Breskensche Courant
Utrecht
rkaartje
DE ONDERGANG VAN DE 0.11
Weinig hoop op redding van de drie vermisten
EERSTE BLAD
m SIEF
delburgsche
v. Stoomvaart
Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de
Plicht l
\iirdaagsche gaat
niet door.
Moedig optreden van eersten officier en chef machinekamer
Boekhandel D. GOETHEER,
«I
■KMI JtsnaiwtauiufejS
Vrijdag 8 Maart
rek Vlissingen 6.57
g uit Utrecht 18.30
n en terug 3e kUsse
i inbegrip van Jaar*
skaart) I 3 75.
aartverkoop aan
et station.
«aartverkoop zal
en op 7 Maart 18
ol zoovee' vroeger
de kaarten zijn uit
verkochte
Idige
bruik
loket
w.
BANKBILJET van
ing Koudek. weg—
'egen belooning te
len Bureau „Vliss.
uw. Denkt om de
„Tovido" 9 Maart
)opk. a 1 0.30 bij
)GEL, Nieuwstr. 66,
f 0.50. Het Bestuur.
jd voor Levertraan.
e Stoomlevertraan,
;ma en Valkenburg,
ie bekende merken
den ouden prijs in
Betje Woiffplein,
d. BOOGAART,
Drogist A.N.D.B.
'IELEN van A tot
Uleenverkoop JAN
pisstraat 115.
|den denkt om de
ie film op Donder-
'erkrijgbaar aan de
;en a 10 cent.
|art
BotterdamMid*
omgekeerd.
klasse 2.25
e i 3.50 i Enkele
J t.35 Retour 2e
het vervoer van
zeer biligk.
Rotterdam: Erven
[ïgvliet 86, Tel. 2272?
BUYTENHE&
Belet 6521
3ANUUKS, Tel 153.
TE."BUUT.Tel 382.
ret our bil jet ten
eperkt.
WJissingsclie Cow?ant
78ste jAARGANG NUMMER 57
DONDERDAG 7 MAART 1940
f"N
\Oonnementsprys:H ct. pei week oi 6.20 pe
«wartaal Franco pei post 2.5U Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op net postkantoor zgner gemeente .5
Ad verten tieprys: Van 1 -5 regels t 1.25. iedere P
cegei meer 25 een. abonnement speciale i
prijs Kleine advertenties van t -5 regelt
50 cent. iedere regel meer 10 cent imax li
egels» Derde plaatsing gratis V'»uuithctaiing
Uitgave: firrna t VAN i»t vEi.Or- li., tfureau*
vVelstr. 58-60. lel. 10 (2 Ujnen). Giro No. 66287
Eigen .tantoren te: Bresuens. Dorpsstraat. Tel.21
Oost. -ati «Vest-Souburg. Kanaalstraat 15. Tel H?
V»
aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de vereeniging „de nederlandsche pagbladpers'
kort commentaar.
De ramp met de O. 11 is geen ge
beurtenis om verheugd over te rijn
Naar alle waarschijnlijkheid hebben
drie menschen het leven gelaten en al
komt nog roo onomstootelijk vast te
staan door wiens schuld dit ongeluk
werd veroorzaakt, daarmede krijgen de
nabestaanden der omgekomenen hun
gelieven niet terug.
Toch is er bij al dit droeve, iets dat
blij stemtde vanzelfsprekende, rustige
plichtsbetrachting van allen die aan
boord van het verongelukte vaartuig
waren.
Stel U voor: U is op den commando-
toren van een onderzeeboot. Het schip
wordt aangevaren, maakt water, zinkt
onder Uw voeten weg. Wat is de eer
ste gedachte t „Hoe red ik mij?"
De meesten onzer zouden waar
schijnlijk zonder meer te water zijn ge
sprongen om naar den veiligen wal te
kunnen zwemmen.
Maar de eerste officier en de chef
van de machine-kamer, die eveneens op
den toren stonden en dus gemakkelijk
over boord hadden kunnen springen,
gingen naar beneden het
zinkende schip in. En luttele momenten
later sloot het luik zich boven hetgeen
een drijvend graf dreigde te worden
Toen later werd gevraagd, waarom
zij zich niet in veiligheid hadden ge
bracht, luidde het simpele antwoord
„Mijn taak was beneden".
Wat is dat prachtig en grootsch in
al zijn eenvoud. Tegenwoordig weten
de menschen niet, hoe hard ze wel moe
ten schreeuwen om toch maar aandacht
te trekken. Wij werken met de ellebo
gen om een goede „baan" te veroveren,
trekken ons niets van den medemensch
aan, begaan dagelijks het grofste on
rechtEn dan lezen wij van een
mensch die terug gaat, Ifet gevaar tege
moet. Eenvoudig omdat dit zijn taak
Als wij allen zóó tegenover onze da-
gelijksche plichten stonden, zou de we
reld er anders uit zien. Onze taak doen.
Meer niet. Maar ook niet minder.
De opgave is eenvoudig. De resulta
ten zullen geweldig zijn, wanneer ieder
onzer op de^ plaats waar hij gesteld is,
doet wat de plicht eischt. Zonder om-
baal van woorden zonder rondzien of
het wel de noodige aandacht trekt
zonder zich af te vragen „hoe kom ik
er straks zelf af?" Doen. Eenvoudig
doen.
Die simpele daad kan de wereld ver
anderen.
Voor de Aanneming
een Kerkboekje of
religieus Boek van
Boekhandel D'HUY.
Badhuisstraat 15 Tel. 3^8
mobilisatie als spelbreekster.
Had het verleden jaar al heel wat voeten
m de aarde eer met zekerheid kon worden
gezegd ,dat de vierdaagsche afstandmar-
schen toch zouden doorgaan, dit jaar is
"et geheel mis en thans reeds kan worden
Sezegd, dat Nijmegen in den aanstaanden
zomer de duizenden tippelaars niet vier
ochtenden achtereen zal zien uitzwermen.
Dit jaar gaat de vierdaagsche, volgens
de Msb., niet door
De organisatoren hebben nog op alle
lijzen getracht een oplossing te vinden
toaar tenslotte moesten zij tot de con
clusie komen, dat de mobilisatie zóó vele
Bezwaren met zich brengt, dat zij boven
vermeld besluit moesten nemen.
De voornaamste moeilijkheden bracht wel
verzorging en legering van het groote
aantal deelnemers met zich mede. Te meer
daar
men ditmaal geen medewerking zou
«urmen verkregen van de Koloniale Re-
erve, welke elk jaar met een honderd
man den deelnemers ten dienste staat.
De
jonge en oude lui, voor wie het lang-
amerhand een traditie was geworden mee
e doen aan deze marschen, zullen met be-
hart deze tijding vernemen. Er is
Qnter, 2oo verzekerde men ons, niets aan
*e doen.
De „O 11", die gisteren
door een sleepboot werd
geramd en onmiddellijk
zonk, ligt thans in de
haven van den Helder
met het achterschip bo
ven water en het voor
schip diep. in de modder.
Men poogt nu het voor
schip los te maken, maar
dit wordt e8n zeer moei-
Ijjk werk. Vermoedelijk
zijn drie menschenlevens
te betreuren.
Den geheelen nacht door is met man
en macht gewerkt om den voorsteven
van de in den haveningang te Den
Helder gezonken onderzeeboot O. 11
boven water te krijgen. Voor de drie
slachtoffers van hun plicht, die in den
kleinen voorboeg zijn ingekerlterd,
vreest men inmiddels het ergste. Toen
de deuren sloten, was het comparti
ment nog kurkdroog, maar de mannen
die met reddingwerk bezig zijn, meen
den vannacht aanwijzingen te hebben
gekregen, dat door de ventiiatiebuizen
water zou zijn binnengedrongen. Is
deze veronderstelling juist, dan zou
men de hoop op redding moeten opge
ven. Gistermiddag werden nog klopsig
nalen gehoord, maar de mannen, die
tegen middernacht de takels rond het
schip hadden getrokken, hoorden niets
anders meer dan het klotsen van de
golven....
DE NAMEN DER VERMISTEN zijn de
sergeant-torpedomaker G. L. Logmans, in
1906 te Haarlem geboren en gehuwd, de
sergeant-telegrafist F. W. J. Steenvoort, in
1905 te Beeck in Duitschland geboren,
eveneens gehuwd en de koksmaat O. E. B.
E. L. E. Postma, in 1918 te Buitenpost ge
boren en ongehuwd. Allen zijn uit Den Hel
der afkomstig.
Heldhaftig was het optreden van den
commandant van het schip. In den toren,
die vol water stond, heeft hij met gewel
dige krachtsinspanning de deuren gesloten,
die voor de drie mannen de redding kon
den zijn. Tot den hals in het koude water
staande heeft hij gedaan ,wat hij kon en
tot het laatste moment was hij op zijn
post om het leven van zijn mannen te red
den.
WAT MEN VAN DEN WAL ZAG.
Wij hadden in den loop van den dag
een onderhoud met een ooggetuige van de
aanvaring van de O 11 met de sleepboot
„Amsterdam". Hij zag, hoe de O 11 door
de „Amsterdam" aan bakboord werd aan
gevaren en direct begon te zinken.
Het eerste wat de bemanning aan dek
deed, was het sluiten van de toegangen tot
de boot. Daarna bleven de mannén aan
boord staan, tot het water tot hun hoofd
genaderd was. Toen moesten z(j zich te
water begeven en zwommen zij naar sloe
pen of walkant. In enkele minuten tpds
was de onderzeeëer, na eenigen tijd naar
rechts en links gewankeld te hebben, ge
zonken. De commandant, de luitenant ter
zee Goossens, die zich tydens de aanvaring
op den commandotoren bevond, was de
laatste, die in het water terecht kwam.
Luchtbellen aan de oppervlakte duid
den de plaats aan, waar de O 11 moest
liggen. Na een kwartier van angstige
spanning werd de periscoop aan de op
pervlakte zichtbaar, ongeveer een me
ter van dit instrument en het bovenste
randje van den toren kwam boven wa
ter, doch direct zonk de periscoop weer
in de diepte. Velen aan den kant ga
ven toen de hoop op redding op. Tot
aller vreugde echter verhief na circa
vyf minuten de boot zich tot over de
helft boven water en nu schoten direct
Boekenweek tot 9 Maart!
Nu koope ieder een Boek.
Badhuisstraat 15
Boekhandel D'HUY
heeft iet voor U.
s
van alle kanten motorsloepen te hulp,
om de manschappen, die zich nog in
het schip bevonden, te redden.
Heel den dag stonden honderden belang
stellenden aan de buitenhaven het red
dingswerk gade te slaan. Het scheepvaart
verkeer lag stil op de reeüe lag een 12-
tal schepen te wachten, doch de blauwe
vlag, ten teeken, dat de haven-ingang ver
sperd was, bleef aan het hoofd waaien.
NACHT IN NIEUWEDIEP.
De vuurtorenlichten zijn gedoofd, en ner
gens ziet men de nachtpitten van de ba
kens. Aan de haven is het nog druk. Van
boven den kruiser „Sumatra" die als een
staalgrauwe massa voor de commande-
mentsgebouwen ligt, beschijnen de zoeklich
ten de O 11, die nog even met den achter
steven boven water uitsteekt. Motorbooten
varen af en aan. Het is één uur en met
koortsachtige haast is men nog aan het
werk om lucht in het schip te pompen.
Het was een trieste dag voor Den Hel
der. Met pijnigende spanning heeft men
den geheelen dag van de kade af de stoere
werkers gadgegeslagen, die zwoegden om
hun makkers aan den dood te ontrukken.
De bokken aangekomen.
Vannacht om kwart over een is de eer
ste bok met een hefvermogen van 50 ton
in de Buitenhaven van Den Helder aange
komen.
Woensdagmiddag om twaalf uur was het
gevaarte uit Amsterdam vertrokken. Ge
trokken door sleepbooten werd in snel
tempo de reis door het Noord-Hollandsch
Kanaal gemaakt. Overal waren de brug
gen reeds open slechts voor de spoorbrug
heeft men even moeten wachten.
In den loop van den nacht kwamen de
beide andere bakken van 60 en 70 ton
hefvermogen aan, en vanmorgen om vijf
uur zjjn de drie bokken met het lichten
begonnen.
Ooggetuigen vertellen.
De snelle reactie van alle instanties is
oorzaak geweest, dat het schip niet met
alle opvarenden is vergaan. De chef van
de machinekamer, de officier van den M.S.
D. tweede klasse W. D. J. Gestel, die op de
brug stond, begaf zich direct naar beneden.
Toen hem later gevraagd werd waarom hij
niet overboord was gesprongen, zoo vertelt
het Vad., zooals de andere leden van de be
manning deden die bovendekt waren, was
zijn rustige antwoord „Mijn taak was
beneden".
Toen de chef beneden was, sloot de com
mandant den commandotoren. Daarna
sprong ook hij te water en zwom naar den
wal. Het schip zonk in minder dan geen
tijd.
De O 11 was getroffen in het tweede
compartiment, het zgn. batterjjpcomarti-
ment, dat tevens dient als logies voor de
officieren. Aan dit verblijf grenst het hokje
voor den telegrafist, zoodat men begreep,
dat deze verdronken zou zijn. Vóór com
partiment 2 is de boegbuiskamer en hier
waren de twee andere opvarenden, die niet
te redden waren, in de eerste plaats omdat
dit deel van het schip niet te bereiken was
De duikboot tydens een harer reizen.
Een duiker van de marine maakt zich ge
reed, een onderzoek in te stellen naar de
positie van de gezonken onderzeeboot.
door het volloopen van het tweede compar
timent, in de tweede plaats, omdat men
hier geen noodluik had, waardoor men zou
kunnen ontsnappen.
De ontstelde toeschouwers op den wal
het bericht van het ongeluk ging als
een loopend vuurtje door de marinestad
zagen al spoedig, dat de menschen daar
beneden maatregelen namen om aan den
verdrinkings- of verstikkingsdood te ont
snappen. Op den bodem van de zee werd
niet alleen beraadslaagd, maar ook ge
werkt.
Maatregelen aan boord
In volkomen rust overlegden de waarne
mend commandant, de luitenant ter zee 2e
klasse F. Steinmetz en shef machinekamer,
wat hun te doen stond. Met verschillende
opvarenden bevonden zij zich in het zgn
centrale station, het hart van het schip,
/an waaruit alles geregeld wordt. Men
Jocht eerst verbinding met de opvarenden
in de andere compartimenten. Nadat men
er zich rekenschap van had gegeven dal
alleen het voorschip getroffen was, belde
de commandant naar de opvarenden in het
achterste compartiment en zeide, dat men
de deuren kon openen en naar het centrale
station kon komen.
Hieraan werd gevolg gegeven. Men pro
beerde toen met de boegbuiskamer in ver
binding te komen, en hoewel men aanvan
kelijk meende teekenen van leven te hoo-
ren, kon men daarna geen contact meer
krijgen.
Toen de eerste officier met den chef van
de machinekamer en een kleine twintig an
dere opvarenden in het centrale station
bijeen waren, nam de heer Steinmetz de
leiding. Alle zware kleeren werden uitge
trokken schoenen werden eveneens uitge
daan en zwemvesten aangetrokken, zoodat
men zich zoo gemakkelijk mogelijk in het
water zou kunnen bewegen als men door
een noodluik naar buiten zou moeten. De
Drage-apparaten werden aangedaan, waar
door men zich van toevoer van zuivere
lucht verzekerde en toen begon men met de
maatregelen het schip zoo mogelijk naar
boven te krjjgen. Men blies daarvoor de
reserve-olietank leeg en men voelde hoe
het achterschip naar boven kwam. Een
geluk mag het heeten, dat het schip in be
trekkelijk ondiep water lag, terwijl de
commandant naai" alle waarschijnlijkheid
op het oogenblik van de aanvaring zijn
schip nog den wal had ingestuurd, waar
door het in zoo weinig mogelijk water
kwam te liggen.
Aan de oppervlakte.
Het roer stond nl. naar stuurboord. Het
schip kwam zoover boven, dat de com
mandotoren 5 cM. misschien nog min
der, boven water uitstak. Dit was een
groot geluk, want nu kon men de men
schen via den toren naar buiten brengen.
Een officier van de marine-reserve
sprong van een sloep over op de O 11,
BOEKENWEEK
van 2 tot en mei 9 Maart.
Nog enkele dagen en de boekenweek is»
weer voorbijHeeft U het mooie geschenk
reeds in Uw bezit? Nog nietKoopt U
dan een boek van 2.50 en het Ihordt Uw
eigendom! U weet: „Een goed boek is een
goede vriend Te kust en te keur bij
Paul Krugerstraat 41 Tel. 573.
¥cl»eurlcn*ssetl
van
len
Vveuig hoop op redding uer 3 vermis
ten van de O 11. (Pag. 1, eerste blad)
B\j de Finsche Golf wordt nog steeds
verwoed gestreden.
(Pag. 2, eerste blad)
De Vierdaagsche gaat dit jaar ver
moedelijk niet door.
(Pag. 1, eerste blad)
Nieuwe slachtoffers van den oorlog ter
(Pag. 2, eerste blad)
zie VERDEK EVEN! HEEL
LAATSTE BERICHTEN.