Breskensche Courant
STADSNIEUWS
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Chamberlain bespreekt den terugtocht
in Noorwegen.
Roeros door de
Duitschers ontruimd.
Beide partijen melden
successen ter zee.
Zal Italië voorloopig
afzijdig blijven?
Duitsche vliegvelden in
Noorwegen gebom
bardeerd.
Vlissingen
EERSTE BLAD
Alle confectie is nog geen Heerenkleeding
Huis uoor Cngelsche Heerenkleeding
„WINDSOR"
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG NUMMER 104
VRIJDAG 3 MEI 194 0
">4
lOonnementsprps: lï ct. pet weels ot 1 2.20 pet
Kwartaal. Franco per post f2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor bet buitenland neme men eeD
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 1—5 regels 11.25, iedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
prjjs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, Iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaus
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No. 66287.
Eigen kantoren Breskens, Dorpsstraat, TeL21
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
BELANGRIJKE BESLUITEN VOOR DINSDAG VERWACHT.
Het Engelsche Lagerhuis is Donderdag
middag bijeengekomen om naar een ver
klaring van Chamberlain te luisteren over
den oorlogstoestand. In de diplomatenban-
ken zat o.m. de gezant van Nederland.
De minister-president verzocht de leden
van het Huis nog eenig geduld te willen
oefenen, daar het nog niet mogelijk was
een volledige verklaring af te leggen, zoo
meldt Reuter.
Ongeveer een maand geleden, zoo ver
volgde de premier, werd besloten, dat
eenige kleine eenheden gereed gehouden
zouden worden, om de westelijke havens
van Noorwegen op korten termijn te be
zetten, in geval van een daad van agressie
door Duitschland tegen Zuidelijk Noor
wegen. Elke actie van ons moest volgen
op een voorafgaande schending van Noor-
sche neutraliteit door Duitschland.
Sinds vele maanden wisten wij, dat de
Duitschers troepen en voorraden in de
Oostzeehavens concentreerden. Het was
duidelijk, dat eenige aanvalsdaad overwo
gen werd. Indien wij geweten hadden, dat
Denemarken en Noorwegen het slachtoffer
moesten worden, hadden wij hetgeen ge
beurd is niet kunnen verhinderen zonder
de medewerking van die landen.
De campagne in Noorwegen begon op
7 April, toen wij bericht kregen, dat een
groote Duitsche vlootmacht zich naar en
langs de westkust van Noorwegen bewoog.
Dien avond voer de „Main battle fleet" en
de „Second cruiser squadron" uit Scape en
Rosyth uit, in de hoop den vijand te ont
moeten. Op 8 April voér de „First cruiser
squadron" uit om aan de operaties deel te
nemen. Op 9 April vielen de Duitsche
troepen Denemarken binnen en geholpen
door lang te voren beraamd binnenlandsch
verraad brachten de marine strijdkrachten
troepen aan land te Oslo, Stavanger, Ber
gen en Drontheim. De zeer succesvolle
marine-aanval van 13 April vernietigde
volkomen de vijandelijke marine-strijd
krachten te Narvik. Onze doeleinden bij
verdere acties waren: le. allen mogelijken
steun'en hulp te geven aan de Noren; 2e.
den Duitschen opmarsch uit het zuiden
tegen te houden of te vertragen;3e. de
redding en bescherming van den koning en
de regeering van Noorwegen te vergemak
kelijken. Deze doeleinden konden het vlugst
worden bereikt door de inneming van
Drontheim.
Óndanks het gevaarlijk karakter van
deze operaties besloten wij een poging te
wagen. Te Namsos, in het noorden, landde
marinetroepen op 14 April, gevolgd door
Britsche troepen op 16 en 18 April. Eenige
dagen later landden er Fransche Alpenja
gers. Een deel van deze macht trok snel
op naar de buurt van Steinkjer om de No
ren te helpen, die de plaats in hun bezit
hadden. Ten zuiden van Drontheim landde
marinetroepen te Andalsnes op 17 April.
Ik kan u thans geen bijzonderheden ge
ven over de gevechten die zich sinds de
landingen aan beide fronten hebben afge
speeld. De geallieerde troepen kwamen in
die gebieden voor
ernstige moeilijkheden
te staan, waarvan de voornaamste deze
was, dat de beschikbare vliegvelden reeds
in handen van den vijand waren. In die om
standigheden bleek het eenige dagen ge
leden, dat het wegens de Duitsche over-
heersching in de lucht, onmogelijk zou zijn
artillerie en tanks aan land te brengen om
onze troepen in staat te stellen den vijan
delijken opmarsch uit het zuiden te weer
staan. Steeds was het den Duitschers mo
gelijk versterkingen naar Noorwegen te
zenden, en in veel sneller tempo dan voor
ons mogelijk was. De vorige week besloten
wij het denkbeeld te laten varen Drontheim
van uit het zuiden in te nemen, zoodat wij
onze troepen uit dit gebied terugtrokken
en naar elders overbrachten. Wij hebben
thans al onze troepen uit Andalsnes terug
getrokken zonder een man te verliezen.
De vlootverliezen.
Na drie weken oorlog is Noorwegen niet
veroverd. In die periode heeft de Duitsche
vloot een ernstig verlies geleden, waaron
der twee slagschepen beschadigd, drie,
wellicht vier kruisers tot zinken gebracht,
elf torpedojagers gezonken en vijf duik-
booten gezonken. Dertig transport- en
voorraadschepen zijn gezonken met een
verlies van verscheidene duizenden man
schappen. Verder zijn tien transport- of
voorraadschepen getroffen door onze tor
pedo's en waarschijnlijk gezonken. De ver
liezen van de Britsche marine in dat tijd
vak bedragen vier torpedojagers, drie
duikbooten, een sloep en vijf treilers ge
zonken. Vijf andere oorlogsschepen zijn be
schadigd door aanvallen uit de lucht. Een
voorraadschip is bovendien door een tor
pedo van een duikboot tot zinken ge
bracht.
Het is mogelijk geworden de vloot der
geallieerden op belangrijke wijze nieuwe
bestemmingen te geven.
Oorlogsschepen naar de Middel-
landsche Zee gedirigeerd.
In dit verband wil ik. vermelden, dat het
mogelijk geacht is tot een normaler ver
deeling van schepen over te gaan in de
Middellandsche Zee, welke eenigen tijd on
der invloed heeft gestaan van onze be
hoeften in de Noordzee. Reeds bevinden
zich een Britsch en Fransch slagschip met
kruisers en marinevaartuigen in het ooste
lijke bekken van de Middellandsche Zee,
op weg naar Alexandria.
Terugkeerende op de gebeurtenissen in
Noorwegen, zei de premier, dat de Duit
schers vele duizenden manschappen moeten
hebben verloren. Tot hen, die haastige con
clusies zouden willen trekken uit het feit,
dat wij er niet in geslaagd zijn Drontheim
in te nemen, zou ik willen zeggen: Het is
nog veel te vroeg om de balans over Noor
wegen op te maken. Ik zou deze waar
schuwing willen geven aan het Huis en
aan het landWij zijn niet voornemens
toe te laten, dat Noorwegen slechts een
oorlogstooneel van den tweeden rang
wordt, maar evenmin zullen wij ons laten
verleiden tot een dergelijke versnippering
van krachten, dat wij in het vitale centrum
gevaarlijk verzwakt zouden worden.
Belangrijke besluiten verwacht.
Reuters parlementaire correspondent
schrijft o.a., dat er tijdens en na de ver
klaring van Chamberlain vele aanwijzingen
zijn, dat het Lagerhuis verwacht, dat a.s.
Dinsdag door Chamberlain en Churchill
groote besluiten in het parlement zullen
worden aangekondigd.
DE ENGELSCHEN TREKKEN ZICH
TERUG TEN ZUIDEN VAN
DRONTHEIM.
De Duitsche troepen hebben zich, naar
het Noorsche telegraafagentschap meldt,
Dinsdagavond, toen de Noorsche troepen
weder naar de stad terugkeerden, uit Roe-
ros teruggetrokken.
Gevangen genomen Duitschers zouden
verklaard hebben, dat deze terugtocht een
gevolg is van het uitblijven van aanvoe
ren, aangezien de Duitsche troepen te Roe-
ros volkomen van de overige Duitsche
strijdkrachten waren afgesneden.
De Duitschers zouden zich eveneens uit
Tynset teruggetrokken hebben.
Een communiqué van het Britsche mi
nisterie van oorlog meldde gisteren
De troepen der geallieerden, welke de
laatste dagen ten zuiden van Drontheim
operaties hebben uitgevoerd, welke ten
doel hadden den vijandelijken opmarsch te
vertragen, zijn thans, na vele vijandelijke
aanvallen te hebben afgeslagen, terugge
trokken, met het oog op de steeds toene
mende sterkte van den vijand.
De geallieerde troepen zijn met succes
ingescheept te Andalsnes en andere havens
in de nabijheid. Dit geschiedde ondanks de
voortdurende pogingen van den vijand om
deze havens en de verbindingen door actie
uit de lucht te vernietigen. In het gebied
van Narvik duren de operaties voort en
zijn detachementen in contact met den
vjjand geweest. Uit Namsos valt verder
niets te vermelden.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
deelt mede
Bij de rustelooze achtervolging der in
wilde vlucht terugtrekkende Engelschen
hebben de Duitsche troepen Andalsnes be
reikt en daar te 15 uur de Duitsche oor-
logsvlag |eheschen.
De operaties tusschen Oslo en Drontheim
zijn overgegaan in achtervolgingsgevech
ten. Onoverzienbare Engelsche voorraden
zjjn bij Dombaas in handen onzer troepen
gevallen. 300 nog tegenstand biedende No
ren, die den terugtocht der Britten zouden
dekken, werden gevangen genomen.
Onder den indruk van deze gebeurtenis
sen heeft de Noorsche bevelhebber van het
gebied Moeren en Romsdal de capitulatie
aangeboden en zijn troepen bevel gegeven
den tegenstand te staken. De intacte
spoorweg tusschen Dombaas en Ulsberg
(ten zuiden van Drontheimis in zijn ge-
heelen omvang in onze handen. De van
Bergen naar het oosten en uit het gebied
ten noorden van Oslo naar het westen op
trekkende troepen hebben elkander ont
moet aan de spoorlijn van Bergen naar
Oslo.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt nog,
dat Duitsche troepen, die uit de zóne van
Bergen oostwaarts optrekken, de electrici-
teitscentrale en aluminiumfabriek Kinsa-
vik hebben bezet. De bij Bergen operee-
rende Duitsche troepen hadden bijzondere
moeilijkheden toen zij na de inneming van
Voss de tunnel in het mir-dal naderden. De
ruim 5000 meter lange tunnel hebben zij
in een verbitterd gevecht doorgetrokken
en den oostelijken uitgang hebben zij
thans bereikt.
Woensdag is door bewoners van eiland
jes ten noorden van Gothenburg, aan den
ingang van het Kattegat, hevig geschut
vuur op zee gehoord, zoo meldt de Zweed-
sche omroep. De zware ontploffingen duur
den twee uur. Verscheidene schepen wer
den waargenomen. Men gelooft, dat ze
twee convooien vormden, die in noordelijke
richting stoomden. Een groot aantal vlieg
tuigen werd in actie gezien. Minstens één
schip zag men in brand staan. Ook is een
zwaar geschutvuur gehoord van het fort
te Marstrand, waar des nachts om 2 uur 30
een tweede schip gezien werd, dat in brand
stond en dat naar men gelooft, gezonken is.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt o.m. bekend dat een Engelsch
vliegtuigmoederschip Woensdag bij een
luchtaanval een voltreffer van middenkali
ber op het voorschip kreeg. Sterke brand-
verschijnselen en rookontwikkeling waren
de gevolgen. Ook een ander vliegtuigmoe
derschip werd met bommen aangevallen.
Voorts werd een torpedojager met een
bom van middenkaliber op het achterschip
getroffen en tot stilstand gebracht.. Een
kruiser heeft een treffer op het dek opge-
loopen, welke een brand en ontploffingen
ten gevolge heeft gehad. Een Britsch koop
vaardijschip werd tot zinken gebracht, zes
werden zwaar beschadigd. Zes Britsche
vliegtuigen werden omlaag geschoten.
Een Duitsch vliegtuig is van deze vlucht
niet teruggkeerd.
Bij de jacht op duikbooten in het Skage-
rak hebben Duitsche marinestrijdkrachten
succes gehad en twee vijandelijke onder
zeeërs zijn vernield.
De Britsche admiraliteit deelt mede, dat
het Britsahe marinevaartuig „Bittern"
(1190 ton) verloren is gegaan. Het schip is
herhaaldelijk door vijandelijke vliegtuigen
aangevallen en na een langdurig gevecht,
waarbij een vliegtuig brandend werd om
laag geschoten en andere ernstig werden
getroffen, in brand geraakt.
Pogingen den brand te blusschen zijn
zonder resultaat gebleven. De bemanning
werd door een ander oorlogsschip aan
boord genomen. De „Bittern" werd ten
slotte door de eigen strijdkrachten tot zin
ken gebracht, ten einde te voorkomen, dat
het wrak een gevaar voor de scheepvaart
zou opleveren.
Officieel wordt medegedeeld, dat de En
gelsche mijnenveger „Dunoon" door een
mijn gezonken is. Men vreest, -dat 3 officie
ren en 24 manschappen verloren zijn.
In het Fransche legerbericht van giste
ren werd vermeld dat bij de laatste opera
ties op de Noordzee een Fransche torpedo-
bootjager ernstig beschadigd is. Een der
patrouillevaartuigen liep op een mijn en
zonk. Verder heeft een Fransche duikboot
een vijandelijke duikboot getorpedeerd.
De Duce heeft Woensdag den Ameri-
kaanschen ambassadeur Phillips ontvan
gen, die zich op de hoogte kwam stellen
van de plannen van Italië in verband met
de jongste ontwikkeling van den interna
tionalen toestand in het algemeen en van
den toestand in de Middellandsche Zee in
het bijzonder.
In de kringen der Amerikaansehe am
bassade had men na dit. onderhoud den
indruk, dat in de Italiaansche houding van
non-belligerentie niet spoedig verandering-
zal komen.
Engelsche stem.
De diplomatieke correspondent van Reu
ter schrijft
Het besluit van de Britsche admiraliteit
om de Britsche scheepvaart niet meer door
de Middellandsche zee te laten gaan, wordt
in gezaghebbende kringen te Londen be
schouwd als een duidelijke wenk aan Ita
lië, dat de recente toon van zijn pers en
zijn politieke sprekers niet in overeen
stemming is met den geest van het En-
gelsch-Italiaansche gentleman-agreement.
Het is een zuivere voorzorgsmaatregel, die
onder geen beding kan worden beschouwd
als provoceerend, maar die aanduidt, dat
de recente houding van Italië bezorgdheid
wekt.
Het treft nogal ongelukkig, dat de ver
slechtering der houding van de organen
der openbare meening iii Italië zich voor
doet op het oogenblik, waarop de Engelsch-
Italiaansche handelsbesprekingen teekenen
vertoonen vrucht te gaan dragen. Een der
overeenkomsten zou voorzien in den bouw
van een zeker scheepstormage door Italië
in ruil voor steenkolen.
De toestellen der Imperial Airways, die
naar het Midden en het Nabije Oosten
vliegen, en die gewoonlijk bij Rome een
tusschenlanding maakten, zullen tot nader
order in Italië niet landen. Zij zullen des
avonds te Athene of te Marseille landen.
Egypte neemt voorzorgsmaatregelen.
Met het oog op de onzekerheid in den
toestand van de Middellandsche Zee zijn,
volgens Reuter, Woensdag zekere defensie
voorzorgsmaatregelen in geheel Egypte
genomen.
Het Britsche ministerie van luchtvaart
deelde gisteren in een communiqué mede
De koninklijke luchtstrijdkrachten hebben
den druk op de vijandelijke vliegbases in
Noorwegen gehandhaafd. Stavanger werd
Woensdag overdag twee maal gebombar
deerd en dit vliegveld, alsook de vliegvel
den van Aalborg en Fornebu werd even
eens in de avonduren gebombardeerd.
In den loop van den nacht verkenningen
boven het zuidelijk deel van de Noordzee.
Een onzer vliegtuigen heeft bij het eiland
Norderney een vijandelijk watervliegtuig
ontmoet en in zee neergeschoten. Bij deze
operaties werden geen verliezen geleden.
Vergaderingen en de staat van
beleg.
WANNEER VERGUNNING MOET
WORDEN GEVRAAGD.
Daar er misverstanden blijken te be
staan, voor welke vergaderingen vergun
ning moet worden aangevraagd aan het
militair gezag, hebben wij te bevoegder
plaatse inlichtingen ingewonnen.
Vergunning behoeft niet te worden aan
gevraagd voor vergaderingen van over
heidsorganen en voor vergaderingen van
vereenigingen, waartoe slechts toegang
hebben leden van de plaatselijke ver
eenigingen.
Voor alle andere, openbare, vergaderin
gen moet aan het militair gezag, ver
gunning worden gevraagd. De aanvragen
moeten echter worden gericht aan den
burgemeester der gemeente, waar de ver
gadering gehouden zal worden.
VEREENIGING
RIJWIELPAD WALCHEREN.
Ledenvergadering te Vlissingen.
Woensdagmiddag werd ten stadhuize van
Vlissingen de ledenvergadering gehouden
van de vereeniging Rijwielpad Walcheren,
onder voorzitterschap van den heer C. A.
van Woelderen, burgemeester van Vlissin
gen.
De voorzitter, deelde mede dat bericht
van verhindering hadden gezonden mr. P.
Dieleman, lid van Ged. Staten, de burge
meesters van Domburg en Souburg, wet
houder Contant van Koudekerke, terwijl de
burgemeesters van Zoutelande en Westka-
pelle wel de hoofdbestuursvergadering
hadden bijgewoond, doch niet meer op de
ledenvergadering aanwezig konden zijn.
Na voorlezing der notulen van de vorige
vergadering, werden deze onveranderd
vastgesteld.
Bij de ingekomen stukken was een me-
dedeeling van de federatie van Nederland-
sche Rijwielpadvereenigingen dat de al-
gemeene vergadering op 6 Juni a.s. te Alk
maar zal worden gehouden. De heer J.
Louwerse, lid van het federatiebestuur, zal
de afdeeling Walcheren vertegenwoordi
gen. Van den A.N.W.B. is bericht ontvan
gen dat voor 1940 weer een subsidie van
75 zal worden gegeven voor de onder
houdskosten van dc rijwielpaden.
Het reeds gepubliceerde jaarverslag van
den secretaris, den heer J. Louwerse, werd
goedgekeurd, onder dankzegging voor de
door hem hieraan gegeven goede zorgen.
De rekening werd eveneens goedge
keurd, nadat de voorzitter medegedeeld
had dat de controlecommissie boeken en
bescheiden in goede orde had bevonden. De
penningmeester, de heer Louwerse, werd
gedechargeerd en dank gebracht voor zijn
goed beheer. Ook de commissie dankte de
voorzitter. In de commissie werden thans
benoemd de heeren P. L. Abrahamse, Ch.
H. E. Draeck en J. C. Groenenberg.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
wat» Jew Jag
Hoe Vlissingen de werkloosheid be
strijdt. (Stadsnieuws Vlissingen)
Chamberlain bespreekt den geallieer
den terugtocht in Noorwegen.
(Pag. 1, eerste blad)
Een tunnelvcrbinding onder het IJ te
Amsterdam. (Binnenland)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
De begrooting voor 1940 werd overeen
komstig het ontwerp vastgesteld.
Het voorstel om het arbeidsloon van A.
Wielemaker voor het verrichten van het
gewone onderhoud aan het rijwielpad van
Abeele naar Middelburg, met ingang van
1 April 1940 met 25 per jaar te verhoo-
gen, werd met algemeene stemmen aange
nomen.
De periodiek aftredende hoofdbestuurs
leden, de heeren mr. P. Dieleman en A. H,
S. Stenierding werden herkozen.
Bq de rondvraag vond de secretaris nog
gelegenheid er op te wijzen dat de verbe
tering van het pad langs den West-Sou-
burgschen weg de volle aandacht heeft»
doch in verband met de aanstaande ver
nieuwing van den zgn. ouden weg Vlissin
genMiddelburg, wordt het beter geacht
even te wachten.
Daar niemand het woord meer verlang
de, sloot de voorzitter hierop de vergade
ring.
DE NIEUWE TAILLE LIJN.
Mooi, maar veeleisend is de nieuwe lijn,
die de japonnen vertonen.
Niet alle dames hebben een taille, die
zonder enig hulpmiddel aan deze nieuwe
mode-eis beantwoordt.
Zij, die dit „1940 figuur" niet van nature
bezitten, doen verstandig een Superline
corset en bustehouder te dragen.
Alleen verkrijgbaar bij HAMMING, Wal-
straat 81. (Adv.)
En drukke Hemelvaartsdag.
Geheel tegen de traditie dat het op He
melvaartsdag moet regenen, was het gis
teren een stralende zomerdag, waarop dui
zenden. van de intluikende natuur liebben
genoten. Reeds in de vroege morgenuren
bgon de uittocht der gn. dauwtrappers uit
de stad naar buiten, waarbij het groote
aantal wandelaars opviel. De meesten de
den het echter op de fiets.
Naarmate het latei werd, nam ook de
drukte speciaal op boulevards en strand
toe. Zeer velen van elders brachten een
bezoek aan Vlissingen, zoodat er een ge
zellige, echt mid-zomersche drukte
heerschte.
Deze drukte bleef voortduren tot laat in
den avond en zelfs een dreigend onweer
kon de menschen niet van de boulevards
verdrijven.
Het aantal fietsers op Walcheren was
niet te schatten, terwijl ook het aantal
auto's groot was.
I
Daar komt U pas achter als U,
WINDSOR'S KLEEDING KLAAR ZIET.
Prima Engelsche stoffen,
Een correcte pasvorm,
Een elegante coupe en
Beschaafde dessins
factoren dien Windsor's Kleeding doen uitblinken
WALSTRAAT 63
TELEFOON 455