BMW 525e gemaakt om soepel te rijden HYUNDAI PONY AUTO-AKTUEEL 4 DE GOLF LX DAT HEET COMPLEET! Auto-Poppe Walcheren B.V. VAN DAM ME ANWB-gekeurd Allo hendriks 1 automerken ABC adverteren S doet f verkopen j Handschakeling of automaat? Een kwestie van rijstijl! BIEDT TE KOOP I 6 MOOI EN NIET STUK TE KRIJGEN De Faam en DeVlissinger worden gelezen. Op heel Walcheren. Automobielbedr. 'Delta' Uw OPEL dealer Van onze autoredactie van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoland Woensdag 11 mei 1983 DE FAAM - DE VUSSINGER LETTERCODE AUTOBANDEN ER IS AL EEN PONY 5-DEURS VOOR SLECHTS 13.995.- M. de Dreu Co. b.v. Met de Golf LX koopt u niet alleen een zeer compleet uitgevoerde Golf voor een verrassend vriendelijke prijs. U koopt bovendien een bewezen succes. Een monument van zuinigheid, betrouwbaarheid en degelijkheid. Met z'n maar liefst 22 extra's kost deze echte Golf slechts f 17.995.— Dat is meer dan voldoende reden voor 'n bezoek aan onze showroom. VOLKSWAGEN. DEGELIJK DUURT 'T LANGST Gildeweg 22-Vlissingen-Tel.: 01184-19610 met IjrWMMKT 1 BOVAG garantie Peugeot 604 TI blauw metallic 5-versnellingsbak1979 Fiat 127 1050 3-drs1980 Mercedes 280 SE met veel accessoires1977 Honda Civic de Luxe1980 VW Golf GLD (diesel) slechts 43.000 km gereden1981 Datsun Cherry Coupé1980 Ford Fiësta 1.1 L1978 Ford Fiësta 1.1 L m. sunroof1978 VW Golf C i.st.v.nw. slechts 12.000 km gereden met sportvelgen en vele extra's.....1982 VW Jetta 4-drs. L1980 Renault 14 TS slechts 46.000 km gereden i.st.v.nw1979 AUTOBEDRIJF Wissenkerke 01107-1477 Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-controüfr, bijgevoegd MNWB AUTOBEDRIJF KLIP AUTOBEDRIJF RIJK BV DIJKWEL BV CITROËN 01180-29955 AUTOBEDRIJF KLIP PAAUWEN BURG B.V. BLAAS AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF BERBO FA. DE OREU CO i£S£ TRAM PER VLISSINGEN C.V. I 0. Louisse Auto b.v. 3 (- DIJKWEL BV DIJKWEL BV RENAULT AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST RENAULT f WONDERGEM MELSE S AUTOBEDRIJF CEVAAL Auto-Poppe Walcheren B.V. VOLVO Autobedrijf Van Fraassen b.v. GARAGE RENTON BMW heeft met de intro ductie van de 525e het 'eta- concept' nu ook in Europa geïntroduceerd. In theorie betekent 'eta' de verhou ding tussen geïnduceerde en effectieve arbeid. In de praktijk komt het er een voudigweg op neer hoe ver en met welke prestatie rijdt een auto met de energie die wordt verkregen uit een be paalde hoeveelheid brand stof. Op grond van deze theorie en met oog voor het steeds dichter bevolkt raken van de autowegen heeft BMW deze wagen geïntro duceerd Souplesse van de wagen staat dan ook tegen woordig huizenhoog boven topsnelheid genoteerd. Met de benaming 525e heeft BMW de bij de 5-serie tot nu toe strikt op cilinde rinhoud gebaseerde mode laanduiding doorbroken. BMW geeft als reden dat het nieuwe model zich niet in laat delen in een catego rie zoals tot nu gebruikelijk. De 2693 cc-motor heeft na melijk een geheel andere vermogens-karakteristiek. Gezocht (en gevonden) is naar een wagen waar de in terne weerstanden mini maal zijn. Het uitgangspunt was om een motor met een verhoogd rendement op een lager toerental dan gebrui kelijk te laten werken. Van zelfsprekend kwam men te recht bij een zes-cilinder motor. Het resultaat luidt als volgt. De BMW 525e heeft een top van tegen de 185 km/uur. Bij een constante snelheid van 90 km/uur is 5,9 liter benzine op honderd kilometer nodig. Bij 120 km/uur verbruikt deze BMW ongeveer 7,5 liter en in stadsverkeer 11,5. Toen destijds de automati sche versnellingsbak werd uitgevonden, meenden ve len, dat de handgeschakelde versnellingsbak wel snel zou verdwijnen. Het als lastig ondervonden schakelen scheen te worden afge schaft. En inderdaad: in Amerika werd de automati sche transmissie ai gauw een vanzelfsprekendheid, er waren nauwelijks nog auto mobilisten, die "met de pook in de versnellingsbak roer den". In Europa daarentegen is de automaat altijd in de min derheid gebleven. Of het 'automatisch rijden' de bes tuurder genoegen schenkt, is overigens niet alleen af hankelijk van de versnel lingsbak, maar ook van de motor. Bij achtcilindermo toren van vijf, zes en zeven liter passen automatische transmissies beter dan handgeschakelde versnel lingsbakken. Motoren met een kleinere cilinderinhoud daarentegen harmoniëren heel goed met een normale versnellingsbak. Een han dige bestuurder kan het vermogen volledig uitbui ten en desondanks een soe pele en voor de medepassa giers plezierige rijstijl aan houden. Als een automati sche versnellingsbak bij kleine motoren al te grote toerentalverschillen moet overbruggen, worden de verschillende schakelingen, .die nu eenmaal ook bij een automatische transmissie nodig zijn, als schokken ge voeld. Daarom worden au tomatische versnellingsbak ken als regel niet met klei ne, hoogtoerige motoren gecombineerd. Dit geldt in het bijzonder voor automa ten met drie versnellingen. De vierversnellingsautoma- ten kunnen echter beter vorden gecombineerd en besparen bovendien brand stof. Alles hangt af van de juiste verhouding tussen auto en motor: bij modellen met een gewicht van 800 tot 900 kg zou de cilinderin houd niet minder dan 1,6 liter moeten zijn. Rond de 1000 kg is dit 1,8 liter en bij een hog hoger gewicht is 2,0 tot 2,5 liter nodig om bij een laag toerental die trek kracht te waarborgen, die noodzakelijk is voor een soepele, schokvrije werking van de automaat. Het lage toerentalniveau van motoren met grote trekkracht heeft, naast het grotefe comfort van de au tomaat, ook het gewenste effect op het verbruik. Het vooroordeel, dat auto's met automaat te graag benzine lusten, gaat niet op bij een juiste aanpassing van vers nellingsbak, motor en mo del: men komt ongeveer op hetzelfde verbruik als de handgeschakelde versnel lingsbak. Sommige automobilisten hebben met de automaat zelfs een lager verbruik. Want de auto rijdt "ver standiger", schakelt op het juiste moment en voorkomt onnodige hoge toerentallen van de motor. Hij ontziet de motor en de krachtover brenging en verlengt zo doende de levensduur van de auto. Uit technisch oogpunt is er dus niets tegen de auto maat. Onze voorkeur ten aanzien van automaat of handgeschakelde bak heeft meer te maken met mense lijke karaktertrekken, tem perament en de manier van leven. Wie schakelt wordt om zo te zeggen een onder deel van de autotechniek. Hij doet actief' mee: hij be slist immers in welke vers nelling en met hoeveel toe ren wordt gereden. De handgeschakelde versnel lingsbak komt tegemoet aan de drang naar activiteit. Wie "automatisch" rijdt, laat de keus van de juiste overbrenging in grote mate over aan de auto en hij grijpt alleen in bijzondere gevallen in, bijvoorbeeld wanneer hij op een helling door het kiezen van stand 2 of bij het accelereren met de "kickdown" het opschake- len verhindert. Bij normaal rijden beperkt hij zich tot sturen, gas geven en rem men. Het wegvallen van handelingen als schakelen en ontkoppelen ervaart hij als kalmerend en ontspan nend. In het drukke verkeer kan hij zich op de verkeers situatie concentreren en hoeft niet na te denken over de keus van de juiste vers nelling. Zo ontlast de auto maat de automobilist. De liefhebber van schake len neemt het nadeel van wat meer moeite echter op de koop toe. Ook de om gang met soms gevoelig reagerende koppelingen neemt niet weg, dat hij het schakelen als een genoegen en als een zelfbevestiging ervaart. Precies op het juiste punt van de klim schakelt hij terug, nauwkeurig vol gens de verkeerssituatie kiest hij op de vlakke weg tussen de derde (om in te halen), de vierde (om soepel te accelereren) of de vijfde versnelling die, als spaar- versnelling is gecon strueerd, steeds de zuinigste en stilste rijwijze waarborgt. In het tijdperk van de E- versnellingen is het schake len geenszins alleen een kwestie van sportief rijden: men kan tussen één en drie liter per 100 kilometer bes paren als een dergelijke "lange" versnelling zinvol wordt gebruikt. En toch kan men door vooruitziend te rugschakelen voorkomen, dat men in een boemel- treintempo geraakt. Zo ver- 'schaft de schakelpook de mens een diepe innerlijke tevredenheid met zichzelf. Het kleine verschil Tussen de hendels van een handgeschakelde en een automatische versnellings bak - links bij de Passat, rechts bij de Audi 200 - is meer verschil dan alleen de variant van een uitrustings detail. De handgeschakelde versnellingsbak activeert de bestuurder, laat hem als het ware het toerental van de motor meebeleven. De au tomaat daarentegen ont spant en maakt het mogelijk zich op andere dingen te concentreren. Een autoband is zwart maar wie heel goed kijkt, ziet op de zijkant van iedere auto band een groot aantal gege vens over die band. Op de eerste plaats is dat natuur lijk de merknaam. Maar voor de consument is minstens zo belangrijk de maataanduiding van de band en dan in het bijzon der de lettercode in die maataanduiding. Dat klinkt ingewikkeld maar dat valt in de praktijk reuze mee. De maataanduiding wordt gegeven in centimeters of in inches en luidt bijvoorbeeld 165-15, maar tussen die twee cijfers staan ook nog twee letters en wel SR. HR of VR. En dat is de letter code. De maximum snelheid die met de auto gereden kén worden is bepalen voor het type band dat men verplicht is onder de auto te laten monteren. Voor auto's tot 180 km/uur SR, voor auto's tot 210 km/uur HR en voor auto's boven 210 km/ uur Vr. De Vereniging voor de Bandenbranche (VACO) wijst op deze coderingen en merkt daarbij op dat als er letters uit de codering zijn weggeslepen men te doen heeft met banden van infe rieure kwaliteit. Dergelijke banden worden veelal door 'beunhazen' aangeboden. Ook leverbaar met automaat v.a. 14.995.- HYunoRi Autobedrijf Middelburg, tel. 01180-12972, Zusterstraat 34 Vlissingen, tel. 01 184-12266, Singel 254 v/bimty,*.S m grille mei dubbele koplampen zwarte stootsierljst op de taillelijn van binnenuit verstelbare buitenspiegel aan bestuurderszijde 5Jx 13 stalen velgen 175/70 SR 13 Conti banden LX-plaaje achter zittingen met speciale tweed-stof bekleed speciale hemelbekleding met zonnekleppen (rechts met make-up spiegel) beklede wielkasten (achter) interna/schakelaar met wis-was-automaat deurcontactschakelaar rechts geluiddempende vloerbedekking GL-dashboard met zwarte omlijsting dashboardkastje met slot middenconsole opbergvakken in de portieren vierspakig sportstuur met LX-aanduiding sigarettenaansteker (verlicht) quartz-klokje (digitaal bij 70 pk-motor) toeren teller (bij 70 pk-motor) dagkilometerteller beklede deuren, zijwanden, raam- en dakstijlen Prijs Goljj.X v.a. JI7.7V5.-. A/leveringskosten 1340,-. Prijzen incl. BTW, af Leusden. Vrijblijvend. Wijzigingen voorbehouden UW VA.G DEALER VOOR VOLKSWAGEN EN AUDI: Inruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. Lambrechtsiraat 19 Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg BMW 320 aut. LPG okt1 978 Opel Manta 2 Itr. N1981 Opel Kadett Stationcar1979 2x Opel Kadett 4-drs. de luxe1 980 - 1 981 Opel Ascona.1 900 de luxe L.P.G1 980 Opel Ascona 1 600 1976 Austin Mini 1 0001 gyg Ford Taunus 1600 L, 4-drsI... 1 977-1 980 Ford Escort 1100 L schuifd. L.P.G. apr. 1 982 Ford Escort 1 3001 980 Honda Civic 5-drs. De Luxe1981 Mitsubishi Colt GL1 980 Citroen GS Club1 977 Fiat Ritmo 75 CL1 979 Fiat 127 900 L1978 Renault 16 TL L.P.G1980 Renault 5 TL1 980 Simca/Talbot 1 510 LS 25.000 km1 980 VW Sirocco1978 VW Polo1 977 VW Golf981 Peugeot 505 GR Diesel1 980 Kadett Speciaal 12 N Blauw 1977 69.000 km. Kadett Coupé 12 N Beige 1978 32.000 km. Kadett Speciaal 3-drs. 13 N Rood 1979 64.000 km. Kadett Berlina 5-drs. 13 S Groen 1980 30.000 km. Kadett Speciaal 5-drs. 13 N Blauw 1981 40.000 km. Kadett Standaard 2-drs. 12 N Rood 1981 33.000 km. Kadett Luxus 4-drs. 13 N L.P.G. Groen 1981 37.000 km. Kadett Speciaal 4-drs. 13 S Bruin 1981 30.000 km. Kadett Speciaal 3-drs. 13 S Bruin 1981 35.000 km. Kadett Caravan Speciaal 5-drs. 12 S L.P.G. Oranje 1981 35.000 km. Ascona 2-drs. 19 N Oranje 1977 90.000 km. Ascona 4-drs. 19 N Bruin 1978 69.000 km. Ascona 2-drs. 19 N Rood 1979 48.000 km. Ascona 2-drs. 19 N Brons 1980 35.000 km. Ascona 2-drs. Luxus 19 N Blauw 1980 70.000 km. Ascona 2-drs. 20 SR Bruin 1980 83.000 km. Ascona 4-drs. Luxus 19 N Bruin 1980 44.000 km. Ascona 4-drs. 19 N Bruin 1981 38.000 km. Ascona 4-drs. Luxus 19 N Groen 1981 28.000 km. Ascona 2-drs. Luxus 16 S Beige 1981 10.000 km. Ascona 2-drs. 16 N Groen 1982 22.000 km. Ascona 2-drs. 16 S L.P.G. Bruin 1982 20.000 km. Manta 16 S AUTOMAAT Rood 1978 80.000 km. Rekord 4-drs. 20 N Luxus Groen 1980 71.000 km. Rekord Caravan 5-drs. 19 N Groen 1980 92.000 km. Rekord 4-drs. 19 N Bruin 1980 33.000 km. Rekord 4-drs. 20 E Bruin 1981 82.000 km. Rekord 4-drs. Luxus 23 DIESEL Bruin 1981 70.000 km. Commodore 4-drs. 2500 Grijs 1981 32.000 km. Chevrolet Citation S-drs. AUTOMAAT Bruin 1979 57.000 km. Datsun 160 SSS Coupé Rood 1978 58.000 km. Datsun Cherry 3-drs. Zilver 1980 60.000 km. Datsun Sunny 1400 GL Zilver 1981 49.000 km. Daf 46 Super Groen 1976 69.000 km. Ford Taunus 4-drs. T600 GL Zilver 1978 71.000 km. Ford Taunus 4-drs. 1600 L Rood 1977 83.000 km. Ford Taunus 4-drs. 1600 L Bruin 1980 48.000 km. Mazda 626 Coupé 2000 Zilver 1980 26.000 km. Mitsubishi Galant Groen 1979 54.000 km. Renault 4 Rood 1979 60.000 km. Renault 4 GTL Beige 1980 23.000 km. Renault 5 TL Rood 1978 68.000 km. Renault 18 TS Zilver 1979 40.000 km. Renault 16 TS Blauw 1980 47.000 km. Renault Fuega GTS Bruin 1980 43.000 km. Simca 1100 Tourist Rood 1979 88.000 km. Saab 99 GL Injec. AUTOMAAT Groen 1980 60.000 km. Toyota Carina liOO Luxe Bruin 1981 18.000 km. Toyota Carina 1600 GL L.P.G. Beige 1982 50.000 km. Vauxhall Chevette 3-drs. Rood 1978 42.000 km. V.W. Derby GLS Rood 1980 26.000 km. V.W. Polo S Groen 1980 48.000 km. Klein Frankrijk 31 Goes 01100-16210 aan de Ringbaan West bij de TV Toren Ven E L. Maat, tel. 01104-412 D.C. Commee, 011 02-3340 J. J. v.d. Have, 01100-16634 i wii. ucaici van roia.- om Bedrijfsauto's IJfl/JLJ Industrieweg 1 9 Vlissingen 01 184-17736 <|B Industrieweg 1 7 Vlissingen 01184-13434 Industrieweg 27-29 Vlissingen Tel, 01184-14400, b.g.g. 01100-28545 dealer voor Walcheren Veerseweg 104 Middelburg Industrieweg 1 7 Vlissingen 01184-13434 AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4, Vlissingen 01184-65496 Dealer voor Midden-Zeeland EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE Herculesweg 12, Middelburg 01180-12918 Off. dealer van Pers.- en official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen ford-dealer Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443 Nieuw- en Sl Joosland Off, dealer van Walcheren Gildeweg 1 5-21 Vlissingen - Tel, 011 84-1 3995 Tevens Zusterstraat 34 Middelburg Tel 01180-12972 dealer Subaru SlrmGARAGE RENTON I IJL\\ Noordmonsterweg4 //«Sjl Middelburg 51 Vs«ssöi/ Tel. 01180-36815 Mercuriusweg 29, Vlissingen 01184-19051 AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV Pres. Rooseveltlaan 772 Vlissingen Tel. 011 84-1 71 00 U om j Kalverstraat 1 PM Middelburg - 01180-25851 O.K. inruilwagens - leasing Pres, Rooseveltlaan 745 Vlissingen 011 84-1 9810 Gildeweg 16 Vlissingen 01184-17130 Seisplein 5 Middelburg 01180-33003 I Autobedrijf '■TT'1' Industrieweg 31 Vlissingen Tel. 01 184-15220 Klein Vlaanderen 97 TOYOTA Middelburg 01 180-12865 Gildeweg 1 3 J| Vlissingen 01 1 84-1 291 6 Vlissingen Gildeweg 22 Tel. 01184-19610 Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel. 01180-3681 5

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 16