Sport VRAAGT EN TWEEDE BLAD Viissingsche Courant BINNENLAND Na drie jaar uit het Poolijs bevrijd. STOOMVAARTLIJNEN dagblad voor Zeeiana, waarxn opgenomen de Breskensche Courant Woensdag 13 Maart 1940 No. 62 WATERSTAAT IN DÈ EERSTE KAMER. Wenschen voor de meest uiteenloopende onderwerpen. De Eerste Kamer heeft Dinsdag een aan vang gemaakt met de behandeling van de begrootingen van waterstaat, verkeersfonds en staatsmijnen voor 1940. De heer Ter Haar (c.h.) waarschuwde, dat de hand ge houden moest worden aan den opzet van het verkeersfonds en bepleitte afschaffing van de personeele belasting op motorrijtui gen, hij achtte daarvoor voldoende compen satie aanwezig in heffing op benzine e.d. Op spoedige in werking treding van den we genverkeerswet drong deze spreker aan, evenals de heeren Van Rappard (lib.) en Janssen de Limpens (r.k.). De heer Ter Haar klaagde voorts over het dualistische karakter van de rijwielpaden hij wenschte het gebruik verplicht te stellen, indien zij aanwezig zijn. Tenslotte bepleitte spr. den bouw van een nieuwen weg van Amsterdam naar Utrecht en op bespoediging van den bouw van den tunnel bij Velzen. De heer Van de Bilt zette uiteen, dat de in de memorie van antwoord ontvouwde plannen van den minister in den geest van het Plan van den Arbeid zijn. Hij zei ver heugd te zijn over-het opnemen van de be palingen betreffende de arbeidsvoorwaar den uit de collectieve arbeidscontracten in de waterstaatsbestekken. De verkeersveilig heid besprekende bepleitte deze sociaal-de mocratische afgevaardigde het instellen van bloedonderzoek om vast te stellen, of de automobilist alcohol heeft gebruikt. De heer Janssen de Limpens sloot zich hierbij aan. Voorts was de heer Van de Bilt van oordeel, dat het spoorwegpersoneel een duurtetoe- slag toekomt in verband met de stijging van de kosten van levensonderhoud en hij uitte zijn tevredenheid over de mijnbouwpolitiek naar zijn oordeel echter heeft de mechani seering ook nadeelen voor de arbeiders. Ook de heer De Jong (r.k.) besprak het mijnwezen en drong aan op lagere afschrij vingen en hoogere uitkeeringen aan den staat, als compensatie voor de lagere uit keeringen in vroegere jaren. De heer Jans sen, eveneens r.k. schilderde den goeden gang van zaken in het mijnbedrijf, ook ten aanzien van de sociale maatregelen. Met belangstelling ziet hij het rapport tegemoet, dat het resultaat behelst van het onderzoek naar de gevolgen van de mechanisatie. De heer Janssen bepleitte voorts de instelling van een aanvullingsfonds om daaruit bijdra gen te putten voor de pensioenen. De heer Sikkes (s.d.) zei verheugd te zijn over het handhaven van de Nederlandsche tramweg maatschappij in Friesland en be pleitte tusschenlegging van tramverbindin gen op Friesche lijnen, waar in 1938 vele stations van de spoorwegen zijn opgeheven. De heer Sikkes wees voorts op het groote belang om tijdig een aanvang te maken met den bouw van wegen, die moeten aansluiten op de wegen in den toekomstigen Noord- Oost-polder. De heer Janssen de Limpens (r.k.) tenslotte achtte de verkeersveiligheid bedroevend en meende, dat het begrip voor- rangsweg consequenter moet worden toege past. Vanmiddag zou minister Albarda ant woorden. PRINS BERNHARD BEZOEKT TROE- PENONDERDEELEN. Z.K.H. Prins Bernhard heeft hedenoch tend namens H. M. de Koningin, oefenin gen van troepen bijgewoond in de omge ving van Amersfoort. J. J. B. BOSCH RIDDER VAN ROSEN THAL GEZANT TE BERN. Naar wij vernemen is binnenkort de be noeming te verwachten van Mr. J. J. B. Bosch Ridder van Rosenthal, Hr. Ms. ge zant en gevolmachtigd minister bij de Poolsche regeering, tot buitengewoon ge zant en gevolmachtigd minister te Bern. BENZINEBESPARENDE PRAEPARATEN BESTAAN NIET Nu een handig oplichter er met zooveel succes in is geslaagd om een groot aantal goedgeloovige automobilisten tegen grof geld z.g. „synthetische benzine" aan te sme ren, daarbij een aanzienlijke besparing aan brandstof in het uitzicht stellend, lijkt het niet overbodig, aldus schrijft ons de Bond van Automobielhandelaren en Garagehou ders „B.O.V.A.G.", er de aandacht op te vestigen, dat benzinebesparende praepara- ten alleen in het rijk der fantasie thuis behooren. Welke veelal sterk overdreven eigen schappen ook door de fabrikanten aan de diverse tabletten en vloeistoffen, die van tijd tot tijd op de markt verschijnen, mogen worden toegeschreven, van benzinebesparing is practisch geen sprake. Wèl loopt men bij veelvuldig gebruik van enkele dier middelen groote kans de conditie van den motor on gunstig te beïnvloeden. Mede uit dien hoofde zal men goed doen, niet op aanlokkelijke Voorspiegelingen in die richting in te gaan. DE WERKLOOSHEID. Op 24 Februari 1940 waren bij de orga nen der openbare arbeidsbemiddeling inge schreven 366.104 werkzoekenden (351.320 mannen en 14.784 vrouwen). Hiervan waren 289.203 (279.321 mannen en 9882 vrouwen) werkloos en waren 60.912 personen geplaatst bij werkverruimingen, ook al mochten zij tijdelijk wegens weers- of andere omstandigheden niet hebben kunnen werken. Blijkbaar waren er dus 15.989 per sonen als werkzoekende ingeschreven, die in bet vrije bedrijf werkten, doch ander werk zochten. Aan het hoofdkantoor van het Nederlandsche Roode Kruis aan de Prinsesse- gracht te Den Haag, arriveerde de eerste ambulance-auto voor de ambulance naar Finland. De leider van deze ambulance, dr. F. H. Meihuizen (midden met deukhoed) bekijkt vol trots den wagen. Rechts van hem dr. A. O. H. Telligen en links majoor Zijlmans. De Roode Kruls-ambulance voor Finland. Kan uitzending gehandhaafd blijven Hedenmorgen is door de Ambulance commissie van het Nederlandsche Roode Kruis in gezamenlijk overleg met het be stuur der Finsch-Nederlandsehe vereeni- ging besloten, dat het Nederlandsche Roo de Kruis, indien het vredesverdrag ge ratificeerd wordt, zich telegrafisch tot de Finsche autoriteiten zal wenden, ten einde haar aanbod tot uitzending der am bulance te handhaven. BRUINE KANDIJ VOOR MEDISCHE DOELEINDEN. Buiten de distributieregeling voor suiker. Met ingang van 12 Maart valt de ver koop van bruine kandij, uitsluitend wan neer vaststaat dat deze voor medicinale doeleinden wordt gebruikt, buiten de dis tributieregeling voor suiker. De verkoop van bruine kandij in geringe hoeveelheden, bijv. voor het bereiden van hoestdranken, zal derhalve niet meer tegen inwisseling van een consumentenbon voor suiker be hoeven te geschieden. DE REDE VAN MR. VAN CAUWELAERT TE MAASTRICHT. Antwoord aan de heer Van Vessem. Op de vragen van het lid der Eerste Ka mer, de heer Van Vessem, betreffende de aangekondigde rede van mr." F. van Cau- welaert, Belgisch minister van Staat en voorzitter der Belgische Kamer van Volks vertegenwoordigers, op Zaterdag 16 Maart a.s. in het in staat van beleg verklaarde Maastricht in een door het departement Zuid-Limburg der Nederlandsche maat schappij voor Nijverheid en Handel belegde openbare vergadering over economische sa menwerking tusschen Nederland en België, hebben de ministers van buitenlandsche za ken, justitie en defensie geantwoord en o.m. medegedeeld dat mr. Van Cauwelaert voor nemens is te spreken nopens economische samenwerking tusschen Nederland en Bel gië. In verband daarmede bestaat er voor de regeering geen enkele aanleiding om te ver onderstellen, dat de voorzitter der Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers het Nederlandsche buitenlandsche beleid of de Nederlandsche staatkunde in algemeenen zin in zijn beschouwingen zoude betrekken VRIJZ. DEM, RAADSZETEL VOOR.... DE A.R.! Het vertrek van hét Vrijz. Dem. raads lid, den heer H. Visser uit Dokkum heeft een verrassende wijziging veroorzaakt, aldus het Handelsblad. De heer Visser was n.l. indertijd gekozen als no. 1 van de Vrijz. Dem. lijst, no. 2, 3 en 4, die als zijn opvolger benoemd werden, bedankten ech ter, zoodat de voorzitter van het centraal stembureau den vacanten zetel, bij ge brek aan Vrijz. Dem. candidaten, heeft toegewezen aan die partij, welke indertijd het grootst aantal stemmen per zetel had verkregen, n.l. de A.R. partij, die nu met zes leden de meerderheid van den raad heeft. TWEEDUIZEND DOLLAR VOOR HET NED. ROODE KRUIS. Van een Amerikaansche firma. Het Nederlandsche Roode Kruis heeft dezer dagen een fraaie gift van 2000 dol lars uit Amerika ontvangen. Dit bedrag werd geschonken door de International Business Machines Corporation („Holle rith Systeem") te New York en werd door den hoofdvertegenwoordiger voor Nederland, den heer M. C. Boas, aan het Roode Kruis ter hand gesteld, uit naam van de Holland Branch van deze firma. Het ligt voor de hand, dat dit bewijs van belangstelling uit Amerika hoogelrjk wordt gewaardeerd. MARINE EN LEGER Inleving dienstplichtigen 1940. De regeeringspersdienst meldt De dienstplichtigen van de lichting 1940 worden, onvoorziene omstandigheden voor behouden, op de daarbij aangegeven da tums ingelijfd. Onder de op te roepen dienstplichtigen zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd voor officiersopleiding. Dienstplichtigen van de hierna vermelde ploegen, die vrijstelling wegens kostwin nerschap of wegens persoonlijke onmis baarheid dan wel uitstel van eerste oefe ning verlangen, kunnen daartoe aanvraag doen. Voor zoover de inlijving in Mei a.s. geschiedt, moet de aanvraag met den mees ten spoed worden ingezonden. Geldt het vrijstelling, dan moet de aanvraag door of vanwege den dienstplichtige worden ge daan bij den burgemeester. Geldt het uit stel van eerste oefening, dan moet de dienstplichtige een schriftelijk verzoek richten aan den minister van Defensie, bij voorkeur door tusschenkomst van den bur gemeester. Is de reden van het verzoek gelegen in studiebelangen, dan moet een verklaring worden bijgevoegd, afgegeven door het hoofd van de onderwijsinrichting. Er moet op worden gerekend, dat uitstel van eerste oefening slechts op uiterst be perkte schaal zal worden verleend. Opkomst op 6 Mei 1940 2e regiment genietroepen, 2e ploeg; korps pontonniers en torpedisten (torpedisten), 2e ploeg. Opkomst op 6 Augustus 1940 3de regi ment genietroepen, 2e ploeg cavalerie, bestemd vooropleiding tot paardenverzor- ger (niet bij het remontedepot) en tot paardenoppasser, 3e ploeg2e regiment huzaren (geen paardenoppassers en -ver zorgers). Opkomst op 19 Augustus 194Ó Cavale rie, bestemd voor opleiding tot paarden- verzorger bij het remontedepot, 3e ploeg. Opkomst op 27 Augustus 1940 zee macht, 2e ploeg. Opkomst op 1 October 1940 luchtvaart regimenten, 3e ploeg 1ste regiment genie troepen, 2e ploeg korps pontonniers en torpedisten (pontonniers), 2e ploeg. Opkomst 4 November 1940: Cavalerie, bestemd voor opleiding tot paardenverzor- ger (niet bij het remontedepot) en tot paardenoppasser, 4e ploeg3e regiment huzaren (geen paardenoppassers en -ver zorgers). Opkomst op 2 December 1940 Opleiding tot onderofficier-administrateur, 2e ploeg. Opkomst op 16 December 1940 Regi menten veldartillerie, beredenen (inbegre pen de treinsoldaten) en onberedenen. Marine in Indië. Bevorderd met ingang van 19 Februari 1940 tot luitenants ter zee der 1ste klasse bij de Koninklijke marine-reserve F. Vier- sen, H. V. Quispel en R. C. Jongelie tot luitenants ter zee der 2e klasse bij de Koninklijke marine-reserve J. H. Hut, H. H. Gerlings, P. J. Ypenburg, A. P. van Schoonhoven van Beurden, H. S. Drost, H. Dekker, A. Nijdam, C. L. de Vries en B. Welvaadt tot officier-vlieger der le klas se bij de Koninklijke marine-reserve P. van Lenning tot officier van den marine stoomvaartdienst der le klasse by de Ko ninklijke marine-reserve, M. J. Drijver tot officier van den marinestoomvaartdienst der 2de klasse bij de Koninklijke marine reserve J. D. Prins, W. Bergsma, P. L van de Sande en M. Zwaap. Noteering van 13 Maart, des nam. 3 u. (Officieel). Londen 7.06^, Berlijn-75.60, Parijs 4.02, Brussel 31.89, Zwitserland 42.22, New York 1.88 5/17. Generaal J. Th. Alting von Geusau overleden. Tijdens oefeningen van artillerie in de omgeving van Vogelenzang is de comman dant van het eerste legercorps, generaal- majoor jhr. J. Th. Alting von Geusau, die deze oefeningen bijwoonde, plotseling over leden. KERK EN SCHOOLNIEUWS GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Sint Maartensdijk, cand. L. Doekes, hulpprediker te Den Helder. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Zuidzan- de (toez.) A, Everts, cand. te Hemmen (Bet.) Paus ontvangt college van kardinalen. Na afloop van de plechtige herdenking van de kroning van den Paus in de ba siliek van het Vaticaan heeft Pius XII het H. College ontvangen. De deken, kar dinaal Granito di Belmonte, las den Paus een adres van huldebetoon voor, waarin de wenschen der kardinalen voor de ge zondheid van den Paus en een voorspoedig pontificaat tot uiting worden gebracht en het werk van Pius XII ten gunste van den vrede geroemd wordt. Ds. H. Z. de Mildt 25 jaar predikant. Morgen viert ds. H. Z. de Mildt, predi kant by de Geref. kerk te Renkum, zyn zilveren ambtsjubileum. Op 14 Maart 1915 bevestigde ds. J. M Mulder, oud-geestelijk verzorger van de stichting Veldwyk te Ermelo, den jubilaris in zijn eerste gemeente te Oostburg, waar aan ds. de Mildt zich verbond sprekende over 2 Cor. 4 :5. In 1918 vertrok de jubila ris vandaar naar Spijkenisse, om zich 27 November 1921 aan zijn tegenwoordige ge meente te verbinden. Ds. de Mildt heeft in zijn eerste gemeen te zeer veel gedaan voor de gemobiliseer- den in Zeeuwsch-Vlaanderen. Dr. J. G. Ubbink. Naar wijvernemen is dr. J. G. Ubbink, die zijn ambt als predikant in algemeenen dienst by de Geref. kerken in H.V. heeft neergelegd, overgegaan tot de Ned. Herv. Kerk. Dr. Ubbink is bereids lid geworden van de Ned. Herv. gemeente van Leiden en heeft een verzoek ingediend om in deze kerkgemeenschap tot het predikambt te worden toegelaten. Wij mogen hieraan toevoegen dat voor dr. Ubbink verschillende predikanten uit de Geref. kerken in H.V. zijn overgegaan tot de Ned. Herv. kerk. We noemen o.a. ds. S. P. Vermeer, dr. N. D. van Leeuwen, ds. J. C. Aalders, ds. L. Nieuwpoort, ds. J. van der Woude. Voor het apothekersassistents-examen is te Amsterdam geslaagd mej. E. J. Kui ler te Middelburg. VOETBAL BELGIË—NEDERLAND. Het Belgisch elftal samengesteld. Het Belgisch elftal, dat Zondag 17 Maart te Antwerpen tegen Nederland zal spelen, is als volgt samengesteld Doel De Raedt (Gantoise) achter Paverick (Antwerp F. C.) en Van Caelenberg (Anderlecht) midden: Vai. de Kerckhove (White Star), Henriet (Sporting Club Charleroi) en Paul Henry (Daring) voor Van de Wouwer (Beerschot), Voorhoof (Liersche Sport kring), Van Craen (Liersche Sportkring), Nelis (Berchem Sport) en Eeckeman (Cer- cle Sportif Brugge). Reserves zijn Mertens (Anderlecht), Homblé (Olympic Charleroi), Vercammen (Lyra), Wagner (Antwerp F.C.) en Van den Eynde (Liersche Sportkring). WANDELEN Nu de „Vierdaagsche" geen doorgang vindt. Naar wij vernemen heeft het dagelijksch bestuur van de Nederlandsche Wandelsport Federatie vergaderd om te voorzien in het gemis van de Vierdaagsche. Op Zaterdag 23 Maart zal de bestuursraad van de N.W.F. bijeenkomen, waar een beslissing zal worden genomen omtrent de verschillende plannen voor het organiseeren van een gelijkwaardi ge gebeurtenis in plaats van de „Vierdaag sche". Het is intusschen vrijwel zeker, dat de wandelaars van Nederland ook dit jaar een groot evenement op wandelsportgebied zul len kunnen beleven. De Olympische dag gaat door „De Olympische dag 1940 gaat gewoon door," aldus deelde de president van het Nederlandsch Olympisch comité, mr. A. Baron Schimmeipenninck van der Oye, aan een redacteur van het A.N.P. mede, „en wel behoudens onvoorziene omstandighe den op Zondag 23 Juni. Natuurlijk is het Olympisch stadion te Amsterdam het strijdperk van dezen dag." Het programma zal vrijwel hetzelfde zijn als in vorige jaren. Dus zullen met de gewaardeerde medewerking der betrokken bonden voetbal, athletiek, wielrennen, de ruitersport en gymnastiek, weer in het kader van den dag worden opgenomen. Er zijn echter besprekingen gaande om ditmaal weer eens de meisjes van het K.N. G.V. te laten demonstreeren, een oefening, welke ook twee jaar geleden zoo buiten gewoon is ingeslagen. Omtrent het denkbeeld nationale spelen te organiseeren, uitte de president van het N.O.C. zich op de volgende wijze: „In 1916 konden de Olympische spelen van Berlijn niet doorgaan in verband met den wereldoorlog, doen zijn in dat jaar te Amsterdam nationale Olympische spelen gehouden, die zeer zeer goed gestaagd zijn, al was de benaming minder juist. Dit jaar staan wij voor een soortgelijk geval. Yvel heeit Finland nog niet oifici- eel zijn bereidverklaring de Olympische spelen te organiseeren aan het I.O.C. te ruggegeven, maar niemand zal er meer op redenen in Augustus naar Helsingfors te gaan. Of' er echter behoefte bestaat in ons land nationale spelen te organiseeren, is nog de vraag. In de eerste plaats is er reeds de Olympische, dag. Voorts is de situatie tnans niet te ver gelijken met die van 1916, ook wat be treft de werkzaamheden der verschillende sportbonden uit dat jaar en van nu. Niet temin blijft het denkbeeld in onze ge dachte." DE IJSBREKER „SEDOW" TEN PROOI AAN WIND EN STROOMINGEN. Tien dagen noodig, om 20 myl af te leggen door ys van 3 metei dik. De Russische ijsbreker „Sedow". aan wiens bevrijding uit het Poolijs men reeds wanhoopte, is thans ein delijk uit zijn boeien bevrijd en is op de terugreis naar het Sovjet-vader land, na 26 maanden in de barre Poolstreken te hebben doorgebracht, ten speelbal aan wind en stroomin gen. In den zomer van 1937 bleef een convooi Koopvaardy schepen, dat van de monding van de Lena-rivier in Westelijke richting trachtte door te breken, in het ijs steken, waarop de Sovjet-regeering besloot, den ijsbreker „Sedow" ter assistentie te zen den. Voordat de „Sedow" evenwe. de inge sloten schepen bereikte, raakte de ijsbreker zelf vast in het ijs. Het schip was dus hul- AMERICAN CIGARETTES UNITED CIGARETTE FACTORIES INC, peloos overgeleverd aan de stroomingen, die het omringende ijs nu her, dan der waarts dreven. Door de persing van het ijs werd tot overmaat van ramp het roer on klaar. Het bleek onmogelijk, pogingen aan te wenden om door het meters dikke ijs te breken, zoodat de bemanning niets anders overbleef dan af te wachten, of Moskou hulp zou zenden. Men had gelukkig een flinken voorraad proviand meegenomen, welke echter natuurlijk niet berekend bleek op een zoo langen reisduur. Men slaagde er evenwel in om het tekort aan voedings middelen zoo goed en zoo kwaad het ging aan te vullen met het vleesch van deijs beren, die men schoot. Een reddingsexpeditie wordt uitgezonden. In den zomer van 1938 werd besloten, een reddingsexpeditie uit te rusten. Deze bestond uit drie ijsbrelcers, nl. de „Joseph Stalin", „Sadko" en „Malygin". Deze beide laatste schepen bleken niet berekend voor de zware taak, zoodat hun pogingen schip breuk leden. De „Joseph Stalin", een bui tengewoon sterke boot, bracht het er beter af en wist door het ijs te dringen tot 80 kilometer afstand van de „Sedow". Hier stiet men echter op hinderpalen, die zelfs voor de „Joseph Stalin" onoverkomelijk bleken. Men nam toen zijn toevlucht tot vliegmachines, met behulp waarvan het gelukte, het grootste deel der bemanning van de „Sedow" in veiligheid te brengen. Aan boord van dit laatste schip bleef slechts een twintigtal mannen achter. Zoo ging het schip zijn tweeden winter in het Poolijs tegemoet. In den herfst van 1939 werd een nieuwe poging gewaagd om het schip te bevrijden. Opnieuw werd de „Jo seph Stalin" met deze taak belast. Den 15den December 1939 vertrok deze van Moermansk en ditmaal werd de poging met succes bekroond. De „Sedow" was in middels afgedreven tot op een Noordelijke breedte, zooals deze niet meer bereikt was sinds den beroemden tocht van Nansen met de „Fram" in 1895. Voorby de Pool gedreven. Het ijs had de „Sedow" medegenomen ten noorden van de Nieuw-Siberische eilan den tot tusschen Spitsbergen en Groenland. Kapitein Badagin, die het bevel voert over het schip, kan zich er dus op beroemen dat hij een drijftocht heeft volbracht voor bij de Pool. Ook thans had de „Joseph Stalin" met bijna onoverkomelijke moei lijkheden te kampen, alvorens hij er in slaagde zijn doel te bereiken. Hij ontmoet te ijsvelden ter dikte van drie meter, waar het schip zich slechts voetje voor voetje doorheen wist te worstelen, door telkens een aanloop te nemen om zich een weg te banen. Toch gelukte het op deze wijze langzaam terrein te winnen en op 4 Ja nuari jl. was men nog slechts 20 mijlen van de „Sedow" verwijderd. Ook hier werd het oude spreekwoord bewaarheid, dat de- laatste loodjes het zwaarst wegen, want het duurde nog bijna tien dagen, voordat deze 20 mijl waren doorgeworsteld. Einde lijk echter lagen de schepen op den 81sten graad Noorderbreedte naast elkaar. Na tuurlijk hadden de wederzijdsche bemannin gen elkaar reeds eerder op het ijs begroet. De „Sedow" heeft het er goed afgebracht. Het pleit voor de 'sterke constructie van de „Sedow", dat het schip geen andere noemenswaardige schade heeft opgeloopen dan het ontzette roer, wanneer men be denkt, dat het drie winters in het Poolijs heeft doorgebracht. Het schip, dat niet meer dan 76.8 meter lang is, 3056 ton meet en voorzien is van motoren, die 2000 P.K. ontwikkelen, heeft bewezen, uitste kende hoedanigheden te bezitten. Men ver wacht dan ook dat beide schepen zonder al te groote zwarigheden door de groote pakijs-zöne zullen weten te komen, die zich uitstrekt tusschen de plaats, waar zij zich thans bevinden en de haven van Moer mansk op het Kola-schiereiland, hoewel de „Joseph Stalin" wel genoodzaakt zal zyn, de onbestuurbare „Sedow" op sleeptouw te nemen. De Poolonderzoeker Papanin, die aan het hoofd van de reddings-expeditie staat, is reeds bezig met het onderzoek van de aan boord van de „Sedow" gemaak te aanteekeningen, welke ongetwijfeld van veel nut zullen blijken te zijn voor de Kennis van het Poolgebied. Oit- m thuisvarende tctiepeu „Brastiga" 12 Maart te Boston „Buitenzorg" (uttr.) 12 Maart te Batavia „Kertosono" 12 Maart van Batavia „Sibajak" (thuisr.) 13 Maart van Colombo

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 5