Verkeerde brandstof is getankt? VAN DAM ME Autobedrijf Joosse Welkom op de OPEL SHOW te Heinkenszand met vele zeer speciale Showaanbiedingen. van bougie tot bumper wetenswaardigheden uit autoland Van onze autoredactie DE FAAM - DE VLISSINGER UW WEEKBLAD JANSSENS VLISSINGEN B.V. KAREL HOOGERHEIJDE AUTOSCHADE „riering ter plekke 1 vriiblV|Ve^® Woensdag 6 april 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER VA'NjPJJKE AUTOBEDRIJF GM Taxatie en herstellen van autoschade Uitdeuken - Spuiten - Moffelen Leenauto beschikbaar Gildeweg 20, tel. 01184-19420 VLISSINGEN Oude Rijksweg 60, tel. 01182-1551 NIEUW- EN ST. JOOSLAND Kadett „sport" 3 deurs Ascona „sport" 2 deurs 16S Ascona „familiale" 5 deurs 16S Ascona „comfort" 4 deurs 16S m m 9 Uw voordeel 1.627j~ ijgijij Uw voordeel 2.666,"" jijijijiji Uw voordeel 1.537,- Uw voordeel 1.872,— AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU Haastig wringt de bestuur der zich bij het tankstation tussen de pompen en de au to's door. Hij ontdekt een onbezette pomp die men zelf moet bedienen. In gedach ten verzonken vult hij zijn tank, betaalt en wil snel verdwijnen. Maar hij heeft de verkeerde pomp gepakt en daarom ook de verkeerde brandstof. Wat nu? Dit gebeurt vaker dan men denkt en wie durft te bewe ren dat het hem zelf niet een keer zou kunnen overko men? Bij onderzoek is ge bleken. dat bij de verschil lende motortypen de zaken heel verschillend liggen en er dus geen eenheidsrecept is. Er zijn een aantal moge lijkheden: Een auto met een benzine motor is tot aan zijn reserve leeg gereden en wordt bij vergissing met dieselolie vol- getankt. De bestuurder merkt het niet en rijdt weer weg. Starten en wegrijden ge schieden dankzij de benzi nereserve in het brandstof systeem nog zonder waar schuwingsverschijnselen. Omdat echter benzine en dieselolie zich snel met el kaar vermengen, is de voorraad zuivere benzine snel verdwenen en begint de blauwe rook-fase, een gezien -aan de uitlaat on miskenbaar teken van mo torische spijsverteringspro blemen. De argeloze auto mobilist wordt al snel ver rast door een stotterende motorwerking en overslaan van de motor. Na enkele honderden meters stopt de motor, want door de in ver gelijking met benzine te dikke dieselolie ontbreekt het in de benzinemotor aan een intensieve verstuiving en kan dus niet op een voor verbranding geschikte wijze worden vergast. Binnen de kortst mogelijke tijd is het hele brandstofsysteem door de olieachtige vloeistof ver stopt en worden de bougies vet. Kortom, niets functio neert nu meer. Het laten wegslepen is de enige oplossing, en wel te rug naar de plaats waar het laatst is getankt. Niet alleen is dit het dichtstbij, maar de bereidheid tot'de nu nood zakelijke hulpverlening zal, waar men zoeven heeft be taald, ook het grootst zijn. De tank moet namelijk ge heel worden geleegd, wat een omslachtige procedure is, omdat de praktische af- tapschroeven tegenwoordig nauwelijks meer voorko men. Overigens zijn tank stations langs de grote weg voor een dergelijke vorm van hulpverlening meestal helemaal niet ingericht. Wie om die reden niet kan worden geholpen, dient zich meteen naar de garage te laten slepen. In dit ver band is ook het volgende vermeldenswaard: Het bij mengen van 2% dieselolie kan een benzinemotor al lelijk opbreken. Benzine tankers doen er dus goed aan goed te kijken of ze de goede slang wel in de hand hebben. Daarmee komen wij bij de tweede mogelijk heid. Een auto met dieselmotor is tot aan de tankreserve leeg gereden en wordt per abuis volgetankt met benzine. De bestuurder rijdt weg. merkt niets en Ook deze verkeerd getankte diesel start nog zonder pro blemen met de rest van de dieselbrandstof, zodat - he laas - geen vermoeden van een fout opkomt. Dan ge beurt er echter iets veron trustends: de snorrende werking van de diesel gaat over in een hard kloppen, de verbranding gaat hor tend en stotend, de motor vertoont een bijzonder la waaiig, ratelend gedrag. Wat duidelijk wordt als men het volgende bedenkt: de op de vonkende bougies aangewezen benzine ont moet hier in de dieselmotor volkomen andere omstan digheden. Er ontwikkelt zich een weerspannig ont stekingsgedrag en daarmee een overmatig haperende ontsteking. De verbranding verloopt dus niet vlot en soepel, de ingespoten ben zine wordt in plaats daar van als het ware als een sa mengebalde lading ontsto ken. Het gaat er ongeveer net zo aan toe als bij de koude start van een diesel, nu echter op een permanente wijze. Hierdoor wordt de motor overmatig mishandeld en dit kan het begin zijn van veel trammelant. Daarom is het niet raadzaam te probe- van onschadelijk zijn en acuut gevaar? In een op su- perbenzine gebouwde mo tor tracht men door een bij zonder hoge compressie van het brandstofluchtmengsel, dus door sterk samendruk ken, de in de benzine aan wezige energie optimaal te benutten. Superbenzine laat zich zon der problemen in een der gelijk kleine ruimte'samen- persen: normale benzine daarentegen verbrandt bij hoge comprimering te snel en zodoende hard stotend en kloppend. Een dergelijk ruw verbrandingsproces kan zuigers, en lagers ruïne ren, maar dit gebeurt over het algemeen alleen bij een rijstijl waarbij weinig wordt geschakeld, bij sterk accele reren en in het gebied van dp maximumsnelheid. Mpt andere woorden: de bij vergissing getankte normale benzine blijft in de super benzinemotor onschadelijk, als men een uitgesproken behoedzame manier van rijden in acht neemt. En naarmate de tank leeg wordt, dient men successie velijk super benzine bij te vullen. Daarmee is de zaak gauw verholpen. Natuurlijk vooropgesteld dat de bes tuurder het pingelen en sto ten hoort en daaruit de juiste conclusie^ trekt. Op merkzame luisteraars zijn hierbij altijd in het voor deel. Super in plaats van normale benzine Geen twijfel mogelijk, hier wordt alleen de portemon nee schade berokkend, om dat nu eenmaal bij super ook een superbenzinemotor hoort. Anders is deze dure ren de dichtstbijzijnde hulp op ei [en kracht te bereiken. Wie met zijn kostbare mo tor het goede voorheeft, zet hem af en laat zich wegsle pen. Natuurlijk moet ook in dit geval de tank worden ge leegd, maar hier stoort een zekere benzinerest - in tegenstelling tot dieselolie - in het geheel niet. Er wordt zelfs.- voor het rijden tijdens de winter - een bijmenging van maximaal 30% benzine voorgeschreven om de startbereidheid te verzeke ren. Dus een ho'eveelheid van rond de 10 liter vormt geen bezwaar. Maar er zijn nog andere verwisselings mogelijkheden. Normale benzine in plaats van super. Ook hier gaan we uit van dezelfde omstandigheden als beschreven bij de eer dergenoemde gevallen. Allereerst zij opgemerkt.dat deze vergissing veel minder omslachtige gevolgen heeft: de motor valt niet uit: hij start ook steeds weer en de tankinhoud kan worden opgebruikt. Anderzijds dreigt hier zware beschadi ging van de motor als de verwisseling onopgemerkt blijft en dat is niet uitgeslo ten. Wat is de oorzaak van dit dicht bij elkaar liggen vloeistof even zo nutteloos als hifi-stereo op de gram mofoon van opa. Wie deze vergissing maakt, zal het nooit merken, ten^j hij zo prijsbewust leeft als het ei genlijk hoort. Overigens voeden talloze automobilis ten hun pretentieloze mo toren voor normale benzine bewust met super benzine, omdat het fabeltje van de bruisende kracht van de tij ger in de tank eenvoudig niet uit te roeien is. Deze lieden ervaren geheel sub jectief een verbetering van de motorprestaties, wat weer tot een speciaal ge luksgevoel leidt. Aan het slot van onze uiteenzetting blijkt dus. dat uit een verkeerde pomp een bijzonder vervelend onge mak kan stromen, maar dat daarbij onherstelbare scha de voor de motor vrijwel is uitgesloten. Dat moge een ieder tot troost dienen, die vroeg of laat in de situatie terecht komt dat hij één van de hierboven beschreven ervaringen aan den lijve ondervindt. Het kan voorkomen dat men tijdens een tot dan toe vlotte reis benzine in plaats van diesel of diesel in plaats van benzine tankt. De bes tuurder op de foto tankt benzine in zijn Volkswagen Golf GLD. De gevolgen zijn niet mis. CCASIÓMAUTOSHO w Citroen 2CV4 Spec, crème.. 1979 f 5.450 - Citroen 2CV4 Spec, rood 1981 f 7.950,- Datsun Cherrydec. 1979 f 7.950,- Fiat 128 CL 1977 4.450- Fiat Ritmo 65 CL 1980 f 10.650,- Ford Escort 1300 1979 f 8.950- Ford Granada 2.3 (gas) 1977 f 6.500 - Ford Taunus Stationcar 1976 4.650 - Ford Fiësta 1100 L 1979 9.250,- Opel Rekord 2300D 1981 f 14.950- Peugeot 504 GLD autom. 1977 f' 7.500 - Renault 5 L 1978 f' 5.450,- Renault 14 TL LPG 1980 f 9.950,- Renault 18 TS 1980 f 9.950,- Suzuki bestelbus (Carrv) 198? f 9.450 - Toyota Carina Stat.car LPG 1979 8.450,- Van Dijke B.V. Hoek Rijksweg-Ringbaan West, Goes tel. 01100-11440/14560 Wissenkerke 01107-1477 Opel Rekord 20S 4-drs Berlinetta LPG aut Opel Kadett Stationcar 1 200S Opel Kadett Stationcar 2x Opel Kadett 4-drs. de luxe Opel Ascona 1 600 4-drs Opel Ascona 1 900 de luxe L P G Austin Mini 1 000 Ford Escort 1300 automatic Ford Taunus 1 600 L, 4-drs. Ford Escort 1 100 L schuifd LPG Fiat 1 28, 4-drs. Honda Civic 5-drs De Luxe Mitsubishi Colt GL Citroen GS Club Fiat Ritmo 75 CL Renault 1 6 TL LPG Renault 5 TL VW Golf Peugeot 505 GR Diesel Honda Motorfiets CB 750 F 1980 - apr 1 976 - 1982 1981 1979 1981 1976 1980 1976 1977 1980 1982 1977 1 981 1980 1977 1979 1980 1 980 1981 .1980 .1 981 Rekord E 2300 Diesel 4-drs. Rekord E 2300 Diesel Berlina aut. Manta CC 2.0 N Ascona C de Luxe Ascona B 2-drs. 1900 N huur Ascona B 4-drs. 1900 N de L. Ascona B 4-dr^. 20 Diesel Ascona B 4-drs. 1900 N. m. gas, huur Kadett D 3-drs. 1300 N Spec. Kadett 4-drs. 1300 N Spec. Kadett C 2-drs. 1200 N Spec. Kadett C 2-drs. Kadett C 3-drs. 1200 N, Spec, car Kadett C 2-drs. 1200 N Kadett C 1200 N Special Kadett C 2-drs. Kadett C Kadett 2-drs. type B Renault 4 GTL Renault 18 TS 4-drs. huur Renault 14 TL Renault 5 TS Monte Carlo Citroen GS 4-drs. Spec. Fiat Ritmo 75 CL Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs. Ford Taunus 1600 L 2-drs. Honda Civic Honda Civic Mazda 626 Hardtop 20 Peugeot 305 4-drs. GLS VW-Golf 1500 S VW-Kever VW-Kever Vauxhall Chevette Subaru Simca 1100 Daihatsu Charade groen bruin rood rood rood bruin rood rood wit goud oranje oranje goud geel blauw wit groen zilver rood geel blauw rood blauw goud zilver grijs blauw wit geel rood zilver rood groen 1980 89.000 km 1980 1979 1981 1980 1980 km 81.000 km 27.000 km 32.000 km 75.000 km 1979 109.000 km 1979 119.000 km 1982 6.800 km 1981 24.000 km 1978 56.000 km 1977 km 1977 89 1977 72. 1979 60. 1975 118. 1977 45. 1972 100, 1980 44 1980 62 1979 60 1978 62 1979 86 1981 .000 km .000 km .000 km 000 km .000 km ,000 km .000 km .000 km .000 km .000 km .000 km 1981 1979 1978 1976 1982 1981 1979 1972 18.000 km 40.000 km 73.000 km 90.000 km 76.000 km 64.000 km 55.000 km 90.000 km 1977 1978 47.000 km 1978 63.000 km 1981 24.000 km Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, tel. 01184-1 7100 Verkopers D. Dekker, 01184 62693 en B. Smits, 01192-1897 Eigenaar P. Schouwenaar, 01102-1631 OPEL Met een Loodsje-Faampje vangt u geen bot. TELEFOON 01184-18940 WOONHUISAANSLUITING 1301 7 4382 KK VLISSINGEN - CRUQUIUSSTRAAT 35 Ford Fiësta 1100 L Ford Escort 1300 L Opel Ascona 2.0 SR Toyota Corolla Ford Granada 2000 combi Ford Fiësta 1100 L Ford Escort 1300 L Ford Taunus 1600 L met L.P.G. Ford Escorl'Kombi Aut. Mazda 929 Peugeot 305 GL Toyota CoroTla VW Golf S Datsun Cherry F II Toyota Starlet Innocenti 1000 Talbot Horizon Ultra Renault 5 TL Mitsubishi Lancer 1980. 1982. 1980. 1977., 1978.. 1979.. 1976. 1981. 1978.. 1980.. 1979. 1975 1979., 1978.. 1979.. 1981.. 1982.. 1981.. 1981... 11.000.- 5750.- 3.500.- 13.500.- 7.500.- 11.500.- 9.750.- 2.500.- 10.500.- 6.250.- 9.250.- 9.750.- 14.500.- 12.500.- 11.500.- Alle auto's boven 5000.- 3 maanden volledige garantie X;Xv jij metaallak $11 lichtmetalen wielen metaallak :j;i;jj 1 zoemer op licht lichtmetalen wielen XvJv met 60/14 serie banden II spatlappen jjjijij 1 9 mistachterlicht met 60 serie banden mistlampen achter/voor mistachterlicht jijiji; buitenspiegel van binnenuit toeren/dagteller sportstuur i$$i E.H.B.O. box sleepkabel jjjjjjj jj: verstelbaar sportstuur achterspoiler gevarendriehoek res. lampen jjjjjjj ijij 9 extra bergruimte achterspoiler rally instrumenten bagagerek giji; 1 9 verlichting koffer/motor sportspiegel i$$i 2 kleuren uitvoering i$$i windkappen jijiji: iji; 9 getint glas 2 kleuren uitvoering i$$i getint glas i$$i kofferverlichting jij:!: jij: hoofdsteunen achter getint glas recaro stoelen i$$i cassetterek jijiji: jij: radio/cassette stereo klokje radio/cassette stereo radio/cassette stereo jjjjjj: I zonnedak enz. enz. jijijijiji zonnedak i$$i zonnedak jijiji 1 9 zonnefiltergordijn achter i$$i zwarte achtersteven verlichte toiletspiegel ijijij 1 9 luxe stuurwiel i|i enz. enz. V/VVV gordels achter jijii; chroom sierringen $11 enz. enz. jjijij vinyl dak Adviesprijs Hendriksprijs 20.577- jij::::::: Adviesprijs 28.416- 18.950,- jij:jij:jj Hendriksprijs25.750,- Adviesprijs27.287,- jijijijiji Adviesprijs Hendriksprijs 25.750,- jijjjjjjjj- Hendriksprijs 26.822- 24.950- VB0ONE' i SHOW L KAPt a 00-21.00 uur 'rii4a6,5^004,.- ïaterdaê

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1983 | | pagina 10