Breskensche Courant Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de f V. Er worden vermoedelijk 3 slagkruisers gebouwd. Regeering zou Maandag tot een besluit zijn gekomen. Mist veroorzaakt treinbotsing bij Haarlem. Personentrein op ontspoorden goederentrein geloopen. Brand in het s.s. „Texelstroom" te Swansea. Zware gevechten rond het verwoeste Summa. Verschillende ontplof fingen in Engeland. De burgemeester van Goes overleden. Auto tijdens mist op onbewaakten overweg door den trein gegrepen. Geen nadere inlich tingen over ontslag van generaal Reijnders. Sebcurfc A ■&OCVI 4teÊf,4ec»üit Umt t&curvi da. eüoht. VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER S2 WOENSDAG 7 FEBRUARI 1940 Abonnementsprijs: lï ct. pei week oi J z.2U pei Kwartaal. Franco per post f 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor tiet buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 1—5 regels t i.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine, advertenties van L—5 regels 50 cënt, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN OF V FUIF Jr., Bureaux Walstr. 58-60, el 10 (2 lijnen). Giro No. 66287. Eigen kantoren terBreskens, Dorpsstraat, Fel. 21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 85 Naar ons ter oore komt, zoo meldt het Haagsche „Vaderland", is in den j.l. Maandag gehouden ministerraad de beslissing over de maritieme versterking van Indië gevallen. Waarschijnlijk kan de officieele mededeeling omtrent de plannen, welker uitvoering de regeering thans voornemens zou zijn te bevorderen, tegemoet wor den gezien in de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag van de Tweede Kamer over de Indische begrooting, welk stuk op het eind dezer week zal verschijnen. Het is intusschen mogelijk, dat de regeering reeds eerder, al dan niet aan de Staten-Generaal, mededeeling van haar besluit zal doen. Ofschoon op dit oogenblik geen enkele inlichting van offi- cieelen aard te verkrijgen was aangaande den inhoud van het door den ministerraad genomen besluit, meenen wij voldoende aanwij zingen te hebben, om het vermoeden uit te spreken, dat het neer komt op een beslissing in de richting van het advies van de z.g. technische commissie, n.l. het denkbeeld om de vloot met drie slagkruisers te versterken. Tevens zou, zoo hoorden wij nog verluiden, wat de vlootbasis betreft, besloten zijn voor te stellen de bestaande marinebasis te Soerabaja te versterken. De keuze is dus niet op Batavia gevallen. GROOTE RAVAGE AANGERICHT. Treinbestuurder gewond, enkele reizigers kregen lichte kwetsuren. Dinsdagavond omstreeks negen uur is de omgeving van het stationsempla cement te Bloemendaal opgeschrikt door den dreunenden slag van een treinbotsing. Tengevolge van den mist is op ongeveer 300 meter van den over weg aan de Kleverlaan, de electrische trein nr. 2660, welke om 20.36 uur uit IJmuiden vertrokken was, met vrij groot© snelheid op een goederentrein geloopen, welke even tevoren ont spoord was. De ravage, welke werd aangericht, Is zeer groot. De voorste rijtuigen van den personentrein werden ernstig be schadigd. Beide hoofdsporen van de lijn Haarlem—BloemendaalIJmuiden en Uitgeest werden versperd. Het bleek, dat de bestuurder van den electrischen trein verwondingen had opgeloopen en dat enkele reizigers lichte kwetsuren hadden gekregen. Een koelbloedige treingeleider. Even voordat de trein, welke om 8.55 uur te Haarlem moest aankomen, den overweg was gepasseerd, was daar een goederentrein in de richting Haarlem ont spoord. De trein zou over de zgn. verbin- dingsbaan naar het goederenstation te Haarlem gaan. Door tot nog toe onbekende oorzaak ontspoorden de vier laatste wa gons van den goederentrein, namelijk twee ledige open kolenwagons en twee bagage- Wagens, waarvan er slechts een geladen was. De hoofdgeleider van den goederen trein, de heer M. Steensma uit Amsterdam, trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hy het groote gevaar, dat de ont spoorde wagens opleverden voor den achter hem komenden personentrein. Hij greep onmiddellijk een roode lamp en liep den naderenden trein tegemoet. De weersom standigheden werkten echter niet mee. De dichte mist, die reeds tweemaal 24 uur het spoorwegverkeer teisterde, belemmerde aanzienlijk het uitzicht en de bestuurder van den persönentrein, de heer Wasmus uit Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoe wel dit om ongelukken te voorkomen, te laat was, het roode licht. Botsing niet te voorkomen. He afstand tusschen het door de ont sporing versperde spoor en den met alle kracht remmenden personentrein was te ge- r^ng om nog een botsing te vermijden. De Wagenbestuurder stelde alles in het werk, doch het mocht hem niet gelukken, den trein tydig tot r.tilstand te brengen. Met san daverenden slag, die tot ver in den om- tr®k gehoord werd, liep de trein op de ont spoorde goederenwagens. De bestuurders cabine van den personentrein werd zeer ernstig beschadigd en de wagenbestuurder hep een vleeschwonde op aan den kaak. *u den personentrein bevonden zich on geveer vijfentwintig menschen. Geen enkele re'-vger heeft ernstig letsel opgeloopen; in den tweeden wagon zat mevrouw Van Os uit Heemstede. Zij had een lichte wonde aan de rechterknie en is naar de Diaco- nesseninrichting vervoerd. De elfjarige jon gen H. Moser bleek zeer te zijn geschrok ken en moest later ter observatie naar het ziekenhuis worden gebracht. De wagenbe stuurder behoefde niet in het ziekenhuis te worden opgenomen en kon naar zijn woning te Haarlem terugkeeren. De vier goederenwagens zijn er minder goed afge komen dan de personentrein, want van dezen laatste zijn behalve de bestuursca- bine slechts enkele ruiten beschadigd en de trein bleef in de rails staan. Van de goe derentrein is een wagon grootendeels ver nield. Dit was de twee wagon van achte ren. Deze is gedeeltelijk versplinterd en kwam deels dwars over den weg terecht, zoodat beide sporen daar ter plaatse wer den verspreid. Een der kolenwagens reed half van den dijk en de andere twee wagens werden voor een gedeelte versplinterd, en in elkaar gedrukt, zoodat het geheele beeld van dit spoorwegongeluk er een van een tamelijk groote ravage was. Onmiddellijk nadat het ongeluk gebeurd was, zijn via het op ongeveer 200 meter afstand gelegen seinhuisje verschillende autoriteiten gewaarschuwd. De lijnen weer vry. Met man en macht heeft het technische personeel van de Nederlandsche Spoorwe gen gedurende den afgeloopen nacht ge werkt aan de vrijmaking van de beide hoofdsporen. Het resultaat is, dat vanmorgen om half zeven de baan in zooverre was opgeruimd, dat het treinverkeer via HaarlemBloe mendaal in beide richtingen weer normaal kou worden onderhouden. VEEL SCHADE AAN DE LADING. In het Nederlandsche stoomschip „Texel stroom" op weg van Manchester naar Am sterdam, liggende in een der havens van West-Wales is Dinsdag in één der ruimen brand uitgebroken. De plaatselijke brandweer wist na ongeveer een uur het vuur meester te worden, doch aan de lading werd veel schade, zoowel door het vuur als het water, toegebracht. Laar wij bij informatie van de reede- rij, de N.V. Hollandsche Stoombootmaat schappij vernamen, lag de „Texelstroom", die 1617 ton meet en onder bevel van kapitein A. E. Leevering voer, in de haven van Swansea toen dc brand uit brak. GROOTE RUSSISCHE OVERMACHT. Maar de Finnen houden stand. Steeds werpen dc Sovjets nieuwe troepen in den stryd. Volgens den correspondent van de .Stockholm Tidniygen" wordt het aantal Russische divisies, dat tusschen het Lado- gameer en Petsamo de grens heeft over schreden, op zestien ge-chat. Vijf dezer di visies opereeren tusschen het meer en Ait- tojoki en slechts dank zij de gesteldheid van het terrein kunnen de veel geringere Finsche sttrijdkrachten den Russen weer stand bieden. De Sovjet-troepen verschan sen zich in een geheel net van loopgraven, voorzien van automatische wapenen. Het Finsche opperbevel heeft medege deeld, dat de actie van Russische parachu tisten tot dusverre afgeweerd is. Men ge looft echter, dat de Russen nog vele val schermspringers in den strijd zullen bren gen om te trachten achter de Finsche li nies schade aan te richten. In den sector tusschen Summa, en Hatjalanbenja hebben de Russen over een afstand van ongeveer 20 kilometer een nieuwe divisie in het vuur ge bracht. Gedurende de gevechten van de laatste dagen hebben meer dan 200 Russische vliegtuigen boven de Finsche stellingen gevlogen; zij hebben in het bijzonder het dorpje Suinma gebom bardeerd het is geheel verwoest. De Sovjet-verliezen in de gevechten bij Summa worden geschat op 4500 man, de Finsche verliezen zijn in verhouding miniem. Men moet groote bewondering voor den Finschen tegenstand hebben, als men in aanmerking neemt, dat de Russen in den sector Summa een reusachtigen druk uit oefenen, aldus de correspondent van de „Stockholm Tidningen". FInsch legerbericht. Na een voorbereiding door de artillerie heeft de vijand op verscheidene plaatsen in de Karelische landengte hevige aanval len ondernomen, in het oijzonder bij Hatja- lahdenjaervi en Summa. Hij werd hierbij door meer dan honderd tanks gesteund. Op een der Finsche stellingen heeft de vijand vijf aanvallen gedaan. Tegen middernacht waren de aanvallen overal met groote verliezen voor den vijand afgeslagen. In den loop van den dag werden 22 tanks vernietigd. Ten noordoosten van het Ladogameer .werden aanvallen van den vijand afge slagen, in het bijzonder by de Pitkaeranta- eilandengroep. De vijand heeft hier eenige honderden dooden moeten achterlaten. In het district Lieksa en Kuhmo werden alle vijandelijke aanvallen afgeslagen. Gelijke resultaten werden verkregen bij Maerkaejaervi in het district Salla. De Finsche luchtmacht heeft vijandelijke bases op 5 Februari met succes aangeval len en aanzienlijke vernietiging aangericht onder de vijandelijke troepen. De vijandelyke luchtactie was in den loop van den dag van geen beteekenis. Er zijn bommen neergekomen op Kajaani en Kaeskoe. Volgens beschikbare gegevens zijn twee personen gedood en eenige bur gers gewond. In Noord-Finland heeft de vijand ver geefs geprobeerd parachute-afdeelingen te laten dalen. Het legerbericht van het Russische mi litaire district Leningrad luidt Op 6 Februari bedrijvigheid van ver- kenningsafdeelingen. Treffen tusschen klei ne infanterie-detachementen ten Noorden van het Ladogameer. De Sovjet-Russische vliegtuigen hebben verkenningsvluchten ondernomen. Bij de ontploffingen op het Engelsche station Euston zijn gisteren naar verluidt, vier mannen gewond. De ontploffingen zijn, naar men gelooft, veroorzaakt door bom men, die in de pakketten in de beide post zakken lagen. De postzakken zijn geheel vernietigd. Het schijnt, dat de goederenwagen post stukken voor Birmingham bevatte, waar vandaag twee mannen zouden worden te recht gesteld in verband met de ontploffin gen te Coventry. Omstreeks het middaguur heeft zich ook een ontploffing voorgedaan op het hoofd postkantoor te Birmingham. Terwijl een der beambten een poststuk behandelde, ontstond een ontploffing. De man werd licht gewond. De schade was gering. Kort na het middaguur vond ook een ontploffing plaats het Londensche West end bij het monument van mejuffrouw Ca- vell, de Engelsche verpleegster, die in den wereldoorlog te Brussel werd gefusilleerd. Later werd vastgelegd, dat een kortslui ting de ontploffing had veroorzaakt. Het plaveisel was beschadigd, doch niemand werd gedeerd. Voorts is in de sorteerzaal van het post kantoor te Manchester een bom, welke in een pakje was verborgen, ontploft. Nie mand werd gedeerd. Vanochtend is in de Sint Ursula-kliniek te Wassenaar, waar hij sinds enkele dagen werd verpleegd, op 50-jarigen leeftijd over leden mr. R. M. van Dusseldorp, burge meester van Goes. De thans overledene was 11 November 1889 te Vlaardingen geboren, studeerde aan de Universiteit te Leiden en promoveerde aldaar op 4 Juli 1919 tot meester in de rechten. Hierna werkte hij ter secretarie te Katwijk. Toen de heer J. D. Viruly het ambt van burgemeester van Westkapelle neerlegde, werd de heer van Dusseldorp daarvoor aangewezen en zoo deed hij met zijn echtgenoote op 18 Januari 1921 zijn intrede in Zeeland en wel als burgemees ter van Westkapelle. Hij was maar be trekkelijk kort in deze functie werkzaam, want bij de verkiezingen van leden voor de Provinciale Staten werd hij voor de Chr. Hist. Unie afgevaardigd. Op 4 Juli 1923 kozen de Staten hem tot lid van Ged. Sta ten. In die functie heeft hij gedurende meer dan 11 jaar met groote toewijding de belangen van de provincie, haar gemeenten en haar inwoners bevorderd. Tegen het einde van 1934 bleek de heer van Dusseldorp naar iets anders te zoeken en hij vond dit toen hij benoemd werd tot burgemeester van Goes met ingang van 1 December van dat jaar. .Hy liet het werk als Gedeputeerde over aan den heer v. d. Wart en zelf vertrok hij van Middelburg naar Goes. Daar heeft hij zich ruim 5 jaar gegeven voor de belangen van de grootste gemeente van Zuid-Beveland. De heer van Dusseldorp was een zeer voorkomende persoon. Zijn heengaan op nog slechts 50-jarigen leeftijd, wordt dan ook terecht als een groote slag voor Goes in het bijzonder en ook voor de geheele provincie gevoeld. Op verschillend ander terrein des levens heeft de heer van Dusseldorp zich doen kennen als een rechtschapen man, die als waar Christen wilde leven. Hij was o.m. kringcommissaris en lid van het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis, lid van den raad van beheer van de P.Z.E.M., lid van het hoofdbestuur van de Vereeniging van Nèderlandsche Gemeenten, voorzitter van den Provincia len Brandweerbond, lid van den raad van toezicht van de N..V Waterleidingmaat schappij Zuid-Beveland, president-kerk voogd van de Ned. Hervormde gemeente. De begrafenis zal Zaterdag a.s. om 3 uur op Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage plaats vinden. In verband met het overlijden van den burgemeester zal morgenavond om 8 uur een spoedeischende speciale vergadering van den gemeenteraad worden gehouden. DRIE PERSONEN OM HET LEVEN GEKOMEN. Men kwam terug van de begrafenis van een zoon Op den onbewaakten overweg te Bergen- theim is Dinsdagmiddag omstreeks drie uur een droevig ongeluk gebeurd, waarbij drie personen het leven hebben gelaten en twee andere personen zijn gewond. De familie Jelleman uit Bergentheim keerde per auto terug van de begrafenis van een achttien jarigen zoon, Nabij den overweg verliet de chauffeur den auto, ten einde na te gaan of hij veilig kon passee- ren. Vermoedelijk door den mist heeft hij den naderenden trein ZwolleCoevorden niet opgemerkt. Althans de man stapte weder in zijn wagen en reed door. Op den overweg werd de auto vervolgens door den trein gegrepen. De bestuurder van den auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg, werd op slag gedood, evenals mevrouw Hel leman en haar 25-jarige dochter. Mevrouw Olsman en een zeventienjarig dochtertje der familie Helleman liepen ver wondingen op en moesten naar het zieken huis te Ambt-Hardenberg worden overge bracht Alvorens de chauffeur den wagen ver liet, zette hij den motor af. Naar alle waarschijnlijkheid is dit het gezelschap noodlottig geworden, want, nadat hij zich overtuigd had, dat er geen trein in aan tocht was, had hij enkele oogenblikken noodig om den motor warm te laten loo- pen. Mevrouw Olsman, die met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis te Stad Hardenberg moest worden overgebracht, is een dochter van mevrouw Helleman* Haar toestand is niet levensgevaarlijk. Zij heeft een wonde boven het oog. Het zeventienjarige meisje bleek slechts zeer lichte wonden te hebben gekregen en kon naar de ouderlijke woning worden overge bracht. Na de aanrijding is de auto een twintig tal meters door den trein meegesleurd, waarnr. de wagen op den berm van den spoorweg werd geworpen. De trein had ruim een kwartier vertra ging. Dit nummer bestaat uit 2 bladen OM REDENEN VAN STAATSBELANG. De minister van algemeene zaken a. i. e van defensie hebben op een schrifte lijke vraag van het Tweede Kamerlid van Poll, om de Kamer volledig in te lichten omtrent de aanleiding tot het verzoek om ontslag van generaal Reynders ais opper bevelhebber van land- en zeemacht en om trent de overwegingen, welke tot de inwil liging van dat verzoek hebben geleid, hedenochtend de Tweede Kamer mede- deeld, dat zy het verleenen van de ver zochte inlichting strijdig acht met het be lang van den staat. Zij kan er slechts aan toevoegen, dat het verschil van meening, hetwelk tot de ontslagaanvrage leidde, niet ligt in één der aangelegenheden, welke zij tot dus verre in de organen der publieke opinie genoemd zag. Ware zulks wel het geval, nissen van len «0 De regeering zou besloten hebben tot den bouw van drie slagkruisers. (Pag. 1, eerste blad) Auto tijdens mist op onbewaakten over weg door trein gegrepen. Drie dooden. (Pag. 1, eerste blad) De burgemeester van Goes overleden. (Pag. 1, eerste blad) Mist veroorzaakt treinbotsing by Haar- Jem» (Pag. 1, eerste blad) Zware sneeuwval ontwrichtte het ge heele Engelsche verkeer. (Gemengd nieuws) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN dan zou zij tegen het verleenen van de verzochte inlichting geen bezwaar kunnen maken. Vanzelfsprekend is, dat het verschil evenmin ligt op het gebied van de hand- ha vino- der neutraliteit, waaromtrent onder de ovtrgroote meerderheid van ons volk, laat staan onder hen die verantwoordelijk heid dragen, niet het geringste verschil van inzicht bestaat. Het verschil ligt in vragen van militair oeieid, waarover in het openbaar geen ge- dachtenwisseiing gevoerd, en zelfs geen aanduiding gegeven kan worden, zonder het staatsbelang te ichaden. H. M. DE KONINGIN ONTVANGT GENERAL REYNDERS IN AFSCHEIDSGEHOOR. Generaal Winkelman in audiëntie ontvangen. Van officieele zijde meldt men ons, dat H. M. de Koningin gisteren in afscheids gehoor heeft ontvangen Zijne Excellentie den generaal Reynders en hedenmorgen in audiëntie heeft ontvangen Zijne Excellen tie den generaal Winkelman, opperbevel hebber van land- en zeemacht. Generaal H. G. Winkelman heeft heden ochtend, na kennis te hebben gemaakt met de officieren van het hoofdkwartier, zijn werkzaamheden aangevangen. Hei Nederlandsche Roode Kruis Bloedtransfusiedienst. Meldt U aan als bloedgever bij de Plaatselijke Werfcommissie of bij bet Secretariaat van de Centrale Commissie, Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage. Steunt met een bijdrage op Giro 291564 van den Penningmeester te Overschie.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1