Breskensche Courant EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de PRINSES BEATRIX. Sneeuw en ijs heiemmeren het verkeer in ons land Sneeuw en ijs in het buitenlani oB Be vijfling is.... een tweeling Mobfbatie kost België 17 miliicen francs per dag. Wanhopige strijd der Russen in Finland. VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 26 WOENSDAG 31 JANUARI 1940 "Vbonnementsprys*. li ct. pel week ol 1 ó20pei kwartaal. Franco per post t 2 50 Afzonderlijke nummers 5 ct Voor het -buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1 -5 regels t 25, tedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prys Kleine advertenties van 1 -5 regeis 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max 10 regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma t VAN l)f V El.I»fc/Jr., Bureaux vValstr. 58-00. el 10 (2 Ujnen). Giro No 66287 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, Tel.21; Oost- «nVVest Souburg. Kanaalstraat *5. Tel. 85 AANGESLOTEN BIJ HETaBUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' 1938 31 JANUARI 1940 De ouders van onze kleine Prinses Bea trix wenschen, dat met bet oog op de tijds omstandigheden haar tweede verjaardag niet feestelijk zal worden gevierd, een ge dachte, welke wij natuurlijk respecteeren. Een bescheiden woord van herdenking en gelukwensch moge echter op deze plaats tot uitdrukking worden gebracht. In de eerste plaats dus een woord van herdenking. Het zal maar zelden in de geschiedenis zijn voorgekomen, dat de geboorte van een koningskind met zoodanigen jubel door een volk is begroet als die van Prinses Beatrix. Nimmer in de j'ongere geschiede nis van ons volksbestaan zijn alle geledin gen der Nederlandsche gemeenschap zoo unaniem van overtuiging geweest, dat het heil der natie onverbrekelijk verbonden was en zijn zou aan haar verbondenheid met Oranje, als in de laatste jaren van het huidige decennium, toen het oorlogsspook over de wereld en in het bijzonder over Europa rondwaarde, de onafhankelijkheid van alle kleinere volkeren bedreigende. En terwijl dit gevaar ons nader en nader kwam, wisten wij dat nog slechts één telg uit het vorstenhuis ons restte, die, als dat noodig zou worden, de teugels van het be wind uit de handen onzer roemrijk re- geerende Koningin zou kunnen overnemen. Beteekende deze omstandigheid een von nis, dat aan onze natie dreigde te worden voltrokken? Ons volk was in «vreeze. Maar toen deed de Voorzienigheid ons in de geboorte van het Prinsesje een nieu we belofte voor de toekomst, een belofte, welke vooral de koninklijke ouders bleken te hebben verstaan, toen zij hun kind noemden: Beatrix, d.i. eene die geluk brengt. Was het wonder, dat de jubel losbrak in onze lage landen Aan de herinnering aan deze blijde ge beurtenis, verbinden wij thans een woord j^-n gelukwensch tot de Koninklijke fami lie en tot ons geheele volk. Een geluk wensch om het feit, dat de Voorzienigheid 2ijn beloften heeft versterkt door'een voor spoedige ontwikkeling van het vorsten- kind gedurende een moeilyke pericde: de eerste twee jaren van het leven. Versterkt ook door den nieuwen zegen, welke aan bet blijkbaar zoo gelukkige huwelijksleven van onze kroonprinses en haar gemaal is verleend. Ons volk bewondert de wijze, waarop de koninklijke ouders zich van hun opvoe- tbflgstaak kwijten en het deelt in de vreugde, waarvan de kleine Prinses Bea- J haar grootmoeder, onze Koninign, doet gemeten. - - de zorgen van ouders en groot- narift rversterkt door de goddelijke ge- V uitwerken; dat onze jarige Prinses er opgroeie tot eene, die. nieuwen glans on. l°eyoeren aan het roemrijke en, voor volk zegenrijke. bestuur, der Oranjes. Op sommige rijkswegen ligt een decimeter Ijs. lerwijl door de langdurige vorst de ver bindingen van het eiland Goeree en Over- flakkee met den vasten wal uiterst moei lijk zyn geworden en de veerdiensten slechts een enkele maal per dag kunnen worden onderhouden, zijn thans, tengevolge van den sneeuwval ook de onderlinge ver bindingen van verschillende op die eilanden gelegen plaatsen verbroken. Reeds sedert Zaterdag is het autoverkeer van Middel- harnis met Ouddorp vrijwel geheel onmoge lijk, terwijl ook thans de wegen tusschen Middelharnis en Ooltgensplaat met zoo een dikke sneeuwlaag bedekt zijn, dat autover keer hierover uitgesloten is. Ook het tram verkeer is door den sneeuwval geheel ge stagneerd. De tram, welke Maandagmid dag uit Ooltgensplaat is vertrokken, is tusschen Nieuwe Tonge en Middelharnis blijven steken en kon eerst gisternacht met behulp van vier locomotieven Middelharnis bereiken. Op het oogenblik kunnen de tramdien sten van Middelharnis naar Ooltgensplaat niet onderhouden worden, terwijl deze in de richting Ouddorp niet verder dan Melissand gaan. Daar ook de busdienst Middelharnis richting Ouddorp niet verder dan Meliszand kan uitvoeren, zijn verschillende plaatsen zooals Ouddorp, Goedereede en Stellendam geheel afgesloten. Posterijen overwegen postvervoer voor enkele plaatsen per arreslede. De posterijen overwegen om de post voor deze plaatsan met arresleden te laten ver voeren. Veie auto's zijn gistermorgen onderweg in de sneeuw vastgeraakt en konden nog niet worden bevrijd. IJSDAM IN DE WAAL WORDT OPGEBLAZEN. Dinsdagochtend zijn militairen begonnen om met behulp van springstoffen de in de rivier de Waal nabij de gemeente Woudri- chem aanwezige ijsdam te laten springen. Deze ijsdam bevindt zich langs den zuide lijken oever der rivier nabij Woudrichem en kon niet d:or een ysbreker worden ver wijderd. Er hebben reeds eenige explosies plaats gehad, welke het ijs meters hoog de lucht deden invliegen. De ijsbrekers op de Vaal zijn tot voorbij het slot Loevestein gevorderd. TOESTAND DER RIJKSWEGEN EN WESTELIJK NOORD-BRABANT. De toestand van de rijkswegen in Weste lijk Noord-Brabant is op het oogenblik bij zonder slecht. Op de drie groote rijkswegen Breda -Tilburg, MoerdijkBreda en Breda Bergen op Zoom, ligt bet ys thans een dm. dik op den weg. De diepe groeven, die door het verkeer in de sneeuwbry zyn getrokken, zijn thans verhard, waardoor groote gedeelten van .deze hoofdwegen niet te berijden zyn. De automobilisten zien zich genoodzaakt met een vaart van niet meer dan 10 15 KM. te ryden. Men ziet ook langs deze wegen veel wagens staan, met gebroken as of veeren. Ook zijn er die van den weg af in de harde sneeuw van den wegberm zijn vastgeloopen. De toestand wordt dan ook eer erger dan beter, daar de wind nog voortdurend nieuwe sneeuw afkomstig van de velden op de wegen stuift, waardoor de jjsklompen steeds aangroeien. Bestuurders van kleinere wagens wordt dan ook aange raden, zoolang deze toestand voortduurt, de hierboven genoemde wegen te mijden. Ook sneeuwlast in de Betuwe. De sterke wind, die thans over de Betuwe waait, heeft ook daar veel ongerief veroor zaakt. De sneeuw, die dik in de weilanden ligt, wordt door den wind op den snelver- keersweg UtrechtDen Bosch en den weg MeterenGorinchem gedeponeerd. Deze wegen zijn hierdoor onbegaanbaar gewor den. Het gedeelte van den rijksweg Bosch Utrecht van Enspyk tot Waardenburg is afgesloten voor het verkeer. Tal van sneeuwruimers zijn aan het werk om de sneeuwhoopen van den weg te ruimen. Het verkeer, dat anders den grooten weg be rijdt, wordt thans over Deil naar Gelder- malsen geloodst om via Waardenburg naar Zaltbommel te gaan. In de Voetakker te Deli reden door de hoogliggende sneeuw een paar auto's in de sloot. Andere wagens moesten worden uit gegraven. Door de sneeuwhoopen is het verkeer op den Afsluitdijk eveneens in moeilijkheden gekomen. Autobussen en automobielen zijr- in de sneeuwhoopen blijven steken. De A.T.O. heeft gisteravond den dienst moe ien staken. Het verkeer in Friesland ondervindt ten gevolge van den sneeuwval groote vertra ging. Vooral de tramlijnen ondervinden zeer veel hinder. Op de - tramlijn LemmerJoüre Is gister avond bij St. Nicolaasga een tram inge sneeuwd. Op de lyn JoureSneek was dit eveneens het geval. De weg LemmerHeerenveen via Oos terzee en Echten is geheel onbegaanbaar. Hier zijn verscheidene vrachtauto's inge sneeuwd. Op den weg LemmerKuinre is het verkeer onmogelijk. De sneeuw ligt hier een meter hoog. De particuliere busdiensten rijden niet of met zeer veel vertraging. De A.T.O. heeft thans alle diensten over den afsluitdijk vandaag stopgezet. Verkeersmoeilijkheden in Noord- Holland. Ook in Noord-Holland zijn ernstige ver keersmoeilijkheden ontstaan. Ten noorden van Amsterdam is een groot deel van de wegen bedekt met sneeuw, welke door den feilen oostenwind van de weilanden op de wegen wordt geblazen, waardoor sneeuw hoopen en barricades van soms wel een meter hoog ontstaan. De N.Z.H. tram heeft in den loop van den ochtend alle diensten moeten staken, aangezien ook de tram banen grootendeels zijn ondergesneeuwd. Vier tramwagens zijn onderweg blijven steken, nl. twee in Broek-in-Waterland en twee tusschen Monnikendam en Edam. De rails worden op sommige plaatsen over een afstand van verscheidene kilometers onder een dikke sneeuwlaag bedolven. Tot oprui mingsmaatregelen kan eerst worden over gegaan als de wind gaat liggen of draait. Thans zou het onbegonnen werk zijn de sneeuw te verwijderen, aangezien in korten tijd alles opnieuw onder het witte poeder zou schuil gaan. De vastgeraakte tramwa gens zitten zoo dik onder de sneeuw, dat zij zullen moeten worden uitgegraven. Het is bijna onmogelijk, het verkeer over de straatwegen gaande te houden. Een enkele dienst is vanochtend met een autobus on derhouden, doch ook deze poging heeft men moeten opgeven. De Voord-Hollandsche dorpen zijn derhalve geheel van de buiten wereld afgesloten. De wegen tusschen Schellingwoude en Ransdorp, tusschen Schellingwoude en Dur- gerdam en tusschen Nieuwendam en Zun- derdam, alsmede de Leeuwarderweg zijn voor het verkeer totaal onbegaanbaar. Gisteren had men met behulp van vrij willigers deze wegen betrekkelijk begaan baar gemaakt, do*h vannacht is alles weer ondergestoven. Wat het spoorwegverkeer betreft, kwa men op het Centraal Station te Amsterdam de treinen uit het noorden en het oosten met een vertraging varieerende van twintig minuten tot een half uur binnen. Het ge volg hiervan is, dat de reizigers hun aan sluitingen misten en daardoor aangewezen waren op latere verbindingen. Men neemt alle maatregelen om de wis sels vrij te houden. Het is evenwel niet mogelijk de spoorbanen zelf schoon te ma ken. Het verkeer op Araeland ligt stil. De felle oostelijke wind, die reeds een naar dagen woedt, is oorzaak, dat de ver binding tusschen de dorpen op het eiland Ameland onderling verbroken is. Samen- gestoven sneeuwhoopen, door de lage tem peratuur in ijsheuvels herschapen, zijn oorzaak van dezen toestand. Sneeuwrui mers kunnen niets uitrichten. De melk kan niet naar de fabriek worden vervoerd, of schoon de melkfabriek slechts weinige mi nuten van Hollum verwijderd is. Als het weer niet verandert, zullen mor gen maatregelen genomen moeten worden en moeten met houweelen de wegen wor den vrijgemaakt. SCHEEPVAARTVERKEER IN DENE MARKEN LAMGELEGD. Met het stopzetten van het veer-verkeer over den Grooten Belt, hetgeen Dinsdag d:or de rjsvorming noodzakelijk is ge worden, is een der belangrijkste verbin dingen tusschen Kopenhagen en de weste lijke deelen van Denemarken afgesneden. Het goederenverkeer tusschen Seeland en FuenenJutland, is daarmede geheel stil gelegd. Het aantal goederenwagens, dat wacht op vervoer over den Grooten Belt, bedroeg gisteravond ongeveer 500. Men verwacht, dat in de eerstvol gende dagen een zekere schaarschte en prijsstijging voor levensmiddelen in de Deensche hoofdstad zullen optreden. De 600 passagiers, die het veer bij zyn laatste poging om ever te steken vervoerde, zijn n.et een ysbreker van de in het ys vast geloopen veerboot gehaald en naar land gebracht. Post en passagiers, die haast hebben, worden nu met vliegtuigen van K'penhagen naar Odensom vervoerd. D:or den zuidoostenwind en de aan houdende vorst raken ook de andere wa terwegen van Denemarken steeds meer dicht, zooals de reede van Kopenhagen. Oeresuno en de bocht van Aarhus. Voor den Oeresund is thans eveneens een vlieg- dienst voor post en passagiers ingesteld. Strenge koude in Letland. Door de strenge koude is de zeebocht van Riga volk:men dichtgevroren, 'zoodat theoretisch sledeverKeer naar het kleine midden in de bocht gelegen, door Zweden bewoonae eiland Runoe, mogelijk is. Een zoo strenge koude en een volkomen dicht vriezen var. de bocht is tot dusverre nog maar uiterst zelden voorgekemen. Ernstige schade in Zuid-Slavië. De recente koudegolf over Zuid-Slavië heeft vooral aan de kust van de Adria- tische Zee ermtige schade aangericht, aan gezien in de olijfboomgaarüen door het voorjaarsweer der laatste dagen reeds met het werk Oegonnen was. Duizenden olyf- boomen en vroeg ooft leverenue boomen zijn vernield. In Dalmatië heeft de kcude een merkwaardig gevolg gehad. Het water van de Adriatische Zee is zoozeei afge koeld, dat heele zwermen visschen naar de oppervlakte komen en daar als ver doofd blijven drijven, zoodat de visschers de visch, deels met de hand, in groote hoeveelheden binnen -boord kunnen halen. Uit de bergstreken van Zuid-Slavië komen berichten over zware schade aan het wild. Men is er tot dusverre nog slechts in geslaagd gedeeltelijk de verkeersstoringen op te heffen. 50 slachtoffers van sneeuwstorm. In noordwest Japan zijn tengevolge van een verblindender sneeuwstorm, de hevigste welke in de laatste 50 jaren is voorge komen, meer dan tO personen gedood en vele anderen gewond. De meeste dooden Jjn het slachtoffer van lawines en instortingsongelukken. Het Zweedsche eiland O eland in de Oost zee maakt op het oogenblik den zwaarsten winter door sinds twintig jaar. Als gevclg van drie sneeuwstormen zyn alle wegen en paden vólkernen ondergesneeuwd; ook de motorsneeuwploegen kunnen zich niet meer door de sneeuw heenwerken. De verbindingen met het vasteland zijn gestaalct, ds postverbinding uitgezonderd. De Kalmar Sont (tusschen het eilcnd en bet vasteland) is dichtgevroren, maar de eiland-bewoners kunnen er toch niet met sleden overheen, omd^t in het midden de Zweedsche neutraliteitsvaargeul door ijs- brekers wordt opengehouden. Daardoor is het eiland volkomen geïsoleerd. De brand stofkwestie is een b"zonder critiek punt. want er is op h-t eiland niet voldoende steenkool voorradig. Dit nummer bestaat uit 2 bladert curiem *s sen van en Bijgeloovigheid van een vader. De vijfling, waarv-ii de geboorte is gemeld, blijkt naar Reuter nader bericht slechts een tweeling te zijn. De vader, die aangifte kwam doen van de geboorte, is bijgeloovig. Hij wilde „het kwade cog" afweren en daartoe herhaalde hij steeds het ge tal vyf, niet begrypende, dat hij zoo doende een vijfling liet inschrijven, terwijl er in werkelijkheid een twee- ^^ling geboren was. De Belgische minister van Financiën heeft gisteravond een radiorede uitge sproken ten gunste van de „onafhankelijks- leening", die vandaag uitgegeven wordt. De minister zei o.m., dat de uitgaven voor de landsverdediging van 11 milli:en per dag in het begin der mobilisatie ge stegen zijn tot 17 millioen op dit oogen blik. De nieuwe schatkistbiljetten zullen als betaling van belastingen aangenomen worden. Prinses Beatrix is 2 jaar. (Pag. 1, eerste blad) De Schelde gaat binnenkort meer per soneel aanstellen. (Stadsnieuws) Opnieuw Duitsche luchtaanvallen aan de Engelsche Oostkust. (Pag. Jl, tweede blad) Er zijn weer verschillende schepen ver gaan. (Scheepvaart) Felle rede van Hitier tegen de geallieer den. (Pag. 2, eerste blad) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN ZIJ MOETEN AAN HET LADOGAMEER WEER AANZIENLIJKE VERLIEZEN GELEDEN HEBBEN. Aan het front van het Ladogameer zet ten de Russen hun wanhopige aanvallen voort. Men heeft den indruk, dat de Russen de onmogelijkheid van e.en terugtocht be grijpen en er de vo:rkeur aan geven zich door het Finsche vuur te laten dooden, liever dan het gevaar te loopen om van honger en koude om te komen by een terugtocht door verlaten, uiterst ge accidenteerd gebied, zoo schryft Havas. De Finsche militaire autoritéiten zijn "al gemeen van cpvatting. dat de Rusrische troepen, die in dèn sector van het Ladoga*- meer strijden, de beste zijn die tot dusver door de Sovjets in het veld gebracht zijn. Bij de operaties aan het front van het Ladogameer stuiten de Finnen op groote moeilijkheden, omdat het hier een bewe gingsoorlog betreft waarin men gevaar loopt onverwacht vcor den vyand te komen te staan. Finsch legerbericht. Het Finsche legerbericht van Dinsdag meldt o.m.: Te land: Op de Karelische Landengte het gebruikelijke artillerievuur, dat soms zeer hevig was. Ten noordoosten van het Ladogameer zijn verscheidene vyandelyke aanvallen afgeslagen. Ter zee: Gesteund door geschut en lucht macht heeft de vyand den geheelen dag de stellingen der forten te Mantsi aan gevallen. Alle aanvallen werden afge slagen. In de lucht: Het aantal vliegtuigen, dat Maandag boven het Finsche binnenland heeft gevlogen, wordt cp 200 geschat. Volgens de tot dusverre ontvangen be richten zijn meer dan 30 burgers omge komen en ongeveer 50 gewend. Finsche vliegtuigen hebben onder meer een haven en de daar liggende schepen, transportcolonnes, kantcnnementen en eenige stations gebombardeerd. Volgens de inlichtingen, tot dusverre ontvangen, hebben jachtvliegtuigen en het afweerge schut 21 vijandelijke vliegtuigen aange vallen. De Finnen verloren slechts één vliegtuig. Bommen op Estlandscb gebied. Het Est.andsche telegraaf-agentschap deelt mede, dat Maandagmiddag acht vlieg tuigen, die op groote hcogte vlogen, 34 bommen hebben geworpen op de velden en bosschen rond de nederzetting Konuvere in het district Hapsal. De autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de nationaliteit van de vliegtuigen. DE ELFSTEDENTOCHT. De vyf eerst binnenkomenden. Links Adema in het midden (no. 29)Jongerfc

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1