Breskensche Courant NEDERLANDSCHE ONDERZEEBOOT DOOR MARINE-SLEEPBOOT GERAMD- EERSTE BLAD r Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de De Finsche worsteling. Tijdens opnamen voor de film Ergens in Nederland". Onzekerheid over het lot van drie leden der bemanning. Sumner Welles vandaag naar Parijs. Groote bedrijvigheid aan het Duitsche front. VIIPURI NOG IN FINSCHE HANDEN. VJissf ngsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 5e WOENSDAG 6 MAAR I 1940 f vDoniiementsprus: U ct pet weeK oi <5.20 pt j «wartaal Franco pei post t 2 .50 Afzonder lijkt r nummers 5 ct Vooi net ouiteniand neme men eer abonnement op net postkantooi zijnei gemeente Ad verten tleprysVan 1 -6 regels t 1 25. iedere regel meer 25 een* Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1-6 regels 50 cent, iedere regel meei lü cent (max It -•egelsi Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave; firma t V AA lit V bti't li.,iiuream ♦Valstr. 58 6(1. lel. 10 (2 lijnen). Utro No. 66281 Eigen xantoren te:Breskens. Dorpsstraat. Tel. 21 lost- «n «Vest-Souburg, Kanaalstraat 45. Te! Sf AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' kort commentaar. De berichten uit Finland zijn de laatste dagen tegenstrijdig. Spreekt het eene bericht van een wanhopige situa tie, een dag later (gisteren) kon wor den gemeld, dat weer wat meer hoop bestond. De iets gunstiger vooruitzich ten zijn voornamelijk gebaseerd op de verwachting, dat binnen afzienbaren tijd de dooi zal invallen. Tot dat mo ment worden de Finnen namelijk voort durend bedreigd door de mogelijkheid dat de Russen over het ijs van de Golf van Viipuri naar het Finsche „vaste land" oversteken. Ook op verschillen de andere fronten (men zie de kaart die vandaag in ons blad is afgedrukt) dreigt een dergelijk gevaar. De Finnen hebben te weinig menschen om op den duur al die bevroren meren afdoend te bewaken. Treedt de dooi in, dan wor den die meren hindernissen, waarvan een betrekkelijk gering aantal welbe- wapende vastberaden mannen de over schrijding kan verhinderen. In afwachting van den dooi (om streeks April) breken de Finnen door beschieting en luchtbombardementen zelf het ijs. Er is hun natuurlijk alles aan gelegen, de Russen zóó lang op te houden' tot de dooi een nieuwe bond genoot voor de Finsche strijders wordt. Anderzijds zijn de Russen verstandig genoeg om te begrijpen, dat dit in hun nadeel zou zijn, zoodat zij er alles op zetten, thans verder te rukken. Van daar de verwoede gevechten van de laatste dagen en de (tot dusver mis lukte) pogingen, over het ijs van de Golf van Viipuri naar het Finsche vasteland op te rukken. De Russen zouden op deze manier bovendien het leger op de landengte kunnen afsnijden van het hart van Finland dit zou het begin van het einde beteekenen. Ook om diè reden houden de Finnen hun tegenstanders zoo lang mogelijk op. De tijd moet hun bondgenoot worden. Intusschen hebben de Finnen aan tijd en dooi in de naaste toekomst niet genoeg. Wij schreven reeds eerder, dat Finland getrainde troepen noodig heeft. Dit gaat hoe langer hoe sterker klemmen. Want wat de Finsche leger macht tot dusver heeft gepresteerd, grenst aan het bovenmenschelijke. De Russen blijven in massa's onafgebroken aanvallen. Van regelmatige rust voor de Finsche strijders is dus geen sprake en dit moet op den duur tot een ramp lei den... tenzij buitenlandsche hulp wordt verleend. Wij schreven echter vorige week reeds, tot welke internationale verwikkelingen en uitbreiding van het officiëele oorlogstooneel dit aanleiding kan (en vermoedelijk zal) geven. De Russen bombardeeren bij hun pogingen om over het ijs op te rukken, de in Finsche handen zijnde eilanden en kustplaatsen. Hierbij komt evenwel veel vuur op het ijs terecht en ook de Finnen zorgen daar voor, zooals hier boven reeds werd opgemerkt. Deze aanvallen beteekenen voor de Russen dus een tweesnijdend zwaard. Want zij helpen deels zelf mee aan de ver nietiging van den toegangsweg over het ijs, dien zij voor het slagen van hun aanvallen noodig hebben. Intusschen blijft de toestand voor de Finnen zeer ernstig. En wij verwachten, dat Viipuri wel spoedig in Russische handen zal zijn. Bijzonder tragisch doet het bericht aan, dat zooveel volmaakt onschuldige Finsche kinderen in grooten getale sterven. Zij hebben de bedreigde woon plaatsen moeten verlaten. 45 is, zooals wij gisteren publiceerden, ziek 11 is reeds gestorven Is het niet vreeselijk, dat de stumperds dit lot oioeten ondergaan Hun eenige „mis daad" is, dat zij ouders hebben die niet Miloos kunnen toezien dat een vreem de mogendheid hun land overweldigt. a Het Europa van vandaag is wel een fraai voorbeeld voor de gekleurde vol keren, waar wij in matelooze zelfver heffing wel eens op plegen neer te 2>en Deze hebben dikwijls meer aan- 9eboren beschaving dan in het innerlijk verscheurde Westen, met zijn klater goud en holle phrasen, wordt aange troffen 1 Vanmorgen om twaalf minuten over tien werd een Nederland- sche onderzeeboot, die de haven van Den Helder uitvoer, midden voor de haven aan den kant van het fort Harssens door een sleep boot van de marine geramd. De onderzeeboot, de O. 11, werd midscheeps aangevaren en zonk binnen twee minuten. Enkele opvarenden, die zich aan dek van den onderzeeër bevon den, konden zich onmiddellijk redden door in het water te springen. Zij zijn later opgepikt en naar Den Helder gebracht. Een van hen moest in het marine-hospitaal worden opgenomen. Om half elf kwam de periscoop van den onderzeeër weer boven water, doch even later verdween hij weer. Na vijf minuten kwam de duikboot opnieuw aan de oppervlakte. Een groot gedeelte van het vaartuig kwam toen boven water. On middellijk voer een aantal sloepen en een sleepboot te hulp. Opva renden van deze booten wisten den commandotoren van de onder zeeboot te openen, en de bemanning van dit vaartuig over te nemen. Er bestaat nog onzekerheid omtrent het lot van twee leden der bemanning, die zich vermoedelijk tijdens het ongeluk in de boeg- buiskamer bevonden. Om half twaalf was men nog bezig de O. 11 naar ondiep vaarwater te sleepen, teneinde het voorste gedeelte, dat zich nu nog onder water bevindt, boven de oppervlakte te krijgen. De toedracht van het gebeurde. De aanvaring geschiedde door de marine sleepboot „Amsterdam", op het oogenblik, dat een filmoperateur van de maatschappij Cinetone op den commandotoren van de O. 11 bezig was met het maken van opna men van het uitvaren van een aantal onder zeebooten voor de film „Ergens in Neder land". De O. 9 was reeds het zeegat uit. De filmoperateur sprong na de aanvaring over boord en wist zwemmende den kant te be reiken. Enkele films zijn verloren gegaan. Onmiddellijk was de O. 11 door motor sloepen omringd. Door alle tanks leeg te blazen vermoedelijk ook olietanks, want spoedig dreef een zwarte oliemassa op de golven kwam de onderzeeër weer gedeel telijk boven water. De veertien manschap pen, die zich op het oogenblik van de aan varing op het dek bevonden, waren te water gesprongen en inmiddels door de sloepen aan boord genomen. Tevergeefs trachtte men van den kant af met een tros de half onder water liggende ondèrzeeër naar den kant te sleepen. Terwijl de boot dwars voor den haveningang lag, met den boeg in den bodem en den achtersteven omhoog, zoodat de commandotoren nog boven het water uitstak, werd de bemanning, die zich nog in het binnenste van de boot bevond, via den toren van boord gehaald en met sloepen naar den wal vervoerd, waar ziekenauto's gereed stonden om hen naar het marine hospitaal te vervoeren. De geredden werden door familieleden en vrienden met hun be houd geluk gewenscht. De commandant der marine, schout bij nacht H. Jolles en kapitein ter zee J. G. van den Berg, chef van den staf der zeemacht in de stelling van Den Helder, begaven zich in een van de sloepen om het reddingswerk van nabg gade te slaan en de leiding daar van op zich te nemen. Enkele manschappen, die zwemmende het fort Harssens hadden weten te bereiken, zijn later, in dekens ge wikkeld, per motorboot naar het hospitaal gebracht. Toen alle manschappen, voor zoover zij bereikbaar waren, van de onderzeeër waren gered, werd de O. 11 door een marinesleepboot omgetrokken, zoodat het vaartuig niet meer dwars voor de haven lag, doch recht voor de haven. Met alle hulp, die aanwezig was de sleepbooten „Amsterdam" en de „Hec tor", de reddingboot „Dorus Kijkers" en enkele marinesleepbooten probeerde men vanmiddag de O. 11 naar ondiep water te sleepen, teneinde den voorste ven boven water te krijgen en zich ze kerheid te verschaffen, omtrent het lot van de twee opvarenden, die zich nog steeds in een der boegcompartimenten bevinden. Het ziet er echter niet naar uit, dat men iiierin zal slagen. Het schynt, dat de O. 11 dieper in den mod der wegzakt. Nog een derde vermiste. Naar wij hedenmiddag vernamen, bevindt zich nog een derde vermiste in de O 11, omtrent wiens toestand men nog in het onzekere verkeert. Men is er tot dusverre nog niet in geslaagd de O. 11 van zijn plaats te sleepen. Een drjjvende bok van de ma rinewerf is ter plaatse gearriveerd en men zal nu trachten den voorsteven te lichten. Keddlngsmateriaai naar Den Helder. Vanmiddag omstreeks één uur zgn uit de hoofdstad drie sleepbooten vertrokken van de reederU Goedkoop, met drie bokken, t.w. een 75-tons bok van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, een 50-tons bok van de reederij Verschure en een 50-tons bok van de reederij Goedkoop, met welke bok ken getracht zal worden de O. 11 te lichten. Ook het motorbergingsvaartuig van de reederij Goedkoop, „Hulp in nood", aan boord van welk schip zich duikersmateriaal bevindt, is naar de plaats van het onheil vertrokken. De schepen zullen waarschijn lijk in de vroege morgenuren van Donder dag in Den Helder aankomen en met hun werk kunnen aanvangen. Geen Zeeuwen bij de vermisten. Wij hebben getracht ons op de hoogte te stellen van de identiteit der drie vermoede lijk omgekomen personen. Wrj zgn hierin niet geslaagd, doch hebben wel de zekerheid kunnen verkrijgen dat zich hieronder geen Zeeuwen bevinden. De O. 11 werd in 1922 te Rotterdam op stapel gezet bij de maatschappij voor scheeps- en werktuigbouw „Fejjenoord" en werd 18 Januari 1926 voor het eerst in dienst gesteld. De lengte is 54,7 meter, de breedte 5,7 meter en de diepgang in zeewater 35 d.m. De bodem heeft twee schroeven en heeft een snelheid van 12 zeemijlen aan de opper vlakte varende en van 8 zeemijlen onder water. De bemanning bestaat uit 29 koppen, ter wijl het geschut bestaat uit een kanon van 8,8 c.m. no. 2 en een mitrailleur no. 3. De boot heeft vijf lanceerbuizen voor tor- GEEN OFF1CIEELE BERICHTEN OMTRENT RESULTAAT DER BESPREKINGEN. In de omgeving van Sumner Welles noemt men alle berichten, die omtrent de door den Amerikaanschen staatsman ge voerde besprekingen zijn gepubliceerd, „on juist en ongegrond". Sumner Welles heeft Dinsdag den ge- heelen dag in zijn hotel doorgebracht. Voor dat hij brj zijn terugkeer met Roosevelt heeft besproken, zal aan niemand iets wor den medegedeeld omtrent het resultaat van zijn reis. De Amerikaansche gezant te Bern, Harrison, is gisteravond te Lausanne aan gekomen. Sumner Welles vertrok vandaag naar Parijs, waar hij drie dagen zal blijven om vervolgens naar Londen door te reizen. De besprekingen met Hitier De diplomatieke correspondent van Reu ter in Washington seint, dat het staats- departement van het Witte Huis de streng ste geheimhouding in acht nemen ten aan zien van het bezoek van Sumner Welles aan herlijn. Officieele opvattingen over zijn besprekingen met de Duitsche leiders zijn niet te verkrijgen. Het algemeene gevoelen in welingelichte kringen is echter, dat Hit- Ier wellicht niet zoo onvermurwbaar is geweest als de Amerikaansche berichten uït Berlijn dat Zaterdag jl. meldden. Deze kringen wijzen er op, dat, wanneer Hitier bereid was om over vrede te spreken er des te meer reden zou zijn om de corres pondenten aan te moedigen dit feit te ver bloemen door hen rijkelijk te voorzien van verhalen over beweerde ontzaglijke eischen als prijs voor den vrede. Niettemin heefc men in breede kringen hier het gevoelen, dat wanneer de kansen op vrede slechts een op het millioen zijn, het een goede zaak zou zijn voor alle betrokkenen, wanneer Welles zou trachten dien „naald in den hooiberg" te vinden. Amerikaansche conferentie te Londen? Verscheidene Londensche bladen melden uit Kopenhagen, dat Sumner Welles ge durende het weekeinde wellicht te Londen een conferentie met de Amerikaansche gezanten in de Noordsche staten zal heb ben. De Kopenhaagsche coi-respondent van de „Daily Telegraph" meldt: „Ik vermeen in de meest gezaghebbende kringen, dat de Amerikaansche gezanten in de Noordsche hoofdsteden zijn uitge- noodigd Sumner Welles te Londen rapport te komen uitbrengen. Als vertegenwoor diger van Roosevelt wenscht Sumner Wel les uit d. e eerste hand inlichtingen over de Noordsche neutraliteit en de uit den Finschen oorlog voortvloeiende vraagstuk ken te ontvangen. Waarschnnlijk zullen de gezanten te Oslo, Stockhe m en Kopen hagen volledige verklaringen over deze punten afleggen." Dit nummer bestaat uit 2 bladen. §cl>curleii»ssc« wan Jen Jng De O. 11 in de haven van Den Helder na aanvaring gezonken. (Pag. 1, eerste blad) Viipuri nog in Finsche handen. Er wordt verwoed gevochten. (Pag. 1, eerste blad) Mijnontploffing te Callantsoog veroor zaakt groote schade. (Pag. 2, eerste blad) ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN AANVAL OP BRITSCHE VOORPOST. De Duitschers leggen, naar Belga uit Luxemburg meldt, groote bedrijvigheid aan den dag aan den oever van de MoezeL Er worden balken en pontonniersmateriaal aangevoerd en barakken voov de troepen en versterkingswerken gebouwd. De Luxemburgsche autoriteiten hebben langs de Duitsche en Fransche grens be- tonversperringen aangelegd. Naar een officieel communique van het "Britsche expeditieleger wordt medegedeeld, hebben de Duitschers giste-ochtend een aanval ondernomen op een Britsche voor post in de Maginotlinie en daarbij eenige gevangenen gemaakt De post werd her overd en de vijand moest zich niet achter lating van een doode terugtrekken. Twee Britsche soldaten werden gedood en een gewond. Het Fransche legerbericht van gister avond meldde: Een kalme dag aan het geheelc- front. Geen mensch blijft zon 'ei naam Geen koopman zonder faam. Zoolang zijn advei tenue Maar in de kram blij/t slaan' HEVIGE GEVECHTEN DUREN VOORT. Buitenlandsche hulp Is dringend noodig. Dinsdag hebben de Russische troepen den geheelen dag gepoogd vasten voet te krij gen op de zuidkust van Finland.De ver woede gevechten dwars over het ijs van de baai van Viipuri duurden voort. De Finsche batterijen onderhielden een vernietigend vuur. Reuter verwacht den val van Viipuri, on danks den grooten weerstand, dien de Fin nen geboden hebben, in het bijzonder door het richten van bommen en granaten op de Russen, wanneer deze over het ps trekken. Sneeuwwolken hebben gisteren de Russische luchtvaart belemmerd. De weersverandering lijkt echter nog niet voldoende te zijn om Viipuri te redden. Een gisteravond uit Helsingfors te Stock holm ontvangen bericht meldt, dat 500 Rus sen op ski's vernietigd zijn door Finsche vliegtuigen, die machinegeweervuur en bom men op hen richtten, terwijl zij trachtten over het Ijs te trekken in het noordwesten van de baai van Viipuri. Volgens Havas heeft de Sovjet-Russische luchtmacht in den loop van den dag drie Finsche ziekenhuizen, die vrij ver van het front gelegen waren, gebombardeerd. In een ziekenhuis werden tien zieken gedood, in een tweede vielen vier slachtoffers. In alle drie gevallen waren de daken der zieken huizen duidelijk met het Roodekruisteeken .gekenmerkt. Russische vliegtuigen hebben verder de plaatsjes Mikkeli, Kiopio en Lahti, die gee nerlei militaire belangen hebben, gebom bardeerd. In Lahti vielen verscheidene doo- den. Reizigers, die gisteravond te Helsingfors zijn aangekomen, vertellen, dat hun trein in het gebied van Lahti met machinegeweer vuur door Russische iaagvliegende toestel len is bestookt. De druk der Sovjet-Russische troepen op het oostelijk deel van de Mannerheimlinie in de buurt van Taipale heeft gisteren voort geduurd, doch zonder succes. In den sector Kuhmo zetten de Finnen een tegenaanval in en brachten den Russen bloedige verliezen toe. Het Russische legerbericht meldt dat de Sovjettroepen op de Karelische landengte in het gebied van de baai van Viipuri het eiland Ravansaari met de stad Ravansaari hebben bezet, evenals het eiland Suonion- saari, de stad Neetela ten noordoosten van Viipuri en 1 K.M. ten oosten van het station Karisalmi aari de spoorlijn Viipuri-SerdoboL 21 Finsche vliegtuigen zouden in luchtge vechten zijn neergehaald. Wat Finland noodig heeft. Terwijl de kwestie van hulp aan Finland meer dan ooit de aandacht der Engelsche openbare meening vasthoudt, worden in Finsche kringen te Londen de volgende ver duidelijkingen gegeven Finland heeft in de eerste plaats jacht en bombardementsvliegtuigen met grooten actieradius noodig. Het ligt voor de hand, dat een zoodanige uitbreiding van de Fin sche luchtstrijdkrachten versterkingen met buitenlandsche vliegers noodig zou maken. Aan den anderen kant heeft het Finsche leger gebrek aan artilleriemateriaal. In het bijzonder heeft het dringend antitankkanons noodig. Voorts begint Finland, ondanks de hulp van de Zweedsche industrie, zijn muni- tievoorraad te zien verminderen. Tenslotte zijn de Finsche kringen in Lon den van meening, dat de troepen van maar schalk Mannerheim, die aan een verschrik kelijke beproeving worden onderworpen, ge leidelijk zouden moeten worden afgelost. Aflossing is slechts mogelijk, wanneer van buiten bij tienduizenden manschappen ko men ter versterking van de Finsche troe penmacht. De nationale industrie, behalve misschien op specialistisch gebied, maakt daarentegen geen scherpe crisis door. Het probleem van steenkoolschaarschte doet zich practisch niet voor in een land, waar overvloedig hout is. Wat de kwestie der provinandee- ring betreft heeft Finland altijd vrijwel ge heel in zijn binnenlandsche behoeften voor zien met landbouwproducten en vleesch.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1