STADSNIEUWS
Vlissingen
Een tragisch, maar hopeloos geval.
UIT DEN OMTREK
NOOTJES
Groningsch kustvaartuig in een angstig
avontuur op de Noordzee.
Ruim veertig Duitsche vrouwen, die zich
in Engeland bevonden toen de oorlog uit
brak zijn Woensdag gerepatrieerd. Zij
zijn gistermiddag te Oostende ontscheep*
en doorgereisd naar Brussel, vanwaar zij
naar Duitschland zullen vertrekken.
Men gelooft, dat 32 opvarenden van het
Britsche schip „Bancrest", dat Dinsdag
voor de Schotsche kust is vergaan, aan
boord van een ander schip zijn opgenomen.
In totaal had de „Bancrest" 33 man aan
boord.
De Britsche minister voor de leveranties
heeft bekend gemaakt, dat binnenkort een
decreet zal worden gepubliceerd, waarbij
rantsoeneering van papier in Engeland
Wordt ingevoerd.
9 0 9
De Belgische kamer heeft gisteren ge
weigerd een voorstel van Grammens in be
handeling te nemen. Dit voorstel hield in
om, teneinde de neutraliteit te bewaren, op
Belgisch gebied de verspreiding van alle
buitenlandsche geschriften boeken, dag
bladen, weekbladen, tijdschriften, enz.
te verbieden.
«i
Naar wy vernemen hebben de organisa
toren van het Zwitschersche hotelplan een
hervatting van de door de oorlogsomstan
digheden opgeschorte reizen voorbereid. In
de volgende week zal een nieuwe proefreis
volgens het ,.Hopla"-systeem van ons land
uit naar Zwitserland worden ondernomen
»n daarna hoopt men, ondanks den interna
tionalen toestand, deze reizen weer gere
geld te doen geschieden.
«99
De Engelsche journalisten hebben gister
avond bij minister Churchill geprotesteerd
tegen het feit, dat de admiraliteit de on
verwijlde publicatie van bijzonderheden
aangaande den terugkeer van den kruiser
-jAjax" verhinderd had.
e
Er doen te San Francisco geruchten de
»nde, volgens welke de 512 opvarenden
van het Duitsche mailschip „Columbus"
aan boord van Japansche visschersvaar-
tuigen naar Japan willen trachten te ko
men, om vandaar naar Duitschland verder
te reizen.
9*9
De Paus heeft vanmorgen den Snaan-
«enen generaal Queipo de Llano in audiën-
ontvangen.
9*9
Franco heeft in een gisteren gehouden
J*ede gezegd, dat de loonen en salarissen
verhoogd moeten worden. De ambtenaren
salarissen zijn bij decreet met 30 procent
verhoogd.
SPIEGELGLADDE WEGEN MAKEN
NOKMAAL VERKEER ONMOGELIJK.
Hoewel gisteren de wegen en straten in
ware ijsbanen werden herschapen, was de
gladheid nog niets in vergelijking met wat
de dag van heden ons gebracht heeft. Ten
gevolge van den regen die gisteravond en
vannacht gevallen is, zijn de wegen levens
gevaarlijk geworden. Vooral in de vroege
morgenuren was de toestand buitengewoon
slecht, daar het gisteren gestrooide zand
door den regen weer onder een laagje ys
terecht gekomen was. Zoowel voor voetgan
gers, wielrijders als het snelverkeer, was
het vrijwel ondoenlijk zich over straat te
bewegen. Vanzelfsprekend bleven valpar
tijen niet uit. Vrijwel doorloopend zag men
zijn „mede-slachtoffers" kennis maken met
moeder aarde of wanhopige pogingen doen
om zich overeind te houden. Als een sterk
staaltje van de gladheid, is het wellicht in
teressant te vertellen dat in verschillende
deelen van de stad de jeugd voor de deur de
schaatsen onderbond en in de straat een
baantje reed.
In de Glacisstraat was in den loop van
den nacht een buis van de waterleiding ge
sprongen, waardoor over een groot deel van
de straat het trottoir door het water werd
overstroomd. Wat de gevolgen hiervan zijn
bij enkele graden vorst, zooals thans, zal
men begrijpen.
Een bedrijf dat van een en ander veel te
lijden heeft, is vooral de post. 's Nachts
trekken de auto's met de post naar Brabant
om vroeg in den morgen terug te keeren
met correspondentie enz. voor onze provin
cie. Het hoeft geen betoog dat deze nachte-
lyke ritten vooral thans geen plezierreisjes
zijn. Vertragingen kunnen natuurlijk niet
uitblijven. Eerst tegen 11 uur vanochtend
kwam een van de postauto's, die anders
omstreeks 7 uur arriveert, in Vlissingen
aa terwijl op dat oogenblik van den tweede
nog niets bekend was. Naar later bleek is
deze onderweg blijven steken. Met een an
dere vervoergelegenheid is de post toen
naar hier overgebracht.
De meeste ingezetenen blijken hun plicht
te kennen en strooien zand of asch voor
hun huizen hier en daar is dit echter na
gelaten zoodat zeer gladde en gevaarlijke
plekken bleven bestaan. Wil men daar
voortaan aan denken in het belang van
eigen en anderer veiligheid?
Tooneelavond voor de militairen.
Gisteravond gaf de vereeniging C.K.W.O.
in bst Concertgebouw voor de militairen
van land- en zeemacht een opvoering van
„De Stedendwinger", historisch-romantisch
spel in drie bedrijven door J. van Randwijk.
De voorzitter de heer J. Marijs heette
de: aanwezige- officieren en verdere man
schappen hartelijk welkom en sprak zijn
blijdschap er over uit, dat C.K.W.O. thans
voor de vierde maal iets voor de militairen
kan doen.
Verder heette spr. welkom den burge
meester, den heer C. A. van Woelde ren,
den wethouder van onderwys, den heer W.
P. Edelman en verschillende bestuursleden
van O. en O.
Spr. stelde voor den avond te openen
met het gezamenlijk zingen van het „Wil
helmus". Nadat hieraan door allen was vol
daan, nam de burgemeester het woord,
die namens O. en O. de vereeniging C.K.
W.O. dank bracht voor deze gewaardeerde
aanbieding. Het Is spr. altijd een voorrecht
onze gemobiliseerden in feestelijke stem
ming bijeen te zien en hij stelde het zeer
op pry's, dat deze avond juist samenvalt
met den verjaardag van Prinses Beatrix.
Spr. wees op de Oranjegezindheid van de
aloude Prinsenstad Vlissingen en ook het
op te voeren tooneelspel geeft een episode
weer uit het leven van een onzer Oranje
vorsten, nl. het beleg en de overgave van
's Hertogenbosch onder Prins Frederik
Hendrik.
Op verzoek van den burgemeester werd
daarna door de stampvolle zaal een hoera
oi Prinses Beatrix uitgebracht.
Hierna werd het tooneelspel opgevoerd,
hetwelk onder groote belangstlling werd
gevolgd en na elk bedrijf hartelijk applaus
verwierf.
Bij de opvoering voor de leden komen wy
op het stuk nog terug.
Muzikale medewerking werd verleend
door een militair ensemble, onder leiding
van korporaal J. J. den Toonder, hetwelk
door het spelen van populaire liederen, die
uit volle borst werden meegezongen, er
niet weinig toe bijdroeg de gezellige stem
ming te verhoogen.
Aan het slot van het laatste bedrijf zon
gen de aanwezigen nog staande „Mijn
schilt ende betrouwen".
De tweede voorzitter van O. en O., de
heer A. Schout, dankte namens officieren,
onderofficieren en manschappen C.K.W.O.
hartelijk voor hetgeen is geboden. Het was
spel van historische waarde. Spr. hoopte
niet dat de geschiedenis zich herhaalt, doch
hij was er van overtuigd, dat dan ons volk
gerust kan zijn.
Hedenavond zal wederom een uitvoering
van het spel voor andere militairen worden
gegeven.
ONDERSTEUNINGSFONDS
R.K. VOLKSBOND.
Afdeeling Vlissingen.
Bovengenoemd fonds kwam Woensdag
avond in jaarvergadering bijeen onder
leiding van den heer J. C. Lenaerts. Uit
het jaarverslag van den secretaris, den
heer F. J. van Dierendonck, bleek, dat
het fonds in ledental iets was gestegen.
Voor het vele werk, waardoor het fonds
in 1939 in het bezit kwam van een vaan
del, werd nogmaals aan den heer F. Schets
hartelijk dank gebracht.
Uit het jaarverslag van den penning
meester, den heer F. J. Krieger bleek,
dat de ontvangsten -n lo29 bedroegen
797.65, de uitgaven aan ziekengeld enz.
1160.33; nadeelig slot 362.68. De bezit
tingen der kas bedroegen per 31 Dec. jl.
1483.63 en die van het reservefonds
534.925.
Het spaarfonds „1941", dat ten doel
heeft in 1941 het gouden bestaansfeest
te vieren, bezit 156.
I'. aftredende bestuursleden werden her
kozen. T:t nieuw bestuurslid werd gekozen
de heer Fölker.
Aan den heer D. A. Bakx, die zich niet
meer voor het bestuur beschikbaar stelde,
werd dank gebracht, waarna de vergade
ring werd gesloten.
Machineschade opgeloopen.
Het Nederlandsche zeemotorschip „Jaed-
joe" dat machineschade bekomen had is met
sleepboothulp van Terneuzen naar Vlissin
gen gebracht alwaar de schade door de fa.
Wolfard en Wessels hersteld zal worden.
Giften voor de Patates-Friteskraam.
Reeds verantwoord 20.30
J. v. d. S- 0.50
Familie B. V- 0.85
N. N- 0.50
J. S- 1.50
Bewoners Paul Krugerstraat en
Van der Manderestraat - 33.50
Totaal 57.15
A-sociaal gezin over de grens gezet.
Gemeentelijke bijstand kostte duizenden guldens, maar baatte niet.
In de Vlissingsche Vlamingstraat woonde
op nummer 20 tot Woensdagochtend het
gezin van den Belg C. M. F., bestaande
uit man, vrouw en acht kinderen, waarvan
het oudste in 1931, het jcngste vorig
werd geboren. De man is 31 jaar oud
en uit Oostende afkomstig, doch woont
sinds vele jaren in ons iand, waar hy bij
de Vlissingsche politie in kwaden reuk
stond. Hij werd reeds enkele malen ver
oordeeld, kwam herhaaldelijk met de po
litie in aanraking wegens dronkenschap
enz.; en deze moest ook meermalen in
grijpen bij de vele tragische huiselyke
ruzies in dit gezin.
Er viel met dezen man niets te be
ginnen en ook de vrouw (een Zeeuwsche
van geboorte) bleek onwillig tot voldoende
medewerking bij de herhaalde pogingen,
dit huisgezin weer op eigen beenen te doen
staan. Men leefde al jaren vrijwel uitsluitend
uit de overheidskas. Dat de man werkte,
is nooit gebleken; wel dat hij een groot
liefhebber van sterken drank was. Voor
het laatste deel werd waarschijnlijk alles
dat van de zijde van Maatschappelijk Hulp
betoon in huis werd gebracht, op slag
verkwanseld. Kleeren, huisraad, enz., die
's morgens werden verstrekt, waren
's avonds alweer verdwenen.
Het gezin was zelfs zoover gezon
ken, dat bij de geboorte van het
jongste kind, de verloskundige het
uitzstje en hetgeen voor moeder en
kind verder noodig kon zijn, niet
van te voren in huis durfde brengen.
Zij was er zeker van, dat er dan cp
het critieke oogenblik niets meer van
beschikbaar zou zyn en dat het den
weg zou hebben gevolgd van het vele,
dat reeds eerder in drank was omge
zet.
De Arbeidsbeurs kon den man nooit
plaatsen, aangezien nij voor geregeld werk
te lui bleek te z'jn. Men heeft hem een
keer of wat in de werkverschaffing op-
gencmen, maar dan moest hij al gauw
worden uitgesloten, omdat hij dronken op
het werk kwam, onbekwaam om iets te
doen. Hij werd ook herhaaldelijk van steun
uitgesloten, maar men kon dit niet vol
houden, omdat de acht kinderen daarvan
de dupe dreigden te worden.
De gemeentelijke geneeskundige
dienst heeft eveneens herhaalde malen
moeten ingrijpen, o.m. met het oog
op het feit, dat aan de ach- stumperds
van kinderen vrijwel geen zorg werd
besteed; de hoofdjes waren verwaar
loosd enz. Om niet onsmakelijk te
worden, zullen wy den lezer nauw
keuriger gegevens sparen.
De kinderen, die ncoit een echt thuis
hebben gekend, geen behoorlijke slaap
gelegenheid hadr'en enz. werden van ge
meentewege gevoed, namen geregeld deel
aan de kindervoeding, zoodat zij enkele
maaltijden per dag kregen en brood voor
het avondmaal mee naar huis; de kinderen
boven de twee jaar, die niet naar school
gingen, werden ook overigens verzorgd, rein
gehouden enz.
Waarschuwingen hielpen niet.
De man is herhaaldelijk gewaarschuwd,
dat zijn gezin over de grens zou gaan,
wanneer hij zijn leven niet beterde. Maar
niets hielp: F. was te lui en drankzuchtig;
hij vond het best, dat de gemeente de
zerg op zich nam voor zijn gezin; en hy
zag er bij alle vorige bevallingen niet
tegen op, alles dat voor moeder en kind
beschikbaar werd gesteld, te verkwanselen.
Hetzelfde gebeurde trouwens met de klee
ding voor de kinderen; hiervoor is nog
kort geleden gezorgd, maar toen de stum
perds gisteren uit huis werden gehaald,
hadden zij slechts een bevuild hemdje aan
en verder niets 1
Toen alle pegingen, dit gezin zelfstan
dig te maken, schipbreuk leden, werd be
sloten te probeeren het naar België uit
te leiden. Men heeft hier veel moeilijk
heden mee ondervonden. Een zeer uitvoe
rige briefwisseling tusschen de ministers
vai^ Binnenlandsche en Buitenlandsche Za
ken en diverse Belgische autoriteiten
moest worden gevoerd. Tenslotte kwam
vast te staan, dat België den man en
zyn gezin diende te aanvaarden. De com
missaris van politie heeft toen een bevel
tot uitleiding uitgevaardigd en Dinsdag
avond werd de man als ongewenscht
vreemdeling aangehouden. Hij heeft den
nacht cp het bureau van politie door
gebracht er. werd Woensdagochtend naar
de grens geleid.
Gisteren kwam een gehuurde auto
bus voor het perceel in de Vlamingstraat
en de vrouw met de acht kinderen werden
uit huis gehaald. Even later gebeurde
hetzelfde met de schamele meubels, die in
een kleinen verhuiswagen werden geladen.
De kinderen, die nog maar kort geleden
door Maatschappelijk Hulpbetoon van
kleertjes waren voorzien, iadden niet meer
dan een bevuild hemdje aan, zoodat zy in
dekens moesten werden gewikkeld. Dat
zij behoorlijk gevoed waren, is waarlijk
geen gevolg van de zorg, die htm vader
en moeder aan de stumperds hebben ge
wijd, maar van het feit, dat de gemeente
geholpen heeft.
Onder geleide van de marechaussee, ter
wijl een dame van Maatschappelijk Huip-
be.oon zich met de zorg voor de kinderen
belastte, ging het transport met de boot
naar Breskens en vandaar naar Eede,
waarna de reis werd voortgezet naar het
tusschen Eede en Maldeghem in België
gelegen Stroobrugge. De Belgische gen
darmerie nam het gezin (de man was er
aan de grens ook bij gekomen) in ent
vangst; er stond een woning leeg, waar
ee kachel werd geplaatst; de gendarmes
zorgden voor kolen. Het gezin was weer
„geïnstalleerd"; d.w.z. bet huiselyk drama
begon een nieuw bedryf, thans op vader-
landschen bodem.
9 9 9
Nederland, en de Vlissingsche dienst van
Sociale Zaken in het bijzonder, heeft
v:or deze vreemdelingen gedaan wat noo
dig en mogelijk was. Jammer dat dit
menschlievende werk, dat de gemeente
di Izenden guldens heeft gekost, niet met
beter resultaat mocht orden bekroond.
Bemanning was getuige van bombardement op Engelsch
koopvaardijschip.
De 18 opvarenden van het gezonken schip aan boord genomen
en te Vlissingen binnengebracht
Op dertig mijl van de Oostkust van
Engeland heeft de Groningsche kust
vaarder „Rian", cigenaai D. Burning
te Groningen, Dinsdagavond rond vyf
uur by het invallen van de duisternis,
een angstig avontuur beleefd. Toen
het schip, dat Zaterdagmorgen van
Vlissingen vertrokken was naar Zee-
brugge, waar het wegels slecht weer,
eenigen. tyd was blyven Uggen, op
ongeveer 800 meter afstand was ge
komen van het Engel$che stoomschip
„Highwave", verscheen er plotseling
een viermotorige Duitsche bommen
werper, die den Engelschen koopvaar
der onder vuur nam en een twintigtal
bommen liet vallen, tengevolge waar
van het schip zonk. De 18 opvarenden
begaven zich ylings in een reddingboot
en werden korten tijd later door de
„Rian" opgepikt. Twee der geredden
bleken door schoten uit de machine
geweren gewond te zijn. Een van hen,
de tweede stuurman, die een schot in
het linkerdybeen bad opgeloopen, is na
aankomst te Vlissingen In een zieken
huis opgenomen.
Woensdagavond rond half zes kwam de
„Rian" met de schipbreukelingen in de
haven van Vlissingen aan. Nadat het schip
zich moeizaam een weg had gebaand door
het drijfys en niet zonder moeite gemeerd
was, begaven wij ons aan boord, waar
wij kapitein Grünefeld in de stuurhut aan
troffen.
Evenals de andere opvarenden van het
232 ton brut. reg. ton metende scheepje,
wa3 hij zeer onder den indruk van het
gebeurde, dat op zco korten afstand voor
zijn oogen had afgespeeld.
,Zie zoo, ik heb er genoeg van, ik stap
er af," was het eerste wat hjj zei. Om
daarna te vertellen: „Het begon al een
beetje donker te worden, toen plotseling
zoo'n zwart monster kw< m overgevlogen.
Even later daarna zagen wy verschillende
bommen en lichtkogels naar beneden vallen
op het schip, dat engeveer 300 meter
verder lag. Het vliegtuig cirkelde maar
boven het schip en ging het den eenen
kant uit, dan gingen wij weer naar de
andere zijde om buiten het gevecht te
blyven. Doodsangsten stonden wij uit, dat
zoo'n ding op ons scheepje terecht zou
komen, want wij hebber er maar één
noodig. Ik stond met den stuurman in
de hut en beiden renden wij maar heen
en weer cm dekking te zoeken achter
het yzer. Bijwylen werd de „Rian" vier
voet in de hoogte geslingerd door den
luchtdruk.
Toen het bombardement ten einde was.
kwam het vliegtuig onze richting uit. O jé,
dachten wy, nu is het onze beurt, maar
het liep gelukkig goed af. Het vloog even
boven ons en verdween daarna. Wij hebben
toen de bemanning van de „Highwave",
die in een sloep was gegaan, aan boord
gene men. Er lag in de buurt een licht
schip doch daar het verduisterd was en
het te donker was ge - orden om het
terug te vinden, ko.iden wij de Engelschen
niet overgeven. Wy zyn daarom naar
Vlissingen teruggevaren. Hier en daar z\jn
we nog enkele mijnen gepasseerd, doch
vooi de rest is al1 es goed afgeloopen."
De Britsche kapitein vertelt,
In het achteronder treffen we de beman-
ning van het gezonken schip aan. Direct
was de kapitein van de „Highwave", ken
nelijk verheugd dat alle. het leven er
afgebracht hadden, bereid ons het een
ander over het bombardement te vertellen.
Zijn relaas laten wy hieronder volgen:
„De Highwave", een onbewapende koop.
vaarder van 2000 con, van de Highhcok
Shipping Company Ltd. te Londen, was
op ongeveer dertig mijl van de Oostkust
vooi anker gegaan. Het was Dinsdag-
avond ongeveer vyf uur, toen een vier-
mot' rige bommenwerper boven het schip
verscheen en in één keer vyf bommen
liet vallen, die ons troffen. Zeer la
cirkelde het toeriel boven ons en tot vie£
maal toe stortte het vijf bommer over
ons uit, zoodat in totaal twintig van deze
mensters neergeworpen wc: den. Bovendien
regende het kogels uit de machinegeweren.
Twee van enze menschen, de tweede stuur
man en een matroos werden hierdoor ge
troffen. De stuurman kreeg een schot
in het linkerdijbeen en by den matroos
ging het schot door zijn rechterschouder.
Ongeveer vijf tot'tien minuten duurde het
ocmb^rdement, waarna de Hi^hwave" zonk.
Zonder dat wij nog nog tyd hadden om
iets van onze bezittingen te redden, moes-
t wy ons vlug in een reddingboot be
geven, want vier minuten later was het
schip in de golven verdwenen. Gelukkig
moesten wij niet lang op zee ronddebberen,
want korten tyd later werden wij opge
pikt door de „Rian"."
Tot zoover de kapitein. Over de behan
deling aan boord van dit Nederlandsche
vaartuig waren de geredden best te spre
ken.
Nadat enkele formaliteiten waren ver
vuld zyn de mannen door de zorgen van
den Engelschen vice-consul, den heer P. de
Bruyne te Middelburg, per autobus naar
hotel „Goes" overgebracht, waar zij op hun
verhaal kunnen komen van de doorgestane
angsten. De gewonde stuurman is na be
handeling door een marine-arts, die met
enkele matrozen op de reede aan boord
was gegaan, per ziekenauto naar het
ziekenhuis „Bethesda" overgebracht. Ver
moedelijk zal daar de kogel uit het been
worden verwijderd.
Schepen omhoog gevaren op de
Westerschelde.
OP EIGEN KRACHT VLOTGEKOMEN.
Tijdens de vaart op de Westerschelde is
het op weg zijnde Finsche stoomschip
„Ariel" gistermiddag ter hoogte van
Walsoorden op een zandbank aan den
grond gevaren en blijven zitten. Een vijf
tal sleepbooten voer uit voor het eventueel
verleenen van assistentie. De kapitein van
de „Ariel" wilde echter trachten om met op
komend water met eigen middelen vlot te
komen. Hierin is men gisteravond laat ge
slaagd, waarna het schip, oogenschynlyk
zonder schade bekomen te hebben, de reis
naar Antwerpen heeft voortgezet.
Tezelfdertijd geraakte het Fransche s.s.
„Platon" dat op weg was van Antwerpen
naa.- zee, ter hoogte van de Paal aan den
grond. Ook dit schip is op eigen kracht vlot
gekomen.
Verder moet in het zg. Middelgat een
Engelsch stoomschip aan den grond zyn
gevaren. Ter assistentie uitgevaren sleep
booten hebben echter geen schip kunnen
vinden, zoodat dit gerucht waarschynlyk
onjuist is.
ELFSTEDENRIJDER VERTELT.
Zaterdag was net pas Dy hem opgekomen,
mee te doen.
Onder de honderden die Dinsdag op de
Friesche meren en kanalen geworsteld heb
ben tegen koude en sneeuw om den zwaren
Frieschen Elfstedentocht over een afstand
van 199 km. af te leggen, bevond zich
zooals bekend ook de Oostburger F. Chris-
tiaansen.
Vanmiddag hebben wij dezen 24-jarigen
jongeman, die geheel ongetraind als eenige
Zeeuwsch-Vlaming den tocht als tourist tot
een goed einde heeft gebracht, in zyn wo
ning aangetroffen en hem bereid gevonden
het een en ander over zyn bevindingen te
vertellen. Hy gaf ons het volgende relaas
„Zaterdag was het by my opgekomen
om den tocht ook eens mes te ryden. Ik
ben toen naar Leeuwarden gegaan waar
wy Dinsdag des morgens om zes uur met
een groep van 500 tochtryders vertrokken
Wy hadden den wind in den rug en zoo
kwamen wy om half acht in Sneek. Van
daar ging het naar Sloten waar wij om 9
uur aan de contróle arriveerden. Om tien
uur was ik in Stavoren. Hierna kregen wij
het zwaarste traject, nl. pal tegen den
wind in naar Workum, waar ik om half
een aankwam. Vandaar ging het naar Bols-
ward waar ik mij om half twee meldde en
vervolgens naar Harlingen. Toen ik daaT
om drie uur aangekomen was, heb ik* een
half uur gerust en daarna weer maar ver
der, totdat ik om half zeven in Bartlehiem
arriveerde, waar men my vertelde dat niet
verder gereden mocht worden in verband
met d>s veiligheid. Zoowat den geheelen
tocht heb ik in een groep gereden. Zoo nu
en dan trok ik er even tusschenuit en sloot
me dan weer bij een andere groep aan.
Gemiddeld heb ik ongeveer met een snel
heid van tien kilomter gereden. Behalve
wat chocolademelk en chocolade heb ik
den geheelen dag niets gebruikt, want toen
ik met enkele kampioenen sprak, vertelden
zy my dat het beter was onderweg niet te
eten. Over geluk heb ik niet te klagen ge
had en ook kan ik liet zeggen dat ik na
afloop erg vermoeid was. Het is mij best
bevallen en een volgende keer doe ik zeker
weer mee", aldus eindigde „korporaal"
Christiaanssn (want hij is op het oogenblik
in dienst) zijn sober verhaal over de kra
nige prestatie die hy heeft geleverd.
K.L.M. WIL LIJN OP ZEELAND
HEROPENEN.
Militaire autoriteiten hebben echter
bezwaren.
Zooals wij reeds gemeld hebben, heeft het
Provinciaal Bestuur van Zeeland zich met
een verzoek tot den Minister van Water
staat gewend de K.L.M. toestemming te
verleenen de luchtlijn AmsterdamRotter
damHaamstedeVlissingen gedurende
den tijd, dat het verkeer te water door het
vele ijs geheel of byna onmogelyk is, weer
te vliegen.
Naar het Vad. verneemt, wordt de moge
lijkheid deze lyn te heropenen ernstig on
der het oog gezien. Uit tal van plaatsen,
welke geïsoleerd zyn, komen verzoeken bin
nen de verbinding met het vliegtuig te her
stellen. De K.L.M. is zeker bereid de lijn
op Zeeland weer te gaan vliegen, doch be-
zvaren van militaire zijde weerhouden haar
er echter van reeds nu uitvoering aan de
plannen te geven. Het luchtverkeer is, zoo
als bekend, boven ons land verboden met
uitzondering van een tweetal corridors van
Schiphol naar Eelde en van Schiphol naar
zee. Een corridor naar Zeeland zou eerst
vastgesteld moeten worden voor de K.L.M.
kan gaan vliegen.
By informatie bij de K.L.M. is gebleken,
dat er een onderzoek naar de bezwaren,
welke de militaire autoriteiten geopperd
hebben, wordt ingesteld. Men hoopt een weg
te vinden deze te ondervangen. Zoo spoedig
mogelijk zal dan aan het dringend verzoek
van Zeeland voldaan worden.
Aanbeveling rechter.
Door de arrondissementsrechtbank te
Haarlem is, ter vervulling van een vaca
ture van rechter in haar college, opgemaakt
de navolgende alphabetische lyst van aan
beveling
mr. H. W. W. Andreae, rechter In de ar
rondissementsrechtbank te Breda
mr. H. J. Ferwerda, rechter-plaatsvervan*
ger in de arrondissementsrechtbank te
Haarlem
mr. C. E. Muller, rechter in de arrondis
sementsrechtbank te Middelburg.