Breskensche Courant VAN ICHT liddelburgsche ppij v. Stoomvaart enst is tot aankondiging jang gestaakt. Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de dsaa gezctgveer der Duikbootcommandant eischte verzending van valsch telegram over botsing. Scheepspapieren werden niet ingezien. Nederland protesteert bij de Duitsche regeering. EERSTE BLAD ^cbcurle wasdag egen geen n vlugger! lOENDE :noeg voor delen zijn U weer m gewoon in de on- :ns de „2- nlederen Schoenzolen, e maten, 49, 55, 59, 69 olrubber, alle dikten, per ons, Plakrubber ns, Strooken leer 70, :t. enz. Drievoeten 89 45 ct.. Tax 10 ct., DE NT, Groenewoud 55, rdeeliger. „Maarten Luther", traat 19. Uitgeven van rnsdag van 78 uur, n 5—6 uur. Leesgeld iel en per week. Cata- ent verplicht. A.s. Za- we supplementen en :en. schoenen 75, 95 ct., 150, 165, 195 ct.. Mo- landschoenen gevoerd ipa 295, 365 ct., Leren .75 en 27.50, Lange 34.75 en 37.50, kken vanaf 1-45, Motorcaps, enz. enz. j. GOEDBLOED, 9, Tel. 634. irlef Rotterdam—Mid» g en omgekeerd. Ie klasse 2.25 j tfasse 1 3.50 Enkele 5se 1.35 Retour 2e zoor het vervoer van 5ren zeer billijk. n by r te Rotterdam: Erveo aringvliet 86, Tel. 22727 52018. Gebrs. buytenhülk, e( Telet. 3521. j. SANDERS, Tel 153. JOSTERHUDT.Tel. 282. sduur retourbiljctteu onbeperkt. Vlissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 39 DONDERDAG 15 FEBRUARI 1940 ADonnementsprys: Li ct. pet vveeK ji i c.Zli pe «wartaal. Franco per post t 25U Afzonder )yke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men eeü abonnement op het postkantoor zijner gemeente <\dvertentieprys: van 1-5 regels t 4.25. iedere regel meer 25 cent By abonnement speciale prijs Kleine advertenties van l -5 regeis 50 cent, iedere regel meer LO cent imax 10 regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: firma t VA JN Of V fei.l»*, Ji., Bureau* Walstr. 58-60, e» 10 lijnen). Giro No. 66287 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, Tel.21 Oost en West Souburg. Kanaalstraat ift. Tel 85 AANGESLOTEN BIJ HET.BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERL ANDSCHE DAGBLADPERS" Het torpedeeien van de „Butgerdijk" ^Spcaaaaimcl DcrkcBctl UITSLUITEND NEDERLANDERS EN VOOR NEDERLAND BESTEMDE LADING AAN BOORD. Het zonder eenig motief torpedeeren van neutrale schepen, wekt over heel de wereld groote verontwaardiging. In Nederland spreekt dit te sterker tot ons, nu dit lot reeds verschillende onzer trotsche koopvaardijschepen trof. De lezer weet reeds, dat de „Burgerdijk" Zaterdagavond werd getorpedeerd. De gezag voerder vertelt in onderstaand relaas zijn ervaringen waaruit blijkt, dat een piepjonge duikbootcommandant, zonder de scheepspapieren in te zien en lijn recht tegen de verklaringen van den eersten officier in, maar heeft aangenomen dat de „Burgerdijk" naar een Engelsche haven op weg was. Dit was voor hem voldoende „motief" om het Nederlandsche vaartuig, dat met uitsluitend Neder- landsche opvarenden en Nederlandsche lading op weg was naar een Neder landsche haven, in den grond te boren 1 Woensdagavond om tien uur is het s.s. „Boskoop", van de Koninklijke Nederland sche Stoomboot Maatschappij in IJmuiden aangekomen met de bemanning en de pas sagiers van de „Burgerdijk" aan boord. In den eetsalon ontmoetten wij den heer L. M. J. Scriwanek, den gezagvoerder van de getorpedeerde „Burgerdijk", die onmid dellijk bereid was het relaas van zijn bele venissen aan ons te doen. Eerst deelde de heer Scriwanek ons mede, dat de „Burgerdijk" een volko men Nederlandsch schip was, waarby geen vreemde belangen in het spel wa ren. Niét alleen behoorde het schip aan de Holland-Amerika Lijn, maar het voer 'ook zijn laatste reis uitsluitend voor rekening van deze maatschappij. De „Burgerdijk" was niet aan anderen verhuurd of door derden gecharterd. De bemanning bestond uitsluitend uit Nederlanders, in totaal 40 koppen, en de acht passagiers, die de reis van New York af meemaakten, waren eveneens allen Nederlanders. De passigiers waren de 77-jarige heer Van den Bosch, eigenaar van het kasteel de Hooge Vuursche, dat onlangs door brand verwoest is, de heer C. C. Blommers, een Nederlander die in New York woont en in "et hotelbedrijf werkzaam is,en zes ma trozen van de „Djambi", die uit Amerika toar het vaderland terugkeerden. DE LADING. De lading van de „Burgerdijk" bestond dit vierduizend ton tarwe tweeduizend ton sojaboonen, tweehonderd ton lijnkoeken. v'jfhonderd ton meel en voorts nog diverse stukgoederen. De buiklading was aan de Nederlandsche regeering geconsigneerd. De stukgoederen bestonden hoofdzakelijk uit Vlerduizend leege houten vaten, bestemd Voor een emballagefabriek in Rotterdam, J'erschillende kisten met tractors, een par- H) rubber autobanden, een hoeveelheid «orü-onderdeelen bestemd voor de Neder- addsche Fordfabrieken te Amsterdam, en *ep groote hoeveelheid kistjes flit. Alle goederen, die niet voor de Nederlandsche peering waren bestemd, waren aan Ne- erlandsche firma's geconsigneerd. De kapitein verklaarde ons uitdruk kelijk, dat alle goederen aan boord werkelijk uitsluitend bestemd waren voor Nederland en niet voor hertrans port naar andere landen. De gebeele lading is in Boston en New York inge nomen en was bestemd voor Rotter dam. De cognossementen waren op naam ge steld en luidden dus niet aan order. Trou wens sinds het uitbreken van den oorlog is dit een vaste gewoonte geworden bij de maatschappij. De kapitein meende dan ook, dat bij belligerenten geen enkelen indruk kon zijn. gevestigd, dat de goederen niet werkelijk voor Nederland bestemd waren. Ook deel de de heer Scriwanek mede, dat hrj geen waarschuwing van wien dan ook had ont vangen, dat zijnschip wel eens op grond van contrabandevervoer zou kunnen wor den aangehouden. Wat zich dan ook later op de reis voordeed is een volkomen ver rassing voor hem geweest. Op de heenreis had de „Burgerdijk" op 20 Januari zyn lading in New York gelost. Het schip vervoerde vijf millioen aan goud, benevens post. Op 22 Januari verliet het schip New York om in Boston, waar het den volgenden dag aankwam, een gedeelte van de lading voor de terugreis in te ne men, te weten het graan, de sojaboonen en de vierduizend leege vaten. Op 27 Januari verliet het schip Boston en kwam den vol genden dag in New York aan om de rest van de lading in te nemen. Op de terugreis was geen post aan boord. Wij vroegen kapitein Scriwanek ,of zich voor het vertrek uit New York nog iets voorgedaan had, wat belangrijk is om te vermelden. Hij antwoordde ons, dat hij op den laatsten dag vóór zijn vertrek uit New York naar den Britschen consul was ge gaan om de laatste gegevens te verkrijgen voor de route in het Kanaal, hetgeen in verband met het mijnengevaar gebruike lijk is. De Engelsche consuls nl. zijn in het be zit van de laatste gegevens omtrent mijnen velden en andere gevaarlijke versperrin gen, die door de Engelschen gelegd zijn, welke gegevens vaak recenter zijn dan die, welke vermeld zijn in de Engelsche mede- deelingen voor zeevarenden. De consul zei tot den kapitein, dat hij Falmouth als visi tatiehaven moest aanloopen. NIET UIT VRIJEN WIL NAAR EEN CONTROLEHAVEN. „Ik heb my toen vreeselijk kwaad gemaakt, aldus kapitein Scriwanek, en gezegd, dat als wij d^or een destroyer worden aangehouden en opgebracht, wij niet zouden tegenstribbelen, maar dat wij uit vrijen wil niet van onze route New YorkRotterdam afwij ken". De heer Henken vulde deze mededee- ling aan met de ver klaring, dat de Brit- sche consulaire amb tenaren in Rotterdam de directie van de Holland-Amerika Lijn indertijd geadviseerd hebben haar gezag voerders te instruee- ren, dat zij steeds Faljnouth moeten aandoen. De directie heeft dit nadrukkelijk geweigerd en haar gezagvoerders in dien zin geïnstrueerd. Gedurende de eer ste dagen van de te rugreis had de „Bur- gerdyk". met slecht weer te kampen. Er deden zich overigens geen bijzondere ge beurtenissen voor met uitzondering van een ontmoeting met een Britschen destroyer op Dinsdag 6 Februari. Op dien dag ontmoet te de „Burgerdijk", toen ztfn positie 47 gr. 12 min. noorderbreed te en 36 graden 32 min. Westerlengte was, een Engelsch oorlogsschip, dat sein de „What ship", op welke vraag de „Burgerdijk" zijn naam opgaf. Daarna kon het schip zijn reis voortzetten. De aanhouding. Op Zaterdag 10 Februari, des namiddags 16.20 uur Greenwichtijd, bevond de „Bur gerdijk" zich vlak bij Bishoprock. Zijn po sitie was toen 49 graden, 43 min. Noorder breedte en 6 graden 27 min. Westerlengte op een afstand van 7 mijl van Bishoprock. „Ik stuurde 95 graden recht wijzende, iets zuidelijker dan oost, ruim buiten Brit- sche territoriale wateren. Het was een beetje heiig en het zicht" was drie a vier mijl. Hoewel het nog niet donker was wa ren de kenteekenen van het schip ver- lidht het sein „Holland" brandde mid scheeps boven de machinekamer en de hou ten vlag op de campagne was met twee reflectoren verlicht. Plotseling zag ik iets als een zwarte vlek, iets donkers, omringd door branding. Daar wij in dertig uur geen bestek hadden kunnen maken, omdat er geen zon en geen sterren te zien waren wegens de bedekte lucht en de motregen, en volgens ons gegist bestek wij om half vijf de Bishoprock dwars moesten hebben, dacht ik met een klip in zee te doen te hebben. Ik meende, dat ik een beetje om de noord zat, gaf daarom hard stuurboord, liet onmiddellijk den tweeden stuurman looden en bevond 50 vaam grond". Ter verklaring deelde de heer Scriwanek mede, dat het in de buurt van de Bishoprock vol met rotsen en klippen zit en dat hij bang was, dat zijn schip lek zou stooten. Op dit oogenblik bevonden zich ook de eerste stuurman, de heer J. H. C. Dijk, en de tweede stuurman, de heer W. van Beers, op de brug, die beiden verklaarden gedacht te hebben met een groote rots in zee te doen te hebben, die even boven het water uitstak. Om deze rots te vermijden en niet te dicht op de kust te loopen had de kapi tein bevel gegeven hard stuurboord te ge ven. „Ik heb toen een half uur lang om de zuid gestuurd en verkreeg bij een tweede looding 60 vaam water. Daarna ging ik streek voor streek den ouden koers volgen. De snelheid van de „Burgerdijk" was twaalf mijl". Na de tweede looding kreeg de kapitein n.l. het vermoeden, dat hy niet met een rots dicht bij de kust te doen had en rees by hem de gedachte of 't misschien de toren van een duikboot was geweest, die de branding veroorzaakt had. Teneinde nu een eventueele duikboot te overtuigen, dat het niet de bedoeling van de „Burger dijk" was om door z.g. zig-zag varen zijn bewegingen onduidelijk te maken of den indruk te vestigen een duikboot te willen ontloopen, is hij niet plotseling maar juist streek voor streek, dus zeer geleidelijk aan, op zijn ouden koers teruggegaan. EEN DUIKBOOT Om vijf uur kwam plotseling een duikboot aan bakboord achteruit boven water Toen de kapitein haar zag was zy vijftig meter achter de schroef. De Naar wij vernemen heeft de Neder- landsche regeering naar aanleiding van de torpedeering van de Burgerdijk reeds haar ernstige bedenkingen tegen deze daad aan de Duitsche regeering kenbaar gemaakt, in afwachting van het schriftelijk tot deze regeering te richten betoog Dat de Nederlandsche regeering vol- ledige schadeloosstelling zal vorderen, kan als vanzelfsprekend worden aange nomen In gezaghebbende kringen werd nog vernomen, dat, indien al, gezien het apert onrechtmatige van deze handeling, de mogelijkheid niet mag worden uitge sloten, dat de duikbootcommandant te gen zijn instructies heeft gehandeld, dit de Duitsche regeering toch niet van haar verantwoordelijkheid zou kunnen ontslaan. Bovendien zou er in het aan genomen geval voor haar alle reden be staan aan de daad haar goedkeuring te onthouden, teneinde de onderstelling te niet te doen dat Duitschland, door thans ook schepen, geladen met voor de volks voeding van neutrale staten onontbeer lijke goederen, te torpedeeren, elemen taire levensrechten van neutralen zou willen aantasten. In dit verband werd nog in herinnering gebracht, dat het grootste deel der lading van de recht streeks naar Rotterdam en dus niet voor eenige belligerente tusschenhaven be stemde „Burgerdijk" aan een Neder landsche regeeringsinstantie was ge adresseerd, waarvan de duikbootcomr mandant zich zonder moeite kon over tuigen. Duitsche oorlogsvlag werd geheschen en het sein „K", d.w.z. stop onmiddel lijk, gegeven. Kapitein Scriwanek heeft onmiddellijk na dit sein gestopt en de duikboot kwam toen geleidelijk aan bakboord opgeloopen, steeds ongeveer op denzelfden afstand van het schip blijvende, dat zyn vaart uitliep. Het tweede vlaggesein, dat de duikboot gaf, beteekende „U moet met uw scheeps papieren aan boord komen". De kapitein gaf ook aan dit sein gehoor door een sloep aan bakboordzijde te laten uitzetten met den eersten officier, den heer Dyk, en vier matrozen. Toen de sloep werd uitgezet seinde de duikboot met een Morselamp (de vorige seinen waren vlaggeseinen)„U mag uw radio niet gebruiken". Dit sein was eigenlijk overbodig want onmiddellijk toen de duikboot boven water kwam had de kapitein al tot den marconist gezegd, dat hij de radio, die trouwens in 48 uur niet gebruikt was voor het geven van seinen, niet mocht bedienen. Dit is dan ook niet geschied. Op onze vraag of er kanonnen van de duikboot op de „Burgerdijk" gericht waren, antwoordde kapitein Scriwanek ontkennend. Wel stonden er menschen aan dek. AAN BOORD VAN DE DUIKBOOT. Aangezien de heer Dijk naar de duikboot is gevaren lag het voor de hand, dat wij hem vroegen daarover te vertellen, en de eerste officier van de „Burgerdijk" was daartoe gaarne bereid. Hij deelde ons me de ons mede, dat hij de scheepspapieren, te weten de manifesten, de connossemen- ten, den zeebrief, den meetbrief en bijbe- hoorende stukken, in de sloep had meege nomen. De stukken waren in een envelop pe verpakt. Het journaal was er niet by, wel het stuwplan. Aan bakboordzij is de heer Dijk de duik boot genaderd, Dat was heel moeilijk want er was veel deining. Een van de op varenden van de duikboot heesch hem naai boven. De vier matrozen bleven in de sloep achter. In den commandotoren stond de commandant van de duikboot den heer Dyk af te wachten. „Ik stelde me voor in het Duitsch de geheele conversatie werd trouwens in deze taal gevoerd Ik ben Dyk, de eerste officier van de „Bur gerdijk". De commandant antwoordde hierop, terwyl hij mij een hand gaf „Ik zal myn naam maar niet noemen, dat is beter van niet". De heer Dyk schatte den leeftijd van den commandant tusschen de 23 en 25 jaar. De duikbootkapitein was in ourger- kleeding zooals trouwens alle overige op varenden van de duikboot, die de heer Dyk gezien heeft. Alleen een hunner, iemand dit een blauwe bril droeg, had een zomerseht marinepet op, maar de badge op die pet was erg vuil en de heer Dijk kon niet goed zien wat dit teeken voorstelde. De duikboot was donkergrys, tegen zwart af, maar nogal verveloos. Op den commandotoren stond „X 2". Een van de matrozen, die in de sloep gebleven was, zag nog, dat op den commandotoren een Dit nummer bestaat uit 2 bladen O ti assen van Len dag De gezagvoerder van de „Burgerdyk" vertelt van de torpedeering van zjjn schip. (Pag. I» eerste blad) Weer talryke schepen tot zinken ge bracht. (Pag. 1, tweede blad) Onderwijzers zullen 'de gemeentelijke luchtbeschermingsdiensten moeten ver laten. (Binnenland) De Tweede Kamer heeft het ontwerp voor de nieuwe leening aangenomen. De communisten stemden tegen. (Binnenland) De Russen zyn in de Mannerheimlinie doorgedrongen. (Pag 2, eerste blad) Meer ijs op de groote rivieren. (Pag. 2, eerste blad) ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BKKK HTKN brieschende zwarte kater met opgezetten rug was afgebeeld, maar de heer Dyk heeft dit zelf niet gezien. De duikboot zou naar zijn meening nog geen 150 voet lang zyn geweest, kapitein Scriwanek schatte 120 voet. U-BOOT KAPITEIN WIL DE PAPIEREN NIET INZIEN Nadat de heer Dyk zich aan den duik bootkapitein had voorgesteld, overhandig de hij hem de scheepspapieren. Bij het over handigen van de scheepspapieren aan den kapitein zei de heer D\ik, dat de „Burger dijk" van New York naar Rotterdam voer. De eerste vraag van den U-boot kapitein luidde nl. „Waar komt U vandaan en waarheen gaat U". De tweede vraag vari den duikbootkapitein luidde „Wat voor lading hebt U aan boord". Daarop ant woordde de heer Dyk Tarwe, sojaboonen, lijnkoeken, meel, leege vaten en eenig stuk goed, geadresseerd aan de Nederlandsche regeering en Nederlandsche firma's. Toen de heer Dijk op de papieren wees, zei de duikbootkapitein „Papie ren interesseeren mij niet" De heer Dyk antwoordde Kijkt U er maar in, wan zult U zien dat alles voor de Ne derlandsche regeering en Nederland sche firma's is. Daarop antwoordde de kapitein Papieren interesseeren mij niet, daar kunt U alles wel Inzetten wat U wenschelijk acht. Op dit moment had de kapitein van de duikboot de enveloppe met de pa pieren nog in de hand. De heer Dyk haalde er het stnwplan uit, rolde dit uit, hield het den kapitein voor en zei „Kijkt U dan het stuwplan na". De kapitein, zoo zei de heer Dijk, keek er met een half oog in en zei „Wat be- teekent empty barrels". De heer Dyk vertaalde „Leere Faesser", waarop de kapitein opmerkte Wat doet U met leege vaten in Holland. De heer Dijk antwoordde Dat weet ik niet. Ik weet alleen, dat die leege vaten voor Neder landsche firma's bestemd zyn. De kapitein ging hier toen niet ver der op in en hjj gaf de papieren over aan een der opvarenden, die het hoofd uit het mangat - ak, dat zich voor den commandotoren bevond en de papieren gingen door het irangat naar bene den. „Ik heb ze niet meer terug ge zien", zei de heer Dyk. Even staarde de U-bootkapiteïn voor zich uit en toen zei hij letterlyk „Es tut mir Leid, dass ich Sie versenken muss". Nauwelyks had hij deze woorden gespro ken of iemand riep van beneden door het openstaande mangat naar boven, dat de meter uitsloeg. Wat voor een meter die man bedoelde, weet de heer Dyk, die wel door het mangat eenige machines beneden kon zien, niet te zeggen. DRIE REDENEN VOOR DE TORPEDEERING. Toen de eerste officier van de „Burgerdijk" den U-bootkapitein vroeg, waarom hij het schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op In de eerste plaats zou de „Bur gerdijk" gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-boot-ka- oitein de overtuiging, dut de „Bur gerdijk" op weg was naar een En gelsche haven en in de derde olaats zou de marconist geseind hebben.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1