M Breskensche Courant 45 gid. O 8 8 Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Viissingen ongunstig gelegen voor den bouw van groote oorlogsschepen HET TEGENDEEL IS WAAR! Tendentieus artikel van het Handelsblad. Slachtoffers van den zeeoorlog. Gevechten w de Karelische landengte worden steeds feller. Russen willen vóór 28 Februari beslissing tot eiken prijs. Nog weten de Finnen zich te handhaven. EERSTE BLAD SU1. Ie Februari-aanbieding TJlaatcostuums cert, opera. Legrand's nmuziek. 456 M. nmuziek. )ldt's klein- mmuziek. >or en -orkest tusschenspel. concert. •kest en 7.20 Gramo- ek. schland- 322 ML •nmuziek. Omroepdans- 0 en 7.20 Gra- uziek. daten, •nmuziek. •kest en mmuziek. 484 M. •nmuziek. Dmroepdans- Gramofoonmu- kest. daten. opera. Gramofoon- xndsender, 1 M. orkest, solda- en solisten, gramoofon- Krüger's overzicht. Omroep- 3. Hierna ïcert. programma. I Meteorologisch Bilt. hedenmorgen 7.20 Den Helder: lichte sneeuw zwak Z.O. —10 gr. —10 gr. 0.1 m.m. morgenavond on- ialfbewolkt tot be- matige tot lichte k.tige veranderlijke helder tot halfbe- [:nige sneeuw, des leer strenge vorst, batige vorst, meest ind. /eerberlcht. bh een gebied van kkeld met barome- nbar, dat nog ver- |emt. Ook het ma- _j in de nacht nog [Id-Noorwegen daalt .stoïingstionten van West-Duitschland, omgeving een vlak- tk op, waarvan de Ven van ons land is de wind opnieuw door de nachtelijke jt vooral in de oos- sterk toe. Vliegveld en een temperatuur jzee is een station- Aan haar noord- lucht naar Dene- lieldde hedenmorgen nt 20 graden onder liereiland begint de Ier invloed van een sten doordringende en Balkan, dat zich rwde, neemt nu in te noorden van de euwstormen voor, ïld met onweer. De jlge van de aanvoer t>e tot —23 graden. Zee ontwikkelt zich een nieuwe depres- Vlissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 37 DINSDAG 13 FEBRUARI 1940 \Donnementsprys: i< Ct pei weeK oi a.ZU pe> kwartaal Franco pei post 1 2.50 Afzonderlijk* nummers 5 ct. Vooi het buitenland neme men eer abonnement op het postkantoor zynei gemeente Advertentieprijs: Van 1 -5 regels 1 i.25, iedere regel meer 25 cent. By abonnemènt speciale prijs Kleine advertenties van L—6 regels 50 cent, iedere regel meei 10 cent (max. 10 regels» Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma t V AiN Oh V El.DE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, el 10 (2 lijnen). Giro No. 66287 Eigen kantoren te:Breskens. Dorpsstraat, Iel. 21 Oost-en West Souburg. Kanaalstraat 45. Fel SR LANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" si agkruiserbouw Rotterdam wil het onderste uit de kan hebben. De Rotterdamsche correspondent van het Algemeen Handelsblad schreef dezer da gen in zijn blad een artikel, dat de preten tie heeft, maar eens even te willen beslis sen waar en door welke werven eventueel de op stapel te zetten slagkruisers zullen worden gebouwd. Br zou geen aanleiding zijn, hierop in te gaan, ware het niet, dat de schrijver zich niet bepaalt tot propa ganda voor Rotterdam, maar kleineerend meent te moeten schrijven over de betee- kenis van de Vlissingsche werf. De hierbij gebruikte argumenten zijn al heel weinig s^-.aioudend, zoodat het er dik boven op ligt, dat dit artikel met zekere bedoelin gen werd geschreven. Herinneren wij er eerst even aan, dat in de eerste persberichten over de mogelijkheid van slagkruiser-bouw in ons land, drie wex*ven werden genoemd: de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam, Wilton-Peyenoord in Rotterdam en de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te Viissingen. Niettemin schrijft het Handelsblad leuk weg „Men (wie is die men? Red.) gaat er van uit, dat hier (Rotterdam) twee slagkruisers van 27.000 ton zullen worden gebouwd, te weten één bij de Rotterdam sche Droogdok Maatschappij en één bij Wilton-Feyenoord en dat de derde op sta pel zal worden gezet bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam." Om dit eenigszins te verklaren, gaat hier de wonderlijke en volmaakt onjuiste bewe ring aan vooraf, dat toen de plannen voor de slagkruisers werden opgezet, alleen de twee genoemde Rotterdamsche werven hel lingen van voldoende afmetingen hadden voor den bouw van deze schepen. Hierop volgt„thans heeft ook de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam haar hellingen gereed gemaakt voor dezen bouw".Hiermede wil het blad dus sugge- reeren dat uitsluitend deze drie werven in staat zijn, slagkruisers te bouwen. Maar weet het Handelsblad dan niet dat in Viissingen voor rekening van den Rotterdamschen Lloyd een mail schip van 21.000 ton op stapel staat op een helling die vry zal komen vóór de kiel van een der slagkruisers kan worden gelegd? 25 Januari 1939 werd dit groote schip op stapel gezet. Deze helling is volkomen geschikt voor den bouw van een slagkruiser en komt hiertoe tijdig beschikbaar. Bovendien kon het het Handelsblad toch bekend zijn, dat in de jongste aandeelhouders vergadering van „De Schelde" (27 April 1939) is medegedeeld, dat men zeker in staat is tot den bouw van zulk een oorlogsvaartuig. De voorzitter zei bij deze gelegenheid o.m.„men beschikt over een helling van voldoen de grootte, terwijl ook de verdere in richting van de werf van dien aard is, dat men zeker zulk een kruiser kan bouwen". Het heeft in het algemeen weinig zin, de huid van een beer te willen verkoopen vóór het dier geschoten is en de beslis sing inzake den slagkruiser-bouw moet nog vallen. Maar wanneer een groot Neder- landsch blad zich in dit stadium van de zaak niet ontziet, onjuistheden te lancee- rcn om maar twee van de drie schepen in een bepaalde plaats gebouwd te krijgen, dan dient een en ander te worden recht gezet. Ondeskundige opmerkingen. Zelfs het Handelsblad voelt, dat het Viis singen toch niet geheel kan uitschakelen en het schrijft „Dat wil niet zeggen, dat hiermede de lyst der medewerkende scheepswerven is uitgeput. Aangenomen mag worden, dat de Werf „De Schelde" te Viissingen, die be langrijke opdrachten voor machines voor de voortbeweging van oorlogsschepen heeft uitgevoerd, ook nu in belangrijke mate zal medewerken voor allerlei technische onder deden. Viissingen ligt echter minder gun stig om er een groot oorlogsschip op stapel te zetten dan Rotterdam, dat meer binnenslands ligt en dat door geen sluizen van zee is gescheiden". Het argument van een werf die „meer binnenslands ligt" is voor ieder die iets van scheepsbouw en scheepvaart af weet, zoo „steekhoudend", dat wij er maar niet méér van zullen zeggen. Uiterst merkwaardig is echter de stel ling waarmee dan verder bewezen moet worden, dat de Vlissingsche werf minder gunstig ligt om er een groot oorlogsschip op stapel te zetten, nl. het door sluizen van de zee gescheiden zijn. Met even weinig bewijskracht zou men dit een voordeel kunnen noemen, daar slui zen nu eenmaal de mogelijkheid bieden on- gewenschte invloeden der elementen te be teugelen.,In scheepsbouwkringen weet men echter, dat het één even weinig zegt als het ander. Het doet er niets toe of er al dan niet sluizen zijn. Bovendien is Amsterdam soms niet dooi* sluizen van de. zee ge scheiden? En wie zou willen beweren, dat de Amsterdamsche werven daarom voor den bouw van groote vaartuigen minder gunstig liggen? De „kwestie" der sluizen. Omdat zelfs van de meest dwaze bewe ring wel eens iets blijft hangen, hebben wij ons de moeite getroost, eens na te gaan of de eventueel te bouwen slagkruisers door de groote Vlissingsche zeesluizen zul len kunnen passeeren. Welnu, zy zullen zoowel onder de kiel als naast de boorden meters ruimte overhouden De slagdrempeldiepte der groote sluizen bedraagt 7.30 M. N.A.P. het Kanaal- peil is 0,90 M. plus N.A.P., terwyl het wa ter in Kanaal en binnenhavens 1 Meter kan worden opgestuwd. Al deze cijfers zijn aan den veiligen kant gehouden men kan zoo noodig méér bereiken. Er blykt uit, dat een schip met een diepgang van 9.20 Meter de sluizen zonder eenig bezwaar kan passeeren. De slagkruisers zullen een diepgang krij gen, die de 7.50 Meter zeker niet veel te boven zal gaaner blijft dus een zeer royale marge - De breedte der eventueel te bouwen slagkruisers zal de 30 Meter niet over schrijden de doorvaartwijdte der sluizen bedraagt 35 Meter Bovendien betreft het hier enkelvoudige sluizen, d.w.z. dat er dus geen schutkolk is. Dit beteekent, dat practisch schepen van onbeperkte lengte deze sluizen kunnen passeeren. De Zeeuwsche werf geschikt en bereid. Uit het bovenstaande moge op afdoende wijze blijken, dat de Zeeuwsche werf in ieder opzicht geschikt en bereid is, een der slagkruisers te bouwen. Uit hetgeen eerder werd gepubliceerd, staat vast dat het de bedoeling is Viissingen bij den bouw in te schakelen. Niet alleen de ge meente Viissingen, maar een zeer belang rijk deel van Zeeland heeft er het grootste belang by, dat dit voornemen wordt ver wezenlijkt. Het bedrijf met zy'n 3400 arbei ders en 350 ambtenaren geeft werk en in komsten aan personeel uit vele deelen der provincie. Viissingen was, is en wordt in steeds toenemende mate een der grootste Neder landsche werven, geschikt voor het uit voeren van Marine-opdrachten als weinig andere. De slagkruiser die hier gebouwd gaat worden, zal dit opnieuw bewijzen estlandsch schip „linda" vergaan. Het Zweedsche schip „Birgitta" heeft veertien opvarenden van het Estlandsche „Linda", dat op weg van Blyth naar Gothenburg is getorpedeerd of op een mijn Seloopen, te Kopervik aan land gebracht, nder de geredden bevond zich een vrouw, e tweede machinist van het Estlandsche is aan boord van de „Birgitta" over- eden, de kapitein is zwaar gewond en de J*ste geredden hebben lichte kwetsuren dn"* "lJ0n' Sommigen beweren een torpe- te hebben gezien, even voordat de ont- ng onder het voordek zich voordeed. Noorsch stoomschip tot zinken gebracht. Het Noorsche s.s. „Nidarholm", groot 3482 ton, is volgens een telegram dat in Oslo door de reeders is ontvangen Maan dag tot zinken gebracht. De bemanning is door een ander Noorsch schip gered. Het is nog niet bekend of de „Nidarholm" tenge volge van een mijn of van een torpedo ver gaan is. Het schip was van Amerika onderweg naar Liverpool. Vyftig uur in een open boot rondgezwalkt. De uit tien koppen bestaande bemanning van den Engelschen treiler „Theresa Boyle" groot 224 ton, die Zaterdagochtend door een Duitschen bommenwerper op 120 mijl van de kust was aangevallen en tot zinken gebracht, is gisteravond in een haven aan de Noordoostkust van Engeland aan land gegaan, nadat men ruim 50 uur in een open boot had rondgezwalkt. Toen het schip zonk 'gingen de mannen in een kleine boot en zetten koers naar land. Zij waren op enkele mijlen van de kust aangekomen, toen zij gisteren gezien werden door een Engelsch vliegtuig, dat een mijnenveger naar hen toezond. Ofschoon zij lijden van de doorgestane emoties en de ontbering, is niemand hunner gewond. zweedsch schip getorpedeerd? Volgens de Londensche correspondent der Zweedsche bladen is het 1874 ton metende Zweedsche s.s. „Orania" in den nacht van Zondag op Maandag op de Noordzee bij de Schotsche kust gezonken. Waarschijnlijk is het schip getorpedeerd. Bijzonderheden zijn niet bekend. Doch men verneemt, dat een tiental opvarenden door een Britsch oorlogsschip gered zou zijn. Een sloep zou vermist worden. De reedery verklaart niets van deze gebeurtenis te weten. afschaffing van paspoorten met belgië? Onderhandelingen gaande. Volgens Belga worden tusschen Ne derland en België onderhandelingen gevoerd over de afschaffing van pas poorten. Deze maatregel zou het we- derzijdsch contact en het toeristen verkeer ten goede komen. de koudste winter, die ons land heeft gekend. Een temperatuur van 24 graden onder nul. Naar wij van het Koninklijk Ne- derlandsch Meteorologisch Instituut te de Bilt vernemen is vanmorgen in ons land de laagste temperatuur geregistreerd, welke ooit in ons land is waargenomen. Na den sneeuwval van gisteravond is een opklaring gevolgd, terwijl de wind tot zwak afnam. Hiermede waren de voorwaarden geschapen tot het optreden van buitengewoon lage temperaturen, vooral in het noord-oosten en het oosten van ons land. Vanmorgen werd op het vliegveld Eelde een temperatuur van 24 graden Celsius waargenomen, terwijl het vliegveld Twente 23 graden had. Zoo lang regelmatige gecontro leerde waarnemingen in ons land plaats vinden, is de temperatuur nog niet zoo laag geweest. Het vorige record werd op 31 December 1923 ge vestigd te Avereest. De tempera tuur bedroeg toen 22.3 graden Celsius. Dit is dus thans op dubbele wijze geslagen. Gemiddeld over ons gebêele land was de ochtendtemperatuur vandaag 16.5 graden Celsius beneden nor maal. ®©®©®®©®o®o®9®®®®©a«e9©o®9©® Het Russische opperbevel concen treert thans al zijn krachten, zoowel te land als in de lucht, voor den strijd om de landengte van Karelië. Terwijl de sovjets onophoudelijk aan vallen doen op de Mannerheimlinie, zoowel in den sector van Summa, als meer Oostelijk in het gebied van Tai- pale, en daarbij krachtig worden ge steund door de artillerie, die zonder ophouden over de geheele lengte van het front op de landengte vuurt, bom bardeert de Russische luchtmacht voortdurend de Finsche achterhoede. Het staat vast, dat het Russische opperbevel tot eiken prijs een beslis sing wil forceeren vóór 28 Februari, den dag, waarop de oprichting van het Roode leger wordt herdacht. Het Finsche opperbevel heeft echter met stelligheid verklaard, dat zijn troepen zich gisterochtend nog in al zijn stellingen had den kunnen handhaven. De gevechten die Maandag geleverd zijn aan het Karelische front waren nog feller dan die van Zondag, die toch reeds een toppunt leken te bereiken. De Russen brachten gisteren volgens Havas een nog grooter aantal tanks in het veld waarbij sommige van 70 ton. De Russen stelden wanhopige pogingen in het werk om door de Mannerheimlinie te breken teneinde Viipuri te bereiken. De geheele beschikbare Sovjet-Russische luchtmacht is op het oogenblik geconcentreerd aan het Kareli sche front. De roode luchtstrijdkrachten hebben niets verwaarloosd om te trachten te verhinderen, dat versterkingen de Fin nen bereiken. De Finnen gebruiken echter slechts door de bosschen loopende wegen, die door de Russische vliegtuigen niet kunnen worden opgespoord. Volgens inlichtingen uit goede bron zou het zevende roode leger, dat op de land engte opereert, en waartegenover het klei ne Finsche leger staat, ongeveer 300.000 man omvatten, met byna 1000 tanks. De geringe sterkte der Finsche effectie ven belet maarschalk Mannerheim, als af leidingsmanoeuvre een krachtig tegenoffen sief op touw te zetten op een ander punt van het strijdtooneel, bijv. op den Noord- Oostelijken oever van het Ladoga-meer, waar de Finsche troepen zich, ondanks de behaalde successen, wegens hun te geringe getalsterkte moeten vergenoegen met plaatselijke vorderingen, zooals die, welke op 10 Februari op alle punten in dit gebied o.a. te Kitelae en Pitkarantae, en meer naar het Noorden te Kuomoniemi, werden geboekt. In Finsche kringen wint de meening veld. dat de huidige operaties tegen de Mannerheimlinie geleid worden door maar schalk Worosjilof persoonlijk. De vraag die op het oogenblik gesteld wordt is min der of de Finnen hun weerstand zullen kun nen voortzetten dan wel of de Russen kun nen voortgaan steeds nieuwe divisies in den strijd te werpen. Na den sector van Summa was de sector tusschen Muolajaervi en Vucksen het voor werp van de heftigste aanvallen. De Rus sen brachten hier 150 tanks in het veld. Opnieuw hebben zij gepoogd om de Man nerheimlinie heen te trekken, maar de Finnen hebben geweldige batterijen ge plaatst te Kolevitz en Vjoerke, welke deze pogingen teniet hebben gedaan. Finsch legerbericht. Het' Finsche legerbericht van gisteren meldt behalve over de hierboven genoemde gevechten bij Summa enz. nog o.m. De vijand poogde de Finsche stellingen aan de Finsche Golf en het Ladogameer te omsingelen, door over het ys te trekken, doch de Finsche kustbatterijen vernielden hun formaties. De verliezen van den vijand zijn zwaar, o.a. werden 73 tanks vernield. Ten Noordoosten van het Ladogameer zy'n de aanvallen van den vyand overal terug geslagen. Bij de aanvallen ij Aittojoki op 10 en 11 Februari heeft de vijand ongeveer 380 dooden verloren, terwijl de Finnen tal- ryke wapenen van verschillenden aard buit maakten. In de richting van Kuhmo wer den talryke mitrailleurnesten van den vij and bezet, de vijand verloor een tank, ter wijl ongeveer 700 Russen sneuvelden. Van de andere deelen van het front niets bij zonders te melden. In de lucht De Finsche luchtmacht heeft de stellingen van den vijand gebom bardeerd, alsmede verscheidene troepen concentraties. In de oorlogszóne was de activiteit van de vyandelijke luchtmacht groot. De vluch ten bleven evenwel beperkt tot de omge ving van het front. Volgens bevestigde be richten zijn zes vijandelijke toestellen om laag geschoten, vermoedelijk zijn nog drie vliegtuigen neergehaald. Russisch legerbericht. Het legerbericht van het Russische mi litaire district Leningrad luidt „Op 12 Februari bedrijvigheid van ver kenners en in sommige streken levendige actie van infanterie en artillerie. Op de Karelische landengte hadden geslaagde operaties der Sovjet-troepen tot resultaat, dat 32 verdedigingswerken, waaronder 12 geschut kazematten, genomen werden. In de streek der verdedigingswerken heeft de vijand de laatste dagen onder meer 230 machinegeweren en 82 kanonnen verloren. In verband met het ongunstige weer heeft de Sovjet-Russische luchtmacht slechts verkenningsvluchten gemaakt". Maandag hebben meer dan dertig Zweed sche vrouwen-organisaties, welke ongeveer een half millioen vrouwen van alle politie ke en intellectueele instèllingen vertegen woordigen, te Stockholm een massaverga dering gehouden, waarin een oproep, ge richt tot alle vrouwen van de geheele we reld, werd aangenomen. Hierin worden de vrouwen aangespoord goed na te denken over hetgeen een totale oorlog in al zrjn wreedheid beteekent, enz. Dit nummer bestaat uit 2 bladen eur mssen van doe; Viissingen en de siagRruiaers. (Hoofdartikel) Nieuwe slachtoffers van den oorlog ter zee. (Pag. 1, eerste blad) Hevige gevechten in Finland. (Pag. 1, eerste Wad) Alle boude-records zijn geslagen. (Pag. 1, eerste blad) Men kan nu te voet over het ys van Denemarken naar Zweden gaan (Pag. 2, eerste blad) ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BERIUHTEN AHeen in deze maand een prima maatcostuum Keuze uit een 25-tai zuiverEngeische Stoffen Heerenmodehuis Walstraat 32 Wordt een Rus krijgsgevangen gemaakt, dan moet de familie boeten De bijzondere correspondent van het Italiaansche blad, .Messaggero" te Hel- singfors bericht, dat onder de documenten, welke op een gewond Russisch officier werden gevonden, een circulaire van het hoofdkwartier van het militaire district Leningrad was, waarin werd gezegd, dat iedere soldaat, die zich door de Finnen ge vangen zou laten nemen, beschouwd zou worden als verrader. Voor dit verraad zou den zijn naaste en verdere familieleden moeten boeten. De correspondent schrijft verder, dat men aan dezen maatregel moet toeschrij ven, dat minder Russen gevangen worden genomen. Eerste vry illigers uit Engeland zullen spoedig vertrekken. De Finsche woordvoerder te Londen heeft aan Reuter medegedeeld, dat de eer ste afdeeling vrijwilligers voor Finland Engeland zoo spoedig mogelijk zuilen ver laten. Hij deelde mede, dat niet alle te Londen ingeschreven vrijwilligers Britten zijn. Sommigen zijn van andere nationali teiten, daar de Finsche regeering vrijwilli gers aanneemt uit ieder land, dat de Fin sche zaak gunstig gezind is. Verscheidene honderden vrijwilligers uit Canada en de Vereenigde Staten, de mees ten van Finsche afkomst, zijn thans in. Finland aangekomen. 500.000 Finnen hebben van woon plaats moeten veranderen. De Finsche minister van levensmiddelen voorziening heeft tegenover het Zweedsche blad „Social Demokraten" verklaard, dat in Finland 500.000 personen van woon plaats hebben moeten veranderen. Voorts wordt uit Helsingfors vernomen, dat sedert veertig jaar niet zulk een koude maand Januari is gekend als thans. De laagste temperatuur, die in de hoofdstad werd geregistreerd, is 33 graden onder nul. Ook de maand Februari belooft zeer koud te worden. In den n? :ht van 10 op 11 Fe bruari daalde de temperatuur tot 30 gra den onder nul. Russen In de Mannerheimlinie? Havas deelde hedenmiddag uit Ha- paranda mede dat uit welingelichte bron wordt bevestigd, dat de Russen op 11 Februari in de Mannerheimlinie zijn binnengedrongen. De Finnen deden te genaanvallen, doch 6laagden er niet overal in de Russen terug te werpen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1