Breskensche Courant orten NA". EEN NEDERLANDSCH VERKEERSVLIEGTUIG MET NEUSWIEL. elburgsche v. Stoomvaart Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de Machine, bijzonder geschikt voor opleiding van vliegers. Vier-persoons toer- en taxi-vliegtuig. EERSTE BLAD §eLeurle Plaa'st een „Kleintje' HUISVROUW. va-rijst) PAP or de kwaliteit. (TELEFOON 53. MBLÉ houdt Doti- ekuur van 13 u. gelegen in de om- ijmegen en Den llega in de Prov. negen is met hem te ruilen. Brieven „Vliss. Courant". ERIJ. Trekking 18 klassen 3.60, t. Coll. A. LAER- :straat 42, Giro 5 a 6000 als le, 2e HYPOTHEEK. M, T., bureau artikelen. Gor- huifbaar, 8, 12, 15 10 ct., Gordijn per meter, Trap- Gordijnrail com- neter. Gordijnrin- Steuntjes 10, 12, loord 4 ct. per M. NT, Groenew. 55. |v.Midd.' v.Rott. t vm. uur vm. uur 8 RotterdamMid- omgekeerd. klasse 2.25 8.50 Enkele 1.35 Retour 2e het vervoer van zeer billyk, Rotterdam: Erven -vliet 86, Tel. 22727 s. BUYTENHEK, lef. 3521. LNDERS, Tel. 153. r BOVEN DE 283. VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 63 DONDERDAG 14 MAART 1940 /- Abonnementsprijs: 17 ct. per week of 2.2U pei kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke |j nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een |l abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1 5 regels 1 25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1 5 regeis 50 cent. iedere regel meer 10 cent imax. 10 regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: l' irma F. V AN Dili VELDE dr., Bureaux Waistr. 58-60. Tel. 10 (2 Ipnen), Giro No. 66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat, Tel. 21 Oost- en West-Souhurg, Kanaalstraat 15, Tel. 35 V AANGESLOTEN BIJ HET .BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENÏGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" KORT COMMENTAAR. MENSCHENLEVENS belangrijker dan ambtelijke INSTRUCTIES. Onder het opscnrift „Misdadige roekeloosheid" schreven wij Zaterdag over het geval te Schiermonnikoog, waar drie menschen den dood vonden bij het demonteeren van een vliegtuig bom. O.m. gaven wij bij deze gelegen heid als onze meening te kennen, dat de burgemeester van Schiermonnikoog tekort schoot, toen hij het projectiel bij den verongelukten van Dijk liet, in plaats van dit in beslag te nemen, waardoor de ramp zou zijn voorko men. 6 Wij zonden den burgemeester van Schiermonnikoog een exemplaar van onze courant van Zaterdag en naar aanleiding hiervan schrijft genoemde magistraat, de heer H. W. van den Berg, ons thans „In Uw blad van 9 Maart jl. be treffende de ramp op Schiermonnik oog, vermeldt U o.a.„dat ik het mij onbekende voorwerp in beslag had moeten nemen en de militaire autoriteiten moeten waarschuwen". Welnu, het laatste heb ik terstond gedaan door den commandant van den militairen kustwachtpost alhier per telefoon van mijn bevinding op de hoogte te stellen en beloofde de ze mij, zelve te zullen gaan kijken. Het in beslag nemen en bewaken van projectielen e.d. ligt niet bij mij, doch blijkens hun instructie, bij den militairen commandant ter plaatse. Beleefd verzoek ik U van deze, mijn verklaring, een rectificatie in Uw blad op te nemen". Wij gelooven burgemeester van den Berg het volle pond te geven, door zijn brief hier woordelijk te publiceeren. Voor zoover dit noodig mocht zijn, voegen wij hier uitdrukkelijk aan toe, met hetgeen volgt geen minder pretti ge woorden aan het persoonlijke adres van den heer van den Berg (dien wij trouwens niet kennen) te willen rich ten. Maar de overheids-instantie waar het hier om gaat, is in gebreke geble ven. Wij vermoeden, dat soortgelijke gevallen zich in den lande méér voor doen en daarom lijkt de zaak ons van voldoende beteekenis om er op terug te komen. S" Is deze burgemeester van de verant woordelijkheid af, na het publiceeren van bovenstaanden brief? O.i. is dit allerminst het geval. Zelfs niet, wan neer dit op papier misschien wél zoo zou zijn. Ook als het militaire gezag bevoegd (en zelfs: uitsluitend bevoegd) is, tot het nemen van de hier bedoelde maat regelen, ontheft dit den burgemeester op moreele gronden niet van de op hem rustende plichten, waartoe vol gens artikel 209 u van de Gemeente wet immers ook behoort„het houden van een gedurig toezicht op al wat de gemeente aangaat". En aangezien hij hoofd van de politie is, bezit hij dus zeker de middelen, noodig, om dit toe zicht daadwerkelijk uit te oefenen. De burgemeester van Schiermonnik oog heeft den verongelukten van Dijk gewaarschuwd, met het gevondene voorzichtig te zijn. Dat is prachtig maar niet voldoende. Er blijkt uit, dat de burgemeester de mogelijkheid van een ongeluk niet uitgesloten oordeelde. Daarom handhaven wij onze meening, dat hij het projectiel niet bij van Dijk had mogen laten, maar in beslag had dienen te nemen of minstens ter plaat se onder bewaking had moeten stellen. Dat hij de militaire autoriteiten heeft Qowaarschuwd, doet hier niets aan af. Geen enkele militaire instantie zal het, in een geval als het onderhavige. als een aantasten van bevoegdheden beschouwen, wanneer het hoofd der 9emeente in afwachting van de komst der militaire deskundigen, dusdanige maatregelen neemt, dat een verdacht voorwerp niet door onbevoegde han den kan worden aangeraakt. Integen- Groote belangstelling van K.L.M.-zijde. De vliegtuigconstructeur de heer T. E. Slot, tegenwoordig verbonden aan de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen, heeft al eerder getoond voor verrassingen te kunnen zorgen. Wij denken aan den Pan derjager, aan de Scheldemusch, de Schelde- meeuw. De heer Slot heeft in Vlissingen een groote vliegtuigindustrie in het leven geroepen, waar thans, in samenwerking met Aviolanda in opdracht der regeering groote aantallen Domier-vliegbooten voor onze defensie worden gebouwd. En nu komt deze constructeur met een geheel nieuw type toestel, afgeleid uit de Schelde musch, de S. 20 die behalve een vrij goedkoop verkeers- en toer-vliegtuig ook een machine is die zich b(j uitstek leent voor de opleiding van sportvliegers en van de bemanningen der moderne mili taire- en verkeerstoestellen. Het laat ste is dan ook de reden, dat de K.L.M. voor de nieuwe machine groote be langstelling heeft. Wij schreven reeds eerder in 1939 dat bij De Schelde aan deze machine werd gewerkt. Thans is dit proto-type klaar om de lucht in te gaan. Wij vertelden indertijd reeds, dat het toestel een snelheid van ca. 230 Km. krijgt en een actie-radius van ongeveer 700 Km. Iets zeer bijzonders is het feit, dat dit nieuwe toestel een „me talen ruggegraat" krijgt, een centralen rompligger, waar de passagiersruimte omheen is gebouwd. Zooals uit de afbeel ding blijkt, is de machine een middendek ker. Zij heeft een duwschroef, gedreven door een 160 P.K. luchtgekoelden Hirth- motor, een bestuurbaar en intrekbaar drie- wielig onderstel, een open staart met me talen staartdragers en beschikt dus over dubbele roeren. Het toestel heeft een elastischen houaen vleugel met „slots" te gen afglijden bij overtrekken, en remklep- pen overigens is het geheel van metaal. deel, dit zal meestal bijzonder worden gewaardeerd. En in het zeldzame ge val, dat men zoo onheusch is, dit een beetje kwalijk te nemen, moet de bur gemeester dit maar op den koop toe nemen en toch doen, wat de veiligheid zijner ingezetenen hem als raadzaam doet voorkomen. Wat is in het geval van Schiermon nikoog belangrijker? Dat alle papieren voorschriften naar de letter worden nagekomen, met drie dooden als ge volg Of dat een burgemeester des noods lak heeft aan alle formaliteiten en er voor waakt, dat geen ongeluk ken kunnen geschieden? Het laatste zal ieder verkiezen. En het was zonder ambtelijke strubbelin gen mogelijk geweest. Zelfs wanneer de hoogste plaatselijke autoriteit in een geval van nood zijn formeele be voegdheden overschrijdt, zal geen en kele instantie hem hier hard om vallen, wanneer de gevolgen dit optreden wettigen. Nü staat deze burgemeester op het standpunt, dat hij heeft gedaan wat zijn en anderer voorschriften eischen. Wij betwisten dat. Maar zelfs als het waar zou zijn, zien wij de drie verminkte dooden van Schiermonnik oog nog als een waarschuwende aan klacht tegen een star doorgevoerd for malisme, dat tot zulke rampzalige ge volgen kan leiden. De levende mensch is belangrijker dan de doode letter. Edelachtbare 1 De jonge VLISSINGSCHE VLIEGTUIGINDUSTRIE die thans aan meer dan 500 personen werk geeft, is in slechts enkele jaren ont staan. Pas in 1935 besloot de directie zichs ook op vliegtuigbouw te gaan toeleggen en dat binnen 5. jaar 1 ijd hier zulk een be langrijke nieuwe industrie ontstond, is vooral het geestelijke werk van construc teur T. S. Slot, die met het klimmen der jaren aan energie nog niets heeft ver loren; integendeel. In den beginne haalde men over „het nieuwe probeersel van De Schelde" zijn schouders op. De Schelde leverde toen een vier per soon s-sporttoestel de S 3" af, er werdén machines gerepareerd en onderdeelen ver vaardigd. Maar voor de rest leek het of de buitenwacht gelijk kreeg, die zei dat het toch niets zou worden. Toen kwam DE KODDIGE SCHELDEMUSCH op het tapijt. Dat was in de periode dat de Fransche „vliegende vloo" opgang maakte maar tevensonbetrouwbaar bleek te zijn. In Vlissingen zaten vliegtuig bouwers maar ookkooplieden. En toen dus bleek, hoe groot de belangstelling voor en vraag naar een klein goedkoop vlieg tuig was, besloot de heer Slot zulk een machine te bouwen en in 1936 ging de „Scheldemusch" de lucht in. Een vlieg- Douglas-toestellen ging aanschaffen. Er werden verschillende exemplaren, met nieuwe verbeteringen, bijgebouwd en de machines wérden verkocht naar Engeland, Frankrijk en België. Naar Frankrijk en Engeland werd de licentie verkocht en men was te Vlissingen van plan, de Musschen op groote schaal te gaan bouwen, toen de internationale omstandigheden dreigender werden. De vliegtuig-industrie moest zich op den bouw van militaire machines gaan toeleggen en de „Scheldemusch" is hier door tijdelijk naar den achtergrond ge drongen. DE SCHELDEMEEUW is korten tijd na de Scheldemusch ont staan. Het was en is nog - de kleinste vliegboot ter wereld, eveneens voor één persoon bestemd en. wij zijn indertijd ge tuige geweest van vele vluchten die met deze machine werden gemaakt, o.m. van de proefvluchten te Veere, waar wij de klucht beleefden, den heer Slot in vlieg- tenue te zien vertrekken, om in een zwempak terug te keeren Hij had toen door een klein gebrek, (oploopen der olie- temperatuur) bij de kust moeten landen. Bij het naar den wal waden was hij na tuurlijk nat geworden. Hij trok zijn plunje uit en een badpak aan en even later ging de pittige vliegboot weer de lucht in om een aantal menschen te Veere in stomme verbazing te brengen, toen er na de daling een zoo geheel dnders uitziende Slot uit te voorschijn kwam Ook de bouw van deze machine is door de tijdsomstandigheden op den achtergrond geraakt. tuigje voor één persoon, met een gewicht van slechts 200 Kg., een tweedekker met een spanwijdte van niet meer dan 6 meter, een driewielig onderstel met neuswiel, 32 P.K. Praga motor met duwschroef. Hand- ley Page slots voorkwamen de gevaarlijke gevolgen van overtrekken en de roeren en hoogtestuur werkten ongestoord door den geheel open staart. Een koddig toe stelletjemaar het vliegt als de beste en maakte dan ook direct grooten opgang. Vooral het neuswiel bleek een prachtige veiligheidsmaatregel. Wij hebben constructeur Slot, die toch heusch niet bepaald licht gebouwd is, her haaldelijk in zijn nietige machientje zien stappen. De kleine cabine was dan rijkelijk gevuld en de leek dacht, dat het geheel nooit omhoog zou gaan. Maar even later vloog Slot op een manier, dat de kijkers er bij vergaten hun van verwondering open gevallen monden weer tochtvrij te maken Het was verbluffend, wat die kleine ma chine bleek te presteeren. De K.L.M. heeft er gebruik van ge maakt, om haar piloten op de Musch ver trouwd te maken met het driewielige on derstel, toen zij de daarmee uitgeruste EEN GROOT BEDRIJF ONTSTAAT. Het machtige tegenwoordige vliegtuig- bedrijf is te Vlissingen eerst eind 1937 ont staan, toen men veilig kon aannemen, dat De Schelde een regeeringsopdracht voor den bouw van vliegboot-vleugels kon ver wachten. Een opdracht die begin 1938 in derdaad werd geplaatst en een half jaar later nog aanmerkelijk werd uitgebreid. In December 1937 werkte men nog met 50 man. Maar toen was de voorbereiding voor de groote vliegtuigindustrie van thans reeds in vollen gang. Vooral het verkregen van geschoold personeel was een moeilijk probleem. Want dit personeel... was er eenvoudig niet in voldoende getale. De heer Slot heeft een ingewikkeld systeem moeten ontwerpen, zoodat men er in geslaagd is het benoodigde personeel zelf op te leiden. Welk een organisatie bij de voorberei ding van de nieuwe industrie noodig was. begrijpt men misschien eenigszins, wanneei wij in dit verband vertellen dat voor het bouwen van de uit 33.000 onderdeelen be staande Dornier-vleugels, alleen al 6300 teekeningen moesten worden gemaakt, te gen slechts ongeveer 1200 voor een flink schip 1 Er werden vele ingewikkelde en Dit nummer bestaat uit 2 bladen. enrtensssen van lag Tpt de laatste minuut vóór den vrede werd in Finland hevig gevochten. (Pag. 2, eerste blad) „De Schelde" heeft een nieuw type vliegtuig vervaardigd. (Pag. 1, eerste blad) Verschillende spionnen staan terecht. (Rechtszaken) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. kostbare machines aangeschaft en de over gang naar lieht-metaal-bouw werd een feit. De eerste machines werden nog in de houtbewerkingsfabriek gebouwd logisch, omdat zij voor een belangrijk deel uit hout bestonden. In 1938 werd echter de moderne fabriek in gebruik genomen met de nieuw ste machines waaronder een installatie voor het veredelen van duraluminium met een electrisch verhit zelfregelend zoutbad en een afzonderlijke afdeeling voor het anodisch oxydeeren van lichtmetaal vol gens het alumielpatent. Het vliegtuigbe- drijf heeft er natuurlijk groot voordeel van, dat het voor velerlei werkzaamheden kan beschikken over de talrijke metaalbe werkingsmachines en het geschoolde per soneel van het overige groote Schelde-be- drijf. EEN LOGISCHE ONTWIKKELING. Er zit dus een logische ontwikkelings gang in de jongste Nederlandsche vliegtuig industrie. De kostbare installaties moeten hun geld verdienen en dus bleef men niet stil staan bij de verheugende regeerings opdracht voor Domier-vleugels, maar wer den nieuwe projecten ontworpen. Zoo ont stond de machine die dezer dagen de lucht ingaat met den fabrieksvlieger den heer J. Th. Rijntjes aan den stuurknuppel een machine die eigenlijk gegroeid is uit de Scheldemusch. De stuurhut waarin vier personen kun nen plaats nemen, is uitgerust met alle instrumenten die vergevorderde piloten enz. noodig kunnen hebben bij hun taak in jacht- en verkeersvliegtuigen. De S 20 kan dan ook worden beschouwd als het antwoord op de overal zoo klemmende vraag om een toestel dat geschikt is voor de opleiding der bemanning voor de mo derne militaire- en burgerlijke toestellen. De vlieg- en besturingskwaliteiten zooals die werden ontworpen, rangschikken de nieuwe machine in een klasse tusschen het overgevoelige „ras-toestel" en het gemak kelijke lestoestel in. In de huidige omstan digheden zal vooral de militaire opleiding er groot profijt van trekken. Maar ook de K.L.M. heeft, reeds langen tijd geleden, be langstelling getoond. De S 20 is echter niet uitsluitend, of in de eerste plaats opleidingsvliegtuig. Het is een volwaardige vier-persoons verkeers- machine, die dus als lucht-taxi, sport-toe- stel en privé-vliegtuig voor zakelijke doel einden groote toekomst heeft. Bestuurder en passagiers zullen van een prachtig uit zicht kunnen genieten, daar de cabine, waarin rijkelijk van glas werd gebruik gemaakt, geheel vóór den vleugel werd ge bouwd. Een nieuw maar veilig principe, daar zoowel het gewicht van cabine als de belasting daarvan, worden gedragen door den centralen rompligger, den robusten „metalen ruggegraat". Dezer dagen gaat het proto-type van dit opzienbarende nieuwe toestel de lucht in. werkster. in dit blad en U krijgt er een. die 'm van katoen kan geven. Tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Derde plaatsing gratis.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1