Sport
VRAAGT
EN
TWEEDE BLAD
Viissingsche Courant
BINNENLAND
Na drie jaar uit het
Poolijs bevrijd.
STOOMVAARTLIJNEN
dagblad voor Zeeiana, waarxn opgenomen de
Breskensche Courant
Woensdag 13 Maart 1940 No. 62
WATERSTAAT IN DÈ EERSTE KAMER.
Wenschen voor de meest uiteenloopende
onderwerpen.
De Eerste Kamer heeft Dinsdag een aan
vang gemaakt met de behandeling van de
begrootingen van waterstaat, verkeersfonds
en staatsmijnen voor 1940. De heer Ter
Haar (c.h.) waarschuwde, dat de hand ge
houden moest worden aan den opzet van
het verkeersfonds en bepleitte afschaffing
van de personeele belasting op motorrijtui
gen, hij achtte daarvoor voldoende compen
satie aanwezig in heffing op benzine e.d. Op
spoedige in werking treding van den we
genverkeerswet drong deze spreker aan,
evenals de heeren Van Rappard (lib.) en
Janssen de Limpens (r.k.). De heer Ter
Haar klaagde voorts over het dualistische
karakter van de rijwielpaden hij wenschte
het gebruik verplicht te stellen, indien zij
aanwezig zijn. Tenslotte bepleitte spr. den
bouw van een nieuwen weg van Amsterdam
naar Utrecht en op bespoediging van den
bouw van den tunnel bij Velzen.
De heer Van de Bilt zette uiteen, dat de
in de memorie van antwoord ontvouwde
plannen van den minister in den geest van
het Plan van den Arbeid zijn. Hij zei ver
heugd te zijn over-het opnemen van de be
palingen betreffende de arbeidsvoorwaar
den uit de collectieve arbeidscontracten in
de waterstaatsbestekken. De verkeersveilig
heid besprekende bepleitte deze sociaal-de
mocratische afgevaardigde het instellen van
bloedonderzoek om vast te stellen, of de
automobilist alcohol heeft gebruikt. De heer
Janssen de Limpens sloot zich hierbij aan.
Voorts was de heer Van de Bilt van oordeel,
dat het spoorwegpersoneel een duurtetoe-
slag toekomt in verband met de stijging van
de kosten van levensonderhoud en hij uitte
zijn tevredenheid over de mijnbouwpolitiek
naar zijn oordeel echter heeft de mechani
seering ook nadeelen voor de arbeiders.
Ook de heer De Jong (r.k.) besprak het
mijnwezen en drong aan op lagere afschrij
vingen en hoogere uitkeeringen aan den
staat, als compensatie voor de lagere uit
keeringen in vroegere jaren. De heer Jans
sen, eveneens r.k. schilderde den goeden
gang van zaken in het mijnbedrijf, ook ten
aanzien van de sociale maatregelen. Met
belangstelling ziet hij het rapport tegemoet,
dat het resultaat behelst van het onderzoek
naar de gevolgen van de mechanisatie. De
heer Janssen bepleitte voorts de instelling
van een aanvullingsfonds om daaruit bijdra
gen te putten voor de pensioenen.
De heer Sikkes (s.d.) zei verheugd te zijn
over het handhaven van de Nederlandsche
tramweg maatschappij in Friesland en be
pleitte tusschenlegging van tramverbindin
gen op Friesche lijnen, waar in 1938 vele
stations van de spoorwegen zijn opgeheven.
De heer Sikkes wees voorts op het groote
belang om tijdig een aanvang te maken met
den bouw van wegen, die moeten aansluiten
op de wegen in den toekomstigen Noord-
Oost-polder. De heer Janssen de Limpens
(r.k.) tenslotte achtte de verkeersveiligheid
bedroevend en meende, dat het begrip voor-
rangsweg consequenter moet worden toege
past.
Vanmiddag zou minister Albarda ant
woorden.
PRINS BERNHARD BEZOEKT TROE-
PENONDERDEELEN.
Z.K.H. Prins Bernhard heeft hedenoch
tend namens H. M. de Koningin, oefenin
gen van troepen bijgewoond in de omge
ving van Amersfoort.
J. J. B. BOSCH RIDDER VAN ROSEN
THAL GEZANT TE BERN.
Naar wij vernemen is binnenkort de be
noeming te verwachten van Mr. J. J. B.
Bosch Ridder van Rosenthal, Hr. Ms. ge
zant en gevolmachtigd minister bij de
Poolsche regeering, tot buitengewoon ge
zant en gevolmachtigd minister te Bern.
BENZINEBESPARENDE
PRAEPARATEN BESTAAN NIET
Nu een handig oplichter er met zooveel
succes in is geslaagd om een groot aantal
goedgeloovige automobilisten tegen grof
geld z.g. „synthetische benzine" aan te sme
ren, daarbij een aanzienlijke besparing aan
brandstof in het uitzicht stellend, lijkt het
niet overbodig, aldus schrijft ons de Bond
van Automobielhandelaren en Garagehou
ders „B.O.V.A.G.", er de aandacht op te
vestigen, dat benzinebesparende praepara-
ten alleen in het rijk der fantasie thuis
behooren.
Welke veelal sterk overdreven eigen
schappen ook door de fabrikanten aan de
diverse tabletten en vloeistoffen, die van
tijd tot tijd op de markt verschijnen, mogen
worden toegeschreven, van benzinebesparing
is practisch geen sprake. Wèl loopt men bij
veelvuldig gebruik van enkele dier middelen
groote kans de conditie van den motor on
gunstig te beïnvloeden. Mede uit dien hoofde
zal men goed doen, niet op aanlokkelijke
Voorspiegelingen in die richting in te gaan.
DE WERKLOOSHEID.
Op 24 Februari 1940 waren bij de orga
nen der openbare arbeidsbemiddeling inge
schreven 366.104 werkzoekenden (351.320
mannen en 14.784 vrouwen).
Hiervan waren 289.203 (279.321 mannen
en 9882 vrouwen) werkloos en waren 60.912
personen geplaatst bij werkverruimingen,
ook al mochten zij tijdelijk wegens weers- of
andere omstandigheden niet hebben kunnen
werken. Blijkbaar waren er dus 15.989 per
sonen als werkzoekende ingeschreven, die in
bet vrije bedrijf werkten, doch ander werk
zochten.
Aan het hoofdkantoor van het Nederlandsche Roode Kruis aan de Prinsesse-
gracht te Den Haag, arriveerde de eerste ambulance-auto voor de ambulance
naar Finland. De leider van deze ambulance, dr. F. H. Meihuizen (midden met
deukhoed) bekijkt vol trots den wagen. Rechts van hem dr. A. O. H. Telligen
en links majoor Zijlmans.
De Roode Kruls-ambulance voor
Finland.
Kan uitzending gehandhaafd blijven
Hedenmorgen is door de Ambulance
commissie van het Nederlandsche Roode
Kruis in gezamenlijk overleg met het be
stuur der Finsch-Nederlandsehe vereeni-
ging besloten, dat het Nederlandsche Roo
de Kruis, indien het vredesverdrag ge
ratificeerd wordt, zich telegrafisch tot
de Finsche autoriteiten zal wenden, ten
einde haar aanbod tot uitzending der am
bulance te handhaven.
BRUINE KANDIJ VOOR MEDISCHE
DOELEINDEN.
Buiten de distributieregeling voor suiker.
Met ingang van 12 Maart valt de ver
koop van bruine kandij, uitsluitend wan
neer vaststaat dat deze voor medicinale
doeleinden wordt gebruikt, buiten de dis
tributieregeling voor suiker. De verkoop
van bruine kandij in geringe hoeveelheden,
bijv. voor het bereiden van hoestdranken,
zal derhalve niet meer tegen inwisseling
van een consumentenbon voor suiker be
hoeven te geschieden.
DE REDE VAN MR. VAN CAUWELAERT
TE MAASTRICHT.
Antwoord aan de heer Van Vessem.
Op de vragen van het lid der Eerste Ka
mer, de heer Van Vessem, betreffende de
aangekondigde rede van mr." F. van Cau-
welaert, Belgisch minister van Staat en
voorzitter der Belgische Kamer van Volks
vertegenwoordigers, op Zaterdag 16 Maart
a.s. in het in staat van beleg verklaarde
Maastricht in een door het departement
Zuid-Limburg der Nederlandsche maat
schappij voor Nijverheid en Handel belegde
openbare vergadering over economische sa
menwerking tusschen Nederland en België,
hebben de ministers van buitenlandsche za
ken, justitie en defensie geantwoord en o.m.
medegedeeld dat mr. Van Cauwelaert voor
nemens is te spreken nopens economische
samenwerking tusschen Nederland en Bel
gië. In verband daarmede bestaat er voor de
regeering geen enkele aanleiding om te ver
onderstellen, dat de voorzitter der Belgische
Kamer van Volksvertegenwoordigers het
Nederlandsche buitenlandsche beleid of de
Nederlandsche staatkunde in algemeenen
zin in zijn beschouwingen zoude betrekken
VRIJZ. DEM, RAADSZETEL VOOR....
DE A.R.!
Het vertrek van hét Vrijz. Dem. raads
lid, den heer H. Visser uit Dokkum heeft
een verrassende wijziging veroorzaakt,
aldus het Handelsblad. De heer Visser
was n.l. indertijd gekozen als no. 1 van de
Vrijz. Dem. lijst, no. 2, 3 en 4, die als zijn
opvolger benoemd werden, bedankten ech
ter, zoodat de voorzitter van het centraal
stembureau den vacanten zetel, bij ge
brek aan Vrijz. Dem. candidaten, heeft
toegewezen aan die partij, welke indertijd
het grootst aantal stemmen per zetel had
verkregen, n.l. de A.R. partij, die nu met
zes leden de meerderheid van den raad
heeft.
TWEEDUIZEND DOLLAR VOOR HET
NED. ROODE KRUIS.
Van een Amerikaansche firma.
Het Nederlandsche Roode Kruis heeft
dezer dagen een fraaie gift van 2000 dol
lars uit Amerika ontvangen. Dit bedrag
werd geschonken door de International
Business Machines Corporation („Holle
rith Systeem") te New York en werd
door den hoofdvertegenwoordiger voor
Nederland, den heer M. C. Boas, aan het
Roode Kruis ter hand gesteld, uit naam
van de Holland Branch van deze firma.
Het ligt voor de hand, dat dit bewijs van
belangstelling uit Amerika hoogelrjk wordt
gewaardeerd.
MARINE EN LEGER
Inleving dienstplichtigen 1940.
De regeeringspersdienst meldt
De dienstplichtigen van de lichting 1940
worden, onvoorziene omstandigheden voor
behouden, op de daarbij aangegeven da
tums ingelijfd. Onder de op te roepen
dienstplichtigen zijn niet begrepen zij, die
zijn bestemd voor officiersopleiding.
Dienstplichtigen van de hierna vermelde
ploegen, die vrijstelling wegens kostwin
nerschap of wegens persoonlijke onmis
baarheid dan wel uitstel van eerste oefe
ning verlangen, kunnen daartoe aanvraag
doen. Voor zoover de inlijving in Mei a.s.
geschiedt, moet de aanvraag met den mees
ten spoed worden ingezonden. Geldt het
vrijstelling, dan moet de aanvraag door of
vanwege den dienstplichtige worden ge
daan bij den burgemeester. Geldt het uit
stel van eerste oefening, dan moet de
dienstplichtige een schriftelijk verzoek
richten aan den minister van Defensie, bij
voorkeur door tusschenkomst van den bur
gemeester. Is de reden van het verzoek
gelegen in studiebelangen, dan moet een
verklaring worden bijgevoegd, afgegeven
door het hoofd van de onderwijsinrichting.
Er moet op worden gerekend, dat uitstel
van eerste oefening slechts op uiterst be
perkte schaal zal worden verleend.
Opkomst op 6 Mei 1940 2e regiment
genietroepen, 2e ploeg; korps pontonniers
en torpedisten (torpedisten), 2e ploeg.
Opkomst op 6 Augustus 1940 3de regi
ment genietroepen, 2e ploeg cavalerie,
bestemd vooropleiding tot paardenverzor-
ger (niet bij het remontedepot) en tot
paardenoppasser, 3e ploeg2e regiment
huzaren (geen paardenoppassers en -ver
zorgers).
Opkomst op 19 Augustus 194Ó Cavale
rie, bestemd voor opleiding tot paarden-
verzorger bij het remontedepot, 3e ploeg.
Opkomst op 27 Augustus 1940 zee
macht, 2e ploeg.
Opkomst op 1 October 1940 luchtvaart
regimenten, 3e ploeg 1ste regiment genie
troepen, 2e ploeg korps pontonniers en
torpedisten (pontonniers), 2e ploeg.
Opkomst 4 November 1940: Cavalerie,
bestemd voor opleiding tot paardenverzor-
ger (niet bij het remontedepot) en tot
paardenoppasser, 4e ploeg3e regiment
huzaren (geen paardenoppassers en -ver
zorgers).
Opkomst op 2 December 1940 Opleiding
tot onderofficier-administrateur, 2e ploeg.
Opkomst op 16 December 1940 Regi
menten veldartillerie, beredenen (inbegre
pen de treinsoldaten) en onberedenen.
Marine in Indië.
Bevorderd met ingang van 19 Februari
1940 tot luitenants ter zee der 1ste klasse
bij de Koninklijke marine-reserve F. Vier-
sen, H. V. Quispel en R. C. Jongelie tot
luitenants ter zee der 2e klasse bij de
Koninklijke marine-reserve J. H. Hut, H.
H. Gerlings, P. J. Ypenburg, A. P. van
Schoonhoven van Beurden, H. S. Drost, H.
Dekker, A. Nijdam, C. L. de Vries en B.
Welvaadt tot officier-vlieger der le klas
se bij de Koninklijke marine-reserve P.
van Lenning tot officier van den marine
stoomvaartdienst der le klasse by de Ko
ninklijke marine-reserve, M. J. Drijver tot
officier van den marinestoomvaartdienst
der 2de klasse bij de Koninklijke marine
reserve J. D. Prins, W. Bergsma, P. L
van de Sande en M. Zwaap.
Noteering van 13 Maart, des nam. 3 u.
(Officieel). Londen 7.06^, Berlijn-75.60,
Parijs 4.02, Brussel 31.89, Zwitserland
42.22, New York 1.88 5/17.
Generaal J. Th. Alting von Geusau
overleden.
Tijdens oefeningen van artillerie in de
omgeving van Vogelenzang is de comman
dant van het eerste legercorps, generaal-
majoor jhr. J. Th. Alting von Geusau, die
deze oefeningen bijwoonde, plotseling over
leden.
KERK EN SCHOOLNIEUWS
GEREF. KERKEN.
Beroepen: Te Sint Maartensdijk, cand.
L. Doekes, hulpprediker te Den Helder.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Zuidzan-
de (toez.) A, Everts, cand. te Hemmen
(Bet.)
Paus ontvangt college van kardinalen.
Na afloop van de plechtige herdenking
van de kroning van den Paus in de ba
siliek van het Vaticaan heeft Pius XII
het H. College ontvangen. De deken, kar
dinaal Granito di Belmonte, las den Paus
een adres van huldebetoon voor, waarin
de wenschen der kardinalen voor de ge
zondheid van den Paus en een voorspoedig
pontificaat tot uiting worden gebracht en
het werk van Pius XII ten gunste van
den vrede geroemd wordt.
Ds. H. Z. de Mildt 25 jaar predikant.
Morgen viert ds. H. Z. de Mildt, predi
kant by de Geref. kerk te Renkum, zyn
zilveren ambtsjubileum.
Op 14 Maart 1915 bevestigde ds. J. M
Mulder, oud-geestelijk verzorger van de
stichting Veldwyk te Ermelo, den jubilaris
in zijn eerste gemeente te Oostburg, waar
aan ds. de Mildt zich verbond sprekende
over 2 Cor. 4 :5. In 1918 vertrok de jubila
ris vandaar naar Spijkenisse, om zich 27
November 1921 aan zijn tegenwoordige ge
meente te verbinden.
Ds. de Mildt heeft in zijn eerste gemeen
te zeer veel gedaan voor de gemobiliseer-
den in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Dr. J. G. Ubbink.
Naar wijvernemen is dr. J. G. Ubbink,
die zijn ambt als predikant in algemeenen
dienst by de Geref. kerken in H.V. heeft
neergelegd, overgegaan tot de Ned. Herv.
Kerk. Dr. Ubbink is bereids lid geworden
van de Ned. Herv. gemeente van Leiden
en heeft een verzoek ingediend om in deze
kerkgemeenschap tot het predikambt te
worden toegelaten.
Wij mogen hieraan toevoegen dat voor
dr. Ubbink verschillende predikanten uit
de Geref. kerken in H.V. zijn overgegaan
tot de Ned. Herv. kerk. We noemen o.a. ds.
S. P. Vermeer, dr. N. D. van Leeuwen, ds.
J. C. Aalders, ds. L. Nieuwpoort, ds. J.
van der Woude.
Voor het apothekersassistents-examen
is te Amsterdam geslaagd mej. E. J. Kui
ler te Middelburg.
VOETBAL
BELGIË—NEDERLAND.
Het Belgisch elftal samengesteld.
Het Belgisch elftal, dat Zondag 17 Maart
te Antwerpen tegen Nederland zal spelen,
is als volgt samengesteld Doel De Raedt
(Gantoise) achter Paverick (Antwerp
F. C.) en Van Caelenberg (Anderlecht)
midden: Vai. de Kerckhove (White Star),
Henriet (Sporting Club Charleroi) en Paul
Henry (Daring) voor Van de Wouwer
(Beerschot), Voorhoof (Liersche Sport
kring), Van Craen (Liersche Sportkring),
Nelis (Berchem Sport) en Eeckeman (Cer-
cle Sportif Brugge).
Reserves zijn Mertens (Anderlecht),
Homblé (Olympic Charleroi), Vercammen
(Lyra), Wagner (Antwerp F.C.) en Van
den Eynde (Liersche Sportkring).
WANDELEN
Nu de „Vierdaagsche" geen doorgang vindt.
Naar wij vernemen heeft het dagelijksch
bestuur van de Nederlandsche Wandelsport
Federatie vergaderd om te voorzien in het
gemis van de Vierdaagsche. Op Zaterdag 23
Maart zal de bestuursraad van de N.W.F.
bijeenkomen, waar een beslissing zal worden
genomen omtrent de verschillende plannen
voor het organiseeren van een gelijkwaardi
ge gebeurtenis in plaats van de „Vierdaag
sche".
Het is intusschen vrijwel zeker, dat de
wandelaars van Nederland ook dit jaar een
groot evenement op wandelsportgebied zul
len kunnen beleven.
De Olympische dag gaat door
„De Olympische dag 1940 gaat gewoon
door," aldus deelde de president van het
Nederlandsch Olympisch comité, mr. A.
Baron Schimmeipenninck van der Oye, aan
een redacteur van het A.N.P. mede, „en
wel behoudens onvoorziene omstandighe
den op Zondag 23 Juni. Natuurlijk is het
Olympisch stadion te Amsterdam het
strijdperk van dezen dag."
Het programma zal vrijwel hetzelfde zijn
als in vorige jaren. Dus zullen met de
gewaardeerde medewerking der betrokken
bonden voetbal, athletiek, wielrennen, de
ruitersport en gymnastiek, weer in het
kader van den dag worden opgenomen.
Er zijn echter besprekingen gaande om
ditmaal weer eens de meisjes van het K.N.
G.V. te laten demonstreeren, een oefening,
welke ook twee jaar geleden zoo buiten
gewoon is ingeslagen.
Omtrent het denkbeeld nationale spelen
te organiseeren, uitte de president van het
N.O.C. zich op de volgende wijze:
„In 1916 konden de Olympische spelen
van Berlijn niet doorgaan in verband met
den wereldoorlog, doen zijn in dat jaar te
Amsterdam nationale Olympische spelen
gehouden, die zeer zeer goed gestaagd
zijn, al was de benaming minder juist.
Dit jaar staan wij voor een soortgelijk
geval. Yvel heeit Finland nog niet oifici-
eel zijn bereidverklaring de Olympische
spelen te organiseeren aan het I.O.C. te
ruggegeven, maar niemand zal er meer
op redenen in Augustus naar Helsingfors
te gaan.
Of' er echter behoefte bestaat in ons
land nationale spelen te organiseeren, is
nog de vraag. In de eerste plaats is er
reeds de Olympische, dag.
Voorts is de situatie tnans niet te ver
gelijken met die van 1916, ook wat be
treft de werkzaamheden der verschillende
sportbonden uit dat jaar en van nu. Niet
temin blijft het denkbeeld in onze ge
dachte."
DE IJSBREKER „SEDOW" TEN PROOI
AAN WIND EN STROOMINGEN.
Tien dagen noodig, om 20 myl af te leggen
door ys van 3 metei dik.
De Russische ijsbreker „Sedow".
aan wiens bevrijding uit het Poolijs
men reeds wanhoopte, is thans ein
delijk uit zijn boeien bevrijd en is op
de terugreis naar het Sovjet-vader
land, na 26 maanden in de barre
Poolstreken te hebben doorgebracht,
ten speelbal aan wind en stroomin
gen.
In den zomer van 1937 bleef een convooi
Koopvaardy schepen, dat van de monding
van de Lena-rivier in Westelijke richting
trachtte door te breken, in het ijs steken,
waarop de Sovjet-regeering besloot, den
ijsbreker „Sedow" ter assistentie te zen
den. Voordat de „Sedow" evenwe. de inge
sloten schepen bereikte, raakte de ijsbreker
zelf vast in het ijs. Het schip was dus hul-
AMERICAN CIGARETTES
UNITED CIGARETTE FACTORIES INC,
peloos overgeleverd aan de stroomingen,
die het omringende ijs nu her, dan der
waarts dreven. Door de persing van het ijs
werd tot overmaat van ramp het roer on
klaar. Het bleek onmogelijk, pogingen aan
te wenden om door het meters dikke ijs te
breken, zoodat de bemanning niets anders
overbleef dan af te wachten, of Moskou
hulp zou zenden. Men had gelukkig een
flinken voorraad proviand meegenomen,
welke echter natuurlijk niet berekend bleek
op een zoo langen reisduur. Men slaagde
er evenwel in om het tekort aan voedings
middelen zoo goed en zoo kwaad het ging
aan te vullen met het vleesch van deijs
beren, die men schoot.
Een reddingsexpeditie wordt
uitgezonden.
In den zomer van 1938 werd besloten,
een reddingsexpeditie uit te rusten. Deze
bestond uit drie ijsbrelcers, nl. de „Joseph
Stalin", „Sadko" en „Malygin". Deze beide
laatste schepen bleken niet berekend voor
de zware taak, zoodat hun pogingen schip
breuk leden. De „Joseph Stalin", een bui
tengewoon sterke boot, bracht het er beter
af en wist door het ijs te dringen tot 80
kilometer afstand van de „Sedow". Hier
stiet men echter op hinderpalen, die zelfs
voor de „Joseph Stalin" onoverkomelijk
bleken. Men nam toen zijn toevlucht tot
vliegmachines, met behulp waarvan het
gelukte, het grootste deel der bemanning
van de „Sedow" in veiligheid te brengen.
Aan boord van dit laatste schip bleef
slechts een twintigtal mannen achter. Zoo
ging het schip zijn tweeden winter in het
Poolijs tegemoet. In den herfst van 1939
werd een nieuwe poging gewaagd om het
schip te bevrijden. Opnieuw werd de „Jo
seph Stalin" met deze taak belast. Den
15den December 1939 vertrok deze van
Moermansk en ditmaal werd de poging
met succes bekroond. De „Sedow" was in
middels afgedreven tot op een Noordelijke
breedte, zooals deze niet meer bereikt was
sinds den beroemden tocht van Nansen
met de „Fram" in 1895.
Voorby de Pool gedreven.
Het ijs had de „Sedow" medegenomen
ten noorden van de Nieuw-Siberische eilan
den tot tusschen Spitsbergen en Groenland.
Kapitein Badagin, die het bevel voert over
het schip, kan zich er dus op beroemen
dat hij een drijftocht heeft volbracht voor
bij de Pool. Ook thans had de „Joseph
Stalin" met bijna onoverkomelijke moei
lijkheden te kampen, alvorens hij er in
slaagde zijn doel te bereiken. Hij ontmoet
te ijsvelden ter dikte van drie meter, waar
het schip zich slechts voetje voor voetje
doorheen wist te worstelen, door telkens
een aanloop te nemen om zich een weg te
banen. Toch gelukte het op deze wijze
langzaam terrein te winnen en op 4 Ja
nuari jl. was men nog slechts 20 mijlen
van de „Sedow" verwijderd. Ook hier werd
het oude spreekwoord bewaarheid, dat de-
laatste loodjes het zwaarst wegen, want
het duurde nog bijna tien dagen, voordat
deze 20 mijl waren doorgeworsteld. Einde
lijk echter lagen de schepen op den 81sten
graad Noorderbreedte naast elkaar. Na
tuurlijk hadden de wederzijdsche bemannin
gen elkaar reeds eerder op het ijs begroet.
De „Sedow" heeft het er goed
afgebracht.
Het pleit voor de 'sterke constructie van
de „Sedow", dat het schip geen andere
noemenswaardige schade heeft opgeloopen
dan het ontzette roer, wanneer men be
denkt, dat het drie winters in het Poolijs
heeft doorgebracht. Het schip, dat niet
meer dan 76.8 meter lang is, 3056 ton
meet en voorzien is van motoren, die 2000
P.K. ontwikkelen, heeft bewezen, uitste
kende hoedanigheden te bezitten. Men ver
wacht dan ook dat beide schepen zonder
al te groote zwarigheden door de groote
pakijs-zöne zullen weten te komen, die zich
uitstrekt tusschen de plaats, waar zij zich
thans bevinden en de haven van Moer
mansk op het Kola-schiereiland, hoewel de
„Joseph Stalin" wel genoodzaakt zal zyn,
de onbestuurbare „Sedow" op sleeptouw te
nemen. De Poolonderzoeker Papanin, die
aan het hoofd van de reddings-expeditie
staat, is reeds bezig met het onderzoek
van de aan boord van de „Sedow" gemaak
te aanteekeningen, welke ongetwijfeld van
veel nut zullen blijken te zijn voor de
Kennis van het Poolgebied.
Oit- m
thuisvarende tctiepeu
„Brastiga" 12 Maart te Boston
„Buitenzorg" (uttr.) 12 Maart te Batavia
„Kertosono" 12 Maart van Batavia
„Sibajak" (thuisr.) 13 Maart van Colombo