lySta op ROHA gabriëlse wit y 23,- I de bouwmarkt voor goedkoop klussen 58; louwerse de priester bv. de provincie Zuiverings installatie Waarde r ROLLUIKEN EN ZONWERINGEN Sunshine Zonweringen steenstrips 50 tuintegels 50 wandtegels wi wandtegels beigegewolkt wandtegels vloertegels vloersysteem plavuizen plavuizen 90 mozaïekmatjes wit metselset DE VLISSINGER Woensdag 29 juni 1983 Tentoonstelling ramp 1 953 Vanaf woensdag 29 juni is er een rechtstreekse verbinding Qg boten V3n vanaf de Zeelandbrug tot rijksweg 58. Op die dag namelijk heeft de minister van verkeer en waterstaat het weggedeelte tussen Goes en de rijksweg officieel geopend. Files Voordelen Kosten Landschapsplan Opening Bodemsanering UW VOORDEEL 435,- HERSTOFFERING IN EIGEN STOFFEERDERIJ OOK IN LEDER Vertikale jaloezieën. Aluminium jaloezieën. Rolluiken Rolgordijnen. Bouw prijsbewust 95 gewoon de goedkoopste ABDIJ I E UWS Niets dan water is de titel van de tentoonstelling van het Documenta tiecentrum Zeeuws Deltagebied met als ondertitel "menselijke aspec ten van de ramp 1953". De tentoonstelling is van 28 juni tot en met 30 juli te zien in de voorzaal van het statencomplex. Abdij 11Middelburg. De openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur; 's zondags is de expositie gesloten. De toegang is gratis en er is een handleiding - ook gratis - beschikbaar. Er wordt wel gezegd dat de wa tersnoodramp van 1953 voor Zeeland grotere gevolgen heeft gehad dan de tweede wereldoor log. Daarmee wordt vooral be doeld dat sinds 1 953 het aanzien van de provincie nogal is veran derd.; op diverse eilanden werden grondige herkavelingen uitge voerd; de uitvoering van het Del taplan werd in gang gezet, de mechanisatie in de landbouw werd op grote schaal ter hand ge nomen en de polderconcentraties werden voorbereid. Aan het eind van de jaren vijftig kwam het in dustriebeleid in het vizier. De tentoonstellingscatalogus ver meldt dat over de hele wereld in 1953 ruim 12.000 mensen zijn omgekomen als gevolg van na tuurrampen. Zo eiste een hittegolf in Pakistan meer dan drieduizend levens en kwamen in Japan bijna tweeduizend mensen om door een overstroming. De stormvloed van 1 februari 1953 eiste in zuidwest Nederland 1835 slachtoffers; minder bekend is misschien dat door dezelfde vloed in Oost-Enge land ongeveer 300 mensen om kwamen. De februarimaand stond volledig in het teken van de ramp, niet al leen nationaal maar ook over de landsgrenzen, Een verslaggever van de "Wereldkroniek" ver zuchtte daarom "Ik ben rampen moe, wij zijn rampenmoeDe bevolking, die door de ramp was getroffen, zal hier weinig steun aan hebben gehad in de tijd die volgde op de traumatische erva ringen van de rampnacht. De tentoonstelling laat naast de gebeurtenissen uit die nacht de tijd zien die daarop volgde: de evacuatie, de verwoestingen na het water, de grote schoonmaak en het herstel. Zo wordt aandacht besteed aan de problemen rond de evacuatie in Zierikzee, de hulpac ties in den lande en de verdeling van ingezamelde goederen die niet overal even soepel verliep. De tentoonstellingsbrochure be sluit met "Herinnering' - de neer slag van de herinneringen van Jannie Zuydwegt, die ten tijde van de ramp negen jaar was en woonde aan de Tweede Weg in Rilland-Bath. Mevrouw Weststra- te-Zuydwegt stelde haar herinne ringen in 1982 te boek. Over maandag 2 februari schrijft zij: "Rond de middag zagen we een sloep. Wat nu gedaan? De raampjes waren zo klein en om te roepen was het veel te ver. Maar gelukkig had buurman de vlagge- stok nog. Daar werd in vliegende vaart een laken aangeknoopt, zo maar een goed beddelaken van moeder! En toen maar zwaaien uit Gedeputeerde staten hebben het waterschap Noord- en Zuid-Beve land een vergunning gegeven voor bemaling van de bouwput voor een rioolwaterzuiveringsinstalla tie in Waaide. Sinds maandag (27 juni) ligt die vergunning ter inzage bij provin ciale waterstaat, Het Groene Woud 1 Middelburg, kamer 101 (de heer Vogd). De tervisielegging duurt 30 dagen. Gedurende die tijd kan het waterschap bezwaar maken tegen de vergunning, bij voorbeeld tegen voorwaarden die daarin zijn opgenomen. Ook an dere belanghebbenden kunnen beroep aantekenen; zij moeten dan aan kunnen tonen, dat zij be langhebbenden zijn en dat zij niet eerder in de gelegenheid waren tot het indienen van bezwaren. Dit laatste hoeft geen probleem te zijn, want eerder werd geen be roepsmogelijkheid tegen de bron bemaling geboden. De beroep schriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de koningin, maar worden gezonden aan de afdeling geschillen, van bestuur van de raad van State, Kneuter dijk 22, 2514 EN Den Haag. Het beroepschrift moet in tweevoud worden ingediend. het raampje, en ja hoor, er werd teruggezwaaid. Ze hadden ons gezien! Op de hoeve haalde men ook opgelucht adem. Ze hadden het ook gezien. Na enige tijd hoorden we geplons en geroep en ja hoor, een reddingssloep met soldaten. Wat waren we blij, hoe wel wij kinderen er toch niet zo veel van snapten. Wij moesten ons zo warm mogelijk aankleden. Een deken rond voor de kou en zo haalden de soldaten: ons in de boot, door dat kleine raampje De buurvrouw weer in paniek. Ze zag het niet zitten en was heel bang. Een soldaat klom toen naar bin nen en ging haar troosten, ik ver geet dat nooit meer. Hij sloeg een arm om haar heen en zei: "Kom, kom, moedertje, zonder jou gaan we niet weg hoor, ik help je toch zeker. Anders maken we toch een gat in het dak!" En jawel hoor, ze kwam door het raampje in de sloep, de soldaat ging bij haar zit ten en sloeg ze een grote roze de ken om. Ze huilde zachtjes". Deltaweg nu helemaal gereed Het weggedeelte is onderdeel van de 57, de verbinding tussen rijks weg 1 8 bij Zierikzee en rijksweg A58 bij Goes ook wel bekend als Deltaweg. De 57 is een van de belangrijkste hoofdontsluitings- routes van Zeeland. De Zeeland- brug vormt in die route de mar kantste schakel Met de ingebruikneming van het wegdeel Goes-rijksweg 58 komt een eind aan de problemen die zich vooral in het toeristenseizoen voordoen. Verkeer dat van de rijksweg naar de recreatiegebie den aan het Veerse Meer of naar de Kop van Schouwen moest, liep als het ware vast ter hoogte van Goes, hetzij komend via de S11 (de weg langs 's Heer-Arendsker- ke), hetzij komend via de be bouwde kom van Goes. Op drukke dagen vormde zich dan een file tussen Goes en de Zeelandbrug; de lengte van die file overschreed dan nogal eens de tien kilometer. Niet alleen het doorgaande ver keer ondervond hiervan hinder; ook het verkeer in Goes liep vaak vast. Gevolg was dat veel onge lukken gebeurden. Door de nieuwe verbinding zullen de problemen tot het verleden gaan behoren. Voor het door gaande verkeer ligt de route nu helemaal buiten de bebouwde kom. Voor de traverse Goes en de S1 1 zal dat een hele verlichting zijn; de verkeersveiligheid zal hierdoor toenemen en de ver- keershinder wordt tot aanvaard bare proporties teruggebracht. Bijkomend voordeel is dat Goes- Zuid een rechtstreekse aanslui ting krijgt op het net van door gaande wegen. Tot nu toe lag de stadswijk nogal geïsoleerd door de spoorlijn. Het nieuwe wegdeel heeft een lengte van 2,5 kilometer; de prijs liegt er echter niet om; ruim 30 miljoen. Die hoge kosten zijn voor een deel veroorzaakt door de lan ge tijd die met de aanleg was ge moeid. Voor een provincie als Zeeland is 30 miljoen een zware belasting van het totale budget. Uiteindelijk werd de provincie bij gestaan in de financiën door rijkswaterstaat, de gemeente Goes en het ministerie van eco nomische zaken. Uit de pot voor het voorwaardenscheppend be leid van dit ministerie werd een bijdrage ontvangen, terwijl de provincie zelf nog haar fietspa denfonds aansprak. Een ander vertragend effect op de wegaanleg werd gevormd door de ondergrond. De grondslag was erg slecht, waardoor ten eerste de uitvoering werd vertraagd en ten tweede lange wachttijden moes ten worden ingelast om tot een goed eindresultaat te kunnen ko men. Zonder die wachttijden zou binnen korte tijd een hobbelig wegdek ontstaan en de onder houdskosten zouden dan aan merkelijk hoger uitkomen dan nu het geval is. De terreinen binnen de aanslui- De boten van de provincie is de naam van een boekje waarin de vloot van de provinciale stoom bootdiensten wordt geportret teerd. Alle boten van de dienst staan er in afgebeeld met daar naast een aantal technische ge gevens, zoals het bouwjaar, de manier van voortstuwing, het vermogen en het aantal passa giers dat per vaart kan worden overgezet. Er zijn ook enkele fo to's opgenomen van de ruimten op de boten die voor het publiek niet toegankelijk zijn, zoals de brug en de machinekamer. Het boekje is verkrijgbaar bij bu reau voorlichting van de provin cie, Sint Pieterstraat 42, Middel burg, tel. 01180-31395 en bij het kantoor van de provinciale stoombootdiensten, Prins Hen- drikweg 10, Vlissingen, tel. 01184-60900 tingslussen van de weg - de zo genoemde overhoeken - zien er anders uit dan gebruikelijk is. Bij de opstelling van het landschaps plan is gezocht naar een manier van landschapsbouw die past in de poelgebieden. Zo'n landschap heeft als kenmerken grote open heid en een vrij uitgesproken micro-reliëf; glooiend of wel hol le-bollig. Rijkswaterstaat had op korte ter mijn behoefte aan klei voor werk zaamheden bij Hansweert en die klei is uit de overboeken bij rijks weg 58 gehaald. Daarbij is de methode gebruikt die in de veen- moerassen gebruikelijk is. Het is nu aan de natuur om het land schap ter plekke in te vullen. Zoals gezegd is de officiële ope ningshandeling woensdag ver richt door minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. De bewindsvrouwe en de andere genodigden hebben ter ere van de opening een rit gemaakt met de stoomtram van Goes naar Hoede- kenskerke. Na de officiële hande ling nam mevrouw Smit samen met de commissaris der koningin een défilé af van voertuigen van transportondernemingen uit Goes en omgeving. Het programma is besloten met enkele toespraken en een ontvangst, die het provin ciaal bestuur heeft aangeboden. Vorige week presenteerde Abdij- nieuws het provinciale bodemsa neringsprogramma voor de jaren 1984-1987. In het programma worden de lo caties genoemd, waar de bodem mogelijk is verontreinigd, maar ook de plaatsen waar al verontrei niging is vastgesteld, maar waar nog nader onderzoek moet wor den gedaan of waar de verontrei nigde grond moet worden verwij derd - gesaneerd. Van het bodemsaneringsprogram ma is een uittreksel gemaakt dat is opgenomen in een informatie blad. In het blad worden de diver se vervuilde locaties omschreven en ook wordt verklaard hoe nu verder moet worden gehandeld. Er wordt uit de doeken gedaan hoe de onderzoeken en de sanering moeten worden gefinancierd, welke vormen van verontreiniging moeten worden aangepakt en welke nog wel even kunnen rus ten. Wie belangstelling heeft voor het informatieblad, kan het aan vragen bij bureau voorlichting van de provincie. Sint Pieterstraat 42, Middelburg, tel. 011 80-31 395. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie; bureau vooriichting. Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180 31391 of 31392 ONTWERP-VERGUNNING GEMEENTE VLISSINGEN PROVINCIE ZEELAND Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. AANVRAAG Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen hebben bij hen op 25 maart 1981 een aanvraag om vergunning ingevolge de Hinderwet ingediend voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een rioolge maal aan de Van Raaltestraat te Vlissingen, kadastraal bekend gemeente Vlis singen, sectie L, no. 586 (gedeeltelijk). TER INZAGE De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunning (waarin opgenomen voor schriften tot het voorkomen of beperken van gevaar of hinder buiten de inrich ting) en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 30 juni 1983 tot en met 13 juli 1983 op de volgende plaatsen en tijden; - in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 8.30-12.30 en van 13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.45-20.45 uur; - op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie, Sint Pieterstraat 42, Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Na 13 juli 1983, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikking, liggen de stukken ter inzage op bovenvermelde plaatsen en wel op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. BEZWAREN De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanlei ding van de aanvraag en een ieder die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, kunnen tot 14 juli 1983 bij Gedeputeerde Staten van Zee land, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, gemotiveerde schriftelijke be zwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerp-vergunning. Tevens kan worden verzocht zijn of haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken. Middelburg, 29 juni 1983. Kompleet surfpakket: Surfplank kompleet, schoenen pak en imperial. Normaal 1830,- Nu: f 1395.- Surftrapezes vanaf 29,50 Tevens groot assortiment surfpakken vanat 295,— Officieel dealer van: Wayler, Windglider, Windsurfer Mistral, Ten Cate, Klepper, Fun Function, Windsurfer '83 (tweede keus) T C. Spacer (tweede keus) T C. Beacher (tweede keus) Mistral Naish van 3585,- voor 1990,- Mistral Comp. Epoxy van 2995,- voor 1990,- Ten Cate Hunter 82 van 1795,— voor 1190,- Mistral Comp Club van 2690,— voor 1990,- Brewi Jump-board van 2490,voor 1245,- Klepper S-4 van 2495,— voor 1990,- Brewi Regatta van 2800,voor 1690,- Favorite van 1295 voor 1195,- Concrete Wave One Board van 1850,voor 990,- van 1790 voor 1290 Ten Cate (met kindertuig) Gebruikte boards: Klepper S-6 1295,- Windsurfer Rocket 88 -board, z.g.a.n 975,- Mistral Naish board 1390,- Mistral M1 board 2990,- Klepper S-3 1360- Windglider Olympic 1350,- Mistral Comp. polyethileen 1250,- 690 - van 1895 voor 1685 van 1495 voor 1290 Condor Arrow (2mnd Big Show board oud) TT Tm Havenweg 2 (Jachthaven Schotsman) KUi-if-t Windsurfcentrum Kamperland Tel 01107-1540 790 - 790 - 1 WONINGINRICHTING LANGEVIELE 23-27 TEL 01180-12893 MIDDELBURG if: Kleur - stofadvies met prijsopgave verzorgen wij gratis voor U. A.H. te M. had piano (in goede staat) te koop. Woensdag in de Faam-Vlissinger, donderdag verkocht. Enige prijzen incl. b.t.w. Breed Hoog Prijs 150 260 355 - 300 180 584 - 380 260 850 - Enige priizen incl. b.t.w. Breedte Uitval Prijs 1100 .180 92- j 200 180 147. 300 180 203 Breed Hoog Prijs 100 160 276.- 200 160 400 - 250 160 462,- Enige priizen incl. b.t.w. Breedte Hoogte Prijs 100 160 66.- 200 160 126.- 280 160 202.- Gratis opmeten en thuisbezorgen en goede service. 2 Jr. garantie - snelle levering. Elke maat leverbaar. Bel. of vraag gratis documentatie aan bij: A. Butijnweg 7. Rilland Bath. tel. 01135-1263 Achterhaven 20, Goes. Tel. 01 100-28214 Ook 's avonds en zaterdag s b.g.g. 02990-20609. pakhuis om-— plavuizen patioblokken zorgen voor een dekoratief effekt afm. 30 x 30 x 10 cm pak-prijs per stuk afm. 20 x 20 cm pak-prijs pm2 eenvoudig aan te brengen leverbaar in oud hollands, appelbloesem en hollands bont pak-prijs per doos 0/z m2) 7 voor een fraai tuinpad. afm. 40 x 40 cm pak-prijs afm. 15 x 15 cm effen 43 st/m: pak-prijs pm2 afm. 15 x 15 cm 4^^ pak-prijs pm2 I groengewolkt, afm. 10 x 20 cm pak-prijs pm2 in de kleur robijnrood pak-prijs 10 x 10 cm in bruin of geel pak-prijs pm inhoud pakket: latex cement, voegmortel en foam platen om probleemloos tegels op houten vloeren te leggen pak-prijs per doos 2 m:) een geel/bruin genuanceerde tegel, afm. 20 x 20 cm r»1 pak-prijs pm: afm. tegeltjes 5 x 5 cm pak-prijs pm2 griekse fm. 30 x 30 cm, mooi genuanceerd pak-prijs pm2 bestaande uit metseltroffel, pleistertroffel en voegspijker pak-prijs DX 2 OJ ex c 0> ex waldammeweg 2 - industrieterrein Arnestein middelburg, telefoon 01180-25055 geopend van maandag 13.00-17.30 uur, dinsdag t/m vrijdag 8.30-12.00 uur - 13.00-17.30 uur, zaterdag 9.00-16.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 17