Breskensche Courant
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de
PRINSES BEATRIX.
Sneeuw en ijs heiemmeren het verkeer
in ons land
Sneeuw en ijs in het buitenlani
oB
Be vijfling is....
een tweeling
Mobfbatie kost België
17 miliicen francs
per dag.
Wanhopige strijd der
Russen in Finland.
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG NUMMER 26
WOENSDAG 31 JANUARI 1940
"Vbonnementsprys*. li ct. pel week ol 1 ó20pei
kwartaal. Franco per post t 2 50 Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor het -buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente
Advertentieprijs: Van 1 -5 regels t 25, tedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
prys Kleine advertenties van 1 -5 regeis
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max 10
regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling
Uitgave: Firma t VAN l)f V El.I»fc/Jr., Bureaux
vValstr. 58-00. el 10 (2 Ujnen). Giro No 66287
Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, Tel.21;
Oost- «nVVest Souburg. Kanaalstraat *5. Tel. 85
AANGESLOTEN BIJ HETaBUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
1938 31 JANUARI 1940
De ouders van onze kleine Prinses Bea
trix wenschen, dat met bet oog op de tijds
omstandigheden haar tweede verjaardag
niet feestelijk zal worden gevierd, een ge
dachte, welke wij natuurlijk respecteeren.
Een bescheiden woord van herdenking en
gelukwensch moge echter op deze plaats
tot uitdrukking worden gebracht.
In de eerste plaats dus een woord van
herdenking.
Het zal maar zelden in de geschiedenis
zijn voorgekomen, dat de geboorte van
een koningskind met zoodanigen jubel door
een volk is begroet als die van Prinses
Beatrix. Nimmer in de j'ongere geschiede
nis van ons volksbestaan zijn alle geledin
gen der Nederlandsche gemeenschap zoo
unaniem van overtuiging geweest, dat het
heil der natie onverbrekelijk verbonden
was en zijn zou aan haar verbondenheid
met Oranje, als in de laatste jaren van het
huidige decennium, toen het oorlogsspook
over de wereld en in het bijzonder over
Europa rondwaarde, de onafhankelijkheid
van alle kleinere volkeren bedreigende. En
terwijl dit gevaar ons nader en nader
kwam, wisten wij dat nog slechts één telg
uit het vorstenhuis ons restte, die, als dat
noodig zou worden, de teugels van het be
wind uit de handen onzer roemrijk re-
geerende Koningin zou kunnen overnemen.
Beteekende deze omstandigheid een von
nis, dat aan onze natie dreigde te worden
voltrokken? Ons volk was in «vreeze.
Maar toen deed de Voorzienigheid ons
in de geboorte van het Prinsesje een nieu
we belofte voor de toekomst, een belofte,
welke vooral de koninklijke ouders bleken
te hebben verstaan, toen zij hun kind
noemden: Beatrix, d.i. eene die geluk
brengt.
Was het wonder, dat de jubel losbrak in
onze lage landen
Aan de herinnering aan deze blijde ge
beurtenis, verbinden wij thans een woord
j^-n gelukwensch tot de Koninklijke fami
lie
en tot ons geheele volk. Een geluk
wensch om het feit, dat de Voorzienigheid
2ijn beloften heeft versterkt door'een voor
spoedige ontwikkeling van het vorsten-
kind gedurende een moeilyke pericde: de
eerste twee jaren van het leven. Versterkt
ook door den nieuwen zegen, welke aan
bet blijkbaar zoo gelukkige huwelijksleven
van onze kroonprinses en haar gemaal is
verleend.
Ons volk bewondert de wijze, waarop de
koninklijke ouders zich van hun opvoe-
tbflgstaak kwijten en het deelt in de
vreugde, waarvan de kleine Prinses Bea-
J haar grootmoeder, onze Koninign, doet
gemeten.
- - de zorgen van ouders en groot-
narift rversterkt door de goddelijke ge-
V uitwerken; dat onze jarige Prinses
er opgroeie tot eene, die. nieuwen glans
on. l°eyoeren aan het roemrijke en, voor
volk zegenrijke. bestuur, der Oranjes.
Op sommige rijkswegen ligt een decimeter Ijs.
lerwijl door de langdurige vorst de ver
bindingen van het eiland Goeree en Over-
flakkee met den vasten wal uiterst moei
lijk zyn geworden en de veerdiensten
slechts een enkele maal per dag kunnen
worden onderhouden, zijn thans, tengevolge
van den sneeuwval ook de onderlinge ver
bindingen van verschillende op die eilanden
gelegen plaatsen verbroken. Reeds sedert
Zaterdag is het autoverkeer van Middel-
harnis met Ouddorp vrijwel geheel onmoge
lijk, terwijl ook thans de wegen tusschen
Middelharnis en Ooltgensplaat met zoo een
dikke sneeuwlaag bedekt zijn, dat autover
keer hierover uitgesloten is. Ook het tram
verkeer is door den sneeuwval geheel ge
stagneerd. De tram, welke Maandagmid
dag uit Ooltgensplaat is vertrokken, is
tusschen Nieuwe Tonge en Middelharnis
blijven steken en kon eerst gisternacht met
behulp van vier locomotieven Middelharnis
bereiken.
Op het oogenblik kunnen de tramdien
sten van Middelharnis naar Ooltgensplaat
niet onderhouden worden, terwijl deze in de
richting Ouddorp niet verder dan Melissand
gaan. Daar ook de busdienst Middelharnis
richting Ouddorp niet verder dan Meliszand
kan uitvoeren, zijn verschillende plaatsen
zooals Ouddorp, Goedereede en Stellendam
geheel afgesloten.
Posterijen overwegen postvervoer voor
enkele plaatsen per arreslede.
De posterijen overwegen om de post voor
deze plaatsan met arresleden te laten ver
voeren.
Veie auto's zijn gistermorgen onderweg
in de sneeuw vastgeraakt en konden nog
niet worden bevrijd.
IJSDAM IN DE WAAL WORDT
OPGEBLAZEN.
Dinsdagochtend zijn militairen begonnen
om met behulp van springstoffen de in de
rivier de Waal nabij de gemeente Woudri-
chem aanwezige ijsdam te laten springen.
Deze ijsdam bevindt zich langs den zuide
lijken oever der rivier nabij Woudrichem
en kon niet d:or een ysbreker worden ver
wijderd. Er hebben reeds eenige explosies
plaats gehad, welke het ijs meters hoog de
lucht deden invliegen.
De ijsbrekers op de Vaal zijn tot voorbij
het slot Loevestein gevorderd.
TOESTAND DER RIJKSWEGEN EN
WESTELIJK NOORD-BRABANT.
De toestand van de rijkswegen in Weste
lijk Noord-Brabant is op het oogenblik bij
zonder slecht.
Op de drie groote rijkswegen Breda
-Tilburg, MoerdijkBreda en Breda
Bergen op Zoom, ligt bet ys thans
een dm. dik op den weg. De diepe
groeven, die door het verkeer in de
sneeuwbry zyn getrokken, zijn thans
verhard, waardoor groote gedeelten
van .deze hoofdwegen niet te berijden
zyn.
De automobilisten zien zich genoodzaakt
met een vaart van niet meer dan 10 15
KM. te ryden. Men ziet ook langs deze
wegen veel wagens staan, met gebroken as
of veeren. Ook zijn er die van den weg af
in de harde sneeuw van den wegberm zijn
vastgeloopen. De toestand wordt dan ook
eer erger dan beter, daar de wind nog
voortdurend nieuwe sneeuw afkomstig van
de velden op de wegen stuift, waardoor de
jjsklompen steeds aangroeien. Bestuurders
van kleinere wagens wordt dan ook aange
raden, zoolang deze toestand voortduurt,
de hierboven genoemde wegen te mijden.
Ook sneeuwlast in de Betuwe.
De sterke wind, die thans over de Betuwe
waait, heeft ook daar veel ongerief veroor
zaakt. De sneeuw, die dik in de weilanden
ligt, wordt door den wind op den snelver-
keersweg UtrechtDen Bosch en den weg
MeterenGorinchem gedeponeerd. Deze
wegen zijn hierdoor onbegaanbaar gewor
den. Het gedeelte van den rijksweg Bosch
Utrecht van Enspyk tot Waardenburg is
afgesloten voor het verkeer. Tal van
sneeuwruimers zijn aan het werk om de
sneeuwhoopen van den weg te ruimen. Het
verkeer, dat anders den grooten weg be
rijdt, wordt thans over Deil naar Gelder-
malsen geloodst om via Waardenburg naar
Zaltbommel te gaan.
In de Voetakker te Deli reden door de
hoogliggende sneeuw een paar auto's in de
sloot. Andere wagens moesten worden uit
gegraven.
Door de sneeuwhoopen is het verkeer op
den Afsluitdijk eveneens in moeilijkheden
gekomen. Autobussen en automobielen zijr-
in de sneeuwhoopen blijven steken. De
A.T.O. heeft gisteravond den dienst moe
ien staken.
Het verkeer in Friesland ondervindt ten
gevolge van den sneeuwval groote vertra
ging. Vooral de tramlijnen ondervinden
zeer veel hinder.
Op de - tramlijn LemmerJoüre Is gister
avond bij St. Nicolaasga een tram inge
sneeuwd. Op de lyn JoureSneek was dit
eveneens het geval.
De weg LemmerHeerenveen via Oos
terzee en Echten is geheel onbegaanbaar.
Hier zijn verscheidene vrachtauto's inge
sneeuwd. Op den weg LemmerKuinre is
het verkeer onmogelijk. De sneeuw ligt
hier een meter hoog.
De particuliere busdiensten rijden niet of
met zeer veel vertraging. De A.T.O. heeft
thans alle diensten over den afsluitdijk
vandaag stopgezet.
Verkeersmoeilijkheden in Noord-
Holland.
Ook in Noord-Holland zijn ernstige ver
keersmoeilijkheden ontstaan. Ten noorden
van Amsterdam is een groot deel van de
wegen bedekt met sneeuw, welke door den
feilen oostenwind van de weilanden op de
wegen wordt geblazen, waardoor sneeuw
hoopen en barricades van soms wel een
meter hoog ontstaan. De N.Z.H. tram heeft
in den loop van den ochtend alle diensten
moeten staken, aangezien ook de tram
banen grootendeels zijn ondergesneeuwd.
Vier tramwagens zijn onderweg blijven
steken, nl. twee in Broek-in-Waterland en
twee tusschen Monnikendam en Edam. De
rails worden op sommige plaatsen over een
afstand van verscheidene kilometers onder
een dikke sneeuwlaag bedolven. Tot oprui
mingsmaatregelen kan eerst worden over
gegaan als de wind gaat liggen of draait.
Thans zou het onbegonnen werk zijn de
sneeuw te verwijderen, aangezien in korten
tijd alles opnieuw onder het witte poeder
zou schuil gaan. De vastgeraakte tramwa
gens zitten zoo dik onder de sneeuw, dat zij
zullen moeten worden uitgegraven. Het is
bijna onmogelijk, het verkeer over de
straatwegen gaande te houden. Een enkele
dienst is vanochtend met een autobus on
derhouden, doch ook deze poging heeft men
moeten opgeven. De Voord-Hollandsche
dorpen zijn derhalve geheel van de buiten
wereld afgesloten.
De wegen tusschen Schellingwoude en
Ransdorp, tusschen Schellingwoude en Dur-
gerdam en tusschen Nieuwendam en Zun-
derdam, alsmede de Leeuwarderweg zijn
voor het verkeer totaal onbegaanbaar.
Gisteren had men met behulp van vrij
willigers deze wegen betrekkelijk begaan
baar gemaakt, do*h vannacht is alles weer
ondergestoven.
Wat het spoorwegverkeer betreft, kwa
men op het Centraal Station te Amsterdam
de treinen uit het noorden en het oosten
met een vertraging varieerende van twintig
minuten tot een half uur binnen. Het ge
volg hiervan is, dat de reizigers hun aan
sluitingen misten en daardoor aangewezen
waren op latere verbindingen.
Men neemt alle maatregelen om de wis
sels vrij te houden. Het is evenwel niet
mogelijk de spoorbanen zelf schoon te ma
ken.
Het verkeer op Araeland ligt stil.
De felle oostelijke wind, die reeds een
naar dagen woedt, is oorzaak, dat de ver
binding tusschen de dorpen op het eiland
Ameland onderling verbroken is. Samen-
gestoven sneeuwhoopen, door de lage tem
peratuur in ijsheuvels herschapen, zijn
oorzaak van dezen toestand. Sneeuwrui
mers kunnen niets uitrichten. De melk kan
niet naar de fabriek worden vervoerd, of
schoon de melkfabriek slechts weinige mi
nuten van Hollum verwijderd is.
Als het weer niet verandert, zullen mor
gen maatregelen genomen moeten worden
en moeten met houweelen de wegen wor
den vrijgemaakt.
SCHEEPVAARTVERKEER IN DENE
MARKEN LAMGELEGD.
Met het stopzetten van het veer-verkeer
over den Grooten Belt, hetgeen Dinsdag
d:or de rjsvorming noodzakelijk is ge
worden, is een der belangrijkste verbin
dingen tusschen Kopenhagen en de weste
lijke deelen van Denemarken afgesneden.
Het goederenverkeer tusschen Seeland en
FuenenJutland, is daarmede geheel stil
gelegd. Het aantal goederenwagens, dat
wacht op vervoer over den Grooten
Belt, bedroeg gisteravond ongeveer 500.
Men verwacht, dat in de eerstvol
gende dagen een zekere schaarschte en
prijsstijging voor levensmiddelen in de
Deensche hoofdstad zullen optreden. De 600
passagiers, die het veer bij zyn laatste
poging om ever te steken vervoerde, zijn
n.et een ysbreker van de in het ys vast
geloopen veerboot gehaald en naar land
gebracht. Post en passagiers, die haast
hebben, worden nu met vliegtuigen van
K'penhagen naar Odensom vervoerd.
D:or den zuidoostenwind en de aan
houdende vorst raken ook de andere wa
terwegen van Denemarken steeds meer
dicht, zooals de reede van Kopenhagen.
Oeresuno en de bocht van Aarhus. Voor
den Oeresund is thans eveneens een vlieg-
dienst voor post en passagiers ingesteld.
Strenge koude in Letland.
Door de strenge koude is de zeebocht
van Riga volk:men dichtgevroren, 'zoodat
theoretisch sledeverKeer naar het kleine
midden in de bocht gelegen, door Zweden
bewoonae eiland Runoe, mogelijk is. Een
zoo strenge koude en een volkomen dicht
vriezen var. de bocht is tot dusverre nog
maar uiterst zelden voorgekemen.
Ernstige schade in Zuid-Slavië.
De recente koudegolf over Zuid-Slavië
heeft vooral aan de kust van de Adria-
tische Zee ermtige schade aangericht, aan
gezien in de olijfboomgaarüen door het
voorjaarsweer der laatste dagen reeds met
het werk Oegonnen was. Duizenden olyf-
boomen en vroeg ooft leverenue boomen
zijn vernield. In Dalmatië heeft de kcude
een merkwaardig gevolg gehad. Het water
van de Adriatische Zee is zoozeei afge
koeld, dat heele zwermen visschen naar
de oppervlakte komen en daar als ver
doofd blijven drijven, zoodat de visschers
de visch, deels met de hand, in groote
hoeveelheden binnen -boord kunnen halen.
Uit de bergstreken van Zuid-Slavië komen
berichten over zware schade aan het wild.
Men is er tot dusverre nog slechts in
geslaagd gedeeltelijk de verkeersstoringen
op te heffen.
50 slachtoffers van sneeuwstorm.
In noordwest Japan zijn tengevolge van
een verblindender sneeuwstorm, de hevigste
welke in de laatste 50 jaren is voorge
komen, meer dan tO personen gedood en
vele anderen gewond.
De meeste dooden Jjn het slachtoffer
van lawines en instortingsongelukken.
Het Zweedsche eiland O eland in de Oost
zee maakt op het oogenblik den zwaarsten
winter door sinds twintig jaar. Als gevclg
van drie sneeuwstormen zyn alle wegen en
paden vólkernen ondergesneeuwd; ook de
motorsneeuwploegen kunnen zich niet
meer door de sneeuw heenwerken.
De verbindingen met het vasteland zijn
gestaalct, ds postverbinding uitgezonderd.
De Kalmar Sont (tusschen het eilcnd en
bet vasteland) is dichtgevroren, maar de
eiland-bewoners kunnen er toch niet met
sleden overheen, omd^t in het midden de
Zweedsche neutraliteitsvaargeul door ijs-
brekers wordt opengehouden. Daardoor is
het eiland volkomen geïsoleerd. De brand
stofkwestie is een b"zonder critiek punt.
want er is op h-t eiland niet voldoende
steenkool voorradig.
Dit nummer bestaat uit 2 bladert
curiem *s sen
van
en
Bijgeloovigheid van een vader.
De vijfling, waarv-ii de geboorte
is gemeld, blijkt naar Reuter nader
bericht slechts een tweeling te zijn.
De vader, die aangifte kwam doen
van de geboorte, is bijgeloovig. Hij
wilde „het kwade cog" afweren en
daartoe herhaalde hij steeds het ge
tal vyf, niet begrypende, dat hij zoo
doende een vijfling liet inschrijven,
terwijl er in werkelijkheid een twee-
^^ling geboren was.
De Belgische minister van Financiën
heeft gisteravond een radiorede uitge
sproken ten gunste van de „onafhankelijks-
leening", die vandaag uitgegeven wordt.
De minister zei o.m., dat de uitgaven
voor de landsverdediging van 11 milli:en
per dag in het begin der mobilisatie ge
stegen zijn tot 17 millioen op dit oogen
blik. De nieuwe schatkistbiljetten zullen
als betaling van belastingen aangenomen
worden.
Prinses Beatrix is 2 jaar.
(Pag. 1, eerste blad)
De Schelde gaat binnenkort meer per
soneel aanstellen. (Stadsnieuws)
Opnieuw Duitsche luchtaanvallen aan
de Engelsche Oostkust.
(Pag. Jl, tweede blad)
Er zijn weer verschillende schepen ver
gaan. (Scheepvaart)
Felle rede van Hitier tegen de geallieer
den. (Pag. 2, eerste blad)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
ZIJ MOETEN AAN HET LADOGAMEER
WEER AANZIENLIJKE VERLIEZEN
GELEDEN HEBBEN.
Aan het front van het Ladogameer zet
ten de Russen hun wanhopige aanvallen
voort. Men heeft den indruk, dat de Russen
de onmogelijkheid van e.en terugtocht be
grijpen en er de vo:rkeur aan geven zich
door het Finsche vuur te laten dooden,
liever dan het gevaar te loopen om van
honger en koude om te komen by een
terugtocht door verlaten, uiterst ge
accidenteerd gebied, zoo schryft Havas.
De Finsche militaire autoritéiten zijn "al
gemeen van cpvatting. dat de Rusrische
troepen, die in dèn sector van het Ladoga*-
meer strijden, de beste zijn die tot dusver
door de Sovjets in het veld gebracht zijn.
Bij de operaties aan het front van het
Ladogameer stuiten de Finnen op groote
moeilijkheden, omdat het hier een bewe
gingsoorlog betreft waarin men gevaar
loopt onverwacht vcor den vyand te komen
te staan.
Finsch legerbericht.
Het Finsche legerbericht van Dinsdag
meldt o.m.:
Te land: Op de Karelische Landengte
het gebruikelijke artillerievuur, dat soms
zeer hevig was. Ten noordoosten van het
Ladogameer zijn verscheidene vyandelyke
aanvallen afgeslagen.
Ter zee: Gesteund door geschut en lucht
macht heeft de vyand den geheelen dag
de stellingen der forten te Mantsi aan
gevallen. Alle aanvallen werden afge
slagen.
In de lucht: Het aantal vliegtuigen, dat
Maandag boven het Finsche binnenland
heeft gevlogen, wordt cp 200 geschat.
Volgens de tot dusverre ontvangen be
richten zijn meer dan 30 burgers omge
komen en ongeveer 50 gewend.
Finsche vliegtuigen hebben onder meer
een haven en de daar liggende schepen,
transportcolonnes, kantcnnementen en
eenige stations gebombardeerd. Volgens
de inlichtingen, tot dusverre ontvangen,
hebben jachtvliegtuigen en het afweerge
schut 21 vijandelijke vliegtuigen aange
vallen. De Finnen verloren slechts één
vliegtuig.
Bommen op Estlandscb gebied.
Het Est.andsche telegraaf-agentschap
deelt mede, dat Maandagmiddag acht vlieg
tuigen, die op groote hcogte vlogen, 34
bommen hebben geworpen op de velden
en bosschen rond de nederzetting Konuvere
in het district Hapsal.
De autoriteiten hebben een onderzoek
ingesteld naar de nationaliteit van de
vliegtuigen.
DE ELFSTEDENTOCHT.
De vyf eerst binnenkomenden. Links Adema in het midden (no. 29)Jongerfc