MIDDELBURGSCHE COURANT 3e wederopbouw van Middelburg Zeeland nog geïsoleerd* België geeft zich over dommer 119 - 183e Jaargang 'provinciale JSeeniusrfoe w.o. de GOESCHE COURANT A° 1813 Dinsdag 28 Mei 1940 Distributie van koffie en thee. Aan de verbindingen wordt hard gewerkt. Weer een Autobusdienst Goes-Middelburg ONZE REDACTIE m !ad Uitgave C.V. De Middelburgsche Courant, -x te GOESredactie en administratie Turfkade 15, 863 te MIDDELBURG redactie Langeviele 67, Tel. administratie Klein Vlaanderen 24, Tel. 575, Postgiro Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes ƒ2.30, i 2.50 per kwartaal. Weekabonnementen in Middelburg en Goes 18 cent. Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum ƒ2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbeta ling. „Brieven, of adres bureau van dit blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 cent. T Sl; Autoriteiten oriënteeren zich. Het is alleszins begrijpelijk, dat wij in pers van Middelburg, nu de eérste ketting over de ramp, die onze goede schoone stad trof, eenigszins geluwd ons naarstig verdiepen in het toekoms- Jge uiterlijk van onze woonplaats. Men kan bijna niemand treffen, die niet iv©r den wederopbouw denkt, en iraat. Allerlei geruchten over plannen, die eeds vast zouden staan, doen de ronde. De een weet, dat het in de bedoeling 'er autoriteiten ligt, alle gronden, waar- p thans de steenresten van huizen en rinkels liggen, te onteigenen een ander eeft vernomen, dat Rijkskanselier Hitier eloofd zou hebben, het stadhuis en de &rHi-rrebouwen ZOo spoedig mogelijk te en, een derde heeft uit de beste -nomen, dat met het puin, waar- idelburg thans zoo rijk is, het op den Dam zal worden ge- mpt. Bij de bevoegde autoriteiten hebben geinformeerd, wat van al deze be lten waar is. Niets" deelde men ons mede. ..Omtrent den wederopbouw van Mid- leiburg staat nog niets vast". Er zijn weliswaar reeds verschillende n'gevaardigden van Dr. Ir. J. A. RINGERS, egeeringscommissaris voor den weder houw, in onze stad geweest, maar deze K oben zich uitsluitend van den toestand de hoogte gesteld, en ze hebben Mid- ft lburg weer verlaten, zonder zelfs ook xar vage lijnen voor de restauratie uit f stippelen. Dit geldt zoowel Mr. Dr. Frederiks, se- ataris-generaal van binnenlandsche za- ■n, die Zaterdag hier vertoefde, als de chitecten van den Rijksgebouwen-dienst van Monumentenzorg, die naar Mid- ulburg kwamen. Niemand weet nog, hoe Middelburg uit le .overgangsperiode te voorschijn zal xeden, en het heeft dus niet den minsten n, zich thans te verheugen of te ergeren ,rer allerlei plannen met betrekking tot -n wederopbouw, die de ronde doen. Iets anders is, dat enkele bouwkundi ge rijksambtenaren een voorloopig onder zoek hebben ingesteld naar de resten van enkele gebouwen, teneinde na te gaan, in hoeverre het eventueel mogelijk zou zijn, deze in vroegeren staat te herstellen. Dit onderzoek gold o.a. het stadhuis en de Abdij-gebouwen. Volgens deze des kundigen is het technisch zeer wel mo gelijk zoowel het stadhuis als de abdij gebouwen in hun luister te herstellen. Op het abdij-plein zijn de architectoni sche waarden vrijwel alle in stand geble ven de meeste verwoestingen werden aangericht aan de panden, die uit bouw kundige overwegingen te veroordeelen Waren. Van de Abdij-gebouwen zijn de kapit telzaal, de kloostergang met gewelven, de kelder onder de Statenzaal, het Munt- poortje met gewelven en de daarboven gelegen ruimten, volkomen in tact geble ven. In verband met de restauratie-plannen, die reeds voor het uitbreken van den oor log. bestonden, heeft de vernieling van sommige onderdeelen der Abdij (we den ken aan hef hotel, en aan de gebouwen in de Burg, achter de ambtswoning van den commissaris) om het eens kras uit te drukken, niet eens zulk een tragisch karakter als op het eerste gezicht lijkt. We dienen ons te verheugen over he.t feit, dat herstel van twee belangrijke Mid delburgsche waarden, van het stadhuis en van de Abdij, technisch mogelijk is gebleken, en dat dus, zoo de overheid er het geld voor over heeft, Zeeland' s hoofdstad eerlang opnieuw zal beschik ken over de bouwkundige juweelen, die mede onze stad een wereld-reputatie hebben bezorgd. Over den wederopbouw van de ge schonden straten in de binnenstad, staat al evenmin iets vast als over het herstel van de officieele gebouwen. Er is weliswaar door den inspecteur der volkshuisvesting reeds een zeer voorloo- pig schetsplan gemaakt, dat aan het oor deel van den regeeringscommissaris voor den wederopbouw zal worden onderwor pen, doch dit is ook alles Met ingang van heden, is de verkoop voorloopïg verboden. Het departement van handel, nijverheid i scheepvaart maakt bekend, dat in ver- ind met de beschikbare hoeveelheid offie er thee, binnenkort tot distributie an deze artikelen zal worden overge- aan. Teneinde er voor te kunnen zorgdragen, at bij den aanvang van de distributie 3 winkels over voldoende voorraden ©schikken, is de aflevering en verkoop an thee en koffie aan consumenten met ngang van Dinsdag 28 Mei geheel ver joden. Met ingang van genoemden latum is voorts verboden het koopen, ver- oqpen en afleveren aan den handel, ander de vereischte schriftelijke vergun ing. Deze verbodsbepalingen gelden ook /oor het uitvoeren van reeds gedane estellingen. Kapelle na den oorlogsstorm. Met mail en macht aan den opbouw.. Men schrijft ons uit KapelleAan de herstelling van de Ned. Herv. kerk alhier, welke dateert uit 1427 (volgens den kro niekschrijver Bijlo nog eerder), wordt met alle ten dienste staande krachten ge werkt. De godsdienstoefening is gehouden Zondag j.l. in het lokaal Obadja. Een groot, wijd gat is geslagen in de dakbedekking naast den toren, welke ook (el beschoten is (Enkele jaren geleden werd hij gerestaureerd). Verder is een der pilaion, waarop de kerk rust, ernstig beschadigd. Vele zitplaatsen zijn ver- lield. Kapelle heeft 5 burgers te betreuren, die het leven verloren. Aan de dakloozen werd reeds de eerste ïulp verleendaanschaffing van huis rad en kleeding. Door de burgerij wordt mild gegeven. 'apelle-Biezelinge telt ruim 3000 inwoners.- -en bedrag van ƒ4106.werd door de llaartoe gevormde commissie ingezameld. Doodgeschoten. \H©t Italiaansche blad Popoio di Roma scfejuft, dat twee Fransche generaals en eiJÈSP officieren zijn doodgeschoten, in --1 -- rromrrrrkt» fouten, Vereenïging voor Ziekenhuis- verpleging op Zuid- en Noord- Beveland. Ook deze vereeniging heeft, blijkens een circulaire aan de onderafdeelingen en boden, haar normalen arbeid weer hervat. Deze arbeid is trouwens practisch niet onderbroken geweest, want ook in de oorlogsweek werden nog patiënten voor operaties enz. opgenomen. Een vereeniging als deze kan nu een maal niet gemist worden. Het bestuur verzoekt dan ook, blijkens de advertentie in dit nr, om met de be taling en inning der contributies ten spoedigste regelmatig voort te gaan. Er moet, om moeilijkheden bij opname te voorkomen, tegen gewaakt worden, dat achterstand in de contributiebetaling ontstaat. Natuurlijk zal in sommige gevallen, (b.v. in die gemeenten, welker bewoners geëvacueerd zijn geweest, of die door oorlogsomstandigheden alles zijn kwijt geraakt) eenige soepelheid worden be tracht, om den achterstand in te halen. Zooals in een vorige advertentie is medegedeeld, worden krachtens besluit der alg. vergadering in Sept. j.l. alleen normale opnamen vergoed, als het dus patiënten betreft, die ook in nor male omstandigheden zouden zijn op genomen. Uet bestuur zal zich later nog moeten beraden, of voor hen, die door oorlogs geweld zijn gewond, iets kan worden ge daan. Veere niet ernstig getroffen. VEERE. Veere is met betrekkelijk wei nig kleerscheuren van de achter ons lig gende oorlogsdagen afgekomen. De monumentale gebouwen hebben niet geleden. De grootste ravage is aan de sluishuizen aangericht, waarvan sommige onbewoonbaar zijn geworden. Hierop volgt dat deel der kade, dat tusschen de Wagenaarstraat en de Kapellestraat ligt. Door een drietal bommen, waarvan een tegen den kademuur in den modder te recht kwam en twee achter de kadehui zen in het land vielen, is vrij groote schade aan huisruiten en het glaswerk der kas sen in de Kwartierstraat aangebracht. Verder bepaalt zich de schade tot ruiten, die door den luchtdruk of door mitrailleur kogels vernield werden. Dooden of ge wonden zijn tengevolge der luchtaanval- den niet te betreuren. Uit Berlijn wordt gemeld: Onder den druk van de vernietigende uitwerking van de Duitsche wapenen, heeft de Koning der Belgen het besluit genomen den verderen tegenstand te sta ken en om wapenstilstand te verzoeken. Hij heeft ingestemd met den Duitschen eisch tot onvoorwaardelijke capitulatie. Het Belgische leger heeft daarom op den dag van heden de wapenen neergelegd en opgehouden te bestaan. Buitschland, Noorwegen en Denemarken. Regeling van econo mische vraagstukken. Naar het D.N.B. uit Oslo meldt, spreekt een Noorsch blad met waardeering over Duitschland's tegemoetkoming aan de iconomische problemen in Noorwegen en Denemarken. Het gevolg hiervan is o.a. geweest een verhooging van de prijzen der landbouwproducten. De afzet van de enorme Deensche varkensproductie naar Duitschland werd-geregeld, waardoor het Duitsche vet-probleem meteen is opgelost. Italië wil zich van zijn boeien bevrijden". 't Italiaansche blad „Giornale d'Italia" schrijft, dat het tijd wordt de drie knoop punten in de Middellandsche zee Suez, Gibraltar en de Dardanellen door te hak ken. Engeland wil zijn macht en hege monie in de Middellandsche zee voort zetten, maar Italië wil zich van deze boeien bevrijden. De willekeur van Groot Brittannië kan, zoo schrijft het blad, niet verder gehandhaafd worden. Engeland controleert met zijn controle-stations de zee, die niet zijn zee is. Engeland heeft steeds vermeden dat Italië zijn invloed deed gelden. Italië heeft de vernederin gen lang genoeg geduld. Thans moet, zoo vervolgt het blad, Italië baas in eigen zee zijn en de drie genoemde knooppun ten moeten nu worden doorgehakt. Ook het Italiaansche blad „Tevere houdt zich met de kwestie der Middelland sche zee bezig. Het blad betoogt, dat het Suezkanaal gemakkelijk versperd kan worden door een gezonken schip, waar door de- Engelscher.êhier schaakmat zou den zijn gezet. Italië heeft een overwicht in de lucht en kan uit dien hoofde het Oosten van de Middellandsche zee beheerschen. Ook de machtige duikbooten-vloot van Italië is ten deze van groote beteekenis. Het Italiaansche blad Livorno Fascista schrijft, dat in Nice (Frankrijk) 50.000 Ita lianen leven, welke stad volledig het Ita- liaansch karakter heeft behouden. Bijna zonder onderbreking is Nice, van 1388 tot 1880 Italiaansch geweest, aldus het blad. Men twijfelt er aan dat door overeenkomsten of door verklaringen de kwestie tot welke natie Nice behoort, kan worden opgelost. Bommen op niet-militaire doelen. Uit Keulen wordt gemeld, dat tot d© steden in West Duitschland, waarop vijandelijke vliegtuigen des nachts bom men hebben geworpen op niet-militaire doelen, de stad Gulik behoort. In het nabijgelegen Selgersdorff heb ben eveneens vijandelijke vliegtuigen bommen geworpen, waarbij enkele hui zen werden verwoest. Een persoon werd gedood en eenige anderen zwaar gewond. „Gibraltar voor Spanje". In verschillende Spaansche steden zijn gisteren betoogingen tegen Engeland ge houden. De demonstranten voerden doe ken met zich mede, met de opschriften „Gibraltar voor Spanje". GRUWEL-BERICHTEN. Uit Berlijn wordt gemeld: De Duitsche bladen houden zich op nieuw bezig met de talrijke gruwelbe- richten, welke door de vijanden van Duitschland worden verspreid. Het doel van deze ophitsingen, zoo schrijft de „Berliner Lokalanzeiger", is, om tot eiken prijs hulp van andere volkeren te krijgen en de bevolking van België en Frankrijk aan te zetten tot een wilden strijd tegen de Duitsche soldaten, teneinde de Duit sche weermacht in nieuwe moeilijkheden te brengen. De „Berliner Boersenzeitung" wijst in dit verband op het vermoorden van Duit sche vliegers door Fransche soldaten, en constateert ten aanzien van deze schen ding van het volkerenrecht, dat generaal- veldmaarschalk Goering heeft aangekon digd, elk afzonderlijk geval te zullen la ten onderzoeken, teneinde daaruit de noo- dige gevolgen te trekken. In tegenstelling tot een vorigen oorlog, zoo schrijft de „Völkische Beobachter", is Duitschland zijn tegenstander ook de baas op het gebied van de oorlogvoering in het geschreven en gesproken woord. Wij Zeeuwen hebben de laatste weken aan den lijve ondervonden wat het be- teekent „op een eiland te wonen". Terwijl elders in den lande vrijwel alles' weer normaal functionneerde, waren wij verstoken van de voornaamste verbin dingsmiddelen met overig Nederland, en van onderlinge communicatie. Omdat we in de oorlogszone zaten, konden we niet telegrafeeren of telefoneerenonze post was dagen lang onderweg, en alleen de genen die fietsbeenen of een auto, ben zine en een rij-vergunning hadden, zagen kans familieleden, buiten Zeeland wo nend, te bezoeken. De Zeeuwen, aan den overkant van de Wester-Schelde waren er nog erger aan toe. Hun bereikte zelfs geen post. Het ergste leed schijnt thans echter te zijn geleden. Doordat de Duitsche troe pen ook Zeeuwsch-Vlaanderen hebben bezet, zal Zeeland binnenkort ophouden oorlogszone te zijn, en zullen wij weldra weer op overig Nederland worden inge schakeld. Zoolang dit nog niet het geval is, kan het zijn nut hebben, onze lezers mede te deelen hoe thans de post in onze pro vincie werkt. Eenmaal per dag, tegen den avond, bereikt de Zeetfwsche middengroep een post-auto uit Utrecht. De daarmee aan gevoerde poststukken worden in den loop van den volgenden dag bezorgd. De post-auto vertrekt des morgens uit Zeeland naar Utrecht, vanwaar de post stukken over het land worden gedistri bueerd. Men dient te zorgen, dat men brieven enz. des avonds vóór 9 uur gebust heeft. De post voor Schouwen-Duiveland wordt in Roozendaal afgezonderd en via Steenbergen naar haar bestemming ver voerd. Tot gisteren was het niet mogelijk Zeeuwsch-Vlaanderen per post te berei ken. Thans echter worden de poststukken voor dit deel van Zeeland, met behulp van een particuliere boot, die de verbin ding tusschen Hansweert en Walsoorden onderhoudt, verzonden. Voorloopig zal dit wel zoo blijven, want de provinciale bootdiensten zullen nog niet kunnen worden hersteld. De provin cie heeft n.l. al haar booten, bestemd voor de Wester-Schelde, op één na verloren. Zij beschikt voor de Wester-Schelde al leen nog over de „Koningin Wilhelmina", en deze is dermate door een bom getrof fen, dat zij op de helling zal moeten, al vorens zij weer kan varen. We verwachten, dat na het jongste succes der Duitsche troepen, het telefoon- en telegraafverkeer tusschen Zeeland en overig Nederland, en tusschen de Zeeuw- sche gebieden eveneens, weldra zal wor den vrij gegeven. Het zal nog wel enkele weken duren alvorens we weer per trein naar „Holland" kunnen reizen. De nieuwe spoorbrug bij Vlake is ernstig beschadigd, en ook de spoorbaan is op Zuid-Beveland en op Walcheren op verschillende plaatsen ver nield. We hebben evenwel goede reden om aan te nemen, dat weldra autobussen het inter-provinciale verkeer zullen be dienen, en dat tal van autobussen haar taak voor de verbinding tusschen verschil lende Zeeuwsche gemeenten weer zullen kunnen hervatten. Met ingang van van daag wordt reeds de verbinding Middel- burg-Goes hersteld. Het isolement, dat remmend werkt op het gansche Zeeuwsche leven, heeft zijn langsten tijd wel gehad. De verbindingen tusschen de verschil lende plaatsen in Zeeland en tusschen de eilanden, is door den oorlogstoestand de laatste weken geheel ontwricht geweest. Er is hard Vewerkt om het verkeer in onze provincie zoo spoedig mogelijk weer in goede banen te leiden. Naar wij vernemen heeft de autobus ondernemer J. van Fraassen te Goes he den vergunning gekregen zijn autobus diensten Goes-Middelburg en terug weer uit te voeren. Hedenmiddag te 2 uur ver trok de eerste bus van de Markt te Goes naar Middelburg, terwijl ook te 5 uur een bus naar Zeelands hoofdstad zou rijden. Uit Middelburg vertrokken van de Los- kade te kwart over vier en te 8 uur auto bussen naar Goes. Voor morgen is de regeling als volgt samengesteld Vertrek Goes te 8 uur, 11 uur, 14 uur en 17 uur; uit Middelburg te 9 uur, 12 uur, 16.15 en te 20 uur. Flinke middenstanders werken samen. Het is zeer te waardeeren, dat vele middenstanders te Middelburg, wier be drijven door het gebeurde op 17 Mei ver nietigd zijn, niet bij de pakken neerzitten en of afzonderlijk óf te samen met perso nen uit hun eigen branche, maatregelen nemen om hun zaken, al is het aanvan kelijk in bescheider vorm, voort te zetten. De lust om in bijzonderheden af te dalen moeten wij beteugelen, omdat dit prece denten zou kunnen scheppen en omdat onze plaatsruimte beperkt is. Houdt u aan de verkeersregelen. De laatste weken, toen in Middelburg zeer bijzondere toestanden heerschten, Is er op verbazingwekkende wijze met de verkeersregelen gesold. Het was of er geen éénrichtingsverkeer meer bestond. Daaraan is nu een einde gekomen, al thans de politie zal als voorheen weder krachtig toezien, dat men zich aan de door de borden aangewezen voorschrif ten houdt. Het adres van onze Middelburgsche Redactie is gewijzigd. Het is thans LANGEVIELE 67 Telefoon 617 Stukken uit Middelburg dienen des morgens vóór 10 uur bij het boven genoemde adres bezorgd te zijn. AUTOBUSDIENSTEN OP WALCHEREN. Met ingang van morgen zullen in aansluiting op twee autobusdiensten Goes-Middelburg autobusdiensten op Walcheren worden ingesteld, voorloopig over de volgende route Middelburg, - Vlissingen, Koudekerk©, Westkapelle, Domburg, Oostkapelle, Se- rooskerke, Middelburg. "s Morgens om 9 uur vertrekt een bus uit Middelburg en 's avonds om 18 uur. De dienstregeling vindt men in de ad vertentie-rubriek in dit nummer. MEER BEWEGINGSVRIJHEID. De Duitsche militaire autoriteiten en de wnd. Commissaris der Koningin in Zee land, mr. P. Dieleman, deelen ons mede, dat vanaf heden28 Mei de bur gerbevolking zich na 10 uur des avonds weer vrij op den openbaren weg mag bewegen. Deze bepaling geldt intusschen niet voor Zeeuwsch-Vlaanderen, Vlissin gen en Oost- en West-Souburg. Nog grooter beperking van het benzïnegebruik te verwachten. Van officieele zijde te Middelburg ver nemen wij, dat het benzinegebruik binnen kort nog meer beperkt zal moeten worden. De regeling zal in handen gelegd wor den van* de burgemeesters, zoodat dus niet langer de Duitsche autoriteiten zullen beslissen over de toewijzing van benzine.- Elk particulier autoverkeer zal voortaan uitgesloten zijn. zij echter niet te haastig met aan vragen te richten tot den burgemeester, want een definitieve regeling is nog niet getroffen. In hun eigen belang wordt allen be zitters van auto's aangeraden zich thans reeds aan te melden aan het politie bureau. Daar worden lijsten aangelegd van de auto-bezitters, met alle gegevens, welke eventueel noodig zijn. Een provinciaal hulp-comité. Naar men ons mededeelt zal er binnen kort een Provinciaal Comité voor Hulp en Herstel voor de geteisterde gemeenten worden ingesteld, op initiatief van mr. P. Dieleman. Binnenkort hopen wij uitvoeriger over deze hulp-actie mededeelingen te kunnen doen. WOLPHAARTSDIJK. Zaterdag hielden de leden en aandeelhouders van het ge bouw Tavenu de jaarlijksche algemeene vergadering. Uit het verslag van den secretaris bleek, dat in het afgeloopen jaar weder een druk gebruik is gemaakt van de zalen van het gebouw. Als bestuurslid werd herkozende heer J. C. Koert en gekozen in de plaats van den heer L. de Jager, de heer N. Molhoek.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 3