Uit den omtrek ndag WEK UW LEVER-GAL OP De overbrugging van de Zandkreek. Koudekerke Oosf- en West-Souburg Goes De voorgenomen slagkruiserbouw. BINNENLAND De ontwikkeling van de tankvaart. Rechtszaken. deze brug door het Srgenomen en dan tol- rts op den precaïren I fi te Terneuzen, welke Lzonderingstarieven in 'komst tegemoet gaat, jswege alsnog tijdig eend. stand koming van den euw- en St. Joostland ïg op het rijkswegen- steeds op uitvoering ?e aanbesteding van .ersobject bepleit. Do gmaals op gevestigd, ;rkeer van Bergen op haven altijd over twee overgangen moet en naken van den weg !-g, die door zijn lint- yaarlijker wordt, ering en landaanwin- en men verzocht een nderzoek te laten in- ilijkheden, die er be- van het Sloe, de erdronken land van einsd werd, dat bij verschillende reëele, :ische bezwaren naar a gebracht. Als de echter het belang tagen in aanmerking li de tot stand koming 'dan noodig is. De visscherij zoowel de mosselen- de garnalenvissche-, den uitvoerig bespro- h is, dat de oplossing niet op eenvoudige s, zal toch worden tinwerking met ver- er hulp te verleenen. rerden vele en aller- over de vlasindustrie, Zeeuwsch Vlaande- se tak van landbouw en en toch wordt in te weinig aandacht :keling daarvan. Met ien uit verschillende >nd hoeveel werkver- ie kan bieden. Men at verscheidene ge- einig of heelemaal voor de vlasindus-. overheidsinstanties Ide vergadering ken- in onze provincie ng wordt ondervon- roepen van onder- Pogingen, die daar- t>r enkele gemeente- n minister van On- ithaal vinden. Men onvoldoende geacht >p de scholen in ver- de provincie, gewezen op het be erggemeenten in de ïenvoeging zou zoo als economisch oog- te verdedigen zijn. 1 welke gemeenten ïg zouden kunnen een kleine com- deze zaak aan een pen. er in Laren szier wilde paren, acht. kracht irbeid vergaren. 1CHTEN VLISSINGEN. Mei. garnalen. Klein- £.g.; zoodjes 0.70 (aanvoer van con- 0.50—0.80; Wyting 0.50— 0.50; alles per DE MILITAIRE MAATREGELEN EN DE SPOORWEGEN. Motorfcreinen VlissingenGoes en GoesHoedekenskerke rijden normaal. Zooals gemeld, is met ingang van van daag in verband met de genomen militaire maatregelen weer de beperkte dienstrege ling voor de Nederlandsche spoorwegen ingesteld. Op de ltjn VlissingenRoosendaal rijden thans vier treinen in teide richtingen. De vertrekuren van Vlissingen zijn 6.10, 8.10, 14.10, en j.7.10 en de uren van aankomst zyn 10.18, 12.18, 20.18 en 23.18. Bovendien rijden de motortreinen op de lijnen VlissingenGoes en Goes Hoedekenskerke gewoon volgens de winterdienstregeling. Het geheele vrachtstukgoederenvervoer staat vandaag weer stil. Het terugkeeren van de militaire ver lofgangers naar hun verschillende onder deden heeft natuurlijk gisteren weer bij zondere drukte veroorzaakt. Alle avond- treinen waren hierdoor flink bezet. De bin nenkomende treinen zijn evenwel goed op tijd aangekomen. Lezing over de distributie. Gisteravond hield de Vereeniging Han- delsbdang te Middelburg een matig be zochte vergadering, waarin ook niet-Ieden, inzonderheid brandstoffenhandelaren, toe gang hadden. De heer H. P. Staal, directeur van het distributiebedrijf, zei dat het eerst na 13 September is opgetreden tegen de prijs- verhooging, die echter kalm verloopen is op 16 October begon de distributie van sui ker en spr. critiseerde den suikerprijsoor log als een zeer onwaardige wijze van han delen. Hij hoopte, dat men niet dezelfde ellende met andere artikelen zal ondervin den. Het is nu geen tijd voor de groote winkelbedrijven om de kleine middenstan ders den nek om te draaien. Spr. heeft in Middelburg te maken met niet minder dan 157 détaillisten en 58 instellingen. En daar naast staat dan nog de extravoorziening voor zieken en voor militairen. Spr. komt dan tot de petroleumkaarten en-is van meening, dat 1 liter per week voor een gezin in vele gevallen rijkelijk laag is. Dit zal zeker wel het zorgenkind van de distributie blijken te zijn, maar spr. verwacht nog wel aanvullingskaarten als tot distributie wordt overgegaan. Inzake de identiteitsbewijzen voor de benzine-distri- butie zegt spr., dat te Middelburg een der de der autobezitters niet is opgekomen en men hun kaarten volgens voorschrift op 4 Mei naar Den Haag opzond. Zij moeten zich nu maar vervoegen bij afd. IV van het Rijksbureau voor aardbodemproducten te Den Haag. Spr. komt dan tot de brandstoffen en zegt de daarvoor voorloopig getroffen maatregelen zelf niet te hebben verwacht. Maar hij moet zijn orders uitvoeren en zond aan 24 personen een enquêteformulier. Het is daarom nog niet zeker, dat allen erkend zullen worden, maar ook zonder dat zullen zij toch kunnen verkoopen. Spr. gaf de ver zekering dat hij alles wil doen om de détail- listen ter wille te zijn en voor te lichten. Op een groot aantal vragen speciaal van den heer Vos uit Vlissingen, secretaris van de federatie van kolenhandelarenvereeni- gingen, heeft spr. nog tal van toelichtingen gegeven. Vereeniging tot bestrijding der tuberculose. Gisteravond kwam in Sint Joris de ver eeniging tot bestrijding der t.b.c. in jaar vergadering bijeen, onder voorzitterschap van den heer L. Onderdijk. De secretaris, de heer J. C. F. van Kamer, bracht het jaarverslag uit, waarin hij o.m. vermeldt de samenspreking van het dage- lijksch bestuur der vereeniging met dat van de zustervereeniging te Vlissingen. Na eeni- ge vergaderingen werd overeenstemming bereikt, waardoor de huisbezoekster per 1 Januari 1940 in dienst trad van de nieuw opgerichte Centrale Vereeniging tot Bestrij ding der t.b.c. op Walcheren. Waar hierdoor haar dienstverband met de plaatselijke Ver eeniging is geëindigd bedankte de secretaris zuster van Roo voor de prettige samenwer king. Aan het jaarverslag van de huisbezoek ster, zuster S. van Roo ontleenen wij het volgende Het aantal gezinnen en patiënten dat voor huisbezoek in aanmerking kwam, onderging in den loop van 1939 eenige schommeling en vertoonde een kleine stijging, wat de laat ste jaren niet is voorgekomen. Op 1 Januari 1939 waren onder toezicht 107 gezinnen met 120 patiënten en op 31 December jl. resp. 113 en 134. Er werden 26 gezinnen en 38 patiënten nieuw ingeschreven en 21 gezin nen met 26 patiënten afgeschreven, o.w. 6 patiënten, die door den dood aan de ver eeniging ontvielen. Het aantal bezoeken in gezinnen en voor Maatschappelijke doelein den bedroeg 1638. Uitgezonden zijn via het Consultatie Bureau en de Vereeniging met hulp van verschillende andere instanties, naar sanatoria 5 patiënten, naar ziekenhuis of rusthuis 14, waarvan 2 dagpatiënt waren in het Gasthuis. Naar „Zonneveld" werden 13 kinderen uitgezonden, 5 van deze verblij ven daar nog. Huurtoeslag werd gedurende het geheele jaar aan 3 gezinnen gegeven, en 1 gezin gedurende 9 maanden. Versterkend voedsel werd aan 17 patiënten gedurende kortere of langere termijn gegeven. Beide verslagen werden met dank aan hen, die ze uitbrachten, goedgekeurd en dit geschiedde ook met de rekening van den penningmeester, den heer C. A. Minderhout, aanwijzend in ontvang en uitgaaf 4596.27, begonnen met een kwaad slot van 1531.98 en eindigende met een van 314.28. Tot bestuursleden werden herkozen de heeren J. C. F. van Kamer en J. C. Peeck. De voorzitter richtte zich hierna nog tot zuster van Roo en wees er op, dat haar ver houding tot de Middelburgsche vereeniging wel veranderd is, nu zij in dienst is geko men van de Centrale organisatie op Wal cheren, waarbij Middelburg, Vlissingen, Vlissingen wit gele kruis, Koudekerke en Souburg zijn aangesloten. Spr. bracht zuster van Roo hartelijk dank Voor het vele werk, dat zij deed. Bouw van brug en onderbouw aanbesteed. De hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat heeft hedenmorgen namens Ged. Staten aanbesteed a. het leveren en plaatsen van vijf stalen vakwerkbruggen voor gewoon verkeer met bijkomende werken voor de overbrugging van de Zandkreek. Inschrijvers Rörink en v. d. Broek. En schedé 495.000 Constructiewerkplaatsen Braat, Rotterdam 490.000 Machinefa briek v.h. Bakker 486.000 Holl. Con structiewerkplaatsen Leiden 483.000 N.V. Spoorwegmateriaal en IJzerconstruc- tie, Delft 462.400 N.V. F. Kloos en Zo- nen's werkplaatsen, Rotterdam 452.660 Ned. Staalindustrie, Rotterdam 437.500 N.V. Kon. Mij „De Schelde" Vlissingen 433.000 N.V. Kon. Nederl. Machinefa briek E. H. <J3egemann 421.500 Werf Gusto, Schiedam 417.000 N.V. Werk spoor Amsterdam 416.510; N.V. C. Swar- touw's Constructiewerkplaats en Machine fabriek, Schiedam 395.500 en firma Penn en Baudin, Dordrecht 386.380. b. Het maken van den onderbouw voor de brug voor gewoon verkeer over de Zandkreek met bijkomende werken. Inschrijvers: N.V. Aannemersmaatschap pij J. P. v. Eesteren, Rotterdam 1.229.000: N.V. Aannemingsmaatschappij v.h. H. en P. Voormolen, Rotterdam 1.120.500 Aannemersmaatschappij v.h. J. P. Broek hoven, Nijmegen 1.119.000 N.V. Aanne ming van Werken v.h. H. N. Nederhorst, Gouda 1.117.300 Hollandsche Aanne mersmaatschappij Zanen Verstoep, Den Haag 1.097.000; J. H. Steensma 1.046.000 A. v. d. Straaten's Aannemers bedrijf, Hansweert 1.039.000 Christiaan- se en Nielen's Gewapend beton te 's-Gra- venhage 1.037.000 A. A. de Wilde, Mid delburg 1.028.000 J. Lindenbergh Czn., Wemeldinge 1.027.500 N.V. Hollandsche Betonmaatschappij, Den Haag 1.027.500; N.V Aannemersmaatschappij v.h. J. M. Strijland, Amsterdam 997.000& N.V. Ba tonmaatschappij Bato, Den Haagt f 992.860; N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschap pij, Amsterdam 982.600. Aanbesteding. De hoofdingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat heeft hedenmorgen aanbe steed het onderhoud der bodemdiepte in de buitenhaven van het kanaal door Walche ren te Veere, in de Stadshaven te Veere, in de Wester- of Koopmanshaven te Vlissingen en in de haven te Breskens, met bijkomende werken gedurende 1940. Inschrijvers B. van Noordenne Ezn., Slie- drecht, 15 cent en N.V. Baggermaatschappij Bos en Kalis, Sliedrecht, 9.9 cent per opge baggerde M3 specie. Waterschappen. Bij K. B. zijn benoemd in de provincie Zeeland a. tot dijkgraaf van den St. Pieterspolder (Zuid-Beveland), L. J. de Rijke, te Yerseke; b. met ingang van 26 Juli 1940, tot lid van het bestuur der waterkeering van den calamiteuzen Adornispolder, A. Schijve J.Az., te Nieuwvliet, uiterlijk tot het einde van het zittingsjaar waarin hij zeventig jaar zal zijn geworden. Koudekerke heeft een nieuwen gemeente-secretaris. DE HEER A. VAN DER SCHUUR MET ALGEMEENE STEMMEN BENOEMD. De nieuwe secretaris echter onder de wapenen. De raad dezer gemeente kwam Dinsdag avond in spoedeischende openbare vergade ring byeen. Afwezig de heer Lorier. Van den heer C. Joziasse Czn. was een bezwaarschrift ingekomen tegen zijn school geldaanslag. Op voorstel van B. en W. werd besloten, op dit bezwaarschrift afwijzend te beschik ken. Evenzoo .werd besloten, aan G. M. de Voogd éen half jaar ontheffing te verleenen van zyn aanslag hondenbelasting en aan S. Klap een vol jaar. Het betreft hier gevallen, aldus de voorzitter, van honden die gestor ven zijn. Na eenige discussie werd het voorstel van B. en W. om de gronden van den heer C. Reijnierse, welke ingenomen zijn buiten de aangekochte oppervlakte, aan te koopen voor een bedrag van 25, aangenomen, waarbij de heer de Kroo aanteekening wenschte dat hij tegen dit voorstel was. Benoeming gemeente-secretaris. Vervolgens was aan de orde de benoeming van een gemeente-secretaris. B. en W. hadden de volgende aanbeveling opgemaakt1. H. van der Schuur 2. W. A. Kaan, beiden ambtenaren ter secretarie te Koudekerke. De heer H. van der Schuur werd met al- gemeene stemmen benoemd. Het voorstel van B. en W. tot vaststelling van een pensioensgrondslag van den be noemden gemeente-secretaris op een bedrag van 3250, werd z.h.s. aangenomen. Het zelfde geschiedde met het voorstel tot vast stelling van den pensioensgrondslag van den heer W. A. Kaan als ambtenaar van den burgerlijken stand, op een bedrag van 381, ingaande 1 Mei 1940. De voorzitter verzocht vervolgens den nieuw benoemden gemeente-secretaris tot de raadzaal toe te laten, waarna hij dezen den eed afnam. Na deze plechtigheid dankte de voorzitter in de eerste plaats de leden van den raad voor de vlotte wijze waarop deze benoeming was geschied. Alle raadsleden hadden den wensch van B. en W., den heer van der Schuur tot secretaris te benoemen, onder steund, Spr. richtte daarna het woord tot den heer van der Schuur, dien hij van harte ge luk wenschte met zijn benoeming. Op uw en u zult s morgens uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. lederen dag moet uw lever een liter lever- gal in uw Ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is, ver teert uw voedsel niet, het bederft. voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u eiet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lap middelen. U moet CARTER'S JL.EVER-PIL- LETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de lever-gal te doen vloeien. Eischt Carter's Lever-Pifietjes by apothekers en drogisten, f. 0.75. nog jeugdige schouders, aldus spr., wordt de lang niet gemakkelijke taak gelegd om een leidende positie te bekleeden van één zoo groote en nog steeds uitbreidende gemeente. In de 4 jaren die gij, zoo vervolgde de voor zitter, thans in dienst der gemeente zijt ge weest, hebt gij uw werk met groote be kwaamheid en uiterste plichtsbetrachting uitgevoerd en daarom is het oog op U ge vallen. Spr. hoopte dat de heer van der Schuur de kracht en den lust zal vinden om de ad ministratie van deze gemeente met be kwaamheid te voeren. Wees ten opzichte van uw personeel een humaan chef, zoo vervolgde spr., wees voor den raad een goed ambtenaar en wees voor de gemeentenaren vriendelijk en voorko mend, daar juist de plattelandsbevolking van Walcheren zoo vatbaar is voor een vriendelijk woord. Spr. besloot met de hoop uit te spreken dat de spannende toestanden spoedig zullen zijn geëindigd, opdat ook de heer van der Schuur den militairen dienst zal kunnen verlaten en dat hij zich tydens zijn perio dieke verloven zal kunnen wijden aan zijn nieuwe ambt. De heer van der Schuur, die in uniform deze woorden had aangehoord, dankte den voorzitter voor de mooie tot hem gerichte woorden en den Raad voor het in hem ge stelde vertrouwen. Spr. zei zich ernstig be wust te zijn van de zware taak die hem wacht, doch gaf de verzekering dat hij al het mogelijke zal doen om het in hem ge stelde vertrouwen niet te beschamen. Het was mijn bedoeling, aldus spr., den Raad ter gelegenheid van mijn benoeming, iets aan te bieden, doch helaas, mrjn dienst eischt, dat ik onmiddellijk moet vertrekken. Nadat allen den nieuwen secretaris ge luk hadden gewenscht, verliet deze ijlings de vergadering. De heer Lorier was intusschen ter verga dering verschenen en maakte zyn excuus voor zijn laatkomen, hetgeen een gevolg was van bijzondere omstandigheden. Daar niemand meer iets had voor de rondvraag, sloot de voorzitter deze verga dering. Het strand komt voor Pinksteren vrij. Op het oogenblik is men druk bezig met het aanbrengen van de noodige afrasterin gen. die van militaire zijde verlangd wor den' opdat het strand voor het publiek vrijgegeven kan worden. Naar wij verne men zal men in ieder geval hiermee vóór Zaterdag gereed zijn, zoodat de strand- liefhebbers er met de Pinksterdagen op uit kunnen trekken. Het geheele strand zal vrtj zijn, doch er zullen voorloopig slechts twee overgangen over de duinen zijn, n.l. recht over den Galgenweg (Westduin) en een eind verder in de richting van Kaap duin, tegenover de woning van den heer Cornelisse. Jaarvergadering Souburgsche Oranjevereeniging. Gisteravond hield bovengenoemde ver eeniging haar jaarvergadering, welke zeer matig was bezocht. De voorzitter, de heer J. C. Gabriëlse, opende de vergadering en heette in het bijzonder welkom het eere lid der vereeniging ds. L. C. Spijkerboer. Spr. deelde mede, dat eenigen tyd geleden in samenwerking met het comité O. en O. aan de militairen namens de vereeniging een ontspanningsavond is aangeboden in den vorm van een filmavond. Door de mili tairen werd dit zeer geapprecieerd. Verder werd medegedeeld, dat de voorzitter der vereeniging thans is benoemd tot lid van het algemeen comité voor de Marnix-her- denking. De 2e secretaris, de heer B. Baljé, bracht het jaarverslag uit, waaruit bleek, dat het ledental der vereeniging achteruit loopt, mede ook door de internationale verwik kelingen. In verband met dmobilisatie werden geen feestelijkheden georganiseerd. De penningmeester bracht het financieel verslag uit dat sloot met een batig saldo van 3.90. De afdracht der büurtvereeni- gingen staat thans geheel stil De aftredende bestuursleden werden al len herkozen. Na rondvraag werd de ver gadering onder dankzegging voor opkomst en medewerking gesloten. Een tegenvaller voor de gemeente Goes. Zooals men zich zal herinneren ontstond enkele jaren geleden bij de uitvoering der havenwerken aan de A. Joachimi-kade stagnatie, o.a. doordat een damwand, die bij dit werk gebruikt zou worden, om den bouwput droog te houden, niet waterdicht bleek te zyn. Doordat en andere damwand moest wor den aangebracht en ook nog door enkele andere oorzaken ontstonden belangrijke meer-kosten, waarvan de aannemers, de heeren De Brnyne en Van Riet, meenden, dat zij billijkerwijze voor rekening der ge meente dienden te komen. Burg. en Weth. waren het echter hier mede niet eens, zoodat het geschil aan ar bitrage werd onderworpen. Gisteren is, naar de Zeeuw verneemt, be richt ontvangen, dat bij arbitrage is beslist, dat de genoemde aannemers op alle vijf geschilpunten in het gelijk zijn gesteld en dat de kosten, ook die van arbitrage, voor rekening der gemeente zijn. Het gaat hier, naar men aan het blad meedeelt, om een bedrag van een kleine l 11.000. Ned. slagkruiser ,,Gneïsenaur' Hoewel de technische plannen voor de slagkruisers, welke de regeering voorne mens is te bouwen, zoodra de volksverte genwoordiging hiervoor toestemming geeft, nog niet vast staan, is er toch reeds een voorloopig ontwerp voor gemaakt. Naar wij vernemen zou de waterverplaatsing plm. 27.000 ton bedragen en de bewapening bestaan uit 9 kanons van 28 cm mitsga ders een groot aantal kanons van kleiner kaliber. Teneinde een snelheid van plm. 33 zeemijl per uur te kunnen halen, moet de lengte van deze slagkruisers zeer aanzien lijk zijn, nL plm. 240 m., zoodat zij dus 15 m. langer worden dan de Duitsche slag kruisers „Gneisenau" en „Scharnhorst", welke 26.000 ton groot zijn en een bewape- i, Nelson'' „Dunkerque'* Ned. kruiser in aanbouw Hr. Ms. „Java'1 ning hebben van 9 kanons van 28 cm. Ter vergelijking met enkele buitenland- sche slagkruisers en slagschepen en Neder- landsche kruisers hebben wij, zoo lezen wij in het Alg. Hbld., onder het silhouet van den Nederlandschen slagkruiser, zooals men zich dit in marinekringen denkt, res pectievelijk de silhouetten geplaatst van de „Gneisenau", het Britsche slagschip „Nel son" (34.000 ton, 9 kanons van '40.6 cm., vaart 23.5', lengte 216 m), den Franscheit slagkruiser „Dunkerque" (26.500 ton, 8 kanons van 33 cm, lengte 214 m), den in aanbouw zrjnden Nederlandschen kruiser van 8350 ton (10 kanons van 15 cm, lengte 186 m) en Hr. Ms. „Java" (6700 ton, 10 kanons van 15 cm, lengte 155 m). Nederlandsche voorzorgen fa het buitenland. De Nederlandsche regeering heeft dr. A.' Loudon den Nederlandschen gezant te Washington benoemd tot algemeen be taalmeester voor al haar ambtenaren in het buitenland „in geval van nood". Verklaard wordt, aldus Reuter dat in dien Nederland door eenigen aanval zou worden getroffen, de heer Loudon de ver antwoordelijkheid op zich zou nemen voor de uitbetaling aan Nederlandsche verte genwoordigers in het buitenland. Er bevinden zich groote Nederlandsche credieten in de Vereenigde Staten, welke zouden kunnen worden aangewend voor de betaling van de vertegenwoordigers in het buitenland. Bij informatie te bevoegder plaatse merk te men naar aanleiding van bovenstaand telegram het volgende op: Vanzelfsprekend neemt een neutrale staat, in een internationaal conflict van dezen omvang, op elk gebied alle voor de hand liggende voorzorgsmaatregelen, voor het geval dat, door wiens toedoen dan ook, zijn regeering tijdelijk van het normale verkeer met zijn vertegenwoordigers in het buitenland verstoken zou geraken. De keus is op de Vereenigde Staten gevallen als zijnde een neutraal land met vrij betalings verkeer. DE VRIJWILLIGERS VAN DE LAND STORMKORPSEN MOTORDIENST EN VAARTUIGENDIENST. De vrijwilligers van de landstormkorpsen motordienst en vaartuigendienst, aan wie onbepaald klein verlof is verleend op grond van de omstandigheid, dat zij te goeder trouw meenden niet verplicht te zijn tot opkomst bij mobilisatie, behoeven thans niet op te komen. NAUWE SAMENHANG MET PETROLEUM-INDUSTRIE. De schepen zijn bijna voortdurend op zee. Voor de havenvereeniging „Rotterdam" heeft de heer Phs. van Ommeren, directeur van de N.V. Phs. van Ommeren's scheep vaart bedrijf dezer dagen een lezing gehou den over het onderwerp „de tankvaart". Spr. merkte op, dat de ontwikkeling van de tankvaart gelijken tred houdt met die van de petroleumindustrie, omdat beide be drijven ten nauwste met elkaar samenhan gen en de eerste tankschepen zijn gebouwd ten dienste van de petroleumindustrie. Ook nu nog is het grootste deel van de tank- vloot in dienst van de petroleum maat schappijen. Een tonnage van 11.000.000 ton. In 1861 vertrok het eerste tankschip uit de Vereenigde Staten met een lading lamp olie. De eerste schepen waren van hout er- al spoedig, zoo zeide spr., begon men naar beter geconstrueerde schepen te zoeken. Het eerste werkelijke tankschip waarin de olie dus werd gestort, verscheen in 1877, terwijl in 1886 de „Glueck Auf" werd gebouwd, die in principe op dezelfde wijze was gecon strueerd als de tegenwoordige tankschepen. In 1902 werd in Nederlandsch-Indië het eerste tankschip in de vaart gebracht. Sindsdien is de uitbreiding van de tankvaart enorm geweest. In het jaar 1938 had de wereldtankvloot een tonnage van totaal 11.000.000 ton, d.i. 16.4 pet, van de wereld- handelsvloot. Met het toenemen van de tankvloot werd ook de technische uitvoering beter en de bouw der schepen duurder. Spr. besprak de verschillende soorten tankschepen, zoo als die voor benzine, ruwe olie, smeerolie, melasse en walvischtraan. De tankschepen voor melasse en walvischtraan werden in jaren, dat er van een „boom" in de pe troleumindustrie sprake was eveneens ge charterd voor het vervoer van petroleum. Nagenoeg alt\jd op zee. Bij de tankvaart doen zich, aldus spr.j verschillende bijzondere problemen voor. Zoo is het noodzakelijk dat het schip on derweg en in den korten tyd, dat het in een haven lost of laadt, wordt onderhouden en zoo noodig gerepareerd, want een tank schip blijft steeds zeer lang op zee. Het gebeurt vaak, dat per jaar 330 dagen ge varen wordt. Dit stelt dus ook bijzondere eischen aan de bemanning, die slechts in zeer enkele gevallen kan 'passagieren. De schepen moeten van een uitstekende tech nische installatie zijn voorzien, hetgeen de exploitatiekosten niet weinig beïnvloedt. Sprekende over de exploitatie van tank schepen merkte spr. op, dat men hier twee soorten van schepen moet onderscheiden, die der maatschappijen en de schepen van de z.g. wilde reeders. Deze schepen der maatschappijen worden gebouwd naar be hoefte, de wilde reeders vervoeren het surplus aan olie. De wilde tankvaart is dus afhankelijk van hetgeen de maatschappijen produceeren en niet zelf kunnen vervoe ren. De wilde reeders hebben ongeveer SO pet. van de tankvloot in handen en hier mede nivelleeren zij de fluctuatie in de olieproductie. Een tankerpool. Nu bestaat er, aldus spr., sinds 1934 een tankerpool, een syndicaat waarin de groote oliemaatschappijen zijn onderge bracht en wier samenwerking buitenge woon vruchtbaar is geweest. Er blijft vrije concurrentie tusschen de maatschappijen bestaan, doch men betaalt een bepaald percentage der vrachten in een fonds, waaruit weer vergoedingen wor den betaald aan opliggende schepen. Directeur van „De Misthoorn" tweemaal tot een maand gevangenisstraf veroordeeld. Het Haagsche gerechtshof deed heden uitspraak in twee zaken, gewezen tegen den directeur van de „Misthoorn", zekeren J. N., en veroordeelde hem tot 2 maal een maand gevangenisstraf. Ruim 100.000 aan sterken drank verkwist. Voor het Gerechtshof te 's Hertogenbosch heeft terecht gestaan een vrouw, zekere H. v. d. L., echtgenoote van L. te Waalre. Zij had, in vereeniging met haar dochter, dief stallen gepleegd in winkels te Eindhoven. Bij de behandeling van deze zaak kwam aan het licht, dat de vrouw, die thans in zeer behoeftige omstandigheden verkeert, uit armoe heeft gehandeld, aldus de Grond wet. Vroeger is zij echter zeer gesitueerd geweest. Zij bezat n.l. een aantal woonhui zen en een boerderij, gezamenlijk ter waar de van ruim 100.000. Daar zij verslaafd was aan sterken drank, was zij gaandeweg genoodzaakt al haar bezittingen te verkoo pen en eindelijk was zij straatarm gewor den. Het Hof veroordeelde haar en haar doch ter, die eveneens wegens diefstal zich had te verantwoorden, tot een gevangenisstraf van drie weken. WISSELKOERSEN Noteering van heden, 8 Mei, 2.45 uur (officieel) Londen 6.261,5 Berlijn f 75.60 Parijs 3.55; Brussel 31.3S; Zwitserland S 42.24; New York l.SS 7/16,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 3