Uit den omtrek
ndag
WEK UW LEVER-GAL OP
De overbrugging van
de Zandkreek.
Koudekerke
Oosf- en West-Souburg
Goes
De voorgenomen slagkruiserbouw.
BINNENLAND
De ontwikkeling van
de tankvaart.
Rechtszaken.
deze brug door het
Srgenomen en dan tol-
rts op den precaïren
I fi te Terneuzen, welke
Lzonderingstarieven in
'komst tegemoet gaat,
jswege alsnog tijdig
eend.
stand koming van den
euw- en St. Joostland
ïg op het rijkswegen-
steeds op uitvoering
?e aanbesteding van
.ersobject bepleit. Do
gmaals op gevestigd,
;rkeer van Bergen op
haven altijd over twee
overgangen moet en
naken van den weg
!-g, die door zijn lint-
yaarlijker wordt,
ering en landaanwin-
en men verzocht een
nderzoek te laten in-
ilijkheden, die er be-
van het Sloe, de
erdronken land van
einsd werd, dat bij
verschillende reëele,
:ische bezwaren naar
a gebracht. Als de
echter het belang
tagen in aanmerking
li de tot stand koming
'dan noodig is.
De visscherij
zoowel de mosselen-
de garnalenvissche-,
den uitvoerig bespro-
h is, dat de oplossing
niet op eenvoudige
s, zal toch worden
tinwerking met ver-
er hulp te verleenen.
rerden vele en aller-
over
de vlasindustrie,
Zeeuwsch Vlaande-
se tak van landbouw
en en toch wordt in
te weinig aandacht
:keling daarvan. Met
ien uit verschillende
>nd hoeveel werkver-
ie kan bieden. Men
at verscheidene ge-
einig of heelemaal
voor de vlasindus-.
overheidsinstanties
Ide vergadering ken-
in onze provincie
ng wordt ondervon-
roepen van onder-
Pogingen, die daar-
t>r enkele gemeente-
n minister van On-
ithaal vinden. Men
onvoldoende geacht
>p de scholen in ver-
de provincie,
gewezen op het be
erggemeenten in de
ïenvoeging zou zoo
als economisch oog-
te verdedigen zijn.
1 welke gemeenten
ïg zouden kunnen
een kleine com-
deze zaak aan een
pen.
er in Laren
szier wilde paren,
acht.
kracht
irbeid vergaren.
1CHTEN
VLISSINGEN.
Mei.
garnalen. Klein-
£.g.; zoodjes 0.70
(aanvoer van con-
0.50—0.80;
Wyting 0.50—
0.50; alles per
DE MILITAIRE MAATREGELEN EN DE
SPOORWEGEN.
Motorfcreinen VlissingenGoes en
GoesHoedekenskerke rijden normaal.
Zooals gemeld, is met ingang van van
daag in verband met de genomen militaire
maatregelen weer de beperkte dienstrege
ling voor de Nederlandsche spoorwegen
ingesteld.
Op de ltjn VlissingenRoosendaal rijden
thans vier treinen in teide richtingen. De
vertrekuren van Vlissingen zijn 6.10, 8.10,
14.10, en j.7.10 en de uren van aankomst
zyn 10.18, 12.18, 20.18 en 23.18.
Bovendien rijden de motortreinen op
de lijnen VlissingenGoes en Goes
Hoedekenskerke gewoon volgens de
winterdienstregeling.
Het geheele vrachtstukgoederenvervoer
staat vandaag weer stil.
Het terugkeeren van de militaire ver
lofgangers naar hun verschillende onder
deden heeft natuurlijk gisteren weer bij
zondere drukte veroorzaakt. Alle avond-
treinen waren hierdoor flink bezet. De bin
nenkomende treinen zijn evenwel goed op
tijd aangekomen.
Lezing over de distributie.
Gisteravond hield de Vereeniging Han-
delsbdang te Middelburg een matig be
zochte vergadering, waarin ook niet-Ieden,
inzonderheid brandstoffenhandelaren, toe
gang hadden.
De heer H. P. Staal, directeur van het
distributiebedrijf, zei dat het eerst na 13
September is opgetreden tegen de prijs-
verhooging, die echter kalm verloopen is
op 16 October begon de distributie van sui
ker en spr. critiseerde den suikerprijsoor
log als een zeer onwaardige wijze van han
delen. Hij hoopte, dat men niet dezelfde
ellende met andere artikelen zal ondervin
den. Het is nu geen tijd voor de groote
winkelbedrijven om de kleine middenstan
ders den nek om te draaien. Spr. heeft in
Middelburg te maken met niet minder dan
157 détaillisten en 58 instellingen. En daar
naast staat dan nog de extravoorziening
voor zieken en voor militairen.
Spr. komt dan tot de petroleumkaarten
en-is van meening, dat 1 liter per week
voor een gezin in vele gevallen rijkelijk
laag is. Dit zal zeker wel het zorgenkind
van de distributie blijken te zijn, maar spr.
verwacht nog wel aanvullingskaarten als
tot distributie wordt overgegaan. Inzake de
identiteitsbewijzen voor de benzine-distri-
butie zegt spr., dat te Middelburg een der
de der autobezitters niet is opgekomen en
men hun kaarten volgens voorschrift op 4
Mei naar Den Haag opzond. Zij moeten
zich nu maar vervoegen bij afd. IV van het
Rijksbureau voor aardbodemproducten te
Den Haag.
Spr. komt dan tot de brandstoffen en
zegt de daarvoor voorloopig getroffen
maatregelen zelf niet te hebben verwacht.
Maar hij moet zijn orders uitvoeren en zond
aan 24 personen een enquêteformulier. Het
is daarom nog niet zeker, dat allen erkend
zullen worden, maar ook zonder dat zullen
zij toch kunnen verkoopen. Spr. gaf de ver
zekering dat hij alles wil doen om de détail-
listen ter wille te zijn en voor te lichten.
Op een groot aantal vragen speciaal van
den heer Vos uit Vlissingen, secretaris van
de federatie van kolenhandelarenvereeni-
gingen, heeft spr. nog tal van toelichtingen
gegeven.
Vereeniging tot bestrijding der tuberculose.
Gisteravond kwam in Sint Joris de ver
eeniging tot bestrijding der t.b.c. in jaar
vergadering bijeen, onder voorzitterschap
van den heer L. Onderdijk.
De secretaris, de heer J. C. F. van Kamer,
bracht het jaarverslag uit, waarin hij o.m.
vermeldt de samenspreking van het dage-
lijksch bestuur der vereeniging met dat van
de zustervereeniging te Vlissingen. Na eeni-
ge vergaderingen werd overeenstemming
bereikt, waardoor de huisbezoekster per 1
Januari 1940 in dienst trad van de nieuw
opgerichte Centrale Vereeniging tot Bestrij
ding der t.b.c. op Walcheren. Waar hierdoor
haar dienstverband met de plaatselijke Ver
eeniging is geëindigd bedankte de secretaris
zuster van Roo voor de prettige samenwer
king.
Aan het jaarverslag van de huisbezoek
ster, zuster S. van Roo ontleenen wij het
volgende
Het aantal gezinnen en patiënten dat voor
huisbezoek in aanmerking kwam, onderging
in den loop van 1939 eenige schommeling en
vertoonde een kleine stijging, wat de laat
ste jaren niet is voorgekomen. Op 1 Januari
1939 waren onder toezicht 107 gezinnen met
120 patiënten en op 31 December jl. resp.
113 en 134. Er werden 26 gezinnen en 38
patiënten nieuw ingeschreven en 21 gezin
nen met 26 patiënten afgeschreven, o.w. 6
patiënten, die door den dood aan de ver
eeniging ontvielen. Het aantal bezoeken in
gezinnen en voor Maatschappelijke doelein
den bedroeg 1638. Uitgezonden zijn via het
Consultatie Bureau en de Vereeniging met
hulp van verschillende andere instanties,
naar sanatoria 5 patiënten, naar ziekenhuis
of rusthuis 14, waarvan 2 dagpatiënt waren
in het Gasthuis. Naar „Zonneveld" werden
13 kinderen uitgezonden, 5 van deze verblij
ven daar nog. Huurtoeslag werd gedurende
het geheele jaar aan 3 gezinnen gegeven, en
1 gezin gedurende 9 maanden. Versterkend
voedsel werd aan 17 patiënten gedurende
kortere of langere termijn gegeven.
Beide verslagen werden met dank aan
hen, die ze uitbrachten, goedgekeurd en dit
geschiedde ook met de rekening van den
penningmeester, den heer C. A. Minderhout,
aanwijzend in ontvang en uitgaaf 4596.27,
begonnen met een kwaad slot van 1531.98
en eindigende met een van 314.28.
Tot bestuursleden werden herkozen de
heeren J. C. F. van Kamer en J. C. Peeck.
De voorzitter richtte zich hierna nog tot
zuster van Roo en wees er op, dat haar ver
houding tot de Middelburgsche vereeniging
wel veranderd is, nu zij in dienst is geko
men van de Centrale organisatie op Wal
cheren, waarbij Middelburg, Vlissingen,
Vlissingen wit gele kruis, Koudekerke en
Souburg zijn aangesloten.
Spr. bracht zuster van Roo hartelijk dank
Voor het vele werk, dat zij deed.
Bouw van brug en onderbouw aanbesteed.
De hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat heeft hedenmorgen namens
Ged. Staten aanbesteed
a. het leveren en plaatsen van vijf stalen
vakwerkbruggen voor gewoon verkeer met
bijkomende werken voor de overbrugging
van de Zandkreek.
Inschrijvers Rörink en v. d. Broek. En
schedé 495.000 Constructiewerkplaatsen
Braat, Rotterdam 490.000 Machinefa
briek v.h. Bakker 486.000 Holl. Con
structiewerkplaatsen Leiden 483.000
N.V. Spoorwegmateriaal en IJzerconstruc-
tie, Delft 462.400 N.V. F. Kloos en Zo-
nen's werkplaatsen, Rotterdam 452.660
Ned. Staalindustrie, Rotterdam 437.500
N.V. Kon. Mij „De Schelde" Vlissingen
433.000 N.V. Kon. Nederl. Machinefa
briek E. H. <J3egemann 421.500 Werf
Gusto, Schiedam 417.000 N.V. Werk
spoor Amsterdam 416.510; N.V. C. Swar-
touw's Constructiewerkplaats en Machine
fabriek, Schiedam 395.500 en firma Penn
en Baudin, Dordrecht 386.380.
b. Het maken van den onderbouw voor
de brug voor gewoon verkeer over de
Zandkreek met bijkomende werken.
Inschrijvers: N.V. Aannemersmaatschap
pij J. P. v. Eesteren, Rotterdam 1.229.000:
N.V. Aannemingsmaatschappij v.h. H. en
P. Voormolen, Rotterdam 1.120.500
Aannemersmaatschappij v.h. J. P. Broek
hoven, Nijmegen 1.119.000 N.V. Aanne
ming van Werken v.h. H. N. Nederhorst,
Gouda 1.117.300 Hollandsche Aanne
mersmaatschappij Zanen Verstoep, Den
Haag 1.097.000; J. H. Steensma
1.046.000 A. v. d. Straaten's Aannemers
bedrijf, Hansweert 1.039.000 Christiaan-
se en Nielen's Gewapend beton te 's-Gra-
venhage 1.037.000 A. A. de Wilde, Mid
delburg 1.028.000 J. Lindenbergh Czn.,
Wemeldinge 1.027.500 N.V. Hollandsche
Betonmaatschappij, Den Haag 1.027.500;
N.V Aannemersmaatschappij v.h. J. M.
Strijland, Amsterdam 997.000& N.V. Ba
tonmaatschappij Bato, Den Haagt f 992.860;
N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschap
pij, Amsterdam 982.600.
Aanbesteding.
De hoofdingenieur-directeur van den
Rijkswaterstaat heeft hedenmorgen aanbe
steed het onderhoud der bodemdiepte in de
buitenhaven van het kanaal door Walche
ren te Veere, in de Stadshaven te Veere, in
de Wester- of Koopmanshaven te Vlissingen
en in de haven te Breskens, met bijkomende
werken gedurende 1940.
Inschrijvers B. van Noordenne Ezn., Slie-
drecht, 15 cent en N.V. Baggermaatschappij
Bos en Kalis, Sliedrecht, 9.9 cent per opge
baggerde M3 specie.
Waterschappen.
Bij K. B. zijn benoemd in de provincie
Zeeland
a. tot dijkgraaf van den St. Pieterspolder
(Zuid-Beveland), L. J. de Rijke, te Yerseke;
b. met ingang van 26 Juli 1940, tot lid
van het bestuur der waterkeering van den
calamiteuzen Adornispolder, A. Schijve
J.Az., te Nieuwvliet, uiterlijk tot het einde
van het zittingsjaar waarin hij zeventig jaar
zal zijn geworden.
Koudekerke heeft een nieuwen
gemeente-secretaris.
DE HEER A. VAN DER SCHUUR MET
ALGEMEENE STEMMEN BENOEMD.
De nieuwe secretaris echter onder de
wapenen.
De raad dezer gemeente kwam Dinsdag
avond in spoedeischende openbare vergade
ring byeen. Afwezig de heer Lorier.
Van den heer C. Joziasse Czn. was een
bezwaarschrift ingekomen tegen zijn school
geldaanslag.
Op voorstel van B. en W. werd besloten,
op dit bezwaarschrift afwijzend te beschik
ken.
Evenzoo .werd besloten, aan G. M. de
Voogd éen half jaar ontheffing te verleenen
van zyn aanslag hondenbelasting en aan S.
Klap een vol jaar. Het betreft hier gevallen,
aldus de voorzitter, van honden die gestor
ven zijn.
Na eenige discussie werd het voorstel van
B. en W. om de gronden van den heer C.
Reijnierse, welke ingenomen zijn buiten de
aangekochte oppervlakte, aan te koopen
voor een bedrag van 25, aangenomen,
waarbij de heer de Kroo aanteekening
wenschte dat hij tegen dit voorstel was.
Benoeming gemeente-secretaris.
Vervolgens was aan de orde de benoeming
van een gemeente-secretaris.
B. en W. hadden de volgende aanbeveling
opgemaakt1. H. van der Schuur 2. W.
A. Kaan, beiden ambtenaren ter secretarie
te Koudekerke.
De heer H. van der Schuur werd met al-
gemeene stemmen benoemd.
Het voorstel van B. en W. tot vaststelling
van een pensioensgrondslag van den be
noemden gemeente-secretaris op een bedrag
van 3250, werd z.h.s. aangenomen. Het
zelfde geschiedde met het voorstel tot vast
stelling van den pensioensgrondslag van den
heer W. A. Kaan als ambtenaar van den
burgerlijken stand, op een bedrag van 381,
ingaande 1 Mei 1940.
De voorzitter verzocht vervolgens den
nieuw benoemden gemeente-secretaris tot
de raadzaal toe te laten, waarna hij dezen
den eed afnam.
Na deze plechtigheid dankte de voorzitter
in de eerste plaats de leden van den raad
voor de vlotte wijze waarop deze benoeming
was geschied. Alle raadsleden hadden den
wensch van B. en W., den heer van der
Schuur tot secretaris te benoemen, onder
steund,
Spr. richtte daarna het woord tot den
heer van der Schuur, dien hij van harte ge
luk wenschte met zijn benoeming. Op uw
en u zult s morgens uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
lederen dag moet uw lever een liter lever-
gal in uw Ingewanden doen vloeien. Wanneer
deze stroom van lever-gal onvoldoende is, ver
teert uw voedsel niet, het bederft. voelt u
opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is
vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u
eiet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lap
middelen. U moet CARTER'S JL.EVER-PIL-
LETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te
doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch
voelen. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on
overtroffen om de lever-gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Lever-Pifietjes by apothekers
en drogisten, f. 0.75.
nog jeugdige schouders, aldus spr., wordt de
lang niet gemakkelijke taak gelegd om een
leidende positie te bekleeden van één zoo
groote en nog steeds uitbreidende gemeente.
In de 4 jaren die gij, zoo vervolgde de voor
zitter, thans in dienst der gemeente zijt ge
weest, hebt gij uw werk met groote be
kwaamheid en uiterste plichtsbetrachting
uitgevoerd en daarom is het oog op U ge
vallen.
Spr. hoopte dat de heer van der Schuur
de kracht en den lust zal vinden om de ad
ministratie van deze gemeente met be
kwaamheid te voeren.
Wees ten opzichte van uw personeel een
humaan chef, zoo vervolgde spr., wees voor
den raad een goed ambtenaar en wees voor
de gemeentenaren vriendelijk en voorko
mend, daar juist de plattelandsbevolking
van Walcheren zoo vatbaar is voor een
vriendelijk woord.
Spr. besloot met de hoop uit te spreken
dat de spannende toestanden spoedig zullen
zijn geëindigd, opdat ook de heer van der
Schuur den militairen dienst zal kunnen
verlaten en dat hij zich tydens zijn perio
dieke verloven zal kunnen wijden aan zijn
nieuwe ambt.
De heer van der Schuur, die in uniform
deze woorden had aangehoord, dankte den
voorzitter voor de mooie tot hem gerichte
woorden en den Raad voor het in hem ge
stelde vertrouwen. Spr. zei zich ernstig be
wust te zijn van de zware taak die hem
wacht, doch gaf de verzekering dat hij al
het mogelijke zal doen om het in hem ge
stelde vertrouwen niet te beschamen.
Het was mijn bedoeling, aldus spr., den
Raad ter gelegenheid van mijn benoeming,
iets aan te bieden, doch helaas, mrjn dienst
eischt, dat ik onmiddellijk moet vertrekken.
Nadat allen den nieuwen secretaris ge
luk hadden gewenscht, verliet deze ijlings
de vergadering.
De heer Lorier was intusschen ter verga
dering verschenen en maakte zyn excuus
voor zijn laatkomen, hetgeen een gevolg
was van bijzondere omstandigheden.
Daar niemand meer iets had voor de
rondvraag, sloot de voorzitter deze verga
dering.
Het strand komt voor Pinksteren vrij.
Op het oogenblik is men druk bezig met
het aanbrengen van de noodige afrasterin
gen. die van militaire zijde verlangd wor
den' opdat het strand voor het publiek
vrijgegeven kan worden. Naar wij verne
men zal men in ieder geval hiermee vóór
Zaterdag gereed zijn, zoodat de strand-
liefhebbers er met de Pinksterdagen op uit
kunnen trekken. Het geheele strand zal
vrtj zijn, doch er zullen voorloopig slechts
twee overgangen over de duinen zijn, n.l.
recht over den Galgenweg (Westduin) en
een eind verder in de richting van Kaap
duin, tegenover de woning van den heer
Cornelisse.
Jaarvergadering Souburgsche
Oranjevereeniging.
Gisteravond hield bovengenoemde ver
eeniging haar jaarvergadering, welke zeer
matig was bezocht. De voorzitter, de heer
J. C. Gabriëlse, opende de vergadering en
heette in het bijzonder welkom het eere
lid der vereeniging ds. L. C. Spijkerboer.
Spr. deelde mede, dat eenigen tyd geleden
in samenwerking met het comité O. en O.
aan de militairen namens de vereeniging
een ontspanningsavond is aangeboden in
den vorm van een filmavond. Door de mili
tairen werd dit zeer geapprecieerd. Verder
werd medegedeeld, dat de voorzitter der
vereeniging thans is benoemd tot lid van
het algemeen comité voor de Marnix-her-
denking.
De 2e secretaris, de heer B. Baljé, bracht
het jaarverslag uit, waaruit bleek, dat het
ledental der vereeniging achteruit loopt,
mede ook door de internationale verwik
kelingen. In verband met dmobilisatie
werden geen feestelijkheden georganiseerd.
De penningmeester bracht het financieel
verslag uit dat sloot met een batig saldo
van 3.90. De afdracht der büurtvereeni-
gingen staat thans geheel stil
De aftredende bestuursleden werden al
len herkozen. Na rondvraag werd de ver
gadering onder dankzegging voor opkomst
en medewerking gesloten.
Een tegenvaller voor de gemeente Goes.
Zooals men zich zal herinneren ontstond
enkele jaren geleden bij de uitvoering der
havenwerken aan de A. Joachimi-kade
stagnatie, o.a. doordat een damwand, die
bij dit werk gebruikt zou worden, om den
bouwput droog te houden, niet waterdicht
bleek te zyn.
Doordat en andere damwand moest wor
den aangebracht en ook nog door enkele
andere oorzaken ontstonden belangrijke
meer-kosten, waarvan de aannemers, de
heeren De Brnyne en Van Riet, meenden,
dat zij billijkerwijze voor rekening der ge
meente dienden te komen.
Burg. en Weth. waren het echter hier
mede niet eens, zoodat het geschil aan ar
bitrage werd onderworpen.
Gisteren is, naar de Zeeuw verneemt, be
richt ontvangen, dat bij arbitrage is beslist,
dat de genoemde aannemers op alle vijf
geschilpunten in het gelijk zijn gesteld en
dat de kosten, ook die van arbitrage, voor
rekening der gemeente zijn.
Het gaat hier, naar men aan het blad
meedeelt, om een bedrag van een kleine
l 11.000.
Ned. slagkruiser
,,Gneïsenaur'
Hoewel de technische plannen voor de
slagkruisers, welke de regeering voorne
mens is te bouwen, zoodra de volksverte
genwoordiging hiervoor toestemming geeft,
nog niet vast staan, is er toch reeds een
voorloopig ontwerp voor gemaakt. Naar
wij vernemen zou de waterverplaatsing
plm. 27.000 ton bedragen en de bewapening
bestaan uit 9 kanons van 28 cm mitsga
ders een groot aantal kanons van kleiner
kaliber. Teneinde een snelheid van plm. 33
zeemijl per uur te kunnen halen, moet de
lengte van deze slagkruisers zeer aanzien
lijk zijn, nL plm. 240 m., zoodat zij dus
15 m. langer worden dan de Duitsche slag
kruisers „Gneisenau" en „Scharnhorst",
welke 26.000 ton groot zijn en een bewape-
i, Nelson''
„Dunkerque'*
Ned. kruiser in
aanbouw
Hr. Ms. „Java'1
ning hebben van 9 kanons van 28 cm.
Ter vergelijking met enkele buitenland-
sche slagkruisers en slagschepen en Neder-
landsche kruisers hebben wij, zoo lezen wij
in het Alg. Hbld., onder het silhouet van
den Nederlandschen slagkruiser, zooals
men zich dit in marinekringen denkt, res
pectievelijk de silhouetten geplaatst van de
„Gneisenau", het Britsche slagschip „Nel
son" (34.000 ton, 9 kanons van '40.6 cm.,
vaart 23.5', lengte 216 m), den Franscheit
slagkruiser „Dunkerque" (26.500 ton, 8
kanons van 33 cm, lengte 214 m), den in
aanbouw zrjnden Nederlandschen kruiser
van 8350 ton (10 kanons van 15 cm, lengte
186 m) en Hr. Ms. „Java" (6700 ton, 10
kanons van 15 cm, lengte 155 m).
Nederlandsche voorzorgen fa het
buitenland.
De Nederlandsche regeering heeft dr.
A.' Loudon den Nederlandschen gezant te
Washington benoemd tot algemeen be
taalmeester voor al haar ambtenaren in
het buitenland „in geval van nood".
Verklaard wordt, aldus Reuter dat in
dien Nederland door eenigen aanval zou
worden getroffen, de heer Loudon de ver
antwoordelijkheid op zich zou nemen voor
de uitbetaling aan Nederlandsche verte
genwoordigers in het buitenland.
Er bevinden zich groote Nederlandsche
credieten in de Vereenigde Staten, welke
zouden kunnen worden aangewend voor
de betaling van de vertegenwoordigers in
het buitenland.
Bij informatie te bevoegder plaatse merk
te men naar aanleiding van bovenstaand
telegram het volgende op:
Vanzelfsprekend neemt een neutrale
staat, in een internationaal conflict van
dezen omvang, op elk gebied alle voor de
hand liggende voorzorgsmaatregelen, voor
het geval dat, door wiens toedoen dan ook,
zijn regeering tijdelijk van het normale
verkeer met zijn vertegenwoordigers in het
buitenland verstoken zou geraken. De keus
is op de Vereenigde Staten gevallen als
zijnde een neutraal land met vrij betalings
verkeer.
DE VRIJWILLIGERS VAN DE LAND
STORMKORPSEN MOTORDIENST EN
VAARTUIGENDIENST.
De vrijwilligers van de landstormkorpsen
motordienst en vaartuigendienst, aan wie
onbepaald klein verlof is verleend op grond
van de omstandigheid, dat zij te goeder
trouw meenden niet verplicht te zijn tot
opkomst bij mobilisatie, behoeven thans niet
op te komen.
NAUWE SAMENHANG MET
PETROLEUM-INDUSTRIE.
De schepen zijn bijna voortdurend op zee.
Voor de havenvereeniging „Rotterdam"
heeft de heer Phs. van Ommeren, directeur
van de N.V. Phs. van Ommeren's scheep
vaart bedrijf dezer dagen een lezing gehou
den over het onderwerp „de tankvaart".
Spr. merkte op, dat de ontwikkeling van
de tankvaart gelijken tred houdt met die
van de petroleumindustrie, omdat beide be
drijven ten nauwste met elkaar samenhan
gen en de eerste tankschepen zijn gebouwd
ten dienste van de petroleumindustrie. Ook
nu nog is het grootste deel van de tank-
vloot in dienst van de petroleum maat
schappijen.
Een tonnage van 11.000.000 ton.
In 1861 vertrok het eerste tankschip uit
de Vereenigde Staten met een lading lamp
olie. De eerste schepen waren van hout er-
al spoedig, zoo zeide spr., begon men naar
beter geconstrueerde schepen te zoeken. Het
eerste werkelijke tankschip waarin de olie
dus werd gestort, verscheen in 1877, terwijl
in 1886 de „Glueck Auf" werd gebouwd, die
in principe op dezelfde wijze was gecon
strueerd als de tegenwoordige tankschepen.
In 1902 werd in Nederlandsch-Indië het
eerste tankschip in de vaart gebracht.
Sindsdien is de uitbreiding van de tankvaart
enorm geweest. In het jaar 1938 had de
wereldtankvloot een tonnage van totaal
11.000.000 ton, d.i. 16.4 pet, van de wereld-
handelsvloot.
Met het toenemen van de tankvloot werd
ook de technische uitvoering beter en de
bouw der schepen duurder. Spr. besprak
de verschillende soorten tankschepen, zoo
als die voor benzine, ruwe olie, smeerolie,
melasse en walvischtraan. De tankschepen
voor melasse en walvischtraan werden in
jaren, dat er van een „boom" in de pe
troleumindustrie sprake was eveneens ge
charterd voor het vervoer van petroleum.
Nagenoeg alt\jd op zee.
Bij de tankvaart doen zich, aldus spr.j
verschillende bijzondere problemen voor.
Zoo is het noodzakelijk dat het schip on
derweg en in den korten tyd, dat het in een
haven lost of laadt, wordt onderhouden
en zoo noodig gerepareerd, want een tank
schip blijft steeds zeer lang op zee. Het
gebeurt vaak, dat per jaar 330 dagen ge
varen wordt. Dit stelt dus ook bijzondere
eischen aan de bemanning, die slechts in
zeer enkele gevallen kan 'passagieren. De
schepen moeten van een uitstekende tech
nische installatie zijn voorzien, hetgeen de
exploitatiekosten niet weinig beïnvloedt.
Sprekende over de exploitatie van tank
schepen merkte spr. op, dat men hier twee
soorten van schepen moet onderscheiden,
die der maatschappijen en de schepen van
de z.g. wilde reeders. Deze schepen der
maatschappijen worden gebouwd naar be
hoefte, de wilde reeders vervoeren het
surplus aan olie. De wilde tankvaart is dus
afhankelijk van hetgeen de maatschappijen
produceeren en niet zelf kunnen vervoe
ren. De wilde reeders hebben ongeveer SO
pet. van de tankvloot in handen en hier
mede nivelleeren zij de fluctuatie in de
olieproductie.
Een tankerpool.
Nu bestaat er, aldus spr., sinds 1934
een tankerpool, een syndicaat waarin de
groote oliemaatschappijen zijn onderge
bracht en wier samenwerking buitenge
woon vruchtbaar is geweest.
Er blijft vrije concurrentie tusschen de
maatschappijen bestaan, doch men betaalt
een bepaald percentage der vrachten in
een fonds, waaruit weer vergoedingen wor
den betaald aan opliggende schepen.
Directeur van „De Misthoorn" tweemaal tot
een maand gevangenisstraf veroordeeld.
Het Haagsche gerechtshof deed heden
uitspraak in twee zaken, gewezen tegen
den directeur van de „Misthoorn", zekeren
J. N., en veroordeelde hem tot 2 maal een
maand gevangenisstraf.
Ruim 100.000 aan sterken drank verkwist.
Voor het Gerechtshof te 's Hertogenbosch
heeft terecht gestaan een vrouw, zekere H.
v. d. L., echtgenoote van L. te Waalre. Zij
had, in vereeniging met haar dochter, dief
stallen gepleegd in winkels te Eindhoven.
Bij de behandeling van deze zaak kwam
aan het licht, dat de vrouw, die thans in
zeer behoeftige omstandigheden verkeert,
uit armoe heeft gehandeld, aldus de Grond
wet. Vroeger is zij echter zeer gesitueerd
geweest. Zij bezat n.l. een aantal woonhui
zen en een boerderij, gezamenlijk ter waar
de van ruim 100.000. Daar zij verslaafd
was aan sterken drank, was zij gaandeweg
genoodzaakt al haar bezittingen te verkoo
pen en eindelijk was zij straatarm gewor
den.
Het Hof veroordeelde haar en haar doch
ter, die eveneens wegens diefstal zich had te
verantwoorden, tot een gevangenisstraf van
drie weken.
WISSELKOERSEN
Noteering van heden, 8 Mei, 2.45 uur
(officieel)
Londen 6.261,5 Berlijn f 75.60 Parijs
3.55; Brussel 31.3S; Zwitserland S 42.24;
New York l.SS 7/16,