HUD Breskensche Courant Hoe de Poolsche onderzeeboot „OrzdT ontsnapte* io Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de r Onze millionnairs. Turkije opnieuw door aardschok geteisterd. Motortankscïip „Den Haag" na explosie vergaan. Vreemde vliegtuigen boven ons land. De treiler „Petten" door een ontploffing getroffen. Wijdvertakte spionnageaffaire. EERSTE BLAD Herhaaldelijk aan den grond geloopen. IIIOIIII#llll#llll Villers-orkest. öneel. Philharmo- rkest en el-koor. Zang. •kest. 456 M. )mroep-Amuse- •kest. Doimvuziek. orkest, man- rvereeniging en oonmuziek. rsoldt's orkest 3te, tusschenspel. concert, oonmuziek. enkoor. istisch pro- i. ioneel. oonmuziek. obrindt's orkest utschland- 322 M. erd program- Gramofoon- oldaten. dansorkest. isymphonie- en gramofoon- isymphonie- uit de opera und Gretel". 484 rvi. oonmuziek. Radlo-orkest. 7.35 Gramo- iziek. oldaten. :programma. orkest en het sch Russisch "oonmuziek. dan d sender, 71 M. programma en. Krüger'S overzicht. Omroep en. Hierna on cert. programma. hedenmorgen 7.20 singen ivel Itig Z. Den Helder betrokken matig Z. —0 gr. 2 gr. /an hedenavond tot 19 uur itrokken tot halfbe* n beteekenis, meest luidwestelrjke wind. Weerbericht. _ren luchtdruk, dat Dstzee was gelegen, 1-Europa verplaatst, nis toenemend. In barometerstanden De temperatuur opa en den Balkan ;gen is de luchtdruk oorwegen belangrijk wind in onze omge waaide, en wij m den e lucht komen, die erdrijven. Opmerke- 200 droog is, tenge* euwdek eerder ver aardoppervlak ver- normale aspect, dat dooi gewend zijn. is het veel minder temperatuur steeg iden. Aan de kust foorwegen verdween Groenland van 1037 een voor van lagen ïum over Centraal- ligt voor de Noor- orlijk minimum van Noordzijden niervan tische lucht naar de and verplaatste zich diepte zich tot 985 ,n de Oceaandepres- ht naar het ZuideD de temperatuur daald. JERSF.N VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 45 DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940 Abonnementsprijs: 17 ct. per week oi J 2.2U pe- kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1 -5 regels t 1.25. iedere regel meer 25 cen„. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van i5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max 10 regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma b .VAN DL VtihUL Jr., Bureaux Walstr. 58-60. Tel. 10 (2 lijnen). Giro No. 66287. Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, Tel.21 Oost- «n West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35 aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde. ingesteld door de vereêniging „de nederlandsche dagbladpers- of wel de kip en de gouden eieren. Ons land telt 816 millionnairs en onge veer 1600 personen, die voor de inkomsten belasting zijn aangeslagen naar een inko men van 100.000 en meer per jaar. Aldus uit de cijfers voor het belastingjaar 1938 1939. Tegenover dezen rijkdom staat veel ar moede. Er z\jn bijv. nog 1300 gemeenten in ons land met een gemiddeld inkomen (van de belastingplichtigen) van minder dan 1500. Als men nu bedenkt, dat in derge lijke gemeenten de meeste gezinshoofden en verzorgers niet in deze belasting zjjn aangeslagen, omdat hun verdiensten zoo gering zijn, dan kan men begrijpen, op welke bittere armoe het algemeen gemid delde inkomen in zulke gemeenten moet wijzen. Rijkdom en armoe zijn uitersten, welke elkaar dichtbij grimmig aanstaren. De verschillen zijn groot. Tegenover de 130 gemeenten met een gemiddeld inkomen van belastingplichtigen ad 1500 staan 8 gemeenten met een gemiddeld inkomen van 3500 (ook 8 gemeenten met een ge middeld vermogen van 150.000 voor de aangeslagenen in de vermogensbelasting. De fiscys heeft een nauwkeurig bijgehou den lijst van de menschen, die heel rijk zijn en hij weet dus precies, waar hij moet we zen, wanneer de volksvertegenwoordiging hem weer eens opdraagt om ten behoeve van het een of ander het „geld te (gaan) halen, waar het zit". Wat wij hiervoren tusschen aanhalings- teekens plaatsten, is een door demagogen veelvuldig herhaalde leuze. Natuurlijk ko men menschen, die bezit hebben, het eerst in aanmerking om daarvan af te staan ten behoeve van het algemeen. Belasting naar het inkomen of vermogen is ontegenzegge lijk de rechtvaardigste verdeeling van las ten, maar... Men moet het niet voorstellen, alsof de rijken ten onzent worden ontzien. De cijfers der belastingstatistiek spreken een andere taaL o a e Van alle Inkomens der belastingplichti gen tezamen wordt 72 .genoten door de menschen wier inkomen beneden 5000 per jaar blijft, maar zij dragen voor slechts 33 in de inkomstenbelasting bij. Dat bewijst dus, dat de „gewone burgerij" terdege wordt ontzien door den fiscus. Daartegenover staat, dat ongeveer 1600 menschen in ons land ieder een ton of méér inkomen hadden, doch tesamen maar 3 genoten van het totale inkomen. Evenwel betaalden ze uit die 3 niet minder dan 22 van de belastingop brengst De millionnairs of in het algemeen gesproken de menschen met de groote inkomens, zijn voor de publieke kas de kippen, die de gouden eieren leggen. Wan neer men nu él te veel den regel van „halen waar het zit" zou gaan toepassen, m.a.w. voor dezulken de belastingschroef zou gaan aandraaien, dat kapitaal vorming en behoud van kapitaal onmoge lijk werd, dan zou men zich één keer te goed kunnen doen aan de kip, maar de eieren zouden wy voortaan moeten missen. 9 Een nivelleeringsproces op groote ver mogens en- -inkomsten, door een dl te pro gressieve belastingheffing of onteigening van groot bezit, zou in ons huidig econo misch en financieel bestel de ruïne betee- kenen van de heele staatshuishouding. Wanneer we de 22 in de belastingop brengst moesten missen, welke het deel is van weinige honderden menschen, die een inkomen genieten van een ton of meer, dan zouden de lasten van allen, die een inkomen van minder dan 5000 hebben, met ongeveer 25 moeten worden ver hoogd Dan hebben wij er nog geen reke ning mee gehouden, dat het verdwijnen van bet grootkapitaal de vernietiging van vele bedrijven en bedrijfjes met zich zou mee brengen het verlies dus ook van arbeid en loonen. Misschien zal de menschheid nog wel eens komen te leven in een wereld, waarin £eld, kapitaal en bezit, geen rol spelen maar zoolang wij dien ideaalstaat nog niet binnengegaan, zal het een ramp betee- kenen voor een volk, wanneer het geen kern heeft van rijke menschen. Wanneer morgen aan den dag het bezit oer rijken onder ons allen gelijkelijk zou worden verdeeld, dan zouden wy als v° i k in één slag doodarm zijn ^worden. Md. ibruari, nam. 3 uur. ,43, Berlijn 75.53 al 31.67, Zwitser* •k 1.88%. er vielen 80 dooden. Tengevolge van een aardschok in het I sail- l^seri gelegen Turksche dorp Soy- I «li zijn, volgens Reuter, tachtig personen gedood en 22 ernstig gewond. «*t D.N.B. meldt nog, dat de aardbe- n& bijna twee uur duurde en dat vier .^rpen bijna geheel verwoest werden. Ook JV*ara en te Adana zijn lichte aard- I bokken gevoeld. DERTIEN OPVARENDEN NA 75 UUR GERED. 26 leden der bemanning worden vermist. De reedery van het motortankschip. „Den Haag" heeft gisteren van agenten te Lon den een telegram ontvangen, waarin wordt medegedeeld, dat het motortankschip „Den Haag" op 15 Februari des namiddags te 13.15 uur door een explosie midscheeps aan stuurboord is getroffen. De plaats waar het drama zich heeft afgespeeld, vermeldt het telegram niet. De bemanning ging in drie sloepen. Hiervan is één sloep, waarin 13 opvarenden, na 75 uur door een En- gelsch schip waargenomen. Dit vaartuig heeft de 13 schipbreukelingen aan boord genomen en gisteravond te Londen aan wal gezet. Het motortankschip „Den Haag" had een totale bemanning van 39 koppen. 26 opvarenden worden dus nog vermist. De namen der geredden zijn C. Wijker, kapitein S. Verbeek, eerste machinist H. G. Schimmel, assistent-machinistJ. Vermeer, magazijnmeester W. Damen, bootsmanG. Assenberg, oliemanH. Johns, bediende J. Kuiper, hofmeester A. Visser, tweede kok; N. van der Wagt, P. G. Zevenbergen en L. Bredius, matrozen en J. van der Meer, logiesjongen. DE KAPITEIN VERTELT. In een onderhoud met den Londenschen correspondent van het Vad. vertelde de kapitein van „Den Haag" o.m. het vol gende: Het was kwart over één op Donderdag van de vorige week, toen wtj zonder eenige waarschuwing plotseling een geweldigen knal hoorden. Het schip brak plotseling midden in de open zee met enorm geraas in tweeën. Tijd om S.O.S.-signalen uit te zenden was er niet. Alleen de booten bicven ons nog over. In onze begrijpelijke haast om een veilig heenkomen te zoeken vóór het snel zinken de schip in de golven was verdwenen, had den wtj geen tyd om ons in gely'ke aantal len over de drie beschikbare reddingbooten te verdeelen. De vierde boot was door de ontploffing vernietigd. Vandaar dat wij, toen wtj eenmaal van het zinkende schip los waren gekomen, ontdekten, dat de boo ten ongelijk bemand waren. Wtj besloten, dat wtj den strijd tegen het noodlot met de meeste kansen op succes konden voeren, door de booten ieder met een geltjk aantal van ons te bemannen. Wij heschen het zeil en zetten, terwijl wij met onze oogen den horizon afzochten naar rookslierten van een schip, dat ons te hulp zou kunnen komen, koers naar „nergens". Ik zeg: „nergens", omdat door de hooge deining onze boot zoo slingerde, dat de mast al spoedig bezweek en vij het zeilen verder wel konden opgeven. Onze positie begon er minder vroolijk uit te zien: het weer werd slechter en er stak een flinke wind op, die de zee zoo roerig maakte, dat er ook met de riemen geen koers meer in de boot te houden viel. Het werd een eindeloos dobberen. Het werd nacht, en kouder dan ooit, en de stemming werd er bij ons niet beter op. Wij kropen bij elkaar, om althans nog eenige warmte in onze verkleumde, door natte lijven te houden. De nacht ging voorbij en de koude, grijze dageraad brak aan, zonder dat onze vooruitzichten er be ter op waren geworden. In het midden van dien dag passeerde een visschersboot op misschien een kilometer afstand, en ver dween. Zij had ons bootje, dat slechts zoo nu en dan even door den kop van een golf zichtbaar naar boven werd genomen, niet gezien. De redding. Twee eindelooze dagen en nachten van stille ellende heeft het daarna nog geduurd voordat uit de eindelooze verlatenheid van de zee de rooksliert en daarna het silhouet van het Engelsche schip opdoemde, dat wjj ons leven lang dankbaar zullen blyven. Eerst later hebben wy begrepen hoezeer wy aan den kapitein van het Engelsche schip verplicht zyn. Wy vernamen toen, dat hjj, door zich over ons te ontfermen, de veiligheid van zyn eigen schip en de bemanning in doodeljjk gevaar bracht. De Duitsche onderzeebooten schynen er de laatsten tjjd nl. practyk van te hebben ge maakt reddingbooten met de overlevenden van een door hen tot zinken gebracht schip te volgen, totdat zy de aandacht trekken van een ander schip, dat dan eveneens aan de vennijnige torpedo's ten prooi valt. Om deze reden is de Engelsche Admi raliteit dan ook gedwongen geworden En gelsche schepen aan te raden zich niet van hun koers af te wagen, om reddingbooten met schipbreukelingen op te pikken. De kapitein van het Engelsche schip heeft zich daardoor echter niet laten weerhouden het gevaar in de oogen te zien, om zyn reddingwerk te kunnen verrichten. Niets bekend van de overige opvarenden. Van de twee overblijvende booten met hun gezamenlijke bemanning van 26 kop pen is niets bekend. Er is echter een aan wijzing, dat een van de twee booten ver gaan is. Te Devonport, aan de Zuidoostkust is n.l. een reddingboot van de „Den Haag" aan gespoeld (wij meldden zulks reeds gisteren. Red.), die mogelijkerwijs een van de twee nóg vermiste booten kan zijn. Het blijft natuurlijk ook mogelijk, dat dit de boot is, waaruit de nu reeds te Londen aangekomen schipbreukelingen gered zijn. Wat betreft de oorzaak van de ont ploffing valt voorloopig nog niets met zekerheid te zeggen. De kapitein ver telde, dat hij in den schrik van het oogenblik natuurlijk geen tijd had ge had om er over te gaan zitten naden ken of het een mijn of een torpedo is geweest. ,Wel echter meende hy met zekerheid te kunnen vaststellen, dat de ontploffing niet aan een interne oorzaak te wijten kan zyn. Verder sprak hij ook als zijn meening uit, dat het onwaarschijnlijk zou zijn, dat in de open zee, ver van de kust, waar de ramp plaats had, mijnen zouden rond drijven. regeering protesteert te berlijn. De regeeringspersdienst meldt Gelijk reeds is medegedeeld, is Dinsdag een Duitsch vliegtuig, dat boven Friesland en Groningen vloog, door een Nederland sche vliegtuigpatrouille onder vuur geno men en verjaagd en is gisternacht een vreemd vliegtuig van onbekende nationali teit boven Den Helder gesignaleerd, het welk niettegenstaande de duisternis van den grond af onder vuur is genomen. Uit later ingekomen berichten blijkt, dat Dins dag in den loop van den dag een viertal vliegtuigen van Duitsche nationaliteit op verschillende punten aan den rand van ons land, nl. bij Winterswijk, bij Sittard, bij Middelburg, bij Terschelling en een vijfde bij Zutfen zyn waargenomen. Bij Terschelling werd op het in overtre ding zijnde vliegtuig het vuur geopend. Voorts werd in den loop van gisternacht een verspreid aantal vreemde vliegtuigen gehoord, die onder dekking van de duisternis over ons land vlogen. Niettegen staande de duisternis is ook daarop op een aantal plaatsen gevuurd. Van deze vliegtuigen kon echter in die omstandig heden en in verband met de groote hoogte, waarop zij vlogen, de nationaliteit niet worden vastgesteld. Zoowel te Londen als te Berlijn worden door de regeering inlichtingen ingewonnen nopens de nationaliteit der betrokken vliegtuigen. Bovendien zal te Berlijn naar aanleiding van de bovenvermelde gevallen van neutraliteitschending door Duitsche vliegtuigen een protest worden uitge bracht. Berlyn verklaartgeen Duitsch vliegtuig boven Nederland. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt De Nederlandsche regeeringspersdienst heeft medegedeeld, dat Dinsdagmiddag bo ven Leeuwarden op Nederlandsch gebied een Duitsch vliegtuig waargenomen en door een Nederlandsche vliegtuigpatrouille achtervolgd en oeschoten is. Volgens de ter beschikking van de officieele Duitsche instanties staande berichten is bij dit voor val geen Duitsch vliegtuig betrokken. Hierbij kan worden aangeteekend zoo wordt ons van gezaghebbende Nederland sche zyde medegedeeld dat het in over treding zijnde vliegtuig ontwijfelbaar is herkend als van Duitsche nationaliteit te zijn. De kenmerken dezer nationaliteit, zoowel als het type Heinkel mk, zijn dui delijk herkend. (Red.) schep na vijf uur op sleeptouw tb zijn geweest gezonken. Volgens een nader door de reederij ontvangen bericht blijkt de treiler „Pet ten", IJm. 49, welk schip gisterochtend ten westen van de Noorsche kust door den LJmuidenschen treiler „Vikingbank" met een lek drijvende werd gevonden, door een ontploffing in de machinekamer te zijn getroffen. De „Vikingbank" heeft de uit twaalf koppen bestaande bemanning van de „Petten" van boord gehaald en vervol gens het langzaam zinkende schip op sleeptouw genomen. Na vjjf uur is de „Petten" evenwel gezonken. Het schip be vond zich toen op ongeveer 60 gr. 10 min. n.o. De „Vikingbank" wordt Vrijdag te IJmuiden verwacht. Zes personen, w.o. één vreemdeling aangehouden. Na een langdurig en uitgebreid onder zoek, dat door de Groningsche recherche werd ingesteld in samenwerking met de rijksrecherche, is een spionnagegeval, dat zyn vertakkingen in het geheele land had. ontdekt. In den nacht van Dinsdag op Woensdag jl. kon de politie overgaan tot de arresta tie van een aantal verdachten, zoowel in het oosten van de provincie Groningen als in de provincie Noord-Holland. Een zestal verdachten werd na deze gelijktijdige ar restatie gevankelijk overgebracht naar Groningen en daar in het politiebureau op gesloten. Van deze zes gearresteerden is slechts één vreemdeling. De zes verdachten zijn hedenmorgen ter beschikking van den offi cier van justitie gesteld. Onmiddellijke aanleiding tot dit ingrij pen van de politie was een poging tot ont vluchting van twee geïnterneerde buiten- landsche militairen, die in den nacht van Maandag jl. door de marechaussee op den afsluitdijk werden aangehouden. De gear resteerden waren betrokken bjj deze ont vluchtingspoging. Dit nummer bestaat uit 2 bladen fjf cl>curlcn*sscn DUW clcw d«»g| Het motortanKschip „Den Haag" na explosie vergaan; 26 leden der beman ning worden vermist. (Pag. 1, eerste blad). De Finnen krijgen veel oorlogsmateri aal. (Pag. 2, eerste blad) Protest in Berlijn wegens neutrali- teitsschending door Duitsch vliegtuig. (Pag. 1, eerste blad) Hoe de „Orzel" ontsnapte. (Pag. 1, eerste blad) Turkije is opnieuw door een aardschok geteisterd. Er zijn 80 slachtoffers. (Pag. 1, eerste blad) Wijdvertakte spionnagaffaire ontdekt. (Pag. 1, eerste blad) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. Geen kaarten aan boord. Overdag lag het schip op den zeebodem verscholen. De lezer heeft al het een en ander ge hoord van de avonturen van de in Vlissingen by „De Schelde" gebouwde Poolsche onderzeeboot „Orzel". De duikboot werd in Estland geïnterneerd, wist echter te ontsnappen en bereikte na een avontuurlijke reis Engeland, waar zy aan de Britsche vloot werd toegevoegd. Onze lezers zullen ongetwijfeld be lang stellen in het volledige rapport van dezen historischen tocht, zooals wy dat vonden in „Shipbuilding Ship ping Record" van 28 December 1939 De Poolsche onderzeeboot „Orzel" lag bij het uitbreken van den oorlog te Gdy nia. Gezien de nabijheid van Duitsche vlieg- bases, besloot de commandant op 1 Sep tember 1939 de haven te verlaten. Hij was echter ziek en behoorde eigenlijk in het hospitaal te zijn opgenomen. Gedurende 4 dagen kruiste hij onder water voor Dantzig en zag door zijn periscoop, hoe de Duitsche bommenwerpers met tusschenpoozen van 10 minuten Poolsche kustplaatsen bom bardeerden. In ondiep water werd hy ver kend en door vliegtuigen met bommen be stookt. Een cordon Duitsche duikbootjagers ver spreidde zich over de baai van Dantzig, zoodat hij besloot het ruime sop te kiezen. Inderdaad zag hij kans aan de jagers te ontsnappen. Van een zusteronderzeeboot ving hij de boodschap „Ik ben omsingeld, help mij", op. Gedurende een week zocht hij in de Oostzee naar die boot. Hij was toen echter zoo ziek, dat hij met een touw naar den commandotoren moest worden geheschen. Op den 13en dag was zijn toe stand echter zoodanig, dat de oudste of ficier besloot, hem aan land te zetten in een neutrale haven. De keus viel op Tal linn (Estland), waar de „Orzel" 15 Sep tember binnenviel. Deze haven had 2 ingangen, ieder 30 m. breed. In het midden van de haven ligt een rotsmassa schepen kunnen alleen langszij van de werf liggen. Hier trof de „Orzel' een tankboot, een Estlandsche kanonneer boot, 5 jagers en 2 onderzeebooten. Zij kregen een ligplaats tusschen de kanon neerboot en de jagers. De onderzeeboot werd gemeerd met 4 trossen aan den stei ger, één tros kwam op den jager en de voorsteven van de „Orzel" werd met een tros aan een anker in de haven bevestigd De zieke commandant werd aan wal gezet en de oudste officier, luitenant ter zee le klasse. J. Grudzinski nam het commando op zich. Het schip wordt geïnterneerd. Een Duitsch koopvaardijschip was op het punt de haven te verlaten, zoodat de Estlandsche autoriteiten geen toestemming gaven om de eerste 24 uur te vertrekken. Na afloop van deze 24 uur hoorde de wnd. commandant tot zijn groote verbazing, dat hij als belligerent te lang in een neutrale haven had gelegen en geïnterneerd zou worden. Eerewoord werd niet gevraagd, doch de Estlanders verwijderden de sluitstukken, namen alle kaarten en handvuurwapenen weg en maakten voorbereidingen tot het uit het schip hijschen van de torpedo's met een kraan. Twee wacht slieden werden met de bewaking belast; een aai. boord in de centrale en een op den steiger. Het nog in de haven aanwezige olitankschip had de Duitsche vlag geheschen de bemanning stond langs de verschansing, balde haar vuisten en schold de Rolen uit. Zondagmiddag waren 15 torpedo's uit de „Orzel" verwijderd. De wnd. oudste officier Piasecki had toen kans gezien ongemerkt de talie van de hijschkraan door te vylen, zoodat deze op een goed moment brak. Er waren toen nog 5 torpedo's aan boord. De niets vermoedende Estlanders geloof den het toen verder wel en besloten de rest van de torpedo's den volgenden dag nit te laden. Middelerwijl hield de commandant, zich onledig met het geleidelijk door hakken en zagen der trossen, totdat deze op een enkele na door waren. De officier M.S.D. Pierzchewski werd be vorderd tot officier van navigatie. Men be schikte slechts over een lijstje van vuur torens en lichtschepen van de Oostzee. Hij vervaardigde echter een noodkaartje op een vierkant stuk papier, waarop hy de benaderde positie van de lichten zette. Deze constructie moest hij echter verrich ten in de enkele oogen blikken, dat de wacht op dek klom om een sigaretje te rooken of om een praatje te maken met zijn collega op den steiger. In deze momen ten werden de ontvluchtingsplannen ge smeed. Men besloot om te middernacht de wachtslieden te overrompelen, de laatste strengen van de trossen, die de boot nog met den wal verbonden, te kappen en zoo snel mogelijk te verdwijnen. De grootste moeilijkheid was het gyroscopische com- pas, dat gedurende eenige uren moest loo- pen voordat het bruikbaar was. Teneinde het zoemen van de gyro te overstemmen, werd de snelheid van de ventilatoren ver hoogd onder het voorwendsel, dat er te wei nig versche lucht was in de boot. Vervol gens ging een ieder naar kooi. Te middernacht gingen twee stoere le den van de bemanning naar dek, zeggende, dat zij wat wilden rooken. De wachtsman op den steiger was in het gezelschap van een vriend, die met hem bleef praten. Met tusschenpoozen keerden de Polen naar het bovndek terug. De „Orzel" en de steiger er naast werden met een zoeklicht besche-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1