Breskensche Courant srssss FSSss Nieuwjaarsrede van den Burgemeester ssrcHxSSS wS»ïi3B swïtóSS'M SfïïsKi-a ssr tssztt&A 55 zsgssr**is bi~ ÉïfllpBs: isAaSSSS'ws: Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de Iht ging ds eerste 8 maanden uitstekend. Ook nu nog reden tot veel dankbaarheid. ?2r5Z%?^ "«g- SFXZ? k°™en' s-mmm „Goedw0ne0" S vSo« meenschappelpk Belang" 89 'envoora Vereemging voor Volkshuiavesttav lR l d<? we woningen, totaal 3553 2,6 b u" }z3t\lZTei rhet VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 22 VRIJDAG 26 JANUARI 194Q Aöonnementsprys: 1/ ct. pei weeK ol f 120 pei Kwartaal. Franco per post 2.50 Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente j Advertentieprijs: Van 1 5 regels t i 25, iedere regel meer 25 cent Bjj abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van l 5 regeis 50 cent. iedere regel meer 10 cent (max. 10 regelsDerde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: tinna tV AIS Ut Vhl.llL Jr., Bureau* Walstr. 58 00. el 10 (2 Hjnen). Giro No. 66287 Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat, Tel,21; Oost en West Souburg, Kanaalstraat 15, Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET \B URE AU VOOR FVBLICITEITSWAASDE, INGESTELD DOOR DE VEREENI G I N G „DE N E P E R L A N D S C H E P A G B L A D P E R S" Geringere werkloosheid en gunstige gezondheidstoestand. Het Nollebosch-plan is geheel uitgevoerd. Nog steeds nijpend woningtekort. Het badbedrijf maakt winst. De oorlog heeft het havenverkeer verlamd. Er valt In 1940 nog heel wat te doen. In de hedenmiddag gehouden vergade ring vanden gemeenteraad heeft d-e bur gemeester zijn gebruikelijke nieuwjaarsrede uitgesproken. Deze luidde ditmaal aldus De groei der welvaart te Vljssingen door ruime werkgelegenheid is wegens het uit breken van den nieuwen wereldoorlog in begin September jl. wel zeer schril onder broken. Nu wij over volledige gegevens van het afgeloopen jaar beschikken, kunnen wij evenwel pas ten volle beseffen, hoé goed bet ons 'in de eerste acht maanden van 1939 in Vlissingen is gegaan. Niettegenstaande bezwarende wachtgeldregelingen voor de stilliggende S.M. „Zeeland" en voor de S.H.V,, de slapte in het havenbedrijf en tal van andere zware zorgen, hebben wij ook nu toch eigenlijk nog reden tot veel dank baarheid, als wij onze toestanden hier ver gelijken met de vele ellende, die in de we reld heerscht. DE 23000 INWONERS OVER SCHREDEN. De bevolking van Vlissingen bedroeg op 1 Januari jl. 23.006 personen tegen 22.554 op 1 Januari 1939 (en 21.932 op 1 Januari 1938), een toename van 452 personen er hadden 394 geboorten plaats tegen 382 in 1938 on 243 sterfgevallen, waarvan 33 be hoorden tot de bevolking eener andere ge meente tegen 228 in 1938 .er vestigden zich 2667 en er vertrokken 2381 personen, waaronder uit en naar Nederlandsche ge meenten buiten de provincie Zeeland res pectievelijk 1633 en 1656, uit en naar Oost en West-Indië resp. 166 en 183 en uit en naar het buitenland resp. 78 en 76. Het aantal verhuizingen, binnen de gemeente bedroag niet minder dan 1590, omvattende 6400 personen. Het aantal kiezers nam toe tot 13.108 tegen 12.746 in 1938. GUNSTIGE GEZONDHEIDS TOESTAND. De gezondheidstoestand was in 1939 gun stig, van besmettelijke ziekten kwamen voor 1 geval van typhus en 14 van rood vonk. In de ziekenhuizen werden door tus- schenkomst van den gemeentelijken ge neeskundigen dienst voor rekening van de gemeente 460 personen opgenomen (533 in 1938)het aantal verpleegdagen bedroeg 9835 (11141 in 1938), de totale kosten van öen gemeentelijken geneeskundigen dienst bedroegen 32.726.60 (ƒ33.567.93 in 1938). GERINGERE WERKLOOSHEID. P© Werkloosheid was gedurende 1939 minder dan in 1938 het gemiddelde aan tal bij de arbeidsbeurs ingeschreven werk zoekenden bedroeg 413 (514 in 1938). Ingevolge de Rijkssteunregeling voor "Werkloozen werden 179 verschillende per sonen ondersteund (409 in 1938 gemiddeld Per week 30 (89 in 1938), waarvoor de «osten bedroegen 12.941.20 40.064.54 *n 1938). Aan valide arbeiders, die niet in deze- steunregeling konden worden opgeno- h^on, werd ongeveer 7200 uitgekeerd 4800 in 1938). Terzake van de verstrek king van kleeding, dekking en schoeisel san armlastigen werd voor een waarde van 2855.76 verstrekt 2779.53 in 1938) en Voor schoenreparatie 566.70 439.77 in r7?000Tmi9^\^?d8t» «SM -^,738.721.37 fAtSVï hee??ii7 ?en bebben to 1939 Ui het ee- aarf iZ rnMta1!4 man gemiddll//2148289per we 1 14.09 in 1938).U 83'500 en nuttige arbeid IN werk verschaffing werk- Van de nuttige werken, die in 193Q gewapend betonnen dufk vLj»^!? van den Spuiboezem op den voorrond verkeerrmordWaardf' werk samenvalt" m»eVhef! Z°° Man tweede ernstige, verTel^ndeST w bS wrveergS™Kt0eT' JaronlanS bab" een oplolsfnT vin °m-t0t S,o, n bet voormalige fort de Non» gevo°erdWehd»? werkverSchaffing uit- j wt,- egauseeren van de terra, nen der N.V. Vlismar. terrei- nog steeds nijpend woningtekort. In Vlissingen heerscht nog steeds een nupend woningtekort ln alle catego rieën van woningen, niettegenstaande et groot aantal woningen, dat in het afgeloopen jaar werd" gebouwd; het personeel der Koninklijke Nederland sche Marine en vele ambtenaren maar ook honderden arbeiders, die door weer en ont« 's ochtends vroeg en 's avonds teat van heinde en ver in Walcheren hunne werkgemeente Vlissingen meest al per fiets mooten bereiken, ondervin- en daarvan groote bezwaren. Hetaan- leegstaande woningen te Vlissingen IS voortdurend uitermate gering goedkeuring fan dit h»i, over de lllrzfeSdeeSd met GedePuteer(^1<staten I ,'LISSLNGEN IN 19391 wat gemeentewerken deed. Ben groot aantal straten, riolen, pleinen en trotcoirs werd door den dienst van gemeentewerken nieuw aangelegd of ver- oeterd, op een verbreed gedeelte van den nieuwen dam in de Spuihaven werd een parkeerterrein aangelegd ook had de nieuwe stadsuitleg uitbreiding van plant soenen ten gevolge. Met het aanleggen van een Persleiding tot aan het oetje Woiffp.em en het bouwen van een pompstation nabij den Watertoren ten be hoeve van de stadsuitbreidingen ten noor den van den Singel werd een aanvang' ge maakt, waartoe het Werkfonds ons een ■voorschot van 155.000 verleende. De be langrijke verbetering van den West-Sou- burgschen weg met nieuw rijwielpad -en wandelpad kwam gereed. het watergebruik neemt toe. In 1939 stoeg wederom de waterafname van het gemeentelijk waterleidingbedrijf £?Jai!ilr® van de werd 250.000 M3. Brabantsch bronwater betrokken, van de Midde.burgsche Waterleiding 100 000 M3, waardoor slechts 40 van de totale hoeveelheid water aan onze prise d'eau te Dishoex behoefde te worden onttrokken, die daardoor, mede door den grooten regen val, regenereerde. In het midden van het afgeloopen jaar werd de nieuwe watertoren nabij de Bui tenhaven in gebruik genomen, het buizen net werd uitgebreid en verbeterd. de stand der financiën. Dank zij buitengewone inkomsten, waar op bij het maken der begrooting niet was gerekend en het achterwege laten van ver schillende uitgaven, bedraagt het batig Sf aaoo^d.e £emeen^erekening over 1938 88.290.57 tegen 39.272.30 over 1937. Dit saldo moet worden verminderd met bedragen, die niet zullen worden ontvangen of die moeten worden terugbetaald betref- fende belastingbijdrage of renteloos voor- schot, groot 64.740, bovendien moet be- haive het batig saldo van de rekening 1937 voor restant-schuld aan renteloos voor- fi°Rfia 2ser f 18l7 worden terugbetaald 6.663.46 ten bate van 1940 komt zoo doende tenslotte 16.800.09. Op 1 Januari 1939 bedroegen de vaste geldleeningen 1.678.000. waarop in het afgeloopen jaar werd afgelost 65.875 In November jl. werd door ons een defini.' tieve geld eening aangegaan van 153.000. rentende 4% zoodat op 1 Januari jl. onze geraeenteschuld bedroeg 1.765.625, waarbij gevoegd moet worden de oude ste delijk gevestigde getiërceerde schu'd van 1 Januari jl groot nominaal 428.000. Onze rijksuitkeering ingevolge de wet op de fmancieele verhouding tusschen Rijk en ?°^entsn is voor 1940 geraamd on 2.0.100Vlissingen behoort tot de ge meenten, die het meeste lijden onder de wij ziging van ds wet van 4 Maart 1935, daar de mtkeering gedurende 10 jaren jaarlijks met 15.000 wordt verminderd de uitkee- ring bedroeg in 1934 nog 306,511.13. het onderwijs. Door verderen teruggang van het aantal leerlingen op de openbars school kon we derom op 1 September jl. geen eerste klas se gevormd worden in school I, waardoor deze school is opgeheven. Bij raadsbesluit van 18 Augustus jl is besloten tot verbouw van het oostelijk ge deelte van het schoolgebouw aan de Groote Markt ten behoeve van de Vereeniging tot bevordering van Christelijk onderwijs. In verband met de stijging van het aantal leerlingen aan de Avondschool voor Nijver heidsonderwijs was uitbreiding van het aantal lesuren noodzakelijk, de afdeeling VVestkapelle dezer school werd 1 Januari jl. zelfstandig. De Zeevaartschool „De Ruyterschool" werd in 1939, druk bezocht, nl. door 446 leerlingen tegen 411 in 1938, in de ver schillende cursussen voor stuurman, ma chinist en radiotelegrafist werden 159 di ploma's behaald tegen 101 in 1938, De Blnnenvaartschool werd door 26 leer lingen bezocht, die 17 diploma's behaalden lIST teerlingen met 12 diploma's in °oor de, vordering van de voormalige Willem IH-kazerne werd o.a. de Jeugd herberg verplaatst naar het gebouw van het vroegere districtbureau der telefonie en de kindervoeding naar het voo'rmalig Burgerweeshuis. b de openbare veiligheid. Het gemeente- en politiepersoneel heeft wederom met ijver en opgewektheid zjjn taak vervuld, een bijzonder woord van dank zg gebracht aan ds onbezoldigde ambtenaren van den burgerlijken stand en aan de vrgwillige brandweer. Aan de in richting en de uitrusting van den Lucht beschermingsdienst wordt te Vlissingen uit den aard der zaak bijzondere zorg gewiid dezen Z" ,?ebl?cbt aan de medewerkers van de?e° d'enst. en aan al en, die in ander» vrijwillige burgerlijke diensten vrijwilligen "if lU" ?6t" a*emaen be:an= verrichten d» ge"00p!° Jaar kwam 1 uitslaan- de brand voor, 4 binnenbranden werder brons ■>maal kwam een beS'n var brand ™br' 29 schoorsteenbranden en 6 maal kleine bijzondere branden. VLISSINGEN ALS BADPLAATS. Het bezoek aan de badplaats en het vreemdelingenverkeer in het algemeen ont wikkelde zich gunstig. Over eei hernieuw de exploitatie van bet Grand Hotel Britan nia hoop ik spoedig gunstige mededeelingen te zullen kunnen doen. De uitkomsten van het gemeentelijk badbedrijf zjjn niettegenstaande het slechte weer in den aanvang van het seizoen en de vervroegde sluiting door de mobilisatie gunstig, zoodat er weer winst is behaald. Er werden 54.721 baden genomen tegen 46.672 in 1938. Door het abattoir werd in 1939 een be langrijk winstsaldo geboekt. NOG STEEDS GEEN BRANDVRIJ .ARCHIEF. Door den Raad is 24 Februari jl. beslo ten tot den verbouw van het stalgebouw naast bet Stadhuis tot brandvrije archief bewaarplaats de goedkeuring van Gede puteerde Staten is evenwel, nog niet ver kregen, maar bet overleg hierover wordt met dit college voortgezet. Door uw Raad is de regeling aanvaard tot verbetering van den ouden Middeiburg-Vlissingschen rijweg en tot de daarmee samenhangende iiquidatie der commissie van beheer. Vast gesteld is een verordening tot pensionnee- ring van weduwen en weezen van wethou ders. De zeer omvangrijke arbeid van het maken van een nieuwen catalogus van het oud-archief wordt voortgezet. DE OORLOG VERLAMT HET HAVENVERKEER. Het bedryf van de N.V. Haven van Vlissingen heeft zich in de eerste acht maanden van het afgeloopen jaar merkwaardig gunstig ontwikkeld, er werd in die maanden bjjna evenveel winst behaald als in het geheele jaar 1938, toen voor het eerst 3'/2 divi dend kon worden uitgekeerd. Aan dezen voorspoed kwam een plotseling einde door het uitbreken van den oor log, waardoor het scheepvaartverkeer, afgezien van een druk verkeer van de Koninklijke Marine en van de Provin ciale Stoombootdiensten, vrijwel stop staat. De scheepvaartbeweging in 1939 in de haven blijkt uit de volgende cijfers 1707 zeeschepen met. 1.8 millioen N.R.T. (vorig jaar 2031 zeeschepen metende 2.4 milJioen N.R.T.) 1839 binnenschepen, me tende bjjna 0.5 millioen tonnen draagver mogen (vorig jaar 1878 binnenschepen me tende ruim 0.6 millioen T.D.V.), 5320 ge regelde schepen van de Stoomvaart M(j. „Zeeland" en van den Provincialen Stoom- bootdienst, metende ongeveer 1.75 millioen tonnen (vorig jaar 5921 schepen metende 1.9 millioen tonnen), benevens eeu groot aantal schepen van de Koninklijke Neder landsche Marine en het Nederlandsche en Be gische Loodswezen, die sedert 1938 niet meer voor de statistiek geteld worden. In dien w(j ons btf deze laatste categorie van schepen zouden houden aan het aantal van 1937, nl. 1669 schepen metende ongeveer 800.000 tonnen, dan werd dus de haven binnengeloopsn in 1939 door 10.535 schepen (vorig jaar 11.529), metende totaal onge veer 4.85 millioen tonnen (vorig jaar 5.7 millioen tonnen). Bij de bunkerstations bunkerden 849 zee schepen tegen 1103 in 1938 bij het steen kolen bunkerstation der S.H.V. 443 zeesche pen tegen 704 in 1938 en bij het oliebun kerstation der Vlismar 406 zeeschepen te gen 398 in 1938. Het bunkerbedrijf ligt sedert het einde van Augustus jl. nagenoeg geheel stil, voor het personeel der S.H.V. is een wachtgeldregeling getroffen. „DE SCHELDE" HEEFT HET DRUK. De Koninklijke Maatschappij „De Schel de" was het geheele jaar 1939 goed van werk voorzien en ook in 1940 zijn verschei dene belangrijke orders onderhanden. Het bedrijf heeft verschillende groote uitbrei dingen ondergaan, o.a. is het nieuwe droog dok op het Eiland in bedrijf genomen even als een nieuwe buitenhelling, een nieuwe hal is aldaar in aanbouw. De ketelmakerij en de schsepsbouwloods zijn uitgebreid, ter wijl een groote nieuwe machinefabriek ge bouwd werd, het montagegebouw voor de vliegtuigbouw werd vergroot. Einde De cember jL waren ongeveer 350 ambtenaren en 3400 werklieden in dienst, waaraan on geveer 4.4 millioen salaris en loon werd uitbetaald tegen 3.5 millioén in 1938. In 1939 werden afgeleverd h-et m.s. „Bantam" van den Rotterdamschen Lloyd, de Poolsche onderzeeboot „Orzel", de mail booten „Koningin Emma" en „Prinses Beatrix" van de N.V. Stoomvaart Mij. „Zeeland", een zestal motoren voor onder zeebooten der Koninklijke Nederlandsche Marine en enkele land- en schespskete^s. koelinstallaties en kleinere constructiewer ken. Bij ds afdeeling vliegtuigbouw gaat de aflevering van Dorniervleugels met mo toren regelmatig voort. Een tweetal nieuwe eigen modellen van vliegtuigen is in aan bouw. EN „zeeland'-glorie „zeeland "-leed. De vlootuitbreiding der Stoomvaart Mij. ..Zeeland" in 1939 zal in de annalen var. Vlissingen een der glorieuze bladzijden blij ven vormen. Deze Vlissingsche resderjj liet bii de Vlissingsche werf de Koninklijke Mjj. „De Schelde" hare fraais nieuwe .jassagiersschepen bouwen schepen, resp. de „Koningin Emma door H M. de Koningin op 14 Januari en de .Prinses Beatrix" door Z.K.H. Prins Bem- hard op 25 Maart jL te water Selat®°' wïrden op 4 Juni en 3 Juli in dienst ge- ste'd onder viel belangstelling van_de zflde van het publiek, welke bleek uit de rsS®1* matiee stijging van het passagiers- en goederenvervoer tot einde Augustus JL niettegenstaande de toenemende P°lltiek° onrust. Het uitbreken van den oorlo».ver brak helaas alle gunstige na een korte onderbreking werd de dienst tijdelijk hervat met 3 afvaarten per 14^da- gen op de haven van Tilbury, totdat hp 18 November jl. geheel moest worden stopge zet. Het stilleggen der schepen mag een wijs besluit worden genoemd, waarbd herinnerd worden aan het verlies van 4 van de 7 schepen der maatschappg tijdens den vorigen oorlog bij heb dieba" 'nooge landsbelangen. Het mag nu vut eroot belang worden geacht, dat bp bet sluiten van den vrede de S.M. ..ZeeAnd dadelijk met volle kracht haar dienst aj kunnen hervatten. Dankbaar kan worden vastgesteld, dat door de regeering is beslo ten tot het instellen van een wachtgeldre geling voor het personeel der S.M. ,,Aee» land" na gepleegd overleg tusschen da departementen van Financien, Soeia.e Za ken en Binnenlandsche Zaken en onder me dewerking der gemeente. Om een indruk te kriieen van de exploitatie tot aan de stop zetting in November jl. zp vermeld, dat van Januari tot en met November jl. werden vervoerd 70.804 passagiers (tegen 83.75» in 1938 waaronder 6101 passagiers van den extra-dienst in Juli en Augustus die m dit jaar wegens de tijdsomstandigheden is uit gevallen), 14.992 ton goederen (16-488 m 1938) en 142.219 zakken post (199.596 !n 1938). Bij de Vlissingsche Mineraalolie en As- phalt Raffinaderij waren de bedrijfsuitkom- sten bevredigend; door tpdigen aankoop van grondstoffen voor 1940 wordt gehoopt normaal te zullen kunnen doorwerken. O De N.V. Stoomwasscherij en Stoomver- verij „Volharding" is uitgebreid en heeft thans 80 personen in dienst. DE BURGERLUCHTVAART STAAT STIL. Hst Rijk heeft 13.5 H.A. grond aange- kocht voor uitbreiding van het vliegveld Vlissingen. Sedert het uitbreken vaa den oorlog is het burgeriuchtverkeer volkomen stopgezet tot ongerief van het luchtreizen® publiek. Het is ongeveer juist 20 jaar ge leden, dat ik in overleg met den directeur der kort tevoren gestichte K.L.M. het Walchersch Propaganda-comite voor Luchtvaart oprichtte, om Walcheren in te schakelen in het luchtverkeer. De .^vorde ring van dit verkeer is daarna niet altpd even gemakkelijk gegaan, maar thans kun- nen wij de Zeeuwsche Luchtlijn niet meer voor ons verkeer missen moge deze lpn dadelijk, nadat weer normale toestanden zu'len intreden, herleven. De exploitatie van de Zeeuwsche lucht lijn die 23 Januari doorgetrokken werd naar Knocke, is in 1939 sterk belemmerd door de steeds toenemende politieke span ningen gedurende dat jaar. Reeds in April dreigde een verdere exploitatie door het tengevolge van de militaire maatregelen van de Nederlandsche regeering ontstane tekort aan vliegend personeel onmogelpk te worden. Hoewel biervoor nog een oplos sing kon worden gevonden, heeft de gedu rende geruimen tpd heerschende onzeker heid over het al dan niet verder 'exploitee- ren van de lijn niet nagelaten een ongtm- stigen invloed op het vervoer uit te nen, zulks temeer, daar de van de zpde van de K.L.M. te nemen propaganda-maat- regelen ter bevordering van het vervoer door deze onzekerheid veelal achterwege moesten blijven. Toen in Augustus van het verslagjaar de internationale toestand on tlek werd, moest met ingang van 23 Au gustus de dienst op het geheele binnenland- sche luchtnet en derhalve ook op de Zee- landlijn worden gestaakt. Bp besluit van den Minister van Waterstaat van 1 Sep tember 1939 werd een verbod uitgevaar digd voor het vliegen boven Nederlandsen grondgebied met burgervUègtuigen met uitzondering van enkele corridors, welke voor de verdere exploitatie van enkele in ternationale luchtlijnen werden vrijgelaten. Daar het traject van de Zeelandlijn nist in een dergelijken corridor gelegen is, werd derhalve ook uit dezen hoofde een hervat ting van de exploitatie, waartoe de K.L.M, zeker genegen zou zijn, onmogelijk. Ondanks verschillende pogingen, nadien ondernomen, is het niet gelukt een oplos sing te vinden, waardoor de diensthervat- ting mogelijk werd. Door genoemde oorzaken is het vervoer ten opzichte van 1938 vrij sterk terugge- loopen. In 1939 reisden van Vlissingen naar Amsterdam, Rotterdam[ Haamstede en Knocke tesamen in het tijdvak van 1 Januari t.m. 22 Augustus 1777 passagiers (2412 in 1938) en naar Vlissingen 1749 passagiers (2420 in 1938), hetgeen een da- Ung heteekent van 27 Het vrachtver voer naar Vlissingen bedroeg 28107 kg. en van Vlissingen 289 kg., derhalve totaal 28396 kg., tegenover in 1938 resp. 335o6, 158 en 33714 kg., een daling van 15 als oorzaak hiervan most worden aange wezen het minder groote courantenveryoer gedurende de eerste maanden van het jaar. De tarieven, welke ln 1938 belangrijk- werden verlaagd, bleven in 1939 ongewij-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1