Breskensche Courant 0 gld. 2.50 Mifithardtjes EERSTE BLAD JGEN Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de delburgsche j v. Stoomvaart DUITSCHLANDS STRATEGISCHE POSITIE IN NOORWEGEN. Duitsche luchtmacht bestookt Britsche troepen in Noorwegen. Geallieerden smeden stalen ring rond Drontheim. Britsche cijfers voor de verliezen ter zee. Duitsche vliegtuigen aan de Engelsche kust. Seteuflewissew van len Britsche luchtmacht zou groote verwoestingen hebben aangericht. De luchtstrijd aan het Westelijk front. Het is oorjaar! t brengt ets. per onsi makelijke én..« cent per ons). lijvend e tot de :hiedam 2e prijs 6 prijzen van 8 9 -Mid- Rotterdam- omgekeerd, klasse 2.25 se 3.50Enkele j 1.35 Retour 2e het vervoer van zeer billijk. Rotterdam: Erven rvliet 86. Tel. 22727 18. ars. BUYTENHEK, el. 3521. SANDERS, Tel. 153. N BOVEN DE 283. retonrbiljettcn eperkt, VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 96 DINSDAG 23 APRIL 1940 ijd naar buiten op 'IEL wat met zorg iet een prima rem- werk, geheel colli de RIJWIEL-CEN- kerkscheweg 59. steeds Haak- of per ons-spoel of acht wit geëmail- iroeden 10, 12 15, den 10, 12, 15, 19 Waschlijnen, per 15, 19, 25 ct., Gor- p. meter. Gordijn- meter. DE CON- lenewoud 55. ed 2de hands Jon- Heerenrijwlel of amesrijwiel zoekt, iens kijken in de RALE, Koude- Iv.Midd.' v.Rott, ril |vm. uurlvm. uur 9 8 Abonnementsprijs1? ct. per week of 2.20 per kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. AdvertentieprijsVan 1—5 regels ƒ1.25, Iedere regel meer 25 cent. Br) abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr.,Bureaux Watstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen). Giro No. 66287. Eigen kantoren Breskens, Dorpsstraat, TeL 21 ^Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Een bijzondere medewerker schrijft ons uit Oslo Het kwam er voor Duitschland bij de bezetting van Noorwegen op aan, zich meester te maken van al die punten, waar van men het meeste nut kon trekken. De keuze was niet moeilijk, want het aantal havens van beteekenis aan de Noorsclie kust en daarom was het in hoofdzaak te doen is betrekkelijk gering. Men zou er trouwens niet aan hebben kunnen den ken, de geheele Noorsche kust in bezit te nemen. Deze toch is in vogelvlucht van het Zuiden tot het Noordoosten niet min der dan 1800 kilometer lang. Er zijn fjor den, die tot 200 kilometer ver het land binnen dringen. Wanneer men dan ook de geheele kustlijn meet, met inbegrip van de tallooze fjorden, is deze niet minder dan 17.000 kilometer lang. Ontelbare eilandjes en scheren voor de kust maken het een vijandelijke troepenmacht mogelijk, op een of ander punt troepen aan land te zetten, zonder dat de troepenmacht, welke de voornaamste steden en havens in haar be zit heeft, hiertegen iets kan uitrichten of er zelfs ook maar een vermoeden van heeft. De nieuw gelande troepen zien zich dan echter voor de bijna onmogelijke taak gesteld, de reeds bezette plaatsen in te nemen. En deze taak wordt des te moeilij ker, daar de Duitschers tijd en gelegenheid hebben gehad, hen danig te versterken. Luchtgevaar voor Engeland veel dichterbij. De voornaamste punten voor de militaire en economische, dus totaal-strategische be- heersching van Noorwegen zijnOslo, Arendal, Kristiansand, Egersund,Stavan- ger, Bergen, Aalesund en Drontheim. Deze bevinden zich in Duit- sche handen. Welk drei gend gevaar dit ople vert voor Engeland, toonen de pijltjes op het kaartje. In sommige ge vallen is de afstand naar bepaalde objecten in En geland voor de Duitsche vliegers met een derde, de helft of zelfs twee derden verkort. Door- stippellijnen is aangege ven, welke afstanden de Duitsche vliegers vroe ger van de Duitsche Bocht af hadden af te leggen naar de Shet- lands- of de Orkneys- eilanden niet minder dan 1000 KM., voordat zij tot eenige actie kon den overgaan. Deze af stand is thans echter teruggebrai ht tot 350 a 370 KM. Van Bergen naar Scapa Flow be hoeft nu niet méér te worden gevlogen dan 520 KM., tégen 950 KM. van de Duitsche Bocht af. Hetzelfde geldt hoewel in mindere mate voor de steunpunten aan de Deen- sche kust. Uit dit alles blijkt wel, dat het Noordelijke deel van Noorwegen, boven Drontheim, geen rol van beteekenis speelt bij de huidige ontwikkeling der gebeurte nissen, met uitzondering van Narvik. Spoorwegverbindingen laten veel te werischen over. Economisch zijn alleen het Zuiden en midden des lands van belang, hetgeen ook reeds blijkt uit de daar aangelegde spoor wegen. De voornaamste Noorsche steden zijn door aanzienlijke, afstanden van elkaar gescheiden. Bergen bijv. ligt op 492 kilo meter van Oslo over dit traject doet de trejn 14 uur. Op dit baanvak liggen 177 tunnels Van Oslo naar Molde voert ten Oosten daarvan een 460 kilometer lange spoorlijn. Van Oslo loopen twee spoorlijnen naar Drontheim, waarvan de eene .553 ki lometer lang is en dubbelspoor bezit. De tweede heeft voor het grootste deel slechts enkel spoor en is 560 kilometer lang. De 'aatste spoorlijn van beteekenis is die van Drontheim naar Stockholm. Tot aan: de Zweedsche grens bedraagt haar lengte 106 kilometer. Ten Noorden van Drontheim is het verkeer, met uitzondering van een en kele nevenlijn, alleen maar te water moge lijk. Zelfs tusschen Bergen en Drontheim kan men nog beter gebruik maken van de tusschen beide plaatsen varende vracht schepen welke ook passagiers vervoeren dan van den trein, hoewel de schepen er 5 dagen over doen De spoorlijnen, die van de kust naar het Zuiden van Noorwegen loopen, zijn uitsluitend op lokaal verkeer berekend en van niet de minste strategi sche beteekenis. Alle spoorwegen van strategisch belang zijn door de Duitsche troepen bezet. Daar bovendien een landing van de zijde der geallieerden alleen in het hooge Noorden kan plaats hebben, dat geheel van spoor wegen is ontbloot, is een snel oprukken van die zijde uitgesloten. Het eenige be trekkelijke voordeel dat zij daar hébben een voordeel overigens, dat ook voor Duitschland geldt is, dat het Noorsche grondgebied daar zoo smal is, namelijk gemiddeld niet breeder dan ca. 50 kilome ter. Dit zou een snel oprukken in de hand werken, ware het niet, dat het terrein zoo geaccidenteerd is. Dit is geen gebied, waarop de Engelsche soldaat zich thuis gevoelt, te minder, omdat op deze hoogte de wintter nog lang niet is afgeloopen. De Duitschers schijnen zich hier dan ook geen bijzondere moeite te geven, behalve uiter aard voor Narvik en de spoorlijn naar de Zweedsche grens,, die voor hen van belang is. Het grootste voordeel echter, dat de bezetting van Noorwegen hun heeft opge leverd, bestaat, zooals gezegd, uit het bezit van de kust in het centrum en in het Zui den, hetgeen de luchtprestaties tegen En geland aanmerkelijk vergemakkelijkt. De Duitsche luchtmacht heeft gisteren wederom krachtig ingegrepen in den stryd in Noorwegen, aldus het D.N.B. De op- hiarsch in het gebied Elverum, Mj bessen en Lillehammer werd krachtig gesteund en Noorsche troependeelen werden met bom men en mitrailleurvuur aangevallen. De door de Engelschen bezette gebieden rond Andalsnes en Namsos, alsmede de troepen transporten welke daar werden ontscheept, z\jn krachtig met bommen bestookt. Troe penconcentraties en marcheerende afdee- üngen werden met bommen en mitrailleur- vuur verstrooid en plaatsen, welke reeds door de Engelschen waren bezet zijn met succes aangevallen. Het belangrijke spoorwegknooppunt Dombaas in midden-Noorwegen is ver hield, de havenwerken van Andalsnes en Namsos zijn zwaar beschadigd. Het landen van de troepen werd voortdurend door de Duitsche luchtmacht gehinderd. De Engel schen leden zware verliezen. Het bombardement op de Engelsche stel lingen zou zes uur aan een stuk geduurd hebben. Voortdurend verschenen vliegtui gen, die een waren regen van bommen lie ten vallen. Onder de troepeneenheden in en om Namsos ontstond een paniek. Vele een heden der Engelsche landingstroepen vluchtten in het bergland en de bosschen. Gelijktijdig werd een tweede aanval tegen militaire doelwitten in Namsos onderno men. Het spoorwegstation werd gedeelte lijk vernield en ook een houtfabriek werd een prooi der vlammen. Ook werden transportschepen aangeval len en volgens de eerste berichten zijn drie transportschepen vernield, twee zijn on middellijk gezonken en op het derde brak brand uit. Twee Britsche oorlogsschepen, welke de landing beveiligden, werden door voltreffers zwaar beschadigd. (De laatste betrouwbare inlichtingen te Londen toonen volgens Reuter echter aan, dat tot dusverre de Britsche landingen zeer succesvol zijn geweest en dat de verliezen tengevolge van luchtaanvallen verwaar loosd kunnen worden. Klaarblijkelijk waren de Duitschers volkomén in het onzekere over de juiste punten, waar de Britsche troepen landden). Volgens het D.N.B. werden op 21 April bjj den afweer van vijandelijke luchtaanval len en in het verloop van luchtgevechten elf vijandelijke vliegtuigen, en wel negen Britsche en twee Fransche machines, neer geschoten. Hiervan stortten bij een aanval op het vliegveld van Stavanger twee Brit sche bommenwerpers neer en bij een aan val "op Aalborg en aan de Noord-Duitsche kust vier Britsche bommenwerpers. De overige toestellen werden aan het Weste lijk front door Duitsche jagers neerge haald. TER OMSINGELING VAN DE DUITSCHE TROEPEN. Engelschen en Franschen op vele plaatsen in Noorwegen aan land. Officieel wordt te Londen medege deeld, dat de geallieerde troepen op vele plaatsen in Noorwegen aan land zijn gegaan en ondanks de vele moei lijkheden aanzienlijke successen be haald hebben. Zjj hebben contact met de Noorsche troepen gekregen en ver- leenen dezen allen mogelijken steun. Opdringende uit het noorden en zuiden smeden de geallieerden snel een stalen ring tot omsingeling van de Duitsche troepen in Drontheim. Reeds hebben volgens de laatste berichten, die ontvangen zijn uit Roris door het Stockholmsche blad Afton- bladet de eerste Britsche troepen Stoeren, een strategisch spoorwegknooppunt op 50 KM. ten zuiden van Drontheim, bereikt. Uit Stoeren loopt een lijn van Drontheim naar het zuidwesten naar Dombaas, waar zij de Gudbrandsdal-lijn treft, die de ver binding vormt met de Romsdalfjord waar zooals bekend eenige Britsche troe pen aan land zijn gegaan en doorloopt naar Oslo via Lillehammer en Hamar. Ten noordoosten van Drontheim wordt gevoch ten tusschen Britsche en Duitsche strijd krachten te Vaerdalsrora, volgens een niet bevestigd telegram uit Storlien aan de Zweedsch-Noorsche grens aan Dagens Nyheter. De hoofdwegen en de spoorlijn, die Namsons met Drontheim verbinden, zijn voortdurend gebombardeerd gedurende het weekeind om, naar Aftonbladet meldt, de geallieerde en Noorsche troepenconcen traties te treffen. Onder de gebombardeer de stations zouden zich Grong en Snaasa bevinden. Steinkjaer, waar volgens de be richten Noorsche troepen worden saamge trokken, zou in brand staan tengevolge van een zwaar luchtbombardement. De tot dus verre ontvangen berichten geven aan, dat de spoorlijn zelf weinig Bchade heeft beko men, ofschoon de telefoondraden zijn ver nield, waardoor de verbinding op verschei dene punten is verbroken. De Britsche luchtaanvallen op de beide voorloopige vliegveld en in de streek van Drontheim maken het voor de Duitschers moeilijker om luchtaanvallen te organiseeren. De ka nonnen van het fort van Hegra zijn ook ingeschoten op het parade-terrein van Vaernes nabij Drontheim, dat de Duitschers gebruikt hebben als vliegveld. Dezer dagen beslissende strijd om Narvik? De Engelsch-Fransche strijdkrachten in het gebied van Narvik zijn, volgens de be richten, in samenwerking met de Noren bezig de gebieden te zuiveren, die tevoren bezet waren door de Duitschers, alvorens slag te leveren tegen de Duitsche eenheden, die in Narvik zijn geconcentreerd. Volgens den correspondent van Aftonbladet te Ki- runa rukken de geallieerde troepen in het zuidoosten uit Harstad op de Lofoten op naar Elvegaardsmoen op 34 mijl van Har- stad en aan den anderen kant van den fjord in de richting van Narvik. Binnen de eerstvolgende paar dagen verwacht men den beslissenden strijd. Men gelooft, dat de geallieerden van Elvegaardsmoen hun eerste doel maken, omdat het beschikt over het eenig mogelijke landingsterrein voor vliegtuigen in dit district. Gemeld wordt, dat de Duitschers moeilijkheden on dervinden in het handhaven van hun stel lingen ten noorden van Narvik De Duit schers zouden hun troepen langs dén „erts spoorweg" bij Narvik terugroepen. Naar verluidt zou de bezetting van Bjoernfjell bij de Zweedsche grens afgesneden zijn. De toestand zou hier hopeloos zijn en men verwacht, dat de bezettingstroepen over de Zweedsche grens zullen vluchten. Gevechten tusschen Duitsche en Britsche troepen. De correspondent van Reuter aan de Noorsch-Zweedsche grens verneemt, dat bij Stiklestad ten noorden van Drontheim fel wordt gestreden tusschen Duitsche en Britsche troepen. Duitsche torpedojagers hebben gepoogd uit Drontheim troepen aan land te zetten ten noorden van de Britsche troepen, om te trachten de Engelschen in den rug aan te vallen. Deze poging is even wel verijdeld door de Britsche troepen, die bij Steikjer, de sleutelpositie van de Noor sche verdediging liggen. Maandag is 18 KM. ten noorden van Gaddede een Duitsch vliegtuig op Noorsch gebied geland. De bemanning heeft het toestel in brand gestoken en is naar Zwe den uitgeweken, waar de drie mannen ge ïnterneerd zijn. Duitschers melden bezetting van Gjoevik. De stad Gjoevik is, naar het D.N.B. meldt, eerst na hardnekkigen strijd door de Duitsche troepen bezet. De Ngprsche troepen hadden zich in de voor dë verdedi ging bijzonder geschikte stellingen genes teld, doch sterke Duitsche gepantserde a£- deelingen brachten de beslissing. De Noren leden door het optreden van deze af deelin gen, die hier en daar hun aftocht bemoei lijkten, zeer zware verliezen. Duitsche waarschuwingen aan Noorsche burgers. De onder Duitsche controle werkende omroep van Oslo heeft volgens Reuter strenge waarschuwingen uitgezonden aan de Noorsche burgers om niet de wapenen op te nemen tegen de Duitschers. De waarschuwing verklaart, dat burgers, die van vuurwapens gebruik maken, zullen beschouwd worden als franctireurs en zul len worden doodgeschoten. Troepen vrij willigers en militie moeten hun wapenen openlijk dragen en duidelijk zichtbare arm banden hebben, terwijl zij voorts onder verantwoordelijke bevelhebbers moeten staan. Ieder, die de2>e regels niet in acht neemt, zal doodgeschoten worden. Van gezaghebbende Britsche zijde wor den de volgende cijfers voor de Britsche en Duitsche verliezen ter zee sedert 3 September 1939 gegeven. Britsche verliezen: Het slagschip „Royal Oak", hét vliegtuigschip „Courageous", geen kruisers, de torpedobootjagers „Blanche", „Gipsy", „Duchess" (bij bot sing), „Grenville", „Exmouth", „Daring", „Hunter", „Glowworm", „Ghurka", „Har dy" (te Narvik aan den grond gezet), de duikbooten „Oxley" (bij een ongeluk), „Seahorse", „Undine", „Starfish", „Thist le", en de gewapende hulpkruiser „Rawal pindi". 'Van het verlies van al deze sche pen is mededeeling gedaan. Inlichtingen betreffende beschadigde Britsche oorlogs schepen zijn niet verkrijgbaar. Duitsche verliezenDe slagkruiser „Scharnhorst" (beschadigd in gevecht met de „Renown"), „Gneisenau" (naar gemeld in de Oslofjord tot zinken gebracht), de vestzakslagschepen „Admiral Graf von Spee" (bij Montevideo door de eigen be manning tot zinken gebracht), „Admiral Scheer" (door torpedo's getroffen). De naam van de „Deutschland" is onder ver dachte omstandigheden in „Lutzow" ver anderd. De zware kruisers „Blucher" (waarvan de Duitschers hebben toegege ven, dat hij gezonken is), een schip van dezelfde klasse, in December door torpedo's getroffen, de kruisers „Karlsruhe" (waar van het zinken door de Duitschers is toe gegeven), een kruiser, die te Bergen door de luchtmacht tot zinken is gebracht, een kruiser door de luchtmacht bij Bergen ge troffen, de „Emden", naar uit Noorsche bron gemeld bij Oslo tot zinken gebracht, een kruiser getorpedeerd en tot zinken gebracht in December, een kruiser in De cember door een torpedo getroffen. Torpe dobootjagers acht te Narvik tot zinken gebracht, twee op 3 Maart door Duitsch land als verloren gemeld, een te Drontheim door vliegtuigen getroffen. Duikbooten een groot aantal, geen officieel cijfer beschik baar. tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine ZIJ ZOUDEN GETRACHT HEBBEN MIJNEN TE LEGGEN IN DE MONDING VAN THEEMS EN HUMBER. Twee vliegtuigen, naar men gelooft Duitsche, zijn gistermiddag waargenomen boven de Shetlandeilanden. Z\j vlogen op groote hoogte, luchtafweerbatterijen open den het vuur en Engelsche gevechtstoe stellen stegen op. De aanvallers vertrokken zonder bommen te laten vallen. Gisteravond zijn volgens het Britsche ministerie van luchtvaart een aantal vijan delijke vliegtuigen voor de oost- en zuid oostkust van Engeland verschenen. Blijk baar poogden deze toestellen mgnen te leggen in de monding van Theems en Hum- bei*. De luchtdoelartillerie heeft het vuur geopend en Britsche jachtvliegtuigen zijn opgestegen. In het Duitsche legerbericht werd me degedeeld dat Duitsche verkenningsvlieg tuigen vluchten boven de Noordzee en de Orkaden en de Shetland eilanden maakten. Een groot aantal foto's werd gemaakt. Andere toestellen letten op de beweging van de Britsche schepen op de Noordzee en voor de westkust van Noorwegen. Op verscheidene plaatsen werden vijandelijke oorlogs- en handelsschepen gezien, In. twee gevallen raakten de Duitsche toestellen slaags met Britsche jagers, die evenwel spoedig den strijd opgaven, vermoedelijk omdat zij gebrek aan brandstof kregen. Dit nummer bestaat uit 2 bladen lag Britsche aanvallen op Duitsche lucht- bases. (Pag. 1, eerste blad) Duitsche luchtmacht bestookt Britsche troepen in Noorwegen. (Pag. 1, eerste blad). De heer J. J. Wolters 25 jaar arts. (Stadsnieuws Vlissingen) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. BIJ AANVALLEN OP DUITSCHE LUCHTBASES. Toen Britsche vliegtuigen Zondagavond het vliegveld van Aalborg aanvielen zoo verneemt Reuter brandden daar alle lichten voor de luchtoperaties gedurende den nacht. Vier vijandelijke toestellen ston den op het punt te landen. Zij namen vlug de wijk, toen de Britsche machines nader den. Ondanks het hevige luchtafweervuur werden verscheidene treffers van zwaar- ontplofbare bommen op het landingster rein geplaatst. Zes branden werden door brandbommen ontstoken en men zag de vlammen op verschillende deelen van het. vliegveld opstijgen. Een piloot, die slechtsf pp een hoogte van 100 voet vloog, plaat-' ste een nauwkeurig gericht bommensalvo in de nabijheid van den controletoren. Een machtige groep lange afstands bommenwerpers heeft Stavanger aangeval len. In het licht van de volle maan zag men, dat bijna 50 vliegtuigen uiteenge dreven werden rondom het vliegveld. Een salvo van 15 bommen werd geplaatst op een groep van 15 machines, die dicht bij een geparkeerd stonden. Minstens zes vlieg tuigen werden vernield, en men gelooft, dat de andere ernstig beschadigd zijn. Nog vele andere bommen werden neergewor pen, waardoor verscheidene branden uit braken. Ook werd machinegeweervuur ge richt op een reeks vijandelijke vliegtuigen. Waargenomen werd, dat twee toestéllen in brand vlogen. Volgens Press Association zijn bij de aanvallen der Royal Air Force minstens tachtig vliegtuigen, wellicht zelfs honderd, vernield of buiten gevecht gesteld op de vliegvelden in Nooiwegen en Denemarken. Men wijst er daarbij op, dat de verliezen, die door de Engelsche bommenwerpers werden geleden, zeer gering zijn, wanneer men ze met bovenstaande cijfers vergelijkt. Ten slotte wordt opgemerkt, dat de be zetting van Stavanger en Aalborg niet alleen voordeelen voor de Duitschers met zich medebrengt: Duitsche vliegtuigen, die door de R.A.F. getroffen worden, kunnen in het vervolg niét meer gebruikt worden, want de Duitschers beschikken daar niet over dezelfde faciliteiten tot het verrich ten van reparaties als op hun vliegvelden in eigen land. TIEN DUITSCHE TOESTELLEN ZOUDEN OMLAAG ZIJN GEHAALD. De speciale correspondent van Reuter bij de Engelsche luchtstrijdkrachten in Frank rijk seintAchter de Fransche linies zjjn Maandag de wrakken gevonden van nog twee Duitsche vliegtuigen, Messerschmidt 109, die door Britsche Hurricane machines in het weekeinde omlaag zijn gehaald. Dit brengt het totaal der Duitsche vliegtuigen, die in 48 uur tijds in Frankrijk door de Royal Air Force zijn neergeschoten, op tien. Een der neergehaalde Duitsche ma chines bleek bij nader onderzoek een ver- kennings bombardementsvliegtuig van een nieuw type te zijn. Fransch legerbericht. Het gisteravond uitgegeven Fransche legerbericht luidt als volgt Ten oosten van de Moezel hebben wij met ons vuur den aanval afgeslagen van een vijandelijk detachement, dat er niet in kon slagen onze posten te naderen. In den loop van den nacht van 21 op 22 April zijn door onze luchtmacht verscheidene verken ningen tot diep op vijandelijk gebied uit gevoerd. In den ochtend van 22 April is tijdens een gevecht met een onzer patrouil les een vijandelijk verkenningsvliegtuig neergeschoten en op Belgisch gebied neer gestort.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1