
afm. 40 x 40 cm
pak-prijs
afm. 15 x 15 cm
effen
43 st/m: pak-prijs pm2
afm. 15 x 15 cm 4^^
pak-prijs pm2 I
groengewolkt,
afm. 10 x 20 cm
pak-prijs pm2
in de kleur
robijnrood
pak-prijs
10 x 10 cm
in bruin of geel
pak-prijs pm
inhoud pakket: latex cement,
voegmortel en foam platen om
probleemloos tegels op houten
vloeren te leggen
pak-prijs
per doos 2 m:)
een geel/bruin genuanceerde tegel,
afm. 20 x 20 cm
r»1
pak-prijs pm:
afm. tegeltjes 5 x 5 cm
pak-prijs pm2
griekse
fm. 30 x 30 cm,
mooi genuanceerd
pak-prijs pm2
bestaande uit metseltroffel,
pleistertroffel en voegspijker
pak-prijs
DX
2
OJ
ex
c
0>
ex
waldammeweg 2 - industrieterrein Arnestein
middelburg, telefoon 01180-25055
geopend van maandag 13.00-17.30 uur, dinsdag t/m
vrijdag 8.30-12.00 uur - 13.00-17.30 uur,
zaterdag 9.00-16.00 uur