Breskensche Courant STADSNIEUWS Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Chamberlain bespreekt den terugtocht in Noorwegen. Roeros door de Duitschers ontruimd. Beide partijen melden successen ter zee. Zal Italië voorloopig afzijdig blijven? Duitsche vliegvelden in Noorwegen gebom bardeerd. Vlissingen EERSTE BLAD Alle confectie is nog geen Heerenkleeding Huis uoor Cngelsche Heerenkleeding „WINDSOR" VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 104 VRIJDAG 3 MEI 194 0 ">4 lOonnementsprps: lï ct. pet weels ot 1 2.20 pet Kwartaal. Franco per post f2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor bet buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 1—5 regels 11.25, iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prjjs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, Iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaus Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No. 66287. Eigen kantoren Breskens, Dorpsstraat, TeL21 Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" BELANGRIJKE BESLUITEN VOOR DINSDAG VERWACHT. Het Engelsche Lagerhuis is Donderdag middag bijeengekomen om naar een ver klaring van Chamberlain te luisteren over den oorlogstoestand. In de diplomatenban- ken zat o.m. de gezant van Nederland. De minister-president verzocht de leden van het Huis nog eenig geduld te willen oefenen, daar het nog niet mogelijk was een volledige verklaring af te leggen, zoo meldt Reuter. Ongeveer een maand geleden, zoo ver volgde de premier, werd besloten, dat eenige kleine eenheden gereed gehouden zouden worden, om de westelijke havens van Noorwegen op korten termijn te be zetten, in geval van een daad van agressie door Duitschland tegen Zuidelijk Noor wegen. Elke actie van ons moest volgen op een voorafgaande schending van Noor- sche neutraliteit door Duitschland. Sinds vele maanden wisten wij, dat de Duitschers troepen en voorraden in de Oostzeehavens concentreerden. Het was duidelijk, dat eenige aanvalsdaad overwo gen werd. Indien wij geweten hadden, dat Denemarken en Noorwegen het slachtoffer moesten worden, hadden wij hetgeen ge beurd is niet kunnen verhinderen zonder de medewerking van die landen. De campagne in Noorwegen begon op 7 April, toen wij bericht kregen, dat een groote Duitsche vlootmacht zich naar en langs de westkust van Noorwegen bewoog. Dien avond voer de „Main battle fleet" en de „Second cruiser squadron" uit Scape en Rosyth uit, in de hoop den vijand te ont moeten. Op 8 April voér de „First cruiser squadron" uit om aan de operaties deel te nemen. Op 9 April vielen de Duitsche troepen Denemarken binnen en geholpen door lang te voren beraamd binnenlandsch verraad brachten de marine strijdkrachten troepen aan land te Oslo, Stavanger, Ber gen en Drontheim. De zeer succesvolle marine-aanval van 13 April vernietigde volkomen de vijandelijke marine-strijd krachten te Narvik. Onze doeleinden bij verdere acties waren: le. allen mogelijken steun'en hulp te geven aan de Noren; 2e. den Duitschen opmarsch uit het zuiden tegen te houden of te vertragen;3e. de redding en bescherming van den koning en de regeering van Noorwegen te vergemak kelijken. Deze doeleinden konden het vlugst worden bereikt door de inneming van Drontheim. Óndanks het gevaarlijk karakter van deze operaties besloten wij een poging te wagen. Te Namsos, in het noorden, landde marinetroepen op 14 April, gevolgd door Britsche troepen op 16 en 18 April. Eenige dagen later landden er Fransche Alpenja gers. Een deel van deze macht trok snel op naar de buurt van Steinkjer om de No ren te helpen, die de plaats in hun bezit hadden. Ten zuiden van Drontheim landde marinetroepen te Andalsnes op 17 April. Ik kan u thans geen bijzonderheden ge ven over de gevechten die zich sinds de landingen aan beide fronten hebben afge speeld. De geallieerde troepen kwamen in die gebieden voor ernstige moeilijkheden te staan, waarvan de voornaamste deze was, dat de beschikbare vliegvelden reeds in handen van den vijand waren. In die om standigheden bleek het eenige dagen ge leden, dat het wegens de Duitsche over- heersching in de lucht, onmogelijk zou zijn artillerie en tanks aan land te brengen om onze troepen in staat te stellen den vijan delijken opmarsch uit het zuiden te weer staan. Steeds was het den Duitschers mo gelijk versterkingen naar Noorwegen te zenden, en in veel sneller tempo dan voor ons mogelijk was. De vorige week besloten wij het denkbeeld te laten varen Drontheim van uit het zuiden in te nemen, zoodat wij onze troepen uit dit gebied terugtrokken en naar elders overbrachten. Wij hebben thans al onze troepen uit Andalsnes terug getrokken zonder een man te verliezen. De vlootverliezen. Na drie weken oorlog is Noorwegen niet veroverd. In die periode heeft de Duitsche vloot een ernstig verlies geleden, waaron der twee slagschepen beschadigd, drie, wellicht vier kruisers tot zinken gebracht, elf torpedojagers gezonken en vijf duik- booten gezonken. Dertig transport- en voorraadschepen zijn gezonken met een verlies van verscheidene duizenden man schappen. Verder zijn tien transport- of voorraadschepen getroffen door onze tor pedo's en waarschijnlijk gezonken. De ver liezen van de Britsche marine in dat tijd vak bedragen vier torpedojagers, drie duikbooten, een sloep en vijf treilers ge zonken. Vijf andere oorlogsschepen zijn be schadigd door aanvallen uit de lucht. Een voorraadschip is bovendien door een tor pedo van een duikboot tot zinken ge bracht. Het is mogelijk geworden de vloot der geallieerden op belangrijke wijze nieuwe bestemmingen te geven. Oorlogsschepen naar de Middel- landsche Zee gedirigeerd. In dit verband wil ik. vermelden, dat het mogelijk geacht is tot een normaler ver deeling van schepen over te gaan in de Middellandsche Zee, welke eenigen tijd on der invloed heeft gestaan van onze be hoeften in de Noordzee. Reeds bevinden zich een Britsch en Fransch slagschip met kruisers en marinevaartuigen in het ooste lijke bekken van de Middellandsche Zee, op weg naar Alexandria. Terugkeerende op de gebeurtenissen in Noorwegen, zei de premier, dat de Duit schers vele duizenden manschappen moeten hebben verloren. Tot hen, die haastige con clusies zouden willen trekken uit het feit, dat wij er niet in geslaagd zijn Drontheim in te nemen, zou ik willen zeggen: Het is nog veel te vroeg om de balans over Noor wegen op te maken. Ik zou deze waar schuwing willen geven aan het Huis en aan het landWij zijn niet voornemens toe te laten, dat Noorwegen slechts een oorlogstooneel van den tweeden rang wordt, maar evenmin zullen wij ons laten verleiden tot een dergelijke versnippering van krachten, dat wij in het vitale centrum gevaarlijk verzwakt zouden worden. Belangrijke besluiten verwacht. Reuters parlementaire correspondent schrijft o.a., dat er tijdens en na de ver klaring van Chamberlain vele aanwijzingen zijn, dat het Lagerhuis verwacht, dat a.s. Dinsdag door Chamberlain en Churchill groote besluiten in het parlement zullen worden aangekondigd. DE ENGELSCHEN TREKKEN ZICH TERUG TEN ZUIDEN VAN DRONTHEIM. De Duitsche troepen hebben zich, naar het Noorsche telegraafagentschap meldt, Dinsdagavond, toen de Noorsche troepen weder naar de stad terugkeerden, uit Roe- ros teruggetrokken. Gevangen genomen Duitschers zouden verklaard hebben, dat deze terugtocht een gevolg is van het uitblijven van aanvoe ren, aangezien de Duitsche troepen te Roe- ros volkomen van de overige Duitsche strijdkrachten waren afgesneden. De Duitschers zouden zich eveneens uit Tynset teruggetrokken hebben. Een communiqué van het Britsche mi nisterie van oorlog meldde gisteren De troepen der geallieerden, welke de laatste dagen ten zuiden van Drontheim operaties hebben uitgevoerd, welke ten doel hadden den vijandelijken opmarsch te vertragen, zijn thans, na vele vijandelijke aanvallen te hebben afgeslagen, terugge trokken, met het oog op de steeds toene mende sterkte van den vijand. De geallieerde troepen zijn met succes ingescheept te Andalsnes en andere havens in de nabijheid. Dit geschiedde ondanks de voortdurende pogingen van den vijand om deze havens en de verbindingen door actie uit de lucht te vernietigen. In het gebied van Narvik duren de operaties voort en zijn detachementen in contact met den vjjand geweest. Uit Namsos valt verder niets te vermelden. Het opperbevel der Duitsche weermacht deelt mede Bij de rustelooze achtervolging der in wilde vlucht terugtrekkende Engelschen hebben de Duitsche troepen Andalsnes be reikt en daar te 15 uur de Duitsche oor- logsvlag |eheschen. De operaties tusschen Oslo en Drontheim zijn overgegaan in achtervolgingsgevech ten. Onoverzienbare Engelsche voorraden zjjn bij Dombaas in handen onzer troepen gevallen. 300 nog tegenstand biedende No ren, die den terugtocht der Britten zouden dekken, werden gevangen genomen. Onder den indruk van deze gebeurtenis sen heeft de Noorsche bevelhebber van het gebied Moeren en Romsdal de capitulatie aangeboden en zijn troepen bevel gegeven den tegenstand te staken. De intacte spoorweg tusschen Dombaas en Ulsberg (ten zuiden van Drontheimis in zijn ge- heelen omvang in onze handen. De van Bergen naar het oosten en uit het gebied ten noorden van Oslo naar het westen op trekkende troepen hebben elkander ont moet aan de spoorlijn van Bergen naar Oslo. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt nog, dat Duitsche troepen, die uit de zóne van Bergen oostwaarts optrekken, de electrici- teitscentrale en aluminiumfabriek Kinsa- vik hebben bezet. De bij Bergen operee- rende Duitsche troepen hadden bijzondere moeilijkheden toen zij na de inneming van Voss de tunnel in het mir-dal naderden. De ruim 5000 meter lange tunnel hebben zij in een verbitterd gevecht doorgetrokken en den oostelijken uitgang hebben zij thans bereikt. Woensdag is door bewoners van eiland jes ten noorden van Gothenburg, aan den ingang van het Kattegat, hevig geschut vuur op zee gehoord, zoo meldt de Zweed- sche omroep. De zware ontploffingen duur den twee uur. Verscheidene schepen wer den waargenomen. Men gelooft, dat ze twee convooien vormden, die in noordelijke richting stoomden. Een groot aantal vlieg tuigen werd in actie gezien. Minstens één schip zag men in brand staan. Ook is een zwaar geschutvuur gehoord van het fort te Marstrand, waar des nachts om 2 uur 30 een tweede schip gezien werd, dat in brand stond en dat naar men gelooft, gezonken is. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt o.m. bekend dat een Engelsch vliegtuigmoederschip Woensdag bij een luchtaanval een voltreffer van middenkali ber op het voorschip kreeg. Sterke brand- verschijnselen en rookontwikkeling waren de gevolgen. Ook een ander vliegtuigmoe derschip werd met bommen aangevallen. Voorts werd een torpedojager met een bom van middenkaliber op het achterschip getroffen en tot stilstand gebracht.. Een kruiser heeft een treffer op het dek opge- loopen, welke een brand en ontploffingen ten gevolge heeft gehad. Een Britsch koop vaardijschip werd tot zinken gebracht, zes werden zwaar beschadigd. Zes Britsche vliegtuigen werden omlaag geschoten. Een Duitsch vliegtuig is van deze vlucht niet teruggkeerd. Bij de jacht op duikbooten in het Skage- rak hebben Duitsche marinestrijdkrachten succes gehad en twee vijandelijke onder zeeërs zijn vernield. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat het Britsahe marinevaartuig „Bittern" (1190 ton) verloren is gegaan. Het schip is herhaaldelijk door vijandelijke vliegtuigen aangevallen en na een langdurig gevecht, waarbij een vliegtuig brandend werd om laag geschoten en andere ernstig werden getroffen, in brand geraakt. Pogingen den brand te blusschen zijn zonder resultaat gebleven. De bemanning werd door een ander oorlogsschip aan boord genomen. De „Bittern" werd ten slotte door de eigen strijdkrachten tot zin ken gebracht, ten einde te voorkomen, dat het wrak een gevaar voor de scheepvaart zou opleveren. Officieel wordt medegedeeld, dat de En gelsche mijnenveger „Dunoon" door een mijn gezonken is. Men vreest, -dat 3 officie ren en 24 manschappen verloren zijn. In het Fransche legerbericht van giste ren werd vermeld dat bij de laatste opera ties op de Noordzee een Fransche torpedo- bootjager ernstig beschadigd is. Een der patrouillevaartuigen liep op een mijn en zonk. Verder heeft een Fransche duikboot een vijandelijke duikboot getorpedeerd. De Duce heeft Woensdag den Ameri- kaanschen ambassadeur Phillips ontvan gen, die zich op de hoogte kwam stellen van de plannen van Italië in verband met de jongste ontwikkeling van den interna tionalen toestand in het algemeen en van den toestand in de Middellandsche Zee in het bijzonder. In de kringen der Amerikaansehe am bassade had men na dit. onderhoud den indruk, dat in de Italiaansche houding van non-belligerentie niet spoedig verandering- zal komen. Engelsche stem. De diplomatieke correspondent van Reu ter schrijft Het besluit van de Britsche admiraliteit om de Britsche scheepvaart niet meer door de Middellandsche zee te laten gaan, wordt in gezaghebbende kringen te Londen be schouwd als een duidelijke wenk aan Ita lië, dat de recente toon van zijn pers en zijn politieke sprekers niet in overeen stemming is met den geest van het En- gelsch-Italiaansche gentleman-agreement. Het is een zuivere voorzorgsmaatregel, die onder geen beding kan worden beschouwd als provoceerend, maar die aanduidt, dat de recente houding van Italië bezorgdheid wekt. Het treft nogal ongelukkig, dat de ver slechtering der houding van de organen der openbare meening iii Italië zich voor doet op het oogenblik, waarop de Engelsch- Italiaansche handelsbesprekingen teekenen vertoonen vrucht te gaan dragen. Een der overeenkomsten zou voorzien in den bouw van een zeker scheepstormage door Italië in ruil voor steenkolen. De toestellen der Imperial Airways, die naar het Midden en het Nabije Oosten vliegen, en die gewoonlijk bij Rome een tusschenlanding maakten, zullen tot nader order in Italië niet landen. Zij zullen des avonds te Athene of te Marseille landen. Egypte neemt voorzorgsmaatregelen. Met het oog op de onzekerheid in den toestand van de Middellandsche Zee zijn, volgens Reuter, Woensdag zekere defensie voorzorgsmaatregelen in geheel Egypte genomen. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelde gisteren in een communiqué mede De koninklijke luchtstrijdkrachten hebben den druk op de vijandelijke vliegbases in Noorwegen gehandhaafd. Stavanger werd Woensdag overdag twee maal gebombar deerd en dit vliegveld, alsook de vliegvel den van Aalborg en Fornebu werd even eens in de avonduren gebombardeerd. In den loop van den nacht verkenningen boven het zuidelijk deel van de Noordzee. Een onzer vliegtuigen heeft bij het eiland Norderney een vijandelijk watervliegtuig ontmoet en in zee neergeschoten. Bij deze operaties werden geen verliezen geleden. Vergaderingen en de staat van beleg. WANNEER VERGUNNING MOET WORDEN GEVRAAGD. Daar er misverstanden blijken te be staan, voor welke vergaderingen vergun ning moet worden aangevraagd aan het militair gezag, hebben wij te bevoegder plaatse inlichtingen ingewonnen. Vergunning behoeft niet te worden aan gevraagd voor vergaderingen van over heidsorganen en voor vergaderingen van vereenigingen, waartoe slechts toegang hebben leden van de plaatselijke ver eenigingen. Voor alle andere, openbare, vergaderin gen moet aan het militair gezag, ver gunning worden gevraagd. De aanvragen moeten echter worden gericht aan den burgemeester der gemeente, waar de ver gadering gehouden zal worden. VEREENIGING RIJWIELPAD WALCHEREN. Ledenvergadering te Vlissingen. Woensdagmiddag werd ten stadhuize van Vlissingen de ledenvergadering gehouden van de vereeniging Rijwielpad Walcheren, onder voorzitterschap van den heer C. A. van Woelderen, burgemeester van Vlissin gen. De voorzitter, deelde mede dat bericht van verhindering hadden gezonden mr. P. Dieleman, lid van Ged. Staten, de burge meesters van Domburg en Souburg, wet houder Contant van Koudekerke, terwijl de burgemeesters van Zoutelande en Westka- pelle wel de hoofdbestuursvergadering hadden bijgewoond, doch niet meer op de ledenvergadering aanwezig konden zijn. Na voorlezing der notulen van de vorige vergadering, werden deze onveranderd vastgesteld. Bij de ingekomen stukken was een me- dedeeling van de federatie van Nederland- sche Rijwielpadvereenigingen dat de al- gemeene vergadering op 6 Juni a.s. te Alk maar zal worden gehouden. De heer J. Louwerse, lid van het federatiebestuur, zal de afdeeling Walcheren vertegenwoordi gen. Van den A.N.W.B. is bericht ontvan gen dat voor 1940 weer een subsidie van 75 zal worden gegeven voor de onder houdskosten van dc rijwielpaden. Het reeds gepubliceerde jaarverslag van den secretaris, den heer J. Louwerse, werd goedgekeurd, onder dankzegging voor de door hem hieraan gegeven goede zorgen. De rekening werd eveneens goedge keurd, nadat de voorzitter medegedeeld had dat de controlecommissie boeken en bescheiden in goede orde had bevonden. De penningmeester, de heer Louwerse, werd gedechargeerd en dank gebracht voor zijn goed beheer. Ook de commissie dankte de voorzitter. In de commissie werden thans benoemd de heeren P. L. Abrahamse, Ch. H. E. Draeck en J. C. Groenenberg. Dit nummer bestaat uit 3 bladen wat» Jew Jag Hoe Vlissingen de werkloosheid be strijdt. (Stadsnieuws Vlissingen) Chamberlain bespreekt den geallieer den terugtocht in Noorwegen. (Pag. 1, eerste blad) Een tunnelvcrbinding onder het IJ te Amsterdam. (Binnenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN De begrooting voor 1940 werd overeen komstig het ontwerp vastgesteld. Het voorstel om het arbeidsloon van A. Wielemaker voor het verrichten van het gewone onderhoud aan het rijwielpad van Abeele naar Middelburg, met ingang van 1 April 1940 met 25 per jaar te verhoo- gen, werd met algemeene stemmen aange nomen. De periodiek aftredende hoofdbestuurs leden, de heeren mr. P. Dieleman en A. H, S. Stenierding werden herkozen. Bq de rondvraag vond de secretaris nog gelegenheid er op te wijzen dat de verbe tering van het pad langs den West-Sou- burgschen weg de volle aandacht heeft» doch in verband met de aanstaande ver nieuwing van den zgn. ouden weg Vlissin genMiddelburg, wordt het beter geacht even te wachten. Daar niemand het woord meer verlang de, sloot de voorzitter hierop de vergade ring. DE NIEUWE TAILLE LIJN. Mooi, maar veeleisend is de nieuwe lijn, die de japonnen vertonen. Niet alle dames hebben een taille, die zonder enig hulpmiddel aan deze nieuwe mode-eis beantwoordt. Zij, die dit „1940 figuur" niet van nature bezitten, doen verstandig een Superline corset en bustehouder te dragen. Alleen verkrijgbaar bij HAMMING, Wal- straat 81. (Adv.) En drukke Hemelvaartsdag. Geheel tegen de traditie dat het op He melvaartsdag moet regenen, was het gis teren een stralende zomerdag, waarop dui zenden. van de intluikende natuur liebben genoten. Reeds in de vroege morgenuren bgon de uittocht der gn. dauwtrappers uit de stad naar buiten, waarbij het groote aantal wandelaars opviel. De meesten de den het echter op de fiets. Naarmate het latei werd, nam ook de drukte speciaal op boulevards en strand toe. Zeer velen van elders brachten een bezoek aan Vlissingen, zoodat er een ge zellige, echt mid-zomersche drukte heerschte. Deze drukte bleef voortduren tot laat in den avond en zelfs een dreigend onweer kon de menschen niet van de boulevards verdrijven. Het aantal fietsers op Walcheren was niet te schatten, terwijl ook het aantal auto's groot was. I Daar komt U pas achter als U, WINDSOR'S KLEEDING KLAAR ZIET. Prima Engelsche stoffen, Een correcte pasvorm, Een elegante coupe en Beschaafde dessins factoren dien Windsor's Kleeding doen uitblinken WALSTRAAT 63 TELEFOON 455

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1