BMW 525e gemaakt om
soepel te rijden
HYUNDAI PONY
AUTO-AKTUEEL
4
DE GOLF LX
DAT HEET COMPLEET!
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VAN DAM ME
ANWB-gekeurd
Allo hendriks
1
automerken
ABC
adverteren S
doet
f verkopen j
Handschakeling of automaat?
Een kwestie van rijstijl!
BIEDT TE
KOOP
I
6
MOOI EN NIET STUK TE KRIJGEN
De Faam en
DeVlissinger
worden
gelezen.
Op heel
Walcheren.
Automobielbedr. 'Delta'
Uw OPEL dealer
Van onze autoredactie
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
Woensdag 11 mei 1983
DE FAAM - DE VUSSINGER
LETTERCODE
AUTOBANDEN
ER IS AL EEN PONY 5-DEURS VOOR SLECHTS
13.995.-
M. de Dreu Co. b.v.
Met de Golf LX koopt u niet alleen
een zeer compleet uitgevoerde Golf voor
een verrassend vriendelijke prijs.
U koopt bovendien een bewezen
succes. Een monument van zuinigheid,
betrouwbaarheid en degelijkheid. Met
z'n maar liefst 22 extra's kost deze echte
Golf slechts f 17.995.—
Dat is meer dan voldoende reden
voor 'n bezoek aan onze showroom.
VOLKSWAGEN.
DEGELIJK DUURT 'T LANGST
Gildeweg 22-Vlissingen-Tel.: 01184-19610
met IjrWMMKT 1
BOVAG
garantie
Peugeot 604 TI blauw metallic
5-versnellingsbak1979
Fiat 127 1050 3-drs1980
Mercedes 280 SE
met veel accessoires1977
Honda Civic de Luxe1980
VW Golf GLD (diesel)
slechts 43.000 km gereden1981
Datsun Cherry Coupé1980
Ford Fiësta 1.1 L1978
Ford Fiësta 1.1 L m. sunroof1978
VW Golf C i.st.v.nw.
slechts 12.000 km gereden
met sportvelgen en
vele extra's.....1982
VW Jetta 4-drs. L1980
Renault 14 TS slechts 46.000 km
gereden i.st.v.nw1979
AUTOBEDRIJF
Wissenkerke 01107-1477
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-controüfr,
bijgevoegd
MNWB
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTOBEDRIJF RIJK BV
DIJKWEL BV
CITROËN 01180-29955
AUTOBEDRIJF KLIP
PAAUWEN BURG B.V.
BLAAS
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF BERBO
FA. DE OREU CO
i£S£
TRAM PER VLISSINGEN C.V.
I 0. Louisse Auto b.v.
3 (-
DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
RENAULT
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST
RENAULT
f WONDERGEM MELSE
S AUTOBEDRIJF CEVAAL
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autobedrijf Van Fraassen b.v.
GARAGE RENTON
BMW heeft met de intro
ductie van de 525e het 'eta-
concept' nu ook in Europa
geïntroduceerd. In theorie
betekent 'eta' de verhou
ding tussen geïnduceerde
en effectieve arbeid. In de
praktijk komt het er een
voudigweg op neer hoe ver
en met welke prestatie rijdt
een auto met de energie die
wordt verkregen uit een be
paalde hoeveelheid brand
stof. Op grond van deze
theorie en met oog voor het
steeds dichter bevolkt raken
van de autowegen heeft
BMW deze wagen geïntro
duceerd Souplesse van de
wagen staat dan ook tegen
woordig huizenhoog boven
topsnelheid genoteerd.
Met de benaming 525e
heeft BMW de bij de 5-serie
tot nu toe strikt op cilinde
rinhoud gebaseerde mode
laanduiding doorbroken.
BMW geeft als reden dat
het nieuwe model zich niet
in laat delen in een catego
rie zoals tot nu gebruikelijk.
De 2693 cc-motor heeft na
melijk een geheel andere
vermogens-karakteristiek.
Gezocht (en gevonden) is
naar een wagen waar de in
terne weerstanden mini
maal zijn. Het uitgangspunt
was om een motor met een
verhoogd rendement op een
lager toerental dan gebrui
kelijk te laten werken. Van
zelfsprekend kwam men te
recht bij een zes-cilinder
motor.
Het resultaat luidt als volgt.
De BMW 525e heeft een
top van tegen de 185
km/uur. Bij een constante
snelheid van 90 km/uur is
5,9 liter benzine op honderd
kilometer nodig. Bij 120
km/uur verbruikt deze
BMW ongeveer 7,5 liter en
in stadsverkeer 11,5.
Toen destijds de automati
sche versnellingsbak werd
uitgevonden, meenden ve
len, dat de handgeschakelde
versnellingsbak wel snel zou
verdwijnen. Het als lastig
ondervonden schakelen
scheen te worden afge
schaft. En inderdaad: in
Amerika werd de automati
sche transmissie ai gauw
een vanzelfsprekendheid, er
waren nauwelijks nog auto
mobilisten, die "met de pook
in de versnellingsbak roer
den".
In Europa daarentegen is de
automaat altijd in de min
derheid gebleven. Of het
'automatisch rijden' de bes
tuurder genoegen schenkt,
is overigens niet alleen af
hankelijk van de versnel
lingsbak, maar ook van de
motor. Bij achtcilindermo
toren van vijf, zes en zeven
liter passen automatische
transmissies beter dan
handgeschakelde versnel
lingsbakken. Motoren met
een kleinere cilinderinhoud
daarentegen harmoniëren
heel goed met een normale
versnellingsbak. Een han
dige bestuurder kan het
vermogen volledig uitbui
ten en desondanks een soe
pele en voor de medepassa
giers plezierige rijstijl aan
houden. Als een automati
sche versnellingsbak bij
kleine motoren al te grote
toerentalverschillen moet
overbruggen, worden de
verschillende schakelingen,
.die nu eenmaal ook bij een
automatische transmissie
nodig zijn, als schokken ge
voeld. Daarom worden au
tomatische versnellingsbak
ken als regel niet met klei
ne, hoogtoerige motoren
gecombineerd. Dit geldt in
het bijzonder voor automa
ten met drie versnellingen.
De vierversnellingsautoma-
ten kunnen echter beter
vorden gecombineerd en
besparen bovendien brand
stof. Alles hangt af van de
juiste verhouding tussen
auto en motor: bij modellen
met een gewicht van 800 tot
900 kg zou de cilinderin
houd niet minder dan 1,6
liter moeten zijn. Rond de
1000 kg is dit 1,8 liter en bij
een hog hoger gewicht is 2,0
tot 2,5 liter nodig om bij een
laag toerental die trek
kracht te waarborgen, die
noodzakelijk is voor een
soepele, schokvrije werking
van de automaat.
Het lage toerentalniveau
van motoren met grote
trekkracht heeft, naast het
grotefe comfort van de au
tomaat, ook het gewenste
effect op het verbruik. Het
vooroordeel, dat auto's met
automaat te graag benzine
lusten, gaat niet op bij een
juiste aanpassing van vers
nellingsbak, motor en mo
del: men komt ongeveer op
hetzelfde verbruik als de
handgeschakelde versnel
lingsbak.
Sommige automobilisten
hebben met de automaat
zelfs een lager verbruik.
Want de auto rijdt "ver
standiger", schakelt op het
juiste moment en voorkomt
onnodige hoge toerentallen
van de motor. Hij ontziet de
motor en de krachtover
brenging en verlengt zo
doende de levensduur van
de auto.
Uit technisch oogpunt is er
dus niets tegen de auto
maat. Onze voorkeur ten
aanzien van automaat of
handgeschakelde bak heeft
meer te maken met mense
lijke karaktertrekken, tem
perament en de manier van
leven. Wie schakelt wordt
om zo te zeggen een onder
deel van de autotechniek.
Hij doet actief' mee: hij be
slist immers in welke vers
nelling en met hoeveel toe
ren wordt gereden. De
handgeschakelde versnel
lingsbak komt tegemoet aan
de drang naar activiteit.
Wie "automatisch" rijdt,
laat de keus van de juiste
overbrenging in grote mate
over aan de auto en hij
grijpt alleen in bijzondere
gevallen in, bijvoorbeeld
wanneer hij op een helling
door het kiezen van stand 2
of bij het accelereren met de
"kickdown" het opschake-
len verhindert. Bij normaal
rijden beperkt hij zich tot
sturen, gas geven en rem
men. Het wegvallen van
handelingen als schakelen
en ontkoppelen ervaart hij
als kalmerend en ontspan
nend. In het drukke verkeer
kan hij zich op de verkeers
situatie concentreren en
hoeft niet na te denken over
de keus van de juiste vers
nelling. Zo ontlast de auto
maat de automobilist.
De liefhebber van schake
len neemt het nadeel van
wat meer moeite echter op
de koop toe. Ook de om
gang met soms gevoelig
reagerende koppelingen
neemt niet weg, dat hij het
schakelen als een genoegen
en als een zelfbevestiging
ervaart. Precies op het juiste
punt van de klim schakelt
hij terug, nauwkeurig vol
gens de verkeerssituatie
kiest hij op de vlakke weg
tussen de derde (om in te
halen), de vierde (om soepel
te accelereren) of de vijfde
versnelling die, als spaar-
versnelling is gecon
strueerd, steeds de zuinigste
en stilste rijwijze waarborgt.
In het tijdperk van de E-
versnellingen is het schake
len geenszins alleen een
kwestie van sportief rijden:
men kan tussen één en drie
liter per 100 kilometer bes
paren als een dergelijke
"lange" versnelling zinvol
wordt gebruikt. En toch kan
men door vooruitziend te
rugschakelen voorkomen,
dat men in een boemel-
treintempo geraakt. Zo ver-
'schaft de schakelpook de
mens een diepe innerlijke
tevredenheid met zichzelf.
Het kleine verschil
Tussen de hendels van een
handgeschakelde en een
automatische versnellings
bak - links bij de Passat,
rechts bij de Audi 200 - is
meer verschil dan alleen de
variant van een uitrustings
detail. De handgeschakelde
versnellingsbak activeert de
bestuurder, laat hem als het
ware het toerental van de
motor meebeleven. De au
tomaat daarentegen ont
spant en maakt het mogelijk
zich op andere dingen te
concentreren.
Een autoband is zwart maar
wie heel goed kijkt, ziet op
de zijkant van iedere auto
band een groot aantal gege
vens over die band. Op de
eerste plaats is dat natuur
lijk de merknaam.
Maar voor de consument is
minstens zo belangrijk de
maataanduiding van de
band en dan in het bijzon
der de lettercode in die
maataanduiding. Dat klinkt
ingewikkeld maar dat valt
in de praktijk reuze mee.
De maataanduiding wordt
gegeven in centimeters of in
inches en luidt bijvoorbeeld
165-15, maar tussen die
twee cijfers staan ook nog
twee letters en wel SR. HR
of VR. En dat is de letter
code.
De maximum snelheid die
met de auto gereden kén
worden is bepalen voor het
type band dat men verplicht
is onder de auto te laten
monteren. Voor auto's tot
180 km/uur SR, voor auto's
tot 210 km/uur HR en voor
auto's boven 210 km/ uur
Vr.
De Vereniging voor de
Bandenbranche (VACO)
wijst op deze coderingen en
merkt daarbij op dat als er
letters uit de codering zijn
weggeslepen men te doen
heeft met banden van infe
rieure kwaliteit. Dergelijke
banden worden veelal door
'beunhazen' aangeboden.
Ook leverbaar met automaat v.a. 14.995.-
HYunoRi
Autobedrijf
Middelburg, tel. 01180-12972, Zusterstraat 34
Vlissingen, tel. 01 184-12266, Singel 254
v/bimty,*.S
m
grille mei dubbele koplampen
zwarte stootsierljst op de taillelijn
van binnenuit verstelbare buitenspiegel
aan bestuurderszijde
5Jx 13 stalen velgen
175/70 SR 13 Conti banden
LX-plaaje achter
zittingen met speciale tweed-stof bekleed
speciale hemelbekleding met zonnekleppen
(rechts met make-up spiegel)
beklede wielkasten (achter)
interna/schakelaar met wis-was-automaat
deurcontactschakelaar rechts
geluiddempende vloerbedekking
GL-dashboard met zwarte omlijsting
dashboardkastje met slot
middenconsole
opbergvakken in de portieren
vierspakig sportstuur met LX-aanduiding
sigarettenaansteker (verlicht)
quartz-klokje (digitaal bij 70 pk-motor)
toeren teller (bij 70 pk-motor)
dagkilometerteller
beklede deuren, zijwanden, raam- en dakstijlen
Prijs Goljj.X v.a. JI7.7V5.-. A/leveringskosten 1340,-. Prijzen incl. BTW, af Leusden. Vrijblijvend. Wijzigingen voorbehouden
UW VA.G DEALER VOOR VOLKSWAGEN EN AUDI:
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
Lambrechtsiraat 19
Tel. 01180-13029 en 25467 - Middelburg
BMW 320 aut. LPG okt1 978
Opel Manta 2 Itr. N1981
Opel Kadett Stationcar1979
2x Opel Kadett 4-drs. de luxe1 980 - 1 981
Opel Ascona.1 900 de luxe L.P.G1 980
Opel Ascona 1 600 1976
Austin Mini 1 0001 gyg
Ford Taunus 1600 L, 4-drsI... 1 977-1 980
Ford Escort 1100 L schuifd. L.P.G. apr. 1 982
Ford Escort 1 3001 980
Honda Civic 5-drs. De Luxe1981
Mitsubishi Colt GL1 980
Citroen GS Club1 977
Fiat Ritmo 75 CL1 979
Fiat 127 900 L1978
Renault 16 TL L.P.G1980
Renault 5 TL1 980
Simca/Talbot 1 510 LS 25.000 km1 980
VW Sirocco1978
VW Polo1 977
VW Golf981
Peugeot 505 GR Diesel1 980
Kadett Speciaal 12 N
Blauw
1977
69.000 km.
Kadett Coupé 12 N
Beige
1978
32.000 km.
Kadett Speciaal 3-drs. 13 N
Rood
1979
64.000 km.
Kadett Berlina 5-drs. 13 S
Groen
1980
30.000 km.
Kadett Speciaal 5-drs. 13 N
Blauw
1981
40.000 km.
Kadett Standaard 2-drs. 12 N
Rood
1981
33.000 km.
Kadett Luxus 4-drs. 13 N L.P.G.
Groen
1981
37.000 km.
Kadett Speciaal 4-drs. 13 S
Bruin
1981
30.000 km.
Kadett Speciaal 3-drs. 13 S
Bruin
1981
35.000 km.
Kadett Caravan Speciaal
5-drs. 12 S L.P.G.
Oranje
1981
35.000 km.
Ascona 2-drs. 19 N
Oranje
1977
90.000 km.
Ascona 4-drs. 19 N
Bruin
1978
69.000 km.
Ascona 2-drs. 19 N
Rood
1979
48.000 km.
Ascona 2-drs. 19 N
Brons
1980
35.000 km.
Ascona 2-drs. Luxus 19 N
Blauw
1980
70.000 km.
Ascona 2-drs. 20 SR
Bruin
1980
83.000 km.
Ascona 4-drs. Luxus 19 N
Bruin
1980
44.000 km.
Ascona 4-drs. 19 N
Bruin
1981
38.000 km.
Ascona 4-drs. Luxus 19 N
Groen
1981
28.000 km.
Ascona 2-drs. Luxus 16 S
Beige
1981
10.000 km.
Ascona 2-drs. 16 N
Groen
1982
22.000 km.
Ascona 2-drs. 16 S L.P.G.
Bruin
1982
20.000 km.
Manta 16 S AUTOMAAT
Rood
1978
80.000 km.
Rekord 4-drs. 20 N Luxus
Groen
1980
71.000 km.
Rekord Caravan 5-drs. 19 N
Groen
1980
92.000 km.
Rekord 4-drs. 19 N
Bruin
1980
33.000 km.
Rekord 4-drs. 20 E
Bruin
1981
82.000 km.
Rekord 4-drs. Luxus 23 DIESEL
Bruin
1981
70.000 km.
Commodore 4-drs. 2500
Grijs
1981
32.000 km.
Chevrolet Citation S-drs. AUTOMAAT
Bruin
1979
57.000 km.
Datsun 160 SSS Coupé
Rood
1978
58.000 km.
Datsun Cherry 3-drs.
Zilver
1980
60.000 km.
Datsun Sunny 1400 GL
Zilver
1981
49.000 km.
Daf 46 Super
Groen
1976
69.000 km.
Ford Taunus 4-drs. T600 GL
Zilver
1978
71.000 km.
Ford Taunus 4-drs. 1600 L
Rood
1977
83.000 km.
Ford Taunus 4-drs. 1600 L
Bruin
1980
48.000 km.
Mazda 626 Coupé 2000
Zilver
1980
26.000 km.
Mitsubishi Galant
Groen
1979
54.000 km.
Renault 4
Rood
1979
60.000 km.
Renault 4 GTL
Beige
1980
23.000 km.
Renault 5 TL
Rood
1978
68.000 km.
Renault 18 TS
Zilver
1979
40.000 km.
Renault 16 TS
Blauw
1980
47.000 km.
Renault Fuega GTS
Bruin
1980
43.000 km.
Simca 1100 Tourist
Rood
1979
88.000 km.
Saab 99 GL Injec. AUTOMAAT
Groen
1980
60.000 km.
Toyota Carina liOO Luxe
Bruin
1981
18.000 km.
Toyota Carina 1600 GL L.P.G.
Beige
1982
50.000 km.
Vauxhall Chevette 3-drs.
Rood
1978
42.000 km.
V.W. Derby GLS
Rood
1980
26.000 km.
V.W. Polo S
Groen
1980
48.000 km.
Klein Frankrijk 31 Goes 01100-16210
aan de Ringbaan West bij de TV Toren
Ven E L. Maat, tel. 01104-412
D.C. Commee, 011 02-3340
J. J. v.d. Have, 01100-16634
i
wii. ucaici van roia.- om
Bedrijfsauto's
IJfl/JLJ Industrieweg 1 9 Vlissingen
01 184-17736 <|B
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01184-13434
Industrieweg 27-29 Vlissingen
Tel, 01184-14400, b.g.g.
01100-28545
dealer voor Walcheren
Veerseweg 104
Middelburg
Industrieweg 1 7
Vlissingen
01184-13434
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
01184-65496
Dealer voor Midden-Zeeland
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
Herculesweg 12, Middelburg
01180-12918
Off. dealer van Pers.- en
official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60, Telefoon 01182-1443
Nieuw- en Sl Joosland
Off, dealer van Walcheren
Gildeweg 1 5-21
Vlissingen - Tel, 011 84-1 3995
Tevens
Zusterstraat 34 Middelburg
Tel 01180-12972
dealer Subaru
SlrmGARAGE RENTON
I IJL\\ Noordmonsterweg4
//«Sjl Middelburg
51 Vs«ssöi/ Tel. 01180-36815
Mercuriusweg 29,
Vlissingen
01184-19051
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSSENS BV
Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen Tel. 011 84-1 71 00
U om j Kalverstraat 1
PM Middelburg - 01180-25851
O.K. inruilwagens - leasing
Pres, Rooseveltlaan 745
Vlissingen 011 84-1 9810
Gildeweg 16
Vlissingen 01184-17130
Seisplein 5 Middelburg
01180-33003
I
Autobedrijf
'■TT'1' Industrieweg 31 Vlissingen
Tel. 01 184-15220
Klein Vlaanderen 97
TOYOTA Middelburg 01 180-12865
Gildeweg 1 3
J| Vlissingen 01 1 84-1 291 6
Vlissingen
Gildeweg 22
Tel. 01184-19610
Pr. Rooseveltlaan 768 Vlissingen
Noordmonsterweg 4
Middelburg Tel. 01180-3681 5