Verkeerde
brandstof is
getankt?
VAN DAM ME
Autobedrijf Joosse
Welkom op de OPEL SHOW te Heinkenszand
met vele zeer speciale Showaanbiedingen.
van bougie
tot bumper
wetenswaardigheden uit autoland
Van onze autoredactie
DE FAAM - DE VLISSINGER
UW WEEKBLAD
JANSSENS
VLISSINGEN B.V.
KAREL HOOGERHEIJDE
AUTOSCHADE
„riering ter plekke 1 vriiblV|Ve^®
Woensdag 6 april 1983
DE FAAM - DE VLISSINGER
VA'NjPJJKE
AUTOBEDRIJF
GM
Taxatie en herstellen van
autoschade
Uitdeuken - Spuiten - Moffelen
Leenauto beschikbaar
Gildeweg 20, tel. 01184-19420
VLISSINGEN
Oude Rijksweg 60, tel. 01182-1551
NIEUW- EN ST. JOOSLAND
Kadett „sport"
3 deurs
Ascona „sport"
2 deurs 16S
Ascona „familiale"
5 deurs 16S
Ascona „comfort"
4 deurs 16S
m
m
9
Uw voordeel 1.627j~ ijgijij Uw voordeel 2.666,"" jijijijiji Uw voordeel 1.537,- Uw voordeel 1.872,—
AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU
Haastig wringt de bestuur
der zich bij het tankstation
tussen de pompen en de au
to's door. Hij ontdekt een
onbezette pomp die men zelf
moet bedienen. In gedach
ten verzonken vult hij zijn
tank, betaalt en wil snel
verdwijnen. Maar hij heeft
de verkeerde pomp gepakt
en daarom ook de verkeerde
brandstof. Wat nu?
Dit gebeurt vaker dan men
denkt en wie durft te bewe
ren dat het hem zelf niet een
keer zou kunnen overko
men? Bij onderzoek is ge
bleken. dat bij de verschil
lende motortypen de zaken
heel verschillend liggen en
er dus geen eenheidsrecept
is. Er zijn een aantal moge
lijkheden:
Een auto met een benzine
motor is tot aan zijn reserve
leeg gereden en wordt bij
vergissing met dieselolie vol-
getankt. De bestuurder
merkt het niet en rijdt weer
weg.
Starten en wegrijden ge
schieden dankzij de benzi
nereserve in het brandstof
systeem nog zonder waar
schuwingsverschijnselen.
Omdat echter benzine en
dieselolie zich snel met el
kaar vermengen, is de
voorraad zuivere benzine
snel verdwenen en begint
de blauwe rook-fase, een
gezien -aan de uitlaat on
miskenbaar teken van mo
torische spijsverteringspro
blemen. De argeloze auto
mobilist wordt al snel ver
rast door een stotterende
motorwerking en overslaan
van de motor. Na enkele
honderden meters stopt de
motor, want door de in ver
gelijking met benzine te
dikke dieselolie ontbreekt
het in de benzinemotor aan
een intensieve verstuiving
en kan dus niet op een voor
verbranding geschikte wijze
worden vergast. Binnen de
kortst mogelijke tijd is het
hele brandstofsysteem door
de olieachtige vloeistof ver
stopt en worden de bougies
vet. Kortom, niets functio
neert nu meer.
Het laten wegslepen is de
enige oplossing, en wel te
rug naar de plaats waar het
laatst is getankt. Niet alleen
is dit het dichtstbij, maar de
bereidheid tot'de nu nood
zakelijke hulpverlening zal,
waar men zoeven heeft be
taald, ook het grootst zijn.
De tank moet namelijk ge
heel worden geleegd, wat
een omslachtige procedure
is, omdat de praktische af-
tapschroeven tegenwoordig
nauwelijks meer voorko
men. Overigens zijn tank
stations langs de grote weg
voor een dergelijke vorm
van hulpverlening meestal
helemaal niet ingericht.
Wie om die reden niet kan
worden geholpen, dient
zich meteen naar de garage
te laten slepen. In dit ver
band is ook het volgende
vermeldenswaard: Het bij
mengen van 2% dieselolie
kan een benzinemotor al
lelijk opbreken. Benzine
tankers doen er dus goed
aan goed te kijken of ze de
goede slang wel in de hand
hebben. Daarmee komen
wij bij de tweede mogelijk
heid.
Een auto met dieselmotor is
tot aan de tankreserve leeg
gereden en wordt per abuis
volgetankt met benzine. De
bestuurder
rijdt weg.
merkt niets en
Ook deze verkeerd getankte
diesel start nog zonder pro
blemen met de rest van de
dieselbrandstof, zodat - he
laas - geen vermoeden van
een fout opkomt. Dan ge
beurt er echter iets veron
trustends: de snorrende
werking van de diesel gaat
over in een hard kloppen,
de verbranding gaat hor
tend en stotend, de motor
vertoont een bijzonder la
waaiig, ratelend gedrag.
Wat duidelijk wordt als
men het volgende bedenkt:
de op de vonkende bougies
aangewezen benzine ont
moet hier in de dieselmotor
volkomen andere omstan
digheden. Er ontwikkelt
zich een weerspannig ont
stekingsgedrag en daarmee
een overmatig haperende
ontsteking. De verbranding
verloopt dus niet vlot en
soepel, de ingespoten ben
zine wordt in plaats daar
van als het ware als een sa
mengebalde lading ontsto
ken.
Het gaat er ongeveer net zo
aan toe als bij de koude start
van een diesel, nu echter op
een permanente wijze.
Hierdoor wordt de motor
overmatig mishandeld en
dit kan het begin zijn van
veel trammelant. Daarom is
het niet raadzaam te probe-
van onschadelijk zijn en
acuut gevaar? In een op su-
perbenzine gebouwde mo
tor tracht men door een bij
zonder hoge compressie van
het brandstofluchtmengsel,
dus door sterk samendruk
ken, de in de benzine aan
wezige energie optimaal te
benutten.
Superbenzine laat zich zon
der problemen in een der
gelijk kleine ruimte'samen-
persen: normale benzine
daarentegen verbrandt bij
hoge comprimering te snel
en zodoende hard stotend
en kloppend. Een dergelijk
ruw verbrandingsproces
kan zuigers, en lagers ruïne
ren, maar dit gebeurt over
het algemeen alleen bij een
rijstijl waarbij weinig wordt
geschakeld, bij sterk accele
reren en in het gebied van
dp maximumsnelheid. Mpt
andere woorden: de bij
vergissing getankte normale
benzine blijft in de super
benzinemotor onschadelijk,
als men een uitgesproken
behoedzame manier van
rijden in acht neemt. En
naarmate de tank leeg
wordt, dient men successie
velijk super benzine bij te
vullen. Daarmee is de zaak
gauw verholpen. Natuurlijk
vooropgesteld dat de bes
tuurder het pingelen en sto
ten hoort en daaruit de
juiste conclusie^ trekt. Op
merkzame luisteraars zijn
hierbij altijd in het voor
deel.
Super in plaats van normale
benzine
Geen twijfel mogelijk, hier
wordt alleen de portemon
nee schade berokkend, om
dat nu eenmaal bij super
ook een superbenzinemotor
hoort. Anders is deze dure
ren de dichtstbijzijnde hulp
op ei [en kracht te bereiken.
Wie met zijn kostbare mo
tor het goede voorheeft, zet
hem af en laat zich wegsle
pen.
Natuurlijk moet ook in dit
geval de tank worden ge
leegd, maar hier stoort een
zekere benzinerest - in
tegenstelling tot dieselolie -
in het geheel niet. Er wordt
zelfs.- voor het rijden tijdens
de winter - een bijmenging
van maximaal 30% benzine
voorgeschreven om de
startbereidheid te verzeke
ren. Dus een ho'eveelheid
van rond de 10 liter vormt
geen bezwaar. Maar er zijn
nog andere verwisselings
mogelijkheden.
Normale benzine in plaats
van super.
Ook hier gaan we uit van
dezelfde omstandigheden
als beschreven bij de eer
dergenoemde gevallen.
Allereerst zij opgemerkt.dat
deze vergissing veel minder
omslachtige gevolgen heeft:
de motor valt niet uit: hij
start ook steeds weer en de
tankinhoud kan worden
opgebruikt. Anderzijds
dreigt hier zware beschadi
ging van de motor als de
verwisseling onopgemerkt
blijft en dat is niet uitgeslo
ten. Wat is de oorzaak van
dit dicht bij elkaar liggen
vloeistof even zo nutteloos
als hifi-stereo op de gram
mofoon van opa. Wie deze
vergissing maakt, zal het
nooit merken, ten^j hij zo
prijsbewust leeft als het ei
genlijk hoort. Overigens
voeden talloze automobilis
ten hun pretentieloze mo
toren voor normale benzine
bewust met super benzine,
omdat het fabeltje van de
bruisende kracht van de tij
ger in de tank eenvoudig
niet uit te roeien is. Deze
lieden ervaren geheel sub
jectief een verbetering van
de motorprestaties, wat
weer tot een speciaal ge
luksgevoel leidt.
Aan het slot van onze
uiteenzetting blijkt dus. dat
uit een verkeerde pomp een
bijzonder vervelend onge
mak kan stromen, maar dat
daarbij onherstelbare scha
de voor de motor vrijwel is
uitgesloten. Dat moge een
ieder tot troost dienen, die
vroeg of laat in de situatie
terecht komt dat hij één van
de hierboven beschreven
ervaringen aan den lijve
ondervindt.
Het kan voorkomen dat
men tijdens een tot dan toe
vlotte reis benzine in plaats
van diesel of diesel in plaats
van benzine tankt. De bes
tuurder op de foto tankt
benzine in zijn Volkswagen
Golf GLD. De gevolgen
zijn niet mis.
CCASIÓMAUTOSHO w
Citroen 2CV4 Spec, crème..
1979
f
5.450 -
Citroen 2CV4 Spec, rood
1981
f
7.950,-
Datsun Cherrydec.
1979
f
7.950,-
Fiat 128 CL
1977
4.450-
Fiat Ritmo 65 CL
1980
f
10.650,-
Ford Escort 1300
1979
f
8.950-
Ford Granada 2.3 (gas)
1977
f
6.500 -
Ford Taunus Stationcar
1976
4.650 -
Ford Fiësta 1100 L
1979
9.250,-
Opel Rekord 2300D
1981
f
14.950-
Peugeot 504 GLD autom.
1977
f'
7.500 -
Renault 5 L
1978
f'
5.450,-
Renault 14 TL LPG
1980
f
9.950,-
Renault 18 TS
1980
f
9.950,-
Suzuki bestelbus (Carrv)
198?
f
9.450 -
Toyota Carina Stat.car LPG
1979
8.450,-
Van Dijke B.V.
Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes
tel. 01100-11440/14560
Wissenkerke 01107-1477
Opel Rekord 20S 4-drs Berlinetta LPG aut
Opel Kadett Stationcar 1 200S
Opel Kadett Stationcar
2x Opel Kadett 4-drs. de luxe
Opel Ascona 1 600 4-drs
Opel Ascona 1 900 de luxe L P G
Austin Mini 1 000
Ford Escort 1300 automatic
Ford Taunus 1 600 L, 4-drs.
Ford Escort 1 100 L schuifd LPG
Fiat 1 28, 4-drs.
Honda Civic 5-drs De Luxe
Mitsubishi Colt GL
Citroen GS Club
Fiat Ritmo 75 CL
Renault 1 6 TL LPG
Renault 5 TL
VW Golf
Peugeot 505 GR Diesel
Honda Motorfiets CB 750 F
1980 -
apr
1 976 -
1982
1981
1979
1981
1976
1980
1976
1977
1980
1982
1977
1 981
1980
1977
1979
1980
1 980
1981
.1980
.1 981
Rekord E 2300 Diesel 4-drs.
Rekord E 2300 Diesel
Berlina aut.
Manta CC 2.0 N
Ascona C de Luxe
Ascona B 2-drs. 1900 N huur
Ascona B 4-drs. 1900 N de L.
Ascona B 4-dr^. 20 Diesel
Ascona B 4-drs. 1900 N.
m. gas, huur
Kadett D 3-drs. 1300 N Spec.
Kadett 4-drs. 1300 N Spec.
Kadett C 2-drs. 1200 N Spec.
Kadett C 2-drs.
Kadett C 3-drs. 1200 N,
Spec, car
Kadett C 2-drs. 1200 N
Kadett C 1200 N Special
Kadett C 2-drs.
Kadett C
Kadett 2-drs. type B
Renault 4 GTL
Renault 18 TS 4-drs. huur
Renault 14 TL
Renault 5 TS Monte Carlo
Citroen GS 4-drs. Spec.
Fiat Ritmo 75 CL
Ford Taunus 1600 Bravo
2-drs.
Ford Taunus 1600 L 2-drs.
Honda Civic
Honda Civic
Mazda 626 Hardtop 20
Peugeot 305 4-drs. GLS
VW-Golf 1500 S
VW-Kever
VW-Kever
Vauxhall Chevette
Subaru
Simca 1100
Daihatsu Charade
groen
bruin
rood
rood
rood
bruin
rood
rood
wit
goud
oranje
oranje
goud
geel
blauw
wit
groen
zilver
rood
geel
blauw
rood
blauw
goud
zilver
grijs
blauw
wit
geel
rood
zilver
rood
groen
1980 89.000 km
1980
1979
1981
1980
1980
km
81.000 km
27.000 km
32.000 km
75.000 km
1979 109.000 km
1979 119.000 km
1982 6.800 km
1981 24.000 km
1978 56.000 km
1977 km
1977 89
1977 72.
1979 60.
1975 118.
1977 45.
1972 100,
1980 44
1980 62
1979 60
1978 62
1979 86
1981
.000 km
.000 km
.000 km
000 km
.000 km
,000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
1981
1979
1978
1976
1982
1981
1979
1972
18.000 km
40.000 km
73.000 km
90.000 km
76.000 km
64.000 km
55.000 km
90.000 km
1977
1978 47.000 km
1978 63.000 km
1981 24.000 km
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, tel. 01184-1 7100
Verkopers D. Dekker, 01184 62693
en B. Smits, 01192-1897
Eigenaar P. Schouwenaar, 01102-1631
OPEL
Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot.
TELEFOON 01184-18940 WOONHUISAANSLUITING 1301 7
4382 KK VLISSINGEN - CRUQUIUSSTRAAT 35
Ford Fiësta 1100 L
Ford Escort 1300 L
Opel Ascona 2.0 SR
Toyota Corolla
Ford Granada 2000 combi
Ford Fiësta 1100 L
Ford Escort 1300 L
Ford Taunus 1600 L met L.P.G.
Ford Escorl'Kombi Aut.
Mazda 929
Peugeot 305 GL
Toyota CoroTla
VW Golf S
Datsun Cherry F II
Toyota Starlet
Innocenti 1000
Talbot Horizon Ultra
Renault 5 TL
Mitsubishi Lancer
1980.
1982.
1980.
1977.,
1978..
1979..
1976.
1981.
1978..
1980..
1979.
1975
1979.,
1978..
1979..
1981..
1982..
1981..
1981...
11.000.-
5750.-
3.500.-
13.500.-
7.500.-
11.500.-
9.750.-
2.500.-
10.500.-
6.250.-
9.250.-
9.750.-
14.500.-
12.500.-
11.500.-
Alle auto's boven 5000.- 3 maanden volledige garantie
X;Xv
jij
metaallak
$11
lichtmetalen wielen
metaallak :j;i;jj
1
zoemer op licht
lichtmetalen wielen
XvJv
met 60/14 serie banden
II
spatlappen jjjijij
1 9
mistachterlicht
met 60 serie banden
mistlampen achter/voor
mistachterlicht jijiji;
buitenspiegel van binnenuit
toeren/dagteller
sportstuur
i$$i
E.H.B.O. box sleepkabel jjjjjjj
jj:
verstelbaar
sportstuur
achterspoiler
gevarendriehoek res. lampen jjjjjjj
ijij 9
extra bergruimte
achterspoiler
rally instrumenten
bagagerek giji;
1 9
verlichting koffer/motor
sportspiegel
i$$i
2 kleuren uitvoering
i$$i
windkappen jijiji:
iji; 9
getint glas
2 kleuren uitvoering
i$$i
getint glas
i$$i
kofferverlichting jij:!:
jij:
hoofdsteunen achter
getint glas
recaro stoelen
i$$i
cassetterek jijiji:
jij:
radio/cassette stereo
klokje
radio/cassette stereo
radio/cassette stereo jjjjjj:
I
zonnedak
enz. enz.
jijijijiji
zonnedak
i$$i
zonnedak jijiji
1 9
zonnefiltergordijn achter
i$$i
zwarte achtersteven
verlichte toiletspiegel ijijij
1 9
luxe stuurwiel
i|i
enz. enz.
V/VVV
gordels achter jijii;
chroom sierringen
$11
enz. enz. jjijij
vinyl dak
Adviesprijs
Hendriksprijs
20.577- jij::::::: Adviesprijs 28.416-
18.950,- jij:jij:jj Hendriksprijs25.750,-
Adviesprijs27.287,- jijijijiji Adviesprijs
Hendriksprijs 25.750,- jijjjjjjjj- Hendriksprijs
26.822-
24.950-
VB0ONE'
i SHOW L
KAPt a 00-21.00 uur
'rii4a6,5^004,.-
ïaterdaê