Breskensche Courant
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
f
V.
Er worden vermoedelijk 3 slagkruisers
gebouwd.
Regeering zou Maandag tot een besluit
zijn gekomen.
Mist veroorzaakt treinbotsing bij Haarlem.
Personentrein op ontspoorden goederentrein
geloopen.
Brand in het
s.s. „Texelstroom"
te Swansea.
Zware gevechten rond
het verwoeste Summa.
Verschillende ontplof
fingen in Engeland.
De burgemeester van Goes overleden.
Auto tijdens mist op
onbewaakten overweg
door den trein
gegrepen.
Geen nadere inlich
tingen over ontslag van
generaal Reijnders.
Sebcurfc
A
■&OCVI 4teÊf,4ec»üit
Umt t&curvi da.
eüoht.
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG
NUMMER S2
WOENSDAG 7 FEBRUARI 1940
Abonnementsprijs: lï ct. pei week oi J z.2U pei
Kwartaal. Franco per post f 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor tiet buitenland neme men eeD
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 1—5 regels t i.25, iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine, advertenties van L—5 regels
50 cënt, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN OF V FUIF Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, el 10 (2 lijnen). Giro No. 66287.
Eigen kantoren terBreskens, Dorpsstraat, Fel. 21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 85
Naar ons ter oore komt, zoo meldt het Haagsche „Vaderland",
is in den j.l. Maandag gehouden ministerraad de beslissing over de
maritieme versterking van Indië gevallen. Waarschijnlijk kan de
officieele mededeeling omtrent de plannen, welker uitvoering de
regeering thans voornemens zou zijn te bevorderen, tegemoet wor
den gezien in de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag
van de Tweede Kamer over de Indische begrooting, welk stuk op
het eind dezer week zal verschijnen. Het is intusschen mogelijk,
dat de regeering reeds eerder, al dan niet aan de Staten-Generaal,
mededeeling van haar besluit zal doen.
Ofschoon op dit oogenblik geen enkele inlichting van offi-
cieelen aard te verkrijgen was aangaande den inhoud van het door
den ministerraad genomen besluit, meenen wij voldoende aanwij
zingen te hebben, om het vermoeden uit te spreken, dat het neer
komt op een beslissing in de richting van het advies van de z.g.
technische commissie, n.l. het denkbeeld om de vloot met drie
slagkruisers te versterken.
Tevens zou, zoo hoorden wij nog verluiden, wat de vlootbasis
betreft, besloten zijn voor te stellen de bestaande marinebasis te
Soerabaja te versterken. De keuze is dus niet op Batavia gevallen.
GROOTE RAVAGE AANGERICHT.
Treinbestuurder gewond, enkele reizigers kregen lichte kwetsuren.
Dinsdagavond omstreeks negen uur
is de omgeving van het stationsempla
cement te Bloemendaal opgeschrikt
door den dreunenden slag van een
treinbotsing. Tengevolge van den mist
is op ongeveer 300 meter van den over
weg aan de Kleverlaan, de electrische
trein nr. 2660, welke om 20.36 uur uit
IJmuiden vertrokken was, met vrij
groot© snelheid op een goederentrein
geloopen, welke even tevoren ont
spoord was.
De ravage, welke werd aangericht,
Is zeer groot. De voorste rijtuigen van
den personentrein werden ernstig be
schadigd. Beide hoofdsporen van de lijn
Haarlem—BloemendaalIJmuiden en
Uitgeest werden versperd.
Het bleek, dat de bestuurder van
den electrischen trein verwondingen
had opgeloopen en dat enkele reizigers
lichte kwetsuren hadden gekregen.
Een koelbloedige treingeleider.
Even voordat de trein, welke om 8.55
uur te Haarlem moest aankomen, den
overweg was gepasseerd, was daar een
goederentrein in de richting Haarlem ont
spoord. De trein zou over de zgn. verbin-
dingsbaan naar het goederenstation te
Haarlem gaan. Door tot nog toe onbekende
oorzaak ontspoorden de vier laatste wa
gons van den goederentrein, namelijk twee
ledige open kolenwagons en twee bagage-
Wagens, waarvan er slechts een geladen
was. De hoofdgeleider van den goederen
trein, de heer M. Steensma uit Amsterdam,
trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk
besefte hy het groote gevaar, dat de ont
spoorde wagens opleverden voor den achter
hem komenden personentrein. Hij greep
onmiddellijk een roode lamp en liep den
naderenden trein tegemoet. De weersom
standigheden werkten echter niet mee. De
dichte mist, die reeds tweemaal 24 uur het
spoorwegverkeer teisterde, belemmerde
aanzienlijk het uitzicht en de bestuurder
van den persönentrein, de heer Wasmus
uit Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoe
wel dit om ongelukken te voorkomen, te
laat was, het roode licht.
Botsing niet te voorkomen.
He afstand tusschen het door de ont
sporing versperde spoor en den met alle
kracht remmenden personentrein was te ge-
r^ng om nog een botsing te vermijden. De
Wagenbestuurder stelde alles in het werk,
doch het mocht hem niet gelukken, den
trein tydig tot r.tilstand te brengen. Met
san daverenden slag, die tot ver in den om-
tr®k gehoord werd, liep de trein op de ont
spoorde goederenwagens. De bestuurders
cabine van den personentrein werd zeer
ernstig beschadigd en de wagenbestuurder
hep een vleeschwonde op aan den kaak.
*u den personentrein bevonden zich on
geveer vijfentwintig menschen. Geen enkele
re'-vger heeft ernstig letsel opgeloopen; in
den tweeden wagon zat mevrouw Van Os
uit Heemstede. Zij had een lichte wonde
aan de rechterknie en is naar de Diaco-
nesseninrichting vervoerd. De elfjarige jon
gen H. Moser bleek zeer te zijn geschrok
ken en moest later ter observatie naar het
ziekenhuis worden gebracht. De wagenbe
stuurder behoefde niet in het ziekenhuis
te worden opgenomen en kon naar zijn
woning te Haarlem terugkeeren. De vier
goederenwagens zijn er minder goed afge
komen dan de personentrein, want van
dezen laatste zijn behalve de bestuursca-
bine slechts enkele ruiten beschadigd en de
trein bleef in de rails staan. Van de goe
derentrein is een wagon grootendeels ver
nield. Dit was de twee wagon van achte
ren. Deze is gedeeltelijk versplinterd en
kwam deels dwars over den weg terecht,
zoodat beide sporen daar ter plaatse wer
den verspreid.
Een der kolenwagens reed half van den
dijk en de andere twee wagens werden
voor een gedeelte versplinterd, en in elkaar
gedrukt, zoodat het geheele beeld van dit
spoorwegongeluk er een van een tamelijk
groote ravage was.
Onmiddellijk nadat het ongeluk gebeurd
was, zijn via het op ongeveer 200 meter
afstand gelegen seinhuisje verschillende
autoriteiten gewaarschuwd.
De lijnen weer vry.
Met man en macht heeft het technische
personeel van de Nederlandsche Spoorwe
gen gedurende den afgeloopen nacht ge
werkt aan de vrijmaking van de beide
hoofdsporen.
Het resultaat is, dat vanmorgen om half
zeven de baan in zooverre was opgeruimd,
dat het treinverkeer via HaarlemBloe
mendaal in beide richtingen weer normaal
kou worden onderhouden.
VEEL SCHADE AAN DE LADING.
In het Nederlandsche stoomschip „Texel
stroom" op weg van Manchester naar Am
sterdam, liggende in een der havens van
West-Wales is Dinsdag in één der ruimen
brand uitgebroken.
De plaatselijke brandweer wist na
ongeveer een uur het vuur meester te
worden, doch aan de lading werd veel
schade, zoowel door het vuur als het
water, toegebracht.
Laar wij bij informatie van de reede-
rij, de N.V. Hollandsche Stoombootmaat
schappij vernamen, lag de „Texelstroom",
die 1617 ton meet en onder bevel van
kapitein A. E. Leevering voer, in de
haven van Swansea toen dc brand uit
brak.
GROOTE RUSSISCHE OVERMACHT.
Maar de Finnen houden stand.
Steeds werpen dc Sovjets nieuwe troepen
in den stryd.
Volgens den correspondent van de
.Stockholm Tidniygen" wordt het aantal
Russische divisies, dat tusschen het Lado-
gameer en Petsamo de grens heeft over
schreden, op zestien ge-chat. Vijf dezer di
visies opereeren tusschen het meer en Ait-
tojoki en slechts dank zij de gesteldheid
van het terrein kunnen de veel geringere
Finsche sttrijdkrachten den Russen weer
stand bieden. De Sovjet-troepen verschan
sen zich in een geheel net van loopgraven,
voorzien van automatische wapenen.
Het Finsche opperbevel heeft medege
deeld, dat de actie van Russische parachu
tisten tot dusverre afgeweerd is. Men ge
looft echter, dat de Russen nog vele val
schermspringers in den strijd zullen bren
gen om te trachten achter de Finsche li
nies schade aan te richten.
In den sector tusschen Summa, en
Hatjalanbenja hebben de Russen over
een afstand van ongeveer 20 kilometer
een nieuwe divisie in het vuur ge
bracht. Gedurende de gevechten van de
laatste dagen hebben meer dan 200
Russische vliegtuigen boven de Finsche
stellingen gevlogen; zij hebben in het
bijzonder het dorpje Suinma gebom
bardeerd het is geheel verwoest. De
Sovjet-verliezen in de gevechten bij
Summa worden geschat op 4500 man,
de Finsche verliezen zijn in verhouding
miniem.
Men moet groote bewondering voor den
Finschen tegenstand hebben, als men in
aanmerking neemt, dat de Russen in den
sector Summa een reusachtigen druk uit
oefenen, aldus de correspondent van de
„Stockholm Tidningen".
FInsch legerbericht.
Na een voorbereiding door de artillerie
heeft de vijand op verscheidene plaatsen
in de Karelische landengte hevige aanval
len ondernomen, in het oijzonder bij Hatja-
lahdenjaervi en Summa. Hij werd hierbij
door meer dan honderd tanks gesteund.
Op een der Finsche stellingen heeft de
vijand vijf aanvallen gedaan.
Tegen middernacht waren de aanvallen
overal met groote verliezen voor den vijand
afgeslagen.
In den loop van den dag werden 22
tanks vernietigd.
Ten noordoosten van het Ladogameer
.werden aanvallen van den vijand afge
slagen, in het bijzonder by de Pitkaeranta-
eilandengroep.
De vijand heeft hier eenige honderden
dooden moeten achterlaten.
In het district Lieksa en Kuhmo werden
alle vijandelijke aanvallen afgeslagen.
Gelijke resultaten werden verkregen bij
Maerkaejaervi in het district Salla.
De Finsche luchtmacht heeft vijandelijke
bases op 5 Februari met succes aangeval
len en aanzienlijke vernietiging aangericht
onder de vijandelijke troepen.
De vijandelyke luchtactie was in den
loop van den dag van geen beteekenis. Er
zijn bommen neergekomen op Kajaani en
Kaeskoe. Volgens beschikbare gegevens
zijn twee personen gedood en eenige bur
gers gewond.
In Noord-Finland heeft de vijand ver
geefs geprobeerd parachute-afdeelingen te
laten dalen.
Het legerbericht van het Russische mi
litaire district Leningrad luidt
Op 6 Februari bedrijvigheid van ver-
kenningsafdeelingen. Treffen tusschen klei
ne infanterie-detachementen ten Noorden
van het Ladogameer. De Sovjet-Russische
vliegtuigen hebben verkenningsvluchten
ondernomen.
Bij de ontploffingen op het Engelsche
station Euston zijn gisteren naar verluidt,
vier mannen gewond. De ontploffingen zijn,
naar men gelooft, veroorzaakt door bom
men, die in de pakketten in de beide post
zakken lagen. De postzakken zijn geheel
vernietigd.
Het schijnt, dat de goederenwagen post
stukken voor Birmingham bevatte, waar
vandaag twee mannen zouden worden te
recht gesteld in verband met de ontploffin
gen te Coventry.
Omstreeks het middaguur heeft zich ook
een ontploffing voorgedaan op het hoofd
postkantoor te Birmingham.
Terwijl een der beambten een poststuk
behandelde, ontstond een ontploffing. De
man werd licht gewond. De schade was
gering.
Kort na het middaguur vond ook een
ontploffing plaats het Londensche West
end bij het monument van mejuffrouw Ca-
vell, de Engelsche verpleegster, die in den
wereldoorlog te Brussel werd gefusilleerd.
Later werd vastgelegd, dat een kortslui
ting de ontploffing had veroorzaakt. Het
plaveisel was beschadigd, doch niemand
werd gedeerd.
Voorts is in de sorteerzaal van het post
kantoor te Manchester een bom, welke in
een pakje was verborgen, ontploft. Nie
mand werd gedeerd.
Vanochtend is in de Sint Ursula-kliniek
te Wassenaar, waar hij sinds enkele dagen
werd verpleegd, op 50-jarigen leeftijd over
leden mr. R. M. van Dusseldorp, burge
meester van Goes.
De thans overledene was 11 November
1889 te Vlaardingen geboren, studeerde aan
de Universiteit te Leiden en promoveerde
aldaar op 4 Juli 1919 tot meester in de
rechten. Hierna werkte hij ter secretarie
te Katwijk. Toen de heer J. D. Viruly het
ambt van burgemeester van Westkapelle
neerlegde, werd de heer van Dusseldorp
daarvoor aangewezen en zoo deed hij met
zijn echtgenoote op 18 Januari 1921 zijn
intrede in Zeeland en wel als burgemees
ter van Westkapelle. Hij was maar be
trekkelijk kort in deze functie werkzaam,
want bij de verkiezingen van leden voor de
Provinciale Staten werd hij voor de Chr.
Hist. Unie afgevaardigd. Op 4 Juli 1923
kozen de Staten hem tot lid van Ged. Sta
ten. In die functie heeft hij gedurende
meer dan 11 jaar met groote toewijding de
belangen van de provincie, haar gemeenten
en haar inwoners bevorderd.
Tegen het einde van 1934 bleek de heer
van Dusseldorp naar iets anders te zoeken
en hij vond dit toen hij benoemd werd tot
burgemeester van Goes met ingang van 1
December van dat jaar. .Hy liet het werk
als Gedeputeerde over aan den heer v. d.
Wart en zelf vertrok hij van Middelburg
naar Goes. Daar heeft hij zich ruim 5 jaar
gegeven voor de belangen van de grootste
gemeente van Zuid-Beveland.
De heer van Dusseldorp was een zeer
voorkomende persoon. Zijn heengaan op
nog slechts 50-jarigen leeftijd, wordt dan
ook terecht als een groote slag voor Goes
in het bijzonder en ook voor de geheele
provincie gevoeld.
Op verschillend ander terrein des levens
heeft de heer van Dusseldorp zich doen
kennen als een rechtschapen man, die als
waar Christen wilde leven.
Hij was o.m. kringcommissaris en lid van
het hoofdbestuur van het Nederlandsche
Roode Kruis, lid van den raad van beheer
van de P.Z.E.M., lid van het hoofdbestuur
van de Vereeniging van Nèderlandsche
Gemeenten, voorzitter van den Provincia
len Brandweerbond, lid van den raad van
toezicht van de N..V Waterleidingmaat
schappij Zuid-Beveland, president-kerk
voogd van de Ned. Hervormde gemeente.
De begrafenis zal Zaterdag a.s. om 3 uur
op Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage
plaats vinden.
In verband met het overlijden van den
burgemeester zal morgenavond om 8 uur
een spoedeischende speciale vergadering
van den gemeenteraad worden gehouden.
DRIE PERSONEN OM HET LEVEN
GEKOMEN.
Men kwam terug van de begrafenis
van een zoon
Op den onbewaakten overweg te Bergen-
theim is Dinsdagmiddag omstreeks drie
uur een droevig ongeluk gebeurd, waarbij
drie personen het leven hebben gelaten en
twee andere personen zijn gewond.
De familie Jelleman uit Bergentheim
keerde per auto terug van de begrafenis
van een achttien jarigen zoon, Nabij den
overweg verliet de chauffeur den auto, ten
einde na te gaan of hij veilig kon passee-
ren. Vermoedelijk door den mist heeft hij
den naderenden trein ZwolleCoevorden
niet opgemerkt. Althans de man stapte
weder in zijn wagen en reed door. Op den
overweg werd de auto vervolgens door den
trein gegrepen. De bestuurder van den
auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg,
werd op slag gedood, evenals mevrouw Hel
leman en haar 25-jarige dochter.
Mevrouw Olsman en een zeventienjarig
dochtertje der familie Helleman liepen ver
wondingen op en moesten naar het zieken
huis te Ambt-Hardenberg worden overge
bracht
Alvorens de chauffeur den wagen ver
liet, zette hij den motor af. Naar alle
waarschijnlijkheid is dit het gezelschap
noodlottig geworden, want, nadat hij zich
overtuigd had, dat er geen trein in aan
tocht was, had hij enkele oogenblikken
noodig om den motor warm te laten loo-
pen. Mevrouw Olsman, die met ernstige
verwondingen naar het ziekenhuis te Stad
Hardenberg moest worden overgebracht, is
een dochter van mevrouw Helleman*
Haar toestand is niet levensgevaarlijk.
Zij heeft een wonde boven het oog. Het
zeventienjarige meisje bleek slechts zeer
lichte wonden te hebben gekregen en kon
naar de ouderlijke woning worden overge
bracht.
Na de aanrijding is de auto een twintig
tal meters door den trein meegesleurd,
waarnr. de wagen op den berm van den
spoorweg werd geworpen.
De trein had ruim een kwartier vertra
ging.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
OM REDENEN VAN STAATSBELANG.
De minister van algemeene zaken a. i.
e van defensie hebben op een schrifte
lijke vraag van het Tweede Kamerlid van
Poll, om de Kamer volledig in te lichten
omtrent de aanleiding tot het verzoek om
ontslag van generaal Reynders ais opper
bevelhebber van land- en zeemacht en om
trent de overwegingen, welke tot de inwil
liging van dat verzoek hebben geleid,
hedenochtend de Tweede Kamer mede-
deeld, dat zy het verleenen van de ver
zochte inlichting strijdig acht met het be
lang van den staat.
Zij kan er slechts aan toevoegen, dat
het verschil van meening, hetwelk tot de
ontslagaanvrage leidde, niet ligt in één
der aangelegenheden, welke zij tot dus
verre in de organen der publieke opinie
genoemd zag. Ware zulks wel het geval,
nissen
van
len
«0
De regeering zou besloten hebben tot
den bouw van drie slagkruisers.
(Pag. 1, eerste blad)
Auto tijdens mist op onbewaakten over
weg door trein gegrepen. Drie dooden.
(Pag. 1, eerste blad)
De burgemeester van Goes overleden.
(Pag. 1, eerste blad)
Mist veroorzaakt treinbotsing by Haar-
Jem» (Pag. 1, eerste blad)
Zware sneeuwval ontwrichtte het ge
heele Engelsche verkeer.
(Gemengd nieuws)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
dan zou zij tegen het verleenen van de
verzochte inlichting geen bezwaar kunnen
maken.
Vanzelfsprekend is, dat het verschil
evenmin ligt op het gebied van de hand-
ha vino- der neutraliteit, waaromtrent onder
de ovtrgroote meerderheid van ons volk,
laat staan onder hen die verantwoordelijk
heid dragen, niet het geringste verschil
van inzicht bestaat.
Het verschil ligt in vragen van militair
oeieid, waarover in het openbaar geen ge-
dachtenwisseiing gevoerd, en zelfs geen
aanduiding gegeven kan worden, zonder
het staatsbelang te ichaden.
H. M. DE KONINGIN ONTVANGT
GENERAL REYNDERS IN
AFSCHEIDSGEHOOR.
Generaal Winkelman in audiëntie
ontvangen.
Van officieele zijde meldt men ons, dat
H. M. de Koningin gisteren in afscheids
gehoor heeft ontvangen Zijne Excellentie
den generaal Reynders en hedenmorgen in
audiëntie heeft ontvangen Zijne Excellen
tie den generaal Winkelman, opperbevel
hebber van land- en zeemacht.
Generaal H. G. Winkelman heeft heden
ochtend, na kennis te hebben gemaakt
met de officieren van het hoofdkwartier,
zijn werkzaamheden aangevangen.
Hei Nederlandsche Roode Kruis
Bloedtransfusiedienst.
Meldt U aan als bloedgever bij de
Plaatselijke Werfcommissie of bij bet
Secretariaat van de Centrale Commissie,
Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage.
Steunt met een bijdrage op Giro
291564 van den Penningmeester te
Overschie.