STADSNIEUWS Vlissingen Een tragisch, maar hopeloos geval. UIT DEN OMTREK NOOTJES Groningsch kustvaartuig in een angstig avontuur op de Noordzee. Ruim veertig Duitsche vrouwen, die zich in Engeland bevonden toen de oorlog uit brak zijn Woensdag gerepatrieerd. Zij zijn gistermiddag te Oostende ontscheep* en doorgereisd naar Brussel, vanwaar zij naar Duitschland zullen vertrekken. Men gelooft, dat 32 opvarenden van het Britsche schip „Bancrest", dat Dinsdag voor de Schotsche kust is vergaan, aan boord van een ander schip zijn opgenomen. In totaal had de „Bancrest" 33 man aan boord. De Britsche minister voor de leveranties heeft bekend gemaakt, dat binnenkort een decreet zal worden gepubliceerd, waarbij rantsoeneering van papier in Engeland Wordt ingevoerd. 9 0 9 De Belgische kamer heeft gisteren ge weigerd een voorstel van Grammens in be handeling te nemen. Dit voorstel hield in om, teneinde de neutraliteit te bewaren, op Belgisch gebied de verspreiding van alle buitenlandsche geschriften boeken, dag bladen, weekbladen, tijdschriften, enz. te verbieden. «i Naar wy vernemen hebben de organisa toren van het Zwitschersche hotelplan een hervatting van de door de oorlogsomstan digheden opgeschorte reizen voorbereid. In de volgende week zal een nieuwe proefreis volgens het ,.Hopla"-systeem van ons land uit naar Zwitserland worden ondernomen »n daarna hoopt men, ondanks den interna tionalen toestand, deze reizen weer gere geld te doen geschieden. «99 De Engelsche journalisten hebben gister avond bij minister Churchill geprotesteerd tegen het feit, dat de admiraliteit de on verwijlde publicatie van bijzonderheden aangaande den terugkeer van den kruiser -jAjax" verhinderd had. e Er doen te San Francisco geruchten de »nde, volgens welke de 512 opvarenden van het Duitsche mailschip „Columbus" aan boord van Japansche visschersvaar- tuigen naar Japan willen trachten te ko men, om vandaar naar Duitschland verder te reizen. 9*9 De Paus heeft vanmorgen den Snaan- «enen generaal Queipo de Llano in audiën- ontvangen. 9*9 Franco heeft in een gisteren gehouden J*ede gezegd, dat de loonen en salarissen verhoogd moeten worden. De ambtenaren salarissen zijn bij decreet met 30 procent verhoogd. SPIEGELGLADDE WEGEN MAKEN NOKMAAL VERKEER ONMOGELIJK. Hoewel gisteren de wegen en straten in ware ijsbanen werden herschapen, was de gladheid nog niets in vergelijking met wat de dag van heden ons gebracht heeft. Ten gevolge van den regen die gisteravond en vannacht gevallen is, zijn de wegen levens gevaarlijk geworden. Vooral in de vroege morgenuren was de toestand buitengewoon slecht, daar het gisteren gestrooide zand door den regen weer onder een laagje ys terecht gekomen was. Zoowel voor voetgan gers, wielrijders als het snelverkeer, was het vrijwel ondoenlijk zich over straat te bewegen. Vanzelfsprekend bleven valpar tijen niet uit. Vrijwel doorloopend zag men zijn „mede-slachtoffers" kennis maken met moeder aarde of wanhopige pogingen doen om zich overeind te houden. Als een sterk staaltje van de gladheid, is het wellicht in teressant te vertellen dat in verschillende deelen van de stad de jeugd voor de deur de schaatsen onderbond en in de straat een baantje reed. In de Glacisstraat was in den loop van den nacht een buis van de waterleiding ge sprongen, waardoor over een groot deel van de straat het trottoir door het water werd overstroomd. Wat de gevolgen hiervan zijn bij enkele graden vorst, zooals thans, zal men begrijpen. Een bedrijf dat van een en ander veel te lijden heeft, is vooral de post. 's Nachts trekken de auto's met de post naar Brabant om vroeg in den morgen terug te keeren met correspondentie enz. voor onze provin cie. Het hoeft geen betoog dat deze nachte- lyke ritten vooral thans geen plezierreisjes zijn. Vertragingen kunnen natuurlijk niet uitblijven. Eerst tegen 11 uur vanochtend kwam een van de postauto's, die anders omstreeks 7 uur arriveert, in Vlissingen aa terwijl op dat oogenblik van den tweede nog niets bekend was. Naar later bleek is deze onderweg blijven steken. Met een an dere vervoergelegenheid is de post toen naar hier overgebracht. De meeste ingezetenen blijken hun plicht te kennen en strooien zand of asch voor hun huizen hier en daar is dit echter na gelaten zoodat zeer gladde en gevaarlijke plekken bleven bestaan. Wil men daar voortaan aan denken in het belang van eigen en anderer veiligheid? Tooneelavond voor de militairen. Gisteravond gaf de vereeniging C.K.W.O. in bst Concertgebouw voor de militairen van land- en zeemacht een opvoering van „De Stedendwinger", historisch-romantisch spel in drie bedrijven door J. van Randwijk. De voorzitter de heer J. Marijs heette de: aanwezige- officieren en verdere man schappen hartelijk welkom en sprak zijn blijdschap er over uit, dat C.K.W.O. thans voor de vierde maal iets voor de militairen kan doen. Verder heette spr. welkom den burge meester, den heer C. A. van Woelde ren, den wethouder van onderwys, den heer W. P. Edelman en verschillende bestuursleden van O. en O. Spr. stelde voor den avond te openen met het gezamenlijk zingen van het „Wil helmus". Nadat hieraan door allen was vol daan, nam de burgemeester het woord, die namens O. en O. de vereeniging C.K. W.O. dank bracht voor deze gewaardeerde aanbieding. Het Is spr. altijd een voorrecht onze gemobiliseerden in feestelijke stem ming bijeen te zien en hij stelde het zeer op pry's, dat deze avond juist samenvalt met den verjaardag van Prinses Beatrix. Spr. wees op de Oranjegezindheid van de aloude Prinsenstad Vlissingen en ook het op te voeren tooneelspel geeft een episode weer uit het leven van een onzer Oranje vorsten, nl. het beleg en de overgave van 's Hertogenbosch onder Prins Frederik Hendrik. Op verzoek van den burgemeester werd daarna door de stampvolle zaal een hoera oi Prinses Beatrix uitgebracht. Hierna werd het tooneelspel opgevoerd, hetwelk onder groote belangstlling werd gevolgd en na elk bedrijf hartelijk applaus verwierf. Bij de opvoering voor de leden komen wy op het stuk nog terug. Muzikale medewerking werd verleend door een militair ensemble, onder leiding van korporaal J. J. den Toonder, hetwelk door het spelen van populaire liederen, die uit volle borst werden meegezongen, er niet weinig toe bijdroeg de gezellige stem ming te verhoogen. Aan het slot van het laatste bedrijf zon gen de aanwezigen nog staande „Mijn schilt ende betrouwen". De tweede voorzitter van O. en O., de heer A. Schout, dankte namens officieren, onderofficieren en manschappen C.K.W.O. hartelijk voor hetgeen is geboden. Het was spel van historische waarde. Spr. hoopte niet dat de geschiedenis zich herhaalt, doch hij was er van overtuigd, dat dan ons volk gerust kan zijn. Hedenavond zal wederom een uitvoering van het spel voor andere militairen worden gegeven. ONDERSTEUNINGSFONDS R.K. VOLKSBOND. Afdeeling Vlissingen. Bovengenoemd fonds kwam Woensdag avond in jaarvergadering bijeen onder leiding van den heer J. C. Lenaerts. Uit het jaarverslag van den secretaris, den heer F. J. van Dierendonck, bleek, dat het fonds in ledental iets was gestegen. Voor het vele werk, waardoor het fonds in 1939 in het bezit kwam van een vaan del, werd nogmaals aan den heer F. Schets hartelijk dank gebracht. Uit het jaarverslag van den penning meester, den heer F. J. Krieger bleek, dat de ontvangsten -n lo29 bedroegen 797.65, de uitgaven aan ziekengeld enz. 1160.33; nadeelig slot 362.68. De bezit tingen der kas bedroegen per 31 Dec. jl. 1483.63 en die van het reservefonds 534.925. Het spaarfonds „1941", dat ten doel heeft in 1941 het gouden bestaansfeest te vieren, bezit 156. I'. aftredende bestuursleden werden her kozen. T:t nieuw bestuurslid werd gekozen de heer Fölker. Aan den heer D. A. Bakx, die zich niet meer voor het bestuur beschikbaar stelde, werd dank gebracht, waarna de vergade ring werd gesloten. Machineschade opgeloopen. Het Nederlandsche zeemotorschip „Jaed- joe" dat machineschade bekomen had is met sleepboothulp van Terneuzen naar Vlissin gen gebracht alwaar de schade door de fa. Wolfard en Wessels hersteld zal worden. Giften voor de Patates-Friteskraam. Reeds verantwoord 20.30 J. v. d. S- 0.50 Familie B. V- 0.85 N. N- 0.50 J. S- 1.50 Bewoners Paul Krugerstraat en Van der Manderestraat - 33.50 Totaal 57.15 A-sociaal gezin over de grens gezet. Gemeentelijke bijstand kostte duizenden guldens, maar baatte niet. In de Vlissingsche Vlamingstraat woonde op nummer 20 tot Woensdagochtend het gezin van den Belg C. M. F., bestaande uit man, vrouw en acht kinderen, waarvan het oudste in 1931, het jcngste vorig werd geboren. De man is 31 jaar oud en uit Oostende afkomstig, doch woont sinds vele jaren in ons iand, waar hy bij de Vlissingsche politie in kwaden reuk stond. Hij werd reeds enkele malen ver oordeeld, kwam herhaaldelijk met de po litie in aanraking wegens dronkenschap enz.; en deze moest ook meermalen in grijpen bij de vele tragische huiselyke ruzies in dit gezin. Er viel met dezen man niets te be ginnen en ook de vrouw (een Zeeuwsche van geboorte) bleek onwillig tot voldoende medewerking bij de herhaalde pogingen, dit huisgezin weer op eigen beenen te doen staan. Men leefde al jaren vrijwel uitsluitend uit de overheidskas. Dat de man werkte, is nooit gebleken; wel dat hij een groot liefhebber van sterken drank was. Voor het laatste deel werd waarschijnlijk alles dat van de zijde van Maatschappelijk Hulp betoon in huis werd gebracht, op slag verkwanseld. Kleeren, huisraad, enz., die 's morgens werden verstrekt, waren 's avonds alweer verdwenen. Het gezin was zelfs zoover gezon ken, dat bij de geboorte van het jongste kind, de verloskundige het uitzstje en hetgeen voor moeder en kind verder noodig kon zijn, niet van te voren in huis durfde brengen. Zij was er zeker van, dat er dan cp het critieke oogenblik niets meer van beschikbaar zou zyn en dat het den weg zou hebben gevolgd van het vele, dat reeds eerder in drank was omge zet. De Arbeidsbeurs kon den man nooit plaatsen, aangezien nij voor geregeld werk te lui bleek te z'jn. Men heeft hem een keer of wat in de werkverschaffing op- gencmen, maar dan moest hij al gauw worden uitgesloten, omdat hij dronken op het werk kwam, onbekwaam om iets te doen. Hij werd ook herhaaldelijk van steun uitgesloten, maar men kon dit niet vol houden, omdat de acht kinderen daarvan de dupe dreigden te worden. De gemeentelijke geneeskundige dienst heeft eveneens herhaalde malen moeten ingrijpen, o.m. met het oog op het feit, dat aan de ach- stumperds van kinderen vrijwel geen zorg werd besteed; de hoofdjes waren verwaar loosd enz. Om niet onsmakelijk te worden, zullen wy den lezer nauw keuriger gegevens sparen. De kinderen, die ncoit een echt thuis hebben gekend, geen behoorlijke slaap gelegenheid hadr'en enz. werden van ge meentewege gevoed, namen geregeld deel aan de kindervoeding, zoodat zij enkele maaltijden per dag kregen en brood voor het avondmaal mee naar huis; de kinderen boven de twee jaar, die niet naar school gingen, werden ook overigens verzorgd, rein gehouden enz. Waarschuwingen hielpen niet. De man is herhaaldelijk gewaarschuwd, dat zijn gezin over de grens zou gaan, wanneer hij zijn leven niet beterde. Maar niets hielp: F. was te lui en drankzuchtig; hij vond het best, dat de gemeente de zerg op zich nam voor zijn gezin; en hy zag er bij alle vorige bevallingen niet tegen op, alles dat voor moeder en kind beschikbaar werd gesteld, te verkwanselen. Hetzelfde gebeurde trouwens met de klee ding voor de kinderen; hiervoor is nog kort geleden gezorgd, maar toen de stum perds gisteren uit huis werden gehaald, hadden zij slechts een bevuild hemdje aan en verder niets 1 Toen alle pegingen, dit gezin zelfstan dig te maken, schipbreuk leden, werd be sloten te probeeren het naar België uit te leiden. Men heeft hier veel moeilijk heden mee ondervonden. Een zeer uitvoe rige briefwisseling tusschen de ministers vai^ Binnenlandsche en Buitenlandsche Za ken en diverse Belgische autoriteiten moest worden gevoerd. Tenslotte kwam vast te staan, dat België den man en zyn gezin diende te aanvaarden. De com missaris van politie heeft toen een bevel tot uitleiding uitgevaardigd en Dinsdag avond werd de man als ongewenscht vreemdeling aangehouden. Hij heeft den nacht cp het bureau van politie door gebracht er. werd Woensdagochtend naar de grens geleid. Gisteren kwam een gehuurde auto bus voor het perceel in de Vlamingstraat en de vrouw met de acht kinderen werden uit huis gehaald. Even later gebeurde hetzelfde met de schamele meubels, die in een kleinen verhuiswagen werden geladen. De kinderen, die nog maar kort geleden door Maatschappelijk Hulpbetoon van kleertjes waren voorzien, iadden niet meer dan een bevuild hemdje aan, zoodat zy in dekens moesten werden gewikkeld. Dat zij behoorlijk gevoed waren, is waarlijk geen gevolg van de zorg, die htm vader en moeder aan de stumperds hebben ge wijd, maar van het feit, dat de gemeente geholpen heeft. Onder geleide van de marechaussee, ter wijl een dame van Maatschappelijk Huip- be.oon zich met de zorg voor de kinderen belastte, ging het transport met de boot naar Breskens en vandaar naar Eede, waarna de reis werd voortgezet naar het tusschen Eede en Maldeghem in België gelegen Stroobrugge. De Belgische gen darmerie nam het gezin (de man was er aan de grens ook bij gekomen) in ent vangst; er stond een woning leeg, waar ee kachel werd geplaatst; de gendarmes zorgden voor kolen. Het gezin was weer „geïnstalleerd"; d.w.z. bet huiselyk drama begon een nieuw bedryf, thans op vader- landschen bodem. 9 9 9 Nederland, en de Vlissingsche dienst van Sociale Zaken in het bijzonder, heeft v:or deze vreemdelingen gedaan wat noo dig en mogelijk was. Jammer dat dit menschlievende werk, dat de gemeente di Izenden guldens heeft gekost, niet met beter resultaat mocht orden bekroond. Bemanning was getuige van bombardement op Engelsch koopvaardijschip. De 18 opvarenden van het gezonken schip aan boord genomen en te Vlissingen binnengebracht Op dertig mijl van de Oostkust van Engeland heeft de Groningsche kust vaarder „Rian", cigenaai D. Burning te Groningen, Dinsdagavond rond vyf uur by het invallen van de duisternis, een angstig avontuur beleefd. Toen het schip, dat Zaterdagmorgen van Vlissingen vertrokken was naar Zee- brugge, waar het wegels slecht weer, eenigen. tyd was blyven Uggen, op ongeveer 800 meter afstand was ge komen van het Engel$che stoomschip „Highwave", verscheen er plotseling een viermotorige Duitsche bommen werper, die den Engelschen koopvaar der onder vuur nam en een twintigtal bommen liet vallen, tengevolge waar van het schip zonk. De 18 opvarenden begaven zich ylings in een reddingboot en werden korten tijd later door de „Rian" opgepikt. Twee der geredden bleken door schoten uit de machine geweren gewond te zijn. Een van hen, de tweede stuurman, die een schot in het linkerdybeen bad opgeloopen, is na aankomst te Vlissingen In een zieken huis opgenomen. Woensdagavond rond half zes kwam de „Rian" met de schipbreukelingen in de haven van Vlissingen aan. Nadat het schip zich moeizaam een weg had gebaand door het drijfys en niet zonder moeite gemeerd was, begaven wij ons aan boord, waar wij kapitein Grünefeld in de stuurhut aan troffen. Evenals de andere opvarenden van het 232 ton brut. reg. ton metende scheepje, wa3 hij zeer onder den indruk van het gebeurde, dat op zco korten afstand voor zijn oogen had afgespeeld. ,Zie zoo, ik heb er genoeg van, ik stap er af," was het eerste wat hjj zei. Om daarna te vertellen: „Het begon al een beetje donker te worden, toen plotseling zoo'n zwart monster kw< m overgevlogen. Even later daarna zagen wy verschillende bommen en lichtkogels naar beneden vallen op het schip, dat engeveer 300 meter verder lag. Het vliegtuig cirkelde maar boven het schip en ging het den eenen kant uit, dan gingen wij weer naar de andere zijde om buiten het gevecht te blyven. Doodsangsten stonden wij uit, dat zoo'n ding op ons scheepje terecht zou komen, want wij hebber er maar één noodig. Ik stond met den stuurman in de hut en beiden renden wij maar heen en weer cm dekking te zoeken achter het yzer. Bijwylen werd de „Rian" vier voet in de hoogte geslingerd door den luchtdruk. Toen het bombardement ten einde was. kwam het vliegtuig onze richting uit. O jé, dachten wy, nu is het onze beurt, maar het liep gelukkig goed af. Het vloog even boven ons en verdween daarna. Wij hebben toen de bemanning van de „Highwave", die in een sloep was gegaan, aan boord gene men. Er lag in de buurt een licht schip doch daar het verduisterd was en het te donker was ge - orden om het terug te vinden, ko.iden wij de Engelschen niet overgeven. Wy zyn daarom naar Vlissingen teruggevaren. Hier en daar z\jn we nog enkele mijnen gepasseerd, doch vooi de rest is al1 es goed afgeloopen." De Britsche kapitein vertelt, In het achteronder treffen we de beman- ning van het gezonken schip aan. Direct was de kapitein van de „Highwave", ken nelijk verheugd dat alle. het leven er afgebracht hadden, bereid ons het een ander over het bombardement te vertellen. Zijn relaas laten wy hieronder volgen: „De Highwave", een onbewapende koop. vaarder van 2000 con, van de Highhcok Shipping Company Ltd. te Londen, was op ongeveer dertig mijl van de Oostkust vooi anker gegaan. Het was Dinsdag- avond ongeveer vyf uur, toen een vier- mot' rige bommenwerper boven het schip verscheen en in één keer vyf bommen liet vallen, die ons troffen. Zeer la cirkelde het toeriel boven ons en tot vie£ maal toe stortte het vijf bommer over ons uit, zoodat in totaal twintig van deze mensters neergeworpen wc: den. Bovendien regende het kogels uit de machinegeweren. Twee van enze menschen, de tweede stuur man en een matroos werden hierdoor ge troffen. De stuurman kreeg een schot in het linkerdijbeen en by den matroos ging het schot door zijn rechterschouder. Ongeveer vijf tot'tien minuten duurde het ocmb^rdement, waarna de Hi^hwave" zonk. Zonder dat wij nog nog tyd hadden om iets van onze bezittingen te redden, moes- t wy ons vlug in een reddingboot be geven, want vier minuten later was het schip in de golven verdwenen. Gelukkig moesten wij niet lang op zee ronddebberen, want korten tyd later werden wij opge pikt door de „Rian"." Tot zoover de kapitein. Over de behan deling aan boord van dit Nederlandsche vaartuig waren de geredden best te spre ken. Nadat enkele formaliteiten waren ver vuld zyn de mannen door de zorgen van den Engelschen vice-consul, den heer P. de Bruyne te Middelburg, per autobus naar hotel „Goes" overgebracht, waar zij op hun verhaal kunnen komen van de doorgestane angsten. De gewonde stuurman is na be handeling door een marine-arts, die met enkele matrozen op de reede aan boord was gegaan, per ziekenauto naar het ziekenhuis „Bethesda" overgebracht. Ver moedelijk zal daar de kogel uit het been worden verwijderd. Schepen omhoog gevaren op de Westerschelde. OP EIGEN KRACHT VLOTGEKOMEN. Tijdens de vaart op de Westerschelde is het op weg zijnde Finsche stoomschip „Ariel" gistermiddag ter hoogte van Walsoorden op een zandbank aan den grond gevaren en blijven zitten. Een vijf tal sleepbooten voer uit voor het eventueel verleenen van assistentie. De kapitein van de „Ariel" wilde echter trachten om met op komend water met eigen middelen vlot te komen. Hierin is men gisteravond laat ge slaagd, waarna het schip, oogenschynlyk zonder schade bekomen te hebben, de reis naar Antwerpen heeft voortgezet. Tezelfdertijd geraakte het Fransche s.s. „Platon" dat op weg was van Antwerpen naa.- zee, ter hoogte van de Paal aan den grond. Ook dit schip is op eigen kracht vlot gekomen. Verder moet in het zg. Middelgat een Engelsch stoomschip aan den grond zyn gevaren. Ter assistentie uitgevaren sleep booten hebben echter geen schip kunnen vinden, zoodat dit gerucht waarschynlyk onjuist is. ELFSTEDENRIJDER VERTELT. Zaterdag was net pas Dy hem opgekomen, mee te doen. Onder de honderden die Dinsdag op de Friesche meren en kanalen geworsteld heb ben tegen koude en sneeuw om den zwaren Frieschen Elfstedentocht over een afstand van 199 km. af te leggen, bevond zich zooals bekend ook de Oostburger F. Chris- tiaansen. Vanmiddag hebben wij dezen 24-jarigen jongeman, die geheel ongetraind als eenige Zeeuwsch-Vlaming den tocht als tourist tot een goed einde heeft gebracht, in zyn wo ning aangetroffen en hem bereid gevonden het een en ander over zyn bevindingen te vertellen. Hy gaf ons het volgende relaas „Zaterdag was het by my opgekomen om den tocht ook eens mes te ryden. Ik ben toen naar Leeuwarden gegaan waar wy Dinsdag des morgens om zes uur met een groep van 500 tochtryders vertrokken Wy hadden den wind in den rug en zoo kwamen wy om half acht in Sneek. Van daar ging het naar Sloten waar wij om 9 uur aan de contróle arriveerden. Om tien uur was ik in Stavoren. Hierna kregen wij het zwaarste traject, nl. pal tegen den wind in naar Workum, waar ik om half een aankwam. Vandaar ging het naar Bols- ward waar ik mij om half twee meldde en vervolgens naar Harlingen. Toen ik daaT om drie uur aangekomen was, heb ik* een half uur gerust en daarna weer maar ver der, totdat ik om half zeven in Bartlehiem arriveerde, waar men my vertelde dat niet verder gereden mocht worden in verband met d>s veiligheid. Zoowat den geheelen tocht heb ik in een groep gereden. Zoo nu en dan trok ik er even tusschenuit en sloot me dan weer bij een andere groep aan. Gemiddeld heb ik ongeveer met een snel heid van tien kilomter gereden. Behalve wat chocolademelk en chocolade heb ik den geheelen dag niets gebruikt, want toen ik met enkele kampioenen sprak, vertelden zy my dat het beter was onderweg niet te eten. Over geluk heb ik niet te klagen ge had en ook kan ik liet zeggen dat ik na afloop erg vermoeid was. Het is mij best bevallen en een volgende keer doe ik zeker weer mee", aldus eindigde „korporaal" Christiaanssn (want hij is op het oogenblik in dienst) zijn sober verhaal over de kra nige prestatie die hy heeft geleverd. K.L.M. WIL LIJN OP ZEELAND HEROPENEN. Militaire autoriteiten hebben echter bezwaren. Zooals wij reeds gemeld hebben, heeft het Provinciaal Bestuur van Zeeland zich met een verzoek tot den Minister van Water staat gewend de K.L.M. toestemming te verleenen de luchtlijn AmsterdamRotter damHaamstedeVlissingen gedurende den tijd, dat het verkeer te water door het vele ijs geheel of byna onmogelyk is, weer te vliegen. Naar het Vad. verneemt, wordt de moge lijkheid deze lyn te heropenen ernstig on der het oog gezien. Uit tal van plaatsen, welke geïsoleerd zyn, komen verzoeken bin nen de verbinding met het vliegtuig te her stellen. De K.L.M. is zeker bereid de lijn op Zeeland weer te gaan vliegen, doch be- zvaren van militaire zijde weerhouden haar er echter van reeds nu uitvoering aan de plannen te geven. Het luchtverkeer is, zoo als bekend, boven ons land verboden met uitzondering van een tweetal corridors van Schiphol naar Eelde en van Schiphol naar zee. Een corridor naar Zeeland zou eerst vastgesteld moeten worden voor de K.L.M. kan gaan vliegen. By informatie bij de K.L.M. is gebleken, dat er een onderzoek naar de bezwaren, welke de militaire autoriteiten geopperd hebben, wordt ingesteld. Men hoopt een weg te vinden deze te ondervangen. Zoo spoedig mogelijk zal dan aan het dringend verzoek van Zeeland voldaan worden. Aanbeveling rechter. Door de arrondissementsrechtbank te Haarlem is, ter vervulling van een vaca ture van rechter in haar college, opgemaakt de navolgende alphabetische lyst van aan beveling mr. H. W. W. Andreae, rechter In de ar rondissementsrechtbank te Breda mr. H. J. Ferwerda, rechter-plaatsvervan* ger in de arrondissementsrechtbank te Haarlem mr. C. E. Muller, rechter in de arrondis sementsrechtbank te Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 2