Breskensche Courant Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de Krachtige Duitsche luchtaanvallen op Britsche schepen. Neutralen mceten zwaren tol betalen. Duitsclie vliegtuigen boven ons land. Nieuwe Finsche successen bij het Ladogameer. De gevolgen van den he: i 7en winter. De provinciale bootdiensten en het ijs. De ferry-booten zijn te kwetsbaar voor het ijs. §cl>curlen«ssc«i van ca en dcscg De start van den Frieschen Elfsteden tocht. Vlissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 25 DINSDAG 30 JANUARI 1940 Abonnementsprijs: lr ct. pei weeK oi z 2U pei «wartaal. Franco per post j 2.50 Afzonderlijke nummers 5 ct: Vooi het buitenland neme men eer» abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1 -5 regels t i 25, iedere regel meer 25 cent BtJ abonnement speciale prjjs Kléine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 '•egelsI Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma f. VAN l>K V FM» F Jr.. Bureaux Walstr. 58-60, e» 10 (2 lijnen). Giro No. 66281 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, (el.21; Oost nn West Souburg. Kanaalstraat 45. Tel. 85 aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de vereeniging „de nederlandsche dagbladpe1 HEVIGER DAN OOIT TE VOREN. Duitsche vliegtuigen hebben Maan dag krachtiger aanvallen op d© Brit sche scheepvaart gedaan dan ooit te voren. De aanvallen waren verdeeld over een 650 km. lange kuststrook van de monding van de Tay in het noor den tot de kust van Kent in het zui den. Zij begonnen even na 9 uur en eindigden tegen het middaguur. Niet tegenstaande het slechte weer en het geringe zicht konden Britsche vliegtui gen den vijand op vele punten verdrij ven. Een der aanvallende vliegtuigen heeft, naar gemeld is, zeven bommen laten vallen nabij het stoomschip „Llan Wern" in het gebied van de Tyne, zonder het schip ech ter te treffen. Een ander vliegtuig viel het stoomschip „Imperial Monarch" aan ter hoogte van de.Schotsche kust, doch bij het verschijnen van Britsche gevechtstoestellen verdween het in de wolken. Boven het ge bied van de Tyne vloog een uit de wolken komende Heinkel-bommenwerper recht op een groep Britsche gevechtsvliegtuigen. Toen hij het gevaar zag, klom hij steil naar de wolken en vluchtte, doch niet nadat de Engelsche machines het vuur hadden geopend. Voorts zijn vijandelijke vliegtui gen verdreven terwijl zjj aanvallen deden oo schepen voor de kust van Yorkshire. Twee der aangevaren schepen waren on verdedigde lichtschepen. Aanvallen op schepen voor de kust van Kent. De schepen „Miriam", „British Officer", „Atlioll Monarch", Danny Bryn", „Stan- burn", „Obteipool", „Knitsley' en „Well* Park" hebben gemeld, dat zjj zjjn aange varen. Bij deze luchtaanvallen zouden zeven man gedood zjjn. Op de Noordzee is het Letscbe stoomr schip „Tautinila" aangevallen door een vliegtuig, dat tien bommen liet vallen. •Vijftien man en de vrouw van den kapitein konden zich in veiligheid brengen. De Duitsche lezing. Omtrent deze aanvallen meldt het Duit sche Nieuwsbureau Binnen het kader van de verkenningsvluchten van het luchtwa- pen boven de Noordzee zjjn op 29 Januari vijandelijke convooien, gewapende koop vaardijschepen en voorpostenschepen aan gevallen. Ondanks zeer krachtig vijandelijk af- weervuur en ondanks het optreden van groepen jachtvliegtuigen zijn vernietigd zsven vijandelijke, gewapende koopvaardij schepen en twee voorpostsnscheoen. Een vijandelijke jachttoestel werd by Hartlepcol neergeschoten. Alls eigen vliegtuigen zijn behouden te ruggekeerd. V/EER ENKELE SCHEPEN TOT ZINKEN GEBRACHT. Het Deensche schip „England" en het Noorsche schip „Hcsanger" zijn volgens Hivas door een Duitschen onderzeeër tot zinken gebracht. De eenige overlevende van de „England" is opgepikt, nadat hjj 82 uur op een vlot had doorgebracht. Drie mennen, die vermoedelijk de eenig over levenden ven de „Hosanger" zijn, zijn d:or een Britsch schip aan boord genomen. Bovendien zjjn zeven opvarenden van het Noorsche schip „Faro'dat vermoede lijk door een Duitschen aanval tot zinken ia gebracht, door middel «.'an kabels aan land gebracht. 'Acht andere opvarenden hadden plaats genomen in een redding boot, doch deze sloeg om, nadat ze te Water was gelaten; slechts een der inzit tenden werd gered. Drie lijkenzjjn aan gespoeld, vier werden vermist. De geredden van het Fransche stoom schip „L'Alsacien", dat getorpedeerd is, zjjn Zondagavond in een haven aan de zuidwestkust van Frankrjjk ontscheept. Daar z'jn ook de lijken aan land gebracht van twee leden der bemaning, die aan hun wonden waren bezweken. Twee andere gewonde opvarenden 2ajn in een ziekenhuis opgenomen. STAPPEN TE BERLIJN. De regeeringspersdienst meldt gistermiddag zijn in het noordoosten en jo het midden van ons land Duitsch.9 vlieg en gesignaleerd. Zjj zijn door vliegtuig- patroidlies en luchtdoel artillerie verjaagd. flcK rlÓ'n ziin naar aanleiding van deze van onze neutraliteit stappen ondernomen. RUSSISCHE LUCHTMACHT GAAT DOOR MET BOMBARDEEREN DER FINSCHE STEDEN. Het Finsche legerbericht van Maandag luidt: Te land: Van de Landengte van Karelië valt niets bjjzonders te melden. Ten noord oosten van het Ladogameer is op 28 Ja nuari op verscheidene punten fel gestreden. Alle aanvallen van de Russen werden af geslagen en de Finnen hebben zich mees ter gemaakt van enkele steunpunten van den vjjand. Achthonderd Russen zjn ge sneuveld, 160 gevangen genomen. Boven dien hebben de Finnen vier tanks vernield,, akmsde een pantserauto, Vier stukken geschut, vijftien mitrailleurs en vele an dere wapens werden buitgemaakt. Ook is een tramportcolonne van de Russen met hmderd paarden vernield. Te Aittojoki zjjn detachementen van de Russen, die poogden een omtrekkende be- beweging te maken, teruggedreven; de Russen lieten 450 dooden op het slagveld achter. Van de andere sectoren valt niets te melden. Ter zee: Niets belangrijks te melden. In de lucht: Maandag hebben Sovjet- Russische vliegtuigen aanvallen gedaan op Kotka, Lovisa, Hangö, Roema en cp P-aatsen in Noord-Finland. Te Hyrymalml en Kummoniemi z'jn branden ontstaan. De Finsche luchtmacht heeft verkennings vluchten uitgevoerd en heeft troepencon centraties ven de Russen gebombardeerd. Op 28 Januari hebben de Russen twee vliegtuigen en een kabelballon verloren. Oficieel wordt nog vernomen, dat de Sov jet-Russische luchtmacht gisteren in den loop van den dag opnieuw bijzonder actief is opgetreden tegen de Finsche bevolking. Deze activiteit is overigens den Rus'en vrij duur te staan gek:men, aangezien Volgens sommige berichten twaalf vlieg tuigen neergehaald werden. De Russische toestel!err hebben een zie kenhuis gebomb-rdesrd in Oost-Finland, waarbjj twintig dooden vielen. Abö is bet voorwerp geworden van een feilen aan val, waarbij 30 personen werden gedood en 50 gewend. Bovendien werden 15 huizen vernield. In de streek van Porgo vielen 4 dooden èn 10 gewenden. Onlusten de Sovjet-Unie Volgens mededeelingen van Sovjct- Rus.ische krijgsgevangenen zouden den laatsten tijd ongeregeldheden z^n voor gekomen te Moskou en Leningrad. Talrijke iioogere cfficieren zouden zjn doodgescho ten. Verder verklaarden de krijgsgevan- gc ïen, dat de menscaen het koud hebben. Zij willen eten en kleecüng en geen oorlog. Het is moeilijk na te gaan, in hoeverre deze verklaringen van krijgsgevangenen waar zijn, want klaarblijkelijk willen zij de Finnen in het gevlei komen. In Finsche kringen merkt men op, dat de krijgsgevangenen jonge lieden zijn uit de omgeving van Leningrad afkomstig, die duidelijk antwoord geven op andere vra gen, zoodat het m:geljjk s, dat hun ver klaringen juist zijn. ERNSTIGE MOEILIJKHEDEN VOOR HET VERKEER IN ENGELAND. Uit alle deelsn van Eng. land zijn be richten ontvangen over chaotische toe standen op de wegen en spoorwegen als gevolg van de slechte weersomstandig heden. Men kan zich niet herinneren, dat het verkeer zoo in de war is geweest als dit jaar. Vooral in Noord-Engeland en Schotland z'jn de toestanden bijzonder ernstig. Het treinverkeer tusschen zekere centra moest geheel worden gestaakt. Vele treinen zijn in Schotland „verloren". Een ambtenaar in Schotland zei, dat „de toestanden heel erg slecht z'jn", doch dat men, „in staat zal zijn de sneltreinen te laten loopen". Sneltreinen uit Noord-Engeland zijn met twaalf uur vertraging te Londen aange komen en enkele nachttreinen uit het noorden zijn gisterechtend niet op hun be stemming te Londen gearriveerd. Ook Londen en de v orsteden hebben ernstig te lijden. Enkele voorsteden waren volkomen van de stad geïsoleerd voor auto en trein. De verbindingen met voor steden, die volgens de dienstregeling een half uur vergen, z'jn nu slechts in een paar uren m: gelijk. Over een verbinding, welke anders drie minuten duurt, heeft men in een geval zelfs 37 minuten noo- dig gehad. De vertraging is ook groot langs de hoofdwegen naar de steden aan de zuidkust, in het bijzonder Hastings, Eastbourne, Bignor en Portsmouth. Honderden reizigers, die het weekeinde in treinen hebben doorgebracht, zijn nog steeds niet op hun bestemming aange komen. Zij brengen den avond door in do stations en restaurants. De spoorweg diensten naar en van Schotland en Noord- Ierland zijn thans vólkernen stopgezet. In sommige gevallen zijn levensmiddelen ge zonden aan passagiers, die in varigeloopen Het mogelijke wordt gedaan, maar een afdoende oplossing Is niet te vinden. Ijs en stroom vormen onoverkomenlijke hindern'ssen. Als gevolg van den ijsgang, zoowel op de Wester- als de Oosterscheide, zijn de verbindingen tusschen de verschillende dee- len van onze provincie, voor zoover die over het water onderhouden plegen te wor den, geheel of bijna geheel stilgelegd. On getwijfeld beteekent dit voor het reizend publiek een groot ongerief en het is be grijpelijk, dat men zich afvraagt of wel alles gedaan wordt om de aldus voor velen gerezen moeilijkheden uit den weg te rui mer.. In het bijzonder wordt die vraag, openlijk of binnenskamers, gericht tot het Provinciaal bestuur, dat op de Wester- sdhel-de vier, op de Oosterscheide één boot- dienst pleegt te onderhouden, naast de veren tusschen Kamperland en Veere en tusxhen Wolphaartsdijk en Kortgene. Het kan daarom- zijn nut- hebben er hier eens op te wijzen, dat van deze zijde in derdaad alles gedaan wordt .wat met de be schikbare middelen mogelijk is. Twee schepen gerequireercL Daarbij moge voorop gesteld worden, dat de provinciale vloot reeds in sterkte ver minderd is doordat Defensie op twee van van de kleinere motorbooten beslag heeft gelegd. Voorts zijn niet a'le overigens be schikbare schepen geschikt om er zich een weg mede door het ijs te banen. In het bijzonder geldt dit voor de zgn. ferry-booten, die door de schroe ven onder den voorsteven al te kwets baar zijn en dientengevolge, zou men trachten met een dezer booten zich een weg te banen door enigermate zwaar ijs, al zeer spoedig ui hel ongerosde zouden geraken. Dat desniettemin de dienst tusschen VLis- singen en Breskens tofc dusver nog door het m.s. „Prinsos Juliana" wordt onderhou den, is een gevolg van de omstandigheid, dat de hoedanigheid van het ijs hier ter plaatse nog geen. ernstige bezwaren op levert Hooger op de rivier, waar meer en zwaarder ijs voorkomt, zijn echter de ferry-booten, om de zooeven aangeduide reden, volstrekt onbruikbaarmen zou daar, wilde men de diensten trachten, in stand te houden, derhalve aangewezen zijn op een dor andere schepen, de „Luctor et Emergo", de „Schouwen" of de „Ooster- Schelde". Doch, daargelaten, de vraag of deze schepen die nu eenmaal niet als ijsbrekers geibouwd zijn op den duur be stand zouden blijken tegen hun taak, doet zich hier nog een andere moeilijkheid voor. Ging het er enkel om door een vast ijsdek een geul te breken en die open te houden, dan zou dit, al dan niet met behulp van eon ijsbreker, wel mogeljjk blijken. Doch de Schelde „zit'' niet, zooals thans met onze groote rivieren het geval is. De ijsmassa's, die een schip bij zjjn vaart op de Schelde ont moet, zijn geen vaste massa's, aan een bepaalde plaats gebonden, doch, soms zs8r groote, ijsschotsen, die op het wa ter drijven en onderworpen zyn aan den invloed van eb en vloed. Daardoor ontstaat de mogelijkheid, dat een schip, dat bezig is zich door zoo'n ijsveld heen te werken, mèt dat ijsveld zelf door het getjj wordt meegenomen. Zoo zou het dus mogelijk zijn, om een voorbeeld te nemen, dat een schip van den steiger te Walsoorden vertrekt, doch onder weg op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt drijven, om, terwijl het bezig is zich daardoor een weg te banen, door het ijs veld op de eb te worden meegenomen, zoo dat van het bereiken van de haven van Hansweert geen sprake kan z(jn etn men al tevreden mag wezen, wanneer men op een meer stroomafwaarts gelegen punt den overkant bereikt. Het spreekt wel van zelf dat het zéé niet altijjd gaat en dat het inderdaad ook nu nog mogelijk is, met een vaartuig van Hansweert naar Walsoorden of omgekeerd te komen, doch het spreekt evenzeer van zelf, dat de kansen van het welslagen van zulk een tccht uiterst onregelmatig over den tijd verdeeld zijn en dat het Provin ciaal bestuur, aangenomen ai, dat bet meende hierbij de vloot der provincie te mogen wagen, toch nimmer op deze wijze een veerdienst zal gaan exploiteeren, waar van slechts één ding zeker zou zijn dat het publiek in elk geval erdoor zou wor den gedupeerd, omdat op een dergelijken dienst als schakel tusschen andere verbin dingen, in geèn enkel opzicht zou kunnen worden gerekend Geen andere booten beschikbaar. Men zal wellicht de vraag stellen, of het niet mogelijk is door het in de vaart bren gen van andere booten de hiervoor ge schetste moei'ijkheden te overwinnen. Doch daargelaten dat dergelijke booten in of bui ten de provincie niet beschikbaar zijn, zou daarmee toch geen vaste en regelmatige verbinding onderhouden kunnen worden, omdat voor een dergelijken overtocht, ge steld al dat hij tenslotte zou slagen, meer tijd noodig zal zijn, als daarvoor binnen het kader der dienstregeling beschikbaar kan worden gesteld. Reizigers zouden indien zij al den overkant bereikten, toch in verre weg de meeste gevallen elke aansluiting missen. Andere moeilijkheden. Tenslotte nog twee opmerkingen. In de eerste plaats dient er op gewezen te wor den, dat naast eb en vloed ook de wind een belangrijken factor uitmaakt bij bet vormen der ijs&arrières. Waar op het eene oogenblik open water ligt, kan op een vol gend oogenblik een meer of minder groot jjsveld komen te liggen en aldus een on- verwachten hinderpaal voor de scheepvaart opleveren. In de tweede plaats is op de geheele rivier de betonning verdwenen, waardoor in elk geval de vaart in het donker zelfs voor ter plaatse bekende va renslieden praktisch onmogeijk wordt. Uit dit alles blijkt wel, dat de verlan gens van het publiek, hoe begrijpelijk ove rigens bezwaarlijk in vervulling zullen kunnen gaan, zoolang de huidige weersom standigheden aanhouden. Evenwel, de zaak heeft de volle aandacht van het Provin ciaal bestuur, dat niets zal nalaten om de verbindingen z:o goed mogelijk in stand te houden. Daartoe heeft het reeds beslag ge legd op de „Koningsplaat", een gewe zen tender van de Holland-Amerika- lijn, die daarheen gedirigeerd zal wor den, waar hij nuttig zal kunnen wer ken. De vraag, of het mogelijk is, op nog andere zoodanige schepen beslag te leggen, zal ongetwijfeld worden overwogen, wan neer daaraan blijkt behoefte te bestaan Men zal ©venwel in het oog dienen te hou den, dat door het gebruik van deze en der gelijke vaartuigen wel het reizigersverkeer eenigermate zal kunnen worden geholpen doch dat het autoverkeer daarbij slechts weinig of geen baat zal vinden. Voor auto mobilisten blijft daarom van en naar Zeeuwsch-Vlaanderen de verbinding Vlis- singenBreskens en omgekeerd, van en naar Schouwen-Duiveland die over het Zijpe aangewezen. Tenslotte kan nog worden medegedeeld dat het Provinciaal bestuur zich tot den Minister van Waterstaat heeft gewend met het verzoek om, zoolang de weersgesteld heid het onderhouden der verbindingen te water zoo bezwaarlijk maakt, de luchtlijn Rotterdam-Haams tede-Vlissingen weder in werking te doen stellen. treinen zitten en niet weg kunnen. Onder de honderden, die vertraging hebben, be vindt zich een aantal op den voorgrond tredende personen, o.m. de Finsche gezant, Gripenberg en zijn vrouw, die Zondagav-cnd uit Londen naar Glasgow vertrokken waren en die nog steeds niet verder z\jn ge kt men dan Carlisle. Het ministerie voor de voedselvoorzie ning heeft gi teravond bekend gemaakt, dat het publiek in verband met de weers omstandigheden met meer schapenvleesch en minder rundvleesch genoegen moet nemen. Er is ook tijdelijk een tekert aan varken cvleesch. De spoorwegen hebben het publiek aan geraden met de moeilijkheden rekening te houden en daarin te voorzien en ook de mogelijkheid van een staking der diensten niet uit te sluiten. De luchtlijnen der K.L.M (Nederland) tusschen Engeland, Nederland en Scandi navische landen ondervinden tamelijk wei nig hinder. In beide richtingen wordt regelmatig gevlogen. Hetzelfde is het geval met de diensten van Sabena en de Deensche luchtvaartmaatschappij. De vliegtuigen vertrekken evenwel met vertraging, daar de passagiers te laat cp de vliegvelden aankomen. Bijna 440 dooden in Amerika. Bijna 400 perionen zijn tot nu toe als gevolg van de koudegolf In de Vereenigde Staten bezweken. Millioenen dollars schade. De boeren en kweekers in de Zuidelijke staten van Amerika hebben gisteren de schade welke de huidige koudegolf de hevigste van het laatste decennium aan hun boomgaarden en tunen heeft aange richt, op verscheidende millioenen dollars geraamd. In de graandistricten daarente gen hebben de boeren, met genoegen den zwaren sneeuwval verwelkomd, welke een beschermend dek uitstrekte over het voor jaarsgewas en het eerste vocht bracht aan de veldsn, welke sedert het najaar ver droogd waren. De provinciale bootdiensten en het ys. (Pag. 1, eerste blad) Hevige Duitsche luchtaanvallen op Britsche schepen. (Pag. 1, eerste blad) De minister van Sociale Zaken dringt aan op stichting van bureaux voor jeugdregistratie. (Binnenland) Er zouden toch Duitsche troepen in Oost-Galicië zijn, (Buitenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN EEN KOPGROEP VAN VIER RIJDERS TE STAVOREN. v'ancl_ag vrndt in Friesland de Elfsteden tocht plaats, een feest, waarover geheel Friesland reeds wekenlang sprak en niet uitgepraat raakte. Via Sneek, IJ 1st, Sloten en Balk be reikten de deelnemers, die om vijf uur van Leeuwarden waren vertrokken, Stavoren, waar de eersten precies acht uur aankwa men. In drie uur hadden de leiders bjjna 68 km. afgelegd, in een zeer snel tempo dus. Maar bewondering behoefde dit niet te wekken, want de soevige bries hadden de rijders vrijwel voortdurend in den rug gehad. Zoo kon het tempo hoog worden opgevoerd, en van den massalen uittocht in de nachtelijke uren te Leeuwarden was te Stavoren niets meer te bespeuren, zoo ver lag het veld van honderden rijders reeds uiteen. Het was een fantastische uittocht ge weest. In de Harmonie te Leeuwarden ver trokken de wedstrijdrijders, in het beurs gebouw degenen, die aan den tocht deel namen en in de Klanöery een derde groep, de zgn. nakomers. Velen bleken niet te zijn opgekomen en op het laatste oogenblik waren er nog liefhebbers bijgekomen, zoo dat eerst in de avonduren bekend zal kun nen zijn, hoeveel deelnemers er precies in den wedstrijd en in den tocht zijn uitgeko men. In het nachtelijk donker spoedden enkele duizenden (de wedstrijdrijders voorop) zich te voet naar de Schenkenschans, waar de ijzers snel werden ondergebonden. Stuk voor stuk verdwenen zij in de richting Sneek. De meesten hadden een lantaarn op de borst gespeld, want bijlichten voor wak ken en scheuren was wel noodig. Zoo snelde het legioen der duizenden op de smalle ijzers over he. y's met een tocht van 200 km. voor den boeg. De volgende doorkom;! te Stavoren viel te noteeren een groep van vier rijders, bestaande uit L. Geveke, Leeuwarden, A- Adema, Franeker, D. van der Duin, War ga en Sj. Westra, Warmenhuizen. Twee minuten later C. Jongert, Alkmaar, en P. Keizer, De Lier. Op drie minuten van de leiders kwamen H. Vriezema, Harlingen en S. Dijkstra, Cornjum. Op zes minuten meldde zich F. van der Heide, Leeuwarden. De andere wedstrijdrijders lagen op dat moment 10 minuten of meer achter. Maar in Stavoren begonnen de-moeilijk heden pas. Nu moest via Workum en Hin- deloopen naar Bolsward tegen den scher pen wind worden opgetornd enhet ijs in deze omgeving was bovendien niet zoo fraai. Prins Bernhard te Leeuwarden. Vanmorgen is Z.K.H. Prins Bernhard omstreeks half twaalf met den trein te Leeuwarden aangekomen ter gelegenheid van den Frieschen elfstedentocht. Voor dit bezoek was een speciale dieseltrein inge legd. Ter verwelkoming van Z.K.H. was de Commissaris van de Koningin in de pro vincie Friesland, mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten, aanwezig. Zoowel op het perron als voor het sta tionsgebouw hadden vele belangstellenden zich verzameld om den Prins hartelijk toe te juichen»

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1