Sport BUITENLAND Noorwegen, het land zonder eigen taal. Rechtszaken HOE SAM EN SLOKK1E OP REIS GINGEN LUCHTVAART SOCIALE EN POLITIEKE RUST IN BELGIË. Achteruitgang van extremistische bewegingen. Ter gelegenheid van het uitbreken eener Zuiver plaatselijke staking merkt men te Brussel op, dat het land sinds het begin van den oorlog practisch geen sociale conflicten meer gekend heeft, aldus Belga. In België heerscht een goede verstandhou ding tusschen de klassen, partijen en groepen, die het grootste' begrip toonen voor het nationale belang. Het land is rustig. De activiteit van de communisten is scherp onderdrukt en de genomen maat regelen zijn doeltreffend gebleken. De com munistische beweging loopt achteruit en haar aanhangers verminderen met den dag. Sommige communisten hebben ver zocht té worden toegelaten tot de gelede ren van meer gematigde partijen. Er valt een achteruitgang van de verschillende ex tremistische bewegingen waar te nemen. De partij der Vlaamsche nationalisten, de eenige partij in België, behalve de com munisten, met een staatsondermijnend ka rakter, heeft van verstand blijk gegeven. In haar pers steunt zij de buitenlandsche politiek der regeering en in het parlement is zij reeds sinds jaren opgehouden te streven naar den ondergang van België. De partij der rexisten, die een grooten bloei gekend heeft, doch nooit een nauw keurig omlijnd program bezat, bevindt zich in volle ontwrichting. Beschuldigd door de openbare meening te veel sympa thie te hebben voor de Duitschers, zag zij zich na de gebeurtenissen in Noorwegen öe meesten van haar vooraanstaande leden ontvallen en van haar mandatarissen af treden. Er gaat geen dag voorbij of De- grelle, de leider der partij, ontvangt een brief waarin een of eenige van zijn mede werkers hun ontslag indienen. Hij staat om zoo te zeggen geïsoleerd en men kan thans het einde beleven van dit gerucht makende avontuur, dat de binnenlandsche politiek van België sinds 1935 heeft geken merkt. VREEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN BELGIË. De persdienst van het Belgische ministe rie van nationale verdediging deelt mede Op den 23en April zijn vreemde vliegtui gen op groote hoogte herhaalde malen bo ven Belgisch grondgebied verschenen. De batterijen van het luchtdoelgeschut zijn in werking gesteld. Verscheidenen van deze toestellen werden geïdentificeerd als van Duitsche nationaliteit en anderen van Fran- sche nationaliteit. Twee Fransche toestel len, die een Duitsche machine achtervolg den, drongen het land binnen tot Bergen. Een ander toestel, dat eveneens een Duit sche machine achtervolgde, werd waarge nomen in de omgeving van Neufchateau. Beide toestellen verdwenen naar de grens van Luxemburg. De Belgische regeering zal de noodige protesten laten hooren. Granaten in Belgisch stadje. In de omgeving van Sint Truiden zijn zes granaten van het luchtdoelgeschut in een straat terecht gekomen. Vlak daarbij kwa men verscheidene kogels van machinegewe ren neer als gevolg van een luchtgevecht. HET IJZERERTS VOOR DUITSCHLAND. In het Engelsche Lagerhuis heeft de liberaal Mander gevraagd of de verzeke ring gegeven kon worden, dat stappen ge nomen zouden worden om den verderen aanvoer van ijzererts naar Duitschland vol ledig af te snijden. Butler, de onderstaats secretaris van buitenlandsche zaken, ant woordde ,dat de regeering de beteekenis van deze kwestie volkomen inzag, doch dat hij bij de huidige omstandigheden een der gelijke vèr strekkende Verzekering niet kon geven. DE OPPERSTE OORLOGSRAAD TE PARIJS BIJEEN GEKOMEN. Officieel wordt gemeld, dat de opperste oorlogsraad op 22 en 23 April in Parijs heeft vergaderd en nieuwe besluiten geno men heeft welke bestemd zijn om de doel treffende samenwerking tusschen de geal lieerden te Waarborgen. De Poolsche minister-president gaf den raad de verzekering, dat de regeering, het leger en het volk van Polen vastberaden met al hun hulpbronnen den strijd zullen voortzetten, welke hulpbronnen op het ©ogenblik volledig gereorganiseerd worden en in volle ontwikkeling zijn. BEDRIJVIGHEID AAN HET WESTFRONT. Het Fransche legerbericht van gisteren luidt: Een tamelijk levendige bedrijvigheid der wederzijdsche artillerie tusschen Moezel en Blies. Vijandelijke pati'ouilles werden ten westen der Vogezen teruggedrongen. Uitwisseling van vuur aan de oevers van den Rijn. CENSUUR IN DENEMARKEN. Het hoofdbestuur van de Deensche P.T.T. deelde gisteravond volgens D.N.B. mede In den tegenwoordigen voor het land geheel bijzonderen toestand zullen het telefoon- en telegraafverkeer tusschen Denemarken en het buitenland alsmede de post van en naar het buitenland aan een controle worden onderworpen, welke door de posterijen en telegrafie ter hand genomen zal worden. HET SPOORWEGVERKEER IN DENEMARKEN BEPERKT. Met ingang van Zaterdag treedt een nieuwe dienstregeling bij de Deensche spoorwegen in werking. De normale dienst regeling is ongeveer tot de helft beperkt, vooral in den avond. Alle motortreinen worden door stoomtreinen vervangen. Tus schen Seeland en FuehnenJutland zal slechts één trein per dag in beide richtin gen rijden. Ook het autobusverkeer zal aanzienlek worden beperkt POOLSCHE PREMIER BINNENKORT NAAR LONDEN. De diplomatieke medewerker van Reuter verneemt, dat generaal Sikorski, de Pool sche minister-president en opperbevelheb ber binnenkort een niet officieel bezoek aan Londen zal brengen. DE VERBANNING VAN STOYADINOWITSJ. In een te Belgrado uitgegeven gezagheb bende verklaring wordt ontkend, dat „mo tieven van buitenlandsch politieken aard" aanleiding zouden hebben gegeven tot de verbanning van den vroegeren minister president Stoyadinowitsj naar een dorp. Aan de verklaring wordt volgens Reuter toegevoegd zooals reeds officieel werd medegedeeld, was Stoyadinowitsj gearres teerd op grond van de wet op de bescher ming van de veiligheid van den staat, ten einde het voor hem onmogelijk te maken te handelen tegen de binnenlandsche poli tiek der koninklijke regeering". ZUID-SLAVIË STRIJDT TEGEN SPIONNAGE. De commandant van de troepen in Bel grado heeft een oproep gericht tot alle vaderlandslievende Zuidslaven om on- middelijk aan de desbetreffende autoriteiten bekend te maken, wat „zij zien en hooren en wat de landsverdediging in gevaar zou kunnen brengen". Hieraan wordt toegevoegd, dat buiten landsche geheime diensten onlangs gepoogd hebben onzekerheid te zaaien in het leger, het vertrouwen in de regeering te schokken en bijzonderheden te verzamelen over de militaire sterkte van het land. GRIEKENLAND HEEFT THANS ZIJN METAXAS-LINIE. Nadat men gedurende vijf jaar onafge broken had gewerkt aan den bouw van de z.g. „Metaxas-linie", welke in het Noorden het Grieksche vasteland moet beschermen tegen vijandelijke invallen, is deze thans gereed gekomen. Hoewel men de grootste geheimhouding in acht neemt, is toch uit gelekt, dat zij bestaat uit een 3000-tal af zonderlijke versterkingen, welke evenwel onderling alle met elkaar in verbinding staan. Naar raming moeten de kosten een milliard drachmen hebben bedragen. Voor- loopig moeten er ongeveer 200 stukken luchtafweergeschut van verschillend kali ber zijn opgesteld, welk aantal later sterk zal worden uitgebreid. Voor de landsver dediging heeft Griekenland zich de laatste jaren aanzienlijke offers getroost; voor defensie werd namelijk niet minder dan ruim zes en een half milliard drachmen per jaar uitgetrokken. GROOTE STEDEN STELLEN HUN EIGEN TAALREGELS EN SCHRIJF WIJZE VAST. Men onderscheidt er „boerentaal" en „burgertaal". In Zweden spreekt men Zweedsch, in Denemarken Deensch, in Noorwegen geen Noorsch, maar Deensch! Wel is waar bestaat er een Noorsche taal, doch deze wordt uitsluitend op het platteland gesproken, zoodac de stedelingen dit de „boerentaal" noemen, in tegenstelling met de stadstaal, die „burgertaal" is gedoopt. Dat de Noren in hoofdzaak Deensch spreken, is een gevolg van het feit, dat zij bijna vijf eeuwen lang onder Deensch bestuur en Deenschen invloed hebben ge staan. De Noorsche regeering beijvert zich nu reeds meer dan '~dertig jaar,, om de Noorsche taal te zuiveren van de „Deen ismen", doch zonder veel succes. Integen deel: door deze pogingen is de verwarring nog grooter geworden. Voortdurend komen de verschillende opvattingen op taal ge bied met elkaar en botsing. Elke stad heeft haar eigen schrijf wijze! Een deel van het volk wenscht een zuiver Noorsche taal, een ander deel geeft de voorkeur aan zuiver Deensch. Weer anderen zouden een mengelmoes van beide talen willen invoeren, of de oude, oorspronkele Noorsche taal in eere willen herstellen. Wat taalstrijd is, weet men in Nederland ook; maar zoo erg als in Noor wegen is het toch gelukkig niet. Om een voorbeeld te noemen: in Oslo kan men op de wegwijzers het woord „straat" op drie wijzen zien gespeld, namelijk: gade, gaten en gana! Het bedenkelijkste is dat sommige Noor sche steden, wanhopig geworden door de taalverwarring op eigen houtje aan het „taal zuiveren" zijn gegaan. Zoo in Bergen en Drontheim, die beiden voor hun district een (verschillende) methode hebben inge voerd, volgens welke taal moet worden geschreven een soort Noorsch „niet- zoo-maar-zó". Dit moge voldoende en misschien zelfs toe te juichen zgn voor de plaatselijke be hoeften, doch uit algemeen oogpunt be zien is het volstrekt niet aanbevelenswaar dig. Wanneer elke Noorsche gemeente er in de toekomst haar eigen spelling op na gaat houden, is de verwarring niet meer te overzien. Hiervan geeft de Noorsche regeering zich volkomen rekenschap; vandaar ook haar onvermoeide pogingen om taaleenheid te bevorderen, welke pogingen tot dusverre echter slechts poovere resultaten hebben opgeleverd. HOFMEESTER VERDACHT VAN MOORD OP ZIJN VROUW. Morgen behandeling voor de rechtbank. De 36-jarige hofmeester P. L. Koorens, vroeger in dienst van de stoomvaartmaat schappij „Nederland" zal morgen voor de vijfde kamer der Amsterdamsche recht bank terecht staan wegens moord op ztjn vrouw Maria Johanna Teeuwisse, gepleegd op 22 Juni van het vorige jaar in de echte lijke woning in de Pjjnackerstraat te Am sterdam. Hij wordt er van beschuldigd op 22 Juni, na vooraf het plan beraamd en het besluit te hebben genomen, zijn echtge- noote opzettelijk van het leven te hebben beroofd, door haar na kalm beraad en rustig overleg met een mes zoodanige ste ken toe te brengen, dat zij tengevolge van een of meer steken, direct of kort daarna is overleden. Subsidiair is doodslag en meer subsidiair zware mishandeling den dood ten gevolge hebbende ten laste gelegd. Bovendien wordt Koorens er van be schuldigd, dat hij het lijk op 24 Juni heeft verborgen en weggevoerd. Na het in stuk ken gesneden te hebben en die stukken in een of meer koffers te hebben gedaan, zou hij die koffers per auto naar Terschuur bij Barneveld hebben vervoerd en ze daar in het struikgewas langs den weg hebben verborgen. MATROOS MET EEN MES GESTOKEN. Tijdens ruzie aan boord. De Amsterdamsche rechtbank veroor deelde heden een 44-jarigen zeeman, die op 2 Februari aan boord van het s.s. „Lopper- sum" tijdens een ruzie een collega met een mes had gestoken, wegens poging tot dood slag tot anderhalf jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest. De officier van justitie had wegens po ging tot doodslag twee jaar gevangenis straf geëischt. OUD-INDISCH MILITAIR DOODDE ZIJN VROUW. Veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf. Op Hemelvaartsdag van het vorig jaar stak een oud-Indisch militair op het Ba- rentzplein te Amsterdam zijn inlandsche vrouw met een mes. De vrouw overleed enkele oogenblikken later. Het huwelijksleden was zeer ongelukkig. De vrouw had met haar kinderen den man verlaten. De oud-militair ontmoette haar op Hemelvaartsdag op het Barentzplein en poogde haar over te halen de echtelijke wo ning weer te betrekken. Zij weigerde en in drift trok hij een mes, waarmede hij haar de doodelijke verwonding toebracht. De rechtbank veroordeelde hem tot vier jaar gevangenisstraf. In hooger beroep eischte de procureur-generaal dezelfde straf, echter met aftrek van zes maanden voorarrest. Het hof veroordeelde hem he den tot 4 jaar gevangenisstraf met-aftrek van 10 maanden voorarrest. SCHEEPVAARTBERICHTEN DE „AMOR" VERLOREN GEGAAN DOOR IN DE NABIJHEID ONTPLOFFENDE MIJN? Behandeling voor den Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amster dam onderzocht gistermiddag de oorzaak van het verloren gaan van het stoomschip „Amor" van de KN.S.M. Het 2325 ton groote schip was met een bemanning van 33 personen op weg van Colon via Antwer pen naar Rotterdam. Op 11 Maart trof een ontploffing het schip op 5 mijl van Fairy Bank. Kapitein Beuker verklaarde, dat hij op de brug was, toen de ontploffing ge schiedde. Het was geen geweldige ontplof fing, maar een waterzuil viel over het schip, waardoor het onmogelijk was de ge volgen te overzien. De reddingbooten wa ren buitenboord gedraaid. Aan stuurboord was de groote sloep onklaar, zoodat de geheele bemanning in de boot aan bak boord plaats nam. Ook deze sloep was vol ledig uitgerust met extra-rantsoenen le vensmiddelen, kompas en zeiltuig. De be manning is spoedig aan boord genomen door het Iersche stoomschip „City of Bre men", dat in de nabijheid voer. Dit schip was op weg naar Antwerpen. In Vlissingen zijn de schipbreukelingen aan land gezet. Op een vraag van den voorzitter van den Raad, verklaarde de kapitein, dat het wa terdichte schot tusschen tunnel en machi nekamer zoo veel mogelijk gesloten werd gehouden. Ook de machinist, de heer de Bas, gaf als zijn meening te kennen, dat dit het werk niet kan hinderen. Het con troleeren van de lagers vereischt slechts weinig tijd. Gedurende die oogenblikken werd een wacht bij de deur geplaatst. Ook de derde stuurman, de heer Kooy- man, werd nog gehoord. Hij had wacht op het oogenblik van de ontploffing. De heer Kooyman verkeerde in de meening, dat er twee ontploffingen hebben plaats gehad. Hij heeft tenminste door de schokken twee salto's gemaakt, doch hij werd niet ge wond. Het uitzetten van de reddingboot was niet gemakkelijk. IJet schip maakte slagzij aan stuurboord en daar waren de booten vernield, zoodat de bakboordsloep moest worden gebruikt. Naar omstandig heden is alles vlot gegaan. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart, de heer P. S. van 't Haaff, meende, dat bij dit ongeluk niet van een drijvende mijn sprake kan zijn geweest. De ontplof fing is dan heviger. Men krijgt den indruk uit de verklaringen, dat de mijn het schip niet geraakt heeft, doch in de buurt ont ploft is. De Raad zal later uitspraak doen. DAGNIJVERHEIDSSCHOOL VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART TE ROTTERDAM. Wordt 1 September a.s. geopend. In het gebouw van de Kamer van Koop handel en Fabrieken te Rotterdam heeft gistermiddag de voorzitter van het onder wijsfonds voor de scheepvaart, de inspec teur van het nijverheidsonderwijs W. Pol derman de commissie van toezicht op de dagnijverheidsschool voor de Rijn- en bin nenvaart geïnstalleerd. De nieuwe school, die op 1 September a.s. zal worden geopend, zal de opleiding verdee- len in school- en praktische vaarp^rioden. De kosten van de huisvesting der leerlingen in een internaat zullen uit particuliere bron nen worden gevonden. Geredden van de „Bernisse" veilig te Stockholm. De correspondent te Stockholm van het Vad. meldt: In de haven van Narvik steken thans de masten en schoorsteenen van 27 ge zonken schepen boven water uit. Bij de gezonken schepen is een Neder- iandsch vaartuig, de ertsboot „Bernisse". Geen \an de achttien opvarenden heeft eenig letsel opgeloopen, hoewel zij eerst Zondag gelegenheid kregen Narvik te ver laten, en dus twaalf dagen lang tegen wil en dank getuigen zijn geweest van den verbitterden strijd tusschen Duitschers en Engelschen om deze Noorsche haven. Samen met een groot aantal Zweedsche door ti TH ROTMAN. Nadruk verboden. 83. ,Jk ga hem met den neushoorn sa men zoeken!" zei hy, „want in het struik gewas is het niet pluis en wij zijn samen de sterksten van ons gezelschapblijf jullie hier dus wachten!" En meteen ver dwenen beiden in het dichte struikgewas, dat zich aan alle kanten tussen de bomen nitstrekt 84. Maar ze waren nog geen half uur weg, of daar kwam de gorilla weer voor den dag. Vol ontzetting staarden Sam en Katjemau het vreselijke monster aan.... Grynzend greep het ondier de hoed van dr. Dikpoot, dien deze voor 't gemak daar achtergelaten had, en zette hem op. Toen strekte hij z\jn harige armen naar Sam en Katjeman uit zeelieden zijn de achttien Nederlanders vandaag na een 30 uren lange treinreis, hier aangekomen, waar zij voorloopig on der dale zirjn gebracht in afwachting van een gelegenheid om naar Nederland terug te keeren. Bij de heerschende omstandig heden zullen er wel ettelijke dagen ver strijken voor de reis voortgezet kan wor den. Over hun wedervaren te Narvik willen de Nederlandsche zeelieden evenmin als de Zweedsche veel vertellen. De indrukken zijn te verschrikkelijk geweest. Bovendien hebben de zeelieden een groot deel van de ze twaalf dagen doorgebracht in een oude tunnel die met een vijftig meter dik gra nieten gewelf een absoluut veilige schuil plaats bood. De Nederlandsche vice-consul te Narvik de heer E. F. Mosling, die evenal~ de mees te andere inwoners vrouw en kinderen had weggestuurd, en zelf naar den kelder ver huisd was, heeft de opvarenden van de „Bernisse" in zijn door een groote Neder landsche vlag gedekt huis opgenomen. Een paar schepelingen zijn den tweeden dag nog aan boord van hun schip geweest, waar zij wat proviand hebben kunnen mee nemen, die goed van pas is gekomen, om dat er in Narvik al vrij spoedig een nij pend gebrek aan verschillende levensmid delen is ontstaan. Kleeren en dergelijke heeft men over het algemeen niet kunnen redden, zoodat men zich in Narvik van nieuwe moest voorzien. Ook daarbij ver leende de heer Mosling zijn bemiddeling. Het is niet te verwonderèn dat de Neder landers vol lof zijn over zijn hulpvaardig heid. Nadat een week lang de Zweedsche con sul telkens weer met de Duitsche autori teiten te Narvik onderhandeld had over een gelegenheid om de stad te verlaten, kregen de zeelieden Zondag de boodschap, dat er 's nachts twee uur een trein zou gaan. Hiermede kon gereden worden tot bij de Nordalsbrug, die d~or de Noren vernield was, maar niet zoo goed, dat de Duitschers haar niet bijna, alweer geheel hersteld hebben. Een eind verder waren in een tunnel de rails over een grooten afstand opgebroken en in totaal hebben de zeelieden een kilo meter of tien door de meterhooge sneeuw moeten waden tot zij weer in een trein konden stapnen, welke hen naar de Zweed sche grens bracht. Daar wachtte een am- bulancetrein, die vooral op prijs werd ge steld, omdat de bedden zoo goed waren. Als ambulance behoefde zij echter geen dienst te doen, zieken of gewonden waren er niet. t Vier Nederlandsche kustvaarders uit Zweden gevlucht. In tiet afgeioopen etmaal zijn vier Ne derlandsche kustmotorschepe:*, die met het oog op de gevaarlijke situatie uit Zweden waren gevlucht, in de Rotterdamsche haven aangekomen. Het rijn de motorschepen „Bernina", „Albula", „Fredanja" en „Re- gfija". De schepen lagen alle vier te Malmö in Zweden om hout te laden. Toen echter de internationale toestand een dreigend ka rakter begon aan te nemen, hebben de gezagvoerders van de schepen in onderling overleg besloten niet te laden en gezamen lijk naar Nederland terug te keeren meldt het Vad. Via het Kielerkanaal werd de te rugreis aanvaard; de schepen zijn nog korten tijd door de Duitschers te Kiel op gehouden, docjj. konden verder zonder bij zondere wederwaardigheden Rotterdam be reiken. Nederlandsche Zeemanscentrale. De tehuizen en instuiven voor zeevaren den t« Rotterdam en te Londen werden in het eerste kwartaal 1940 bezocht door resp. 11.814 en 836 zeevarenden, terwijl in het Rotterdamsche zeemanshuis 307 zee varenden logeerden met een totaal van 2.340 verpleegdagen. Belgisch patrouillevaartuig beschoten. Het Belgische karteeringsvaartuig „Pas tor Pype", dat thans voor patrouillevaar tuig wordt gebruikt, is gisteren door een vliegtuig van onbekende nationaliteit met mitrailleurvuur bestookt op de Noordzee ten westen van Oostende. Niemand aan boord werd getroffen. Het lichtschip „Wandelaar" ligt weer op zijn plaats. Het Belgische lichtschip „Wandelaar" dat naar Oostende is gesleept om te wor den hersteld omdat het averij had opgeloo pen bij een botsing met een sleepboot, is weer op zijn plaats aan den ingang van de Wielingen gelegd. Duitsche schepen uit Zweedsche wateren verwyderd. Zweedssche marinevaartuigen hebben gisteren vijf Duitsche schepen verzocht zich uit de Zweedsche territoriale wateren voor Stroemstad aan de westkust van Zwe den te verwijderen. De vaartuigen, Noot sche walvischvaarders, die waren ul'gerus als mijnenvegers, voldeden onmiddellijk aan dit verzoek. Twee schepen bij de Engelsche kust op mijnen geloopen. Dinsdagavond zijn twee Britsche red dingbooten van de zuidoostkust uitgevaren om twee schepen, welke op mijnen waren geloopen, te helpen. Een van deze schepen, de 1969 ton metende „Lolworth" is na een ontploffing in het Kanaal gezonken. Twee opvarenden zijn omgekomen en acht ge wond. Men weet nog niet, wat met het tweede schip is geschied. Nieuwe toesteilen voor het Ned.-Indischo luchtvaartfonds. Aneta-A.N.P. schrijft uit Batavia: Het Nederlandsch-Indisclie luchtvaart fonds heeft besloten, zijn luchtvloot, welke thans uit zes Bücker Jungmann toestel len bestaat, uit te breiden met drie andere vliegtuigen. Nadat .eel aandacht was besteed aan de vraag, aan welk type onder de huidige omstandigheden, welke met betrekking tot de levering van vliegtuigen zeer ernstige moeilijkneden opleveren, de voorkeur moest worden gegeven, is ten slotte de keus be paald op te Tiger Moth. ENGELSCH LIJNTOESTEL VERON GELUKT. Bekend piloot onder de drie slachtoffers, Te Beinnuïrd bij Loch Lomond (.Schot landlis het wrak gevonden van een Britsch lijntoestel. Het vliegtuig was Maandag uit Perth naar Heston vertrokken. Er waren geen passagiers aan boord. Het toestel werd bestuurd door captain King, die in dertijd minister-president Chamberlain per vliegtuig naar Duitschland heeft overge bracht. Alle drie inzittenden zijn om het leven gekomen. Twee lijken werden in het puin van het toestel aangetroffen, het der de lijk bevond zich in de directe nabijheid, Ambulancevliegtuig verongelukt. Een ambulancevliegtuig van de lucht vaartclub te Buenos Aires is, naar uit Catamarca wordt gemeld, gisteren in de bergen verongelukt. De vier inzittenden zijn om het leven gekomen. VOETBAL Voetbalprogramma Z.VJ5 Donderdag 2 Mei (Hemelvaartsdag). Adspiranten Vlissingen AMiddelburg AVlissingen BDe Zeeuwen (terr. De Zeeuwen). Afd. A: E.M.M. 2a—Goes 3; Middel burg 3Vlissingen 3. Afd. B E.MM. 3Walcheren 2 'Middel burg 4De Zeeuwen 4Domburg 1— R.C.S. 2 Zeelandia 3E.M.M. 2b Middel- burgsche Boys 1R.C.S. 3. Afd. C Hontenisse 2—S.V.O. 1Honte- nisse 1Ria 1 Clinge 1Steensche Boys 1. Afd. D Breskens 2Sluis 1Schoon- dijke 2Oostburg 2 Aardenburg 2Groe- de L K.N.V.B. Middelburg 2H.K.C. KOLFBAL COMPETITIE Z.K.B. Wedstrijdprogramma voor Zaterdag 27 April. In verband met den Zaterdag te spelen selectiewedstrijd tusschen twee twaalftal len, zijn alleen wedstrijden vastgesteld in afdeeling III en wel als volgt: Vlissingen Madjoe HlWemeldinge, Middelburg: Swift IVVolharding II. Kamperland D.O.S.—V.K.V. Van in afdeeling HE gespeelde wedstrij den ontvingen wij nog de volgende uit slagen: WemeldingeD.W.S. 31 WemeldingeVolharding n 11. De Olympische Spelen Helsingfors 1940 gaan definitief niet door. Het Finsch Olympisch comité en het organisatie-comité besloten tijdens een gis teren gehouden bijeenkomst definitief van de organisatie der Olympische Spelen de zen zomer af te zien. Dit bericht beteekent de officieele beves tiging van de verschillende mededeelingén, //elke in de afgeioopen weken door Finsche autoriteiten zijn gedaan ten aanzien van iet niet doorgaan der spelen. Het is het rieste einde van de spelen der twaalfde lympiade.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 6