IN 7 NGEN Breskensche Courant J ,E EERSTE BLAD elburgscbe Stoomvaart Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Mussolini en Ciano naar Hitler. President Kallio bekrachtigt het vredesverdrag. H.M. de Koningin spreekt over de zending Rusland en de Scandinavische landen Duitsche luchtaanval op Britsche vloot in Scapa Flow. STADSNIEUWS Vlissinzen Nederlandsch motorschip „Nettie" beschoten en gebombardeerd. IBR JElTEN llj&s pzoldi- chten, Com- jtiiale len loop van spirant mon- Ibankwerker, 1 18-26 lacr) -omracmdant 'ERZAMELAARS. i-Album 1.10, 2.90, Cat. Ned.- 'ZEQELHANDEL, Aiddelburg. 1-Reclame. i/2 L. enjenever en l fl. °.n f 2.25 I fl. en y2 fl. Advo- J.25; 1 fl. Voor- iPort en '/2 fl. Ad- 2.25. Alleen bij St. Jacobsstraat :ht rijdt op Schel den. Waarom U estroom oersterk roestvrij gelakt, w, iedere hoogte gewenschte uit- r. Model Superbe met terugtraprem CURRENT, Groe- Uw Schilder- en laten uitvoeren. ?tjes doet W, DE roor U. Adres Iv.Midd.' v.Kott. t |vm. uur'vm. uur 9 K-otterdamMid- ómgekeerd. klasse f 2.25 3.50 En'-ele 1.35 Retour 2e het vervoer van teer billik. Rotterdam: Erven vliet 86, Tel 22727 s. BUYTENHEK. let 3521 ANDERS. i'el 153. BOVEN DE 283. VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 66 MAANDAG 18 MAART 1940 Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot 2.20 pet «wartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor. het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 15 regels 1125, tedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale pry's. Kleine advertenties van 15 regeis 50 cent. iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave; firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. L0 (2 lijnen), Giro No. 66287 Eigen kantoren te;Breskens, Dorpsstraat, Tel. 21 Oost- en West-Soufcurg, Kanaalstraat 45. Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Mussolini is Zondagmiddag om half twee tesamen met den Italiaanschen minister van buitenlandsche zaken, Ciano, uit Rome naar den Brenner vertrokken voor een ontmoeting met Hitler. Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede, dat ter gelegenheid van het be zoek van den rijksminister van buiten landsche zaken Von Ribbentrop te Rome de sinds langen tijd bepaalde ontmoeting tusschen den Führer en den Duce werd vastgesteld. Volgens welingelichte kringen te Rome zouden Mussolini en Ciano in den nacht van Maandag op Dinsdag in Rome terug zijn, aldus Havas. Mussolini zou dan nogmaals Sumner Welles ontvangen. De algemeene indruk in diplomatie ke en politieke kringen te Rome is, dat dit onderhoud in verband zou moe ten worden gebracht met de reis van Sumner Welles en meer in het bijzon der met de besprekingen, die de Ame- rikaansche staatsman Zaterdag ge voerd heeft met den Italiaanschen ko ning, Mussolini en Ciano. Vanmorgen om 10 uur is Hitier, vergezeld van den rijksminister van buitenlandsche zaken, Von Ribbentrop, op het Italiaansche station Brenner aangekomen. Mussolini, die vergezeld was van den Italiaanschen minister van buitenland sche zaken, graaf Ciano, wachtte Hitier op en verwelkomde hem op zeer hartelijke wijze. Na de begroeting en het inspecteeren van de eerecompagnie begaven zich Hitler en Mussolini naar den salonwagen van den Duce, waar de besprekingen om half elf begonnen. Zaterdagmorgen heeft graaf Ciano in het paleis Chigi den onderstaatssecretaris voor buitenlandschezaken van de Veree- nigde Staten Sumner Welles ontvangen, die vergezeld was van den ambassadeur Philips. Ciano had met den afgezant van president Roosevelt een langdurig en har telijk onderhoud. Later heeft de Duce in tegenwoordigheid van Ciano en den Amerikaanschen ambas sadeur, Philips, Sumner Welles ontvangen en met hem een hartelijk onderhóud van vijf kwartier gehad. Zondagmorgen heeft Welles een onder houd gehad met den Amerikaanschen am- bzassadeur Philips. Den middag heeft hij doorgebracht met bezoeken aan oude mo numenten. Vandaag zou de Paus Sumner Welles in particuliere audiëntie ontvan gen, tezamen met den persoonlijken afge zant van Roosevelt, Myron Taylor. Daarna zou Welles een bezoek brengen aan kar dinaal-staatssecretaris Maglione. Zijn vertrek naar de Vereenigde Staten is vastgesteld op 13 uur Woensdagmiddag met het Italiaansche s.s. „Conté di Sa- voia". Welles had verwacht Maandagavond naar Genua te kunnen gaan om daar zijn echtgenoote te ontmoeten, die uit San Renio zou komen. De president der Finsche republiek heeft Zaterdag, na een bijeenkomst van den Raad van State, het vredesverdrag van Moskou bekrachtigd. In Finland is geen enkele demobilisatie maatregel gevolgd op de onderteeekening van den Russisch-Finschen vrede. De op leiding van gemobiliseerde militairen wordt actief voortgezet en reeds is de aanleg van versterkingswerken ter hand genomen door soldaten van oudere lichtingen langs de nieuwe grenzen. Arbeiders, die in dienst gesteld zijn van de fabrieken van oorlogs tuig, worden daar nog drie maanden ge houden. De Russische „Krasnaja Zvevda" meldt over de bezetting van Viipuri door de roo- de troepen Eenheden sappeurs zijn krach tig bezig de stad van mijnen te zuiveren. Zij worden gevolgd door eenheden wegen houwers, die sneeuw ruimen en de ijskorst verbreken, om de straten voor het verkeer geschikt te maken. Electricieens herstellen de leidingen, teneinde op 19 Maart de stad van licht te vooorzien. De pompinstallaties en waterleidingen worden nagezien, zoodat de bevolking spoedig water zal hebben. Brandweerafdeelingen blusschen de laat ste branden. Spoedig zal niets herinneren aan de vijandelijkheden. Rusland gaat nieuwe grens met Finland versterken. Bet dagblad „Uusi Suomi" publiceert een bericht uit Moskou, volgens hetwelk de U.R.S.S. zich voorstelt een enorme verde digingslinie te bouwen langs de nieuwe grens met Finland. Deze linie zou „Woros- jilof-linie" heeten. De verdedigingswerken gullen een dekking vormen voor de Kare- lische landengte en het gebied van het Ladogameer. De werkzaamheden "zouden spoedig ter hand genomen worden. Het door Finland afgestane gebied zou als mi litaire zöue worden ingericht, waar zich geen burgers zouden mogen ophouden. RADIOREDE VAN H.M. VOOR DE FOREIGN MISSIONS CONFERENCE OF NORTH AMERICA TE NEW YORK. Zooals de Koningin die in onze taal heeft weergegeven. Zaterdagavond heeft H. M. de Koningin de volgende radio-redevoering uitgespro ken Waar tot Mij het verzoek is gericht Mijn oordeel te geven omtrent het werk der christelijke zending, zooals Ik dat in de wereld heb leeren kennen en waar- deeren, is het Mij aangenaam enkele woorden tot u te richten. In de eerste plaats zou Ik u willen zeggen, dat Ik groote belangstelling en sympathie heb voor de zending, vooreerst omdat haar arbeid te allen tijde voortge komen is uit eene diepe en spontane er varing van Christus als levende werkelijk- heid. Voorts, omdat zij zich altijd gedron gen heeft gevoeld te leven in gehoorzaam heid aan Christus geest, hetgeen wil zeg gen, dat zij zich vereenzelvigd heeft met de geestelijke, maatschappelijke en stoffe lijke nooden van onzen medemensch over de geheele wereld. Als wereldbeweging, welke diep contact zoekt met haar geheel onbekende volken en hunne levensomstandigheden, heeft de zending in hooge mate bijgedragen tot be ter begrip en onderlinge waardeering. Dit, ondanks het feit. dat zij en de omgeving, waarin zij werkt, in diepe tegenstelling tot elkaar staan op godsdienstig gebied, op dat van den geest, op cultuur en sociaal gebied, op opvoedkundig terrein en op dat van zeden en gebruiken. Indien men vraagt, hoe al dit vooraf gaande bereikt is kunnen worden, luidt het antwoord, dat de liefde tot Christus en tot den medemensch daartoe de machtige drijfveer is geweest. Waar men Mij tevens verzocht heeft Mijn oordeel, juist in dit tijdsgewricht, te zeggen omtrent de behoefte aan, en de beteekenis van krachtiger geestelijk leven in de, in diepen nood verkeerende, wereld, wensch Ik uiting te geven aan Mijne rotsvaste overtuiging, dat thans vóór alles noodig is eene algeheele innerlijke vernieuwing van elkeen persoonlijk. Alleen dit kan de le vende bron zijn, waaruit de noodige kracht vloeit voor de verwezenlijking van dat practische, opbouwende werk zonder het welk onze huidige wereld ten onder dreigt te gaan. Wat Mij betreft, heb Ik den weg tot innerlijke vernieuwing gevonden bij de bron van het Christendom, gelijk deze in het Nieuwe Testament te vinden is, welke bron ieder mensch, niemand uitgesloten, noodt en roept, opdat elkeen in haar op- opnieuw de waarheid en het leven kan ont dekken en vinden. Moge het menschdom door Christus oogen leeren zienen zoodoende alle gedachten gevoelens en omstandigheden te boven komen, die op dit oogenblik zoo diepe scheiding maken tusschen menschen en menschen en welke toch, geplaatst in het licht van Christus geest, als oorzaken van verwijdering hun recht van bestaan gaan verliezen. Hiermede hoop Ik voldaan te hebben aan het tot Mij gerichte verzoek en besluit met Mijne beste wenschen te uiten voor het welslagen van dezen zendingsdag. DE SOVJETS ZOUDEN ONDERHANDE LINGEN OVER EEN HANDELS VERDRAG WILLEN OPENEN. Het Zweedsche „Aftonbladet" meldt uit Moskou, dat de Sovjetregeering het voor nemen heeft met Finland onderhandelingen te openen over een handelsverdrag en met Zweden en Noorwegen over conventies, die niet alleen betrekking hebben op den goe- derenruil, maar ook op het transito van Russische goederen naar havens aan de westkust van Zweden en de Atlantische kust van Noorwegen. Het genoemde blad voegt hieraan toe, dat den beiden Scandinavischen landen gevraagd zal worden vrijhavens ter beschikking te stellen van Rusland. Deze havens zijn nog niet uitdrukke lijk aangewezen. Duitsche lezing„Minstens vier oorlogsschepen getroffen". Britsche admiral (Mt zegt Een schip kreeg geringe schade". De vliegeniers zijn weer actief. Het opperbevel der Duitsche weermacht deelde Zondag mede: Op grond van de resultaten der ver kenningsvluchten van de laatste dagen heeft de Duitsche luchtmacht een aanval gedaan op de in Scapa Flow liggende dee- len van de Britsche vloot. Hierbij werden minstens vier oorlogs schepen, waaronder drie slagschepen, en een kruiser door bommen getroffen en zwaar beschadigd. De beschadiging van twee andere oorlogsschepen is waarschijn lijk. Bovendien werden de vliegvelden Stom nes, Earth House en Kirkwall, alsmede een luchtafweerbatterij gebombardeerd. Niettegenstaande krachtigen afvoer van vijandelijke jachtvliegen en. luchtdoelge schut, voerden de Duitsche vliegtuigen hun opdrachten met succes uit en keerden zij zonder verliezen terug. Een Britsche lezing. De Britsche admiraliteit heeft in een communiqué med-'g'- 'eeld Duitsche vliegtuigen hebben Zaterdag om 19.50 uur een luchtaanval gedaan op de vlootbasis Scapa Flow. Veertien vijandelijke vliegtuigen bereik ten het doel. Zij wierpen een aanzienlijk aantal bommen, waarvan er één een oor logsschip trof, dat slechts geringe schade kreeg. Ook werden bommen uitgeworpen boven land waarbij geen militaire doelen werden getroffen, doch een burger werd gedood en zeven gewond, waaronder twee vrouwen in het dorp Bridge-of-Waith, terwijl vijf huisjes werden beschadigd. Onder het vlootpersoneel vielen zeven slachtoffers. De familie is verwittigd. De scheepsbatterijen, de kustbatterijen, en gevechtsvliegtuigen kwamen in actie om den vijand te verdrijven. Een vliegtuig werd neergehaald en naar men gelooft, zijn andere vliegtuigen beschadigd. De eerste Engelsche burger, die gedood werd. De burger, die tijdens den aanval op Ccapa Flow, 'e Engelsche vlootbasis op de Orkaden werd gedood, is het eerste burgerslachtoffer sedert den aanvang. Het was James Isbister, oud 27 jaar, ambte naar bij den graafschapsraad der Orkaden. Hij stond in huis bij de deur te kijken naar het vuren van het luchtafweergeschut op de aanvallende vliegtuigen, toen een vij andelijk toestel, ijlings vertrekkende, zijn last van 19 zwaar explosieve bommen liet vallen. Dezelfde bom verwondde twee bu ren, die ook bij de deur stonden. De an dere bommen vernielden het huisje van een oude vrouw. Een tweede vluchtende machine wierp 18 bommen tegelijk neer. In totaal kwamen ruim 50 zwaar explo sieve bommen en vele tientallen brand bommen neer bij huizen, boerderijen en op de hellingen der heuvels van het district. Britsche vliegtuigen boven de Duitsche Bocht en Polen. Officieel wordt uit Londen medegedeeld, dat Britsche vliegtuigen Zaterdag boven de Duitsche Bocht hebben gevlogen en dat zij, ondanks het vuur van het luchtafweer geschut, alle behouden zijn teruggekeerd. Tusschen Borkum en Helgoland werd een aantal patrouille-vaartuigen der marine waargenomen en met bommen bestookt. Britsche bommenwerpers hadden Vrij dagnacht een vlucht gemaakt tot boven Poolsch gebied, aldus deelde het Britsche ministerie van luchtvaart mede. Een vij andelijk vliegtuig, dat met een der Engel sche machines den strijd aanbond, vluchtte in de wolken nadat het door herhaaldelijke aanvallen was beschadigd. Nog Duitsche luchtaanvallen. Zaterdagavond hebben Duitsche vliegtui gen geprobeerd langs deelen van de Schot- sche kust verscheidene doelen te bombar deeren. De Heinkel-bommenwerpers probeerden de brug van de Forth te bereiken, doch zij werden door Britsche gevechtsvliegtuigen afgeslagen. De vijandelijke vliegtuigen zijn nimmer binnen bomafstand van de Forth-brug ge komen, aldus Reuter. Zondagmorgen werden vier Duitsche bombardementsvliegtuigen gezien buiten de Schotsche oostkust. Zij werden terstond opgevangen door Engelsche gevechtstoe stellen, die den strijd aanbonden. Twee Duitsche toestellen werden beschadigd: men gelooft, dat een hunner zijn, basis niet zou kunnen bereiken. Ten noordoosten van Schotland zijn drie treilers en een kolenboot door Duitsche vliegtuigen aangevallen. De schepen wer den echter niet getroffen en niemand werd gewond. De kolenboot, de „Redhall", ver dreef haar aanvaller met haar machine geweer. De Duitsche vliegtuigen werden door Britsche machines achtervolgd. Een uitstekend geslaagde tewaterlating. MET EEN DUVELEN DOOP De tewaterlating van de torpedoboot- jager „Isaac Sweers" is Zaterdag buiten gewoon vlot gegaan. Toen de genoodigden in de overkapte hal van de marinewerf ar riveerden, was daar reeds vrijwel alles voor de tewaterlating gereed. Prachtig voor jaarsweer begunstigde de plechtigheid zoo dat de stemming op de tribune bijzonder opgewekt was. En het verdere verloop heeft deze opgewektheid ten volle gewet tigd. Want de gebeurtenissen bij de helling namen nauwelijks tien minuten in beslag. De blokken waren reeds grootendeels weg geslagen toen de vele genoodigden op de tribune kwamen. Hoog torende het grijs geschilderde gevaarte boven de wachtenden uit. Onder den kiel heerschte de bij een te waterlating gebruikelijke bedrijvigheid. En al heel spoedig, voor 'de meesten zelfs ver rassend gauw in vergelijking met andere tewaterlatingen, klonk de schel ten teeken dat alles gereed was en dat slechts de klink behoefde te vallen om de laatste be letselen te doen verdwijnen. Mevrouw J. L. C. van den ArendKeers, echtgenoote van den met het nautisch toe zicht op den bouw belasten luitenant ter zee le klasse H. J. F. K. van den Arend, kapte in enkele slagen met het zilveren bijltje het zware koord doordreunend viel de klinkeen moment van afwach tenen toen kwam er beweging in het slanke schip. Eerst langzaam, maar geleidelijk snel ler gleed de torpedojager de helling af. Mevrouw van der Arend greep, toen er beweging in den romp begon te komen, de champagneflesch, sloeg deze forsch tegen den scherpen boeg enver richtte hiermede een tweevoudigen doop Want niet alleen de ..Isaac Sweers" werd gedoopt, maar ook een dame die in de onmiddellijke nabijheid stond. Zij kreeg een rijkelijke dosis van het schuimende nat over zich heen. En toen wij op den weg terug in de auto bus naast het ..slachtoffer" zaten, konden wij er ons van overtuigen, dat het een lasterpraatje is, dat bij te waterlatingen geen heusche champag ne wordt gebruikt! De dame in kwestie was voor iemand met normale reuk- organen het levend bewijs van het te gendeel. En zij klaagde, minstens een heele flesch odeur noodig te zullen heb ben, om het champagneluchtje weer kwijt te raken. Het gebeurde verwekte groote hilariteit en toen onmiddellijk daarna de „Isaac Sweers" vlot en snel de helling verliet, brak een uitbundig gejuich los. De door dit aardige incidentje opgeluisterde tewa terlating was in ieder opzicht volmaakt geslaagd, zoodat mevrouw van den Arend en de Schelde-directeuren handen te weinig hadden om alle gelukwenschen in ont vangst te kunnen nemen. De genoodigden begaven zich vervolgens met autobussen naar het hoofdgebouw van „De Schelde" waar boven den ingang de vlag was uitgestoken. Na het aanbieden van enkele ververschingen heeft de oudste directeur, ir. H. C. Wesseling, mevrouw Van den A2"end toegesproken. Hij dankte haar voor haar gewaardeerde medewerking op een moment, dat voor een schip op de werf het hoogtepunt beteekent: de tewa terlating. Spr. was er van overtuigd, dat mevrouw Van den Arend haar echtgenoot in alle gerustheid zal laten varen op een df' schepen uit de reeks van vier, waarvan dit exemplaar bewezen heeft gewillig te zijn en te gehoorzamen aan de hand van een vrouw. De heer Wesseling bood mevrouw Van den Arend in sobere en welgekozen bewoordingen een fraaie diamanten arm band aan. Hij sprak hierbij den wensch uit, dat zij bij het later bezien van dit sieraad dankbaar zal denken aan het feit, dat voor ons land de vrede bewaard bleef, dank zij het inhalen van onzen achterstand met betrekking tot de vlootsterkte. Me vrouw Van den Arend sprak woorden van dank, waarna haar echtgenoot kort het woord voerde en o.m. namens de comman danten de Schelde-constructeurs loofde vooi de toewijding waarmede de vaartuigen worden gebouwd, waaraan de Marine zich gaarne zal toevertrouwen. In afwachting- van het tijdstip dat de trein de meesten hunner weer naar de di verse woonplaatsen zou terugbrengen, bleven de genoodigden vervolgens nog eenigen Ujd in het Schelde-gebouw bijeen. De Panameesche schepelingen. De bewaking van het Panameesche stoomschip „Maria,, dat in het Eiland-dok van de Schelde ligt, is hedenochtend opge heven. De 10 schepelingen die er bij bleven, dat zij niet verder wilden reizen, zijn na melijk vanmorgen naar Rotterdam ver trokken, waar hun de noodige visa zullen worden verstrekt voor den doorreis naar hun vaderland. De politie-bewaking is daarop ingetrokken. Naar w|j vernemen, zal de „Maria" mor gen het dok verlaten en weer naar de buitenhaven worden doorgeschut. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. §cl»curlc«»sscw imti «lei» tlgacg Duitsche luchtaanval op de Britsche vloot. (Pag. 1, eerste blad) Mussolini en Ciano naar Hitier. (Pag. 1, eerste blad) Nederlandsch m.s. „Rettic" gebombar deerd. (Stadsnieuws v. Vlissingen) Nederlandsch s.s. „St. Annaland" op "een mijn geloopen. (Stadsnieuws v. Vlissingen) De „Thorpehall"-schatten gaan naar Spanje terug. (Stadsnieuws) Ernstig spoorweg-ongeluk in Joego slavië. n Gemengd nieuws) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. De bemanning bleef ongedeerd, ENKELE DAGEN LATER WAS MEN GETUIGE VAN DEN ONDERGANG VAN DE „MELROSE". Een teekenend voorbeeld van de be dreigingen waaraan de zeelieden vandaag aan den dag blootstaan, is wel de avon tuurlijke reis van het Nederlandsch© mo torschip „Nettie" van J. Vermaas' scheep vaartbedrijf te Rotterdam. Een dag of v|jf geleden werd het schip aan de Zuidoost kust van Engeland door een Duitschen bommenwerper onder vuur genomen en gebombardeerd. De bemanning stond doodsangsten uit, doch gelukkig misten de bommen hun doel, terwijl de mitrail leurkogels niemand hebben getroffen. Eenige dagen later, nl. Vrijdagmiddag was men nabij den Westhinder getuige van den ondergang van het 1589 br. reg. ton metende Engelsche s.s. „Melrose" van Gibson Co. Ltd, Leith. Direct schoot men te hulp en slaag.""e erin den kapitein en een stoker, die op een stuk vlot rond dreven, te redden. De eveneens in de buurt varende Nederlandsche motorschepen „Catharina" en „Jubo" konden resp. twee en één schipbreukeling aan boord nemen. Volgens den kapitein van de „Melrose" waren er 23 man aan boord, zoodat bij deze scheepsramp weer 18 zeelui op hun post gevallen moeten zijn..... DE „NETTIE" TE VLISSINGEN BINNENGELOOPEN. Zaterdagavond moest de „Nettie", ko mende van Zeebrugge, waar zooals gemeld, de schipbreukelingen aan land waren gezet, in de haven van Vlissingen arriveeren. Dus togen wij naar de buitenhaven om iets meer te weten te komen van de ramp met de „Melrose". Enkele schepen kwamen naar binnen, doch van de „Nettie" was nog niets te bespeuren. Totdat rond acht uur weer enkele lichtjes op het donkere water voor den havenmond zichtbaar werden. Lang zaam kwam het gevaarte naderbij in de richting van den kademuur. Ons wachten werd beloond de „Nettie" was binnenge komen. Door over enkele schepen te klaute ren konden wij aan boord komen, waar wij den stuurman aantroffen. Kunt U ons iets van het gebeurde met de „Melrose" vertellen, zoo vroegen wij. In een halve minuut gezonken. „Ja, het was Vrijdagmiddag ongeveer half twee, toen wij bij den Westhinder voeren, 'k stond op de brug en zag toen plotseling 3 mijl. van ons vandaan een schip zinken. Irt een halve minuut was het onder water ver dwenen. Ik waarschuwde den kapitein en direct schoten wij te hulp. Toen wij dich terbij waren gekomen, zagen wij twee men schen op een kapot vlot ronddrijven. Wij kwamen langszij en ik kon een van hen, naar later bleek den kapitein in mijn knuisten krijgen. Een van onze andere men schen haalde den tweede, een stoker bin nenboord. P" kerels konden niet meer op hun beenen staan, doch eenmaal bij ons aan boord, knapten zij weer vrij spoedig op. On geveer een half uur hadden zij in het water gelegen. De Engelsche kapitein stond tijdens de ontploffing op de brug, toen plotseling het brugdek naar beneden viel. Hij wist zich er van tusschen te wringen en weg te zwemmen. Alle schepelingen die gered kon den worden, zijn door Nederlandsche sche pen opgepikt. De „Catharina" heeft er nl. ook twee aan boord genomen en de „Jubo" een. Het eerstgenoemde schip is net als wij naar Zeebrugge gevaren, doch waar de „Jubo" gebleven is, weet ik niet. Wat zou de oorzaak zijn

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1