IN 7
NGEN
Breskensche Courant
J
,E
EERSTE BLAD
elburgscbe
Stoomvaart
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Mussolini en Ciano
naar Hitler.
President Kallio
bekrachtigt het
vredesverdrag.
H.M. de Koningin
spreekt over de zending
Rusland en de
Scandinavische landen
Duitsche luchtaanval op Britsche vloot
in Scapa Flow.
STADSNIEUWS
Vlissinzen
Nederlandsch
motorschip „Nettie"
beschoten en
gebombardeerd.
IBR JElTEN
llj&s
pzoldi-
chten,
Com-
jtiiale
len loop van
spirant mon-
Ibankwerker,
1 18-26 lacr)
-omracmdant
'ERZAMELAARS.
i-Album 1.10,
2.90, Cat. Ned.-
'ZEQELHANDEL,
Aiddelburg.
1-Reclame. i/2 L.
enjenever en l fl.
°.n f 2.25 I fl.
en y2 fl. Advo-
J.25; 1 fl. Voor-
iPort en '/2 fl. Ad-
2.25. Alleen bij
St. Jacobsstraat
:ht rijdt op Schel
den. Waarom U
estroom oersterk
roestvrij gelakt,
w, iedere hoogte
gewenschte uit-
r. Model Superbe
met terugtraprem
CURRENT, Groe-
Uw Schilder- en
laten uitvoeren.
?tjes doet W, DE
roor U. Adres
Iv.Midd.' v.Kott.
t |vm. uur'vm. uur
9
K-otterdamMid-
ómgekeerd.
klasse f 2.25
3.50 En'-ele
1.35 Retour 2e
het vervoer van
teer billik.
Rotterdam: Erven
vliet 86, Tel 22727
s. BUYTENHEK.
let 3521
ANDERS. i'el 153.
BOVEN DE
283.
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG
NUMMER 66
MAANDAG 18 MAART 1940
Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot 2.20 pet
«wartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor. het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente
Advertentieprijs: Van 15 regels 1125, tedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
pry's. Kleine advertenties van 15 regeis
50 cent. iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling
Uitgave; firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. L0 (2 lijnen), Giro No. 66287
Eigen kantoren te;Breskens, Dorpsstraat, Tel. 21
Oost- en West-Soufcurg, Kanaalstraat 45. Tel. 35
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Mussolini is Zondagmiddag om half
twee tesamen met den Italiaanschen
minister van buitenlandsche zaken,
Ciano, uit Rome naar den Brenner
vertrokken voor een ontmoeting met
Hitler.
Het Duitsche Nieuwsbureau deelt
mede, dat ter gelegenheid van het be
zoek van den rijksminister van buiten
landsche zaken Von Ribbentrop te
Rome de sinds langen tijd bepaalde
ontmoeting tusschen den Führer en
den Duce werd vastgesteld.
Volgens welingelichte kringen te
Rome zouden Mussolini en Ciano in
den nacht van Maandag op Dinsdag
in Rome terug zijn, aldus Havas.
Mussolini zou dan nogmaals Sumner
Welles ontvangen.
De algemeene indruk in diplomatie
ke en politieke kringen te Rome is,
dat dit onderhoud in verband zou moe
ten worden gebracht met de reis van
Sumner Welles en meer in het bijzon
der met de besprekingen, die de Ame-
rikaansche staatsman Zaterdag ge
voerd heeft met den Italiaanschen ko
ning, Mussolini en Ciano.
Vanmorgen om 10 uur is Hitier,
vergezeld van den rijksminister van
buitenlandsche zaken, Von Ribbentrop,
op het Italiaansche station Brenner
aangekomen.
Mussolini, die vergezeld was van den
Italiaanschen minister van buitenland
sche zaken, graaf Ciano, wachtte
Hitier op en verwelkomde hem op zeer
hartelijke wijze. Na de begroeting en
het inspecteeren van de eerecompagnie
begaven zich Hitler en Mussolini naar
den salonwagen van den Duce, waar
de besprekingen om half elf begonnen.
Zaterdagmorgen heeft graaf Ciano in
het paleis Chigi den onderstaatssecretaris
voor buitenlandschezaken van de Veree-
nigde Staten Sumner Welles ontvangen,
die vergezeld was van den ambassadeur
Philips. Ciano had met den afgezant van
president Roosevelt een langdurig en har
telijk onderhoud.
Later heeft de Duce in tegenwoordigheid
van Ciano en den Amerikaanschen ambas
sadeur, Philips, Sumner Welles ontvangen
en met hem een hartelijk onderhóud van
vijf kwartier gehad.
Zondagmorgen heeft Welles een onder
houd gehad met den Amerikaanschen am-
bzassadeur Philips. Den middag heeft hij
doorgebracht met bezoeken aan oude mo
numenten. Vandaag zou de Paus Sumner
Welles in particuliere audiëntie ontvan
gen, tezamen met den persoonlijken afge
zant van Roosevelt, Myron Taylor. Daarna
zou Welles een bezoek brengen aan kar
dinaal-staatssecretaris Maglione.
Zijn vertrek naar de Vereenigde Staten
is vastgesteld op 13 uur Woensdagmiddag
met het Italiaansche s.s. „Conté di Sa-
voia". Welles had verwacht Maandagavond
naar Genua te kunnen gaan om daar zijn
echtgenoote te ontmoeten, die uit San
Renio zou komen.
De president der Finsche republiek heeft
Zaterdag, na een bijeenkomst van den
Raad van State, het vredesverdrag van
Moskou bekrachtigd.
In Finland is geen enkele demobilisatie
maatregel gevolgd op de onderteeekening
van den Russisch-Finschen vrede. De op
leiding van gemobiliseerde militairen wordt
actief voortgezet en reeds is de aanleg van
versterkingswerken ter hand genomen
door soldaten van oudere lichtingen langs
de nieuwe grenzen. Arbeiders, die in dienst
gesteld zijn van de fabrieken van oorlogs
tuig, worden daar nog drie maanden ge
houden.
De Russische „Krasnaja Zvevda" meldt
over de bezetting van Viipuri door de roo-
de troepen Eenheden sappeurs zijn krach
tig bezig de stad van mijnen te zuiveren.
Zij worden gevolgd door eenheden wegen
houwers, die sneeuw ruimen en de ijskorst
verbreken, om de straten voor het verkeer
geschikt te maken. Electricieens herstellen
de leidingen, teneinde op 19 Maart de stad
van licht te vooorzien. De pompinstallaties
en waterleidingen worden nagezien, zoodat
de bevolking spoedig water zal hebben.
Brandweerafdeelingen blusschen de laat
ste branden. Spoedig zal niets herinneren
aan de vijandelijkheden.
Rusland gaat nieuwe grens met
Finland versterken.
Bet dagblad „Uusi Suomi" publiceert
een bericht uit Moskou, volgens hetwelk de
U.R.S.S. zich voorstelt een enorme verde
digingslinie te bouwen langs de nieuwe
grens met Finland. Deze linie zou „Woros-
jilof-linie" heeten. De verdedigingswerken
gullen een dekking vormen voor de Kare-
lische landengte en het gebied van het
Ladogameer. De werkzaamheden "zouden
spoedig ter hand genomen worden. Het
door Finland afgestane gebied zou als mi
litaire zöue worden ingericht, waar zich
geen burgers zouden mogen ophouden.
RADIOREDE VAN H.M. VOOR DE
FOREIGN MISSIONS CONFERENCE OF
NORTH AMERICA TE NEW YORK.
Zooals de Koningin die in onze taal heeft
weergegeven.
Zaterdagavond heeft H. M. de Koningin
de volgende radio-redevoering uitgespro
ken
Waar tot Mij het verzoek is gericht
Mijn oordeel te geven omtrent het werk
der christelijke zending, zooals Ik dat in
de wereld heb leeren kennen en waar-
deeren, is het Mij aangenaam enkele
woorden tot u te richten.
In de eerste plaats zou Ik u willen
zeggen, dat Ik groote belangstelling en
sympathie heb voor de zending, vooreerst
omdat haar arbeid te allen tijde voortge
komen is uit eene diepe en spontane er
varing van Christus als levende werkelijk-
heid. Voorts, omdat zij zich altijd gedron
gen heeft gevoeld te leven in gehoorzaam
heid aan Christus geest, hetgeen wil zeg
gen, dat zij zich vereenzelvigd heeft met
de geestelijke, maatschappelijke en stoffe
lijke nooden van onzen medemensch over
de geheele wereld.
Als wereldbeweging, welke diep contact
zoekt met haar geheel onbekende volken
en hunne levensomstandigheden, heeft de
zending in hooge mate bijgedragen tot be
ter begrip en onderlinge waardeering. Dit,
ondanks het feit. dat zij en de omgeving,
waarin zij werkt, in diepe tegenstelling tot
elkaar staan op godsdienstig gebied, op
dat van den geest, op cultuur en sociaal
gebied, op opvoedkundig terrein en op dat
van zeden en gebruiken.
Indien men vraagt, hoe al dit vooraf
gaande bereikt is kunnen worden, luidt
het antwoord, dat de liefde tot Christus en
tot den medemensch daartoe de machtige
drijfveer is geweest.
Waar men Mij tevens verzocht heeft Mijn
oordeel, juist in dit tijdsgewricht, te zeggen
omtrent de behoefte aan, en de beteekenis
van krachtiger geestelijk leven in de, in
diepen nood verkeerende, wereld, wensch
Ik uiting te geven aan Mijne rotsvaste
overtuiging, dat thans vóór alles noodig is
eene algeheele innerlijke vernieuwing van
elkeen persoonlijk. Alleen dit kan de le
vende bron zijn, waaruit de noodige kracht
vloeit voor de verwezenlijking van dat
practische, opbouwende werk zonder het
welk onze huidige wereld ten onder dreigt
te gaan.
Wat Mij betreft, heb Ik den weg tot
innerlijke vernieuwing gevonden bij de bron
van het Christendom, gelijk deze in het
Nieuwe Testament te vinden is, welke
bron ieder mensch, niemand uitgesloten,
noodt en roept, opdat elkeen in haar op-
opnieuw de waarheid en het leven kan ont
dekken en vinden.
Moge het menschdom door Christus
oogen leeren zienen zoodoende alle
gedachten gevoelens en omstandigheden te
boven komen, die op dit oogenblik zoo
diepe scheiding maken tusschen menschen
en menschen en welke toch, geplaatst in
het licht van Christus geest, als oorzaken
van verwijdering hun recht van bestaan
gaan verliezen.
Hiermede hoop Ik voldaan te hebben
aan het tot Mij gerichte verzoek en besluit
met Mijne beste wenschen te uiten voor
het welslagen van dezen zendingsdag.
DE SOVJETS ZOUDEN ONDERHANDE
LINGEN OVER EEN HANDELS
VERDRAG WILLEN OPENEN.
Het Zweedsche „Aftonbladet" meldt uit
Moskou, dat de Sovjetregeering het voor
nemen heeft met Finland onderhandelingen
te openen over een handelsverdrag en met
Zweden en Noorwegen over conventies, die
niet alleen betrekking hebben op den goe-
derenruil, maar ook op het transito van
Russische goederen naar havens aan de
westkust van Zweden en de Atlantische
kust van Noorwegen.
Het genoemde blad voegt hieraan
toe, dat den beiden Scandinavischen
landen gevraagd zal worden vrijhavens
ter beschikking te stellen van Rusland.
Deze havens zijn nog niet uitdrukke
lijk aangewezen.
Duitsche lezing„Minstens vier oorlogsschepen getroffen".
Britsche admiral (Mt zegt Een schip kreeg geringe schade".
De vliegeniers zijn weer actief.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
deelde Zondag mede:
Op grond van de resultaten der ver
kenningsvluchten van de laatste dagen
heeft de Duitsche luchtmacht een aanval
gedaan op de in Scapa Flow liggende dee-
len van de Britsche vloot.
Hierbij werden minstens vier oorlogs
schepen, waaronder drie slagschepen, en
een kruiser door bommen getroffen en
zwaar beschadigd. De beschadiging van
twee andere oorlogsschepen is waarschijn
lijk.
Bovendien werden de vliegvelden Stom
nes, Earth House en Kirkwall, alsmede
een luchtafweerbatterij gebombardeerd.
Niettegenstaande krachtigen afvoer van
vijandelijke jachtvliegen en. luchtdoelge
schut, voerden de Duitsche vliegtuigen hun
opdrachten met succes uit en keerden zij
zonder verliezen terug.
Een Britsche lezing.
De Britsche admiraliteit heeft in een
communiqué med-'g'- 'eeld
Duitsche vliegtuigen hebben Zaterdag
om 19.50 uur een luchtaanval gedaan op
de vlootbasis Scapa Flow.
Veertien vijandelijke vliegtuigen bereik
ten het doel. Zij wierpen een aanzienlijk
aantal bommen, waarvan er één een oor
logsschip trof, dat slechts geringe schade
kreeg.
Ook werden bommen uitgeworpen boven
land waarbij geen militaire doelen werden
getroffen, doch een burger werd gedood
en zeven gewond, waaronder twee vrouwen
in het dorp Bridge-of-Waith, terwijl vijf
huisjes werden beschadigd.
Onder het vlootpersoneel vielen zeven
slachtoffers. De familie is verwittigd.
De scheepsbatterijen, de kustbatterijen,
en gevechtsvliegtuigen kwamen in actie
om den vijand te verdrijven. Een vliegtuig
werd neergehaald en naar men gelooft,
zijn andere vliegtuigen beschadigd.
De eerste Engelsche burger,
die gedood werd.
De burger, die tijdens den aanval op
Ccapa Flow, 'e Engelsche vlootbasis op
de Orkaden werd gedood, is het eerste
burgerslachtoffer sedert den aanvang. Het
was James Isbister, oud 27 jaar, ambte
naar bij den graafschapsraad der Orkaden.
Hij stond in huis bij de deur te kijken naar
het vuren van het luchtafweergeschut op
de aanvallende vliegtuigen, toen een vij
andelijk toestel, ijlings vertrekkende, zijn
last van 19 zwaar explosieve bommen liet
vallen. Dezelfde bom verwondde twee bu
ren, die ook bij de deur stonden. De an
dere bommen vernielden het huisje van
een oude vrouw. Een tweede vluchtende
machine wierp 18 bommen tegelijk neer.
In totaal kwamen ruim 50 zwaar explo
sieve bommen en vele tientallen brand
bommen neer bij huizen, boerderijen en op
de hellingen der heuvels van het district.
Britsche vliegtuigen boven de
Duitsche Bocht en Polen.
Officieel wordt uit Londen medegedeeld,
dat Britsche vliegtuigen Zaterdag boven
de Duitsche Bocht hebben gevlogen en dat
zij, ondanks het vuur van het luchtafweer
geschut, alle behouden zijn teruggekeerd.
Tusschen Borkum en Helgoland werd een
aantal patrouille-vaartuigen der marine
waargenomen en met bommen bestookt.
Britsche bommenwerpers hadden Vrij
dagnacht een vlucht gemaakt tot boven
Poolsch gebied, aldus deelde het Britsche
ministerie van luchtvaart mede. Een vij
andelijk vliegtuig, dat met een der Engel
sche machines den strijd aanbond, vluchtte
in de wolken nadat het door herhaaldelijke
aanvallen was beschadigd.
Nog Duitsche luchtaanvallen.
Zaterdagavond hebben Duitsche vliegtui
gen geprobeerd langs deelen van de Schot-
sche kust verscheidene doelen te bombar
deeren.
De Heinkel-bommenwerpers probeerden
de brug van de Forth te bereiken, doch zij
werden door Britsche gevechtsvliegtuigen
afgeslagen.
De vijandelijke vliegtuigen zijn nimmer
binnen bomafstand van de Forth-brug ge
komen, aldus Reuter.
Zondagmorgen werden vier Duitsche
bombardementsvliegtuigen gezien buiten
de Schotsche oostkust. Zij werden terstond
opgevangen door Engelsche gevechtstoe
stellen, die den strijd aanbonden. Twee
Duitsche toestellen werden beschadigd:
men gelooft, dat een hunner zijn, basis niet
zou kunnen bereiken.
Ten noordoosten van Schotland zijn drie
treilers en een kolenboot door Duitsche
vliegtuigen aangevallen. De schepen wer
den echter niet getroffen en niemand werd
gewond. De kolenboot, de „Redhall", ver
dreef haar aanvaller met haar machine
geweer.
De Duitsche vliegtuigen werden door
Britsche machines achtervolgd.
Een uitstekend geslaagde
tewaterlating.
MET EEN DUVELEN DOOP
De tewaterlating van de torpedoboot-
jager „Isaac Sweers" is Zaterdag buiten
gewoon vlot gegaan. Toen de genoodigden
in de overkapte hal van de marinewerf ar
riveerden, was daar reeds vrijwel alles voor
de tewaterlating gereed. Prachtig voor
jaarsweer begunstigde de plechtigheid zoo
dat de stemming op de tribune bijzonder
opgewekt was. En het verdere verloop
heeft deze opgewektheid ten volle gewet
tigd. Want de gebeurtenissen bij de helling
namen nauwelijks tien minuten in beslag.
De blokken waren reeds grootendeels weg
geslagen toen de vele genoodigden op de
tribune kwamen. Hoog torende het grijs
geschilderde gevaarte boven de wachtenden
uit. Onder den kiel heerschte de bij een te
waterlating gebruikelijke bedrijvigheid. En
al heel spoedig, voor 'de meesten zelfs ver
rassend gauw in vergelijking met andere
tewaterlatingen, klonk de schel ten teeken
dat alles gereed was en dat slechts de
klink behoefde te vallen om de laatste be
letselen te doen verdwijnen.
Mevrouw J. L. C. van den ArendKeers,
echtgenoote van den met het nautisch toe
zicht op den bouw belasten luitenant ter
zee le klasse H. J. F. K. van den Arend,
kapte in enkele slagen met het zilveren
bijltje het zware koord doordreunend
viel de klinkeen moment van afwach
tenen toen kwam er beweging in het
slanke schip.
Eerst langzaam, maar geleidelijk snel
ler gleed de torpedojager de helling af.
Mevrouw van der Arend greep, toen er
beweging in den romp begon te komen,
de champagneflesch, sloeg deze forsch
tegen den scherpen boeg enver
richtte hiermede een tweevoudigen
doop Want niet alleen de ..Isaac
Sweers" werd gedoopt, maar ook een
dame die in de onmiddellijke nabijheid
stond. Zij kreeg een rijkelijke dosis van
het schuimende nat over zich heen. En
toen wij op den weg terug in de auto
bus naast het ..slachtoffer" zaten,
konden wij er ons van overtuigen, dat
het een lasterpraatje is, dat bij te
waterlatingen geen heusche champag
ne wordt gebruikt! De dame in kwestie
was voor iemand met normale reuk-
organen het levend bewijs van het te
gendeel. En zij klaagde, minstens een
heele flesch odeur noodig te zullen heb
ben, om het champagneluchtje weer
kwijt te raken.
Het gebeurde verwekte groote hilariteit
en toen onmiddellijk daarna de „Isaac
Sweers" vlot en snel de helling verliet,
brak een uitbundig gejuich los. De door
dit aardige incidentje opgeluisterde tewa
terlating was in ieder opzicht volmaakt
geslaagd, zoodat mevrouw van den Arend
en de Schelde-directeuren handen te weinig
hadden om alle gelukwenschen in ont
vangst te kunnen nemen.
De genoodigden begaven zich vervolgens
met autobussen naar het hoofdgebouw van
„De Schelde" waar boven den ingang de
vlag was uitgestoken. Na het aanbieden
van enkele ververschingen heeft de oudste
directeur, ir. H. C. Wesseling, mevrouw
Van den A2"end toegesproken. Hij dankte
haar voor haar gewaardeerde medewerking
op een moment, dat voor een schip op de
werf het hoogtepunt beteekent: de tewa
terlating. Spr. was er van overtuigd, dat
mevrouw Van den Arend haar echtgenoot
in alle gerustheid zal laten varen op een
df' schepen uit de reeks van vier, waarvan
dit exemplaar bewezen heeft gewillig te zijn
en te gehoorzamen aan de hand van een
vrouw. De heer Wesseling bood mevrouw
Van den Arend in sobere en welgekozen
bewoordingen een fraaie diamanten arm
band aan. Hij sprak hierbij den wensch
uit, dat zij bij het later bezien van dit
sieraad dankbaar zal denken aan het feit,
dat voor ons land de vrede bewaard bleef,
dank zij het inhalen van onzen achterstand
met betrekking tot de vlootsterkte. Me
vrouw Van den Arend sprak woorden van
dank, waarna haar echtgenoot kort het
woord voerde en o.m. namens de comman
danten de Schelde-constructeurs loofde vooi
de toewijding waarmede de vaartuigen
worden gebouwd, waaraan de Marine zich
gaarne zal toevertrouwen.
In afwachting- van het tijdstip dat de
trein de meesten hunner weer naar de di
verse woonplaatsen zou terugbrengen,
bleven de genoodigden vervolgens nog
eenigen Ujd in het Schelde-gebouw bijeen.
De Panameesche schepelingen.
De bewaking van het Panameesche
stoomschip „Maria,, dat in het Eiland-dok
van de Schelde ligt, is hedenochtend opge
heven. De 10 schepelingen die er bij bleven,
dat zij niet verder wilden reizen, zijn na
melijk vanmorgen naar Rotterdam ver
trokken, waar hun de noodige visa zullen
worden verstrekt voor den doorreis naar
hun vaderland. De politie-bewaking is
daarop ingetrokken.
Naar w|j vernemen, zal de „Maria" mor
gen het dok verlaten en weer naar de
buitenhaven worden doorgeschut.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
§cl»curlc«»sscw
imti «lei» tlgacg
Duitsche luchtaanval op de Britsche
vloot. (Pag. 1, eerste blad)
Mussolini en Ciano naar Hitier.
(Pag. 1, eerste blad)
Nederlandsch m.s. „Rettic" gebombar
deerd. (Stadsnieuws v. Vlissingen)
Nederlandsch s.s. „St. Annaland" op
"een mijn geloopen.
(Stadsnieuws v. Vlissingen)
De „Thorpehall"-schatten gaan naar
Spanje terug. (Stadsnieuws)
Ernstig spoorweg-ongeluk in Joego
slavië. n Gemengd nieuws)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
De bemanning bleef ongedeerd,
ENKELE DAGEN LATER WAS MEN
GETUIGE VAN DEN ONDERGANG
VAN DE „MELROSE".
Een teekenend voorbeeld van de be
dreigingen waaraan de zeelieden vandaag
aan den dag blootstaan, is wel de avon
tuurlijke reis van het Nederlandsch© mo
torschip „Nettie" van J. Vermaas' scheep
vaartbedrijf te Rotterdam. Een dag of v|jf
geleden werd het schip aan de Zuidoost
kust van Engeland door een Duitschen
bommenwerper onder vuur genomen en
gebombardeerd. De bemanning stond
doodsangsten uit, doch gelukkig misten
de bommen hun doel, terwijl de mitrail
leurkogels niemand hebben getroffen.
Eenige dagen later, nl. Vrijdagmiddag
was men nabij den Westhinder getuige
van den ondergang van het 1589 br. reg.
ton metende Engelsche s.s. „Melrose" van
Gibson Co. Ltd, Leith. Direct schoot
men te hulp en slaag.""e erin den kapitein
en een stoker, die op een stuk vlot rond
dreven, te redden. De eveneens in de buurt
varende Nederlandsche motorschepen
„Catharina" en „Jubo" konden resp. twee
en één schipbreukeling aan boord nemen.
Volgens den kapitein van de „Melrose"
waren er 23 man aan boord, zoodat bij
deze scheepsramp weer 18 zeelui op hun
post gevallen moeten zijn.....
DE „NETTIE" TE VLISSINGEN
BINNENGELOOPEN.
Zaterdagavond moest de „Nettie", ko
mende van Zeebrugge, waar zooals gemeld,
de schipbreukelingen aan land waren gezet,
in de haven van Vlissingen arriveeren. Dus
togen wij naar de buitenhaven om iets meer
te weten te komen van de ramp met de
„Melrose". Enkele schepen kwamen naar
binnen, doch van de „Nettie" was nog niets
te bespeuren. Totdat rond acht uur weer
enkele lichtjes op het donkere water voor
den havenmond zichtbaar werden. Lang
zaam kwam het gevaarte naderbij in de
richting van den kademuur. Ons wachten
werd beloond de „Nettie" was binnenge
komen. Door over enkele schepen te klaute
ren konden wij aan boord komen, waar wij
den stuurman aantroffen.
Kunt U ons iets van het gebeurde met de
„Melrose" vertellen, zoo vroegen wij.
In een halve minuut gezonken.
„Ja, het was Vrijdagmiddag ongeveer half
twee, toen wij bij den Westhinder voeren, 'k
stond op de brug en zag toen plotseling 3
mijl. van ons vandaan een schip zinken. Irt
een halve minuut was het onder water ver
dwenen. Ik waarschuwde den kapitein en
direct schoten wij te hulp. Toen wij dich
terbij waren gekomen, zagen wij twee men
schen op een kapot vlot ronddrijven. Wij
kwamen langszij en ik kon een van hen,
naar later bleek den kapitein in mijn
knuisten krijgen. Een van onze andere men
schen haalde den tweede, een stoker bin
nenboord. P" kerels konden niet meer op
hun beenen staan, doch eenmaal bij ons aan
boord, knapten zij weer vrij spoedig op. On
geveer een half uur hadden zij in het water
gelegen. De Engelsche kapitein stond tijdens
de ontploffing op de brug, toen plotseling
het brugdek naar beneden viel. Hij wist zich
er van tusschen te wringen en weg te
zwemmen. Alle schepelingen die gered kon
den worden, zijn door Nederlandsche sche
pen opgepikt. De „Catharina" heeft er nl.
ook twee aan boord genomen en de „Jubo"
een. Het eerstgenoemde schip is net als wij
naar Zeebrugge gevaren, doch waar de
„Jubo" gebleven is, weet ik niet.
Wat zou de oorzaak zijn