Tot stilstand kunnen komen
is belangrijker dan accelereren
Wat achteruitkijkspiegels
niet laten zien
Adverteren
het medium bij
PeugeoIrJallooIr Dijkwel©
autobedrijf
TREKHAKEN
HELVO
NIETG0ED?
AUTO TERUG!
VAN DAMME
BIEDT TE
KOOP
L. BLAAS
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredactie
Woensdag 25 mei 1983
DE FAAM - DE VLISSINGER
Opeens rijdt hij overal.
een
ZASTAVA
DEALER
VOOR
WALCHEREN
Noordmonsterweg 4, Middelburg, Industrieterrein
Ramsburg, tel. 01 1 80-3681 5
Peugeot 304 GL
1 978
6.750
305 GL
1979
9.950
305 GLS
1979
11.250.
504 GL dak
1977
7.250
305 GLD
1981
12.900.—
504 GRD
1979
12.500.-
504 SR LPG
1 981
14.900 -
505 GR
1979
15.900 -
505 SR LPG
1980
18.900
Talbot
1510 SX aut.
1981
16.750 -
1308 GLS
1980
1 1.950
Horizon's van
8.250 -
tot 14.900
in diverse uitvoeringen
Solara 1.6 GL
1981
13.900 -
Ford
Granada 2.0 L
1 977
7.950.-
Taunus 1.6 L break
met LPG
1978
6.900 -
Honda
Escort 1.3 GL
1 978
7.900 -
Accord automaat
schuifdak
1982-
12 22.500.—
Honda
accord
4 drs EX
1980
15.500.-
Citroën
G.S.AX3
1983
19.500.-
met stuurbekrachtiging
Alfa
Nuova Super
Romeo
rallyuitvoering
1978
12.500 -
Renault
20 TS
1980
1 7.500.—
Renault
30 TX
1979
15.500-
Renault
5GTL
1981
12.750.—
Renault
18 TS
1982
19.900 -
V.W.
LT 35D
1977
9.900 -
Volvo
343 DL aut. LPG
1978
6.500 -
Verder in voorraad diverse goedkope auto's
b.v. Renault 1 6 TL - Renault 20 TL - Datsun 1 80 B,
VW Passat - Talbot 1 1 00, 1307, 1 308, Citroen GS,
D.S. Super
Rzugeolr Talloolr Dijkw«l Vlissingen bv
Pres. Rooseveltlaan 745
4383 NG Vlissingen tel. no. 01 1 84-1 2008
Saab 900 4-deurs GLS1981
Saab 99 LPG 4-deurs1979
Saab 99 2-deurs1979
Honda Prelude Automaat1980
BMW 528i automatic1978
Lancia 2000 HPE1979
Citroen CX LPG1978
Renault 20 TS LPG1978
Volkswagen Passat diesel1981
Princess 2200 HL1979
Volkswagen Derby GLS1979
Fiat 131 - 1600dec. 1980
Toyota Starlet 1.2 DL 5-drs1981
Citroen 2CV61979
Renault 5 GTL1981
Citroen GS Break1979
Opel Kadett1981
Mitsubishi Sapporo GSR1980
Ford 2.0,ltr1979
Austin Allegro1978
Austin Allegro1981
WONDERGEM MELSE
yMpjm
met
BOVAG
garantie
Ford Escort goud met1978
Peugeot 604 TI blauw metallic
5-versnellingsbak1979
Fiat 127 -1050 3-drs1980
Honda Civic de Luxe-1980
Datsun Cherry Hatch Back1980
Ford Fiësta 1.1 L1978
Ford Fiësta 1.1 L m.sunroof1978
Peugeot 505 SR1980
Taunus 1600 L1979
VW Jetta 4-drs. L.1980
Goedkope inruilauto's, o.a.:
Opel Kadett1974
Ford Escort 13001974
Ford Escort1975
Automobielbedr. 'Delta'
GROTE SORTERING
RADIATOREN
ACCU'S
ENSERVICE
autoccasion
Specialisten met aandacht voor u.
DE CARAVANWACHT
AUTOBEDRIJF
EEN AUTO KOPEN
BEGINT OP DEZE PAGINA
AUTO-AKTUEEL
Een zeer belangrijk on
derdeel van de auto is de
rem. Wat voor zin heeft
een formidabele accele
ratie, een fabelachtige
maximumsnelheid of
zelfs de meest geraffi
neerde automatische
transmissie, als de rem
men gebreken vertonen?
Een zorgvuldig onder
houd van het remsysteem
is derhalve van enorme
betekenis. Daarom vol
gen hieronder vier practi-
sche onderhoudstips.
Iedere bestuurder voelt
het duidelijk, wanneet de
voetrem niet gelijkmatig
aangrijpt, dus links en
rechts niet met dezelfde
kracht werkt. A lleen:
wordt dit ernstige euvel na
het ontdekken ook me
teen verholpen? (Woorde
lijk citaat van een be
roepschauffeur, werk
zaam bij een dagelijkse
bodedienst: "Ik weet, dat
mijn rem al een tijdje iets
naar links trekt, maar dat
compenseer ik dan weer
met de besturing". Dat
zou de goede man eens
moeten proberen bij voluit
remmen, dat compense
ren!). Een niet symme
trisch aangrijpende rem is
levensgevaarlijk. In zo'n
geval moet de auto meteen
naar de garage'.
De remblokken van schrij-
fremmen slijten sneller dan
de remvoeringen van trom-
melremmen. Dit hangt sa
men met de aard van de
constructie. Een afgesleten
remblok vermindert echter
niet alleen de remwerking,
maar hij ruïneert in korte
tijd vast en zeker ook de
remschijf. Dit resulteert dan
in een dure reparatie. Con
clusie: juist bij schijfrem
men regelmatig de dikte
van de remblokvoeringen
laten controleren.
De remvloeistof in het rem
systeem heeft de eigenschap
geleidelijk water uit de
lucht op te nemen. Hier
door wordt het kookpunt
lager en dit kan bij sterke
verhitting door langdurig
en krachtig remmen tot de
vorming van dampbelletjes
leiden, met het fatale ge
volg, dat de bestuurder bij
nog langer remmen plotse
ling geen remwerking meer
voelt, als het ware door de
rem heen trapt. Derhalve
moet men van tijd tot tijd de
vulling van het gehele rem-
circuit laten vernieuwen: dit
is bijzonder belangrijk
vooral bijvoorbeeld voordat
men met een volbeladen
auto door de Alpen naar de
vakantiebestemming rijdt.
Als vaste régel moet dat bij
schijfremmen met vaste za
dels éénmaal per jaar, bij
remmen met zwevende za
dels vanwege de betere
koeling eens in de twee jaar
gebeuren.
Menigeen sleutelt graag zelf
aan zijn auto. maar alstu
blieft niet aan het remsys
teem! Dit gedeelte van de
auto zou voor de doe-het-
zelver taboe moeten blijven.
En het is helemaal niet aan
te raden zogenaamd goed
kope remblokken in niet tot
de bracnhe behorende win
kels voor de doe-het-zelver
te kopen. Ieder autotype
heeft namelijk zijn eigen
specifieke remvoeringen en
of men juist die te pakken
krijgt is zuiver toeval. Als de
remvoeringen in de rem
passen betekent dit nog
geenszins, dat ze ook ge
schikt zijn. Zelfs kleine ver
schillen in wrijvingswaarde
kunnen een enorme uitwer
king hebben.
Zorgvuldig onderhoud is
een eerste voorwaarde voor
perfect werkende remmen.
Goed remmen is een tweede.
Hiervoor vijf tips:
De allerbelangrijkste tip:
nooit sterk remmen bij naar
binnen of naar buiten ge
draaide wielen! Sturen en
gelijktijdig remmen kan
slechts binnen nauwe gren
zen. Bij het rijden in boch
ten wordt namelijk een be
paald percentage van de
grip van de banden op het
wegdek gebruikt; als hier
nog een belasting van de
banden door remmen bij
komt. kan het gripvermo
gen gemakkelijk worden
overschreden en kan de
auto gemakkelijk gaan slip
pen of slingeren. Grondre
gel: hoe groter de centrifu-
gaalkrachten in de bocht
(die men goed voelt), hoe
geringer de reserve voor de
remmen is. In noodgevallen
mag men de rem in bochten
slechts goed gedoseerd ge
bruiken. Als er dus moet
worden geremd, dan zoveel
mogelijk vóór de bochten,
niet erin.
Vóór de auto duikt plotse
ling een hindernis op. Het
beste advies: rechtuit blij
ven rijden, voluit remmen,
kort vóór het obstakel rem
..loslaten (wat overigens voor
de meeste automobilisten
erg moeilijk is) en met de
overblijvende snelheid de
hindernis ontwijken, des
noods de berm in.
Tal van deskundigen prop
ageren in dergelijke geval
len het pompend remmen:
voluit - rem los - voluit - los
- voluit. We moeten dit
afraden, omdat in ieder ge
val de remweg door het los
laten van de rem langer
wordt. We kunnen de
doorsnee-automobilist in
dergelijke gevaarlijke situa
ties alleen maar adviseren
voluit te remmen.
Wat is bij lange afdalingen
in de bergen beter: vaak
kort en dus krachtiger in
trappen van de rem of lan
ger aanhoudend remmen
met minder kracht? Het
antwoord: het met tussen
pozen remmen is' (echter
niet veel) beter, omdat na
melijk gedurende de tijd,
dat er niet wordt geremd, de
rem volledig wordt geventi
leerd en daardoor intensie
ver afkoelt. De veiligste
manier om oververhitting
van de remmen te vermij
den is met dezelfde versnel
ling bergafwaarts te rijden
als die waarmee men berg
opwaarts zou rijden.
De handrem heeft in de
praktijk alleen nog de func
tie van een parkeerrem.
Deze moet nooit licht maar
altijd stevig worden aange
trokken: dan kan het niet
vóórkomen, dat men met
aangetrokken handrem we
grijdt. Mocht het deson
danks toch eens gebeuren,
dan moet de rem in ieder
geval in een garage worden
gecontroleerd om te zien of
remvoeringen of afdichtin
gen niet zijn verbrand.
Tenslotte: parkeert men
auto's 's winters bij vriezend
weer, dan zou de handrem
los moeten blijven. Een
aangetrokken handrem kan
namelijk vastvriezen en dat
kan bij het wegrijden erg
onplezierig zijn.
Sommigen weten het al
lang: de spiegel bedriegt.
Het begint er al mee, dat hij
alles in spiegelbeeld laat
zien. Zoals wij onszelf 's
morgens bij het tandenpoet
sen zien, zien wij er - geluk
kig - helemaal niet uit. En
het woord "Politie" moet in
omgekeerde volgorde op een
auto worden geschilderd om
in de achteruitkijkspiegel
snel gezien te kunnen wor
den.
Strikt genomen is het ei
genlijk een noodoplossing
om het achteropkomende
verkeer via de spiegels te
kunnen waarnemen. Mis
schien zou het beter zijn
om, naar het voorbeeld van
de zeevaart, een man in het
kraaienest opdracht te ge
ven de nodige meldingen
door te geven. De eclectro-
nica deskundigen geven ons
hoop op videocamera's
achterin, met een beeld
scherm vóór de bestuurder.
Maar dat is toekomstmu
ziek. Zolang wij ons met
spiegels moeten behelepen,
dienen wij hun foefjes en
streken te kennen. Zoals
bekend zijn er minstens
twee voorgeschreven: één
binnen en één buiten en bij
een geblindeerde achter
kant horen zelfs twee bui
tenspiegels! Er wordt
tegenwoordig meestal ge
bruik gemaakt van vlakke
spiegels. De vlakke vorm
geeft een juiste weergave
van hoek- en groottever
houdingen. Nadeel van de
vlakke spiegel: hoe verder
men er af zit, hoe kleiner het
zichtbare beeldvlak wordt.
Ze moeten daarom indien
mogelijk groot zijn en dicht
bij het oog van de bestuur
der worden gemonteerd.
Een rechter buitenspiegel is
nuttig. Bij de vraag hoe hij'
moet zijn uitgevoerd schei
den zich de geesten. In de
vlakke spiegel ziet de be
stuurder weinig. Een bolle
spiegel met gekromd op
pervlak doet hetzelfde als
een groothoeklens: hij laat
meer zien, maar hij ver
kleint. Bij het rijden met
aanhanger en in vrachtwa
gens is de grote bolle spiegel
aan de rechterkant de juiste
oplossing. Hij geeft de be
stuurder een goed overzicHT
bij het parkeren of insteken
en de bijrijder ziet meestal
ook nog wat - het kan zelfs
zijn dat deze nog een extra
spiegel heeft.
Ook in de personenauto ge
ven velen de voorkeur aan
de bolle spiegel als rechter
buitenspiegel -met een ge
ringe kromming, zodat
vanaf de bestuurderszit
plaats nog iets te herkennen
is. Een vlakke spiegel rechts
moet zeer nauwkeurig zijn
afgesteld. Funktioneert de
afstelling electrisch, dan
kan dit vanaf de bestuur
dersstoel altijd worden ge
corrigeerd. Als hij op de
bijrijder wordt ingesteld,
kan de bijrijder zo nodig
meehelpen en is de be
stuurder niet aangewezen
op het principe: "links is
vrij, rechts betaalt de verze^.
kering".
Want het normale systeem
bestuurdersbuiten-
spiel/binnenspiegel heeft
rechts zijn zwakke kant.
Zelfs wanneer de bestuur
der achterom kijkt, kan de
rechterachterdakstijl soms
een hele auto onzichtbaar
maken. Het voorsorteren
naar rechts is daarom vaak
een groot probleem. Wie
hier niet met grote omzich
tigheid te werk gaat, kan
van alles beleven.
Maar ook links is niet alles
ideaal. Weliswaar vormt de
dakstijl hier geen dode
hoek: de zichtvlakken van
de binnen- en buitenspiegel
overlappen elkaar dicht
achter de daklijst. Veron
derstel dat de spiegels goed
zijn ingesteld: in de bin
nenspiegel moet het hele
vlak van de achterruit
zichtbaar zijn, in de buiten
spiegel moet de achterste
dakstijl nog juist te zien zijn.
Beide spiegels samen geven
dan een volledig beeld van
wat er achter de auto ge
beurt.
Het eigenlijke zichpro-
bleem aan de linkerkant ligt
verder naar buiten. Gun
uzelf wat tijd en controleer
in de geparkeerde auto het
zichtvlak van de buiten
spiegel. Van de linkerkant
van de rijbaan is dicht bij de
auto niets te zien. Dit is het
gedeelte waar de onprettige
verrassingen vandaan ko
men: bij het invoegen,, maar
ook bij het verwisselen van
rijbaan. Bij het onder een
scherpe hoek invoegen
waarbij de auto dus schuin
op de eigenlijke verkeers-
richting rijdt, zijn spiegels
eigenlijk nutteloos. Hier
helpt alleen het hoofd naar
links draaien en zich door
een kortè scherpe blik van
de situatie op de hoogte te
stellen.
Dezelfde hoofdbeweging is
bij het verwisselen van rij
baan rechts naar links ook
altijd nodig, als men de si
tuatie vooraf niet voortdu
rend in de spiegel heeft ge
controleerd. Er kan zich
dan namelijk een met bijna
dezelfde snelheid rijdend
Fotobijschrift
De dode hoek kan nagenoeg
geheel worden uitgescha
keld, als men er zich aan
went voor het kiezen van een
andere rijbaan het hoofd
voldoende naar links of naar
rechts te draaien. Deze oefe
ning is niet alleen nuttig bij
wat men aan het doen is,
maar het blijkt ook een goe
de hoofdgymnastiek te zijn
voor mensen, die gewend zijn
om alleen recht vooruit te
kijken.
voertuig - auto of motorrij
wiel - links in de dode hoek
tussen het zichtvlak van de
spiegel en het zichtbereik
van de ogen hebben "ver
stopt".
Het moeizame draaien met
het hoofd is alleen dan niet
nodig, als men precies weet
wat er links gebeurt. Snelle
inhalers bijvoorbeeld, die
men in de buitenspiegel ziet
naderen, zijn gemakkelijk
waarneembaar.
Wat de inhaler betreft, is
het raadzaam vlot te passe
ren. Rijdt men lange tijd
schuin links naast een an
dere auto in de buurt van de
dode hoek, dan moet men
niet verbaasd zijn als de
ander dan plotseling naar
links uitwijkt. Verder naar
achteren is men veiliger,
maar ook hier weet men
nooit precies of men wer
kelijk wordt gezien. Spie
gelbeelden zijn nu eenmaal
nóóit voor honderd procent
betrpuwbaar.
De Lada 2105. Geen wonder voor zo'n hartveroverende auto
met zoveel pluspunten voor zo'n lage prijs.
Heel wat mensen die uit duurdere merken overstapten
op Lada 2105 zijn erachter gekomen dat ze er niet op
achteruit gingen.
Standaard: 2105 (1300 cc) 12.445,-*. Met iets minder
extra's: Lada 2105-N (1200 cc) 11.885,-*. En natuurlijk
de luxueuze en sportieve Lada 2105-GL (1500 cc)
voor toch maar 12.995,-*.
Alle prijzen inkl. BTW. Alle drie zeer geschikt voor LPG.
Ga ook Lada 2105 rijden. Uw Lada dealer heeft 'm!
Lada 2105 12.445,-* inkl. BTW. Af Groningen
Lada 2105
Autobedrijf
Saab en Lancia dealer
Vlissingen - tel. 01 184-15220
ccAaöTAgTÖSHgW:
Suzuki Carry, blauwmetsept.'82 9.450,
Citroën 2CV6 Spec'81 7.950,-
.Vlaz.da 323 SDXjuni'81 13.450.
Opel Rekord 2300 D'81 14.950.
Talbot 1510, 1.5 GL, op gas'81 9.950,-
Renault 4 TL'81 8.450,-
Renault 4 GTL'80 8.450,
Renault 14 TL, op gas'80 f 9.950,
Renault 18 TS'80 9.950.
Citroën 2CV6 Spec'79 J 5.250,-
Datsun Cherry 1000dec. '79 7.950,-
Ford Fiësta'79 9.250,-
Ford Escort 1300'79 8.950,-
Renault 5 L'78 4.950.
Fiat 127dec.'78 f 5.450,-
Fiat 128 (1300)'11 f 4.450,-
Ford Granada 2300, op gasn ov. '77 6.500,-
Honda Civic'77 4.250,-
Peugeot 504 GLDdec. '77 7.500,-
Renault 20 L'77 4.950,-
Opel Ascona 1200'74 2.650,-
Van Dijke B.V.
Hoek Rijksweg-Ringbaan West, üoes
tel. 01100-11440/14560
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lambrechtstraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg
Kromme Weele 6-8, Middelburg,
telefoon 01180-13915-13031
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
volgens voorwaarden omruil-garantie
6.000,-
7.750,-
10.500,-
9.500,-
7.250,-
9.750,-
16.900,-
10.750,-
11.500,-
2.500,-
9.900,-
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12
4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918
Fiat 127 - 1050 CL 3-drs1978
Fiat 127- 1050 CL 3-drs1979
Fiat 127 Super 3-drs. diverse .1981
Fiat Panda 451981
Fiat Ritmo Div. uitvoeringen
3- en 5-deursvanaf
Fiat Ritmo 5-drs. Autom1979
Fiat Ritmo Diesel 5-drs1982
Fiat 2500 Diesel1980
Fiat 131 - 1600 CL 2-drs1980
Fiat 850 in prima staat
Renault 4 GTL1981
Onderhoud aan auto's
en caravans
Reparatie van
div. assen
Keuringen
Carrosseriebouw
Auto- en caravanschades
Expertises en bemiddeling
Stalling
Avond- en zaterdag service
Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW GOES tel. 01100-15103
Wissenkerke 01107-1477
BMW 320 aut. LPG okt 1 B78
Opel Manta 2 ltr N1981
Opel Rekord Berlinetta 20S 4-drs. autom.
LPG, trekhaak, radio1 982
2x Opel Kadett 4-drs de luxe 1980-1981
Opel Ascona 1 900 de luxe L P G1 980
Opel Ascona 16 S1 982
Austin Mini 1000 .1976
Ford Taunus 1 600 L, 4-drs1 977-1 980
Ford Escort 1 1 00 L schuifd L P.G. apr. 1 982
Ford Escort 1 300 4-drs1 980
Ford Escort 1 300 L 5 drs 1 982
Honda Civic 5-drs De Luxe 1981
Mitsubishi Colt GL 1 980
Citroën GS Club 197 7
Fiat Ritmo 75 CL 1979
Fiat 127 900 L 1978
Renault 16 TL L P G 1 980
Renault 5 TL 1 980
Simca 1308 GLS 1977
Citroen Visa1979
VW Sirocco 1978
VW Polo 197 7
VW Golf 1981
Peugeot 505 GR Diesel 1 980
T