Tot stilstand kunnen komen is belangrijker dan accelereren Wat achteruitkijkspiegels niet laten zien Adverteren het medium bij PeugeoIrJallooIr Dijkwel© autobedrijf TREKHAKEN HELVO NIETG0ED? AUTO TERUG! VAN DAMME BIEDT TE KOOP L. BLAAS van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoland Van onze autoredactie Woensdag 25 mei 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER Opeens rijdt hij overal. een ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN Noordmonsterweg 4, Middelburg, Industrieterrein Ramsburg, tel. 01 1 80-3681 5 Peugeot 304 GL 1 978 6.750 305 GL 1979 9.950 305 GLS 1979 11.250. 504 GL dak 1977 7.250 305 GLD 1981 12.900.— 504 GRD 1979 12.500.- 504 SR LPG 1 981 14.900 - 505 GR 1979 15.900 - 505 SR LPG 1980 18.900 Talbot 1510 SX aut. 1981 16.750 - 1308 GLS 1980 1 1.950 Horizon's van 8.250 - tot 14.900 in diverse uitvoeringen Solara 1.6 GL 1981 13.900 - Ford Granada 2.0 L 1 977 7.950.- Taunus 1.6 L break met LPG 1978 6.900 - Honda Escort 1.3 GL 1 978 7.900 - Accord automaat schuifdak 1982- 12 22.500.— Honda accord 4 drs EX 1980 15.500.- Citroën G.S.AX3 1983 19.500.- met stuurbekrachtiging Alfa Nuova Super Romeo rallyuitvoering 1978 12.500 - Renault 20 TS 1980 1 7.500.— Renault 30 TX 1979 15.500- Renault 5GTL 1981 12.750.— Renault 18 TS 1982 19.900 - V.W. LT 35D 1977 9.900 - Volvo 343 DL aut. LPG 1978 6.500 - Verder in voorraad diverse goedkope auto's b.v. Renault 1 6 TL - Renault 20 TL - Datsun 1 80 B, VW Passat - Talbot 1 1 00, 1307, 1 308, Citroen GS, D.S. Super Rzugeolr Talloolr Dijkw«l Vlissingen bv Pres. Rooseveltlaan 745 4383 NG Vlissingen tel. no. 01 1 84-1 2008 Saab 900 4-deurs GLS1981 Saab 99 LPG 4-deurs1979 Saab 99 2-deurs1979 Honda Prelude Automaat1980 BMW 528i automatic1978 Lancia 2000 HPE1979 Citroen CX LPG1978 Renault 20 TS LPG1978 Volkswagen Passat diesel1981 Princess 2200 HL1979 Volkswagen Derby GLS1979 Fiat 131 - 1600dec. 1980 Toyota Starlet 1.2 DL 5-drs1981 Citroen 2CV61979 Renault 5 GTL1981 Citroen GS Break1979 Opel Kadett1981 Mitsubishi Sapporo GSR1980 Ford 2.0,ltr1979 Austin Allegro1978 Austin Allegro1981 WONDERGEM MELSE yMpjm met BOVAG garantie Ford Escort goud met1978 Peugeot 604 TI blauw metallic 5-versnellingsbak1979 Fiat 127 -1050 3-drs1980 Honda Civic de Luxe-1980 Datsun Cherry Hatch Back1980 Ford Fiësta 1.1 L1978 Ford Fiësta 1.1 L m.sunroof1978 Peugeot 505 SR1980 Taunus 1600 L1979 VW Jetta 4-drs. L.1980 Goedkope inruilauto's, o.a.: Opel Kadett1974 Ford Escort 13001974 Ford Escort1975 Automobielbedr. 'Delta' GROTE SORTERING RADIATOREN ACCU'S ENSERVICE autoccasion Specialisten met aandacht voor u. DE CARAVANWACHT AUTOBEDRIJF EEN AUTO KOPEN BEGINT OP DEZE PAGINA AUTO-AKTUEEL Een zeer belangrijk on derdeel van de auto is de rem. Wat voor zin heeft een formidabele accele ratie, een fabelachtige maximumsnelheid of zelfs de meest geraffi neerde automatische transmissie, als de rem men gebreken vertonen? Een zorgvuldig onder houd van het remsysteem is derhalve van enorme betekenis. Daarom vol gen hieronder vier practi- sche onderhoudstips. Iedere bestuurder voelt het duidelijk, wanneet de voetrem niet gelijkmatig aangrijpt, dus links en rechts niet met dezelfde kracht werkt. A lleen: wordt dit ernstige euvel na het ontdekken ook me teen verholpen? (Woorde lijk citaat van een be roepschauffeur, werk zaam bij een dagelijkse bodedienst: "Ik weet, dat mijn rem al een tijdje iets naar links trekt, maar dat compenseer ik dan weer met de besturing". Dat zou de goede man eens moeten proberen bij voluit remmen, dat compense ren!). Een niet symme trisch aangrijpende rem is levensgevaarlijk. In zo'n geval moet de auto meteen naar de garage'. De remblokken van schrij- fremmen slijten sneller dan de remvoeringen van trom- melremmen. Dit hangt sa men met de aard van de constructie. Een afgesleten remblok vermindert echter niet alleen de remwerking, maar hij ruïneert in korte tijd vast en zeker ook de remschijf. Dit resulteert dan in een dure reparatie. Con clusie: juist bij schijfrem men regelmatig de dikte van de remblokvoeringen laten controleren. De remvloeistof in het rem systeem heeft de eigenschap geleidelijk water uit de lucht op te nemen. Hier door wordt het kookpunt lager en dit kan bij sterke verhitting door langdurig en krachtig remmen tot de vorming van dampbelletjes leiden, met het fatale ge volg, dat de bestuurder bij nog langer remmen plotse ling geen remwerking meer voelt, als het ware door de rem heen trapt. Derhalve moet men van tijd tot tijd de vulling van het gehele rem- circuit laten vernieuwen: dit is bijzonder belangrijk vooral bijvoorbeeld voordat men met een volbeladen auto door de Alpen naar de vakantiebestemming rijdt. Als vaste régel moet dat bij schijfremmen met vaste za dels éénmaal per jaar, bij remmen met zwevende za dels vanwege de betere koeling eens in de twee jaar gebeuren. Menigeen sleutelt graag zelf aan zijn auto. maar alstu blieft niet aan het remsys teem! Dit gedeelte van de auto zou voor de doe-het- zelver taboe moeten blijven. En het is helemaal niet aan te raden zogenaamd goed kope remblokken in niet tot de bracnhe behorende win kels voor de doe-het-zelver te kopen. Ieder autotype heeft namelijk zijn eigen specifieke remvoeringen en of men juist die te pakken krijgt is zuiver toeval. Als de remvoeringen in de rem passen betekent dit nog geenszins, dat ze ook ge schikt zijn. Zelfs kleine ver schillen in wrijvingswaarde kunnen een enorme uitwer king hebben. Zorgvuldig onderhoud is een eerste voorwaarde voor perfect werkende remmen. Goed remmen is een tweede. Hiervoor vijf tips: De allerbelangrijkste tip: nooit sterk remmen bij naar binnen of naar buiten ge draaide wielen! Sturen en gelijktijdig remmen kan slechts binnen nauwe gren zen. Bij het rijden in boch ten wordt namelijk een be paald percentage van de grip van de banden op het wegdek gebruikt; als hier nog een belasting van de banden door remmen bij komt. kan het gripvermo gen gemakkelijk worden overschreden en kan de auto gemakkelijk gaan slip pen of slingeren. Grondre gel: hoe groter de centrifu- gaalkrachten in de bocht (die men goed voelt), hoe geringer de reserve voor de remmen is. In noodgevallen mag men de rem in bochten slechts goed gedoseerd ge bruiken. Als er dus moet worden geremd, dan zoveel mogelijk vóór de bochten, niet erin. Vóór de auto duikt plotse ling een hindernis op. Het beste advies: rechtuit blij ven rijden, voluit remmen, kort vóór het obstakel rem ..loslaten (wat overigens voor de meeste automobilisten erg moeilijk is) en met de overblijvende snelheid de hindernis ontwijken, des noods de berm in. Tal van deskundigen prop ageren in dergelijke geval len het pompend remmen: voluit - rem los - voluit - los - voluit. We moeten dit afraden, omdat in ieder ge val de remweg door het los laten van de rem langer wordt. We kunnen de doorsnee-automobilist in dergelijke gevaarlijke situa ties alleen maar adviseren voluit te remmen. Wat is bij lange afdalingen in de bergen beter: vaak kort en dus krachtiger in trappen van de rem of lan ger aanhoudend remmen met minder kracht? Het antwoord: het met tussen pozen remmen is' (echter niet veel) beter, omdat na melijk gedurende de tijd, dat er niet wordt geremd, de rem volledig wordt geventi leerd en daardoor intensie ver afkoelt. De veiligste manier om oververhitting van de remmen te vermij den is met dezelfde versnel ling bergafwaarts te rijden als die waarmee men berg opwaarts zou rijden. De handrem heeft in de praktijk alleen nog de func tie van een parkeerrem. Deze moet nooit licht maar altijd stevig worden aange trokken: dan kan het niet vóórkomen, dat men met aangetrokken handrem we grijdt. Mocht het deson danks toch eens gebeuren, dan moet de rem in ieder geval in een garage worden gecontroleerd om te zien of remvoeringen of afdichtin gen niet zijn verbrand. Tenslotte: parkeert men auto's 's winters bij vriezend weer, dan zou de handrem los moeten blijven. Een aangetrokken handrem kan namelijk vastvriezen en dat kan bij het wegrijden erg onplezierig zijn. Sommigen weten het al lang: de spiegel bedriegt. Het begint er al mee, dat hij alles in spiegelbeeld laat zien. Zoals wij onszelf 's morgens bij het tandenpoet sen zien, zien wij er - geluk kig - helemaal niet uit. En het woord "Politie" moet in omgekeerde volgorde op een auto worden geschilderd om in de achteruitkijkspiegel snel gezien te kunnen wor den. Strikt genomen is het ei genlijk een noodoplossing om het achteropkomende verkeer via de spiegels te kunnen waarnemen. Mis schien zou het beter zijn om, naar het voorbeeld van de zeevaart, een man in het kraaienest opdracht te ge ven de nodige meldingen door te geven. De eclectro- nica deskundigen geven ons hoop op videocamera's achterin, met een beeld scherm vóór de bestuurder. Maar dat is toekomstmu ziek. Zolang wij ons met spiegels moeten behelepen, dienen wij hun foefjes en streken te kennen. Zoals bekend zijn er minstens twee voorgeschreven: één binnen en één buiten en bij een geblindeerde achter kant horen zelfs twee bui tenspiegels! Er wordt tegenwoordig meestal ge bruik gemaakt van vlakke spiegels. De vlakke vorm geeft een juiste weergave van hoek- en groottever houdingen. Nadeel van de vlakke spiegel: hoe verder men er af zit, hoe kleiner het zichtbare beeldvlak wordt. Ze moeten daarom indien mogelijk groot zijn en dicht bij het oog van de bestuur der worden gemonteerd. Een rechter buitenspiegel is nuttig. Bij de vraag hoe hij' moet zijn uitgevoerd schei den zich de geesten. In de vlakke spiegel ziet de be stuurder weinig. Een bolle spiegel met gekromd op pervlak doet hetzelfde als een groothoeklens: hij laat meer zien, maar hij ver kleint. Bij het rijden met aanhanger en in vrachtwa gens is de grote bolle spiegel aan de rechterkant de juiste oplossing. Hij geeft de be stuurder een goed overzicHT bij het parkeren of insteken en de bijrijder ziet meestal ook nog wat - het kan zelfs zijn dat deze nog een extra spiegel heeft. Ook in de personenauto ge ven velen de voorkeur aan de bolle spiegel als rechter buitenspiegel -met een ge ringe kromming, zodat vanaf de bestuurderszit plaats nog iets te herkennen is. Een vlakke spiegel rechts moet zeer nauwkeurig zijn afgesteld. Funktioneert de afstelling electrisch, dan kan dit vanaf de bestuur dersstoel altijd worden ge corrigeerd. Als hij op de bijrijder wordt ingesteld, kan de bijrijder zo nodig meehelpen en is de be stuurder niet aangewezen op het principe: "links is vrij, rechts betaalt de verze^. kering". Want het normale systeem bestuurdersbuiten- spiel/binnenspiegel heeft rechts zijn zwakke kant. Zelfs wanneer de bestuur der achterom kijkt, kan de rechterachterdakstijl soms een hele auto onzichtbaar maken. Het voorsorteren naar rechts is daarom vaak een groot probleem. Wie hier niet met grote omzich tigheid te werk gaat, kan van alles beleven. Maar ook links is niet alles ideaal. Weliswaar vormt de dakstijl hier geen dode hoek: de zichtvlakken van de binnen- en buitenspiegel overlappen elkaar dicht achter de daklijst. Veron derstel dat de spiegels goed zijn ingesteld: in de bin nenspiegel moet het hele vlak van de achterruit zichtbaar zijn, in de buiten spiegel moet de achterste dakstijl nog juist te zien zijn. Beide spiegels samen geven dan een volledig beeld van wat er achter de auto ge beurt. Het eigenlijke zichpro- bleem aan de linkerkant ligt verder naar buiten. Gun uzelf wat tijd en controleer in de geparkeerde auto het zichtvlak van de buiten spiegel. Van de linkerkant van de rijbaan is dicht bij de auto niets te zien. Dit is het gedeelte waar de onprettige verrassingen vandaan ko men: bij het invoegen,, maar ook bij het verwisselen van rijbaan. Bij het onder een scherpe hoek invoegen waarbij de auto dus schuin op de eigenlijke verkeers- richting rijdt, zijn spiegels eigenlijk nutteloos. Hier helpt alleen het hoofd naar links draaien en zich door een kortè scherpe blik van de situatie op de hoogte te stellen. Dezelfde hoofdbeweging is bij het verwisselen van rij baan rechts naar links ook altijd nodig, als men de si tuatie vooraf niet voortdu rend in de spiegel heeft ge controleerd. Er kan zich dan namelijk een met bijna dezelfde snelheid rijdend Fotobijschrift De dode hoek kan nagenoeg geheel worden uitgescha keld, als men er zich aan went voor het kiezen van een andere rijbaan het hoofd voldoende naar links of naar rechts te draaien. Deze oefe ning is niet alleen nuttig bij wat men aan het doen is, maar het blijkt ook een goe de hoofdgymnastiek te zijn voor mensen, die gewend zijn om alleen recht vooruit te kijken. voertuig - auto of motorrij wiel - links in de dode hoek tussen het zichtvlak van de spiegel en het zichtbereik van de ogen hebben "ver stopt". Het moeizame draaien met het hoofd is alleen dan niet nodig, als men precies weet wat er links gebeurt. Snelle inhalers bijvoorbeeld, die men in de buitenspiegel ziet naderen, zijn gemakkelijk waarneembaar. Wat de inhaler betreft, is het raadzaam vlot te passe ren. Rijdt men lange tijd schuin links naast een an dere auto in de buurt van de dode hoek, dan moet men niet verbaasd zijn als de ander dan plotseling naar links uitwijkt. Verder naar achteren is men veiliger, maar ook hier weet men nooit precies of men wer kelijk wordt gezien. Spie gelbeelden zijn nu eenmaal nóóit voor honderd procent betrpuwbaar. De Lada 2105. Geen wonder voor zo'n hartveroverende auto met zoveel pluspunten voor zo'n lage prijs. Heel wat mensen die uit duurdere merken overstapten op Lada 2105 zijn erachter gekomen dat ze er niet op achteruit gingen. Standaard: 2105 (1300 cc) 12.445,-*. Met iets minder extra's: Lada 2105-N (1200 cc) 11.885,-*. En natuurlijk de luxueuze en sportieve Lada 2105-GL (1500 cc) voor toch maar 12.995,-*. Alle prijzen inkl. BTW. Alle drie zeer geschikt voor LPG. Ga ook Lada 2105 rijden. Uw Lada dealer heeft 'm! Lada 2105 12.445,-* inkl. BTW. Af Groningen Lada 2105 Autobedrijf Saab en Lancia dealer Vlissingen - tel. 01 184-15220 ccAaöTAgTÖSHgW: Suzuki Carry, blauwmetsept.'82 9.450, Citroën 2CV6 Spec'81 7.950,- .Vlaz.da 323 SDXjuni'81 13.450. Opel Rekord 2300 D'81 14.950. Talbot 1510, 1.5 GL, op gas'81 9.950,- Renault 4 TL'81 8.450,- Renault 4 GTL'80 8.450, Renault 14 TL, op gas'80 f 9.950, Renault 18 TS'80 9.950. Citroën 2CV6 Spec'79 J 5.250,- Datsun Cherry 1000dec. '79 7.950,- Ford Fiësta'79 9.250,- Ford Escort 1300'79 8.950,- Renault 5 L'78 4.950. Fiat 127dec.'78 f 5.450,- Fiat 128 (1300)'11 f 4.450,- Ford Granada 2300, op gasn ov. '77 6.500,- Honda Civic'77 4.250,- Peugeot 504 GLDdec. '77 7.500,- Renault 20 L'77 4.950,- Opel Ascona 1200'74 2.650,- Van Dijke B.V. Hoek Rijksweg-Ringbaan West, üoes tel. 01100-11440/14560 Inruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. Lambrechtstraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg Kromme Weele 6-8, Middelburg, telefoon 01180-13915-13031 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. 2. Fiat dealer-garantie. 3. 6 maanden omruil-garantie. volgens voorwaarden omruil-garantie 6.000,- 7.750,- 10.500,- 9.500,- 7.250,- 9.750,- 16.900,- 10.750,- 11.500,- 2.500,- 9.900,- EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12 4338 PL Middelburg - Tel. 01180-12918 Fiat 127 - 1050 CL 3-drs1978 Fiat 127- 1050 CL 3-drs1979 Fiat 127 Super 3-drs. diverse .1981 Fiat Panda 451981 Fiat Ritmo Div. uitvoeringen 3- en 5-deursvanaf Fiat Ritmo 5-drs. Autom1979 Fiat Ritmo Diesel 5-drs1982 Fiat 2500 Diesel1980 Fiat 131 - 1600 CL 2-drs1980 Fiat 850 in prima staat Renault 4 GTL1981 Onderhoud aan auto's en caravans Reparatie van div. assen Keuringen Carrosseriebouw Auto- en caravanschades Expertises en bemiddeling Stalling Avond- en zaterdag service Dr. A.F. Philipsstraat 18, 4462 EW GOES tel. 01100-15103 Wissenkerke 01107-1477 BMW 320 aut. LPG okt 1 B78 Opel Manta 2 ltr N1981 Opel Rekord Berlinetta 20S 4-drs. autom. LPG, trekhaak, radio1 982 2x Opel Kadett 4-drs de luxe 1980-1981 Opel Ascona 1 900 de luxe L P G1 980 Opel Ascona 16 S1 982 Austin Mini 1000 .1976 Ford Taunus 1 600 L, 4-drs1 977-1 980 Ford Escort 1 1 00 L schuifd L P.G. apr. 1 982 Ford Escort 1 300 4-drs1 980 Ford Escort 1 300 L 5 drs 1 982 Honda Civic 5-drs De Luxe 1981 Mitsubishi Colt GL 1 980 Citroën GS Club 197 7 Fiat Ritmo 75 CL 1979 Fiat 127 900 L 1978 Renault 16 TL L P G 1 980 Renault 5 TL 1 980 Simca 1308 GLS 1977 Citroen Visa1979 VW Sirocco 1978 VW Polo 197 7 VW Golf 1981 Peugeot 505 GR Diesel 1 980 T

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 16