Breskensche Courant
0 gld.
2.50
Mifithardtjes
EERSTE BLAD
JGEN
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
delburgsche
j v. Stoomvaart
DUITSCHLANDS STRATEGISCHE POSITIE
IN NOORWEGEN.
Duitsche luchtmacht
bestookt Britsche
troepen in Noorwegen.
Geallieerden smeden stalen ring
rond Drontheim.
Britsche cijfers voor de
verliezen ter zee.
Duitsche vliegtuigen
aan de Engelsche kust.
Seteuflewissew
van
len
Britsche luchtmacht zou groote
verwoestingen hebben aangericht.
De luchtstrijd aan het
Westelijk front.
Het is
oorjaar!
t brengt
ets. per onsi
makelijke én..«
cent per ons).
lijvend
e tot de
:hiedam
2e prijs
6 prijzen van
8
9
-Mid-
Rotterdam-
omgekeerd,
klasse 2.25
se 3.50Enkele
j 1.35 Retour 2e
het vervoer van
zeer billijk.
Rotterdam: Erven
rvliet 86. Tel. 22727
18.
ars. BUYTENHEK,
el. 3521.
SANDERS, Tel. 153.
N BOVEN DE
283.
retonrbiljettcn
eperkt,
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG NUMMER 96
DINSDAG 23 APRIL 1940
ijd naar buiten op
'IEL wat met zorg
iet een prima rem-
werk, geheel colli
de RIJWIEL-CEN-
kerkscheweg 59.
steeds Haak- of
per ons-spoel of
acht wit geëmail-
iroeden 10, 12 15,
den 10, 12, 15, 19
Waschlijnen, per
15, 19, 25 ct., Gor-
p. meter. Gordijn-
meter. DE CON-
lenewoud 55.
ed 2de hands Jon-
Heerenrijwlel of
amesrijwiel zoekt,
iens kijken in de
RALE, Koude-
Iv.Midd.' v.Rott,
ril |vm. uurlvm. uur
9
8
Abonnementsprijs1? ct. per week of 2.20 per
kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
AdvertentieprijsVan 1—5 regels ƒ1.25, Iedere
regel meer 25 cent. Br) abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr.,Bureaux
Watstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen). Giro No. 66287.
Eigen kantoren Breskens, Dorpsstraat, TeL 21
^Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Een bijzondere medewerker schrijft ons
uit Oslo
Het kwam er voor Duitschland bij de
bezetting van Noorwegen op aan, zich
meester te maken van al die punten, waar
van men het meeste nut kon trekken. De
keuze was niet moeilijk, want het aantal
havens van beteekenis aan de Noorsclie
kust en daarom was het in hoofdzaak
te doen is betrekkelijk gering. Men zou
er trouwens niet aan hebben kunnen den
ken, de geheele Noorsche kust in bezit te
nemen. Deze toch is in vogelvlucht van
het Zuiden tot het Noordoosten niet min
der dan 1800 kilometer lang. Er zijn fjor
den, die tot 200 kilometer ver het land
binnen dringen. Wanneer men dan ook de
geheele kustlijn meet, met inbegrip van de
tallooze fjorden, is deze niet minder dan
17.000 kilometer lang. Ontelbare eilandjes
en scheren voor de kust maken het een
vijandelijke troepenmacht mogelijk, op een
of ander punt troepen aan land te zetten,
zonder dat de troepenmacht, welke de
voornaamste steden en havens in haar be
zit heeft, hiertegen iets kan uitrichten of
er zelfs ook maar een vermoeden van
heeft. De nieuw gelande troepen zien zich
dan echter voor de bijna onmogelijke taak
gesteld, de reeds bezette plaatsen in te
nemen. En deze taak wordt des te moeilij
ker, daar de Duitschers tijd en gelegenheid
hebben gehad, hen danig te versterken.
Luchtgevaar voor Engeland veel
dichterbij.
De voornaamste punten voor de militaire
en economische, dus totaal-strategische be-
heersching van Noorwegen zijnOslo,
Arendal, Kristiansand, Egersund,Stavan-
ger, Bergen, Aalesund en Drontheim. Deze
bevinden zich in Duit-
sche handen. Welk drei
gend gevaar dit ople
vert voor Engeland,
toonen de pijltjes op het
kaartje. In sommige ge
vallen is de afstand naar
bepaalde objecten in En
geland voor de Duitsche
vliegers met een derde,
de helft of zelfs twee
derden verkort. Door-
stippellijnen is aangege
ven, welke afstanden de
Duitsche vliegers vroe
ger van de Duitsche
Bocht af hadden af te
leggen naar de Shet-
lands- of de Orkneys-
eilanden niet minder
dan 1000 KM., voordat
zij tot eenige actie kon
den overgaan. Deze af
stand is thans echter
teruggebrai ht tot 350 a
370 KM. Van Bergen
naar Scapa Flow be
hoeft nu niet méér te
worden gevlogen dan
520 KM., tégen 950 KM.
van de Duitsche Bocht
af. Hetzelfde geldt hoewel in mindere
mate voor de steunpunten aan de Deen-
sche kust. Uit dit alles blijkt wel, dat het
Noordelijke deel van Noorwegen, boven
Drontheim, geen rol van beteekenis speelt
bij de huidige ontwikkeling der gebeurte
nissen, met uitzondering van Narvik.
Spoorwegverbindingen laten veel
te werischen over.
Economisch zijn alleen het Zuiden en
midden des lands van belang, hetgeen ook
reeds blijkt uit de daar aangelegde spoor
wegen. De voornaamste Noorsche steden
zijn door aanzienlijke, afstanden van elkaar
gescheiden. Bergen bijv. ligt op 492 kilo
meter van Oslo over dit traject doet de
trejn 14 uur. Op dit baanvak liggen 177
tunnels Van Oslo naar Molde voert ten
Oosten daarvan een 460 kilometer lange
spoorlijn. Van Oslo loopen twee spoorlijnen
naar Drontheim, waarvan de eene .553 ki
lometer lang is en dubbelspoor bezit. De
tweede heeft voor het grootste deel slechts
enkel spoor en is 560 kilometer lang. De
'aatste spoorlijn van beteekenis is die van
Drontheim naar Stockholm. Tot aan: de
Zweedsche grens bedraagt haar lengte 106
kilometer. Ten Noorden van Drontheim is
het verkeer, met uitzondering van een en
kele nevenlijn, alleen maar te water moge
lijk. Zelfs tusschen Bergen en Drontheim
kan men nog beter gebruik maken van de
tusschen beide plaatsen varende vracht
schepen welke ook passagiers vervoeren
dan van den trein, hoewel de schepen er
5 dagen over doen De spoorlijnen, die van
de kust naar het Zuiden van Noorwegen
loopen, zijn uitsluitend op lokaal verkeer
berekend en van niet de minste strategi
sche beteekenis.
Alle spoorwegen van strategisch belang
zijn door de Duitsche troepen bezet. Daar
bovendien een landing van de zijde der
geallieerden alleen in het hooge Noorden
kan plaats hebben, dat geheel van spoor
wegen is ontbloot, is een snel oprukken
van die zijde uitgesloten. Het eenige be
trekkelijke voordeel dat zij daar hébben
een voordeel overigens, dat ook voor
Duitschland geldt is, dat het Noorsche
grondgebied daar zoo smal is, namelijk
gemiddeld niet breeder dan ca. 50 kilome
ter. Dit zou een snel oprukken in de hand
werken, ware het niet, dat het terrein zoo
geaccidenteerd is. Dit is geen gebied,
waarop de Engelsche soldaat zich thuis
gevoelt, te minder, omdat op deze hoogte
de wintter nog lang niet is afgeloopen. De
Duitschers schijnen zich hier dan ook geen
bijzondere moeite te geven, behalve uiter
aard voor Narvik en de spoorlijn naar de
Zweedsche grens,, die voor hen van belang
is. Het grootste voordeel echter, dat de
bezetting van Noorwegen hun heeft opge
leverd, bestaat, zooals gezegd, uit het bezit
van de kust in het centrum en in het Zui
den, hetgeen de luchtprestaties tegen En
geland aanmerkelijk vergemakkelijkt.
De Duitsche luchtmacht heeft gisteren
wederom krachtig ingegrepen in den stryd
in Noorwegen, aldus het D.N.B. De op-
hiarsch in het gebied Elverum, Mj bessen
en Lillehammer werd krachtig gesteund en
Noorsche troependeelen werden met bom
men en mitrailleurvuur aangevallen. De
door de Engelschen bezette gebieden rond
Andalsnes en Namsos, alsmede de troepen
transporten welke daar werden ontscheept,
z\jn krachtig met bommen bestookt. Troe
penconcentraties en marcheerende afdee-
üngen werden met bommen en mitrailleur-
vuur verstrooid en plaatsen, welke reeds
door de Engelschen waren bezet zijn met
succes aangevallen.
Het belangrijke spoorwegknooppunt
Dombaas in midden-Noorwegen is ver
hield, de havenwerken van Andalsnes en
Namsos zijn zwaar beschadigd. Het landen
van de troepen werd voortdurend door de
Duitsche luchtmacht gehinderd. De Engel
schen leden zware verliezen.
Het bombardement op de Engelsche stel
lingen zou zes uur aan een stuk geduurd
hebben. Voortdurend verschenen vliegtui
gen, die een waren regen van bommen lie
ten vallen. Onder de troepeneenheden in en
om Namsos ontstond een paniek. Vele een
heden der Engelsche landingstroepen
vluchtten in het bergland en de bosschen.
Gelijktijdig werd een tweede aanval tegen
militaire doelwitten in Namsos onderno
men. Het spoorwegstation werd gedeelte
lijk vernield en ook een houtfabriek werd
een prooi der vlammen.
Ook werden transportschepen aangeval
len en volgens de eerste berichten zijn drie
transportschepen vernield, twee zijn on
middellijk gezonken en op het derde brak
brand uit. Twee Britsche oorlogsschepen,
welke de landing beveiligden, werden door
voltreffers zwaar beschadigd.
(De laatste betrouwbare inlichtingen te
Londen toonen volgens Reuter echter aan,
dat tot dusverre de Britsche landingen zeer
succesvol zijn geweest en dat de verliezen
tengevolge van luchtaanvallen verwaar
loosd kunnen worden. Klaarblijkelijk waren
de Duitschers volkomén in het onzekere
over de juiste punten, waar de Britsche
troepen landden).
Volgens het D.N.B. werden op 21 April
bjj den afweer van vijandelijke luchtaanval
len en in het verloop van luchtgevechten
elf vijandelijke vliegtuigen, en wel negen
Britsche en twee Fransche machines, neer
geschoten. Hiervan stortten bij een aanval
op het vliegveld van Stavanger twee Brit
sche bommenwerpers neer en bij een aan
val "op Aalborg en aan de Noord-Duitsche
kust vier Britsche bommenwerpers. De
overige toestellen werden aan het Weste
lijk front door Duitsche jagers neerge
haald.
TER OMSINGELING VAN DE DUITSCHE TROEPEN.
Engelschen en Franschen op vele plaatsen in Noorwegen aan land.
Officieel wordt te Londen medege
deeld, dat de geallieerde troepen op
vele plaatsen in Noorwegen aan land
zijn gegaan en ondanks de vele moei
lijkheden aanzienlijke successen be
haald hebben. Zjj hebben contact met
de Noorsche troepen gekregen en ver-
leenen dezen allen mogelijken steun.
Opdringende uit het noorden en zuiden
smeden de geallieerden snel een stalen ring
tot omsingeling van de Duitsche troepen
in Drontheim. Reeds hebben volgens de
laatste berichten, die ontvangen zijn uit
Roris door het Stockholmsche blad Afton-
bladet de eerste Britsche troepen Stoeren,
een strategisch spoorwegknooppunt op 50
KM. ten zuiden van Drontheim, bereikt.
Uit Stoeren loopt een lijn van Drontheim
naar het zuidwesten naar Dombaas, waar
zij de Gudbrandsdal-lijn treft, die de ver
binding vormt met de Romsdalfjord
waar zooals bekend eenige Britsche troe
pen aan land zijn gegaan en doorloopt
naar Oslo via Lillehammer en Hamar. Ten
noordoosten van Drontheim wordt gevoch
ten tusschen Britsche en Duitsche strijd
krachten te Vaerdalsrora, volgens een niet
bevestigd telegram uit Storlien aan de
Zweedsch-Noorsche grens aan Dagens
Nyheter. De hoofdwegen en de spoorlijn,
die Namsons met Drontheim verbinden,
zijn voortdurend gebombardeerd gedurende
het weekeind om, naar Aftonbladet meldt,
de geallieerde en Noorsche troepenconcen
traties te treffen. Onder de gebombardeer
de stations zouden zich Grong en Snaasa
bevinden. Steinkjaer, waar volgens de be
richten Noorsche troepen worden saamge
trokken, zou in brand staan tengevolge van
een zwaar luchtbombardement. De tot dus
verre ontvangen berichten geven aan, dat
de spoorlijn zelf weinig Bchade heeft beko
men, ofschoon de telefoondraden zijn ver
nield, waardoor de verbinding op verschei
dene punten is verbroken. De Britsche
luchtaanvallen op de beide voorloopige
vliegveld en in de streek van Drontheim
maken het voor de Duitschers moeilijker
om luchtaanvallen te organiseeren. De ka
nonnen van het fort van Hegra zijn ook
ingeschoten op het parade-terrein van
Vaernes nabij Drontheim, dat de Duitschers
gebruikt hebben als vliegveld.
Dezer dagen beslissende strijd
om Narvik?
De Engelsch-Fransche strijdkrachten in
het gebied van Narvik zijn, volgens de be
richten, in samenwerking met de Noren
bezig de gebieden te zuiveren, die tevoren
bezet waren door de Duitschers, alvorens
slag te leveren tegen de Duitsche eenheden,
die in Narvik zijn geconcentreerd. Volgens
den correspondent van Aftonbladet te Ki-
runa rukken de geallieerde troepen in het
zuidoosten uit Harstad op de Lofoten op
naar Elvegaardsmoen op 34 mijl van Har-
stad en aan den anderen kant van den
fjord in de richting van Narvik. Binnen de
eerstvolgende paar dagen verwacht men
den beslissenden strijd. Men gelooft, dat
de geallieerden van Elvegaardsmoen hun
eerste doel maken, omdat het beschikt
over het eenig mogelijke landingsterrein
voor vliegtuigen in dit district. Gemeld
wordt, dat de Duitschers moeilijkheden on
dervinden in het handhaven van hun stel
lingen ten noorden van Narvik De Duit
schers zouden hun troepen langs dén „erts
spoorweg" bij Narvik terugroepen. Naar
verluidt zou de bezetting van Bjoernfjell
bij de Zweedsche grens afgesneden zijn. De
toestand zou hier hopeloos zijn en men
verwacht, dat de bezettingstroepen over de
Zweedsche grens zullen vluchten.
Gevechten tusschen Duitsche en
Britsche troepen.
De correspondent van Reuter aan de
Noorsch-Zweedsche grens verneemt, dat bij
Stiklestad ten noorden van Drontheim fel
wordt gestreden tusschen Duitsche en
Britsche troepen. Duitsche torpedojagers
hebben gepoogd uit Drontheim troepen aan
land te zetten ten noorden van de Britsche
troepen, om te trachten de Engelschen in
den rug aan te vallen. Deze poging is even
wel verijdeld door de Britsche troepen, die
bij Steikjer, de sleutelpositie van de Noor
sche verdediging liggen.
Maandag is 18 KM. ten noorden van
Gaddede een Duitsch vliegtuig op Noorsch
gebied geland. De bemanning heeft het
toestel in brand gestoken en is naar Zwe
den uitgeweken, waar de drie mannen ge
ïnterneerd zijn.
Duitschers melden bezetting van
Gjoevik.
De stad Gjoevik is, naar het D.N.B.
meldt, eerst na hardnekkigen strijd door
de Duitsche troepen bezet. De Ngprsche
troepen hadden zich in de voor dë verdedi
ging bijzonder geschikte stellingen genes
teld, doch sterke Duitsche gepantserde a£-
deelingen brachten de beslissing. De Noren
leden door het optreden van deze af deelin
gen, die hier en daar hun aftocht bemoei
lijkten, zeer zware verliezen.
Duitsche waarschuwingen aan
Noorsche burgers.
De onder Duitsche controle werkende
omroep van Oslo heeft volgens Reuter
strenge waarschuwingen uitgezonden aan
de Noorsche burgers om niet de wapenen
op te nemen tegen de Duitschers. De
waarschuwing verklaart, dat burgers, die
van vuurwapens gebruik maken, zullen
beschouwd worden als franctireurs en zul
len worden doodgeschoten. Troepen vrij
willigers en militie moeten hun wapenen
openlijk dragen en duidelijk zichtbare arm
banden hebben, terwijl zij voorts onder
verantwoordelijke bevelhebbers moeten
staan. Ieder, die de2>e regels niet in acht
neemt, zal doodgeschoten worden.
Van gezaghebbende Britsche zijde wor
den de volgende cijfers voor de Britsche
en Duitsche verliezen ter zee sedert 3
September 1939 gegeven.
Britsche verliezen: Het slagschip „Royal
Oak", hét vliegtuigschip „Courageous",
geen kruisers, de torpedobootjagers
„Blanche", „Gipsy", „Duchess" (bij bot
sing), „Grenville", „Exmouth", „Daring",
„Hunter", „Glowworm", „Ghurka", „Har
dy" (te Narvik aan den grond gezet), de
duikbooten „Oxley" (bij een ongeluk),
„Seahorse", „Undine", „Starfish", „Thist
le", en de gewapende hulpkruiser „Rawal
pindi". 'Van het verlies van al deze sche
pen is mededeeling gedaan. Inlichtingen
betreffende beschadigde Britsche oorlogs
schepen zijn niet verkrijgbaar.
Duitsche verliezenDe slagkruiser
„Scharnhorst" (beschadigd in gevecht met
de „Renown"), „Gneisenau" (naar gemeld
in de Oslofjord tot zinken gebracht), de
vestzakslagschepen „Admiral Graf von
Spee" (bij Montevideo door de eigen be
manning tot zinken gebracht), „Admiral
Scheer" (door torpedo's getroffen). De
naam van de „Deutschland" is onder ver
dachte omstandigheden in „Lutzow" ver
anderd. De zware kruisers „Blucher"
(waarvan de Duitschers hebben toegege
ven, dat hij gezonken is), een schip van
dezelfde klasse, in December door torpedo's
getroffen, de kruisers „Karlsruhe" (waar
van het zinken door de Duitschers is toe
gegeven), een kruiser, die te Bergen door
de luchtmacht tot zinken is gebracht, een
kruiser door de luchtmacht bij Bergen ge
troffen, de „Emden", naar uit Noorsche
bron gemeld bij Oslo tot zinken gebracht,
een kruiser getorpedeerd en tot zinken
gebracht in December, een kruiser in De
cember door een torpedo getroffen. Torpe
dobootjagers acht te Narvik tot zinken
gebracht, twee op 3 Maart door Duitsch
land als verloren gemeld, een te Drontheim
door vliegtuigen getroffen. Duikbooten een
groot aantal, geen officieel cijfer beschik
baar.
tegen Hoofdpijn, Kiespijn, Migraine
ZIJ ZOUDEN GETRACHT HEBBEN
MIJNEN TE LEGGEN IN DE MONDING
VAN THEEMS EN HUMBER.
Twee vliegtuigen, naar men gelooft
Duitsche, zijn gistermiddag waargenomen
boven de Shetlandeilanden. Z\j vlogen op
groote hoogte, luchtafweerbatterijen open
den het vuur en Engelsche gevechtstoe
stellen stegen op. De aanvallers vertrokken
zonder bommen te laten vallen.
Gisteravond zijn volgens het Britsche
ministerie van luchtvaart een aantal vijan
delijke vliegtuigen voor de oost- en zuid
oostkust van Engeland verschenen. Blijk
baar poogden deze toestellen mgnen te
leggen in de monding van Theems en Hum-
bei*. De luchtdoelartillerie heeft het vuur
geopend en Britsche jachtvliegtuigen zijn
opgestegen.
In het Duitsche legerbericht werd me
degedeeld dat Duitsche verkenningsvlieg
tuigen vluchten boven de Noordzee en de
Orkaden en de Shetland eilanden maakten.
Een groot aantal foto's werd gemaakt.
Andere toestellen letten op de beweging
van de Britsche schepen op de Noordzee
en voor de westkust van Noorwegen. Op
verscheidene plaatsen werden vijandelijke
oorlogs- en handelsschepen gezien, In. twee
gevallen raakten de Duitsche toestellen
slaags met Britsche jagers, die evenwel
spoedig den strijd opgaven, vermoedelijk
omdat zij gebrek aan brandstof kregen.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
lag
Britsche aanvallen op Duitsche lucht-
bases. (Pag. 1, eerste blad)
Duitsche luchtmacht bestookt Britsche
troepen in Noorwegen.
(Pag. 1, eerste blad).
De heer J. J. Wolters 25 jaar arts.
(Stadsnieuws Vlissingen)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
BIJ AANVALLEN OP DUITSCHE
LUCHTBASES.
Toen Britsche vliegtuigen Zondagavond
het vliegveld van Aalborg aanvielen zoo
verneemt Reuter brandden daar alle
lichten voor de luchtoperaties gedurende
den nacht. Vier vijandelijke toestellen ston
den op het punt te landen. Zij namen vlug
de wijk, toen de Britsche machines nader
den. Ondanks het hevige luchtafweervuur
werden verscheidene treffers van zwaar-
ontplofbare bommen op het landingster
rein geplaatst. Zes branden werden door
brandbommen ontstoken en men zag de
vlammen op verschillende deelen van het.
vliegveld opstijgen. Een piloot, die slechtsf
pp een hoogte van 100 voet vloog, plaat-'
ste een nauwkeurig gericht bommensalvo
in de nabijheid van den controletoren.
Een machtige groep lange afstands
bommenwerpers heeft Stavanger aangeval
len. In het licht van de volle maan zag
men, dat bijna 50 vliegtuigen uiteenge
dreven werden rondom het vliegveld. Een
salvo van 15 bommen werd geplaatst op
een groep van 15 machines, die dicht bij
een geparkeerd stonden. Minstens zes vlieg
tuigen werden vernield, en men gelooft,
dat de andere ernstig beschadigd zijn. Nog
vele andere bommen werden neergewor
pen, waardoor verscheidene branden uit
braken. Ook werd machinegeweervuur ge
richt op een reeks vijandelijke vliegtuigen.
Waargenomen werd, dat twee toestéllen
in brand vlogen.
Volgens Press Association zijn bij de
aanvallen der Royal Air Force minstens
tachtig vliegtuigen, wellicht zelfs honderd,
vernield of buiten gevecht gesteld op de
vliegvelden in Nooiwegen en Denemarken.
Men wijst er daarbij op, dat de verliezen,
die door de Engelsche bommenwerpers
werden geleden, zeer gering zijn, wanneer
men ze met bovenstaande cijfers vergelijkt.
Ten slotte wordt opgemerkt, dat de be
zetting van Stavanger en Aalborg niet
alleen voordeelen voor de Duitschers met
zich medebrengt: Duitsche vliegtuigen, die
door de R.A.F. getroffen worden, kunnen
in het vervolg niét meer gebruikt worden,
want de Duitschers beschikken daar niet
over dezelfde faciliteiten tot het verrich
ten van reparaties als op hun vliegvelden
in eigen land.
TIEN DUITSCHE TOESTELLEN
ZOUDEN OMLAAG ZIJN GEHAALD.
De speciale correspondent van Reuter bij
de Engelsche luchtstrijdkrachten in Frank
rijk seintAchter de Fransche linies zjjn
Maandag de wrakken gevonden van nog
twee Duitsche vliegtuigen, Messerschmidt
109, die door Britsche Hurricane machines
in het weekeinde omlaag zijn gehaald. Dit
brengt het totaal der Duitsche vliegtuigen,
die in 48 uur tijds in Frankrijk door de
Royal Air Force zijn neergeschoten, op
tien. Een der neergehaalde Duitsche ma
chines bleek bij nader onderzoek een ver-
kennings bombardementsvliegtuig van een
nieuw type te zijn.
Fransch legerbericht.
Het gisteravond uitgegeven Fransche
legerbericht luidt als volgt
Ten oosten van de Moezel hebben wij
met ons vuur den aanval afgeslagen van
een vijandelijk detachement, dat er niet in
kon slagen onze posten te naderen. In den
loop van den nacht van 21 op 22 April zijn
door onze luchtmacht verscheidene verken
ningen tot diep op vijandelijk gebied uit
gevoerd. In den ochtend van 22 April is
tijdens een gevecht met een onzer patrouil
les een vijandelijk verkenningsvliegtuig
neergeschoten en op Belgisch gebied neer
gestort.