Breskensche Courant Utrecht rkaartje DE ONDERGANG VAN DE 0.11 Weinig hoop op redding van de drie vermisten EERSTE BLAD m SIEF delburgsche v. Stoomvaart Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de Plicht l \iirdaagsche gaat niet door. Moedig optreden van eersten officier en chef machinekamer Boekhandel D. GOETHEER, «I ■KMI JtsnaiwtauiufejS Vrijdag 8 Maart rek Vlissingen 6.57 g uit Utrecht 18.30 n en terug 3e kUsse i inbegrip van Jaar* skaart) I 3 75. aartverkoop aan et station. «aartverkoop zal en op 7 Maart 18 ol zoovee' vroeger de kaarten zijn uit verkochte Idige bruik loket w. BANKBILJET van ing Koudek. weg— 'egen belooning te len Bureau „Vliss. uw. Denkt om de „Tovido" 9 Maart )opk. a 1 0.30 bij )GEL, Nieuwstr. 66, f 0.50. Het Bestuur. jd voor Levertraan. e Stoomlevertraan, ;ma en Valkenburg, ie bekende merken den ouden prijs in Betje Woiffplein, d. BOOGAART, Drogist A.N.D.B. 'IELEN van A tot Uleenverkoop JAN pisstraat 115. |den denkt om de ie film op Donder- 'erkrijgbaar aan de ;en a 10 cent. |art BotterdamMid* omgekeerd. klasse 2.25 e i 3.50 i Enkele J t.35 Retour 2e het vervoer van zeer biligk. Rotterdam: Erven [ïgvliet 86, Tel. 2272? BUYTENHE& Belet 6521 3ANUUKS, Tel 153. TE."BUUT.Tel 382. ret our bil jet ten eperkt. WJissingsclie Cow?ant 78ste jAARGANG NUMMER 57 DONDERDAG 7 MAART 1940 f"N \Oonnementsprys:H ct. pei week oi 6.20 pe «wartaal Franco pei post 2.5U Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op net postkantoor zgner gemeente .5 Ad verten tieprys: Van 1 -5 regels t 1.25. iedere P cegei meer 25 een. abonnement speciale i prijs Kleine advertenties van t -5 regelt 50 cent. iedere regel meer 10 cent imax li egels» Derde plaatsing gratis V'»uuithctaiing Uitgave: firrna t VAN i»t vEi.Or- li., tfureau* vVelstr. 58-60. lel. 10 (2 Ujnen). Giro No. 66287 Eigen .tantoren te: Bresuens. Dorpsstraat. Tel.21 Oost. -ati «Vest-Souburg. Kanaalstraat 15. Tel H? V» aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de vereeniging „de nederlandsche pagbladpers' kort commentaar. De ramp met de O. 11 is geen ge beurtenis om verheugd over te rijn Naar alle waarschijnlijkheid hebben drie menschen het leven gelaten en al komt nog roo onomstootelijk vast te staan door wiens schuld dit ongeluk werd veroorzaakt, daarmede krijgen de nabestaanden der omgekomenen hun gelieven niet terug. Toch is er bij al dit droeve, iets dat blij stemtde vanzelfsprekende, rustige plichtsbetrachting van allen die aan boord van het verongelukte vaartuig waren. Stel U voor: U is op den commando- toren van een onderzeeboot. Het schip wordt aangevaren, maakt water, zinkt onder Uw voeten weg. Wat is de eer ste gedachte t „Hoe red ik mij?" De meesten onzer zouden waar schijnlijk zonder meer te water zijn ge sprongen om naar den veiligen wal te kunnen zwemmen. Maar de eerste officier en de chef van de machine-kamer, die eveneens op den toren stonden en dus gemakkelijk over boord hadden kunnen springen, gingen naar beneden het zinkende schip in. En luttele momenten later sloot het luik zich boven hetgeen een drijvend graf dreigde te worden Toen later werd gevraagd, waarom zij zich niet in veiligheid hadden ge bracht, luidde het simpele antwoord „Mijn taak was beneden". Wat is dat prachtig en grootsch in al zijn eenvoud. Tegenwoordig weten de menschen niet, hoe hard ze wel moe ten schreeuwen om toch maar aandacht te trekken. Wij werken met de ellebo gen om een goede „baan" te veroveren, trekken ons niets van den medemensch aan, begaan dagelijks het grofste on rechtEn dan lezen wij van een mensch die terug gaat, Ifet gevaar tege moet. Eenvoudig omdat dit zijn taak Als wij allen zóó tegenover onze da- gelijksche plichten stonden, zou de we reld er anders uit zien. Onze taak doen. Meer niet. Maar ook niet minder. De opgave is eenvoudig. De resulta ten zullen geweldig zijn, wanneer ieder onzer op de^ plaats waar hij gesteld is, doet wat de plicht eischt. Zonder om- baal van woorden zonder rondzien of het wel de noodige aandacht trekt zonder zich af te vragen „hoe kom ik er straks zelf af?" Doen. Eenvoudig doen. Die simpele daad kan de wereld ver anderen. Voor de Aanneming een Kerkboekje of religieus Boek van Boekhandel D'HUY. Badhuisstraat 15 Tel. 3^8 mobilisatie als spelbreekster. Had het verleden jaar al heel wat voeten m de aarde eer met zekerheid kon worden gezegd ,dat de vierdaagsche afstandmar- schen toch zouden doorgaan, dit jaar is "et geheel mis en thans reeds kan worden Sezegd, dat Nijmegen in den aanstaanden zomer de duizenden tippelaars niet vier ochtenden achtereen zal zien uitzwermen. Dit jaar gaat de vierdaagsche, volgens de Msb., niet door De organisatoren hebben nog op alle lijzen getracht een oplossing te vinden toaar tenslotte moesten zij tot de con clusie komen, dat de mobilisatie zóó vele Bezwaren met zich brengt, dat zij boven vermeld besluit moesten nemen. De voornaamste moeilijkheden bracht wel verzorging en legering van het groote aantal deelnemers met zich mede. Te meer daar men ditmaal geen medewerking zou «urmen verkregen van de Koloniale Re- erve, welke elk jaar met een honderd man den deelnemers ten dienste staat. De jonge en oude lui, voor wie het lang- amerhand een traditie was geworden mee e doen aan deze marschen, zullen met be- hart deze tijding vernemen. Er is Qnter, 2oo verzekerde men ons, niets aan *e doen. De „O 11", die gisteren door een sleepboot werd geramd en onmiddellijk zonk, ligt thans in de haven van den Helder met het achterschip bo ven water en het voor schip diep. in de modder. Men poogt nu het voor schip los te maken, maar dit wordt e8n zeer moei- Ijjk werk. Vermoedelijk zijn drie menschenlevens te betreuren. Den geheelen nacht door is met man en macht gewerkt om den voorsteven van de in den haveningang te Den Helder gezonken onderzeeboot O. 11 boven water te krijgen. Voor de drie slachtoffers van hun plicht, die in den kleinen voorboeg zijn ingekerlterd, vreest men inmiddels het ergste. Toen de deuren sloten, was het comparti ment nog kurkdroog, maar de mannen die met reddingwerk bezig zijn, meen den vannacht aanwijzingen te hebben gekregen, dat door de ventiiatiebuizen water zou zijn binnengedrongen. Is deze veronderstelling juist, dan zou men de hoop op redding moeten opge ven. Gistermiddag werden nog klopsig nalen gehoord, maar de mannen, die tegen middernacht de takels rond het schip hadden getrokken, hoorden niets anders meer dan het klotsen van de golven.... DE NAMEN DER VERMISTEN zijn de sergeant-torpedomaker G. L. Logmans, in 1906 te Haarlem geboren en gehuwd, de sergeant-telegrafist F. W. J. Steenvoort, in 1905 te Beeck in Duitschland geboren, eveneens gehuwd en de koksmaat O. E. B. E. L. E. Postma, in 1918 te Buitenpost ge boren en ongehuwd. Allen zijn uit Den Hel der afkomstig. Heldhaftig was het optreden van den commandant van het schip. In den toren, die vol water stond, heeft hij met gewel dige krachtsinspanning de deuren gesloten, die voor de drie mannen de redding kon den zijn. Tot den hals in het koude water staande heeft hij gedaan ,wat hij kon en tot het laatste moment was hij op zijn post om het leven van zijn mannen te red den. WAT MEN VAN DEN WAL ZAG. Wij hadden in den loop van den dag een onderhoud met een ooggetuige van de aanvaring van de O 11 met de sleepboot „Amsterdam". Hij zag, hoe de O 11 door de „Amsterdam" aan bakboord werd aan gevaren en direct begon te zinken. Het eerste wat de bemanning aan dek deed, was het sluiten van de toegangen tot de boot. Daarna bleven de mannén aan boord staan, tot het water tot hun hoofd genaderd was. Toen moesten z(j zich te water begeven en zwommen zij naar sloe pen of walkant. In enkele minuten tpds was de onderzeeëer, na eenigen tijd naar rechts en links gewankeld te hebben, ge zonken. De commandant, de luitenant ter zee Goossens, die zich tydens de aanvaring op den commandotoren bevond, was de laatste, die in het water terecht kwam. Luchtbellen aan de oppervlakte duid den de plaats aan, waar de O 11 moest liggen. Na een kwartier van angstige spanning werd de periscoop aan de op pervlakte zichtbaar, ongeveer een me ter van dit instrument en het bovenste randje van den toren kwam boven wa ter, doch direct zonk de periscoop weer in de diepte. Velen aan den kant ga ven toen de hoop op redding op. Tot aller vreugde echter verhief na circa vyf minuten de boot zich tot over de helft boven water en nu schoten direct Boekenweek tot 9 Maart! Nu koope ieder een Boek. Badhuisstraat 15 Boekhandel D'HUY heeft iet voor U. s van alle kanten motorsloepen te hulp, om de manschappen, die zich nog in het schip bevonden, te redden. Heel den dag stonden honderden belang stellenden aan de buitenhaven het red dingswerk gade te slaan. Het scheepvaart verkeer lag stil op de reeüe lag een 12- tal schepen te wachten, doch de blauwe vlag, ten teeken, dat de haven-ingang ver sperd was, bleef aan het hoofd waaien. NACHT IN NIEUWEDIEP. De vuurtorenlichten zijn gedoofd, en ner gens ziet men de nachtpitten van de ba kens. Aan de haven is het nog druk. Van boven den kruiser „Sumatra" die als een staalgrauwe massa voor de commande- mentsgebouwen ligt, beschijnen de zoeklich ten de O 11, die nog even met den achter steven boven water uitsteekt. Motorbooten varen af en aan. Het is één uur en met koortsachtige haast is men nog aan het werk om lucht in het schip te pompen. Het was een trieste dag voor Den Hel der. Met pijnigende spanning heeft men den geheelen dag van de kade af de stoere werkers gadgegeslagen, die zwoegden om hun makkers aan den dood te ontrukken. De bokken aangekomen. Vannacht om kwart over een is de eer ste bok met een hefvermogen van 50 ton in de Buitenhaven van Den Helder aange komen. Woensdagmiddag om twaalf uur was het gevaarte uit Amsterdam vertrokken. Ge trokken door sleepbooten werd in snel tempo de reis door het Noord-Hollandsch Kanaal gemaakt. Overal waren de brug gen reeds open slechts voor de spoorbrug heeft men even moeten wachten. In den loop van den nacht kwamen de beide andere bakken van 60 en 70 ton hefvermogen aan, en vanmorgen om vijf uur zjjn de drie bokken met het lichten begonnen. Ooggetuigen vertellen. De snelle reactie van alle instanties is oorzaak geweest, dat het schip niet met alle opvarenden is vergaan. De chef van de machinekamer, de officier van den M.S. D. tweede klasse W. D. J. Gestel, die op de brug stond, begaf zich direct naar beneden. Toen hem later gevraagd werd waarom hij niet overboord was gesprongen, zoo vertelt het Vad., zooals de andere leden van de be manning deden die bovendekt waren, was zijn rustige antwoord „Mijn taak was beneden". Toen de chef beneden was, sloot de com mandant den commandotoren. Daarna sprong ook hij te water en zwom naar den wal. Het schip zonk in minder dan geen tijd. De O 11 was getroffen in het tweede compartiment, het zgn. batterjjpcomarti- ment, dat tevens dient als logies voor de officieren. Aan dit verblijf grenst het hokje voor den telegrafist, zoodat men begreep, dat deze verdronken zou zijn. Vóór com partiment 2 is de boegbuiskamer en hier waren de twee andere opvarenden, die niet te redden waren, in de eerste plaats omdat dit deel van het schip niet te bereiken was De duikboot tydens een harer reizen. Een duiker van de marine maakt zich ge reed, een onderzoek in te stellen naar de positie van de gezonken onderzeeboot. door het volloopen van het tweede compar timent, in de tweede plaats, omdat men hier geen noodluik had, waardoor men zou kunnen ontsnappen. De ontstelde toeschouwers op den wal het bericht van het ongeluk ging als een loopend vuurtje door de marinestad zagen al spoedig, dat de menschen daar beneden maatregelen namen om aan den verdrinkings- of verstikkingsdood te ont snappen. Op den bodem van de zee werd niet alleen beraadslaagd, maar ook ge werkt. Maatregelen aan boord In volkomen rust overlegden de waarne mend commandant, de luitenant ter zee 2e klasse F. Steinmetz en shef machinekamer, wat hun te doen stond. Met verschillende opvarenden bevonden zij zich in het zgn centrale station, het hart van het schip, /an waaruit alles geregeld wordt. Men Jocht eerst verbinding met de opvarenden in de andere compartimenten. Nadat men er zich rekenschap van had gegeven dal alleen het voorschip getroffen was, belde de commandant naar de opvarenden in het achterste compartiment en zeide, dat men de deuren kon openen en naar het centrale station kon komen. Hieraan werd gevolg gegeven. Men pro beerde toen met de boegbuiskamer in ver binding te komen, en hoewel men aanvan kelijk meende teekenen van leven te hoo- ren, kon men daarna geen contact meer krijgen. Toen de eerste officier met den chef van de machinekamer en een kleine twintig an dere opvarenden in het centrale station bijeen waren, nam de heer Steinmetz de leiding. Alle zware kleeren werden uitge trokken schoenen werden eveneens uitge daan en zwemvesten aangetrokken, zoodat men zich zoo gemakkelijk mogelijk in het water zou kunnen bewegen als men door een noodluik naar buiten zou moeten. De Drage-apparaten werden aangedaan, waar door men zich van toevoer van zuivere lucht verzekerde en toen begon men met de maatregelen het schip zoo mogelijk naar boven te krjjgen. Men blies daarvoor de reserve-olietank leeg en men voelde hoe het achterschip naar boven kwam. Een geluk mag het heeten, dat het schip in be trekkelijk ondiep water lag, terwijl de commandant naai" alle waarschijnlijkheid op het oogenblik van de aanvaring zijn schip nog den wal had ingestuurd, waar door het in zoo weinig mogelijk water kwam te liggen. Aan de oppervlakte. Het roer stond nl. naar stuurboord. Het schip kwam zoover boven, dat de com mandotoren 5 cM. misschien nog min der, boven water uitstak. Dit was een groot geluk, want nu kon men de men schen via den toren naar buiten brengen. Een officier van de marine-reserve sprong van een sloep over op de O 11, BOEKENWEEK van 2 tot en mei 9 Maart. Nog enkele dagen en de boekenweek is» weer voorbijHeeft U het mooie geschenk reeds in Uw bezit? Nog nietKoopt U dan een boek van 2.50 en het Ihordt Uw eigendom! U weet: „Een goed boek is een goede vriend Te kust en te keur bij Paul Krugerstraat 41 Tel. 573. ¥cl»eurlcn*ssetl van len Vveuig hoop op redding uer 3 vermis ten van de O 11. (Pag. 1, eerste blad) B\j de Finsche Golf wordt nog steeds verwoed gestreden. (Pag. 2, eerste blad) De Vierdaagsche gaat dit jaar ver moedelijk niet door. (Pag. 1, eerste blad) Nieuwe slachtoffers van den oorlog ter (Pag. 2, eerste blad) zie VERDEK EVEN! HEEL LAATSTE BERICHTEN.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1